← Terug naar "Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie "
| Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie | Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST |
| JUSTITIE | JUSTITIE |
| 24 NOVEMBER 2022. - Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van | 24 NOVEMBER 2022. - Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van |
| geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie | geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie |
| Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, | Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, |
| Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van | Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van |
| bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, | bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, |
| Aan de Dames en Heren Burgemeesters, | Aan de Dames en Heren Burgemeesters, |
| Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, | Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, |
| Aan de Dames en Heren Korpschefs van de Lokale Politie, | Aan de Dames en Heren Korpschefs van de Lokale Politie, |
| Aan de Heer Commissaris-generaal van de Federale Politie, | Aan de Heer Commissaris-generaal van de Federale Politie, |
| Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene inspectie van de | Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene inspectie van de |
| Federale Politie en de Lokale Politie, | Federale Politie en de Lokale Politie, |
| Ter informatie: | Ter informatie: |
| Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en | Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en |
| Preventie, | Preventie, |
| Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, | Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, |
| Aan de Heer Voorzitter van het College van procureurs-generaal, | Aan de Heer Voorzitter van het College van procureurs-generaal, |
| Aan Mevrouw de Voorzitster van het Comité P, | Aan Mevrouw de Voorzitster van het Comité P, |
| Aan de Heer Voorzitter van het Controleorgaan op de politionele | Aan de Heer Voorzitter van het Controleorgaan op de politionele |
| informatie, | informatie, |
| Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, | Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, |
| Mevrouw de Hoge Ambtenaar, | Mevrouw de Hoge Ambtenaar, |
| Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, | Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, |
| Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, | Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, |
| Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, | Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, |
| Mijnheer de Commissaris-generaal, | Mijnheer de Commissaris-generaal, |
| Mijnheer de Inspecteur-generaal, | Mijnheer de Inspecteur-generaal, |
| Dames, Heren, | Dames, Heren, |
| Context | Context |
| Geweldsincidenten tegen politiemensen vereisen een bijzondere aandacht | Geweldsincidenten tegen politiemensen vereisen een bijzondere aandacht |
| van zowel de politie zelf, de beleidsverantwoordelijken, de syndicale | van zowel de politie zelf, de beleidsverantwoordelijken, de syndicale |
| organisaties, de media en de burgers. | organisaties, de media en de burgers. |
| Deze feiten van geweld vinden te vaak plaats. Het is dan ook van het | Deze feiten van geweld vinden te vaak plaats. Het is dan ook van het |
| grootste belang dat eenieder in onze maatschappij haar of zijn | grootste belang dat eenieder in onze maatschappij haar of zijn |
| verantwoordelijkheid neemt om het geweld een halt toe te roepen. Deze | verantwoordelijkheid neemt om het geweld een halt toe te roepen. Deze |
| feiten kunnen niet getolereerd worden en de daders van dergelijke | feiten kunnen niet getolereerd worden en de daders van dergelijke |
| feiten moeten vervolgd en gestraft worden. Tegelijkertijd neemt de | feiten moeten vervolgd en gestraft worden. Tegelijkertijd neemt de |
| politieorganisatie de nodige maatregelen om dit geweld te vermijden en | politieorganisatie de nodige maatregelen om dit geweld te vermijden en |
| de slachtoffers zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden. | de slachtoffers zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden. |
| Met deze omzendbrief maken we werk van een integraal beleid en aanpak | Met deze omzendbrief maken we werk van een integraal beleid en aanpak |
| van het geweld tegen politiemensen. | van het geweld tegen politiemensen. |
| Deze omzendbrief heeft concreet als doelstelling: | Deze omzendbrief heeft concreet als doelstelling: |
| * De ontwikkeling van een beleid inzake de uitvoering van politiewerk | * De ontwikkeling van een beleid inzake de uitvoering van politiewerk |
| waarbij alles in het werk wordt gesteld om geweld tegen politiemensen | waarbij alles in het werk wordt gesteld om geweld tegen politiemensen |
| te voorkomen; | te voorkomen; |
| * Dat iedere politiemedewerker op uniforme en gelijke wijze wordt | * Dat iedere politiemedewerker op uniforme en gelijke wijze wordt |
| ondersteund, passende zorg en opvolging aangeboden krijgt en naar | ondersteund, passende zorg en opvolging aangeboden krijgt en naar |
| behoren wordt begeleid; | behoren wordt begeleid; |
| * Nogmaals te bevestigen dat geweld tegen politiemensen nooit | * Nogmaals te bevestigen dat geweld tegen politiemensen nooit |
| getolereerd kan worden en er altijd een passend gevolg aan moet worden | getolereerd kan worden en er altijd een passend gevolg aan moet worden |
| gegeven; | gegeven; |
| * Dat geweld tegen politiemensen altijd moet worden gemeld en | * Dat geweld tegen politiemensen altijd moet worden gemeld en |
| geregistreerd; | geregistreerd; |
| * Dat de materiële en morele schade maximaal wordt vergoed | * Dat de materiële en morele schade maximaal wordt vergoed |
| overeenkomstig de artikelen 52 en 53 van de wet op het politieambt | overeenkomstig de artikelen 52 en 53 van de wet op het politieambt |
| (WPA); | (WPA); |
| * Dat de schade daarna zoveel als mogelijk kan worden verhaald op de | * Dat de schade daarna zoveel als mogelijk kan worden verhaald op de |
| aansprakelijke derde, eventueel door de overheid. | aansprakelijke derde, eventueel door de overheid. |
| De aanpak van geweld tegen politiemensen berust op verschillende | De aanpak van geweld tegen politiemensen berust op verschillende |
| pijlers: de preventie, de begeleiding van de personeelsleden en hun | pijlers: de preventie, de begeleiding van de personeelsleden en hun |
| familie, het strafrechtelijke en burgerrechtelijke aspect en de | familie, het strafrechtelijke en burgerrechtelijke aspect en de |
| administratieve procedures die opgestart kunnen worden. | administratieve procedures die opgestart kunnen worden. |
| De preventie betreft een eerste belangrijke pijler. Een essentiële rol | De preventie betreft een eerste belangrijke pijler. Een essentiële rol |
| is hierbij weggelegd voor risicoanalyses, een kwaliteitsvolle | is hierbij weggelegd voor risicoanalyses, een kwaliteitsvolle |
| opleiding en training en een doeltreffende (beschermings)uitrusting om | opleiding en training en een doeltreffende (beschermings)uitrusting om |
| de gevolgen van geweld tegen politiemensen te vermijden. | de gevolgen van geweld tegen politiemensen te vermijden. |
| De registratie en melding van de feiten, de monitoring van de gegevens | De registratie en melding van de feiten, de monitoring van de gegevens |
| en de mededeling ervan aan de verschillende belanghebbende partijen | en de mededeling ervan aan de verschillende belanghebbende partijen |
| maken ook deel uit van de preventie aangezien dit toelaat om de | maken ook deel uit van de preventie aangezien dit toelaat om de |
| genomen preventiemaatregelen bij te sturen. | genomen preventiemaatregelen bij te sturen. |
| Een adequate en menselijke begeleiding van elke politiemedewerker | Een adequate en menselijke begeleiding van elke politiemedewerker |
| betreft een tweede belangrijke pijler. Slachtoffers van geweld moeten | betreft een tweede belangrijke pijler. Slachtoffers van geweld moeten |
| kunnen rekenen op psychologische begeleiding en moeten vervolgens de | kunnen rekenen op psychologische begeleiding en moeten vervolgens de |
| nodige ondersteuning krijgen om wegwijs te geraken in de | nodige ondersteuning krijgen om wegwijs te geraken in de |
| administratieve, strafrechtelijke/burgerrechtelijke en de financiële | administratieve, strafrechtelijke/burgerrechtelijke en de financiële |
| procedures die in bijlage 5 bij deze omzendbrief worden beschreven en | procedures die in bijlage 5 bij deze omzendbrief worden beschreven en |
| om hun rechten te doen gelden. Het is evenzeer van belang dat partners | om hun rechten te doen gelden. Het is evenzeer van belang dat partners |
| en familieleden van slachtoffers door de politieorganisatie geholpen | en familieleden van slachtoffers door de politieorganisatie geholpen |
