Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 27/04/1998
← Terug naar "Ministeriële omzendbrief betreffende de uitoefening van de politiebevoegdheden die aan de ambtenaren van de Algemene Directie Autosnelwegen en Wegen worden toegekend bij het decreet van 27 januari 1998 houdende instelling van een politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein en houdende regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt "
Ministeriële omzendbrief betreffende de uitoefening van de politiebevoegdheden die aan de ambtenaren van de Algemene Directie Autosnelwegen en Wegen worden toegekend bij het decreet van 27 januari 1998 houdende instelling van een politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein en houdende regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt Ministeriële omzendbrief betreffende de uitoefening van de politiebevoegdheden die aan de ambtenaren van de Algemene Directie Autosnelwegen en Wegen worden toegekend bij het decreet van 27 januari 1998 houdende instelling van een politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein en houdende regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt
WAALS MINISTERIE VOOR UITRUSTING EN VERVOER WAALS MINISTERIE VOOR UITRUSTING EN VERVOER
27 APRIL 1998. - Ministeriële omzendbrief betreffende de uitoefening 27 APRIL 1998. - Ministeriële omzendbrief betreffende de uitoefening
van de politiebevoegdheden die aan de ambtenaren van de Algemene van de politiebevoegdheden die aan de ambtenaren van de Algemene
Directie Autosnelwegen en Wegen worden toegekend bij het decreet van Directie Autosnelwegen en Wegen worden toegekend bij het decreet van
27 januari 1998 houdende instelling van een politie over de 27 januari 1998 houdende instelling van een politie over de
bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein en houdende bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein en houdende
regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt
Als beheerder van de gewestelijke wegen en autosnelwegen die op zijn Als beheerder van de gewestelijke wegen en autosnelwegen die op zijn
grondgebied gelegen zijn, is het Waalse Gewest verantwoordelijk voor grondgebied gelegen zijn, is het Waalse Gewest verantwoordelijk voor
de veiligheid, de bruikbaarheid, de netheid en de schoonheid van deze de veiligheid, de bruikbaarheid, de netheid en de schoonheid van deze
infrastructuren en hun aanhorigheden. infrastructuren en hun aanhorigheden.
Opdat het Bestuur de verplichtingen kan nakomen die deze Opdat het Bestuur de verplichtingen kan nakomen die deze
verantwoordelijkheid met zich meebrengt, heeft het Waalse Parlement verantwoordelijkheid met zich meebrengt, heeft het Waalse Parlement
een decreet aangenomen waarbij een politie over de bescherming van het een decreet aangenomen waarbij een politie over de bescherming van het
gewestelijk openbaar wegendomein wordt ingesteld en waarbij de gewestelijk openbaar wegendomein wordt ingesteld en waarbij de
voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt worden bepaald. Het voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt worden bepaald. Het
decreet treedt in werking op 1 mei 1998. decreet treedt in werking op 1 mei 1998.
Gelet op het belang van dat decreet, verzoek ik u de personeelsleden Gelet op het belang van dat decreet, verzoek ik u de personeelsleden
die onder uw gezag staan, kennis te geven van de opdrachten waarmee ze die onder uw gezag staan, kennis te geven van de opdrachten waarmee ze
vanaf 1 mei 1998 krachtens het decreet zullen worden belast. vanaf 1 mei 1998 krachtens het decreet zullen worden belast.
1. Doel van het decreet : 1. Doel van het decreet :
Aangezien elke handeling die de integriteit, de bruikbaarheid of de Aangezien elke handeling die de integriteit, de bruikbaarheid of de
schoonheid van de goederen van het gewestelijk openbaar wegendomein of schoonheid van de goederen van het gewestelijk openbaar wegendomein of
de bestemming ervan in het gedrang brengt, als een overtreding wordt de bestemming ervan in het gedrang brengt, als een overtreding wordt
beschouwd, is het Bestuur bij het decreet gemachtigd tot beschouwd, is het Bestuur bij het decreet gemachtigd tot
strafvervolgingen opdat het zijn beheersbevoegdheden op die goederen strafvervolgingen opdat het zijn beheersbevoegdheden op die goederen
ten volle kan uitoefenen. ten volle kan uitoefenen.
De politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar De politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar
wegendomein is een bijzondere politie. Ze voorziet in administratieve wegendomein is een bijzondere politie. Ze voorziet in administratieve
maatregelen die uitsluitend gericht zijn op het behoud van het maatregelen die uitsluitend gericht zijn op het behoud van het
openbaar domein. Ze mag in geen geval verwisseld worden met de politie openbaar domein. Ze mag in geen geval verwisseld worden met de politie
over de openbare orde, die eveneens op het openbaar domein wordt over de openbare orde, die eveneens op het openbaar domein wordt
uitgeoefend. uitgeoefend.
Alhoewel de politie over de bescherming van het wegendomein en de Alhoewel de politie over de bescherming van het wegendomein en de
politie over de openbare orde gebruik kunnen maken van dezelfde politie over de openbare orde gebruik kunnen maken van dezelfde
actiemiddelen, onderscheiden ze zich door : actiemiddelen, onderscheiden ze zich door :
- hun toepassingssfeer; - hun toepassingssfeer;
- hun doel; - hun doel;
- hun bevoegdheidsstelsel. - hun bevoegdheidsstelsel.
Wat haar toepassingssfeer en haar doel betreft, is de politie over de Wat haar toepassingssfeer en haar doel betreft, is de politie over de
openbare orde, net zoals sommige andere overheden, bevoegd om openbare orde, net zoals sommige andere overheden, bevoegd om
preventieve maatregelen te treffen die, in voorkomend geval, gepaard preventieve maatregelen te treffen die, in voorkomend geval, gepaard
gaan met het stellen van straffen om de openbare veiligheid, rust en gaan met het stellen van straffen om de openbare veiligheid, rust en
gezondheid te handhaven; ze wordt uitgeoefend op het hele grondgebied gezondheid te handhaven; ze wordt uitgeoefend op het hele grondgebied
van het Rijk en is derhalve toepasselijk op alle aanhorigheden van het van het Rijk en is derhalve toepasselijk op alle aanhorigheden van het
openbaar of privé-domein van welke overheid ook, met inbegrip van het openbaar of privé-domein van welke overheid ook, met inbegrip van het
Gewest, evenals op de eigendom van gewone particulieren. Gewest, evenals op de eigendom van gewone particulieren.
Wat haar bevoegdheidsstelsel betreft, wordt de politie over de Wat haar bevoegdheidsstelsel betreft, wordt de politie over de
openbare orde uitgeoefend hetzij door algemene politiediensten, zoals openbare orde uitgeoefend hetzij door algemene politiediensten, zoals
de gemeentepolitie of de rijkswacht, hetzij door bijzondere de gemeentepolitie of de rijkswacht, hetzij door bijzondere
politiediensten, zoals de scheepvaart- of de spoorwegpolitie. politiediensten, zoals de scheepvaart- of de spoorwegpolitie.
In tegenstelling tot de politie over de openbare orde wordt de politie In tegenstelling tot de politie over de openbare orde wordt de politie
over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein slechts over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein slechts
uitgeoefend op het gewestelijk openbaar wegendomein. Ze beoogt het uitgeoefend op het gewestelijk openbaar wegendomein. Ze beoogt het
behoud van de materiële integriteit van de goederen van het behoud van de materiële integriteit van de goederen van het
gewestelijk openbaar wegendomein en van hun oorspronkelijke gewestelijk openbaar wegendomein en van hun oorspronkelijke
bestemming. bestemming.
We kunnen dus stellen dat de politie over de bescherming van het We kunnen dus stellen dat de politie over de bescherming van het
domein voornamelijk een patrimoniaal karakter heeft. domein voornamelijk een patrimoniaal karakter heeft.
