Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 09 september 1998
gepubliceerd op 30 september 1998

Omzendbrief betreffende de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
1998000589
pub.
30/09/1998
prom.
09/09/1998
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


9 SEPTEMBER 1998. - **** betreffende de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen


**** de **** en **** **** van het ****, Bij de wet van 15 juli 1996 werd een artikel 3bis ingevoegd in de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. **** artikel strekt ertoe de hoofdlijnen van de verbintenis tot **** aan te geven.

De nadere modaliteiten van deze verbintenis tot **** worden geregeld in de artikelen 17/2 tot 17/6 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. **** werd ondermeer een uniform document voor de verbintenis tot **** gecreëerd overeenkomstig het model van de bijlage 3bis dat gevoegd werd bij hetzelfde koninklijk besluit.

**** bedoeling van deze omzendbrief is nadere uitleg te verschaffen aangaande de verbintenis tot **** alsmede enkele praktische problemen te behandelen die in dit kader gerezen zijn.

****. **** van het kader waarin de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 kan gebruikt worden ****. **** mogelijkheid van bewijs van voldoende middelen van bestaan voor vreemdelingen die een kort verblijf in het **** beogen ****.1. **** mogelijkheid van bewijs van voldoende middelen van bestaan **** vreemdeling dient bij het betreden van het **** ondermeer aan te tonen dat hij beschikt over voldoende middelen van bestaan, zowel voor de duur van het voorgenomen verblijf als voor de terugreis naar het land van oorsprong of voor de doorreis naar een derde **** waar zijn toelating is gewaarborgd (artikel 5, ****, van de **** van het **** van **** van 19 juni 1990 en artikel 3, eerste lid, 4°, van de wet van 15 december 1980).

**** vastgesteld wordt dat een vreemdeling het **** **** te betreden zonder in het bezit te zijn van voldoende middelen van bestaan, zal de vreemdeling door de met **** belaste overheden teruggedreven worden (artikel 3, eerste lid, 4°, van de wet van 15 december 1980).

**** dient de vreemdeling in kwestie in het bezit te zijn van persoonlijke middelen van bestaan.

**** reglementering inzake de verbintenis tot **** biedt de vreemdeling die niet beschikt over persoonlijke middelen van bestaan toch nog de mogelijkheid om het **** te betreden, door beroep te doen op een garant die voldoet aan de voorwaarden van artikel 3bis van de wet van 15 december 1980.

**** vreemdelingen die beschikken over voldoende middelen van bestaan om hun kosten voor (kort) verblijf in **** te dekken moet er dus geen verbintenis tot **** aangegaan worden.

****.2. **** vreemdelingen die een verblijf van niet meer dan drie maanden in het **** beogen **** aandacht dient gevestigd te worden op het feit dat de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 enkel bedoeld is voor vreemdelingen die een kort verblijf, namelijk een verblijf van maximaal drie maanden, in het **** beogen.

Meer specifiek is de verbintenis tot **** vooral bedoeld voor vreemdelingen die naar het **** wensen te komen voor toeristische doeleinden of voor familiebezoek en die zelf niet beschikken over voldoende middelen van bestaan.

**** verbintenis tot **** kan echter ook gebruikt worden door vreemdelingen die een visum wensen te bekomen met het oog op het afsluiten van een huwelijk in het **** en zelf niet beschikken over voldoende middelen van bestaan (zie punt 5.****. van de omzendbrief van 28 augustus 1997 betreffende de procedure van de huwelijksafkondiging en de documenten die dienen overgelegd te worden ten einde een visum met het oog op het afsluiten van een huwelijk in het **** te bekomen en ten einde een visum **** op basis van een huwelijk afgesloten in het buitenland te bekomen, Belgisch Staatsblad, 1 oktober 1997).

****. **** tot **** die te onderscheiden zijn van de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 **** dient onderstreept te worden dat de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 en het daarmee corresponderende model van de bijlage 3bis gevoegd bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 enkel en alleen bedoeld is als bewijs van voldoende middelen van bestaan voor vreemdelingen die een kort verblijf in het **** beogen.

**** model van de bijlage 3bis mag niet gehanteerd worden als bewijs van voldoende middelen van bestaan voor vreemdelingen die een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** wensen te bekomen om er te studeren. **** artikel 60 van de wet van 15 december 1980 en artikel 101, tweede lid, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 dient immers de verbintenis tot **** overeenkomstig het model van bijlage 32, gevoegd bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981, gebruikt te worden.

**** dienen vreemdelingen die een machtiging tot verblijf van meer dan drie maanden in het **** wensen te verkrijgen op basis van **** in het kader van een duurzame relatie, de verbintenis tot **** te gebruiken overeenkomstig het model dat gevoegd werd bij de omzendbrief van 30 september 1997 betreffende het verlenen van een **** op basis van **** in het kader van een duurzame relatie (Belgisch Staatsblad, 14 november 1997).