| worden bij de afhandeling van feiten van geweld. | worden bij de afhandeling van feiten van geweld. |
| Een kwaliteitsvolle begeleiding is nodig op verschillende vlakken | Een kwaliteitsvolle begeleiding is nodig op verschillende vlakken |
| waaronder de registratie en melding van feiten van geweld, preventie, | waaronder de registratie en melding van feiten van geweld, preventie, |
| de psychosociale hulp, de strafrechtelijke procedure met | de psychosociale hulp, de strafrechtelijke procedure met |
| klachtneerlegging en burgerlijke partijstelling, de procedure | klachtneerlegging en burgerlijke partijstelling, de procedure |
| arbeidsongeval met erkenning en terugbetaling van kosten, de | arbeidsongeval met erkenning en terugbetaling van kosten, de |
| juridische en financiële bijstand, de begeleiding van de familie bij | juridische en financiële bijstand, de begeleiding van de familie bij |
| de afwikkeling van het dossier en, in overleg met het personeelslid, | de afwikkeling van het dossier en, in overleg met het personeelslid, |
| de re-integratie met mogelijkheid tot herplaatsing na een langdurige | de re-integratie met mogelijkheid tot herplaatsing na een langdurige |
| afwezigheid. | afwezigheid. |
| De commissaris-generaal, de directeurs-generaal bij de Federale | De commissaris-generaal, de directeurs-generaal bij de Federale |
| Politie en de korpschefs van de zones van de Lokale Politie, hierna de | Politie en de korpschefs van de zones van de Lokale Politie, hierna de |
| leidinggevenden genoemd, hebben een cruciale rol. We verwachten van | leidinggevenden genoemd, hebben een cruciale rol. We verwachten van |
| hen dat zij de nodige maatregelen nemen opdat bij elk geweldsfeit | hen dat zij de nodige maatregelen nemen opdat bij elk geweldsfeit |
| tegen een politiemedewerker rekening wordt gehouden met alle | tegen een politiemedewerker rekening wordt gehouden met alle |
| verschillende aspecten die deze omzendbrief belicht. We verwachten van | verschillende aspecten die deze omzendbrief belicht. We verwachten van |
| hen dat zij personeelsleden die geconfronteerd werden met geweld | hen dat zij personeelsleden die geconfronteerd werden met geweld |
| ondersteunen om de soms complexe dossiers tot een goed einde te | ondersteunen om de soms complexe dossiers tot een goed einde te |
| brengen. Hoe beter de personeelsleden begeleid worden, des te groter | brengen. Hoe beter de personeelsleden begeleid worden, des te groter |
| de kans dat zij, voor zover mogelijk, in de beste omstandigheden het | de kans dat zij, voor zover mogelijk, in de beste omstandigheden het |
| werk kunnen hervatten. Hiervoor moedigen wij de politiezones aan om | werk kunnen hervatten. Hiervoor moedigen wij de politiezones aan om |
| een afdoende verzekering af te sluiten om bijvoorbeeld de mogelijke | een afdoende verzekering af te sluiten om bijvoorbeeld de mogelijke |
| insolvabiliteit van de dader of de kosten die niet worden gedekt in | insolvabiliteit van de dader of de kosten die niet worden gedekt in |
| het kader van de arbeidsongevallenprocedure te dekken. | het kader van de arbeidsongevallenprocedure te dekken. |
| Uitgebreide toelichting bij de verschillende procedures staat ter | Uitgebreide toelichting bij de verschillende procedures staat ter |
| beschikking van alle leden van de Geïntegreerde Politie op een interne | beschikking van alle leden van de Geïntegreerde Politie op een interne |
| website "Geweld tegen personeelsleden van de politie" op Wikipol. | website "Geweld tegen personeelsleden van de politie" op Wikipol. |
| I. Definitie en toepassingsgebied | I. Definitie en toepassingsgebied |
| Onder geweld wordt verstaan: een situatie die voor de leden van de | Onder geweld wordt verstaan: een situatie die voor de leden van de |
| Geïntegreerde Politie schadelijke gevolgen veroorzaakt, psychisch of | Geïntegreerde Politie schadelijke gevolgen veroorzaakt, psychisch of |
| fysiek, of voor hun goederen. Eén enkel voorval volstaat om als geweld | fysiek, of voor hun goederen. Eén enkel voorval volstaat om als geweld |
| te worden beschouwd. Deze omzendbrief heeft enkel betrekking op | te worden beschouwd. Deze omzendbrief heeft enkel betrekking op |
| gewelddaden die door een derde worden gepleegd en verband houden met | gewelddaden die door een derde worden gepleegd en verband houden met |
| de uitoefening van de functie binnen de Geïntegreerde Politie. Het | de uitoefening van de functie binnen de Geïntegreerde Politie. Het |
| gaat om agressie tijdens de uitoefening van de functie of omdat men | gaat om agressie tijdens de uitoefening van de functie of omdat men |
| lid is van de Geïntegreerde Politie. | lid is van de Geïntegreerde Politie. |
| Deze omzendbrief is van toepassing op alle leden van de Geïntegreerde | Deze omzendbrief is van toepassing op alle leden van de Geïntegreerde |
| Politie en gaat over alle vormen van geweld die het overlijden van het | Politie en gaat over alle vormen van geweld die het overlijden van het |
| slachtoffer niet tot gevolg hebben. | slachtoffer niet tot gevolg hebben. |
| Om een kwaliteitsvolle opvang te bevorderen en het personeelslid dat | Om een kwaliteitsvolle opvang te bevorderen en het personeelslid dat |
| het slachtoffer is van geweld daadwerkelijk steun te bieden, worden de | het slachtoffer is van geweld daadwerkelijk steun te bieden, worden de |
| uren die besteed worden aan de geïnstitutionaliseerde | uren die besteed worden aan de geïnstitutionaliseerde |
| begeleidingszorgen met betrekking tot de professionele risico's (1), | begeleidingszorgen met betrekking tot de professionele risico's (1), |
| aan de raadplegingen in het kader van de wet van 4 augustus 1996 | aan de raadplegingen in het kader van de wet van 4 augustus 1996 |
| inzake het welzijn op het werk (2) (welzijnswet), aan de burgerlijke | inzake het welzijn op het werk (2) (welzijnswet), aan de burgerlijke |
| partijstelling (3) en aan de prestaties in het kader van de | partijstelling (3) en aan de prestaties in het kader van de |
| rechtshulp, in aanmerking genomen voor de berekening van de | rechtshulp, in aanmerking genomen voor de berekening van de |
| dienstprestaties voor de werkelijke duur. | dienstprestaties voor de werkelijke duur. |
| Bovendien mag het personeelslid de tijd meetellen die het heeft | Bovendien mag het personeelslid de tijd meetellen die het heeft |
| besteed aan de voorbereiding van zijn verdediging (werkelijke uren), | besteed aan de voorbereiding van zijn verdediging (werkelijke uren), |
| met inbegrip van de tijd die het heeft besteed aan overleg met zijn | met inbegrip van de tijd die het heeft besteed aan overleg met zijn |
| advocaat. De in dit verband aangerekende uren moeten redelijk zijn en | advocaat. De in dit verband aangerekende uren moeten redelijk zijn en |
| in verhouding staan tot de omvang van het betrokken dossier. | in verhouding staan tot de omvang van het betrokken dossier. |
| De leidinggevenden zorgen er bovendien voor dat de rechten en het | De leidinggevenden zorgen er bovendien voor dat de rechten en het |
| welzijn van politiemensen die het slachtoffer zijn van geweld, | welzijn van politiemensen die het slachtoffer zijn van geweld, |
| gewaarborgd worden. | gewaarborgd worden. |
| II. Preventie | II. Preventie |
| 1. Goede registratie | 1. Goede registratie |
| Een doeltreffende preventie en aanpak van geweld tegen politiemensen | Een doeltreffende preventie en aanpak van geweld tegen politiemensen |
| steunt op een correcte beeldvorming van het fenomeen. Registratie is | steunt op een correcte beeldvorming van het fenomeen. Registratie is |
| hiervoor van het grootste belang. | hiervoor van het grootste belang. |
| De leidinggevenden dienen hun personeelsleden daarom op te leggen om | De leidinggevenden dienen hun personeelsleden daarom op te leggen om |
| alle feiten van geweld tegen politiemensen correct te registreren in | alle feiten van geweld tegen politiemensen correct te registreren in |
| de programma's die daarvoor voorzien zijn. Deze feiten moeten tevens | de programma's die daarvoor voorzien zijn. Deze feiten moeten tevens |
| vastgelegd worden in processen-verbaal met duidelijke vermelding van | vastgelegd worden in processen-verbaal met duidelijke vermelding van |
| gewelddaden tegen een politiemedewerker. Er moet een | gewelddaden tegen een politiemedewerker. Er moet een |
| kwaliteitscontrole van de in dit verband opgestelde pv's worden | kwaliteitscontrole van de in dit verband opgestelde pv's worden |
| ingevoerd om ervoor te zorgen dat de informatie concreet, correct en | ingevoerd om ervoor te zorgen dat de informatie concreet, correct en |
| volledig is. | volledig is. |
| En dit naast de specifieke meldingsverplichting zoals voorzien in de | En dit naast de specifieke meldingsverplichting zoals voorzien in de |
