← Terug naar "Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming:
Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek (m/v/x) - Mvt 328 Sommige woorden in de
jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voo(...) 2. FUNCTIECONTEXT De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten
van België, behoren tot de 10 wetensc(...)"
| Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming: Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek (m/v/x) - Mvt 328 Sommige woorden in de jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voo(...) 2. FUNCTIECONTEXT De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 wetensc(...) | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS Functiebenaming: Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek (m/v/x) - Mvt 328 Sommige woorden in de jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voo(...) 2. FUNCTIECONTEXT De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 wetensc(...) |
|---|---|
| PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID | PROGRAMMATORISCHE FEDERALE OVERHEIDSDIENST WETENSCHAPSBELEID |
| Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe (KMSKB) | Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van Belgïe (KMSKB) |
| 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS | 1. IDENTIFICATIEGEGEVENS |
| Functiebenaming: Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek | Functiebenaming: Operationeel Directeur (OD) - Collectie en Onderzoek |
| (m/v/x) - Mvt 328 | (m/v/x) - Mvt 328 |
| Sommige woorden in de jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voor | Sommige woorden in de jobomschrijving staan in de mannelijke vorm voor |
| een betere leesbaarheid. De job is zowel voor vrouwen als voor mannen | een betere leesbaarheid. De job is zowel voor vrouwen als voor mannen |
| toegankelijk. | toegankelijk. |
| 2. FUNCTIECONTEXT | 2. FUNCTIECONTEXT |
| De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 | De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, behoren tot de 10 |
| wetenschappelijke instellingen van de Belgische Federale Overheid, die | wetenschappelijke instellingen van de Belgische Federale Overheid, die |
| deel uitmaken van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) | deel uitmaken van de Programmatorische Federale Overheidsdienst (POD) |
| Wetenschapsbeleid. | Wetenschapsbeleid. |
| De Musea hebben als opdracht zowel wetenschappelijk onderzoek te | De Musea hebben als opdracht zowel wetenschappelijk onderzoek te |
| verrichten als diensten te verlenen aan het publiek. Ze bewaren en | verrichten als diensten te verlenen aan het publiek. Ze bewaren en |
| bestuderen collecties met in totaal meer dan 20.000 kunstwerken | bestuderen collecties met in totaal meer dan 20.000 kunstwerken |
| (schilderijen, sculpturen, tekeningen van de late 14de eeuw tot | (schilderijen, sculpturen, tekeningen van de late 14de eeuw tot |
| vandaag). | vandaag). |
| Ongeveer 2.500 van deze werken worden tentoongesteld, verdeeld over | Ongeveer 2.500 van deze werken worden tentoongesteld, verdeeld over |
| het Museum voor Oude Kunst, het Museum voor Moderne Kunst, het | het Museum voor Oude Kunst, het Museum voor Moderne Kunst, het |
| Magritte Museum, het Fin-de-siècle Museum, het Constantin | Magritte Museum, het Fin-de-siècle Museum, het Constantin |
| Meuniermuseum en het Antoine Wiertzmuseum. | Meuniermuseum en het Antoine Wiertzmuseum. |
| De Musea organiseren tijdelijke tentoonstellingen, waarbij | De Musea organiseren tijdelijke tentoonstellingen, waarbij |
| wetenschappelijke catalogi gepubliceerd worden. Zij beheren de | wetenschappelijke catalogi gepubliceerd worden. Zij beheren de |
| grootste Belgische bibliotheek gespecialiseerd in de | grootste Belgische bibliotheek gespecialiseerd in de |
| kunstgeschiedenis. | kunstgeschiedenis. |
| Tot de opdracht van de KMSKB behoort ook de overdracht van kennis over | Tot de opdracht van de KMSKB behoort ook de overdracht van kennis over |
| de kunst door de organisatie van permanente en tijdelijke | de kunst door de organisatie van permanente en tijdelijke |
| tentoonstellingen voor een zo ruim mogelijk publiek. | tentoonstellingen voor een zo ruim mogelijk publiek. |
| Het actiedomein van de OD Collectie en Onderzoek bevindt zich in het | Het actiedomein van de OD Collectie en Onderzoek bevindt zich in het |
| hart van het museale instituut als wetenschappelijke instelling. Zij | hart van het museale instituut als wetenschappelijke instelling. Zij |
| draagt bij tot de verrijking en het beheer van collecties en | draagt bij tot de verrijking en het beheer van collecties en |
| databanken en tot hun terbeschikkingstelling van de wetenschappelijke | databanken en tot hun terbeschikkingstelling van de wetenschappelijke |
| gemeenschap en/of van het publiek, zij structureert en leidt het | gemeenschap en/of van het publiek, zij structureert en leidt het |
| onderzoek dat per instelling gevoerd wordt en definieert een | onderzoek dat per instelling gevoerd wordt en definieert een |
| tentoonstellingsbeleid van internationaal niveau. | tentoonstellingsbeleid van internationaal niveau. |
| Enerzijds gaat het om het bewaren, bestuderen en valoriseren van het | Enerzijds gaat het om het bewaren, bestuderen en valoriseren van het |
| geheel aan collecties van in totaal meer dan 20.000 kunstwerken, | geheel aan collecties van in totaal meer dan 20.000 kunstwerken, |
