Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 14 april 2023
gepubliceerd op 24 augustus 2023

Omzendbrief betreffende de ordonnantie van 9 februari 2023 tot wijziging van sommige bepalingen betreffende het administratief toezicht op de gemeentelijke vzw's

bron
gewestelijke overheidsdienst brussel
numac
2023041858
pub.
24/08/2023
prom.
14/04/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

GEWESTELIJKE OVERHEIDSDIENST BRUSSEL


14 APRIL 2023. - Omzendbrief betreffende de ordonnantie van 9 februari 2023 tot wijziging van sommige bepalingen betreffende het administratief toezicht op de gemeentelijke vzw's


Aan de dames en heren burgemeesters en schepenen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Ter informatie aan de gemeentelijke vzw's Geachte dames, Geachte heren, Deze omzendbrief heft de omzendbrieven van 12 juli 2021 en 13 september 2021 met betrekking tot het administratief toezicht op de akten van de gemeentelijke vzw's(1) op.

Deze omzendbrief heeft tot doel de bij brief van 15 december 2022 toegezonden informatie over de lopende wijziging van de ordonnantie van 5 juli 2018 betreffende de specifieke gemeentelijke bestuursvormen en de samenwerking tussen gemeenten, hierna de ordonnantie genoemd, aan te vullen (punt 1), de toezichtsregels en -termijnen te verduidelijken (punt 2), en u in kennis te stellen van het opleidingsaanbod voor de gemeentelijke vzw's dat door de Directie Overheidsopdrachten van de Brusselse Plaatselijke Besturen wordt aangeboden (punt 3).

De ordonnantie stelt het wettelijk kader vast voor (meer)gemeentelijke vzw's en stelt de regels vast voor het administratief toezicht dat op hen van toepassing is overeenkomstig het model dat voor gemeenten geldt.

De regels met betrekking tot het administratief toezicht worden hieronder toegelicht. Deze zijn opgenomen in de artikelen 43 tot en met 48/1 van de ordonnantie. Ingevolge artikel 43 zijn de artikelen 19, 20, 23 en 30 van de ordonnantie mutatis mutandis van toepassing op gemeentelijke vzw's. 1. Wijziging van de bepalingen betreffende het administratief toezicht op de gemeentelijke vzw's 1.1. Verzending van de akten - algemeen De ordonnantie voorziet in een getrapt systeem voor de toezending van de akten: 1 een aantal akten moeten verplicht toegezonden worden (art. 44 van de ordonnantie); 2 alle akten die niet verplicht moeten toegezonden worden, moeten onder de vorm van een lijst met een beknopte omschrijving ter kennis gebracht worden (art. 45 van de ordonnantie). 3° onafhankelijk van voormelde wettelijk verplichte toezendingen, is de toezichthoudende overheid bevoegd om op elk ogenblik, elke akte van een gemeentelijke vzw op te vragen, alsook elke inlichting die zij nuttig acht (art.23 van de ordonnantie). De toezichthoudende overheid kan dus niet alleen alle akten van gemeentelijke vzw's opvragen, ze kan tevens- verzoeken om alle informatie die dienstig is voor het uitoefenen van het toezicht of zelfs overgaan tot een inspectie ter plaatse. Ze kan ook gegevens vorderen die nodig zijn voor het opmaken van statistieken op gewestelijk niveau. Het doel is om over volledige en betrouwbare informatie te kunnen beschikken teneinde te kunnen beantwoorden aan de behoeften van administratieve opvolging, alsook aan de statistische en documentaire behoeften. 1.2. Verzending van de akten in extenso aan de toezichthoudende overheid. Micro-, kleine of grote gemeentelijke vzw's- wat te verzenden? In onze informatiebrief van 15 december 2022 over de lopende wijzigingen van de ordonnantie(2) zijn de redenen voor de wijzigingen uiteengezet. Voor dit punt wordt naar deze brief verwezen.

