Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 30 maart 2009
gepubliceerd op 09 september 2009

Ministeriële omzendbrief NPU-3 betreffende de goedkeuring van de provinciale nood- en interventieplannen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2009000363
pub.
09/09/2009
prom.
30/03/2009
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


30 MAART 2009. - Ministeriële omzendbrief NPU-3 betreffende de goedkeuring van de provinciale nood- en interventieplannen


Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs en aan de Gouverneur van het Administratief Arrondissement Brussel-Hoofdstad, Geachte Mevrouw de Gouverneur, Geachte Heer Gouverneur, Artikel 2ter van de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, evenals artikel 32 van het Koninklijk Besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen voorzien in de goedkeuring van de provinciale nood- en interventieplannen door de Minister van Binnenlandse Zaken. In afwachting van die goedkeuring blijven de bestaande plannen van toepassing.

Deze omzendbrief legt de goedkeuringsprocedure en de goedkeuringscriteria vast. Op die manier wordt een uniforme behandeling van de verschillende provinciale plannen gewaarborgd.

Vooreerst wens ik te verduidelijken dat artikel 32 van het voornoemde koninklijk besluit geen onderscheid maakt tussen de algemene en de bijzondere nood- en interventieplannen. Ze zullen mij dan ook allemaal ter goedkeuring voorgelegd moeten worden. De goedkeuring zal zich beperken tot het verifiëren of het plan opgesteld werd overeenkomstig de vooraf bepaalde criteria. De beoordeling van het operationele karakter van het plan in de verschillende noodsituaties die zich mogelijk kunnen voordoen, komt toe aan de provinciale veiligheidscel.

Omwille van die reden wordt in de ontvankelijkheidscriteria van de plannen naar de gedetailleerde samenstelling van de provinciale veiligheidscel gevraagd, waardoor het multidisciplinaire karakter ervan gegarandeerd wordt.

Ik heb de Algemene Directie Crisiscentrum belast met de goedkeuring van uw noodplannen.

De goedkeuringsprocedure bestaat uit verschillende fasen, die hieronder toegelicht worden : Verzenden van de nood- en interventieplannen De provinciale plannen dienen mij zowel op papier als elektronisch te worden overgemaakt.

Ontvankelijkheidsonderzoek Om ontvankelijk te zijn, dient het plan : - gedateerd en ondertekend te zijn door de provinciegouverneur; - de samenstelling van de provinciale veiligheidscel die het noodplan heeft opgesteld te preciseren, met inbegrip van de experts(1); - de methode volgens welke de multidisciplinaire coördinatie geleid werd in het kader van de opstelling van het plan, te verduidelijken.

Deze laatste twee elementen moeten vermeld worden in de inleiding van het plan.

Of het plan al dan niet ontvankelijk is, wordt schriftelijk betekend.

Indien het plan onontvankelijk is, is het mogelijk de nodige correcties door te voeren. De termijn tussen het versturen van de melding van de onontvankelijkheid en de ontvangst van het aangepaste plan bedraagt maximum 2 maanden.

Onderzoek ten gronde Indien het plan ontvankelijk wordt beoordeeld, zal het ten gronde onderzocht worden.

Het onderzoek ten gronde zal gevoerd worden aan de hand van een aantal beoordelingscriteria, die onderverdeeld zijn in 3 categorieën.