| gaande van de 14e eeuw tot vandaag. Het gaat om het organiseren, | gaande van de 14e eeuw tot vandaag. Het gaat om het organiseren, |
| structureren en ontwikkelen van presentatietools aan het publiek door | structureren en ontwikkelen van presentatietools aan het publiek door |
| te focussen op de kunstwerken en de inhoud te voorzien waarop de | te focussen op de kunstwerken en de inhoud te voorzien waarop de |
| publieksdiensten verder kunnen werken, met het oog op het bevorderen | publieksdiensten verder kunnen werken, met het oog op het bevorderen |
| van de bemiddeling. | van de bemiddeling. |
| De valorisatie van de collecties is gebaseerd op de bewaarde | De valorisatie van de collecties is gebaseerd op de bewaarde |
| kunstwerken en -voorwerpen, maar ook op het gevoerde onderzoek. Het | kunstwerken en -voorwerpen, maar ook op het gevoerde onderzoek. Het |
| ontwikkelen van een onderzoeksbeleid dat rekening houdt met de | ontwikkelen van een onderzoeksbeleid dat rekening houdt met de |
| collecties en gevormde onderzoeksteams binnen de instelling, het | collecties en gevormde onderzoeksteams binnen de instelling, het |
| bepalen van de prioriteiten, haar ontwikkeling te omkaderen en het | bepalen van de prioriteiten, haar ontwikkeling te omkaderen en het |
| geheel te evalueren. Dit zijn de activiteiten en doelstellingen van | geheel te evalueren. Dit zijn de activiteiten en doelstellingen van |
| dit tweede luik. | dit tweede luik. |
| Website : www.fine-arts-museum.be | Website : www.fine-arts-museum.be |
| 3. BESTAANSREDEN VAN DE FUNCTIE | 3. BESTAANSREDEN VAN DE FUNCTIE |
| Het ontwikkelen van een strategische wetenschappelijke visie, het | Het ontwikkelen van een strategische wetenschappelijke visie, het |
| strategisch en operationeel kader van de KMSKB naar zijn Operationele | strategisch en operationeel kader van de KMSKB naar zijn Operationele |
| Directie vertalen en de uitvoering ervan opvolgen. | Directie vertalen en de uitvoering ervan opvolgen. |
| Omvang | Omvang |
| ? Ongeveer 20 medewerkers (Operationele directie Collectie & | ? Ongeveer 20 medewerkers (Operationele directie Collectie & |
| Onderzoek) | Onderzoek) |
| ? Ongeveer 225 medewerkers (KMSKB in totaal) | ? Ongeveer 225 medewerkers (KMSKB in totaal) |
| ? Globaal jaarlijks budget ongeveer 16 Mio | ? Globaal jaarlijks budget ongeveer 16 Mio |
| ? Beheer van 22.000 m2 openbare zalen en jaarlijks 750 000 bezoekers | ? Beheer van 22.000 m2 openbare zalen en jaarlijks 750 000 bezoekers |
| ? Beheer van een wetenschappelijk onderzoekspark | ? Beheer van een wetenschappelijk onderzoekspark |
| 4. OPDRACHTEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE FUNCTIE | 4. OPDRACHTEN EN VERANTWOORDELIJKHEDEN VAN DE FUNCTIE |
| 4.1 Permanente resultaatgebieden: | 4.1 Permanente resultaatgebieden: |
| Professionalisering interne werking van de directie: | Professionalisering interne werking van de directie: |
| ? Risico-analyses maken van de verschillende deelcollecties ; | ? Risico-analyses maken van de verschillende deelcollecties ; |
| ? Procedures uitschrijven rond bv. Collectiebeheer; | ? Procedures uitschrijven rond bv. Collectiebeheer; |
| ? Verwerving voor kunstwerken uitwerken; | ? Verwerving voor kunstwerken uitwerken; |
| Wetenschappelijk onderzoek stimuleren: | Wetenschappelijk onderzoek stimuleren: |
| ? Doeltreffend en efficiënt beheren van de aan de OD toegekende | ? Doeltreffend en efficiënt beheren van de aan de OD toegekende |
| middelen (financieel en personeel); | middelen (financieel en personeel); |
| De rol van digitalisering van kunstwerken uitbouwen: | De rol van digitalisering van kunstwerken uitbouwen: |
| ? Sturing en professionalisering van de bibliotheek en het archief om | ? Sturing en professionalisering van de bibliotheek en het archief om |
| deze diensten aan te passen aan de noden en mogelijkheden van de 21ste | deze diensten aan te passen aan de noden en mogelijkheden van de 21ste |
| eeuw; | eeuw; |
| Ondersteunen van de AD met het oog op het verwezenlijken van het | Ondersteunen van de AD met het oog op het verwezenlijken van het |
| Managementplan van de instelling; | Managementplan van de instelling; |
| Bijdragen aan het zoeken naar aanvullende financiële middelen, voor de | Bijdragen aan het zoeken naar aanvullende financiële middelen, voor de |
| actie van de OD: | actie van de OD: |
| ? Leiden, motiveren, evalueren en vormen van alle conservatoren met | ? Leiden, motiveren, evalueren en vormen van alle conservatoren met |
| het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen; | het oog op het realiseren van de vooropgestelde doelstellingen; |
| ? Een goede interne communicatie van zijn OD verzekeren. | ? Een goede interne communicatie van zijn OD verzekeren. |
| 4.2 Tijdelijke resultaatsgebieden | 4.2 Tijdelijke resultaatsgebieden |
| ? Binnen de zes maanden na de aanstelling, een actieplan voorstellen | ? Binnen de zes maanden na de aanstelling, een actieplan voorstellen |
| (KB van 13 april 2008, artikel 29), dat opgenomen wordt in het | (KB van 13 april 2008, artikel 29), dat opgenomen wordt in het |
| Managementplan van de AD; | Managementplan van de AD; |
| ? Een duidelijke visie van de operationele directie beschrijven; | ? Een duidelijke visie van de operationele directie beschrijven; |
| ? Ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van projecten ter | ? Ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van projecten ter |
