Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 31 augustus 2021

Omzendbrief nr. 685bis. - Richtlijnen in het kader van de bijzondere COVID-19-maatregelen voor de personeelsleden van het federaal openbaar ambt inzake de organisatie van het werk. - Wijziging van omzendbrief nr. 685 van 1 september 2020

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2021032637
pub.
31/08/2021
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BELEID EN ONDERSTEUNING


27 AUGUSTUS 2021. - Omzendbrief nr. 685bis. - Richtlijnen in het kader van de bijzondere COVID-19-maatregelen voor de personeelsleden van het federaal openbaar ambt inzake de organisatie van het werk. - Wijziging van omzendbrief nr. 685 van 1 september 2020


Aan de federale overheidsdiensten en de diensten die ervan afhangen, het Ministerie van Defensie en de instellingen van openbaar nut die behoren tot het federaal administratief openbaar ambt zoals bepaald in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken Geachte collega's, Geachte mevrouw, Geachte heer, Overwegende dat er een nieuwe fase is aangebroken in het beheer van de coronapandemie en de maatregelen rond de organisatie van de arbeid binnen het federaal administratief openbaar ambt dienen te worden aangepast aan deze nieuwe omstandigheden;

Overwegende de noodzaak om de gevolgen voor de personeelsleden van het federaal administratief openbaar ambt te verduidelijken en te preciseren;

Zou ik willen vragen de volgende richtlijnen rond de arbeidsorganisatie mee te delen aan de personeelsleden van de diensten die onder uw verantwoordelijkheid vallen.

In de eerste plaats wordt verwezen naar de richtlijnen vermeld in hoofdstuk 2 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 28/10/2020 pub. 28/10/2020 numac 2020010455 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, zoals laatst gewijzigd, of door elke andere bepaling die voornoemd hoofdstuk 2 zou vervangen of wijzigen, en waarvan het toepassingsgebied hetzelfde zou zijn als dat van deze omzendbrief.

Sinds 27 juni 2021 werd telewerk sterk aanbevolen in alle ondernemingen, verenigingen en diensten, ongeacht hun omvang, voor alle personeelsleden wiens functie zich daartoe leent. Telewerk is dus niet langer verplicht en wordt verricht in overeenstemming met de bestaande akkoorden. Dit sluit dus niet langer uit dat terugkeermomenten of fysieke vergaderingen kunnen worden georganiseerd. Het is natuurlijk evident dat alle mogelijke preventiemaatregelen dienen te worden gerespecteerd op de werkplek.

Het Overlegcomité van vrijdag 20 augustus 2021 heeft een aantal versoepelingen aangekondigd die eveneens van toepassing zijn op de federale diensten.

Tegelijkertijd werd aangekondigd dat een aantal van deze versoepelingen nog niet zullen gelden voor het Brusselse grondgebied.

Concreet betekent dit het volgende voor de diensten die zich bevinden binnen het Gewest Brussel-Hoofdstad: ? Telewerk blijft sterk aanbevolen; ? Het bedekken van de mond en neus met een mondmasker blijft verplicht in de voor het publiek toegankelijke ruimte; ? Voor wat betreft het organiseren van evenementen, terugkomdagen, enz. ... blijven de regels van toepassing zoals vastgelegd in het voornoemde M.B. van 28 oktober 2020 zoals dit vastgelegd werd tot de aanpassing ervan die van toepassing wordt vanaf 1 september 2021.

Vanaf 1 september 2021 worden ook volgende regels van toepassing: ? Wanneer een personeelslid niet kan terugkeren naar zijn fysieke werkplek om gezondheidsredenen, dan kan hij een spontane consultatie aanvragen bij zijn arbeidsgeneeskundige dienst (voor de FOD's is dit Empreva). De arbeidsarts zal dan beoordelen wat de noodzakelijke en eventueel bijkomende preventiemaatregelen zijn voor dit individueel personeelslid. ? Anders dan vermeld in het voorgaande punt dient een personeelslid dat een quarantaine- of een isolatiemaatregel werd opgelegd (omdat hij een hoog-risicocontact heeft gehad of omdat hij terugkeert uit het buitenland), geen consultatie aan te vragen bij de arbeidsarts. De richtlijnen opgenomen onder punt 2 en 3 van de omzendbrief nr.685 van 1 september 2020 blijven in dit geval onveranderd van toepassing. ? Wanneer een personeelslid samenwoont met een persoon met een hoog gezondheidsrisico dan neemt hij de nodige preventiemaatregelen in acht, ook als hij zich verplaatst naar en van het werk en als hij zich bevindt op zijn fysieke werkplek.

Deze omzendbrief wijzigt omzendbrief nr. 685 en treedt in werking op 1 september 2021. Deze richtlijnen zijn van toepassing op alle personeelsleden vanaf deze datum, ook voor de personeelsleden die vóór 1 september 2021 een quarantainegetuigschrift hebben ingediend dat een afwezigheidsperiode bevat die loopt tot na 1 september 2021.

Personeelsleden die door gezondheidsproblemen niet kunnen terugkeren naar de fysieke werkplek dienen zo snel mogelijk contact op te nemen met hun arbeidsgeneeskundige dienst. Personeelsleden die samenwonen met een persoon met een hoog gezondheidsrisico nemen onmiddellijk contact op met hun dienstchef om de nodige afspraken te maken rond hun terugkeer.

De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

^