| GPI 62 van 14 februari 2008 betreffende de bewapening van de | GPI 62 van 14 februari 2008 betreffende de bewapening van de |
| Geïntegreerde Politie, gestructureerd op twee niveaus, met het daarin | Geïntegreerde Politie, gestructureerd op twee niveaus, met het daarin |
| gemaakte onderscheid naar finaliteit van de melding. | gemaakte onderscheid naar finaliteit van de melding. |
| Personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden hebben ook de | Personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden hebben ook de |
| mogelijkheid om hun werkgever anoniem te informeren over de feiten | mogelijkheid om hun werkgever anoniem te informeren over de feiten |
| waarvan ze het slachtoffer zijn via het register van feiten van | waarvan ze het slachtoffer zijn via het register van feiten van |
| derden. Deze registratie stelt de werkgever in staat om de meest | derden. Deze registratie stelt de werkgever in staat om de meest |
| geschikte preventiemaatregelen te nemen om feiten van geweld te | geschikte preventiemaatregelen te nemen om feiten van geweld te |
| beperken. | beperken. |
| Via de tool MISI wordt een algemeen beeld en een monitoring van het | Via de tool MISI wordt een algemeen beeld en een monitoring van het |
| fenomeen tot stand gebracht. MISI is een registratietool, geïntegreerd | fenomeen tot stand gebracht. MISI is een registratietool, geïntegreerd |
| in ISLP en FEEDIS, waarmee geweld tegen politiemensen snel en | in ISLP en FEEDIS, waarmee geweld tegen politiemensen snel en |
| gemakkelijk kan worden geregistreerd. Een regelmatige evaluatie van | gemakkelijk kan worden geregistreerd. Een regelmatige evaluatie van |
| dit algemeen beeld laat toe om de aanpak van geweld, indien nodig, bij | dit algemeen beeld laat toe om de aanpak van geweld, indien nodig, bij |
| te sturen. | te sturen. |
| Het is ook belangrijk dat de gemonitorde cijfers duidelijk en | Het is ook belangrijk dat de gemonitorde cijfers duidelijk en |
| structureel worden meegedeeld aan de verschillende overheden, zodat | structureel worden meegedeeld aan de verschillende overheden, zodat |
| zij op de hoogte blijven van het algemeen beeld en de ontwikkeling van | zij op de hoogte blijven van het algemeen beeld en de ontwikkeling van |
| de situatie. Aan de representatieve vakorganisaties moet op eenzelfde | de situatie. Aan de representatieve vakorganisaties moet op eenzelfde |
| wijze worden voorzien in een structurele mededeling van de gemonitorde | wijze worden voorzien in een structurele mededeling van de gemonitorde |
| cijfers en van de voorgenomen maatregelen. Om een uniforme aanpak en | cijfers en van de voorgenomen maatregelen. Om een uniforme aanpak en |
| opvolging te garanderen, zal deze mededeling plaatsvinden in het kader | opvolging te garanderen, zal deze mededeling plaatsvinden in het kader |
| van het Hoog Overlegcomité van de politiediensten. | van het Hoog Overlegcomité van de politiediensten. |
| 2. Preventiemaatregelen | 2. Preventiemaatregelen |
| Preventie is één van de belangrijkste pijlers van onze integrale | Preventie is één van de belangrijkste pijlers van onze integrale |
| aanpak van feiten van geweld tegen politiemensen. De risicoanalyses en | aanpak van feiten van geweld tegen politiemensen. De risicoanalyses en |
| een kwaliteitsvolle opleiding en training vormen daarbij de | een kwaliteitsvolle opleiding en training vormen daarbij de |
| fundamenten, evenals een adequate (beschermings)uitrusting. Hoe beter | fundamenten, evenals een adequate (beschermings)uitrusting. Hoe beter |
| de personeelsleden geïnformeerd, voorbereid en opgeleid zijn, hoe | de personeelsleden geïnformeerd, voorbereid en opgeleid zijn, hoe |
| beter zij in staat zullen zijn om mogelijke incidenten te voorzien en | beter zij in staat zullen zijn om mogelijke incidenten te voorzien en |
| te voorkomen. | te voorkomen. |
| Tegelijkertijd moet de nadruk worden gelegd op de invoering van een | Tegelijkertijd moet de nadruk worden gelegd op de invoering van een |
| proactieve screening van media en sociale media en op de gepaste | proactieve screening van media en sociale media en op de gepaste |
| afhandeling van `valse' klachten die als geweld tegen politiemensen | afhandeling van `valse' klachten die als geweld tegen politiemensen |
| kunnen worden beschouwd, onverminderd de naleving van de voorwaarden | kunnen worden beschouwd, onverminderd de naleving van de voorwaarden |
| van artikel 52 van de WPA met betrekking tot louter morele schade. | van artikel 52 van de WPA met betrekking tot louter morele schade. |
| De werkgever (4) is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn | De werkgever (4) is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn |
| van zijn werknemers en de politie zorgt hier voor continuïteit. In dat | van zijn werknemers en de politie zorgt hier voor continuïteit. In dat |
| verband stellen de leidinggevenden alles in het werk opdat alle | verband stellen de leidinggevenden alles in het werk opdat alle |
| personeelsleden de nodige opleidingen en trainingen volgen zodat zij | personeelsleden de nodige opleidingen en trainingen volgen zodat zij |
| de nodige interventietechnieken en -tactieken aangeleerd hebben om zo | de nodige interventietechnieken en -tactieken aangeleerd hebben om zo |
| goed mogelijk en professioneel om te gaan met feiten van geweld of | goed mogelijk en professioneel om te gaan met feiten van geweld of |
| moeilijke situaties. Dit staat reeds vermeld in meerdere omzendbrieven | moeilijke situaties. Dit staat reeds vermeld in meerdere omzendbrieven |
| waaronder de GPI 48 van 17 maart 2006 betreffende de opleiding en | waaronder de GPI 48 van 17 maart 2006 betreffende de opleiding en |
| training in geweldbeheersing voor de personeelsleden van het | training in geweldbeheersing voor de personeelsleden van het |
| operationeel kader van de politiediensten en de GPI 62 van 14 februari | operationeel kader van de politiediensten en de GPI 62 van 14 februari |
| 2008 betreffende de bewapening van de geïntegreerde politie, | 2008 betreffende de bewapening van de geïntegreerde politie, |
| gestructureerd op twee niveaus. | gestructureerd op twee niveaus. |
| Om gewelddaden tegen politiemensen te voorkomen, zal bovendien | Om gewelddaden tegen politiemensen te voorkomen, zal bovendien |
| bijzondere aandacht worden besteed aan communicatietechnieken van | bijzondere aandacht worden besteed aan communicatietechnieken van |
| de-escalatie die het escaleren van conflicten kunnen voorkomen of | de-escalatie die het escaleren van conflicten kunnen voorkomen of |
| oplossen, in het bijzonder met oog het op bepaalde maatschappelijke | oplossen, in het bijzonder met oog het op bepaalde maatschappelijke |
| doelgroepen zoals jongeren. Het aanleren van die technieken zal worden | doelgroepen zoals jongeren. Het aanleren van die technieken zal worden |
| geïntegreerd in de verschillende basisopleidingen of opleidingen | geïntegreerd in de verschillende basisopleidingen of opleidingen |
| geweldbeheersing. Deze concepten zullen ook worden opgenomen in de | geweldbeheersing. Deze concepten zullen ook worden opgenomen in de |
| verschillende handboeken met interventietechnieken en -tactieken. | verschillende handboeken met interventietechnieken en -tactieken. |
| Er zal rekening worden gehouden met de feedback van de personeelsleden | Er zal rekening worden gehouden met de feedback van de personeelsleden |
| over de kwaliteit van de verstrekte opleidingen om de relevantie ervan | over de kwaliteit van de verstrekte opleidingen om de relevantie ervan |
| te verbeteren. | te verbeteren. |
| De leidinggevenden nemen ook de nodige maatregelen opdat de | De leidinggevenden nemen ook de nodige maatregelen opdat de |
| noodzakelijke beschermingsuitrusting ter beschikking staat en opdat de | noodzakelijke beschermingsuitrusting ter beschikking staat en opdat de |
| passende opleidingen en opfrissingscursussen gevolgd kunnen worden. | passende opleidingen en opfrissingscursussen gevolgd kunnen worden. |
| Wat preventie betreft, bekijken we verder welke technologische | Wat preventie betreft, bekijken we verder welke technologische |
| hulpmiddelen en (beschermings)uitrusting, zoals bijvoorbeeld bodycams | hulpmiddelen en (beschermings)uitrusting, zoals bijvoorbeeld bodycams |
| en stroomstootwapens, kunnen bijdragen aan een doeltreffende | en stroomstootwapens, kunnen bijdragen aan een doeltreffende |
| bescherming van de politiemensen op het terrein. Gewelddaden tegen | bescherming van de politiemensen op het terrein. Gewelddaden tegen |
| politiemensen filmen met een bodycam bijvoorbeeld, kan een ontradend | politiemensen filmen met een bodycam bijvoorbeeld, kan een ontradend |
| effect hebben. Tegelijkertijd zijn deze beelden van belang voor de | effect hebben. Tegelijkertijd zijn deze beelden van belang voor de |
| strafrechtelijke procedure. | strafrechtelijke procedure. |