2. Handelingen die beschouwd worden als een overtreding van het 2. Handelingen die beschouwd worden als een overtreding van het
reglement op de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein : reglement op de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein :
Krachtens het decreet worden de volgende handelingen als een Krachtens het decreet worden de volgende handelingen als een
overtreding beschouwd : overtreding beschouwd :
1° het gewestelijk openbaar wegendomein zonder schriftelijke 1° het gewestelijk openbaar wegendomein zonder schriftelijke
machtiging van de beheerder binnendringen of afbreuk doen aan de machtiging van de beheerder binnendringen of afbreuk doen aan de
integriteit van het domein of van de aanhorigheden ervan evenals aan integriteit van het domein of van de aanhorigheden ervan evenals aan
die van de werken, aanplantingen, installaties (b.v. ongeoorloofde die van de werken, aanplantingen, installaties (b.v. ongeoorloofde
opslag van vuilniszakken, grofvuil); opslag van vuilniszakken, grofvuil);
2° materialen stelen die voor de behoeften van de wegendienst 2° materialen stelen die voor de behoeften van de wegendienst
opgeslagen zijn op het gewestelijk openbaar wegendomein en op de opgeslagen zijn op het gewestelijk openbaar wegendomein en op de
aanhorigheden ervan; aanhorigheden ervan;
3° het domein of de aanhorigheden ervan geheel of gedeeltelijk 3° het domein of de aanhorigheden ervan geheel of gedeeltelijk
bezetten, er vaste of mobiele installaties (b.v. opslag van bezetten, er vaste of mobiele installaties (b.v. opslag van
tweedehandsauto's of autowrakken op de aanhorigheden ervan) bouwen of tweedehandsauto's of autowrakken op de aanhorigheden ervan) bouwen of
er goederen opslaan zonder schriftelijke machtiging van de beheerder er goederen opslaan zonder schriftelijke machtiging van de beheerder
en zonder inachtneming van de bestemming van het domein; en zonder inachtneming van de bestemming van het domein;
4° zonder schriftelijke machtiging van de beheerder een werk uitvoeren 4° zonder schriftelijke machtiging van de beheerder een werk uitvoeren
op het gewestelijk openbaar wegendomein (b.v. oprit naar een op het gewestelijk openbaar wegendomein (b.v. oprit naar een
privé-domein); privé-domein);
5° zonder schriftelijke machtiging van de beheerder een tunnel graven 5° zonder schriftelijke machtiging van de beheerder een tunnel graven
onder het gewestelijk openbaar wegendomein. onder het gewestelijk openbaar wegendomein.
De machtigingsprocedures waarnaar hier wordt verwezen, zijn degene die De machtigingsprocedures waarnaar hier wordt verwezen, zijn degene die
thans worden toegepast in de verschillende gevallen waarin een thans worden toegepast in de verschillende gevallen waarin een
machtiging wordt vereist. machtiging wordt vereist.
Bovendien moet er op worden gewezen dat punt 3° hierboven o.a. Bovendien moet er op worden gewezen dat punt 3° hierboven o.a.
voorziet in de hypothese van de wilde aanplakking op het gewestelijk voorziet in de hypothese van de wilde aanplakking op het gewestelijk
openbaar wegendomein, met reclamedoeleinden die vreemd zijn aan de openbaar wegendomein, met reclamedoeleinden die vreemd zijn aan de
openbare dienst. openbare dienst.
3. Ambtenaren van de Algemene Directie Autosnelwegen die aangewezen 3. Ambtenaren van de Algemene Directie Autosnelwegen die aangewezen
worden als agent van de gerechtelijke politie : worden als agent van de gerechtelijke politie :
De ambtenaren die tot één van de onderstaande categorieën behoren, De ambtenaren die tot één van de onderstaande categorieën behoren,
mogen, binnen de grenzen van het ambtsgebied waarin ze hun mogen, binnen de grenzen van het ambtsgebied waarin ze hun
activiteiten uitoefenen (wegendistrict, Regie,...), de overtredingen activiteiten uitoefenen (wegendistrict, Regie,...), de overtredingen
van het reglement op de bescherming van het gewestelijk openbaar van het reglement op de bescherming van het gewestelijk openbaar
wegendomein vaststellen : wegendomein vaststellen :
1° de ambtenaren van rang A4 die het ambt van hoofdingenieur-directeur 1° de ambtenaren van rang A4 die het ambt van hoofdingenieur-directeur
van Bruggen en Wegen en industrieel hoofdingenieur-directeur van Bruggen en Wegen en industrieel hoofdingenieur-directeur
uitoefenen; uitoefenen;
2° de ambtenaren van rang A5 en A6 die het ambt van ingenieur van 2° de ambtenaren van rang A5 en A6 die het ambt van ingenieur van
Bruggen en Wegen en industrieel ingenieur uitoefenen; Bruggen en Wegen en industrieel ingenieur uitoefenen;
3° de ambtenaren van niveau 2+, 2 en 3 die door de Waalse Regering 3° de ambtenaren van niveau 2+, 2 en 3 die door de Waalse Regering
aangewezen worden om toezicht op de wegen te houden. aangewezen worden om toezicht op de wegen te houden.