| ontwikkeling en verbetering van de KMSKB; | ontwikkeling en verbetering van de KMSKB; |
| ? De verhuis van kunstwerken naar de tijdelijke reserve voorbereiden. | ? De verhuis van kunstwerken naar de tijdelijke reserve voorbereiden. |
| 4.3 Relaties binnen de organisatie | 4.3 Relaties binnen de organisatie |
| ? Rapporteert aan de Algemeen Directeur; | ? Rapporteert aan de Algemeen Directeur; |
| ? Is lid van de Directieraad van de instelling; | ? Is lid van de Directieraad van de instelling; |
| ? Rapporteert voor zijn Operationele Directie aan de Wetenschappelijke | ? Rapporteert voor zijn Operationele Directie aan de Wetenschappelijke |
| Raad en aan de Beheerscommissie van de instelling, waarvan hij als lid | Raad en aan de Beheerscommissie van de instelling, waarvan hij als lid |
| kan aangeduid worden; | kan aangeduid worden; |
| ? Werkt samen met de Directie Ondersteunende Diensten voor een | ? Werkt samen met de Directie Ondersteunende Diensten voor een |
| efficiënt beheer van zijn Operationele Directie; | efficiënt beheer van zijn Operationele Directie; |
| ? Verleent zijn steun aan de OD Publiekswerking in zijn | ? Verleent zijn steun aan de OD Publiekswerking in zijn |
| expertisedomeinen. | expertisedomeinen. |
| ? Zit de vergaderingen van de operationele directie voor. | ? Zit de vergaderingen van de operationele directie voor. |
| 4.4 Relaties met de POD en de Federale Overheid | 4.4 Relaties met de POD en de Federale Overheid |
| ? Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van de KMSKB samen met de | ? Werkt in overleg met de Algemeen Directeur van de KMSKB samen met de |
| andere Federale Wetenschappelijke Instellingen en de Algemene | andere Federale Wetenschappelijke Instellingen en de Algemene |
| Directies van de POD Wetenschapsbeleid; | Directies van de POD Wetenschapsbeleid; |
| ? Vertegenwoordigt zijn OD en, op verzoek, de KMSKB bij raadgevende | ? Vertegenwoordigt zijn OD en, op verzoek, de KMSKB bij raadgevende |
| commissies bijeengeroepen door de POD of eventueel andere FOD's; | commissies bijeengeroepen door de POD of eventueel andere FOD's; |
| ? Werkt samen met andere POD's, FOD's of openbare instellingen aan | ? Werkt samen met andere POD's, FOD's of openbare instellingen aan |
| projecten met betrekking tot de doelstellingen van zijn OD en de | projecten met betrekking tot de doelstellingen van zijn OD en de |
| KMSKB. | KMSKB. |
| 4.5 Externe relaties bij de federale overheid | 4.5 Externe relaties bij de federale overheid |
| ? Werkt samen met de Belgische of buitenlandse actoren of | ? Werkt samen met de Belgische of buitenlandse actoren of |
| internationale organisaties die actief zijn in het werkingsveld van de | internationale organisaties die actief zijn in het werkingsveld van de |
| OD; | OD; |
| ? Vertegenwoordigt, in overleg met de Algemeen Directeur van de KMSKB, | ? Vertegenwoordigt, in overleg met de Algemeen Directeur van de KMSKB, |
| de instelling bij diezelfde actoren. | de instelling bij diezelfde actoren. |
| 5. VERWACHTE COMPETENTIES | 5. VERWACHTE COMPETENTIES |
| 5.1 Algemene managementcompetenties en vaardigheden inzage | 5.1 Algemene managementcompetenties en vaardigheden inzage |
| leidinggeven en organisatie | leidinggeven en organisatie |
| Volgende vaardigheden en competenties zullen beslissende criteria | Volgende vaardigheden en competenties zullen beslissende criteria |
| zijn: | zijn: |
| ? Ervaring met change management in een complexe, gediversifieerde | ? Ervaring met change management in een complexe, gediversifieerde |
| organisatie; | organisatie; |
| ? Ervaring met planning, coördinatie en budgettair beheer van | ? Ervaring met planning, coördinatie en budgettair beheer van |
| projecten; | projecten; |
| ? Ervaring in het coördineren van verschillende teams; | ? Ervaring in het coördineren van verschillende teams; |
| ? Inzicht in het administratief besluitvormingsproces; | ? Inzicht in het administratief besluitvormingsproces; |
| ? Kennis van de wetgeving in de domeinen met betrekking tot de OD; | ? Kennis van de wetgeving in de domeinen met betrekking tot de OD; |
| 5.2 Functiespecifieke competenties | 5.2 Functiespecifieke competenties |
| ? Leiden van, vooral internationale, wetenschappelijke projecten | ? Leiden van, vooral internationale, wetenschappelijke projecten |
| inzake onderzoek en collectie; | inzake onderzoek en collectie; |
| ? Opzetten van interdisciplinaire samenwerkingsverbanden voor een | ? Opzetten van interdisciplinaire samenwerkingsverbanden voor een |
| geïntegreerde aanpak in de expertisedomeinen van de OD; | geïntegreerde aanpak in de expertisedomeinen van de OD; |
| ? Uitwerken van ontwikkelingsplannen inzake onderzoek; | ? Uitwerken van ontwikkelingsplannen inzake onderzoek; |
| wetenschappelijke valorisatie van collecties of van databanken; | wetenschappelijke valorisatie van collecties of van databanken; |
| ? Ervaring en kennis op het vlak van collectiebeheer; | ? Ervaring en kennis op het vlak van collectiebeheer; |
| ? Ervaring en kennis op het vlak van wetenschappelijk onderzoek; | ? Ervaring en kennis op het vlak van wetenschappelijk onderzoek; |
| ? Ervaring en kennis op het vlak van het uitdenken, organiseren en | ? Ervaring en kennis op het vlak van het uitdenken, organiseren en |
| beheren van tentoonstellingen. | beheren van tentoonstellingen. |