| Leidinggevenden moeten bij elke opdracht rekening houden met de | Leidinggevenden moeten bij elke opdracht rekening houden met de |
| mogelijkheid dat geweld wordt gepleegd tegen hun personeelsleden. Zij | mogelijkheid dat geweld wordt gepleegd tegen hun personeelsleden. Zij |
| zullen dit opnemen in de operationele risicoanalyses en hun | zullen dit opnemen in de operationele risicoanalyses en hun |
| personeelsleden voldoende inlichten omtrent de bestaande risico's, de | personeelsleden voldoende inlichten omtrent de bestaande risico's, de |
| eventuele preventiemaatregelen die eruit voorvloeien en omtrent de | eventuele preventiemaatregelen die eruit voorvloeien en omtrent de |
| technieken om zo veel als mogelijk de gevolgen van geweld te | technieken om zo veel als mogelijk de gevolgen van geweld te |
| vermijden. Het beschermen van de identiteit van de personeelsleden is | vermijden. Het beschermen van de identiteit van de personeelsleden is |
| één van de technieken die kan aangewend worden om wraakacties door | één van de technieken die kan aangewend worden om wraakacties door |
| mensen die gearresteerd werden, te vermijden. | mensen die gearresteerd werden, te vermijden. |
| Het basisprincipe is dat alle leden van het operationeel kader steeds | Het basisprincipe is dat alle leden van het operationeel kader steeds |
| moeten kunnen geïdentificeerd worden als zij in functie zijn. Artikel | moeten kunnen geïdentificeerd worden als zij in functie zijn. Artikel |
| 41 van de WPA verleent echter de mogelijkheid aan de korpschef, de | 41 van de WPA verleent echter de mogelijkheid aan de korpschef, de |
| commissaris-generaal, de directeur-generaal of zijn afgevaardigde om | commissaris-generaal, de directeur-generaal of zijn afgevaardigde om |
| bij bepaalde interventies te beslissen het naamplaatje te vervangen | bij bepaalde interventies te beslissen het naamplaatje te vervangen |
| door het interventienummer (5). Elke werkgever bepaalt in hoeverre | door het interventienummer (5). Elke werkgever bepaalt in hoeverre |
| deze mogelijkheid kan toegepast worden, rekening houdend met de | deze mogelijkheid kan toegepast worden, rekening houdend met de |
| situatie op het terrein. | situatie op het terrein. |
| Ter ondersteuning hiervan werd daarenboven bepaald dat, onverminderd | Ter ondersteuning hiervan werd daarenboven bepaald dat, onverminderd |
| artikel 47bis, § 1, 3) van het Wetboek van Strafvordering, de naam of | artikel 47bis, § 1, 3) van het Wetboek van Strafvordering, de naam of |
| namen van de leden van het operationeel kader niet vermeld zullen | namen van de leden van het operationeel kader niet vermeld zullen |
| staan in de in dit kader opgestelde aanvankelijke processen-verbaal of | staan in de in dit kader opgestelde aanvankelijke processen-verbaal of |
| ieder ander document in het kader van een gerechtelijke procedure. | ieder ander document in het kader van een gerechtelijke procedure. |
| Bijzondere aandacht dient uit te gaan naar de bijlagen van het | Bijzondere aandacht dient uit te gaan naar de bijlagen van het |
| dossier. | dossier. |
| III. De begeleiding van politiemensen die het slachtoffer zijn van | III. De begeleiding van politiemensen die het slachtoffer zijn van |
| geweld | geweld |
| 1. Psychosociale bijstand en opvang van het slachtoffer en de | 1. Psychosociale bijstand en opvang van het slachtoffer en de |
| familieleden (bijlage 1) | familieleden (bijlage 1) |
| Bij een geval van agressie is de werkgever verantwoordelijk voor de | Bij een geval van agressie is de werkgever verantwoordelijk voor de |
| psychosociale opvang van het getroffen personeelslid. De psychosociale | psychosociale opvang van het getroffen personeelslid. De psychosociale |
| opvang moet daarbij op maat zijn van het personeelslid en van haar of | opvang moet daarbij op maat zijn van het personeelslid en van haar of |
| zijn familieleden. Wij wijzen op de cruciale rol van de leidinggevende | zijn familieleden. Wij wijzen op de cruciale rol van de leidinggevende |
| die verantwoordelijk is voor de eerste opvang van het slachtoffer. Het | die verantwoordelijk is voor de eerste opvang van het slachtoffer. Het |
| personeelslid dat het slachtoffer is van geweld moet eerst en vooral | personeelslid dat het slachtoffer is van geweld moet eerst en vooral |
| als slachtoffer worden beschouwd. Er moet eerst gezorgd worden voor | als slachtoffer worden beschouwd. Er moet eerst gezorgd worden voor |
| psychosociale opvang, wat voorrang heeft op alle andere aspecten | psychosociale opvang, wat voorrang heeft op alle andere aspecten |
| (verhoor, ...). De leidinggevenden waken erover dat de rechten en het | (verhoor, ...). De leidinggevenden waken erover dat de rechten en het |
| welzijn van de personeelsleden gewaarborgd zijn. | welzijn van de personeelsleden gewaarborgd zijn. |
| In geval van een schietincident of gebruik van dwangmiddelen moeten de | In geval van een schietincident of gebruik van dwangmiddelen moeten de |
| hierboven beschreven rechten van de personeelsleden tevens worden | hierboven beschreven rechten van de personeelsleden tevens worden |
| gewaarborgd. | gewaarborgd. |
| Artikel 32quinquies van de welzijnswet bepaalt dat de werkgever erover | Artikel 32quinquies van de welzijnswet bepaalt dat de werkgever erover |
| moet waken dat werknemers die het slachtoffer zijn van een daad van | moet waken dat werknemers die het slachtoffer zijn van een daad van |
| geweld, gepleegd door een derde, een passende psychologische | geweld, gepleegd door een derde, een passende psychologische |
| ondersteuning krijgen van gespecialiseerde diensten of instellingen. | ondersteuning krijgen van gespecialiseerde diensten of instellingen. |
| De werkgever draagt hiervan de kosten, onverminderd de toepassing van | De werkgever draagt hiervan de kosten, onverminderd de toepassing van |
| andere wettelijke bepalingen. Hij zorgt ervoor dat de personeelsleden | andere wettelijke bepalingen. Hij zorgt ervoor dat de personeelsleden |
| zich daadwerkelijk kunnen wenden tot gespecialiseerde en adequate | zich daadwerkelijk kunnen wenden tot gespecialiseerde en adequate |
| diensten en instellingen. Indien nodig, organiseert hij | diensten en instellingen. Indien nodig, organiseert hij |
| samenwerkingsverbanden met externe partners. Hij zorgt er ook voor dat | samenwerkingsverbanden met externe partners. Hij zorgt er ook voor dat |
| de externe herverzekeringcontracten de nodige dekking bieden, ook voor | de externe herverzekeringcontracten de nodige dekking bieden, ook voor |
| uitgebreidere psychosociale bijstand. De afgesloten externe | uitgebreidere psychosociale bijstand. De afgesloten externe |
| herverzekeringscontracten worden voorgelegd aan het bevoegde | herverzekeringscontracten worden voorgelegd aan het bevoegde |
| overlegcomité. | overlegcomité. |
| Duidelijke procedures in dit verband worden aan alle personeelsleden | Duidelijke procedures in dit verband worden aan alle personeelsleden |
| gecommuniceerd. | gecommuniceerd. |
| Om in dit domein ondersteuning te kunnen bieden, vindt u in de bijlage | Om in dit domein ondersteuning te kunnen bieden, vindt u in de bijlage |
| 1 een niet-limitatieve lijst van personen, stressteams, | 1 een niet-limitatieve lijst van personen, stressteams, |
| maatschappelijke cellen, verantwoordelijken voor politionele | maatschappelijke cellen, verantwoordelijken voor politionele |
| slachtofferbejegening, enz. | slachtofferbejegening, enz. |
| 2. Contactpersonen "feiten van geweld" | 2. Contactpersonen "feiten van geweld" |
| Een goede begeleiding en ondersteuning van personeelsleden die | Een goede begeleiding en ondersteuning van personeelsleden die |
| slachtoffer werden van een geweldsincident, draagt ertoe bij dat de | slachtoffer werden van een geweldsincident, draagt ertoe bij dat de |
| impact op psychosociaal, administratief en financieel vlak relatief | impact op psychosociaal, administratief en financieel vlak relatief |
| beperkt kan blijven. De eindverantwoordelijkheid van deze begeleiding | beperkt kan blijven. De eindverantwoordelijkheid van deze begeleiding |
| ligt bij de werkgever. | ligt bij de werkgever. |
| Daartoe stellen de leidinggevenden binnen de HR-dienst van elke lokale | Daartoe stellen de leidinggevenden binnen de HR-dienst van elke lokale |
| politiezone en federale entiteit één of meerdere contactpersonen | politiezone en federale entiteit één of meerdere contactpersonen |
| "feiten van geweld" aan. Deze contactpersonen maken zich de procedures | "feiten van geweld" aan. Deze contactpersonen maken zich de procedures |
| eigen die zijn vermeld in deze omzendbrief en op de interne website. | eigen die zijn vermeld in deze omzendbrief en op de interne website. |
| Zij maken slachtoffers, hun partners en familieleden wegwijs in de | Zij maken slachtoffers, hun partners en familieleden wegwijs in de |