De wijzigingen met betrekking tot de verplichting om akten in extenso aan de toezichthoudende overheid toe te zenden, werden aangenomen bij de ordonnantie van 9 februari 2023 tot wijziging van sommige bepalingen betreffende het administratief toezicht op de gemeentelijke vzw's (B.S. 15.02.2023). Deze wijzigingen hebben terugwerkende kracht tot 1 september 2022.(3) Hieruit volgt dat de hierna volgende akten voor elk van de drie categorieën vzw's sinds die datum aan de toezichthoudende autoriteit moeten worden toegezonden. De vzw's worden bijgevolg verzocht hun situatie zo nodig te regulariseren.

Het gewijzigde artikel 44 van de ordonnantie bepaalt dat de akten die in extenso aan de toezichthoudende overheid moeten worden verzonden als volgt ; er is namelijk een verschil naargelang de categorie waartoe de gemeentelijke vzw behoort (micro-, kleine of grote vzw): De micro-vzw's moeten enkel de statuten en de wijzigingen ervan, de beheersovereenkomst en de wijzigingen ervan, alsook de jaarrekeningen verzenden.

De kleine vzw's moeten dezelfde documenten als de micro-vzw's verzenden, alsook: - de keuze van de plaatsingsprocedure en de vaststelling van de voorwaarden van de overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten, waarvan het bedrag, zonder belasting over de toegevoegde waarde, gelijk is aan of hoger is dan 175.000 euro, alsook de selectie van de inschrijvers, kandidaten of deelnemers en de gunning van deze overheidsopdrachten; - de bepaling van de voorwaarden van de concessies van werken en diensten, alsook de selectie van de inschrijvers of kandidaten en de gunning van deze concessies.

De grote vzw's moeten dezelfde documenten als de micro- en de kleine vzw's verzenden, alsook: - de akten van de algemene vergadering; - de overeenkomsten; - de afsluiting van leningen; - de verwerving of de vervreemding van een eigendomsrecht of van zakelijke rechten op onroerende goederen.

Zoals voorheen moeten de akten die in extenso aan de toezichthoudende overheid moeten worden toegezonden, ook ter informatie aan het gemeentecollege worden toegezonden.

Ze worden doorgestuurd binnen twintig dagen nadat ze zijn genomen, en gaan vergezeld van alle stukken die vereist zijn om te controleren of zij beantwoorden aan de wet en het algemeen belang. 1.3. Verzending van de akten aan de toezichthoudende overheid Het gewijzigde artikel 45 van de ordonnantie bepaalt het volgende: De gemeentelijke vzw's sturen de lijst met de door hun beheersorganen genomen akten binnen de twintig dagen nadat zij genomen zijn, door naar de Regering en aan de gemeente. Die lijst bevat een beknopte omschrijving van alle akten, behalve die welke bedoeld zijn in artikel 44.

Het voorgaande lid is niet van toepassing op micro vzw's in de zin van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Overeenkomstig deze bepaling moeten de akten die niet in extenso aan de toezichthoudende overheid moeten worden verzonden, worden opgenomen op een lijst waarop voor elk door de algemene vergadering of de raad van bestuur genomen besluit het onderwerp en een duidelijke en beknopte beschrijving ervan wordt vermeld. De akten die dus in extenso aan de toezichthoudende overheid moeten worden overgemaakt, mogen niet op deze lijst worden vermeld.

Door het versturen van deze lijst wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gehouden van deze akten en heeft ze de mogelijkheid er eventueel een controle op uit te oefenen.

Deze lijst met akten dient binnen de twintig dagen nadat zij genomen zijn worden overgemaakt.

