gepubliceerd op 14 januari 2005
Notariaat. - Vergelijkend examen voor de rangschikking van kandidaat-notarissenvoor het jaar 2005. - Oproep tot de kandidaten Bij toepassing van artikel 39 van de wet van 25 ventôse jaar XI tot organisatie van het notarisambt, zullen weldra de N De kandidatuurstelling met bijlagen moeten, op straffe van verval, bij een ter post aangetekende br(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE
Notariaat. - Vergelijkend examen voor de rangschikking van kandidaat-notarissenvoor het jaar 2005. - Oproep tot de kandidaten Bij toepassing van artikel 39 van de wet van 25 ventôse jaar XI tot organisatie van het notarisambt, zullen weldra de Nederlandstalige en Franstalige Benoemingscommissies voor het Notariaat overgaan tot de inrichting van het vergelijkend examen tot selectie en rangschikking van kandidaten tot een benoeming tot kandidaat-notaris voor het jaar 2005.
De kandidatuurstelling met bijlagen moeten, op straffe van verval, bij een ter post aangetekende brief, binnen de maand te rekenen vanaf de datum van de bekendmaking in het huidig nummer van het Belgisch Staatsblad van het koninklijk besluit bedoeld in artikel 35, § 2, alinea 2, van de wet van 25 ventôse jaar XI, hetzij uiterlijk op 14 februari 2005 om middernacht, verstuurd worden, aan het volgend adres : Federale Overheidsdienst Justitie Vergelijkend examen voor rangschikking van kandidaat-notarissen voor het jaar 2005 Dienst Personeelszaken 3, P/R.O. I, t.a.v. Debora Deprez Waterloolaan 115 1000 Brussel De poststempel geldt als bewijs.
Op straffe van onontvankelijkheid, dienen de bijlagen voorzien door het koninklijk besluit van 30 december 1999 (Belgisch Staatsblad, 8 januari 2000) bij de kandidatuurstelling worden gevoegd, te weten : 1° een uittreksel uit de geboorteakte (of een ander wettelijk document afgeleverd ingeval de geboorteakte door overmacht niet kan gerepro- duceerd worden);2° een afschrift van het diploma van licentiaat in het notariaat (niet het afschrift van licentiaat in de rechten);3° een afschrift van het stagecertificaat bedoeld in artikel 36 van de wet van 25 ventôse jaar XI op het notarisambt (te weten het stagecertificaat afgeleverd door de Voorzitter van de Nationale Kamer van Notarissen);4° een bewijs van nationaliteit daterend van na de bekendmaking van deze oproep tot de kandidaten (dit getuigschrift moet in elk geval worden bijgevoegd, ook wanneer de nationaliteit op andere documen- ten staat vermeld);5° een getuigschrift van goed gedrag en zeden daterend van na deze bekendmaking van de oproep tot de kandidaten;6° een verklaring op erewoord van de kandidaat met vermelding van de periode(s) en de plaats(en) van tewerkstelling in het notariaat;7° een gedetailleerd curriculum vitae houdende voor de uitoefening van het notarisambt relevante informatie. Iedere kandidaat wordt verzocht melding te maken van zijn adres, telefoon- en faxnummer en e-mailadres waar hij kan bereikt worden. De kandidaten die in het buitenland gedomicilieerd zijn, worden verzocht woonplaats te kiezen in een gemeente van België.
Een fotokopie van de kandidatuurstelling en van de zeven bijlagen moeten bij deze aangetekende zending worden gevoegd.
Zowel de originele bundel als de bundel in fotokopie moeten worden genummerd en samengehecht.
Er zal geen verzoek tot aanvulling van een onvolledig dossier worden verstuurd. Elke betrokkene dient er zorgvuldig op toe te zien dat zijn dossier alle nodige documenten bevat.
Enkel de personen van wie de kandidatuur door de Minister van Justitie ontvankelijk wordt verklaard, zullen toegelaten worden tot de schriftelijke proef.
