Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 16 januari 2001

Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal op de personeelsformatie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volk(...) Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk. Overzicht van de taken van h(...)

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
2000022890
pub.
16/01/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU


Openstaande betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van adviseur-generaal (rang 15) op de personeelsformatie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, Bestuur Informatie en Studiën door bevordering door verhoging in graad, te begeven is.

Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Overzicht van de taken van het Bestuur van de Informatie en de Studiën Het Bestuur van de Informatie en de Studiën heeft een informatie- en documentatieopdracht met betrekking tot de sociale bescherming. Het vervult een studieopdracht op sociaal, financieel, actuarieel en statistisch vlak en dit zowel nationaal als internationaal. De output van het Bestuur bestaat uit veelal kwantitatieve beleidsondersteuning ten behoeve van de Minister van Sociale Zaken. Het Bestuur richt zich op beleidsvoorbereidende taken die een duidelijk domein- of stelseloverschrijdend karakter hebben in het domein van de sociale zekerheid en sociale bijstand. Het streeft hierbij naar de organisatie van een overkoepelend kennisbeheer.

De taken van het Bestuur betreffen onder meer : - De coördinatie van de boekhoudkundige en financiële gegevens van de instellingen van de sociale zekerheid. Deze werkzaamheden resulteren ondermeer in het opstellen van het deel 'Sociale bescherming' van de Algemene Toelichting bij de Federale Begroting, in de semestriële publicatie van het Vade Mecum bij de Begroting van de Sociale Zekerheid en in de jaarlijkse publicatie van het Algemeen Verslag over de Sociale Zekerheid. - De administratieve ondersteuning van de Minister van Sociale Zaken in het toezicht over en de opvolging van de instellingen van de sociale zekerheid. - Het verzamelen, consolideren en verspreiden van statistische en actuariële gegevens inzake de sociale bescherming ten behoeve van het beleid en internationale instanties. - Het ontwikkelen en beheren van ondersteunende databestanden in het 'Dabas' systeem en de ontsluiting van de opgeslagen informatie via interne en externe netwerken. - De ontwikkeling en toepassing van specifieke methoden en technieken, het uitvoeren en begeleiden van wetenschappelijk onderzoek en beleidsvoorbereidende studies. - Het beheer van twee bibliotheken gespecialiseerd in de beleidsdomeinen van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu en is aangesloten op het bibliotheeknetwerk Impala. Met het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid Louis Pasteur werd een samenwerkingsakkoord afgesloten voor de uitbouw van een eigentijds documentatiecentrum zodat aan de gebruikers nieuwe diensten kunnen worden aangeboden. - De publicatie en de verspreiding van ondermeer het "Belgisch Tijdschrift voor Sociale Zekerheid" en het "Beknopt Overzicht van de Sociale Zekerheid in België".

Beschrijving van de functie van adviseur-generaal bij het Bestuur van de Informatie en de Studiën De adviseur-generaal wiens betrekking open is verklaard zal zijn functie uitvoeren ter ondersteuning van de directeur-generaal binnen een multidisciplinair team.

Hij/zij zal op een creatieve wijze bijdragen tot de realisatie van bovenvermelde taken van het Bestuur ofwel in rechtstreekse samenwerking met de directeur-generaal, of door delegatie voor acties, projecten of specifieke activiteiten.

Vereiste kwaliteiten van de adviseur-generaal. - Hij/zij dient over een universitair diploma te beschikken.

Bijkomende vorming en een permanente opleiding is wenselijk. Een brede kennis is noodzakelijk opdat de adviseur-generaal een stimulerende rol zou kunnen vervullen binnen een multidisciplinair team van medewerkers met een opleiding in ondermeer de sociale, de economische en de actuariële wetenschappen. - De adviseur-generaal moet vertrouwd zijn met de sociale beschermingssystemen van België en van de andere lidstaten van de Europese Unie. - Hij/zij moet een analytische geest hebben en in staat zijn om heldere en gestructureerde rapporten op te stellen. Deze profielvereiste wordt getoetst op basis van publicaties. - Een voldoende kennis van de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën om de nieuwe opportuniteiten voor het Bestuur ervan te onderkennen is noodzakelijk. - De adviseur-generaal moet over leidinggevende en organisatorische capaciteiten beschikken en moet in staat zijn medewerkers te motiveren. - Hij/zij moet projectgericht kunnen werken. - De adviseur-generaal moet blijk geven van talent voor mondelinge en schriftelijke communicatie intern en extern.

Overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 17 september 2000 en van het ministerieel besluit van 14 augustus 1998 tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen teneinde te voorzien in de uitvoering van het statuut van het van het Rijkspersoneel bij het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, staat deze betrekking open voor rijksambtenaren die, op de datum van hun benoeming voldoen aan de hiernavermelde voorwaarden : 1. Rijksambtenaar en titularis van een graad van rang 15 zijn;2. Ambtenaar van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu zijn, titularis van een graad van rang 13 en tenminste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de Secretaris-generaal van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, R.A.C., Esplanadegebouw 7de verdieping, Pachécolaan 19, bus 5, 1010 Brussel, binnen een termijn van tien werkende dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de bekendmaking van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat (plus, indien nodig, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert) alsook de aanspraken uiteenzetten die hij/zij meent te kunnen doen gelden voor het verkrijgen van die betrekking.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij de graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Alleen de aanspraken van de ambtenaren die zich schikken naar deze instructies zullen in aanmerking genomen worden.

Er wordt de belanghebbende ambtenaren ter kennis gebracht dat de betrekking van Adviseur-generaal (rang 15) op personeelsformatie van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu - Bestuur Financiën en Informatica - Begroting en beheerscontrole door bevordering door verhoging in graad, te begeven is.

Deze betrekking is zowel voor vrouwen als voor mannen toegankelijk.

Taakomschrijving De Adviseur-generaal oefent zijn functie uit onder het gezag van de Secretaris-generaal en onder de rechtstreekse leiding van de directeur-generaal die de financiële aangelegenheden onder zijn bevoegheid heeft. Hij staat hen bij voor het financieel en budgettair beheer van het departement. Hij is ten opzichte van hen verantwoordelijk voor de opstelling, de controle en de aanpassingen van de begroting en hij waakt over de uitvoering ervan.

Hij is de financiële raadgever voor heel het departement, van de verantwoordelijken van de besturen en van de budgettaire verantwoordelijken. Hij onderhoudt de relaties met de financiële controle-instanties.

Hij zal worden belast met de ontwikkeling en de inwerkingstelling van een beheerscontrole.

Hij zal de werkzaamheden leiden inzake de overgang naar een federale analytische boekhouding.

Functievereisten, profiel : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, laatst gewijzigd bij het koninklijk besluit van 17 september 2000 en van het ministerieel besluit van 14 augustus 1998 tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen teneinde te voorzien in de uitvoering van het statuut van het Rijkspersoneel bij het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, staat deze betrekking open voor rijksambtenaren die, op de datum van hun benoeming voldoen aan de hiernavermelde voorwaarden : 1. Rijksambtenaar en titularis van een graad van rang 15 zijn;2. Ambtenaar van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu zijn, titularis van een graad van rang 13 en ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen. De belanghebbende ambtenaren worden verzocht hun kandidatuur, bij aangetekend schrijven, toe te sturen aan de Secretaris-generaal van het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu, R.A.C., Esplanadegebouw 7e verdieping, Pachécolaan 19, bus 5, 1010 Brussel, binnen een termijn van tien werkende dagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de bekendmaking van dit bericht in het Belgische Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

De sollicitatiebrief vermeldt de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat (plus, indien nodig, het bestuur waaronder hij/zij ressorteert) alsook de aanspraken uiteenzetten die hij/zij meent te kunnen doen gelden voor het verkrijgen van die betrekking.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Sociale Zaken, Volksgezondheid en Leefmilieu behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de administratie die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

Alleen de aanspraken van de ambtenaren die zich schikken naar deze instructies zullen in aanmerking genomen worden.

^