Hierbij wil ik evenwel de aandacht vestigen op het feit dat de verzending van deze lijsten aan de Regering enkel verplicht is voor de kleine en grote vzw's. De micro-vzw's zijn vrijgesteld van deze verplichting. 1.4. Nieuwe verplichtingen voor de gemeenten en de gemeentelijke vzw's In de artikelen 42, tweede lid, 44, § 6, en 45, eerste lid, van de ordonnantie zijn nieuwe verplichtingen voor gemeenten en gemeentelijke vzw's opgenomen. Deze nieuwe verplichtingen moeten vanaf 1 mei 2023 worden nageleefd. De gemeenten en gemeentelijke vzw's hebben één maand meer dan de aanvankelijk in de ontwerpordonnantie vastgestelde datum van inwerkingtreding om aan de nieuwe verplichtingen te voldoen. Deze zijn: - de verplichting voor het college van burgemeester en schepenen om een register bij van alle gemeentelijke vzw's bij te houden en bekend te maken op de website van de gemeente onder het tabblad "Transparantie"(4). Aan dit register zijn de statuten van deze vzw's, de in artikel 38 bedoelde overeenkomsten, indien van toepassing, evenals de lijst van personen die door de gemeente zijn aangeduid om haar daarin te vertegenwoordigen, in bijlage toegevoegd (art. 42, tweede lid van de ordonnantie); - de verplichting voor de gemeentelijke vzw's om aan het Observatorium van de referentieprijzen voor de overheidsopdrachten de nodige informatie te bezorgen (art. 44, § 6 van de ordonnantie); - de verplichting voor de kleine en grote vzw's om aan de gemeente een lijst met de door hun beheersorganen genomen akten met een beknopte omschrijving binnen de twintig dagen nadat zij genomen zijn, door naar de Regering (art. 45, eerste lid van de ordonnantie). Deze lijsten bevatten alle akten, behalve die welke bedoeld zijn in artikel 44.

Zoals hiervoor reeds vermeld blijft de toezending aan de Regering van lijsten van akten met een beknopte omschrijving blijft verplicht voor kleine en grote vzw's. De micro-vzw's moeten helemaal geen lijst met akten toezenden, noch aan de Regering (supra), noch aan de gemeente; - de verplichting voor het college van burgemeester en schepenen om de jaarrekening en, indien van toepassing, de jaarlijkse beheersverslagen die door de gemeentelijke vzw's worden verstuurd, jaarlijks aan de gemeenteraad voor te leggen. 1.5. Praktische modaliteiten betreffende het versturen van de akten in extenso en de lijst van de akten 1.5.1. De in extenso over te maken akten (artikel 44 van de ordonnantie) ? Wijze van verzending Twee wijzen van verzending van de akten in extenso zijn toegelaten: - Elektronische verzending De akten worden in extenso via e-mail verzonden in pdf-formaat naar volgend adres: plaatselijke-besturen@gob.brussels.

Hierbij volstaat het gebruik van een geavanceerde elektronische handtekening door de bevoegde personen op elk pdf-document in bijlage van deze mail.

Een elektronische handtekening is geavanceerd als ze voldoet aan de voorwaarden van artikel 26 van de eIDAS-verordening(5), te weten: - zij is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden; - zij maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren; - zij komt tot stand met gegevens voor het aanmaken van elektronische handtekeningen die de ondertekenaar, met een hoog vertrouwensniveau, onder zijn uitsluitende controle kan gebruiken; - zij is op zodanige wijze aan de daarmee ondertekende gegevens verbonden, dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.

Vanwege deze kenmerken biedt het de elektronische transacties van de gebruiker extra veiligheid omdat het mogelijk is om de ondertekenaar te identificeren en ook om te controleren of het bericht niet is gewijzigd. Met dit type handtekening kan de integriteit van de ondertekende inhoud gegarandeerd worden, met andere woorden, dat de ondertekende inhoud geen enkele wijziging heeft ondergaan vanaf het moment dat deze werd ondertekend.