Beoordelingscriteria : a) Algemene indruk De algemene beoordeling van het plan zal voornamelijk gebeuren op basis van de coherentie van de methodologische aanpak, de structuur, de helderheid en de duidelijkheid van het plan.b) Vormelijke criteria Wat betreft de algemene nood- en interventieplannen, wordt ten zeerste aangeraden om de structuur te volgen die wordt voorgesteld in de omzendbrief NPU-2.Op die manier wordt de harmonisering van de nood- en interventieplannen verzekerd en verbetert de leesbaarheid. c) Inhoudelijke criteria 1° De inhoud van de plannen moet overeenkomen met de voorschriften bepaald in het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen, alsook met alle eventueel van toepassing zijnde besluiten en ministeriële omzendbrieven, zowel voor wat betreft de terminologie als de fundamentele principes, met inachtneming van de bevoegdheden van de verschillende overheden en diensten. Het plan moet minimaal de volgende elementen bevatten, bepaald in artikelen 26 en 27 van het voornoemd koninklijk besluit : « De nood- en interventieplannen bevatten minimaal : 1. de algemene inlichtingen betreffende de betrokken provincie zoals : a.het overzicht van de betrokken functies; b. de inventaris van de risico's;c. de lijst van de federale, provinciale en gemeentelijke diensten en hun inzetbare middelen;d. de lijst van informatiecentra, van de gespecialiseerde diensten en van hun middelen;2. de procedures inzake de alarmering van de bevoegde overheid, van de verantwoordelijken van de verschillende disciplines, alsook van de potentieel betrokken overheden en diensten;3. de aan te wenden communicatiemiddelen en het aan te wenden communicatieschema;4. de modaliteiten inzake afkondiging, opdeling en opschaling van de fasen;5. de organisatie van de operationele en beleidscoördinatie;6. de organisatie van de informatieverstrekking aan de bevolking en aan de getroffenen;7. de modaliteiten van organisatie van oefeningen, evenals hun frequentie;8. de methodologie van de bijwerking van de NIP;9. de modaliteiten en middelen van vervoer, opvang en huisvesting van de getroffenen in geval van evacuatie;10. de modelberichten en -formulieren die over een noodsituatie informatie geven, deze bevestigen en het einde ervan aankondigen, alsook het modelformulier voor het logboek. De bijzondere nood- en interventieplannen omvatten ten minste : 1. een beschrijving van het betrokken risico en het bepalen van de noodplanningszone;2. de bijzondere interventiemiddelen;3. de gegevens van de personen die specifiek betrokken zijn bij het risico;4. de ongevallenscenario's en de interventieprocedures voor elk scenario;5. de organisatie van de coördinatie van de operaties;6. de beschermingsmaatregelen van personen en goederen;7. de mogelijke plaatsen van de CP-Ops;8. de wijze en de procedures van informeren van de hulpdiensten en van de bevolking 9.aanduiding van de discipline die de functie van Dir-CP-Ops uitvoert.

De bijzondere nood- en interventieplannen betreffende een gelokaliseerd risico bevatten bovendien : 1. de geografische situatie van de inrichting of van de site;2. de algemene gegevens betreffende de betrokken inrichting of het betrokken risico : a.de algemene inlichtingen over de activiteiten van de inrichting en in het bijzonder over de risico's verbonden aan haar activiteit, alsook de inventaris van de gevaarlijke producten of activiteiten; b. de lijst van de verantwoordelijke personen en hun bereikbaarheidsgegevens;c. de eigen hulpmiddelen van de inrichting;3. de noodplanningszone met inbegrip van : a.de instellingen van perimeters; b. de relevante geografische, demografische en economische factoren;c. de andere risicovolle inrichtingen en activiteiten.» 2° De uitvoerbaarheid van het plan bij de onmiddellijke ingang van de federale fase en bij de overgang van de provinciale fase naar de federale fase, evenals de aanwezigheid van de nuttige informatie voor de permanentie van het federale Crisiscentrum(2) zullen bestudeerd worden.3° De frequenties en de voorziene methodes voor de actualisatie van het plan maken eveneens deel uit van de goedkeuring.Het is omwille van die reden dat de datum waarop het plan geactualiseerd zal worden en de actualiseringsmethode vernoemd moeten worden in het plan. 4° Het plan zal eveneens beoordeeld worden in vergelijking met het voorgaande plan.De opmerkingen die werden gemaakt bij de voorgaande goedkeuring zullen opnieuw geanalyseerd worden. 5° Het plan dient overeen te komen met de nationale noodplannen. Beslissing Het plan is goedgekeurd wanneer het voldoet aan de bovenstaande criteria.

De Algemene Directie Crisiscentrum kan bijkomende informatie of aanpassingen aan het plan vragen op basis van bepaalde opmerkingen.

De termijn tussen het versturen van het schrijven, dat de opmerkingen bevat en/of de ontbrekende elementen vermeldt, en de ontvangst van het aangepaste plan bedraagt maximum 3 maanden. Wanneer het aangepaste plan niet binnen deze termijn werd opgestuurd of wanneer het plan niet op voldoende wijze werd aangepast, zal het niet goedgekeurd worden.

Indien het plan niet voldoet aan één of meerdere substantiële criteria, dan zal het niet goedgekeurd worden.

De beslissing wordt genomen bij ministerieel besluit.

Kennisgeving van de beslissing De beslissing zal u schriftelijk overgemaakt worden. Ik verzoek u om de provinciale veiligheidscel hiervan op de hoogte te houden.

Aanpassingen Elke wijziging volgend op de goedkeuring van het plan moet mij gemeld worden per brief waarin de gewijzigde punten duidelijk worden aangegeven.

Met de meeste hoogachting, G. DE PADT, Minister van Binnenlandse Zaken Nota's (1) Naam, functie en dienst/orgaan waartoe de persoon behoort. (2) Bijvoorbeeld: de gegevens van de personen en diensten die kunnen gecontacteerd worden door het crisiscentrum, zowel in de alarmeringsfase als in de fase van het beheer van een noodsituatie, de te gebruiken communicatiemiddelen (telefoon, fax, videoconferentie, e-mail, enz.)

^