De bevoegde Benoemingscommissie zal bij aangetekend schrijven tot de kandidaten, die ontvankelijk worden verklaard, een oproep richten voor het schriftelijk gedeelte van het vergelijkend examen.
Het schriftelijk gedeelte van het vergelijkend examen zal plaatsvin- den op zaterdag 5 maart 2005, en zal worden afgenomen in de « Facultés universitaires Saint-Louis », Kruidtuinlaan 43, te 1000 Brussel.
De bevoegde Benoemingscommissie zal, per aangetekend schrijven, een oproep tot de kandidaten die toegelaten worden tot het mondeling gedeelte, versturen. Dit gedeelte zal aanvangen in de laatste week van de maand maart 2005 en zal plaatsvinden op de zetel van de Benoemingscommissies, Beenhouwersstraat 67, te 1000 Brussel.
Het ministerieel besluit van 13 januari 2003 houdende de goedkeu- ring van het programma van het vergelijkend examen werd gepubli- ceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 januari 2003, bl. 2002. (De pers en de radio worden verzocht dit bericht over te nemen.)
Reglement van het vergelijkend examen A. SCHRIFTELIJK GEDEELTE 1. Verloop van het schriftelijk gedeelte Het schriftelijk gedeelte duurt vijf uur en een half.Een pauze van een uur wordt ingelast drie uur na het begin van de proef.
De kandidaten schrijven hun naam, voornaam en woonplaats op de aangeduide plaats op de examenbladen en worden daarna verzocht dit gedeelte te overplakken met de bijbehorende zelfklever.
Gedurende de proef wordt het gebruik van GSM of van elke andere vorm van communicatiemiddel strikt verboden.
Behoudens toelating van de Commissie, a) is het gebruik van informaticamaterieel, fotografisch en kopie- apparatuur met uitzondering van zakrekenmachines, verboden;b) mag elke kandidaat die beslist om toch niet deel te nemen aan het examen, de zaal slechts verlaten een uur na het begin van de proef.2. Verbetering De Commissie kan de verbetering van de antwoorden van eenzelfde vragenlijst aan eenzelfde ploeg van ten minste twee van haar leden toevertrouwen. De verbetering van de meerkeuzevragen gebeurt aan de hand van modelantwoorden opgesteld door de Commissie.
Voor de verbetering van de andere vragen, stelt de Commissie een lijst op van de elementen waarnaar de kandidaat, naar haar oordeel, zou moeten verwezen hebben, of van de moeilijkheden die hij had moeten aanvoelen. De leden die de antwoorden verbeteren, zijn door deze lijst niet absoluut gebonden. 3. Kwotering en deliberatie In het totaal worden honderd punten aan het schriftelijk gedeelte toegekend.De Commissie kan met fracties van punten werken.
Op verslag van de leden die de antwoorden op een gestelde vraag of praktisch geval verbeterd hebben, kan de Commissie, bij meerderheid van haar leden, beslissen dat er geen punten toegekend worden aan de antwoorden op die vraag of praktisch geval, indien uit de verbetering van de antwoorden blijkt, dat deze substantieel en voor de overgrote meerderheid van de kandidaten afwijken van de modelantwoorden of lijsten door de Commissie opgesteld. Deze beslissing moet genomen worden bij aanvang van de deliberatie en vooraleer de identiteit van de deelnemers aan de schriftelijke proef gekend is door diegenen die de antwoorden verbeterd hebben.
Wanneer de Commissie meerkeuzevragen voorziet, wordt voor dit onderdeel van het schriftelijk gedeelte maximum de helft van het totaal van de voor het schriftelijk gedeelte toegekende punten, voorbehou- den. Het resterend gedeelte van het puntentotaal wordt toegekend aan de analyse en/of de oplossing van de andere vragen of praktijkgeval- len.
Elke ploeg van leden dat verbeterd heeft, deelt aan de Commissie de voorlopige kwoteringen die hij voorstelt, mee. De deliberatie gebeurt in de schoot van de Commissie.
