Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 26 maart 1998
gepubliceerd op 23 april 1998

Omzendbrief ter aanvulling van de omzendbrief van 21 november 1996 - «*****»

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1998000247
pub.
23/04/1998
prom.
26/03/1998
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


26 MAART 1998. Omzendbrief ter aanvulling van de omzendbrief van 21 november 1996 (Belgisch Staatsblad, 21 december 1996) - «*****»


Aan Mevrouw de **** **** de **** **** **** informatie : Aan de Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Met het oog op een nauwkeurig onderzoek van de **** en een beperking van de latere rechtzettingen dient het aanvraag- formulier, dat gebruikt wordt door de gemeenten die een eerste **** indienen, aangevuld te worden met de tabel die in bijlage **** van deze omzendbrief is opgenomen.

Het gebruik van die tabel zou een juiste berekening van de toelage waarop de gemeenten recht hebben, moeten mogelijk maken. De praktijk leert immers dat de aanvankelijk toegekende toelage vaak nadien moet aangepast worden en dat ofwel naar omhoog voor begunstigde gemeenten, die dan hun subsidie met vertraging ontvangen, ofwel naar omlaag, in welk geval gemeenten soms zeer aanzienlijke bedragen moeten terugbetalen. Het vanaf het begin verstrekken van de juiste en volledige gegevens inzake de korpssterkte zou het mogelijk moeten maken om laattijdige **** of -verminderingen te vermijden en om de gemeenten in staat te stellen om hun **** te bepalen.

Omwille van de schommelingen van de getalsterkte van de politie (aanwerving, ontslag, pensionering, verlof zonder wedde....) en hun invloed op de toekenning en het bedrag van de toelage, dienen de wijzigingen van die getalsterkte die zich voordoen na de eerste toekenning van de subsidie, aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken medegedeeld te worden aan de hand van de tabel die in bijlage **** van deze omzendbrief is opgenomen. De wijzigingen van de getalsterkte worden voortaan om de zes maanden medegedeeld en niet meer telkens ze zich voordoen. **** invloed van die wijzigingen op de toekenning en het bedrag van de toelage worden dus voortaan berekend na afloop van iedere periode van zes maanden. De evolutie van het toegekende **** wordt na ieder periode van zes maanden geëvalueerd. Ze wordt tegelijkertijd aan de betrokkenen (de **** en de begunstigde gemeente) medegedeeld, hetgeen moet leiden tot een beperking van de ****.

Uitleg bij bijlage 1 De tabel omvat de drie volgende **** : ****, **** en ****. 1. Voor het politiepersoneel dient men te verstaan onder : - officier : adjunct-politiecommissaris, adjunct-politiecommissaris-inspecteur, adjunct-politiecommissaris-hoofdinspecteur, politiecommissaris, **** en ****. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de aspiranten en de officieren; - agent : ****, politieagent, agent-brigadier, agent-****, inspecteur, hoofdinspecteur, hoofdinspecteur eerste klasse, veldwachter en aangesteld veldwachter.

Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen aspiranten, stagiairs en benoemd personeel; - **** : ****, **** eerste klasse, eerstaanwezend **** en eerstaanwezend ****. 2. Bij het **** worden de personeelsleden van niveau 2 + bij de opstellers ondergebracht.3. Binnen de categorieën moet het personeel in chronologische volgorde van indiensttreding gerangschikt worden.4. Wie van categorie verandert (****.een agent die officier wordt), dient in beide categorieën opgenomen te worden met vermelding van de datum van vertrek in de ene en de datum van begin in de andere categorie. 5. Voor personeel dat het **** niet definitief verlaten heeft, maar dat tijdelijk financieel niet meer ten laste van de gemeente is (****.verlof zonder wedde, verlof voor stage, detachering ....), dient de duur en de aard van de onderbreking in de rubriek «*****» vermeld te worden. 6. De kolom «*****» moet slechts ingevuld worden voor personeel dat na 1 januari 1994 in dienst getreden is. Uitleg bij bijlage 2 De tabel dient ieder semester ingevuld te worden door de gemeenten die een eerste toelage ontvangen hebben en dat voor de periodes van 1 januari tot 30 juni en van 1 juli tot 31 december. 1. De eerste periode waarvoor de tabel moet ingevuld worden begint vanaf : - de eerste toestemming voor nieuwe dossiers; ****. : toekenning van een toelage voor twee bijkomende agenten vanaf 1 februari 1998. De tabel moet de toestand van het personeel weergeven voor de periode van 1 februari tot 30 juni 1998. - 1 januari 1998 voor de gemeenten die op die datum de toelage reeds ontvingen voor één of meer bijkomende aanwerving(en). 2. De tabel moet om de zes maanden aan de Algemene directie van de Algemene Rijkspolitie medegedeeld worden na afloop van de betrokken periode en dat ongeacht of er al dan niet wijzigingen in de getalsterkte van de politie geweest zijn, en alleszins ten laatste op 31 juli (voor de voorafgaande periode van januari tot juni) en ten laatste op 31 januari (voor de voorafgaande periode van juli tot december).3. Voor de betrokken zes maanden moet het geheel van het personeel van de politiedienst (met inbegrip van het ****) vermeld worden.Daarentegen dient de overgang van aspirant naar stagiair en van stagiair naar benoemd personeelslid niet opgegeven te worden, aangezien zulks niet relevant is voor de toekenning van de toelage. De punten 1 en 2 van de uitleg bij bijlage 1 zijn hier van toepassing. 4. De opschriften van de zes kolommen die voor de toestand van het personeel bestemd zijn, moeten aangevuld worden met de namen van de maanden van de betrokken periode en dat in chronologische volgorde. **** ieder van de kolommen die telkens voor een bepaalde maand dienen, moet tegenover de **** verschijnen : - het cijfer 1 voor de personen die financieel ten laste van de gemeenten zijn; - het cijfer 0 voor de personen die niet of niet meer ten laste van de gemeenten zijn; ****. in de loop van de periode januari-juni neemt een politieagent verlof voor een stage in een andere gemeente of verlof zonder wedde en dat vanaf 1 maart; hij wordt dan in de tabel opgenomen met het cijfer 1 voor de maanden januari en februari en met het cijfer 0 voor de maanden maart tot en met juni.

Het cijfer 1 moet slechts ingevuld worden indien er een volledige maand **** is. Zo krijgt een politieagent die op 15 januari in dienst treedt, voor de maand januari het cijfer 0. Het cijfer 1 krijgt hij pas vanaf de maand februari. Op dezelfde wijze wordt voor een agent die vanaf 15 mei verlof zonder wedde neemt voor de ganse maand mei het cijfer 0 ingevuld.

Een lid van het **** dat financieel ten laste van de gemeente is en dat in de loop van een maand overlijdt, krijgt voor die maand de vermelding 1, aangezien de gemeente zijn loon voor de ganse maand verschuldigd is.

Een persoon die in de loop van een periode van categorie verandert, wordt in beide categorieën opgenomen. Daarbij wordt de wijziging aangegeven door een onderscheid in het gebruik van de cijfers 1 en 0 (****. een agent wordt officier op 1 oktober : hij krijgt in de rubriek «*****» de vermelding 1 voor de maanden juli, augustus en september en de vermelding 0 voor de maanden oktober, november en december en vice-**** in de rubriek «*****»). 5. De kolom «*****» moet slechts ingevuld worden voor het personeel dat na 1 januari 1994 in dienst gekomen is. **** gelieve deze omzendbrief spoedig mede te delen aan de gemeenten van uw ambtsgebied.

De Minister van Binnenlandse ****, ****. **** ****

Bijlage Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^