Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 22 november 2010
gepubliceerd op 26 november 2010

Ministeriële omzendbrief houdende de campagne voor verkeersveiligheid : « Rijden onder invloed van alcohol-BOB »

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2010000666
pub.
26/11/2010
prom.
22/11/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


22 NOVEMBER 2010. - Ministeriële omzendbrief houdende de campagne voor verkeersveiligheid : « Rijden onder invloed van alcohol-BOB »


Ondanks de vele inspanningen en het steeds groeiende bewustzijn bij de bestuurders wordt vastgesteld dat het rijden onder invloed één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen blijft en dat, vooral tijdens de nachten, een groot aantal bestuurders onder invloed achter het stuur kruipt. Terecht werd er dan ook tijdens de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid op gewezen dat bijkomende inspanningen op het vlak van sensibilisatie en handhaving nodig zijn om het tij te doen keren. 1. Doelstelling Tijdens de komende eindejaarscampagne die loopt van vrijdag 26 november 2010 (22.00 uur) tot en met maandag 10 januari 2011 (06.00 uur) worden de controles betreffende het alcoholgebruik in situaties waar de burger het stuur neemt opgedreven, en zijn altijd het voorwerp van prioritaire vervolging door de gerechtelijke overheden.

Uit de cijfers van de FOD Justitie blijkt dat in 97 % van de vaststellingen betreffende het rijden onder invloed van alcohol die aan het parket worden overgemaakt een gevolg wordt gegeven. Ongeveer 1 overtreder op vijf betaalde een minnelijke schikking. In 75 % van de gevallen diende men zich voor de rechtbank te verantwoorden of werd een ander gevolg gegeven. Slechts 1,6 % van de dossiers werden zonder gevolg geklasseerd.

De controles gaan samen met een campagne van het BIVV onder de slogan « I BOB you! ».

De doelstelling is om, zoals verleden jaar, minstens 180.000 ademtests te halen, en de kwalitatieve aanpak van deze controles te verbeteren. 2. Richtlijnen 2.1. Voor deze controles in het bijzonder, moeten de richtlijnen van de omzendbrief COL 8/2006 (herzien op 29/09/2010), gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal houdende een eenvormig vaststellings-, opsporings- en vervolgingsbeleid betreffende het sturen onder invloed van alcohol, in staat van dronkenschap of in een soortgelijke staat onder meer ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen, alsook betreffende de aanwezigheid in het organisme van andere stoffen dan alcohol die de rijvaardigheid beïnvloeden - sturen onder invloed van alcohol-drugs » alsook de richtlijnen van de gemeenschappelijke omzendbrief COL 9/2006 (herzien op 29/09/2010) van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal houdende een eenvormig strafrechtelijk beleid inzake de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs, nageleefd worden. 2.2. Er wordt gevraagd dat deze controles : - het voorwerp uitmaken van voorafgaand overleg tussen de Parketten en de politiediensten; - plaatsvinden op de juiste plaats en het juiste tijdstip, zodat ze zowel voor het publiek als voor de overtreders geloofwaardig overkomen; - ook aandacht besteden aan het rijden onder invloed van andere stoffen dan alcohol die de rijvaardigheid beïnvloeden (drugs); - ook worden georganiseerd in de vooravond, om de zichtbaarheid te verhogen en het ontradend effect van de controles te bevorderen; - ook op een aselectieve wijze worden uitgevoerd (elke persoon die staande wordt gehouden dient een ademtest af te leggen), wat eveneens het preventieve effect verhoogt. Indien er een vermoeden is van drugsgebruik dient overgegaan te worden tot het uitvoeren van de checklist; - in de mate van het mogelijke inhouden dat het administratief werk op het terrein wordt afgewerkt; - op algemene wijze vooraf aangekondigd worden in de media en dat er achteraf berichtgeving plaatsvindt over de resultaten. 3. Communicatie Het BIVV zet dit jaar een stap verder in het BOB-concept.Nadat de vorige jaren het accent heeft gelegen op het belonen van de chauffeur die niet drinkt als hij rijdt, evolueert BOB tijdens deze campagne naar een werkwoord : « I BOB YOU ». Dit betekent dat BOB diegene is die geeft om zijn vrienden en daarom iedereen veilig naar huis brengt.