****. **** verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980, mag nooit gehanteerd worden in het kader van de procedure **** zoals geregeld in artikel 12bis van de wet van 15 december 1980 en artikel 26 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 **** dient nogmaals aan herinnerd te worden dat noch de vreemdeling die een vreemdeling **** te komen vervoegen in het kader van ****, noch de vreemdeling die zich laat vervoegen, het bewijs dienen te leveren van voldoende middelen van bestaan. **** dit kader kan verwezen worden naar punt 3.****. van de omzendbrief van 28 februari 1995 betreffende de procedure bepaald bij artikel 12 bis van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en betreffende het recht op verblijf van de vreemdelingen bedoeld in artikel 10 van dezelfde wet (Belgisch Staatsblad, 31 maart 1995).

**** in geen geval het bewijs van voldoende middelen van bestaan moet geleverd worden om te genieten van het recht op **** zoals geregeld in artikel 10 van de wet, mag er ook geen verbintenis tot **** van de betrokkenen geëist worden.

**** **** modaliteiten van de verbintenis tot **** ****. **** wie kan de verbintenis tot **** aangegaan worden ? **** verbintenis tot **** kan aangegaan worden zowel ten opzichte van niet-visumplichtige vreemdelingen (artikel 17/3 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981) als ten opzichte van visumplichtige vreemdelingen (artikel 17/4 van hetzelfde koninklijk besluit) en hun ****(****)****(****) en minderjarige kinderen ten laste.

Zoals hierboven reeds vermeld werd, dient een vreemdeling die het **** betreedt voor een kort verblijf, op straffe van **** aan te tonen dat hij beschikt over voldoende middelen van bestaan. **** regel geldt zowel voor visumplichtige vreemdelingen als voor niet-visumplichtige vreemdelingen.

Niet-visumplichtige vreemdelingen die in eigen hoofde niet beschikken over voldoende middelen van bestaan, kunnen dus eveneens een verbintenis tot **** overeenkomstig het model van de bijlage 3 bis bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981, gebruiken als bewijs van het bezit van voldoende middelen van bestaan.

**** aandacht dient erop gevestigd te worden dat verbintenissen tot **** enkel kunnen aangegaan worden ****.****.****. van vreemdelingen die geen onderdaan zijn van een **** van de **** Economische **** (****.****.-****, ****, ******** en ****).

**** ****.****.****.-onderdanen genieten immers van het beginsel van vrij verkeer en kunnen zich ongehinderd naar een andere ****.****.****.-**** begeven waarbij ze indien ze slechts een kort verblijf beogen, nooit het bewijs dienen te leveren van hun middelen van bestaan. Het gebruik van de verbintenis tot **** in dit kader is dus volstrekt irrelevant en overbodig.

****. Wie kan een verbintenis tot **** ondertekenen ? Artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 bepaalt in dit kader dat een verbintenis tot **** enkel kan onderschreven worden door een natuurlijke persoon die over voldoende middelen beschikt en die de **** nationaliteit bezit of die gemachtigd of toegelaten is om voor onbepaalde duur in **** te verblijven.

****.1. Een natuurlijke persoon In principe kan een verbintenis tot **** enkel aangegaan worden door een natuurlijke persoon.

Dit houdt in dat vennootschappen en verenigingen geen verbintenis tot **** kunnen onderschrijven.

**** vreemdelingen in het kader van academische, wetenschappelijke (1), ****-culturele (2), humanitaire (3) of sportieve activiteiten (4), uitgenodigd worden door een instelling waarvan de activiteiten wettelijk erkend zijn en /of een zekere faam genieten en die hiervoor eventueel overheidssubsidies ontvangt, kan één persoon die optreedt in naam of in opdracht van deze instelling, een verbintenis tot **** onderschrijven voor de betrokken vreemdelingen (maximaal 15 personen).

**** deze instelling deze personen volledig begeleidt tijdens hun verblijf in het ****, en hun verblijf in al haar **** (onderdak, voeding, zakgeld,...) financieel ondersteunt en daarvan een bewijs overmaakt, is voor de verlening van het visum niet noodzakelijk een verbintenis tot **** vereist, aangezien de evaluatie van het bezit van voldoende middelen van bestaan in hoofde van de betrokken vreemdelingen op dat moment bijzonder soepel zal gebeuren.

**** wat betreft privé-personen, een verbintenis tot **** kan enkel aangegaan worden door één individu die in eigen hoofde dient te beschikken over voldoende middelen van bestaan. **** is ****.****.****. niet mogelijk dat verschillende individuen een verbintenis tot **** onderschrijven ten opzichte van dezelfde vreemdeling.

**** regeling geldt ook voor echtparen die beiden over eigen inkomsten beschikken : er kan slechts één persoon de verbintenis tot **** onderschrijven die in eigen hoofde moet beschikken over voldoende middelen van bestaan.

**** de echtgenoten bewijzen dat ze gehuwd zijn onder het stelsel van gemeenschap van goederen, kunnen de inkomsten van beide echtgenoten echter wel in aanmerking genomen worden.

Privé-personen kunnen zich afhankelijk van hun middelen van bestaan garant stellen voor meerdere vreemdelingen. In principe dient er een model bijlage 3bis opgesteld te worden per vreemdeling [en zijn ****(****)****(****) en minderjarige kinderen ten laste] die men ten laste neemt.