| administratieve procedures en begeleiden en informeren hen in alle | administratieve procedures en begeleiden en informeren hen in alle |
| fases ervan. | fases ervan. |
| De hiërarchie neemt de nodige maatregelen opdat de contactpersonen | De hiërarchie neemt de nodige maatregelen opdat de contactpersonen |
| `feiten van geweld" over actuele informatie over de te volgen | `feiten van geweld" over actuele informatie over de te volgen |
| procedures in geval van geweld tegen politiemensen beschikken en dat | procedures in geval van geweld tegen politiemensen beschikken en dat |
| zij de nodige opleidingen kunnen volgen om op de hoogte te blijven. | zij de nodige opleidingen kunnen volgen om op de hoogte te blijven. |
| De HR- of andere relevante netwerken bespreken op regelmatige | De HR- of andere relevante netwerken bespreken op regelmatige |
| tijdstippen de procedures vermeld in deze omzendbrief en wisselen | tijdstippen de procedures vermeld in deze omzendbrief en wisselen |
| goede praktijken uit. Deze goede praktijken en andere nuttige | goede praktijken uit. Deze goede praktijken en andere nuttige |
| informatie die uit deze netwerken naar voren komt, worden op de | informatie die uit deze netwerken naar voren komt, worden op de |
| interne website geplaatst. | interne website geplaatst. |
| 3. Rol van de vakorganisaties | 3. Rol van de vakorganisaties |
| De vakorganisaties kunnen eveneens ondersteuning bieden aan de | De vakorganisaties kunnen eveneens ondersteuning bieden aan de |
| personeelsleden die hen op de hoogte brengen van een tegen hen | personeelsleden die hen op de hoogte brengen van een tegen hen |
| gepleegde gewelddaad. | gepleegde gewelddaad. |
| Hoewel de werkgever de eindverantwoordelijkheid draagt om maatregelen | Hoewel de werkgever de eindverantwoordelijkheid draagt om maatregelen |
| te treffen die een gepaste begeleiding en ondersteuning van | te treffen die een gepaste begeleiding en ondersteuning van |
| personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden garanderen, | personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden garanderen, |
| spreekt het voor zich dat de vakorganisaties de betrokken | spreekt het voor zich dat de vakorganisaties de betrokken |
| personeelsleden ook kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld door de nodige | personeelsleden ook kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld door de nodige |
| informatie te verstrekken, door indien nodig administratieve en | informatie te verstrekken, door indien nodig administratieve en |
| juridische steun te bieden, door emotionele steun te bieden of door | juridische steun te bieden, door emotionele steun te bieden of door |
| zich ervan te vergewissen dat de hiërarchische lijn haar | zich ervan te vergewissen dat de hiërarchische lijn haar |
| ondersteunende rol volledig naar behoren heeft vervuld. | ondersteunende rol volledig naar behoren heeft vervuld. |
| De vakorganisaties hebben in dit verband ook een belangrijke rol te | De vakorganisaties hebben in dit verband ook een belangrijke rol te |
| spelen wanneer ze deelnemen aan het Comité voor Preventie en | spelen wanneer ze deelnemen aan het Comité voor Preventie en |
| Bescherming op het Werk (CPBW). | Bescherming op het Werk (CPBW). |
| De deelname van de vertegenwoordigers van de vakorganisaties aan deze | De deelname van de vertegenwoordigers van de vakorganisaties aan deze |
| CPBW's, in de vorm van overlegcomités (HOC of BOC) binnen de | CPBW's, in de vorm van overlegcomités (HOC of BOC) binnen de |
| Geïntegreerde Politie, stelt de afgevaardigden immers in staat om de | Geïntegreerde Politie, stelt de afgevaardigden immers in staat om de |
| problemen aan de hand van de ervaringen van de personeelsleden door te | problemen aan de hand van de ervaringen van de personeelsleden door te |
| geven en de werkgever te verzoeken meer aandacht te besteden aan deze | geven en de werkgever te verzoeken meer aandacht te besteden aan deze |
| thema's. | thema's. |
| In dit kader tenslotte kunnen de representatieve vakorganisaties de | In dit kader tenslotte kunnen de representatieve vakorganisaties de |
| overheid verzoeken om een analyse van de situatie te maken en om | overheid verzoeken om een analyse van de situatie te maken en om |
| maatregelen te nemen om soortgelijke risico's in de toekomst zoveel | maatregelen te nemen om soortgelijke risico's in de toekomst zoveel |
| mogelijk te voorkomen (primaire, secundaire en tertiaire preventie). | mogelijk te voorkomen (primaire, secundaire en tertiaire preventie). |
| Die maatregelen zullen vervolgens geëvalueerd en zo nodig aangepast | Die maatregelen zullen vervolgens geëvalueerd en zo nodig aangepast |
| worden. | worden. |
| Onafgezien van juridische, administratieve en menselijke | Onafgezien van juridische, administratieve en menselijke |
| ondersteuning, oefenen vakorganisaties alle bevoegdheden uit die hen | ondersteuning, oefenen vakorganisaties alle bevoegdheden uit die hen |
| door wettelijke bepalingen zijn toegekend. De overheid zal de nodige | door wettelijke bepalingen zijn toegekend. De overheid zal de nodige |
| maatregelen nemen zodat de vakorganisaties kunnen deelnemen aan het | maatregelen nemen zodat de vakorganisaties kunnen deelnemen aan het |
| CPBW en aldus hun syndicale prerogatieven kunnen uitoefenen conform de | CPBW en aldus hun syndicale prerogatieven kunnen uitoefenen conform de |
| regelgeving. | regelgeving. |
| IV. De strafrechtelijke gevolgen | IV. De strafrechtelijke gevolgen |
| Gewelddaden tegen politiemensen kunnen in geen geval worden | Gewelddaden tegen politiemensen kunnen in geen geval worden |
| getolereerd en moeten krachtig worden bestreden door in te zetten op | getolereerd en moeten krachtig worden bestreden door in te zetten op |
| nultolerantie. Wie dergelijke gewelddaden pleegt, zal voor de | nultolerantie. Wie dergelijke gewelddaden pleegt, zal voor de |
| strafrechtbank verschijnen. | strafrechtbank verschijnen. |
| De wetgever heeft een duidelijk signaal in die zin gegeven door | De wetgever heeft een duidelijk signaal in die zin gegeven door |
| strafverzwaringen op te nemen in het Strafwetboek voor geweld tegen | strafverzwaringen op te nemen in het Strafwetboek voor geweld tegen |
| politiemensen. | politiemensen. |
| In dat kader heeft justitie ook de omzendbrief COL 10/2017 van het | In dat kader heeft justitie ook de omzendbrief COL 10/2017 van het |
| College van procureurs-generaal herzien, die op 24 november 2020 werd | College van procureurs-generaal herzien, die op 24 november 2020 werd |
| gepubliceerd. Deze omzendbrief bevat dwingendere richtlijnen, die voor | gepubliceerd. Deze omzendbrief bevat dwingendere richtlijnen, die voor |
| het hele land gelden, voor de behandeling van gevallen van geweld | het hele land gelden, voor de behandeling van gevallen van geweld |
| tegen politiemensen. | tegen politiemensen. |
| Dit strikte vervolgingsbeleid is onder meer ontstaan ten gevolge van | Dit strikte vervolgingsbeleid is onder meer ontstaan ten gevolge van |
| de terroristische dreiging en de potentiële doelwitten die | de terroristische dreiging en de potentiële doelwitten die |
| politiemensen zijn geworden, maar ook als reactie op de toename van | politiemensen zijn geworden, maar ook als reactie op de toename van |
| het aantal daden van agressie tegen onze politiemensen. | het aantal daden van agressie tegen onze politiemensen. |
| De procureurs-generaal zien erop toe dat deze nationale richtlijnen | De procureurs-generaal zien erop toe dat deze nationale richtlijnen |
| uniform worden toegepast en nageleefd, onder meer door de aanstelling | uniform worden toegepast en nageleefd, onder meer door de aanstelling |
| van referentiemagistraten die ook als contactpersoon voor de | van referentiemagistraten die ook als contactpersoon voor de |
| politiediensten fungeren. De leidinggevenden en vakorganisaties kunnen | politiediensten fungeren. De leidinggevenden en vakorganisaties kunnen |
| zich bovendien richten tot de magistraten die de korpschefs van het | zich bovendien richten tot de magistraten die de korpschefs van het |
| Openbaar Ministerie hebben aangewezen. | Openbaar Ministerie hebben aangewezen. |
| Feiten van geweld tegen een of meerdere politiemensen worden dus | Feiten van geweld tegen een of meerdere politiemensen worden dus |
| strenger bestraft; het gaat om handelingen die kunnen leiden tot | strenger bestraft; het gaat om handelingen die kunnen leiden tot |
| allerlei vormen van psychische, fysieke of materiële schade. Bij elk | allerlei vormen van psychische, fysieke of materiële schade. Bij elk |
| gebruik van geweld tegen een politiemedewerker, moet de leidinggevende | gebruik van geweld tegen een politiemedewerker, moet de leidinggevende |
| erop toezien dat een proces-verbaal wordt opgesteld zoals voorzien | erop toezien dat een proces-verbaal wordt opgesteld zoals voorzien |