Een gekwalificeerde elektronische handtekening is hier niet vereist, maar wordt uiteraard wel toegestaan.(6) De ontvangst van een per e-mail verzonden akte wordt bevestigd met een ontvangstbewijs (art. 19 van de ordonnantie). - Papieren verzending Ingeval een elektronische verzending onmogelijk blijkt, kunnen de akten, hetzij bij ter post aangetekende brief met ontvangstmelding, hetzij per bode, tegen afgifte van een ontvangstbewijs worden verzonden naar volgend adres: Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Brussel Plaatselijke Besturen (BPB) - 24ste verdieping Sint-Lazarusplein 2 1035 Brussel In de mate dat de ontvangen documenten zullen worden gedematerialiseerd, volstaat altijd één enkel exemplaar. De dematerialisering impliceert trouwens dat het papier door de scanner moet worden gehaald. Om dat proces te vergemakkelijken wordt er gevraagd geen nietjes te gebruiken of documenten in te binden. De verzending naar de toezichthoudende overheid moet bij voorkeur plaatsvinden op losse bladzijden. De bladzijden van grote documenten dienen te worden genummerd. ? Identificatie van een akte Elke akte dient geïdentificeerd te worden in de rechter bovenhoek aan de hand van een refe-rentie die als volgt is samengesteld: 1° Het teken # ("hekje") dient aangebracht te worden voor en na de referentie;2° De referentie begint met de identificatiecode van uw instelling.De identificatiecode van de vzw (SYN-code) werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad als bijlage bij de twee voormelde omzendbrieven (cfr. Voetnoot nr. 1). Zij zijn ook opgenomen in het register van gemeentelijke vzw's dat beschikbaar is op de website van BPB (geactualiseerd tot 25.01.2023): Register m.b.t. de gemeentelijke VZW's v Brussel Plaatselijke Besturen (plaatselijke-besturen.brussels); 3° Een schuine streep (/) ("slash") als scheidingsteken; 4° De datum van de beslissing in volgend formaat: DD.MM.JJJJ (Er moet een punt gebruikt worden als scheidingsteken tussen dag en maand, alsook tussen maand en jaar.); 5° Een schuine streep (/) ("slash") als scheidingsteken;6° De code die het niveau van het beslissingsorgaan van uw instelling weergeeft; Deze code bestaat uit de hoofdletter A of B. Le tableau ci-dessous indique la lettre à utiliser en fonction du niveau de l'organe :

A

Assemblée générale

A

Algemene vergadering

B

Conseil d'administration

B

Raad van Bestuur


7° Een schuine streep (/) ("slash") als scheidingsteken;8° Het nummer van de beslissing in de agenda of in het register.Dit nummer moet steeds uit vier cijfers bestaan. Indien het nummer minder dan vier cijfers telt, moet het voorafgegaan worden door zoveel nullen als nodig. Dit nummer mag nooit letters bevatten. Twee verschillende beslissingen mogen nooit hetzelfde nummer hebben.

Voorbeeld: Beslissing genomen op 20 maart 2021, ingeschreven op de agenda van de Raad van Bestuur nr. 25 van de vzw met de code 1122 zal volgende referentie bevatten: #1122/20.03.2021/B/0025# Omdat deze constructie bedoeld is om door een computerhulpmiddel te worden herkend, is het belangrijk om deze op een herkenbare manier te schrijven. Het gebruikte lettertype is dus van het type Arial of Times New Roman, minimumgrootte 10 en zwart. Tekens die gekoppeld schrijven of watermerk afdrukken nabootsen, kunnen niet worden gebruikt.

Bovendien wordt voldoende regelafstand gebruikt. Zonder spaties kan de tekstherkenningssoftware niet werken. ? Onderwerp van de beslissing Het doel bestaat erin dat het onderwerp van de beslissing automatisch herkend kan worden. Daartoe moet het onderwerp van de beslissing worden voorafgegaan door volgende vermelding "#Onderwerp :" en worden afgesloten met het teken "#", als volgt : Voorbeeld: #Onderwerp : Jaarrekeningen 2022# ? Bijlagen bij de beslissing De bijlagen dienen bij de betrokken akte gevoegd te worden. Op elk van de bijlagen moet dezelfde referentie vermeld worden als op de akte, volgens de hierboven aangegeven regels. 1.5.2. Verzending van de lijst van akten (artikel 45 van de ordonnantie) ? Wijze van verzending De lijsten van akten worden elektronisch verzonden naar het volgende e-mailadres: plaatselijke-besturen@gob.brussels.