| 5.3 Technische competenties | 5.3 Technische competenties |
| ? Zeer goede vaardigheden in management van complexe en | ? Zeer goede vaardigheden in management van complexe en |
| gediversifieerde organisaties; | gediversifieerde organisaties; |
| ? Vaardigheden in het plannen, coördineren en beheren van budgetten | ? Vaardigheden in het plannen, coördineren en beheren van budgetten |
| van projecten; | van projecten; |
| ? Goede kennis van nationale en internationale netwerken in de | ? Goede kennis van nationale en internationale netwerken in de |
| domeinen van de OD; | domeinen van de OD; |
| ? Vermogen om te coachen, motiveren en vormen van medewerkers; | ? Vermogen om te coachen, motiveren en vormen van medewerkers; |
| ? Visie en integrerend vermogen; | ? Visie en integrerend vermogen; |
| ? In staat zijn om doelstellingen te realiseren. | ? In staat zijn om doelstellingen te realiseren. |
| 5.4 Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). | 5.4 Generieke competenties (gedragscompetenties, vaardigheden, ...). |
| Manier van denken | Manier van denken |
| ? Analytisch vermogen | ? Analytisch vermogen |
| ? Flexibel en vernieuwend denken | ? Flexibel en vernieuwend denken |
| ? Visie en integratievermogen | ? Visie en integratievermogen |
| Manier van omgaan binnen de HR-omgeving | Manier van omgaan binnen de HR-omgeving |
| ? Coaching, motivatie en ontwikkeling van personeel | ? Coaching, motivatie en ontwikkeling van personeel |
| ? Aansturen van groepen | ? Aansturen van groepen |
| Omgeving | Omgeving |
| ? Samenwerken en uitbouwen van netwerken | ? Samenwerken en uitbouwen van netwerken |
| ? Gerichtheid op de burger, de interne klant en de maatschappij | ? Gerichtheid op de burger, de interne klant en de maatschappij |
| Objectieven | Objectieven |
| ? Verantwoordelijkheidszin | ? Verantwoordelijkheidszin |
| ? Realiseren van de doelstellingen | ? Realiseren van de doelstellingen |
| ? Overtuigen en onderhandelen | ? Overtuigen en onderhandelen |
| Varia | Varia |
| ? Mondeling en schriftelijk communiceren | ? Mondeling en schriftelijk communiceren |
| ? Loyaliteit en integriteit | ? Loyaliteit en integriteit |
| 6. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN | 6. TOELAATBAARHEIDS- EN DEELNEMINGSVOORWAARDEN |
| Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te | Het vervullen van deze voorwaarden is een absolute voorwaarde om te |
| kunnen deelnemen aan de selectieprocedure. De kandidaten moeten aan | kunnen deelnemen aan de selectieprocedure. De kandidaten moeten aan |
| deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het | deze voorwaarden voldoen uiterlijk op de uiterste datum voor het |
| indienen der kandidaturen. | indienen der kandidaturen. |
| 6.1 Voorwaarden om deel te nemen | 6.1 Voorwaarden om deel te nemen |
| ? Om deel te nemen aan de selectie voor een functie van operationeel | ? Om deel te nemen aan de selectie voor een functie van operationeel |
| directeur, moeten de kandidaten wetenschappelijk personeelslid zijn of | directeur, moeten de kandidaten wetenschappelijk personeelslid zijn of |
| kunnen deelnemen aan een selectie voor een functie als | kunnen deelnemen aan een selectie voor een functie als |
| wetenschappelijk personeelslid; | wetenschappelijk personeelslid; |
| ? De kandidaten voor een functie van operationeel directeur moeten | ? De kandidaten voor een functie van operationeel directeur moeten |
| beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring; | beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring; |
| ? Onder wetenschappelijke ervaring wordt verstaan de uitoefening van | ? Onder wetenschappelijke ervaring wordt verstaan de uitoefening van |
| een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee | een wetenschappelijke of culturele functie van niveau A of daarmee |
| gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een | gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele instelling of een |
| museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een | museum, een universiteit of een onderzoekslaboratorium van een |
| organisatie uit de privé-sector. | organisatie uit de privé-sector. |
| 6.2 Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden | 6.2 Algemene toelaatbaarheidsvoorwaarden |
| 6.2.1 Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan volgende voorwaarden | 6.2.1 Wetenschappelijk personeelslid zijn of aan volgende voorwaarden |
| voldoen om te kunnen deelnemen aan een selectieprocedure voor de | voldoen om te kunnen deelnemen aan een selectieprocedure voor de |
| functie van wetenschappelijk personeelslid: | functie van wetenschappelijk personeelslid: |
| Onder wetenschappelijk personeelslid (SW) moet worden begrepen: een | Onder wetenschappelijk personeelslid (SW) moet worden begrepen: een |
| personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke | personeelslid belast met de uitvoering van wetenschappelijke |
| activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd: elke | activiteiten, activiteiten die als volgt worden gedefinieerd: elke |
| systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, | systematische activiteit die nauw verbonden is met creatie, productie, |
| bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en | bevordering, verspreiding en toepassing van de wetenschappelijke en |
| technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie | technische kennis in alle gebieden van de wetenschap en de technologie |
| en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele | en in het bijzonder wetenschappelijk onderzoek, experimentele |
| ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot en | ontwikkeling, wetenschappelijke en technische dienstverlening, tot en |
| met het behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en | met het behoud en de presentatie van het cultureel erfgoed en |
| educatieve dienstverlening. | educatieve dienstverlening. |
| De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van | De voorwaarden voor deelname aan een selectieprocedure van |
| wetenschappelijk personeelslid zijn: | wetenschappelijk personeelslid zijn: |
| a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese | a) Belg zijn of burger van een staat die deel uitmaakt van de Europese |
| Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; | Economische Ruimte of de Zwitserse Confederatie; |
| b) de burgerlijke en politieke rechten genieten; | b) de burgerlijke en politieke rechten genieten; |
| c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de | c) een gedrag hebben dat beantwoordt aan de eisen van de |
| gesolliciteerde functie; | gesolliciteerde functie; |
| d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's | d) houder zijn van een einddiploma opgenomen in de lijst van diploma's |
| en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot | en studiegetuigschriften die in aanmerking komen voor de toelating tot |
| de rijksbesturen van niveau A, zoals vastgesteld in bijlage 1 van het | de rijksbesturen van niveau A, zoals vastgesteld in bijlage 1 van het |
| statuut van het rijkspersoneel; | statuut van het rijkspersoneel; |
| e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in | e) voldoen aan de speciale bekwaamheden en vereisten zoals bepaald in |
| het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van | het functieprofiel vastgesteld voor een betrekking van |
| wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale | wetenschappelijk personeelslid door de Jury van een federale |
| wetenschappelijke instelling. | wetenschappelijke instelling. |
| 6.2.2 Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring | 6.2.2 Beschikken over minstens zes jaar wetenschappelijke ervaring |
| Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen: de | Hierbij dient onder wetenschappelijke ervaring te worden begrepen: de |
| uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau | uitoefening van een wetenschappelijke of culturele functie van niveau |
| A of SW of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele | A of SW of daarmee gelijkgesteld in een wetenschappelijke of culturele |
| instelling of een museum, een universiteit of een publieksgerichte | instelling of een museum, een universiteit of een publieksgerichte |
| organisatie. | organisatie. |
| 7. AANSTELLING IN EEN TAALROL EN DIPLOMA | 7. AANSTELLING IN EEN TAALROL EN DIPLOMA |
| In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure | In de hierna vermelde gevallen is deelname aan de selectieprocedure |
| alleen onder voorbehoud geldig. | alleen onder voorbehoud geldig. |
| 7.1 Vaststelling van de taalrol | 7.1 Vaststelling van de taalrol |
| De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het | De taal waarin de studies werden gedaan, die hebben geleid tot het |
| behalen van het vereiste diploma, bepaalt de taalrol waarin de | behalen van het vereiste diploma, bepaalt de taalrol waarin de |
| kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het | kandidaat moet worden ingedeeld bij toepassing van de wetten op het |
| gebruik van de talen in bestuurszaken (hernomen onder 6.2.1.d, hetzij | gebruik van de talen in bestuurszaken (hernomen onder 6.2.1.d, hetzij |
| de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van | de licentie of de master die toegang geeft tot een betrekking van |
| niveau A). | niveau A). |
| Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het | Indien het vereiste diploma werd behaald in een andere taal dan het |
| Nederlands of het Frans: | Nederlands of het Frans: |
| Wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het | Wanneer deze studies werden gedaan in een andere taal dan het |
| Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat in het bezit te | Nederlands of het Frans, dient de betrokken kandidaat in het bezit te |
| zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (adres, | zijn van een bewijs van taalkennis, afgeleverd door SELOR (adres, |
| telefoon, enz.: zie onder punt 10.1 hieronder), waaruit blijkt dat de | telefoon, enz.: zie onder punt 10.1 hieronder), waaruit blijkt dat de |
| betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het | betrokkene geslaagd is in het taalexamen dat met betrekking tot het |
| vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde | vaststellen van het taalregime in de plaats komt van het opgelegde |
| diploma. In functie van de taalrol waarbij de kandidaat wenst te | diploma. In functie van de taalrol waarbij de kandidaat wenst te |
| worden ingedeeld dient dit bewijs van taalkennis uitgereikt te zijn na | worden ingedeeld dient dit bewijs van taalkennis uitgereikt te zijn na |
| een proef over de taalbeheersing van hetzij de Franse taal hetzij de | een proef over de taalbeheersing van hetzij de Franse taal hetzij de |