| door de COL 10/2017, herzien op 24 november 2020. De werkgever draagt | door de COL 10/2017, herzien op 24 november 2020. De werkgever draagt |
| de eindverantwoordelijkheid. | de eindverantwoordelijkheid. |
| Pas dan kan justitie haar werk doen, de verdachten opsporen, oppakken | Pas dan kan justitie haar werk doen, de verdachten opsporen, oppakken |
| en vervolgen. | en vervolgen. |
| In geval van geweld tegen politiemensen houdt het beleid een | In geval van geweld tegen politiemensen houdt het beleid een |
| nultolerantie in. Enkel om uitzonderlijke redenen en na overleg met de | nultolerantie in. Enkel om uitzonderlijke redenen en na overleg met de |
| referentiemagistraat van het parket-generaal kan een dossier met een | referentiemagistraat van het parket-generaal kan een dossier met een |
| sepot afgesloten worden. | sepot afgesloten worden. |
| Wie dergelijk geweld pleegt, zal voor de strafrechtbank verschijnen. | Wie dergelijk geweld pleegt, zal voor de strafrechtbank verschijnen. |
| Bij voorkeur wordt snelrecht toegepast. De uitgesproken straffen | Bij voorkeur wordt snelrecht toegepast. De uitgesproken straffen |
| zullen worden uitgevoerd. | zullen worden uitgevoerd. |
| Klacht neerleggen, nultolerantie en het respecteren van het principe | Klacht neerleggen, nultolerantie en het respecteren van het principe |
| om niet zonder gevolg te klasseren (6), geven aan de daders en aan de | om niet zonder gevolg te klasseren (6), geven aan de daders en aan de |
| samenleving een duidelijk signaal dat dergelijke feiten onaanvaardbaar | samenleving een duidelijk signaal dat dergelijke feiten onaanvaardbaar |
| zijn. | zijn. |
| V. De burgerlijke partijstelling (bijlage 2) | V. De burgerlijke partijstelling (bijlage 2) |
| 1. De overheid | 1. De overheid |
| De minister van Binnenlandse Zaken neemt ook haar volle | De minister van Binnenlandse Zaken neemt ook haar volle |
| verantwoordelijkheid als bevoegde overheid en zal zich, in voorkomend | verantwoordelijkheid als bevoegde overheid en zal zich, in voorkomend |
| geval, burgerlijke partij stellen als een personeelslid van de | geval, burgerlijke partij stellen als een personeelslid van de |
| Federale Politie slachtoffer is van geweld. Deze burgerlijke | Federale Politie slachtoffer is van geweld. Deze burgerlijke |
| partijstelling wordt vergemakkelijkt door een verklaring van | partijstelling wordt vergemakkelijkt door een verklaring van |
| `benadeelde persoon', overeenkomstig artikel 5bis van de voorafgaande | `benadeelde persoon', overeenkomstig artikel 5bis van de voorafgaande |
| titel van het Wetboek van strafvordering. De burgerlijke | titel van het Wetboek van strafvordering. De burgerlijke |
| partijstelling kan plaatsvinden bij de onderzoeksrechter of nadien | partijstelling kan plaatsvinden bij de onderzoeksrechter of nadien |
| voor de onderzoeksgerechten of de vonnisgerechten. | voor de onderzoeksgerechten of de vonnisgerechten. |
| Wij vragen de colleges van burgemeester en schepenen/de | Wij vragen de colleges van burgemeester en schepenen/de |
| politiecolleges hetzelfde te doen bij procedures inzake geweld tegen | politiecolleges hetzelfde te doen bij procedures inzake geweld tegen |
| leden van hun korps van Lokale Politie. | leden van hun korps van Lokale Politie. |
| De burgerlijke partijstelling tegen de aansprakelijke derde versterkt | De burgerlijke partijstelling tegen de aansprakelijke derde versterkt |
| de duidelijke boodschap dat dergelijke feiten onaanvaardbaar zijn en | de duidelijke boodschap dat dergelijke feiten onaanvaardbaar zijn en |
| maakt het voor de werkgevers ook mogelijk om de door hen geleden | maakt het voor de werkgevers ook mogelijk om de door hen geleden |
| schade te verhalen. | schade te verhalen. |
| Bovendien wordt materiële schade in geval van geweld tegen | Bovendien wordt materiële schade in geval van geweld tegen |
| personeelsleden door de werkgever vergoed overeenkomstig artikel 53 | personeelsleden door de werkgever vergoed overeenkomstig artikel 53 |
| van de WPA. De desbetreffende kosten worden vervolgens zoveel mogelijk | van de WPA. De desbetreffende kosten worden vervolgens zoveel mogelijk |
| verhaald op de verantwoordelijke derde. | verhaald op de verantwoordelijke derde. |
| Het personeelslid dat slachtoffer is van geweld wordt ervan op de | Het personeelslid dat slachtoffer is van geweld wordt ervan op de |
| hoogte gebracht dat de overheid zich burgerlijke partij heeft gesteld. | hoogte gebracht dat de overheid zich burgerlijke partij heeft gesteld. |
| 2. Het personeelslid | 2. Het personeelslid |
| Overeenkomstig artikel 52 van de WPA en los van de stappen ondernomen | Overeenkomstig artikel 52 van de WPA en los van de stappen ondernomen |
| door derden of een herverzekeringsonderneming, neemt de werkgever de | door derden of een herverzekeringsonderneming, neemt de werkgever de |
| nodige maatregelen en stelt hij de nodige middelen ter beschikking aan | nodige maatregelen en stelt hij de nodige middelen ter beschikking aan |
| het personeelslid dat slachtoffer is van geweld, zodat deze zich | het personeelslid dat slachtoffer is van geweld, zodat deze zich |
| burgerlijke partij kan stellen of een rechtsvordering kan instellen om | burgerlijke partij kan stellen of een rechtsvordering kan instellen om |
| zijn rechten te doen gelden. | zijn rechten te doen gelden. |
| VI. De Commissie voor de erkenning van zware gewelddaden | VI. De Commissie voor de erkenning van zware gewelddaden |
| Het is belangrijk om in herinnering te brengen dat de politiemensen | Het is belangrijk om in herinnering te brengen dat de politiemensen |
| die slachtoffer zijn van ernstige gewelddaden in het kader van hun | die slachtoffer zijn van ernstige gewelddaden in het kader van hun |
| functie, integraal vergoed kunnen worden voor bepaalde kosten | functie, integraal vergoed kunnen worden voor bepaalde kosten |
| opgelopen na 17 mei 2019, zelfs indien deze kosten verbonden zijn aan | opgelopen na 17 mei 2019, zelfs indien deze kosten verbonden zijn aan |
| een ernstige gewelddaad van voor deze datum. In dit geval worden de | een ernstige gewelddaad van voor deze datum. In dit geval worden de |
| kosten terugbetaald tot hun reële kost, voor zover deze redelijk is. | kosten terugbetaald tot hun reële kost, voor zover deze redelijk is. |
| Om de terugbetaling te ontvangen moeten de personeelsleden de | Om de terugbetaling te ontvangen moeten de personeelsleden de |
| erkenning van de feiten als `ernstige gewelddaden' bekomen door de | erkenning van de feiten als `ernstige gewelddaden' bekomen door de |
| erkenningscommissie. Daarenboven geldt de voorwaarde dat die kosten | erkenningscommissie. Daarenboven geldt de voorwaarde dat die kosten |
| niet vergoed worden binnen een redelijke termijn op basis van een | niet vergoed worden binnen een redelijke termijn op basis van een |
| andere wetgevende of reglementaire bepaling. | andere wetgevende of reglementaire bepaling. |
| De commissie voor de erkenning van ernstige gewelddaden is | De commissie voor de erkenning van ernstige gewelddaden is |
| samengesteld uit een lid van de Federale Politie, een lid van de | samengesteld uit een lid van de Federale Politie, een lid van de |
| Lokale Politie en een arts van de medische dienst van de Federale | Lokale Politie en een arts van de medische dienst van de Federale |
| Politie. | Politie. |
| De procedure en de modaliteiten voor de aanvraag tot vergoeding van de | De procedure en de modaliteiten voor de aanvraag tot vergoeding van de |
| kosten die het gevolg zijn van de ernstige gewelddaad, zijn opgenomen | kosten die het gevolg zijn van de ernstige gewelddaad, zijn opgenomen |
| in de artikelen X.III.6bis en X.III.6ter van het koninklijk besluit | in de artikelen X.III.6bis en X.III.6ter van het koninklijk besluit |
| van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel | van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel |
| van de politiediensten (RPPol). | van de politiediensten (RPPol). |
| VII. De administratieve procedures die moeten worden toegepast in | VII. De administratieve procedures die moeten worden toegepast in |
| geval van geweld tegen een politiemedewerker | geval van geweld tegen een politiemedewerker |
| 1. De procedure voor de erkenning als arbeidsongeval (bijlage 3) | 1. De procedure voor de erkenning als arbeidsongeval (bijlage 3) |
| De werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van | De werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van |
| zijn werknemers. Een correcte aanpak van een feit van geweld kan, | zijn werknemers. Een correcte aanpak van een feit van geweld kan, |
| naast het starten van een strafrechtelijke procedure, ook inhouden dat | naast het starten van een strafrechtelijke procedure, ook inhouden dat |
| een procedure arbeidsongeval wordt gestart. | een procedure arbeidsongeval wordt gestart. |