B. HET MONDELING GEDEELTE 1. Verloop van het mondeling gedeelte Elke kandidaat wordt door de Commissie ondervraagd.De Commis- sie kan niettemin beslissen om zich op te delen in groepen van minstens twee leden, waarvan ten minste één notaris en één extern lid. In dat geval wordt elke kandidaat achtereenvolgens ondervraagd door elke groep.
Wanneer de Commissie zou beslissen om zich op te delen in twee groepen van vier leden, kan elke groep tot de ondervraging van de kandidaten overgaan voorzover in elke groep minstens drie leden aanwezig zijn.
Het mondeling gedeelte duurt minstens twintig minuten. Indien de ondervraging voor groepen gebeurt, ondervraagt elke groep de kandidaat gedurende ten minste vijftien minuten. 2. Kwotering en de deliberatie In het totaal worden honderd punten toegekend aan het mondeling gedeelte.De Commissie kan met fracties van punten werken.
Elk examinerend lid geeft een voorlopige kwotering na de ondervra- ging van elke kandidaat.
In ieder geval wordt voor elke kandidaat gedelibereerd door de Commissie. De deliberatie vindt plaats na de ondervraging van de laatste kandidaat van de dag.
C. GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN VOOR BEIDE GEDEELTEN De kandidaten mogen gedrukte wetboeken gebruiken. Deze mogen geen andere documenten bevatten, al dan niet vastgehecht. Evenwel mogen de kandidaten wetteksten of fotokopies aanhechten van recente, nog niet in de wetboeken opgenomen wetswijzigingen. Persoonlijke aantekeningen in de wetboeken zijn toegelaten.
Wanneer zij dit nodig vindt, kan de Commissie aan de kandidaten de documentatie en/of het materiaal welke zij nuttig acht ter beschikking stellen.
Indien fraude werd vastgesteld kan de Commissie, na de kandidaat gehoord te hebben, beslissen om deze uit de rangschikking te weren.
D. RANGSCHIKKING VAN DE KANDIDATEN 1. Voorlopige rangschikking De Commissie stelt slechts na het afsluiten van het mondeling gedeelte, de voorlopige rangschikking op van de kandidaten op basis van de resultaten behaald op het schriftelijk en het mondeling gedeelte.Het schriftelijk en het mondeling gedeelte tellen in gelijke mate mee voor de berekening van de einduitslag van elke kandidaat en dus voor zijn voorlopige rangschikking. 2. Definitieve rangschikking Niemand mag kennis nemen van de adviezen die ingewonnen werden door de Minister van Justitie over de kandidaten dan nadat de Commissie de voorlopige rangschikking heeft vastgesteld. Alvorens de definitieve rangschikking vast te stellen, beslist de Commissie of ze bepaalde kandidaten die opmerkingen hebben geformuleerd, overeenkomstig artikel 39, § 4, van de wet van 25 ventôse jaar XI, zal horen.
Wanneer uit het advies van de procureur des Konings blijkt dat een kandidaat geen blanco-strafregister heeft, of het voorwerp uitmaakt van vervolgingen voor een strafrechtbank, of van een opsporings- onderzoek, of van een gerechtelijk strafonderzoek of van een bemid- deling in strafzaken, zal de Commissie de aard van de overtreding onderzoeken, de datum, het aantal en de weerslag ervan op het uitoefenen van het notarisambt. Na onderzoek van die elementen en het horen van de kandidaat op zijn verzoek, zal de Commissie beslissen over het aantal in mindering te brengen punten, zonder dat de penalisatie vijftig punten overschrijdt.
De Commissie mag, bij een zeer gunstig advies van het Adviescomité dat advies uitbracht over de kandidaat, een bonificatie toekennen van maximum tien punten. Ze kan, in geval van ongunstig advies van dit Comité maximum twintig punten in mindering brengen op het puntenresultaat van de kandidaat, na het horen van de kandidaat op zijn verzoek.
De definitieve rangschikking volgt ten slotte uit de punten behaald door elke kandidaat, in voorkomend geval aangepast zoals hierboven vermeld.
Gedaan en goedgekeurd te Brussel, op 3 oktober 2003.
