Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 18 mei 2005

Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid Directie Politiebeheer Financieel deskundige. - Oproep tot kandidaten Functie : Financieel deskundige Aard van de functie : fulltime of deeltijdse detachering Graad : Bijzondere Reken Taalrol : Nederlandstalig of Franstalig Indiensttreding : onmiddellijk I. Beschrijving van de(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2005000307
pub.
18/05/2005
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid Directie Politiebeheer Financieel deskundige. - Oproep tot kandidaten Functie : Financieel deskundige Aard van de functie : fulltime of deeltijdse detachering Graad : Bijzondere Rekenplichtige van een politiezone, ontvanger bij een lokale overheid of Calog niveau A Taalrol : Nederlandstalig of Franstalig Indiensttreding : onmiddellijk I. Beschrijving van de functie De directie heeft nood aan een medewerker die beschikt over de specifieke kennis en ervaring om de directie te ondersteunen bij het uitvoeren van een aantal van haar opdrachten, inzonderheid bij : - De conceptie en opmaak van regelgeving inzake politiefinanciën in het algemeen en de boekhouding van een politiezone in het bijzonder; - Het mondeling en schriftelijk beantwoorden van concrete vragen uit het veld (zones, gouverneur) m.b.t. financiën en boekhouding; oplossingen aanreiken; - De beroepen inzake het specifiek toezicht op de politiezones behandelen; - Het adviseren van de Minister m.b.t. diverse functioneringsaspecten van de nieuwe politiestructuren : bv. het statuut van de bijzondere rekenplichtige, rechtspersoonlijkheid ééngemeentezones,...; - De medewerker zal binnen dit domein niet alleen adviseren maar ook zelf bepaalde dossiers (mee)behandelen.

II. De vereisten a) Kennis en/ervaring in één of meer van volgende domeinen : - het financieringssysteem van de politiezones; - specifiek toezicht op de politiezones; - de gewestelijke reglementeringen m.b.t. de gemeentefinanciën; - het begrotingssysteem van politiezones, gemeenten of andere instanties, en het opmaken van begrotingen en rekeningen; - administratief recht; - het ontwerpen van regelgeving; - het personeelsstatuut van de politie; - de nieuwe zonale structuren en organen (o.a. politieraden en colleges); - het volledige en concrete takenpakket van de lokale politie; - het statuut van de bijzondere rekenplichtige, ontvanger. b) Goede analytische, synthetische en schriftelijke vaardigheden, inzonderheid zich helder en gestructureerd kunnen uitdrukken. c) Zelfstandig én in teamverband kunnen werken.. d) Probleemoplossende, diplomatische ingesteldheid en creatief denken.. e) Discreet en stressbestendig.f) Goede kennis van de andere landstaal. III. Algemene beschrijving van de directie waar de detachering plaatsvindt De activiteiten van de directie politiebeheer zijn vrij divers en hebben voornamelijk betrekking op de werking van de politiezones en de lokale overheden.

Lokale financiën.

Het opstellen en interpreteren van de geldende wetgeving betreffende de financieringsmechanismen van de politiezones door de federale overheid. Coördineren van de werkzaamheden m.b.t. de ontwikkeling van de nieuwe financieringswet ter vervanging van de huidige federale dotatie.

Budget van de politiezones.

Uitwerken van de reglementering betreffende de begroting en de rekeningen van de politiezones.

Politieraad en politiecollege.

Ondersteuning van de werking van de politieraden en -colleges. Deze steun heeft vooral betrekking op de interpretatie van de wettelijke beschikkingen betreffende de werking en bevoegdheden van lokale organen. Meewerken aan de uitbouw van een aangepast statuut voor de bijzondere rekenplichtige en de secretaris van de politiezone.

Specifiek toezicht.

Afhandelen van de beroepen die bij de Minister van Binnenlandse Zaken worden ingediend door de gemeenten of de politiezones tegen de beslissing van de provinciegouverneur tot niet-goedkeuring of schorsing van hun beslissingen betreffende de lokale politie (begroting, personeelskader, mobiliteit,...). Hierbij wordt enkel geverifieerd of de beslissing van de lokale politieoverheden de WGP en zijn uitvoeringsbesluiten naleeft.

Ondersteuning van de diensten van de gouverneurs die belast zijn met de uitoefening van het specifiek toezicht, meer bepaald inzake de interpretatie van de reglementaire teksten.

Behandeling van individuele dossiers betreffende de lokale politie, de federale politie en de algemene inspectie.

Aanwijzingen, mandaten, benoemingen en detacheringen in leidende functies Tucht (officieren en Calog A) IV. Selectieprocedure De eerste selectie gebeurt op basis van de sollicitatiebrief en het bijgevoegde cv. De weerhouden kandidaten zullen worden uitgenodigd voor een gesprek.

V. Kandidaturen De gemotiveerde kandidatuur moet samen met het cv, vóór 17 juni 2005 ingestuurd worden naar : Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid Directie Politiebeheer t.a.v. Mevr. Els GODDRO Waterloolaan 76 1000 BRUSSEL Voor verdere info kan u steeds terecht bij : Mevr. Karin BORREMANS Tel : 02-557 34 22 Fax : 02-557 34 37 e-mail : karin.borremans@ibz.fgov.be

^