Aandachtspunten in de campagne zijn : jongeren en uitgaan, families die terugkeren van familiefeesten, koppels en vrienden na een restaurantbezoek en bedrijfsfeesten.

De campagne bestaat uit affiches langs de autosnelwegen en in de horeca, alsook uit een humoristische radiospot voor jongeren. Op het terrein zullen BOB-teams ludieke acties opzetten in uitgaansbuurten.

De vrijwilligers van het BIVV zullen aanwezig zijn op kerstmarkten en andere evenementen tijdens de eindejaarsperiode. Via de BOB.be-website, die in een totaal nieuw kleedje werd gestoken, zal tevens een wedstrijd georganiseerd worden. Ook krijgt BOB voor zijn 15e verjaardag zijn pagina op Facebook. Het BIVV zal ook aan bedrijven voorstellen om een « BOB-pack » aan te kopen om te verspreiden tijdens hun nieuwjaarsrecepties.

De sleutelhangers kregen op basis van het nieuwe concept ook een nieuwe look. Het BIVV stelt deze gratis ter beschikking van de politie in overeenstemming met de vooropgestelde doelstelling van 180.000 alcoholcontroles. Op vraag van de vertegenwoordigers van de lokale en federale politie, houdt het BIVV bij de verdeling ervan rekening met de minimale norm overeenkomstig het referentiekader dat gedefinieerd werd om de controledoelstellingen op het vlak van rijden onder invloed van alcohol tot op het lokale niveau te bepalen. 4. Evaluatie Om de campagne zorgvuldig te evalueren en in het verlengde ervan de publieke opinie optimaal te sensibiliseren en daardoor een ontradend effect te bekomen, is het belangrijk dat de resultaten van de controles zo efficiënt mogelijk worden verzameld. De evaluatie van de campagne gebeurt in twee fasen : eerst een evaluatie van een 1ste periode van de campagne, d.w.z. van 26 november 2010, om 22.00 uur, tot 27 december 2010, om 06.00 uur; later volgt een evaluatie van de volledige campagne.

Op lokaal en federaal vlak zullen de gegevens iedere werkdag die volgt op de dag van de controle verzameld worden door de verantwoordelijke van de zone of verkeerspost, die zal gebruik maken van de geautomatiseerde applicatie om deze gegevens te vatten.

Er worden twee perscommuniqués verspreid : een eerste op donderdag 30 december 2010 en een tweede na de gehele campagne op vrijdag 14 januari 2011.

Brussel, 22 november 2010.

De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. A. TURTELBOOM De Minister van Justitie, S. DE CLERCK De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

Bijlage 1 bij de ministeriële omzendbrief van 22 november 2010 houdende de campagne voor verkeersveiligheid : « Rijden onder invloed van alcohol - BOB » Resultaten gedragsmeting rijden onder invloed van alcohol 2009, BIVV, F. Riguelle Rijden onder invloed van alcohol is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid. Zo tast alcohol zelfs in geringe hoeveelheden de rijvaardigheid aan. Het ongevalrisico stijgt exponentieel naarmate de gebruikte hoeveelheid hoger ligt.

De tweejaarlijks door het BIVV georganiseerde nationale gedragsmeting werd ontwikkeld om het gedrag van de weggebruikers inzake rijden onder invloed van alcohol op de voet te volgen.