Wanneer deze ambtenaren optreden in het kader van de opdrachten die Wanneer deze ambtenaren optreden in het kader van de opdrachten die
bij het decreet zijn bepaald, hebben ze de hoedanigheid van agent van bij het decreet zijn bepaald, hebben ze de hoedanigheid van agent van
de gerechtelijke politie. de gerechtelijke politie.
Wanneer ze deze opdrachten vervullen, blijven ze evenwel onder het Wanneer ze deze opdrachten vervullen, blijven ze evenwel onder het
toezicht van de hiërarchische overheden van de Algemene Directie toezicht van de hiërarchische overheden van de Algemene Directie
Autosnelwegen en Wegen. Autosnelwegen en Wegen.
4. Domeinpolitie-opdrachten voor de ambtenaren van de Algemene 4. Domeinpolitie-opdrachten voor de ambtenaren van de Algemene
Directie Autosnelwegen en Wegen : Directie Autosnelwegen en Wegen :
De bevoegde personen moeten hoofdzakelijk toezien op de uitvoering van De bevoegde personen moeten hoofdzakelijk toezien op de uitvoering van
het decreet en van de reglementen op de politie over de bescherming het decreet en van de reglementen op de politie over de bescherming
van het gewestelijk openbaar wegendomein. van het gewestelijk openbaar wegendomein.
4.1. Vaststelling van de overtredingen - Processen-verbaal 4.1. Vaststelling van de overtredingen - Processen-verbaal
Krachtens artikel 2 van het decreet zijn ze gemachtigd om de bij het Krachtens artikel 2 van het decreet zijn ze gemachtigd om de bij het
decreet of de uitvoeringsbesluiten ervan bepaalde overtredingen bij decreet of de uitvoeringsbesluiten ervan bepaalde overtredingen bij
proces-verbaal vast te stellen. proces-verbaal vast te stellen.
Onder proces-verbaal wordt verstaan een akte opgemaakt door de agenten Onder proces-verbaal wordt verstaan een akte opgemaakt door de agenten
die bevoegd zijn om te verbaliseren, en die strafbare feiten die bevoegd zijn om te verbaliseren, en die strafbare feiten
vaststellen. vaststellen.
Het proces-verbaal dat volgens de regels is opgemaakt door de bevoegde Het proces-verbaal dat volgens de regels is opgemaakt door de bevoegde
personen, heeft bewijskracht tenzij de vastgestelde feiten weerlegd personen, heeft bewijskracht tenzij de vastgestelde feiten weerlegd
kunnen worden. De echtheid van de feiten die erin aan het licht worden kunnen worden. De echtheid van de feiten die erin aan het licht worden
gebracht, is dus betwistbaar. Dit vermoeden heeft echter alleen gebracht, is dus betwistbaar. Dit vermoeden heeft echter alleen
betrekking op de materiële feiten die de opsteller van de akte betrekking op de materiële feiten die de opsteller van de akte
persoonlijk heeft vastgesteld en waarvan hij het bestaan met zijn persoonlijk heeft vastgesteld en waarvan hij het bestaan met zijn
handtekening bevestigt. Het heeft niet betrekking op de deducties, handtekening bevestigt. Het heeft niet betrekking op de deducties,
redeneringen, vermoedens of gevolgtrekkingen die de agent er zou redeneringen, vermoedens of gevolgtrekkingen die de agent er zou
kunnen uit afleiden. kunnen uit afleiden.
Een afschrift van het proces-verbaal moet binnen vijftien dagen door Een afschrift van het proces-verbaal moet binnen vijftien dagen door
de ambtenaar van het bedoelde gebied, die ten minste een graad van de ambtenaar van het bedoelde gebied, die ten minste een graad van
rang A4 bekleedt of er het ambt van uitoefent, bij ter post rang A4 bekleedt of er het ambt van uitoefent, bij ter post
aangetekende brief verzonden worden naar de overtreder en de officier aangetekende brief verzonden worden naar de overtreder en de officier
die bekleed is met het ambt van het bevoegde openbaar ministerie, die bekleed is met het ambt van het bevoegde openbaar ministerie,
zoals bepaald in artikel 3 van het decreet houdende instelling van een zoals bepaald in artikel 3 van het decreet houdende instelling van een
politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein. politie over de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein.
Naast deze wettelijke vereiste betreffende de betekening ervan, moet Naast deze wettelijke vereiste betreffende de betekening ervan, moet
het proces-verbaal om bewijskracht te hebben tot het tegendeel is het proces-verbaal om bewijskracht te hebben tot het tegendeel is
bewezen, voldoen aan enkele wezenlijke vereisten, en met name bewezen, voldoen aan enkele wezenlijke vereisten, en met name
gedateerd, geschreven, ondertekend zijn en de in de artikelen 11 en 15 gedateerd, geschreven, ondertekend zijn en de in de artikelen 11 en 15
van het Wetboek van Strafvordering bedoelde feitelijke opgaven van het Wetboek van Strafvordering bedoelde feitelijke opgaven
inhouden en de naam en hoedanigheid van de verbalisant vermelden. inhouden en de naam en hoedanigheid van de verbalisant vermelden.
Krachtens deze artikelen moet het proces-verbaal de aard, de Krachtens deze artikelen moet het proces-verbaal de aard, de
omstandigheden, het tijdstip, de plaats van de overtreding vermelden, omstandigheden, het tijdstip, de plaats van de overtreding vermelden,
alsook de bewijzen of aanwijzingen die de verbalisant heeft kunnen alsook de bewijzen of aanwijzingen die de verbalisant heeft kunnen
inwinnen. inwinnen.
Daarenboven dient er op gewezen dat het proces-verbaal opgesteld moet Daarenboven dient er op gewezen dat het proces-verbaal opgesteld moet
worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 15 juni 1935 worden overeenkomstig de bepalingen van de wet van 15 juni 1935
betreffende het gebruik der talen in gerechtszaken. betreffende het gebruik der talen in gerechtszaken.
4.2. Bevoegdheid om waarschuwingen te richten 4.2. Bevoegdheid om waarschuwingen te richten
Zoals bepaald in artikel 4 van het decreet mogen alle ambtenaren die Zoals bepaald in artikel 4 van het decreet mogen alle ambtenaren die
tot één van de in punt 3 van deze omzendbrief bedoelde categorieën tot één van de in punt 3 van deze omzendbrief bedoelde categorieën
behoren, een gewone waarschuwing richten aan de overtreder wanneer ze behoren, een gewone waarschuwing richten aan de overtreder wanneer ze
met name van mening zijn dat de aard of de ernst van de feiten, in het met name van mening zijn dat de aard of de ernst van de feiten, in het
geval waarmee ze geconfronteerd zijn, de vaststelling van een geval waarmee ze geconfronteerd zijn, de vaststelling van een
overtreding niet rechtvaardigt. overtreding niet rechtvaardigt.
4.3. Bevoegdheid van de ambtenaren van rang A4, A5 of A6 om bevelen te 4.3. Bevoegdheid van de ambtenaren van rang A4, A5 of A6 om bevelen te
geven geven
Alleen ambtenaren van rang A4, A5 of A6 aan wie artikel 2 van het Alleen ambtenaren van rang A4, A5 of A6 aan wie artikel 2 van het
decreet politiebevoegdheden toekent, mogen de onmiddellijke decreet politiebevoegdheden toekent, mogen de onmiddellijke
stopzetting opleggen van werken of van krachtens het decreet verboden stopzetting opleggen van werken of van krachtens het decreet verboden
handelingen die de bruikbaarheid of de integriteit van het openbaar handelingen die de bruikbaarheid of de integriteit van het openbaar
wegendomein in het gedrang brengen. wegendomein in het gedrang brengen.