| Nederlandse taal die verwacht wordt van de houders van een der | Nederlandse taal die verwacht wordt van de houders van een der |
| hierboven onder punt 6.2.1.d) bedoelde diploma's (taaltest - artikel | hierboven onder punt 6.2.1.d) bedoelde diploma's (taaltest - artikel |
| 7, voor een functie van niveau 1/A). | 7, voor een functie van niveau 1/A). |
| 7.2 Gelijkstelling van diploma | 7.2 Gelijkstelling van diploma |
| Indien het (de) vereiste diploma('s) (licentie-master) werd(en) | Indien het (de) vereiste diploma('s) (licentie-master) werd(en) |
| behaald in een ander land dan België: | behaald in een ander land dan België: |
| 7.2.1. Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische | 7.2.1. Diploma behaald in een lidstaat van de Europese Economische |
| Ruimte of in Zwitserland. | Ruimte of in Zwitserland. |
| In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KMSKB vooraf nagaan | In dit geval zal de voorzitter van de jury van de KMSKB vooraf nagaan |
| of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij | of het door de kandidaat voorgelegde diploma kan worden aanvaard bij |
| toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG | toepassing van de bepalingen van de richtlijnen 89/48/EEG of 92/51/EEG |
| van de Raad van de Europese Gemeenschappen. | van de Raad van de Europese Gemeenschappen. |
| Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een | Daarom dient de betrokken kandidaat aan zijn kandidatuur, behalve een |
| kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen | kopie van het voorgelegde diploma, volgende bescheiden en inlichtingen |
| toe te voegen, met het oog op bedoeld onderzoek: | toe te voegen, met het oog op bedoeld onderzoek: |
| ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het | ? een vertaling van het diploma indien dit niet werd uitgereikt in het |
| Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling | Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling |
| noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden | noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden |
| ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans | ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans |
| voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); | voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol); |
| ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft | ? een verklaring waarmee de onderwijsinrichting, die het diploma heeft |
| uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze | uitgereikt, volgende inlichtingen verstrekt (voor zover deze |
| inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf): | inlichtingen niet voorkomen in het diploma zelf): |
| 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het | 1. het aantal studiejaren dat normalerwijze vereist is voor het |
| behalen van het diploma; | behalen van het diploma; |
| 2. het indienen van een eindwerk voor het behalen van het diploma? | 2. het indienen van een eindwerk voor het behalen van het diploma? |
| 3. de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het | 3. de verworven kennis en bekwaamheden die aan de basis liggen van het |
| uitreiken van bedoeld diploma; | uitreiken van bedoeld diploma; |
| een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in | een vertaling van deze verklaring indien deze niet werd uitgereikt in |
| het Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling | het Nederlands, Frans, Duits (in dit laatste geval is een vertaling |
| noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden | noodzakelijk in het Nederlands voor de kandidaten die kunnen worden |
| ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans | ingedeeld bij de Nederlandse taalrol; of een vertaling in het Frans |
| voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). | voor de kandidaten die kunnen worden ingedeeld bij de Franse taalrol). |
| 7.2.2 Diploma behaald in een ander land dan die bedoeld onder punt | 7.2.2 Diploma behaald in een ander land dan die bedoeld onder punt |
| 7.2.1. | 7.2.1. |
| In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat | In dit geval dient een attest te worden voorgelegd waaruit blijkt dat |
| het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van | het behaalde diploma erkend wordt als zijnde gelijkwaardig met een van |
| de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest | de onder punt 6.1 (licentie-master) bedoelde diploma's (attest |
| afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de | afgeleverd door de bevoegde dienst van hetzij het Ministerie van de |
| Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). | Vlaamse Gemeenschap hetzij het Ministerie van de Franse Gemeenschap). |
| 8. SOLLICITATIEPROCEDURE | 8. SOLLICITATIEPROCEDURE |
| Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de | Om in aanmerking te worden genomen, moet uw kandidatuur voldoen aan de |
| hieronder beschreven voorwaarden: | hieronder beschreven voorwaarden: |
| 8.1 Indienen van de kandidaturen | 8.1 Indienen van de kandidaturen |
| De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht | De kandidaturen moeten worden ingediend bij aangetekende brief gericht |
| aan de Heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD | aan de Heer Voorzitter van het Directiecomité van de POD |
| Wetenschapsbeleid, de heer P. Bruyère, Simon Bolivarlaan 30, 1000 | Wetenschapsbeleid, de heer P. Bruyère, Simon Bolivarlaan 30, 1000 |
| Brussel, binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze | Brussel, binnen 30 kalenderdagen volgend op de datum waarop deze |
| vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. | vacature wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. |
| 8.2 In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd: | 8.2 In de kandidatuur dient uitdrukkelijk te worden gepreciseerd: |
| ? de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; | ? de functiebenaming van de functie waarvoor men kandideert; |
| ? de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en | ? de naam en voornaam van de kandidaat, nationaliteit en |
| geboortedatum; | geboortedatum; |
| ? het adres waar de kandidaat de aangetekende brief in ontvangst zal | ? het adres waar de kandidaat de aangetekende brief in ontvangst zal |
| kunnen nemen, waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem | kunnen nemen, waarmede hem kennis zal worden gegeven van de hem |
| betreffende beslissingen van de Jury; elke wijziging van dit adres | betreffende beslissingen van de Jury; elke wijziging van dit adres |
| dient onmiddellijk te worden meegedeeld. | dient onmiddellijk te worden meegedeeld. |
| 8.3 De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden: | 8.3 De kandidaturen moeten als volgt ingediend worden: |
| via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.belspo.be | via een standaard curriculum vitae te downloaden van www.belspo.be |
| waaraan toegevoegd is: | waaraan toegevoegd is: |
| ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; | ? een volledig en waarheidsgetrouw curriculum vitae; |
| ? een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere | ? een lijst van de wetenschappelijke publicaties en eventuele andere |
| wetenschappelijke werken; | wetenschappelijke werken; |
| ? de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen | ? de beschrijving en gedetailleerde referenties van vorige ervaringen |
| en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven | en behaalde resultaten in de domeinen van de OD, zoals hierboven |
| bedoeld onder punt 5.2.; | bedoeld onder punt 5.2.; |
| ? attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van | ? attesten betreffende de uitgeoefende functies, met vermelding van |
| begin- en einddatum; | begin- en einddatum; |
| ? een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie | ? een kopie van het/de vereiste diploma's; de voor de functie |
| aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend | aangewezen kandidaat zal gevraagd worden een voor eensluidend |
| verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te | verklaard afschrift ervan te bezorgen of het origineel diploma voor te |
| leggen; | leggen; |
| ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten | ? de bescheiden en inlichtingen hierboven bedoeld onder de punten |
| 7.2.1. of 7.2.2., indien het vereiste diploma, behaald door de | 7.2.1. of 7.2.2., indien het vereiste diploma, behaald door de |
| kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische | kandidaat, werd uitgereikt door een andere dan een Belgische |
| instelling; | instelling; |
| ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1., ingeval dit | ? het bewijs van taalkennis bedoeld onder punt 7.1., ingeval dit |
| bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling | bewijs noodzakelijk is of wanneer de kandidaat wenst dat zijn indeling |
| bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs; | bij een taalrol gebeurt op basis van dat bewijs; |
| ? in voorkomend geval: het attest van taalkennis bedoeld onder punt | ? in voorkomend geval: het attest van taalkennis bedoeld onder punt |
| 10.1. (voor toegang tot het tweetalige kader). | 10.1. (voor toegang tot het tweetalige kader). |
| 9. SELECTIEPROCEDURE | 9. SELECTIEPROCEDURE |
| ? Op basis van de dossiers samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven | ? Op basis van de dossiers samengesteld zoals onder punt 8 opgegeven |
| onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de | onderzoekt de Voorzitter van de POD Wetenschapsbeleid de |
| ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene | ontvankelijkheid der ingediende kandidaturen op basis van de algemene |
| en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. | en bijzondere toelatingsvoorwaarden bepaald onder punt 6. |
| ? De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de | ? De kandidaat moet aantonen op welke manier hij voldoet aan de |
| vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan | vereisten inzake specialisatie en ervaring door de beschrijving ervan |
| in het gestandaardiseerd cv en in de gedetailleerde referenties van | in het gestandaardiseerd cv en in de gedetailleerde referenties van |
| vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. | vroegere ervaringen en behaalde resultaten in de domeinen van de OD. |
| ? Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben | ? Degenen die een ontvankelijk verklaarde kandidatuur hebben |
| ingediend, worden door de Jury van de KMSKB uitgenodigd voor een | ingediend, worden door de Jury van de KMSKB uitgenodigd voor een |
| hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en | hoorzitting. Deze hoorzitting dient om de wetenschappelijke titels en |
| verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in | verdiensten van de kandidaten te evalueren, alsook hun competenties in |
| het licht van de algemene eisen van management en organisatie, | het licht van de algemene eisen van management en organisatie, |
| enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit | enerzijds, en de specifieke eisen anderzijds, in het licht van de uit |
| te voeren functie. | te voeren functie. |
| ? De kandidaten zullen beoordeeld worden op omvang van hun kennis en | ? De kandidaten zullen beoordeeld worden op omvang van hun kennis en |
| ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende | ervaring in de specifieke domeinen van voorliggende |
| functiebeschrijving. | functiebeschrijving. |
| ? Na de hoorzittingen zal de Jury overgaan tot de vaststelling van een | ? Na de hoorzittingen zal de Jury overgaan tot de vaststelling van een |
| gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten: | gemotiveerde indeling van de kandidaten in twee lijsten: |
| - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de | - de eerste met de kandidaten die geschikt worden bevonden voor de |
| uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de Jury een | uitoefening van de functie; voor deze kandidaten zal de Jury een |
| gemotiveerde rangschikking bepalen; | gemotiveerde rangschikking bepalen; |
| - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. | - de tweede met de kandidaten die ongeschikt worden bevonden. |
| ? Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden | ? Elke kandidaat zal per aangetekende brief op de hoogte worden |
| gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de Jury. | gebracht van de hem betreffende gemotiveerde beslissingen van de Jury. |
| ? De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde | ? De geschikt bevonden kandidaten worden voor de gesolliciteerde |
| functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. | functie aangewezen in volgorde van voormelde rangschikking. |
| ? De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de | ? De rangschikking blijft geldig zolang het mandaat duurt van de |
| algemeen directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst | algemeen directeur onder wiens gezag de te begeven functie geplaatst |
| is, i.c. dus de algemeen directeur van de KMSKB. | is, i.c. dus de algemeen directeur van de KMSKB. |
| 10. BIJKOMENDE INFORMATIE | 10. BIJKOMENDE INFORMATIE |
| 10.1 De betrekking staat open voor beide taalrollen | 10.1 De betrekking staat open voor beide taalrollen |
| Ze behoort tot de groep betrekkingen waarvoor volgende verdeling over | Ze behoort tot de groep betrekkingen waarvoor volgende verdeling over |
| het taalkader wettelijk werd vastgesteld: | het taalkader wettelijk werd vastgesteld: |
| ? Nederlands taalkader: 40 % | ? Nederlands taalkader: 40 % |
| ? Frans taalkader: 40 % | ? Frans taalkader: 40 % |
| ? tweetalig kader: 20 %, waarvan de helft ambtenaren van de | ? tweetalig kader: 20 %, waarvan de helft ambtenaren van de |
| Nederlandse taalrol en de andere helft ambtenaren van de Franse | Nederlandse taalrol en de andere helft ambtenaren van de Franse |
| taalrol. | taalrol. |
| ? De toegang tot de betrekkingen voorbehouden aan het tweetalige kader | ? De toegang tot de betrekkingen voorbehouden aan het tweetalige kader |
| is voorbehouden aan de houders van het attest van taalkennis voor | is voorbehouden aan de houders van het attest van taalkennis voor |
| toegang tot het tweetalige kader (taaltest artikel 12), uitgereikt | toegang tot het tweetalige kader (taaltest artikel 12), uitgereikt |
| door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan | door SELOR (Selectiebureau van de Federale Overheid, Simon Bolivarlaan |
| 30, 1000 Brussel; tel.: +32-(0)2 800/505 54; e-mail: | 30, 1000 Brussel; tel.: +32-(0)2 800/505 54; e-mail: |
| taal@selor.be).Het bezit van dit attest kan dus een pluspunt zijn. | taal@selor.be).Het bezit van dit attest kan dus een pluspunt zijn. |
| 10.2. Arbeidsvoorwaarden | 10.2. Arbeidsvoorwaarden |
| ? mandaat van zes jaar (vernieuwbaar); | ? mandaat van zes jaar (vernieuwbaar); |
| ? Voltijds; | ? Voltijds; |
| ? Bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, | ? Bezoldiging (brutobedrag rekening gehouden met de huidige index, |
| reglementaire toeslagen niet inbegrepen): bruto 105.364,35 per jaar | reglementaire toeslagen niet inbegrepen): bruto 105.364,35 per jaar |
| (bruto 8.780 per maand). | (bruto 8.780 per maand). |
| 10.3. Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit | 10.3. Kandidaten met een handicap worden vriendelijk verzocht dit |
| duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van | duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van |
| hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan | hun handicap toe te voegen, zodat eventueel de nodige aanpassingen aan |
| de selectieprocedure kunnen worden voorzien. | de selectieprocedure kunnen worden voorzien. |
| 10.4. Contactpersoon | 10.4. Contactpersoon |
| ? betreffende de inhoud van de functie: dr. Michel Draguet, Algemeen | ? betreffende de inhoud van de functie: dr. Michel Draguet, Algemeen |
| Directeur, Michel.draguet@fine-arts-museum.be | Directeur, Michel.draguet@fine-arts-museum.be |
| ? betreffende de arbeidsvoorwaarden: Mevr. An Bergs, Stafdirecteur | ? betreffende de arbeidsvoorwaarden: Mevr. An Bergs, Stafdirecteur |
| P&O, an.bergs@belspo.be | P&O, an.bergs@belspo.be |