Uit de resultaten blijkt dat rijden onder invloed van alcohol vooral een nachtelijk probleem is. Rijden onder invloed van alcohol (ROI) gebeurt meer tijdens de nachten dan overdag en dit zowel tijdens het weekend als in de week. Daarenboven blijken vooral de weekendnachten de gevaarlijkste perioden met bijna 13 % van de gecontroleerde weggebruikers onder invloed van alcohol. De evolutie van ROI tijdens weeknachten is ook verontrustend met 6,7 % overtreders in 2009.

Naast het tijdstip werden belangrijke resultaten teruggevonden met betrekking tot de leeftijdscategorie, waarbij we merken dat het rijden onder invloed het hoogst ligt bij de 40 tot 54-jarigen (3,3 % over de ganse week). Een meerderheid van positieve bestuurders ouder dan 40 jaar hadden een alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht hoger dan 0,35 mg/l. Bij jongere bestuurders in overtreding, hebben de meeste een alcoholconcentratie tussen 0,22 en 0,35 mg/l. De nationale gedragsmeting ROI stelt ons niet in staat om rechtstreekse conclusies te trekken over het ongevalrisico dat voortkomt uit het ROI. Dit ongevalrisico ligt bij jongere bestuurders hoger dan bij oudere bestuurders, ondanks het feit dat de eerste groep minder vaak onder invloed rijdt dan de laatste.

Het percentage bestuurders onder invloed varieert eveneens naargelang de herkomst van de bestuurders. Bestuurders zijn het meest geneigd tot drinken en rijden na een bezoek aan een horecazaak of na een avondje uit. Dit is ook het geval na een familie- of vriendenbezoek of na het sporten. Een zorgelijke proportie van 21,3 % van mensen die uit een horecazaak kwamen werden positief getest in 2009. De proportie is kleiner voor wat betreft bestuurders op terugweg van een avondje uit of discotheekbezoek (14,9 %) maar de meeste hadden veel gedronken (12,7 % over 0,35 mg/l).

De conclusies zijn dat het percentage bestuurders onder invloed 's nachts hoger ligt dan overdag, en dat dit cijfer in het weekend hoger ligt dan tijdens de week. Daarenboven blijkt dat 21,3 % van de bestuurders die terugkeren uit een horecazaak onder invloed zijn, bij bestuurders die terugkomen van een avondje uit is dit 14,9 %.

In vergelijking met de vorige gedragsmeting rijden onder invloed van alcohol in 2007 is het verontrustend vast te stellen dat het aantal bestuurders onder invloed van alcohol tijdens de weekendnachten en de weeknachten gestegen is.

Handhaving vormt een belangrijk instrument om rijden onder invloed van alcohol tegen te gaan. Aselecte, zichtbare en gerichte controles zullen bijdragen om het onveiligheidsprobleem in te dijken.

Bijlage 2 bij de ministeriële omzendbrief van 22 november 2010 houdende de campagne voor verkeersveiligheid : « Rijden onder invloed van alcohol - BOB » Mogelijke gevolgen bij vaststelling van rijden onder invloed van alcohol Bij alcoholintoxicatie van 0,22 tot 0,35 mg/l uitgeademde alveolaire lucht wordt een onmiddellijke inning ten belope van 137,5 euro geïnd.

Een zelfde bedrag wordt als minnelijke schikking voorgesteld als uit een bloedanalyse een gelijkwaardige intoxicatie blijkt van 0,5 tot 0,8 g/l bloed.

Wordt die onmiddellijke inning niet voldaan of is er een alcoholconcentratie gelijk aan of hoger dan 0,35 mg/l, dan stelt de procureur des Konings een minnelijke schikking tot 550 euro voor.

Bij weigering die voorgestelde minnelijke schikkingen te voldoen wordt nagenoeg steeds vervolgd door de politierechtbank.

De personen die onder invloed zijn van minstens 0,65 mg alcohol per liter uitgeademde alveolaire lucht (1,5 g/l bloed), worden in regel steeds voor de politierechtbank gedagvaard en er is eveneens een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs.

^