Als bijvoorbeeld een autowrak in een autosnelwegparkeerzone langs het Als bijvoorbeeld een autowrak in een autosnelwegparkeerzone langs het
gewestelijk openbaar wegendomein wordt achtergelaten, kunnen de gewestelijk openbaar wegendomein wordt achtergelaten, kunnen de
bovenvermelde ambtenaren de overtreder een bevel tot wegruiming geven. bovenvermelde ambtenaren de overtreder een bevel tot wegruiming geven.
Het bevel dat door één van deze ambtenaren wordt gegeven, moet in een Het bevel dat door één van deze ambtenaren wordt gegeven, moet in een
proces-verbaal opgenomen worden. De bevestiging van het bevel moet proces-verbaal opgenomen worden. De bevestiging van het bevel moet
binnen drie dagen na de vaststelling van de feiten aan de overtreder binnen drie dagen na de vaststelling van de feiten aan de overtreder
worden gericht door een ambtenaar van het bedoelde grondgebied die ten worden gericht door een ambtenaar van het bedoelde grondgebied die ten
minste een graad van rang A2 bekleedt of die er het ambt van minste een graad van rang A2 bekleedt of die er het ambt van
uitoefent. uitoefent.
4.4. Vaststelling van de door de overtreder aan het domein aangerichte 4.4. Vaststelling van de door de overtreder aan het domein aangerichte
schade schade
De schade die de overtreder heeft aangericht of zou kunnen aanrichten De schade die de overtreder heeft aangericht of zou kunnen aanrichten
aan het gewestelijk openbaar wegendomein, wordt bij een afzonderlijk aan het gewestelijk openbaar wegendomein, wordt bij een afzonderlijk
proces-verbaal vastgesteld door elke ambtenaar die voorkomt in één van proces-verbaal vastgesteld door elke ambtenaar die voorkomt in één van
de categorieën bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het decreet. de categorieën bedoeld in artikel 2, eerste lid, van het decreet.
Het proces-verbaal wordt binnen vijftien dagen na het opmaken ervan Het proces-verbaal wordt binnen vijftien dagen na het opmaken ervan
bij aangetekende brief aan de overtreder betekend. Het vermeldt de uit bij aangetekende brief aan de overtreder betekend. Het vermeldt de uit
te voeren werken om het gewestelijk openbaar wegendomein te herstellen te voeren werken om het gewestelijk openbaar wegendomein te herstellen
en de termijn voor de uitvoering ervan. en de termijn voor de uitvoering ervan.
4.5. Maatregelen van ambtswege 4.5. Maatregelen van ambtswege
Als de overtreder die schade heeft aangericht of zou kunnen aanrichten Als de overtreder die schade heeft aangericht of zou kunnen aanrichten
aan het domein, de werken niet uitvoert binnen de voorgeschreven aan het domein, de werken niet uitvoert binnen de voorgeschreven
termijn, is de Waalse Regering ertoe gemachtigd het gewestelijk termijn, is de Waalse Regering ertoe gemachtigd het gewestelijk
openbaar wegendomein op zijn kosten en risico te laten herstellen. openbaar wegendomein op zijn kosten en risico te laten herstellen.
Anderzijds bepaalt artikel 5, § 3, van het decreet dat in dringende Anderzijds bepaalt artikel 5, § 3, van het decreet dat in dringende
gevallen alleen de Waalse Regering gemachtigd is om onmiddellijk gevallen alleen de Waalse Regering gemachtigd is om onmiddellijk
herstellingswerken aan het gewestelijk openbaar domein op kosten en op herstellingswerken aan het gewestelijk openbaar domein op kosten en op
risico van de overtreder uit te voeren of te laten uitvoeren, daar de risico van de overtreder uit te voeren of te laten uitvoeren, daar de
wegen zo veilig mogelijk moeten blijven voor de gebruikers. wegen zo veilig mogelijk moeten blijven voor de gebruikers.
