gepubliceerd op 30 december 2004
Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - info(...)
COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER
Vacante betrekkingen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer : - verstrekt adviezen en geeft aanbevelingen aan de bevoegde overheden en/of instanties; - verleent machtigingen voor de verwerking of de mededeling van persoonsgegevens, aan de bevoegde instanties; - controleert de wijze waarop de mededeling en verwerking van persoonsgegevens geschiedt; - informeert en verleent bijstand aan de betrokken personen bij de uitoefening van hun rechten en plichten, om bij te dragen tot de evenwichtige vrijwaring van het grondrecht van elkeen op bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de verwerking van persoonsgegevens.
De Commissie is een onafhankelijk orgaan opgericht bij de wet van 8 december 1992 en sedert 26 juni 2003 ingesteld bij de Kamer van volksvertegenwoordigers. Zij bestaat uit 8 vaste leden en 8 plaatsvervangende leden. De mandaten van voorzitter en ondervoorzitter zijn voltijdse functies.
Binnen de Commissie kunnen sectorale comités worden opgericht die bevoegd zijn voor specifieke sectoren. Momenteel zijn er vier comités actief of in oprichting : rijksregister, kruispuntbank van de sociale zekerheid, kruispuntbank der ondernemingen, federale overheden.
De Commissie wordt ondersteund door een administratie (secretariaat) waarvan de ambtenaren worden benoemd door de Commissie.
In de loop van het eerste trimester van 2005 zal de Commissie overgaan tot de aanwerving van een afdelingshoofd (M/V) binnen haar administratie.
De aanwerving gebeurt op basis van de resultaten van een vergelijkend examen. De afdelingshoofden worden aangeworven via een mandaatfunctie voor een hernieuwbare periode van vier jaar.
Aan de benoemingsvoorwaarden moet zijn voldaan op 1 februari 2005.
I. Algemene vereisten.
Ieder kandidaat moet aan de volgende algemene vereisten voldoen : - onderdaan zijn van een land van de Europese Unie; - van onberispelijk gedrag zijn; - zijn burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de algemene en functiespecifieke competenties voldoen; - aan de bijzondere vereisten voldoen inzake diploma en/of getuigschrift.
II. Bijzondere vereisten per vacante betrekking.
De gedetailleerde functiebeschrijvingen met de resultaatgebieden, generieke en functiespecifieke competenties, kunnen aangevraagd worden bij het secretariaat van de Commissie en zijn ook te consulteren op de website van de Commissie, zoals hierna aangegeven.
De functie is voorbehouden aan ambtenaren behorende tot de Franse taalrol. 1. Afdelingshoofd Studie en Onderzoek (code A/15/FN). Doel van de functie : - Leiding en organisatie van de werkzaamheden van de afdeling studie en onderzoek. - Optreden als kennis- en documentatiecentrum inzake de problematiek van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer op juridisch en technologisch vlak. - Optreden als deskundig raadgever in alle activiteitsdomeinen van deze laatste. - Beleidsvoorbereidend en ondersteunend optreden t.a.v. de Commissie vanuit een pro-actieve opvolging van het bevoegdheidsdomein. - Assistentie aan de Commissie in externe vertegenwoordiging binnen het bevoegdheidsdomein. - Onder leiding van de administrateur en in afstemming met de andere Afdelingshoofden meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van de strategische en operationele programma's en projecten binnen het raam van de gemeenschappelijke visie van de Commissie.
Specifieke competenties : - 6 jaar management ervaring of 10 jaar nuttige professionele ervaring in juridische aangelegenheden. - Kennis en inzicht in moderne managementtechnieken. - Kennis van de maatschappelijke en politieke context en goede kennis van de reglementering, inzake privacybescherming en informatieveiligheid. - Inzicht in de politieke besluitvormingsprocessen. - Begrip van onderhandelingen en beslissingsprocedures. - Visie kunnen ontwikkelen over de wijze waarop de Commissie haar missie kan waarmaken. - Ervaring in het plannen en coördineren van complexe projecten. - Licentiaat of doctor in de rechten. - Wettelijk tweetalig (SELOR, Rechterlijke Organisatie, Wetgevende Overheid of proef georganiseerd door de Commissie).
Verloning : Weddeschaal A 6 : 53.427 - 72.836 EUR (100 %).
III. Examenprocedure.
De vergelijkende examens zullen plaatsvinden in januari of februari 2005.
De proeven worden georganiseerd door een examencommissie bestaande uit minstens drie personen. Op schriftelijk verzoek (brief of E-mail) kan het examenreglement alsook de samenstelling van de examencommissie worden verkregen.
Het examen verloopt in drie fasen : een kennisproef, een onderzoek van de competenties en vaardigheden, en een taalexamen. Alleen de kandidaten die geslaagd zijn kunnen deelnemen aan de volgende proef.
De kennisproef handelt over de regelgeving. In principe is deze proef mondeling. Evenwel, al naargelang het aantal inschrijvingen kan de kennisproef schriftelijk georganiseerd worden. De (schriftelijke of mondelinge) kennisproef wordt beoordeeld op twintig punten en om te slagen dient de kandidaat 12 punten te behalen.
Bij de tweede proef (mondeling) wordt nagegaan of de kandidaat over de vereiste generieke en specifieke competenties beschikt. Deze beoordeling gebeurt door afweging ten overstaan van het vooropgesteld profiel. Er wordt beslist door toekenning van de vermelding « geschikt », « minder geschikt » of « niet geschikt ».
De taalproef bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte en wordt beoordeeld op twintig punten. Om te slagen moet de kandidaat 12 punten behalen. Er wordt beoordeeld met geslaagd of niet geslaagd. De kandidaten die reeds houder zijn van een van de voormelde brevetten van taalkennis zijn vrijgesteld van deze proef.
IV. Inschrijving uiterste datum : 20 januari 2005.
De inschrijving gebeurt, op straffe van onontvankelijkheid, enkel door een aangetekende brief aan de Voorzitter van de Commissie, ter attentie van Mevr. Elisabeth Nam, Hoogstraat 139, 1000 Brussel. De sollicitatie is maar ontvankelijk wanneer ze is vergezeld van : - een afschrift van de vereiste studiegetuigschriften of diploma's; - een curriculum vitae; - een afzonderlijke nota waarin de motivering voor de geambieerde functie blijkt en de beroepservaring wordt toegelicht.
De datum van poststempel geldt als bewijs.
Voor verdere inlichtingen kan men zich wenden tot Elisabeth Nam, telefoon : 02-213 85 58, e-mail : elisabeth.nam@privacy.fgov.be. De vacante betrekkingen, de functiebeschrijvingen en het examenreglement zijn eveneens te consulteren op de website van de Commissie : www.privacy.fgov.be.