****.2. **** beschikt over voldoende middelen van bestaan ****) Principe **** moet in dit kader gaan om een regelmatig inkomen dat bekomen wordt uit arbeid in ondergeschikt verband, uit zelfstandige activiteiten of uit **** van de overheid in de brede zin van het woord (kindergeld, pensioen, ****,...).

**** zal er in dit verband rekening gehouden worden met de samenstelling van het gezin van de garant en met specifieke omstandigheden, zoals de wijze van huisvesting van de vreemdeling en de familieband tussen de garant en de vreemdeling.

**** op het bovenvermelde kunnen er geen vaste bedragen in dit kader bepaald worden. De **** **** zal geval per geval bekijken of de garant beschikt over voldoende middelen van bestaan. ****) **** Als bewijs van voldoende middelen van bestaan dient de garant een (gewone) kopie van de **** over te leggen of een (gewone) kopie van een document opgesteld door een openbare overheid, waaruit de maandelijkse of jaarlijkse netto-/bruto-inkomsten blijken van de garant of enig ander document waarin het bedrag van de inkomsten van de garant vermeld worden (zie de artikelen 17/3, § 1, 1° en 17/4, § 2, 1°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981). **** ondermeer aanvaard in dit kader : ****, ****, bewijs van werkloosheidsuitkeringen, **** van de laatste drie maanden, **** van het voorafgaande jaar,...

****.3. **** de **** nationaliteit bezit of gemachtigd of toegelaten is om voor onbeperkte duur in **** te verblijven ****) Principe **** **** onderdaan kan een verbintenis tot **** onderschrijven.**** vreemdelingen die gemachtigd of toegelaten zijn tot een verblijf voor onbeperkte duur in het **** of tot vestiging kunnen zich garant stellen voor een vreemdeling. ****) **** Als bewijs van de **** nationaliteit kan een nationaliteitsbewijs afgegeven door de gemeente van verblijf overgemaakt worden.Een gewone kopie van de voorzijde en de achterzijde van de identiteitskaart die overgemaakt wordt door de **** onderdaan in kwestie, volstaat in dit kader echter ook. **** twijfel kan immers het **** geraadpleegd worden.

**** wat betreft de niet-****.****.****.-vreemdelingen, zij kunnen eveneens een gewone kopie van hun (gele) identiteitskaart voor vreemdelingen overmaken of van hun bewijs tot inschrijving in het **** (****.****.****.****.), dat afgegeven werd in het kader van een verblijf voor onbeperkte duur.

**** aandacht dient erop gevestigd te worden dat vreemdelingen die beschikken over een ****.****.****.****. dat afgegeven werd in het kader van een verblijf voor beperkte duur (****. studenten, werknemers,...), niet in aanmerking komen om een verbintenis tot **** zoals bedoeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 te ondertekenen.

**** wat betreft de ****.****.****-vreemdelingen, zij kunnen een gewone kopie overmaken van hun (blauwe) ****. ****.****.****-vreemdelingen die slechts in het bezit zijn van een attest van **** komen niet in aanmerking om een verbintenis tot **** zoals bedoeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 te ondertekenen.

**** ****.****.****.- en niet- ****.****.****.-vreemdelingen zijn houders van speciale **** afgegeven door de **** van het **** van **** **** op basis van het koninklijk besluit van 30 oktober 1991 betreffende de documenten voor het verblijf in **** van bepaalde vreemdelingen (Belgisch Staatsblad, 17/12/1991).

**** op het feit dat zij noch gemachtigd noch toegelaten zijn om voor onbepaalde duur in **** te verblijven, kunnen zij geen verbintenis tot **** zoals bedoeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 ondertekenen.

**** deze personen zich toch wensen garant te stellen ****.****.****. van een vreemdeling kunnen zij zich richten tot de **** van het **** van **** Zaken.

****. **** wat heeft de verbintenis tot **** betrekking ? **** artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 verbindt de garant zich gedurende een termijn van twee jaar ten opzichte van de vreemdeling, de **** **** en elk bevoegd openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn om de kosten van ****, verblijf en repatriëring van de vreemdeling te zijnen laste te nemen. **** wordt nader geëxpliciteerd dat de persoon die de verbintenis tot **** ondertekend heeft, samen met de vreemdeling hoofdelijk aansprakelijk is voor het betalen van diens kosten van ****, verblijf en repatriëring.

****.1. **** aansprakelijkheid voor de kosten van ****, verblijf en repatriëring van de vreemdeling ****) **** betekent in eerste instantie dat indien een ****.****.****.****. ingevolge de bepalingen van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, kosten van **** en verblijf gedragen heeft, zij zowel de vreemdeling als de garant kan aanspreken om het totale bedrag te recupereren.

**** dit kader dient onderstreept te worden dat een ****.****.****.****. verplicht is de bovenvermelde kosten te dragen, indien de **** wet van 8 juli 1976 dit voorschrijft. Zij kan ****.****.****. niet weigeren tussen te komen door te verwijzen naar de garant die een verbintenis tot **** onderschreven heeft voor de betrokken vreemdeling. **** is wel gerechtigd om de kosten te **** van de garant. **** is dan ook aangewezen dat de garant een verzekering voor de vreemdeling afsluit die zijn **** dekt.