Indien elektronische verzending niet mogelijk is, kunnen de lijsten van akten op papier worden toegezonden, zoals beschreven in voormeld punt 1.5.1. ? Identificatie van de lijsten van akten De identificatie van de lijsten met akten is zoals hierboven beschreven., maar het nummer van de beslissing wordt evenwel vervangen door : 9999 Voorbeeld: De lijst van beslissingen genomen op 20 maart 2021, ingeschreven op de agenda van de Raad van Bestuur van de vzw met de code 1122 zal volgende referentie bevatten: #1122/20.03.2023/B/9999# Bij de opstelling van de lijst van akten moet het onderwerp van elke akte beknopt en voldoende expliciet worden beschreven. Elke akte moet geïdentificeerd worden (referentiecode) zoals beschreven in voormeld punt 1.5.1. . 2. Toezichtsregels en - termijnen Op de akten van de gemeentelijke vzw's is het algemeen toezicht, zijnde schorsing en vernietiging, van toepassing. Ter herinnering: Een akte die onderworpen is aan het algemeen toezicht is volledig geldig en kan onmiddellijk uitgevoerd worden, d.w.z. zonder het standpunt van de toezichthoudende overheid af te wachten.

In het geval dat er een toezichtsmaatregel wordt genomen, worden opgemerkt dat schorsing de uitvoerbaarheid van de akte tijdelijk schorst, terwijl vernietiging de akte met terugwerkende kracht ongedaan maakt. 2.1. Schorsing Overeenkomstig artikel 46 van de ordonnantie kan de toezichthoudende overheid de uitvoering schorsen van de akte waarbij een gemeentelijke vzw de wet of haar statuten overtreedt of het algemeen belang schaadt.

Voor de beslissingen die "in extenso" verstuurd worden, is de toezichttermijn dertig dagen. Deze termijn is evenwel eenmaal verlengbaar met een termijn van vijftien dagen indien zou blijken dat de initiële termijn van dertig dagen voor een bepaalde akte niet voldoet om een onderzoek toe te laten. De regel die gevolgd zal worden door de toezichthoudende overheid is de dossiers te behandelen binnen de oorspronkelijke termijn van 30 dagen en de verlenging van de termijn niet tot routine te maken. De verlenging van de termijn blijft dus de uitzondering op de regel. Ze kan wel noodzakelijk blijken onder welbepaalde omstandigheden. Zo kunnen de dossiers die een meer uitgebreide of diepere analyse behoeven, vanwege hun complexiteit of het groot aantal stukken die ze bevatten, onderwerp zijn van een verlenging van de termijn indien de oorspronkelijke termijn onmogelijk na te leven is. In sommige materies kan het noodzakelijk blijken de termijn te verlengen om rekening te houden met periodes waarin een groot aantal dossiers worden verzonden.

Eenmaal de uitvoering van de beslissing geschorst werd, beschikt de vzw over een termijn van 40 dagen om te geschorste akte te rechtvaardigen (m.a.w. uitleggen waarom de vzw de akte als rechtsgeldig of in overeenstemming met het algemeen belang beschouwt).

Bij gebreke aan een reactie binnen deze termijn door de vzw wordt de geschorste akte van rechtswege nietig. De nietigheid wordt vastgesteld in een notificatie gericht aan de vzw door Brussel Plaatselijke Besturen.

Als de vzw reageert op de schorsing van haar akte wordt de schorsing opgeheven na het verstrijken van een termijn van dertig dagen vanaf de ontvangst van de akte waarbij de vzw de geschorste akte verantwoord.

Dat betekent dat de toezichthoudende overheid beschikt over een termijn van dertig dagen vanaf de ontvangst van de akte om de beslissing tot behoud of tot verantwoording te vernietigen. Deze termijn kan verlengd worden met een termijn van 15 dagen. De beslissing om de termijn te verlengen moet betekend worden aan de vzw vóór het verstrijken van de oorspronkelijke termijn van dertig dagen.

Belangrijk hierbij is dat de schorsing van de uitvoering van de beslissing ook na de rechtvaardiging blijft voortduren. Ze is slechts opgeheven na een termijn van 30 dagen vanaf de ontvangst door de toezichthoudende overheid van de rechtvaardigingsbeslissing van de vzw. 2.2. Vernietiging Krachtens artikel 47 van de ordonnantie kan de toezichthoudende overheid tevens rechtstreeks een akte vernietigen waarmee een gemeentelijke vzw de wet of de statuten overtreedt of het algemeen belang schaadt.