| De overheid of de hiertoe aangewezen dienst is bevoegd voor de | De overheid of de hiertoe aangewezen dienst is bevoegd voor de |
| juridische kwalificatie van een ongeval als arbeidsongeval. Zodra het | juridische kwalificatie van een ongeval als arbeidsongeval. Zodra het |
| ongeval als arbeidsongeval is erkend (juridische kwalificatie), wordt | ongeval als arbeidsongeval is erkend (juridische kwalificatie), wordt |
| het dossier overgemaakt aan de gerechtelijk geneeskundige dienst | het dossier overgemaakt aan de gerechtelijk geneeskundige dienst |
| (Medex), die overgaat tot de medische kwalificatie van het | (Medex), die overgaat tot de medische kwalificatie van het |
| arbeidsongeval, wat een exclusieve bevoegdheid blijft van Medex. Op | arbeidsongeval, wat een exclusieve bevoegdheid blijft van Medex. Op |
| grond van de bepalingen van de GPI 70 van 30 juli 2012 betreffende de | grond van de bepalingen van de GPI 70 van 30 juli 2012 betreffende de |
| herverzekering voor de vergoeding voor arbeidsongevallen en de rol van | herverzekering voor de vergoeding voor arbeidsongevallen en de rol van |
| de herverzekeringsondernemingen, heeft de herverzekeringsonderneming | de herverzekeringsondernemingen, heeft de herverzekeringsonderneming |
| geen enkele bevoegdheid aangaande de juridische kwalificatie van een | geen enkele bevoegdheid aangaande de juridische kwalificatie van een |
| arbeidsongeval of met betrekking tot de bepaling van de medische | arbeidsongeval of met betrekking tot de bepaling van de medische |
| aspecten van een juridisch erkend arbeidsongeval. Ze speelt een louter | aspecten van een juridisch erkend arbeidsongeval. Ze speelt een louter |
| financiële rol en de leidinggevenden kunnen zich niet achter het | financiële rol en de leidinggevenden kunnen zich niet achter het |
| advies van hun herverzekeringsonderneming verschuilen om hun weigering | advies van hun herverzekeringsonderneming verschuilen om hun weigering |
| tot toekenning van bepaalde vergoedingen aan het personeelslid dat | tot toekenning van bepaalde vergoedingen aan het personeelslid dat |
| slachtoffer is van een arbeidsongeval, te rechtvaardigen. | slachtoffer is van een arbeidsongeval, te rechtvaardigen. |
| De procedure voor Medex kan leiden tot kosten ten laste van het | De procedure voor Medex kan leiden tot kosten ten laste van het |
| betrokken personeelslid (medische kosten, administratieve | betrokken personeelslid (medische kosten, administratieve |
| procedurekosten, ...). Deze kosten worden ofwel voorgeschoten door het | procedurekosten, ...). Deze kosten worden ofwel voorgeschoten door het |
| personeelslid of een derde en geven aanleiding tot een terugbetaling, | personeelslid of een derde en geven aanleiding tot een terugbetaling, |
| ofwel rechtstreeks gedragen door de overheid (bijvoorbeeld art. | ofwel rechtstreeks gedragen door de overheid (bijvoorbeeld art. |
| X.III.36 RPPol). | X.III.36 RPPol). |
| De leidinggevenden zorgen hierbij voor maximale steun aan het | De leidinggevenden zorgen hierbij voor maximale steun aan het |
| getroffen personeelslid. De contactpersoon `feiten van geweld' maakt | getroffen personeelslid. De contactpersoon `feiten van geweld' maakt |
| het getroffen personeelslid wegwijs in de procedure en regelgeving en | het getroffen personeelslid wegwijs in de procedure en regelgeving en |
| volgt het dossier op. | volgt het dossier op. |
| In bijlage 3 worden de volgende aspecten inzake arbeidsongevallen | In bijlage 3 worden de volgende aspecten inzake arbeidsongevallen |
| toegelicht (zie ook bijlage 4 aangaande rechtsbijstand): | toegelicht (zie ook bijlage 4 aangaande rechtsbijstand): |
| - Aangifte; | - Aangifte; |
| - Erkenning; | - Erkenning; |
| - Tijdelijke arbeidsongeschiktheid; | - Tijdelijke arbeidsongeschiktheid; |
| - Blijvende arbeidsongeschiktheid; | - Blijvende arbeidsongeschiktheid; |
| - Schadeloosstelling; | - Schadeloosstelling; |
| - Herziening; | - Herziening; |
| - Verergeringsbijslag; | - Verergeringsbijslag; |
| - Impact van de afwezigheden gelinkt aan een arbeidsongeval op het | - Impact van de afwezigheden gelinkt aan een arbeidsongeval op het |
| ziektecontingent. | ziektecontingent. |
| 2. Rechtshulp (bijlage 4) | 2. Rechtshulp (bijlage 4) |
| We vestigen ook de aandacht op het feit dat een politiemedewerker die | We vestigen ook de aandacht op het feit dat een politiemedewerker die |
| slachtoffer is van een gewelddaad recht heeft op bijstand van een | slachtoffer is van een gewelddaad recht heeft op bijstand van een |
| advocaat (art. 52 van de WPA) om eventueel een procedure op te starten | advocaat (art. 52 van de WPA) om eventueel een procedure op te starten |
| tot vergoeding van de geleden schade. De contactpersoon "feiten van | tot vergoeding van de geleden schade. De contactpersoon "feiten van |
| geweld" licht het getroffen personeelslid hierover uitgebreid in en | geweld" licht het getroffen personeelslid hierover uitgebreid in en |
| zorgt ervoor dat deze medewerker alle rechten ter zake kan laten | zorgt ervoor dat deze medewerker alle rechten ter zake kan laten |
| gelden. | gelden. |
| De aanvraag voor rechtshulp wordt ingediend door het personeelslid of | De aanvraag voor rechtshulp wordt ingediend door het personeelslid of |
| door de persoon die hij schriftelijk heeft gemandateerd. In dit geval | door de persoon die hij schriftelijk heeft gemandateerd. In dit geval |
| wordt het door het personeelslid ondertekende schriftelijke mandaat | wordt het door het personeelslid ondertekende schriftelijke mandaat |
| toegevoegd aan de aanvraag (7). | toegevoegd aan de aanvraag (7). |
| In het kader van de rechtshulp beschikt het personeelslid over een | In het kader van de rechtshulp beschikt het personeelslid over een |
| vrije keuze van advocaat. De overheid draagt de kosten van de | vrije keuze van advocaat. De overheid draagt de kosten van de |
| rechtshulp, tenzij de honoraria en kosten van een gekozen advocaat | rechtshulp, tenzij de honoraria en kosten van een gekozen advocaat |
| duidelijk niet in verhouding staan tot de aard en de omvang van de | duidelijk niet in verhouding staan tot de aard en de omvang van de |
| zaak (8). | zaak (8). |
| Wanneer het personeelslid van werkgever verandert nadat de feiten | Wanneer het personeelslid van werkgever verandert nadat de feiten |
| hebben plaatsgevonden waarvoor het rechtshulp vraagt, blijft de | hebben plaatsgevonden waarvoor het rechtshulp vraagt, blijft de |
| oorspronkelijke werkgever bevoegd voor de rechtshulp. Hetzelfde geldt | oorspronkelijke werkgever bevoegd voor de rechtshulp. Hetzelfde geldt |
| wanneer een personeelslid met pensioen gaat, wanneer het ontslag neemt | wanneer een personeelslid met pensioen gaat, wanneer het ontslag neemt |
| of om een andere reden de politie verlaat. | of om een andere reden de politie verlaat. |
| Ieder personeelslid dat voldoet aan de voorwaarden van het artikel 52 | Ieder personeelslid dat voldoet aan de voorwaarden van het artikel 52 |
| van de WPA heeft recht op rechtshulp, zonder een beslissing van een | van de WPA heeft recht op rechtshulp, zonder een beslissing van een |
| herverzekeringsonderneming te moeten afwachten. De verlening van | herverzekeringsonderneming te moeten afwachten. De verlening van |
| rechtshulp kan niet worden uitgesteld op grond van het feit dat er een | rechtshulp kan niet worden uitgesteld op grond van het feit dat er een |
| gerechtelijke procedure loopt of dat de vermeende dader niet voor het | gerechtelijke procedure loopt of dat de vermeende dader niet voor het |
| gerecht wordt gebracht. | gerecht wordt gebracht. |
| Wat de politiezones betreft, is het college van burgemeester en | Wat de politiezones betreft, is het college van burgemeester en |
| schepenen of het politiecollege bevoegd om een beslissing te nemen | schepenen of het politiecollege bevoegd om een beslissing te nemen |
| over het verzoek om rechtshulp, niet de herverzekeringsonderneming. De | over het verzoek om rechtshulp, niet de herverzekeringsonderneming. De |
| herverzekeringsonderneming heeft enkel met de werkgever een | herverzekeringsonderneming heeft enkel met de werkgever een |
| contractuele relatie en niet met het personeelslid, dat dus als een | contractuele relatie en niet met het personeelslid, dat dus als een |
| derde ten opzichte van de herverzekeringsonderneming moet worden | derde ten opzichte van de herverzekeringsonderneming moet worden |
| beschouwd. Bijgevolg mag de informatie die het personeelslid in het | beschouwd. Bijgevolg mag de informatie die het personeelslid in het |
| kader van zijn verzoek aan de bevoegde overheid heeft meegedeeld, niet | kader van zijn verzoek aan de bevoegde overheid heeft meegedeeld, niet |
| aan de herverzekeringsonderneming worden doorgegeven, tenzij het | aan de herverzekeringsonderneming worden doorgegeven, tenzij het |
| personeelslid zijn formele schriftelijke toestemming heeft gegeven dat | personeelslid zijn formele schriftelijke toestemming heeft gegeven dat |