**** dient in dit verband ook nog gewezen te worden op het feit dat een garant enkel kan aangesproken worden voor de kosten die door een ****.****.****.****. gedragen werden naar aanleiding van het verstrekken van courante ****. Een garant kan nooit aangesproken worden voor kosten die door het ****.****.****.****. gedragen werden in het kader van dringende medische hulpverlening.

De garant zal ****.****.****. nooit aangesproken kunnen worden in het geval dat de vreemdeling voor wie hij zich garant heeft gesteld, onverwachts (****. ingevolge een ongeval) dient gehospitaliseerd te worden. ****) **** tweede instantie betekent dit dat indien een vreemdeling in een gesloten centrum verblijft met het oog op zijn repatriëring ingevolge de bepalingen van de wet van 15 december 1980, de **** **** en in concreto de **** **** zich zowel tot de vreemdeling als tot de garant kan wenden om de kosten van verblijf, **** en repatriëring terug te vorderen. ****.2. **** een termijn van twee jaar vanaf het betreden van het **** **** hierboven reeds vermeld werd, is de verbintenis tot **** zoals geregeld in artikel 3bis van de wet van 15 december 1980 enkel bedoeld voor vreemdelingen die een kort verblijf, namelijk een verblijf van maximaal drie maanden, in het **** beogen.

**** de vreemdeling visumplichtig is en men hem een ****, type ****, uitreikt voor een periode van drie maanden, kan hij maximaal drie maanden vertoeven op het grondgebied van de **** die partij zijn bij de **** van het **** van ****, ondertekend op 19 juni 1990. Niet-visumplichtige vreemdelingen kunnen met een geldig nationaal paspoort eveneens maximaal drie maanden vertoeven op het ****.

Ter herinnering : op het ogenblik van de ondertekening van deze omzendbrief omvat het **** de volgende **** : ****, ****, ****, ****, ****, ****, ****, ****, **** en ****.

**** de dag dat de bovenvermelde vreemdeling, voorzien van de nodige documenten, het **** betreedt, is de garant in eerste instantie samen met de vreemdeling gedurende een periode van drie maanden hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de in artikel 3bis, eerste lid, van de wet van 15 december 1980, vermelde kosten.

**** de vreemdeling na afloop van de maximaal toegestane **** van drie maanden in het **** echter niet terugkeert naar zijn land van oorsprong en op illegale wijze in het **** blijft vertoeven, kan de garant nog gedurende een periode van een jaar en negen maanden aangesproken worden door de **** **** en het (de) bevoegde ****('s) om de kosten van ****, verblijf en repatriëring van de vreemdeling terug te betalen.

De garant is bevrijd van deze verantwoordelijkheid indien hij erin slaagt aan te tonen dat de vreemdeling het **** verlaten heeft (artikel 17/5, tweede lid, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981). **** bewijs kan met alle middelen van recht geleverd worden.

****. Wanneer komt er een einde aan de verbintenis tot **** ? De garant die de verbintenis tot **** ondertekend heeft, is definitief bevrijd van zijn aansprakelijkheid in de volgende gevallen : - de vreemdeling voor wie hij zich garant gesteld heeft, betreedt het **** zonder voorzien te zijn van de in artikel 2 van de wet van 15 december 1980 voorziene documenten; - de vreemdeling voor wie hij zich garant gesteld heeft, heeft het **** verlaten (zie **** punt ****.2.); - de geldigheidsduur van de verbintenis tot **** is verstreken : de vreemdeling bevindt zich meer dan twee jaar na het betreden van het ****, nog steeds in een ****; - de garant heeft afstand gedaan van de verbintenis tot **** en de **** of de **** Vreemdelingenzaken heeft een nieuwe verbintenis tot **** aanvaard voor dezelfde vreemdeling, ondertekend door een andere persoon (zie artikel 17/6 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981); - de **** Vreemdelingenzaken geeft instructies aan de bevoegde autoriteiten om de **** of het visum te verlengen en de garant heeft te kennen gegeven niet langer te willen borg staan voor de vreemdeling (zie **** ****, ****.); - de niet-visumplichtige vreemdeling betreedt het **** nadat er meer dan zes maanden verlopen zijn sedert de datum waarop de garant door het gemeentebestuur werd uitgenodigd om de aanvaarde verbintenis tot **** te komen afhalen (zie ****, ****, ****.4); - de vreemdeling voor wie de verbintenis tot **** werd aangegaan, wordt toegelaten of gemachtigd om in **** te verblijven op grond van de bepalingen van de wet van 15 december 1980.

**** **** aangaande de verbintenis tot **** **** dient in dit kader een onderscheid gemaakt te worden tussen niet-visumplichtige en visumplichtige vreemdelingen. De procedure aangaande de eerste categorie is geregeld in artikel 17/3 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981. Artikel 17/4 van hetzelfde koninklijk besluit regelt de procedure voor de tweede categorie.