De vernietigingstermijn is dertig dagen vanaf de ontvangst van de akte. Deze termijn kan eenmaal verlengd worden met een termijn van 15 dagen. De beslissing om de termijn te verlengen moet eveneens betekend worden aan de vzw vóór het vervallen van de oorspronkelijke termijn van dertig dagen. 2.3. Toezichtstermijn voor beslissingen op de lijst De akten die vermeld staan op de lijst bedoeld in artikel 45 van de ordonnantie kunnen door de toezichthoudende overheid gevorderd worden binnen twintig dagen na ontvangst van de lijst. Na deze termijn kunnen niet-gevraagde documenten die op de lijst staan, niet meer aan een toezichtmaatregel worden onderworpen. Indien een bepaalde akte werd opgevraagd, beschikt de toezichthoudende overheid over een termijn van twintig dagen na ontvangst van de akte om de gevorderde akte te schorsen of te vernietigen.

De akten van de gemeentelijke vzw's vermeld op de lijst bedoeld in artikel 45 kunnen niet meer geschorst of vernietigd worden indien de toezichthoudende overheid deze akten niet binnen twintig dagen na ontvangst van de lijst heeft gevorderd bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat de akten bedoeld in artikel 44, §§ 1 tot en met 3 van de ordonnantie altijd in extenso te worden overgemaakt. Met andere woorden: zij moeten niet in de lijst worden opgenomen. Deze akten toch op de lijst vermelden, zou als gevolg hebben dat de toezichtstermijn ervan niet start. Bijgevolg kunnen deze nog steeds worden opgevraagd en zijn er dus onderhevig aan een toezichtsmaatregel. Dit geldt ook voor een akte die normaal gezien op de lijst moet worden opgenomen, maar er niet op vermeld staat: deze akte zal altijd vatbaar zijn voor een toezichtsmaatregel aangezien de termijn nooit is gestart. 2.4. Start toezichtstermijn Artikel 20 van de ordonnantie bepaalt dat de termijn start op de dag na de ontvangst van de akte van de vzw. De dag waarop de termijn verstrijkt, wordt meegerekend.

Binnen de voormelde toezichtstermijnen dient de toezichthoudende overheid niet enkel het vernietigings- of schorsingsbesluit te nemen, het besluit dient tevens binnen deze termijn aan de vzw betekend te worden, en dit op straffe van nietigheid van het besluit.

Een besluit wordt binnen de termijn betekend indien de datum van afgifte op het postkantoor binnen de termijn valt. De ontvangst van het besluit door de vzw kan derhalve na de termijn gebeuren.

De termijn die vervalt op een zaterdag, een zondag of een feestdag wordt verlengd tot de daaropvolgende werkdag. Onder feestdagen wordt verstaan: 1 januari, Paasmaandag, 1 mei, Hemelvaart, Pinkstermaandag, 21 juli, 15 augustus, 1, 2, 11 en 15 november, 25 november, 25 en 26 december, alsook de dagen die bij ordonnantie of besluit van de Regering worden vastgesteld(7). 3. Opleiding inzake overheidsopdrachten voor de gemeentelijke VZW's De Directie Lokale Overheidsopdrachten van het Bestuur Plaatselijke Besturen organiseert een opleiding inzake overheidsopdrachten van beperkte waarde bestemd voor openbare aankopers die werken voor een Brusselse gemeentelijke VZW.Deze opleiding zal in het Frans worden gegeven, maar uitwisselingen in het Nederlands zijn eveneens mogelijk.

Het opleidingsmateriaal zal aan de deelnemers ter plaatse worden verstrekt in het Frans en, op verzoek, ook in het Nederlands.

In 2023 worden twee sessies van drie halve dagen georganiseerd. De inschrijving aan een sessie impliceert de inschrijving aan alle drie delen van de opleiding. De deelname aan het 2e en 3e deel van elke sessie is afhankelijk van de effectieve deelname aan het/de vorige deel/delen. Personen die reeds over een goede basiskennis van de regelgeving inzake overheidsopdrachten beschikken, kunnen echter van de eerste twee delen van de opleiding worden vrijgesteld door een score van ten minste 8/10 te behalen op een onlinetest die toegankelijk is via deze link.

Het aantal deelnemers per sessie is beperkt tot twintig en tot één deelnemer per gemeentelijke VZW. Aanvragen voor inschrijving moeten naar het volgende adres worden gestuurd: oo@gob.brussels.

Wanneer? Sessie 1: - Deel 1: 16/05/2023 (13.30 - 17u) - Deel 2: 23/05/2023 (13.30 - 17u) - Deel 3: 06/06/2023 (13.30 - 17u) Sessie 2: - Deel 1: 28/09/2023 (13.30 - 17u) - Deel 2: 05/10/2023 (13.30 - 17u) - Deel 3: 12/10/2023 (13.30 - 17u) Rekening houdend met de tijd die nodig is om de deelnemers te registreren bij de receptie van het gebouw en om zich door het gebouw te verplaatsen, worden de deelnemers verzocht om ten minste 15 minuten voor het begin van elke halve dag aanwezig te zijn bij de receptie bij de ingang van de Iris Tower.

Waar? GOB Iris Tower (verdieping +32) Sint-Lazarusplein 2 1035 Brussel Het gebouw ligt op een steenworp afstand van het Noordstation en het Rogierplein.

Tenslotte wil ik uw aandacht vestigen op de noodzaak de toezichthoudende overheid steeds in kennis te stellen van elke wijziging die gevolgen kan hebben voor de toepasselijke toezichtregels, of het nu gaat om de fusie of ontbinding van gemeentelijke vzw's, de verlening van een erkenning die de toepassing van artikel 41 van de ordonnantie impliceert, of een wijziging van de criteria die de categorieën vzw's definiëren (zie de artikelen 1:28 en 1:29 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen).

Zoals hiervoor reeds vermeld is het register van gemeentelijke vzw's, bijgewerkt tot 25 januari 2023, beschikbaar op de website van BPB via de volgende link: https://plaatselijke-besturen.brussels/register-mbt-de-gemeentelijke-vzws.

Hoogachtend, De Minister belast met de Plaatselijke Besturen, B. CLERFAYT _______ Nota (1) 12 juli 2021 - Omzendbrief met betrekking tot het administratief toezicht op de akten van de gemeentelijke vzw's beschrijving in het kader van de ordonnantie van 5 juli 2018 betreffende de specifieke gemeentelijke bestuursvormen v Brussel Plaatselijke Besturen (plaatselijke-besturen.brussels) 13 september 2021 - Omzendbrief m.b.t. het administratief toezicht op de akten van de gemeentelijke vzw's in het kader van de ordonnantie van 5 juli 2018 betreffende de specifieke gemeentelijke bestuursvormen en de samenwerking tussen gemeenten v Brussel Plaatselijke Besturen (plaatselijke-besturen.brussels) (2) Onze ref 2022-124472 (3) Sinds die datum is het aanvankelijk bij de ordonnantie van 5 juli 2018 ingevoerde toezichtsmechanisme volledig van toepassing op de gemeentelijke vzw's die vóór 1 september 2018 zijn opgericht;het was reeds van toepassing op de gemeentelijke vzw's die na 1 september 2018 zijn opgericht. Voor zover de voormelde wijzigingsordonnantie van 9 februari 2023 de micro- en kleine vzw's vrijstelt van de verplichting om bepaalde akten aan de Regering over te maken, werd de terugwerkende kracht tot 1 september 2022 door de Raad van State aanvaard. (4) Deze verduidelijking werd bij amendement toegevoegd toen de ordonnantie werd aangenomen.(5) Verordening (EU) nr.910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (eIDAS-verordening). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid= 1484151725464&uri=CELEX:32014R0910 (6) De gekwalificeerde elektronische handtekening is een geavanceerde elektronische handtekening (dus met de hierboven uiteengezette eigenschappen), gebaseerd op een gekwalificeerd certificaat en aangemaakt met behulp van een gekwalificeerd middel voor het aanmaken van handtekeningen.(cfr. art. 3 § 12 van de eIDAS-verordening).Voorbeeld: de handtekening met behulp van de identiteitskaart, een ondertekening van een pdf-document met Adobe Acrobat, of ook wel een handtekening via Itsme. (7) Voorbeeld : Krachtens artikel 193 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel wordt 8 mei als feestdag wordt erkend voor de Brusselse ambtenaren.

^