Het wegruimen van een autowrak dat de toegang tot een parkeerruimte Het wegruimen van een autowrak dat de toegang tot een parkeerruimte
van een autosnelweg verspert, kan hierbij als voorbeeld worden van een autosnelweg verspert, kan hierbij als voorbeeld worden
aangehaald. aangehaald.
5. Deontologie : 5. Deontologie :
Elke ambtenaar die de bij het decreet bepaalde opdrachten van Elke ambtenaar die de bij het decreet bepaalde opdrachten van
gerechtelijke politie moet vervullen, is ertoe gehouden de aan zijn gerechtelijke politie moet vervullen, is ertoe gehouden de aan zijn
ambt verbonden verplichtingen na te komen en de volgende ambt verbonden verplichtingen na te komen en de volgende
deontologische regels in acht te nemen : deontologische regels in acht te nemen :
1. hij moet integer, onpartijdig en waardig zijn; 1. hij moet integer, onpartijdig en waardig zijn;
2. hij moet de wettelijke bevelen uitvoeren, die de hiërarchische 2. hij moet de wettelijke bevelen uitvoeren, die de hiërarchische
meerdere overeenkomstig het reglement formuleert; meerdere overeenkomstig het reglement formuleert;
3. hij is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn handelingen en de 3. hij is persoonlijk verantwoordelijk voor zijn handelingen en de
onwettelijke handelingen die hij heeft bevolen, alsmede voor onwettelijke handelingen die hij heeft bevolen, alsmede voor
nalatigheden; nalatigheden;
4. hij moet optreden tegen schendingen van het decreet. Indien de 4. hij moet optreden tegen schendingen van het decreet. Indien de
schendingen een ernstige en onmiddellijke of onherstelbare schade tot schendingen een ernstige en onmiddellijke of onherstelbare schade tot
gevolg hebben, moet hij alles in het werk stellen om ze te voorkomen; gevolg hebben, moet hij alles in het werk stellen om ze te voorkomen;
5. als er geen ernstige en onmiddellijke of onherstelbare schade te 5. als er geen ernstige en onmiddellijke of onherstelbare schade te
vrezen is, moet hij trachten de gevolgen van de decreetsschendingen of vrezen is, moet hij trachten de gevolgen van de decreetsschendingen of
de herhaling ervan te ondervangen door zijn meerderen te verwittigen; de herhaling ervan te ondervangen door zijn meerderen te verwittigen;
6. in de uitoefening van zijn ambt moet hij met vastberadenheid maar 6. in de uitoefening van zijn ambt moet hij met vastberadenheid maar
zonder geweld optreden om de hem bij het decreet toegewezen opdracht zonder geweld optreden om de hem bij het decreet toegewezen opdracht
te vervullen; te vervullen;
7. hij moet alle vertrouwelijke kwesties waarvan hij kennis heeft, 7. hij moet alle vertrouwelijke kwesties waarvan hij kennis heeft,
geheim houden, tenzij hij krachtens een wetsbepaling anders moet geheim houden, tenzij hij krachtens een wetsbepaling anders moet
handelen om zijn ambt uit te oefenen. handelen om zijn ambt uit te oefenen.
6. Conclusie : 6. Conclusie :
Tot slot wijs ik er op dat uw diensten de veiligheid en de Tot slot wijs ik er op dat uw diensten de veiligheid en de
bruikbaarheid van ons wegennet als een prioriteit moeten beschouwen en bruikbaarheid van ons wegennet als een prioriteit moeten beschouwen en
dat de hen toegekende politiebevoegdheden inzake de bescherming van dat de hen toegekende politiebevoegdheden inzake de bescherming van
het domein slechts in voorkomend geval gebruikt mogen worden als een het domein slechts in voorkomend geval gebruikt mogen worden als een
middel om hun opdracht tot een goed eind te brengen. middel om hun opdracht tot een goed eind te brengen.
Namen, 27 april 1998. Namen, 27 april 1998.
De Minister van Ruimtelijke Ordening, Uitrusting en Vervoer, De Minister van Ruimtelijke Ordening, Uitrusting en Vervoer,
M. Lebrun. M. Lebrun.
^