****. Niet-visumplichtige vreemdelingen ****.1. **** vreemdelingen zijn niet-visumplichtig? **** dit te bepalen dient men de bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 te raadplegen, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 22 november 1996, waarin de documenten zijn opgesomd die vertoond moeten worden door vreemdelingen met een bepaalde nationaliteit om zonder **** **** te mogen binnenkomen voor een verblijf van ten hoogste drie maanden.

****.2. **** die door de garant ondernomen dienen te worden en rol van het gemeentebestuur **** een persoon zich garant wil stellen voor een niet-visumplichtige vreemdeling, dient hij zich te begeven naar de gemeente waar hij ingeschreven is in de bevolkingsregisters, voorzien van de documenten vermeld in artikel 17/3, § 1, 1° en 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 (zie **** punt ****, ****.2. en ****.3.).

**** documenten kunnen onder een gesloten omslag aan het gemeentebestuur verstrekt worden. Het gemeentebestuur heeft in dit kader geen inzagerecht. **** is evenmin aangewezen dat het gemeentebestuur **** neemt van de betrokken documenten of fiches bijhoudt van de garant.

De gemeente duidt dan op de voorzijde van de bijlage 3bis aan dat de verbintenis tot **** aangegaan wordt ten gunste van een vreemdeling die vrijgesteld is van de visumplicht en vult de algemene gegevens in die betrekking hebben op de garant en de vreemdeling(en) ****.****.****. wie de verbintenis tot **** wordt aangegaan.

**** de garant de verbintenis tot **** ondertekend heeft en de burgemeester of zijn gemachtigde de verbintenis tot **** gelegaliseerd en gedateerd heeft, dient de verbintenis tot **** (origineel exemplaar) **** met de in artikel 17/3, § 1, 1° en 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 bedoelde documenten, door het gemeentebestuur overgemaakt te worden aan de **** ****( bureau **** voor de **** dossiers, bureau AF voor de **** dossiers).

Het staat de gemeente vrij om in dit kader alle nuttige inlichtingen aangaande de garant over te maken aan de **** Vreemdelingenzaken.

**** dient in dit verband benadrukt te worden dat het de gemeente niet toekomt om de door de garant overgemaakte stukken en meer bepaald de solvabiliteit van de garant te gaan evalueren. Zij kan in geen geval een **** vooropstellen aangaande het bezit van voldoende middelen van bestaan. In geen enkel geval mag het gemeentebestuur weigeren de bijlage 3bis op te stellen indien zij meent dat de garant insolvabel is. **** bijlage 3bis moet gelegaliseerd worden indien de voorwaarden tot het bekrachtigen van de handtekening vervuld zijn.

Het gemeentebestuur fungeert immers enkel als tussenpersoon tussen de garant en de **** **** en heeft geen **** aangaande de verbintenis tot ****. Dit komt exclusief de **** **** toe.

****.3. **** van de **** **** De **** **** zal de solvabiliteit van de garant beoordelen aan de hand van de overgemaakte stukken.

Zij kan in dit verband de volgende beslissingen treffen : - de verbintenis tot **** is onontvankelijk : deze beslissing wordt genomen indien de verbintenis tot **** werd overgemaakt zonder de in artikel 17/3, § 1, 1° en/of 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 bedoelde documenten; - de verbintenis tot **** is ontvankelijk maar wordt verworpen : deze beslissing wordt getroffen indien de nodige documenten werden overgemaakt, maar de garant niet voldoet aan de basisvoorwaarden (zie ****, ****.) of geacht wordt insolvabel te zijn; - de verbintenis tot **** is ontvankelijk en wordt aanvaard : deze beslissing wordt getroffen indien de nodige documenten werden overgemaakt, de garant voldoet aan de basisvoorwaarden en geacht wordt solvabel te zijn.

**** bovenvermelde beslissingen worden aangekruist op de keerzijde van de verbintenis tot **** en meer bepaald op de ****.

Elke genomen beslissing wordt in rechte en in feite gemotiveerd. **** een negatieve beslissing kan overeenkomstig de artikelen 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de **** van ****, een beroep tot schorsing en tot nietigverklaring ingediend worden bij de **** van ****. **** beroep heeft geen schorsende werking.

**** verbintenis tot **** (origineel exemplaar), voorzien van de nodige documenten, wordt vervolgens door de **** **** terug overgemaakt aan het gemeentebestuur die de garant onverwijld dient uit te nodigen om de bijlage 3bis te komen afhalen.

Indien het gemeentebestuur een advies overgemaakt heeft aangaande de solvabiliteit van de garant, kan het gemeentebestuur dus onrechtstreeks nagaan welk gevolg gegeven werd aan haar advies aangaande de solvabiliteit van de garant.

**** ontvangst van de bijlage 3bis vult het gemeentebestuur op de keerzijde van de verbintenis tot **** en meer bepaald op de rechterhelft de datum in waarop de garant werd uitgenodigd om de verbintenis tot **** te komen afhalen.

****.4. **** van de garant en de vreemdeling De garant dient, na daartoe uitgenodigd te zijn door de gemeente, de verbintenis tot **** (origineel exemplaar) af te halen.

