Etaamb.openjustice.be
Samenstelling
gepubliceerd op 08 januari 2021

Vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie . - Oproep tot kandidaturen voor twee informatici Op 6 januari 2020 heeft het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement beslist o(...) Deze oproep beoogt twee informatici aan te duiden binnen de bovengenoemde commissie. 1. Opdracht(...)

bron
brussels hoofdstedelijk parlement
numac
2020016450
pub.
08/01/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK PARLEMENT


Vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie (BCC). - Oproep tot kandidaturen voor twee informatici Op 6 januari 2020 heeft het Bureau in uitgebreide samenstelling van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement beslist om een oproep tot kandidaturen te doen ter vervanging van de ontslagnemende leden van de Brusselse Controlecommissie, die is opgericht bij de ordonnantie van 8 mei 2014 betreffende de oprichting en organisatie van een gewestelijke dienstenintegrator.

Deze oproep beoogt twee informatici aan te duiden binnen de bovengenoemde commissie. 1. Opdrachten van de Controlecommissie De ordonnantie van 8 mei 2014 strekt ertoe de door de administratie gebruikte elektronische gegevens te centraliseren.De uitwisseling van de gegevens wordt georganiseerd door de gewestelijke dienstenintegrator, het CIBG (art. 8 van de ordonnantie).

In dat kader heeft de Controlecommissie de bevoegdheid om toezicht te houden op de uitwisseling van de gegevens en de verwerking van beelden, onder meer wat de videobewaking betreft: a) De Controlecommissie heeft de bevoegdheid om adviezen en aanbevelingen uit te brengen over de oprichting van gegevensbanken (art.5) of van een verwijzingsrepertorium (art. 9), de bewaringstermijn van de gegevens (art. 9) of de aanstelling van de veiligheidsadviseurs (art. 24). b) Anderzijds verleent de Controlecommissie machtigingen voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens (art.12). c) De Controlecommissie ontvangt de klachten van elk persoon die een belang aantoont, over een dienst die ongeoorloofd gebruik heeft gemaakt van de machtiging om gegevens mee te delen (art.33).

De Controlecommissie kan elke deelnemende openbare dienst verzoeken om haar toegang te verlenen tot dossiers of informatie die nuttig worden geacht (art. 7).

De Controlecommissie telt zes vaste leden en zes plaatsvervangende leden, die door het Parlement worden aangewezen voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar. Ten minste een derde van de leden is Nederlandstalig en de voorzitter behoort tot een andere taalrol dan de ondervoorzitter. 2. Vereist profiel Het Parlement is op zoek naar 2 personen met een specifieke kwalificatie: twee informatici (een vast lid en een plaatsvervangend lid). Om de onafhankelijkheid van de Controlecommissie te waarborgen, moet de kandidaat voldoen aan de volgende voorwaarden: 1° de burgerlijke en politieke rechten genieten;2° geen lid zijn van het Europees Parlement, de Senaat, de Kamer van Volksvertegenwoordigers, het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of een ander Gemeenschaps- of Gewestparlement;3° niet onder het hiërarchisch gezag staan van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement of de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;4° de onafhankelijke uitoefening van zijn opdracht garanderen;5° geen lid zijn van een dienstenintegrator. De leden van de Controlecommissie ontvangen een presentiegeld van 223,18 euro, geïndexeerd tegen het indexcijfer van de consumptieprijzen.

De kandidaten worden verzocht hun curriculum vitae en een nota met hun motivatie per aangetekende post te sturen naar het Parlement op het volgende adres : Brussels Hoofdstedelijk Parlement Ter attentie van de Secretaris-generaal 1005 Brussel of tijdens de kantooruren in te dienen tegen ontvangstbewijs op de griffie van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement (Eikstraat 22, 1000 Brussel).

De kandidaatstellingen dienen uiterlijk op maandag 22 februari 2021 om 12 uur te worden ingediend.

^