| deze informatie aan de herverzekeringsonderneming wordt doorgegeven. | deze informatie aan de herverzekeringsonderneming wordt doorgegeven. |
| Ten slotte dient opgemerkt te worden dat indien de | Ten slotte dient opgemerkt te worden dat indien de |
| herverzekeringsonderneming weigert de kosten van rechtshulp op zich te | herverzekeringsonderneming weigert de kosten van rechtshulp op zich te |
| nemen, het aan de politiezone is om deze kosten op zich te nemen | nemen, het aan de politiezone is om deze kosten op zich te nemen |
| indien aan de voorwaarden van artikel 52 van de WPA is voldaan. | indien aan de voorwaarden van artikel 52 van de WPA is voldaan. |
| Indien de rechtshulp werd toegekend maar naderhand uit de | Indien de rechtshulp werd toegekend maar naderhand uit de |
| gerechtelijke beslissing blijkt dat dit onterecht is, kunnen de in dit | gerechtelijke beslissing blijkt dat dit onterecht is, kunnen de in dit |
| verband gemaakte kosten van het personeelslid worden teruggevorderd | verband gemaakte kosten van het personeelslid worden teruggevorderd |
| overeenkomstig artikel 49 van de WPA. | overeenkomstig artikel 49 van de WPA. |
| 3. Andere steun en vergoedingen (bijlage 5) | 3. Andere steun en vergoedingen (bijlage 5) |
| Naast rechtshulp kunnen de leden van de Geïntegreerde Politie, in | Naast rechtshulp kunnen de leden van de Geïntegreerde Politie, in |
| bepaalde gevallen en mits naleving van bepaalde voorwaarden, tevens | bepaalde gevallen en mits naleving van bepaalde voorwaarden, tevens |
| een beroep doen op financiële hulp als de feiten waarvan ze | een beroep doen op financiële hulp als de feiten waarvan ze |
| slachtoffer zijn gekwalificeerd kunnen worden als opzettelijke | slachtoffer zijn gekwalificeerd kunnen worden als opzettelijke |
| gewelddaden en als de vergoeding voor de geleden schade ontoereikend | gewelddaden en als de vergoeding voor de geleden schade ontoereikend |
| is, bijvoorbeeld omdat de dader onbekend of onvermogend is. In | is, bijvoorbeeld omdat de dader onbekend of onvermogend is. In |
| dergelijk geval kan de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers | dergelijk geval kan de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers |
| van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders een | van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders een |
| financiële tussenkomt toekennen. | financiële tussenkomt toekennen. |
| Het personeelslid kan bij deze procedure worden bijgestaan. Het kan | Het personeelslid kan bij deze procedure worden bijgestaan. Het kan |
| hiervoor een beroep doen op de procedure voor rechtshulp. | hiervoor een beroep doen op de procedure voor rechtshulp. |
| Aan bepaalde categorieën van personen die wegens hun lichamelijke | Aan bepaalde categorieën van personen die wegens hun lichamelijke |
| ongeschiktheid genoodzaakt zijn de dienst definitief te verlaten, | ongeschiktheid genoodzaakt zijn de dienst definitief te verlaten, |
| wordt in vredestijd, bovenop de vergoedingen toegekend krachtens de | wordt in vredestijd, bovenop de vergoedingen toegekend krachtens de |
| wetgeving op de arbeidsongevallen of de vergoedingspensioenen, een | wetgeving op de arbeidsongevallen of de vergoedingspensioenen, een |
| (bijzondere) vergoeding voor morele schade toegekend. | (bijzondere) vergoeding voor morele schade toegekend. |
| De leidinggevenden en de contactpersonen "feiten van geweld" staan het | De leidinggevenden en de contactpersonen "feiten van geweld" staan het |
| slachtoffer of zijn rechthebbenden te allen tijde bij tijdens het | slachtoffer of zijn rechthebbenden te allen tijde bij tijdens het |
| aanvragen van deze vergoedingen en bij de opvolging van de procedures. | aanvragen van deze vergoedingen en bij de opvolging van de procedures. |
| 4. Mogelijkheid tot herplaatsing van het slachtoffer bij | 4. Mogelijkheid tot herplaatsing van het slachtoffer bij |
| werkhervatting (bijlage 6) | werkhervatting (bijlage 6) |
| Een laatste belangrijk punt betreft de mogelijkheid tot herplaatsing | Een laatste belangrijk punt betreft de mogelijkheid tot herplaatsing |
| van het slachtoffer. Wij verwachten van de leidinggevenden dat zij | van het slachtoffer. Wij verwachten van de leidinggevenden dat zij |
| gedurende de gehele periode van afwezigheid met het getroffen | gedurende de gehele periode van afwezigheid met het getroffen |
| personeelslid contact houden, tenzij het personeelslid dit | personeelslid contact houden, tenzij het personeelslid dit |
| uitdrukkelijk niet wenst. | uitdrukkelijk niet wenst. |
| Daarbij gaan de leidinggevende en de contactpersoon "feiten van | Daarbij gaan de leidinggevende en de contactpersoon "feiten van |
| geweld" zo snel mogelijk na, ondersteund door een multidisciplinair | geweld" zo snel mogelijk na, ondersteund door een multidisciplinair |
| team (HR-, psychosociale en medische dienst), in welke omstandigheden | team (HR-, psychosociale en medische dienst), in welke omstandigheden |
| het personeelslid kan en wenst terug te keren naar de werkvloer en of | het personeelslid kan en wenst terug te keren naar de werkvloer en of |
| een herplaatsing aangewezen is. | een herplaatsing aangewezen is. |
| De herplaatsing gebeurt altijd in overleg met het betrokken | De herplaatsing gebeurt altijd in overleg met het betrokken |
| personeelslid, en met zijn toestemming. In het kader van geweld tegen | personeelslid, en met zijn toestemming. In het kader van geweld tegen |
| politiemensen kan de herplaatsing op besluit van de minister van | politiemensen kan de herplaatsing op besluit van de minister van |
| Binnenlandse Zaken doorgaan in een ander politiekorps dan het korps | Binnenlandse Zaken doorgaan in een ander politiekorps dan het korps |
| van het slachtoffer van de feiten van geweld. | van het slachtoffer van de feiten van geweld. |
| De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
| A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
| De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
| V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| 1 art. VI.9, 2°, UBPol. | 1 art. VI.9, 2°, UBPol. |
| 2 art. VI.9, 4°, UBPol. | 2 art. VI.9, 4°, UBPol. |
| 3 art. VI.9, 19°, UBPol. | 3 art. VI.9, 19°, UBPol. |
| 4 Onder werkgever wordt verstaan: de leidinggevende in de zin van deze | 4 Onder werkgever wordt verstaan: de leidinggevende in de zin van deze |
| richtlijn, namelijk de commissaris-generaal en de directeurs-generaal | richtlijn, namelijk de commissaris-generaal en de directeurs-generaal |
| voor de Federale Politie en de korpschefs voor de Lokale Politie. | voor de Federale Politie en de korpschefs voor de Lokale Politie. |
| 5 Interventienummer: dit betreft een nummer dat bestaat uit vijf | 5 Interventienummer: dit betreft een nummer dat bestaat uit vijf |
| cijfers die afgeleid zijn van het identificatienummer van het lid van | cijfers die afgeleid zijn van het identificatienummer van het lid van |
| het operationeel kader. Behalve wanneer de omstandigheden het niet | het operationeel kader. Behalve wanneer de omstandigheden het niet |
| toelaten, draagt minstens één van de leden van het operationeel kader, | toelaten, draagt minstens één van de leden van het operationeel kader, |
| die tegenover een persoon optreden in burgerkledij, een armband die op | die tegenover een persoon optreden in burgerkledij, een armband die op |
| zichtbare en leesbare wijze het interventienummer vermeldt waarvan | zichtbare en leesbare wijze het interventienummer vermeldt waarvan |
| deze houder is. | deze houder is. |
| 6 COL 10/2017: De magistraat kan desalniettemin maatregelen nemen | 6 COL 10/2017: De magistraat kan desalniettemin maatregelen nemen |
| zoals de pretoriaanse probatie, de minnelijke schikking of de | zoals de pretoriaanse probatie, de minnelijke schikking of de |
| bemiddeling in strafzaken, in zover deze een ernstig, efficiënt en | bemiddeling in strafzaken, in zover deze een ernstig, efficiënt en |
| passend antwoord bieden op de gepleegde feiten. | passend antwoord bieden op de gepleegde feiten. |
| 7 Zie artikel 6, § 1 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 | 7 Zie artikel 6, § 1 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 |
| betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en | betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en |
| zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. | zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. |
| 8 Artikel 7, § 2 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 | 8 Artikel 7, § 2 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 |
| betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en | betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en |
| zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. | zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |