gepubliceerd op 17 februari 1998
Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven betrekkingen Bij het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraa De kandidaten moeten de volgende voorwaarden vervullen : - Belg zijn of onderdaan van een Lid-St(...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER
Federale diensten voor wetenschappelijke, technische en culturele aangelegenheden Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën Te begeven betrekkingen Bij het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën, Ruisbroekstraat 2-6, 1000 Brussel, zijn twee betrekkingen van wetenschappelijk personeelslid te begeven.
De kandidaten moeten de volgende voorwaarden vervullen : - Belg zijn of onderdaan van een Lid-Staat van de Europese Unie; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - aan de dienstplichtwetten voldaan hebben (voor de mannelijke kandidaten); - van onberispelijk gedrag zijn; - de leeftijdsgrens van 50 jaar niet bereikt hebben.
Van deze leeftijdsgrens wordt afgeweken : a) ten gunste van de kandidaten die, aangeworven bij overeenkomst, lid zijn van het wetenschappelijk personeel bij de wetenschappelijke inrichtingen van de Staat of bij dezer met rechtspersoonlijkheid begiftigd vermogen, voor zover zij vóór de leeftijd van 50 jaar in dienst zijn getreden en ten minste zes maanden dienst tellen.De personeelsleden die bij overeenkomst zijn aangeworven op grond van artikel 5bis van het koninklijk besluit van 7 maart 1974 betreffende de werving van personeelsleden in de besturen en de andere diensten van de ministeries, kunnen echter geen aanspraak maken op deze afwijking; b) ten gunste van de kandidaten die bij hun indiensttreding op grond van een wetenschappelijke activiteit vóór 1 februari 1992 aanspraak kunnen maken op een wetenschappelijke anciënniteit van minstens zes maanden bepaald overeenkomstig artikel 5 van het koninklijk besluit van 21 april 1965 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel der wetenschappelijke inrichtingen van de Staat; Voor deze betrekkingen werden de profielen, met inbegrip van de speciale wetenschappelijke geschiktheid waaraan de kandidaten moeten voldoen, als volgt vastgesteld : 1° Een betrekking van wetenschappelijk personeelslid voor een kandidaat die houder is van het diploma van licentiaat of doctor in het studiegebied van de Moderne Geschiedenis. Deze betrekking zal worden toegekend aan een kandidaat die kan ingeschreven worden op de Franse taalrol. De weerhouden kandidaat zal zijn/haar ambt uitoefenen bij het Algemeen Rijksarchief te Brussel in het stelsel van de werkweek van 38 uur met, soms, prestaties op zaterdag.
De kandidaat dient, door publicaties en archiefervaring, te bewijzen vertrouwd te zijn met de Belgische instellingen in de XVIe eeuw.
Hij/zij moet ervaring op het vlak van archiefkunde bewijzen door archiefkundige publicaties.
Hij/zij dient een certificaat van kennis van tekstverwerking (Word) voor te leggen en ervaring te hebben met databank 'Access'. De kandidaat moet in het bezit zijn van een eigen wagen en dient het rijbewijs B te bezitten.
Hij/zij zal belast worden met het coördineren van de registratie van archiefbeheersgegevens via ARCHEION (aanwinsten, gegevens over de archiefvormers en over het toezicht op het archiefbeheer door openbare besturen en particulieren) en met het samenstellen van een globaal archievenoverzicht (in boekvorm en in de vorm van een databank).
Hij/zij dient tijdens zijn/haar eerste mandaat de "Stage technique international" te Parijs te volgen. Ook dient hij/zij de nodige opleiding voor de automatisering te volgen (ORACLE). 2° Een betrekking van wetenschappelijk personeelslid voor een kandidaat die houder is van het diploma van licentiaat of doctor in het studiegebied van de Moderne Geschiedenis. Deze betrekking zal worden toegekend aan een kandidaat die kan ingeschreven worden op de Nederlandse taalrol. De weerhouden kandidaat zal zijn/haar ambt uitoefenen bij het Rijksarchief te Antwerpen in het stelsel van de werkweek van 38 uur met, soms, prestaties op zaterdag.
De kandidaat moet, door publicaties en archiefervaring, bewijzen vertrouwd te zijn met de instellingen van het Hertogdom Brabant tijdens de Moderne Tijden.
Hij/zij moet ervaring hebben met tekstverwerking (Word). Hij/zij dient in het bezit te zijn van een eigen wagen en het rijbewijs B te bezitten.
Hij/zij zal belast worden met de ontsluiting van de particuliere archieven (families en personen). Hij/zij dient, onder leiding van het departementshoofd, toezicht uit te oefenen op het archiefbeheer door lokale besturen en particulieren.
Tijdens zijn/haar eerste mandaat dient hij/zij de gebruikelijke archiefopleiding in het buitenland te volgen, evenals de opleiding op het vlak van de automatisering.
De vereiste diploma's moeten einddiploma's zijn, na ten minste vier jaar studie, uitgereikt door een Belgische universiteit, door een van de instellingen die ermede gelijkgesteld zijn krachtens de wetten op het toekennen van de academische graden en het programma van de universitaire examens of door één van de examencommissies die voor het toekennen van de academische graden door de Regering zijn ingesteld.
Nadere inlichtingen omtrent deze betrekkingen, de bezoldiging, enz., kunnen bij voormelde instelling ingewonnen worden.
De kandidaturen, met vermelding van de gepostuleerde betrekking(en), moeten samen met een curriculum vitae, een eensluidend verklaard afschrift van het vereiste diploma en een lijst van de eventueel gepubliceerde wetenschappelijke werken, binnen 30 kalenderdagen volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad, bij aangetekend schrijven gericht worden aan Mevrouw J. Decrock-Beyrus, hoofd van de Dienst van de federale wetenschappelijke instellingen, Wetenschapsstraat 8 (1ste verdieping), 1000 Brussel. (De pers wordt verzocht dit bericht op te nemen).