**** de verbintenis tot **** aanvaard werd, dient de garant ze over te maken aan de niet-visumplichtige vreemdeling die zich in het land van oorsprong bevindt.

**** vreemdeling beschikt over een termijn van zes maanden vanaf de datum waarop de garant door het gemeentebestuur werd uitgenodigd om de aanvaarde verbintenis tot **** te komen afhalen (zie **** punt ****.3), om zich naar het **** te begeven met het origineel exemplaar van de bijlage 3bis én met de nodige ****.

****. **** vreemdelingen ****.1. **** vreemdelingen zijn visumplichtig ? **** dit te bepalen dient men wederom de bijlage 1 bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 te raadplegen, zoals gewijzigd bij het koninklijk besluit van 22 november 1996 (zie **** punt ****.1.) : de nationaliteiten die niet vermeld staan in deze bijlage zijn onderworpen aan de visumplicht.

****.2. **** die door de garant ondernomen dienen te worden en rol van het gemeentebestuur **** een persoon zich garant wil stellen voor een visumplichtige vreemdeling, dient hij zich te begeven naar de gemeente waar hij ingeschreven is in de bevolkingsregisters om kenbaar te maken dat hij een verbintenis tot **** wil onderschrijven voor een vreemdeling.

De gemeente duidt dan op de voorzijde van de bijlage 3bis aan dat de verbintenis tot **** aangegaan wordt ten gunste van een vreemdeling die onderworpen is aan de visumplicht en kruist tevens aan of de **** reeds werd ingediend dan wel zal ingediend worden, waarbij ook de bevoegde **** of diplomatieke of consulaire post dient aangeduid te worden.

**** vult het gemeentebestuur de algemene gegevens in die betrekking hebben op de garant en de vreemdeling(en) ****.****.****. wie de verbintenis tot **** wordt aangegaan.

**** de voorwaarden tot het bekrachtigen van de handtekening vervuld zijn, legaliseert en dateert de burgemeester of zijn gemachtigde de verbintenis tot ****, waarna zij het document (origineel exemplaar) terug overmaakt aan de garant.

Het gemeentebestuur dient dus voor visumplichtige vreemdelingen enkel de voorzijde van de verbintenis tot **** in te vullen.

Het staat het gemeentebestuur vrij om alle nuttige inlichtingen aangaande de garant over te maken aan de **** ****, met een kopie van de gelegaliseerde verbintenis tot ****.

**** informatie wordt dan door de **** **** overgemaakt aan de bevoegde **** diplomatieke of consulaire post.

De garant dient de gelegaliseerde bijlage 3bis (origineel exemplaar) naar de vreemdeling op te sturen **** met de in artikel 17/4, § 2, 1° en 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 vermelde documenten [dezelfde documenten als voorzien in artikel 17/3, § 1, 1°en 2°, van hetzelfde koninklijk besluit (zie **** punt ****.2.)].

De garant kan om redenen van discretie er echter ook voor opteren om deze documenten onder gesloten omslag samen met een kopie van de gelegaliseerde verbintenis tot **** rechtstreeks over te maken aan de bevoegde **** diplomatieke of consulaire post in het buitenland.

**** door deze posten gebruikte **** moet in principe toelaten om deze documenten te koppelen aan de **** die door de vreemdeling werd ingediend of zal ingediend worden bij de betrokken diplomatieke of consulaire post.

**** is aangewezen dat het gemeentebestuur ter gelegenheid van de legalisatie van de bijlage 3bis de garant wijst op de bovenvermelde te ondernemen stappen.

****.3. **** die dienen ondernomen te worden door de visumplichtige vreemdeling in het land van oorsprong **** vreemdeling beschikt over een termijn van zes maanden vanaf de datum van legalisatie van de verbintenis tot **** door de burgemeester of zijn gemachtigde, om zich met de bijlage 3bis (origineel exemplaar) te begeven naar de **** diplomatieke of consulaire post die bevoegd is voor zijn verblijfplaats of zijn plaats van oponthoud in het buitenland, teneinde er een **** in te dienen (tenzij hij reeds op voorhand een **** heeft ingediend).

**** de in artikel 17/4, § 2, 1° en 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 bedoelde documenten niet rechtstreeks door de garant aan de bevoegde post werden overgemaakt, dient de vreemdeling deze over te leggen.

**** bevoegde diplomatieke of consulaire post zal **** in samenwerking met de **** ****, de voorgelegde stukken en de solvabiliteit van de garant evalueren.

**** dit kader kunnen de volgende beslissingen getroffen worden : - de verbintenis tot **** is onontvankelijk : deze beslissing wordt genomen indien de verbintenis tot **** werd overgemaakt zonder de in artikel 17/4, § 2, 1° en/of 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 bedoelde documenten of indien de verbintenis tot **** niet werd aangeboden binnen de voorziene termijnen (ten laatste zes maanden na de datum van legalisatie door de burgemeester of diens gemachtigde); - de verbintenis tot **** is ontvankelijk maar wordt verworpen : deze beslissing wordt getroffen indien de nodige documenten werden overgemaakt binnen de voorziene termijn, maar de garant niet voldoet aan de basisvoorwaarden of geacht wordt insolvabel te zijn; - de verbintenis tot **** is ontvankelijk en wordt aanvaard : deze beslissing wordt getroffen indien de nodige documenten werden overgemaakt binnen de voorziene termijn, de garant voldoet aan de basisvoorwaarden en geacht wordt solvabel te zijn.