Voor de Nederlandstalige Benoemingscommissie voor het Notariaat : M. CLAEYS BOUAERT, Voorzitter van de Commissie M. GERNAIJ, Secretaris van de Commissie
BENOEMINGSCOMMISSIES Beenhouwersstraat 67 1000 Brussel De Nederlandstalige Benoemingscommissie voor het notariaat is als volgt samengesteld, voor de duur van vier jaar : Externe leden Effectief : De heer Guy Tillekaerts, raadsheer in het hof van beroep te Gent;
Plaatsvervanger : De heer Marc Bosmans, raadsheer in het hof van beroep te Brussel;
Effectief : De heer Bernard Tilleman, hoogleraar aan de Faculteit rechtsgeleerdheid van de K.U.L, voorzitter van de Commissie;
Plaatsvervanger : De heer Marc Devos, docent aan de Faculteit rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Gent;
Effectief : Mevr. Kristine Kloek, voormalig lid van het bureau van de Hoge Raad voor de Justitie;
Plaatsvervanger : De heer Piet De Smet, kandidaat-gerechtsdeurwaarder;
Effectief : De heer Piet Vermeeren, bedrijfsrevisor;
Plaatsvervanger : De heer Erik Mewissen, advocaat.
Notarissen Effectief : De heer Marc De Backer, notaris ter standplaats Mechelen, ondervoorzitter van de Commissie;
Plaatsvervanger : De heer Luc Weyts, notaris ter standplaats Mechelen;
Effectief : De heer Bernard Verstraete, notaris ter standplaats Kuurne;
Plaatsvervanger : De heer Herwig-José Dufaux, notaris ter standplaats Drogenbos;
Effectief : De heer Stefan Smets, notaris ter standplaats Glabbeek-Zuurbemde, secretaris van de commissie;
Plaatsvervanger : De heer Vincent Lesseliers, notaris ter standplaats Beveren;
Effectief : De heer Frank Buyssens, geassocieerd notaris ter standplaats Zwijndrecht;
Plaatsvervangers : Mevr. Catherine De Moor, geassocieerd notaris ter standplaats Sint-Niklaas.
De Franstalige Benoemingscommissie voor het Notariaat is als volgt samengesteld, voor de duur van vier jaar : Externe leden Effectief : De heer Philippe Aoust, vrederechter van het kanton Saint-Hubert- Bouillon-Paliseul, secretaris van de commissie;
Plaatsvervanger : Mevr. Monique Delos, advocaat-generaal bij het hof van beroep te Bergen;
Effectief : De heer Yves-Henri Leleu, docent aan de Faculteit rechtsgeleerdheid van de ULg en de ULB;
Plaatsvervanger : De heer Jean-Louis Renchon, hoogleraar aan de Faculteit rechtsgeleerdheid van de UCL;
Effectief : Mevr. Marina Schaus, ambtenaar bij de FOD Financiën;
Plaatsvervanger : De heer Francois Derème, advocaat;
Effectief : De heer Philippe Verdonck, adjunct-directeur van de Minister van Middenstand en Landbouw, ondervoorzitter van de Commissie;
Plaatsvervanger : De heer Olivier Remacle, jurist op de beleidscel van de Minister van Middenstand en Landbouw.
Notarissen Effectief De heer Pierre Van den Eynde, notaris ter standplaats Sint-Joost-ten-Node, voorzitter van de Commissie;
Plaatsvervanger : De heer Louis le Maire, notaris ter standplaats Verlaine;
Effectief : De heer Laurent Barnich, notaris ter standplaats Aat;
Plaatsvervanger : De heer Michel Bechet, notaris ter standplaats Etalle;
Effectief : Mevr. Catherine Poncelet, notaris ter standplaats Roosbeek;
Plaatsvervanger : De heer Jean Botermans, notaris ter standplaats Eigenbrakel;
Effectief : Mevr. Danielle Duhen, geassocieerd notaris ter standplaats Sint-Agatha-Berchem;
Plaatsvervanger : Mevr. Kathleen Dandoy, geassocieerd notaris ter standplaats Perwijs.