gepubliceerd op 23 januari 2001
Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. - Te begeven betrekkingen Bij het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraa De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of burger (...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER
Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. - Te begeven betrekkingen Bij het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel, zijn drie betrekkingen van wetenschappelijk personeelslid te begeven.
De kandidaten moeten de volgende algemene toegangsvoorwaarden vervullen : - Belg zijn of burger van de Europese Unie; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de dienstplichtwetten voldaan hebben; - een gedrag hebben dat in overeenstemming is met de eisen van de gepostuleerde betrekking.
Voor deze betrekkingen werden de profielen, met inbegrip van de speciale wetenschappelijke geschiktheid waaraan de kandidaten moeten voldoen, als volgt vastgesteld : 1° Eén betrekking van wetenschappelijk personeelslid bij het Rijksarchief te Gent. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Nederlandse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.
De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de geschiedenis of, bij voorkeur, van doctor in de geschiedenis.
Voorrang zal worden gegeven aan de kandidaat die door publicaties en andere wetenschappelijke activiteiten bewezen heeft vertrouwd te zijn met de kerkelijke geschiedenis van Vlaanderen in de middeleeuwen en de Belgische kloostergeschiedenis in de middeleeuwen en de moderne tijd.
De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (bij voorkeur kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel). De kandidaten zullen getoetst worden over deze kennis.
Tijdens zijn/ haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
Hij/ zij zal belast worden met de ontsluiting van kerkelijke archieven en het uitoefenen van toezicht op het archiefbeheer door openbare besturen.
De kandidaten moeten zich kunnen verplaatsen met het oog op het uitvoeren van de inspecties welke behoren tot de opdracht van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën. 2° Eén betrekking van wetenschappelijk personeelslid bij het Rijksarchief te Aarlen. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.
De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de geschiedenis. Zij moeten een verhandeling gemaakt hebben over de geschiedenis van burgerlijke instellingen in de provincie Luxemburg.
Voorrang zal worden gegeven aan de kandidaat die door publicaties en andere wetenschappelijke activiteiten bewezen heeft grondige ervaring te hebben met deze instellingen.
Een goede kennis van het Engels strekt tot aanbeveling.
De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (bij voorkeur kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel). De kandidaten zullen getoetst worden over deze kennis.
Tijdens zijn/ haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
Hij/ zij zal belast worden met de ontsluiting van de hedendaagse archieven van na 1792 en het uitoefenen van het toezicht op het archiefbeheer door openbare besturen.
De weerhouden kandidaat zal op zijn vroegst op 1 januari 2001 kunnen in dienst treden. 3° Eén betrekking van wetenschappelijk personeelslid bij het Algemeen Rijksarchief (Ruisbroekstraat en Demetskaai) te Brussel. Deze betrekking is toegankelijk voor kandidaten van de Franse taalrol of die kunnen ingeschreven worden op deze taalrol.
De kandidaten moeten houder zijn van het diploma van licentiaat in de geschiedenis. Zij moeten een verhandeling gemaakt hebben aan de hand van archieven uit het Ancien Régime.
De kandidaten moeten ervaring hebben met het gebruik van informatica in historisch onderzoek en meer in het bijzonder met het creëren van databanken (bij voorkeur kennis van Microsoft Office, Word, Access, Excel). De kandidaten zullen getoetst worden over deze kennis.
Voorrang zal gegeven worden aan de kandidaten die grondig vertrouwd zijn met het programma ORACLE. Om dit te beoordelen zullen de kandidaten een proef moeten afleggen.
Tijdens zijn/ haar eerste mandaat dient de weerhouden kandidaat de gebruikelijke archiefopleiding - zowel in het buitenland als deze van het Algemeen Rijksarchief - te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
Hij/ zij zal belast worden met het beheer van de bestanden en collecties van het Algemeen Rijksarchief, de leiding van Archeion en het Centrum voor Documentatie over Archiefkunde.
De vereiste diploma's moeten einddiploma's zijn, na ten minste vier jaar studie, uitgereikt door een universiteit of door een van de instellingen die ermede gelijkgesteld zijn door één van de Gemeenschappen of door een examencommissie die voor het toekennen van de academische graden door de Staat of één van de Gemeenschappen is ingesteld.
In geval van aanwerving van een burger van de Europese Unie, houder van een diploma zoals bedoeld in vorige alinea dat werd uitgereikt door een andere dan een Belgische instelling, zal de Commissie voor Werving en Bevordering van het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën vooraf de geldigheid van het door de kandidaat voorgelegde diploma nagaan overeenkomstig de statutair vastgestelde procedure.
De kandidaten dienen de voorwaarde inzake nationaliteit te vervullen uiterlijk op de dag waarop de termijn voor het indienen der kandidaturen eindigt. Op die datum dienen zij tevens : 1° het vereiste diploma te hebben behaald;bovendien moet de kandidaat die zijn/ haar onderwijs niet in het Nederlands (voor de eerste betrekking) of het Frans (voor de tweede en de derde betrekking) heeft genoten, op dezelfde datum tevens een door het SELOR (voorheen : Vast Wervingssecretariaat), Esplanadegebouw, Oratoriënberg 20, 1000 Brussel, afgeleverd bewijs van taalkennis hebben behaald waaruit blijkt dat hij/zij de taalkennis bezit welke vereist is voor de ambten van niveau 1 in het taalkader waar de gesolliciteerde betrekking te begeven is; dit bewijs van taalkennis is in dat geval vereist voor het bepalen van de taalrol waarop de kandidaat kan worden ingeschreven; 2° te voldoen aan de voorwaarden gesteld inzake vereist profiel en vereiste speciale wetenschappelijke geschiktheid. Nadere inlichtingen omtrent deze betrekkingen, de bezoldiging, enz., kunnen bij voormelde instelling ingewonnen worden.
De kandidaturen moeten, samen met een curriculum vitae, een voor eensluidend verklaard afschrift van het vereiste diploma en een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken, binnen 30 kalenderdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad, bij aangetekend schrijven gericht worden aan Mevr. J. Decrock-Beyrus, hoofd van de Dienst van de federale wetenschappelijke instellingen van de Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden, Wetenschapsstraat 8 (1ste verdieping), 1000 Brussel. (De pers wordt verzocht dit bericht op te nemen.)