**** beslissingen worden aangekruist op de keerzijde van de verbintenis tot **** en meer bepaald op de ****.

Elke genomen beslissing wordt in rechte en in feite gemotiveerd. **** een negatieve beslissing kan overeenkomstig de artikelen 14 en 17 van de gecoördineerde wetten op de **** van ****, een beroep tot schorsing en tot nietigverklaring ingediend worden bij de **** van ****. **** beroep heeft geen schorsende werking.

**** dient te worden dat voor visumplichtige vreemdelingen de keerzijde van de bijlage 3bis en meer bepaald de rechterhelft, nooit ingevuld wordt.

**** bijlage 3bis (origineel exemplaar) wordt vervolgens door de diplomatieke of consulaire post overgemaakt aan de vreemdeling. **** de verbintenis tot **** niet aanvaard werd en de vreemdeling geen persoonlijke middelen van bestaan bezit, wordt er geen visum toegekend aan de betrokkene.

**** de verbintenis tot **** wel aanvaard werd, zal er een visum toegekend worden voorzover voldaan is aan de andere voorwaarden inzake de afgifte van een visum.

**** is geen reden om het gemeentebestuur op de hoogte te brengen van het gevolg dat gegeven werd aan haar advies aangaande de solvabiliteit van de garant of van de eindbeslissingen die genomen werd aangaande verbintenissen tot **** die aangegaan werden ten opzichte van visumplichtige vreemdelingen.

**** **** ****. **** verbintenis tot ****, model bijlage 3bis, is een **** document **** aandacht dient gevestigd te worden op de relatieve waarde van een aanvaarde verbintenis tot ****, in die zin dat de andere **** niet verplicht zijn het document te erkennen als bewijs van voldoende middelen van bestaan, wat de toegang tot het **** via een andere **** dan de **** **** eventueel kan bemoeilijken.

**** **** werden echter wel officieel op de hoogte gebracht van het feit dat de verbintenis tot **** door de **** autoriteiten aanvaard wordt als een bewijs van voldoende middelen van bestaan.

**** worden op dit ogenblik onderhandelingen gevoerd op **** aangaande de invoering van een gemeenschappelijk model aangaande de verbintenis tot ****, maar er werden in dit kader nog geen definitieve beslissingen getroffen.

****. **** ontbreken van een **** diplomatieke of consulaire post in het buitenland **** in punt **** reeds werd aangestipt, is de verbintenis tot **** een **** document. **** de procedure daarenboven gepaard **** met de evaluatie van **** documenten (****, ****), kan een visumplichtige vreemdeling zich niet bij een diplomatieke of consulaire post van een andere **** gaan aanbieden om een **** in te dienen, gebruik makend van de bijlage 3bis.

**** er geen **** vertegenwoordiging voorzien is in een bepaald land kan de garant de bijlage 3bis die gelegaliseerd werd, ter evaluatie opsturen naar de **** **** met de in artikel 17/4, § 1, 1° en 2°, van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 bedoelde documenten.

**** evaluatie zal de verbintenis tot **** terug overgemaakt worden aan de garant. De garant kan dan de aanvaarde verbintenis tot **** overmaken aan de vreemdeling die zich naar de diplomatieke of consulaire post van een andere **** kan begeven in zijn land van oorsprong om er een **** in te dienen.

**** dient in dit verband echter nogmaals gewezen te worden op het relatieve karakter van een aanvaarde verbintenis tot ****, in die zin dat de andere **** niet verplicht is om de bijlage 3bis te aanvaarden als bewijs van voldoende middelen van bestaan. Bovendien kunnen er andere motieven zijn die aan de oorsprong liggen van een weigering van het visum.

Het feit dat een verbintenis tot **** aanvaard wordt door de **** **** betekent dus niet automatisch dat het visum zal toegekend worden door de diplomatieke of consulaire post van de andere ****.

****. **** invloed van het indienen van een **** op de verbintenis tot **** **** een vreemdeling waarvoor een verbintenis tot **** werd aangegaan, tijdens zijn verblijf een **** indient overeenkomstig de bepalingen van de wet van 15 december 1980, is de garant tijdelijk ontheven van zijn verantwoordelijkheid. **** betekent dat de **** Staat gedurende de periode tijdens dewelke de **** hangende is, het onderhoud van de **** op zich neemt.

**** er echter een negatieve uitvoerbare beslissing getroffen werd aangaande de ****, zal de **** **** zich wel kunnen richten tot de garant om de kosten van verblijf, **** en repatriëring aangaande de vreemdeling terug te vorderen die dateren van na de datum waarop er een uitvoerbare beslissing getroffen werd aangaande de ****. **** regeling geldt voorzover de garant niet definitief bevrijd is van zijn verantwoordelijkheid (zie **** punt ****, ****.).

****. **** afgifte en de verlenging van de **** op instructie van de **** **** **** vreemdeling die het **** binnenkomt voor een kort verblijf dient zich in principe overeenkomstig artikel 5 van de wet van 15 december 1980 binnen de drie dagen aan te melden bij het gemeentebestuur van de plaats waar hij logeert.

Het gemeentebestuur dient dan op vertoon van de in artikel 2 van de wet van 15 december 1980 voorziene **** (geldig nationaal paspoort met **** een geldig visum), een **** af te leveren aan de vreemdeling overeenkomstig het model van de bijlage 3 bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981, waarvan de duur beperkt wordt tot drie maanden vanaf de binnenkomst in het **** (tenzij het visum een kortere duur bepaalt).

**** dient in dit kader benadrukt te worden dat de gemeente enkel de voorlegging van de bovenvermelde **** mag eisen voor de afgifte van de bijlage 3. Er kan en mag van de vreemdeling niet geëist worden dat hij het bewijs overmaakt van zijn middelen van bestaan.

**** vreemdeling die het **** betreden heeft, wordt immers geacht aan de **** gecontroleerd geweest te zijn op het bezit van voldoende middelen van bestaan.

Het komt de gemeente niet toe om de middelen van bestaan van de vreemdeling nogmaals te gaan controleren wanneer deze zich aanbiedt om een **** te bekomen.

**** op het **** en gelet op het feit dat het in strijd zou zijn met de procedure beschreven in artikel 17/3 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981, heeft het dan ook geen zin dat het gemeentebestuur voor niet-visumplichtige vreemdelingen die zich in het **** bevinden een bijlage 3bis laat invullen en overmaakt aan de **** Vreemdelingenzaken.

Indien het gemeentebestuur na afgifte van de **** vaststelt dat de betrokken vreemdeling niet beschikt over voldoende middelen van bestaan, kan zij een bevel om het grondgebied te verlaten uitreiken overeenkomstig het model van de bijlage 13 bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981, dit op instructies van de **** Vreemdelingenzaken.

Ingevolge het door het koninklijk besluit van 6 december 1996 gewijzigd artikel 21 van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981, kan het gemeentebestuur immers geen bevel om het grondgebied te verlaten overeenkomstig het model van de bijlage 12 bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 meer afleveren in dit geval.

**** afloop van de geldigheidsduur van de **** dient de vreemdeling voor wie de verbintenis tot **** werd aangegaan het **** te verlaten.

**** uitzonderlijke redenen en op aanvraag van de betrokkene kan de **** **** de instructie geven aan de bevoegde autoriteiten om de **** of het visum te laten verlengen voorzover de garant verklaart dat hij nog borg wil staan voor de vreemdeling.

**** de garant verklaart dat hij niet langer borg wil staan voor de vreemdeling, zal de **** in principe slechts verlengd worden indien een andere persoon zich garant stelt die voldoet aan de voorwaarden van artikel 3bis van de wet van 15 december 1980.

****. **** treffen van een **** ****.****.****. van een vreemdeling voor wie een verbintenis tot **** werd aangegaan.

**** aan elke vreemdeling kan aan een begunstigde van de bijlage 3bis een bevel om het grondgebied te verlaten uitgereikt worden voor één van de motieven vermeld in artikel 7 van de wet van 15 december 1980.

**** dit geval dient het gemeentebestuur hetzij een bevel om het grondgebied te verlaten overeenkomstig het model van de bijlage 12 bij het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 af te geven, hetzij een bevel om het grondgebied te verlaten overeenkomstig het model van de bijlage 13, dit op instructies van de **** Vreemdelingenzaken.

**** de **** **** de vreemdeling overeenkomstig de artikelen 7, tweede en derde lid, 27, derde lid of 29, tweede lid, van de wet laat opsluiten in een gesloten centrum met het oog op zijn verwijdering, kan de **** **** zich zowel tot de vreemdeling als de garant keren om de verblijfskosten in het gesloten centrum en de **** terug te vorderen.

**** inlichting omtrent het onderwerp van onderhavige omzendbrief kan bekomen worden bij de **** **** (tel. : 02/205 54 11) : - bureau visa voor de individuele gevallen van visumplichtige vreemdelingen; - bureau **** voor de individuele gevallen van niet-visumplichtige vreemdelingen; - ****, voor elke vraag van juridische aard.

****, 9 september 1998.

De **** van **** ****, ****. ****. _______ Nota's (1) **** initiatieven georganiseerd door wetenschappelijke instellingen of universiteiten of uitwisselingsprogramma's georganiseerd in het kader van bilaterale akkoorden of beurzen toegekend door de **** Unie.(2) **** een groep dansers met een zekere bekendheid, die uitgenodigd worden om in **** op te treden of één of meerdere personen die uitgenodigd worden door een religieuze orde.(3) Bijvoorbeeld kinderen uit **** die door een **** uitgenodigd worden om in **** te verblijven gedurende de vakantieperiode. (4) **** een groep atleten die uitgenodigd worden om deel te nemen aan de **** **** **** ****.

^