← Terug naar "Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie "
Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie | Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST | FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN FEDERALE OVERHEIDSDIENST |
JUSTITIE | JUSTITIE |
24 NOVEMBER 2022. - Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van | 24 NOVEMBER 2022. - Omzendbrief GPI 100 betreffende het gebruik van |
geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie | geweld tegen leden van de Geïntegreerde Politie |
Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, | Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, |
Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van | Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van |
bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, | bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, |
Aan de Dames en Heren Burgemeesters, | Aan de Dames en Heren Burgemeesters, |
Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, | Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, |
Aan de Dames en Heren Korpschefs van de Lokale Politie, | Aan de Dames en Heren Korpschefs van de Lokale Politie, |
Aan de Heer Commissaris-generaal van de Federale Politie, | Aan de Heer Commissaris-generaal van de Federale Politie, |
Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene inspectie van de | Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene inspectie van de |
Federale Politie en de Lokale Politie, | Federale Politie en de Lokale Politie, |
Ter informatie: | Ter informatie: |
Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en | Aan de Heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en |
Preventie, | Preventie, |
Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, | Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, |
Aan de Heer Voorzitter van het College van procureurs-generaal, | Aan de Heer Voorzitter van het College van procureurs-generaal, |
Aan Mevrouw de Voorzitster van het Comité P, | Aan Mevrouw de Voorzitster van het Comité P, |
Aan de Heer Voorzitter van het Controleorgaan op de politionele | Aan de Heer Voorzitter van het Controleorgaan op de politionele |
informatie, | informatie, |
Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, | Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, |
Mevrouw de Hoge Ambtenaar, | Mevrouw de Hoge Ambtenaar, |
Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, | Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, |
Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, | Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter, |
Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, | Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, |
Mijnheer de Commissaris-generaal, | Mijnheer de Commissaris-generaal, |
Mijnheer de Inspecteur-generaal, | Mijnheer de Inspecteur-generaal, |
Dames, Heren, | Dames, Heren, |
Context | Context |
Geweldsincidenten tegen politiemensen vereisen een bijzondere aandacht | Geweldsincidenten tegen politiemensen vereisen een bijzondere aandacht |
van zowel de politie zelf, de beleidsverantwoordelijken, de syndicale | van zowel de politie zelf, de beleidsverantwoordelijken, de syndicale |
organisaties, de media en de burgers. | organisaties, de media en de burgers. |
Deze feiten van geweld vinden te vaak plaats. Het is dan ook van het | Deze feiten van geweld vinden te vaak plaats. Het is dan ook van het |
grootste belang dat eenieder in onze maatschappij haar of zijn | grootste belang dat eenieder in onze maatschappij haar of zijn |
verantwoordelijkheid neemt om het geweld een halt toe te roepen. Deze | verantwoordelijkheid neemt om het geweld een halt toe te roepen. Deze |
feiten kunnen niet getolereerd worden en de daders van dergelijke | feiten kunnen niet getolereerd worden en de daders van dergelijke |
feiten moeten vervolgd en gestraft worden. Tegelijkertijd neemt de | feiten moeten vervolgd en gestraft worden. Tegelijkertijd neemt de |
politieorganisatie de nodige maatregelen om dit geweld te vermijden en | politieorganisatie de nodige maatregelen om dit geweld te vermijden en |
de slachtoffers zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden. | de slachtoffers zo goed mogelijk op te vangen en te begeleiden. |
Met deze omzendbrief maken we werk van een integraal beleid en aanpak | Met deze omzendbrief maken we werk van een integraal beleid en aanpak |
van het geweld tegen politiemensen. | van het geweld tegen politiemensen. |
Deze omzendbrief heeft concreet als doelstelling: | Deze omzendbrief heeft concreet als doelstelling: |
* De ontwikkeling van een beleid inzake de uitvoering van politiewerk | * De ontwikkeling van een beleid inzake de uitvoering van politiewerk |
waarbij alles in het werk wordt gesteld om geweld tegen politiemensen | waarbij alles in het werk wordt gesteld om geweld tegen politiemensen |
te voorkomen; | te voorkomen; |
* Dat iedere politiemedewerker op uniforme en gelijke wijze wordt | * Dat iedere politiemedewerker op uniforme en gelijke wijze wordt |
ondersteund, passende zorg en opvolging aangeboden krijgt en naar | ondersteund, passende zorg en opvolging aangeboden krijgt en naar |
behoren wordt begeleid; | behoren wordt begeleid; |
* Nogmaals te bevestigen dat geweld tegen politiemensen nooit | * Nogmaals te bevestigen dat geweld tegen politiemensen nooit |
getolereerd kan worden en er altijd een passend gevolg aan moet worden | getolereerd kan worden en er altijd een passend gevolg aan moet worden |
gegeven; | gegeven; |
* Dat geweld tegen politiemensen altijd moet worden gemeld en | * Dat geweld tegen politiemensen altijd moet worden gemeld en |
geregistreerd; | geregistreerd; |
* Dat de materiële en morele schade maximaal wordt vergoed | * Dat de materiële en morele schade maximaal wordt vergoed |
overeenkomstig de artikelen 52 en 53 van de wet op het politieambt | overeenkomstig de artikelen 52 en 53 van de wet op het politieambt |
(WPA); | (WPA); |
* Dat de schade daarna zoveel als mogelijk kan worden verhaald op de | * Dat de schade daarna zoveel als mogelijk kan worden verhaald op de |
aansprakelijke derde, eventueel door de overheid. | aansprakelijke derde, eventueel door de overheid. |
De aanpak van geweld tegen politiemensen berust op verschillende | De aanpak van geweld tegen politiemensen berust op verschillende |
pijlers: de preventie, de begeleiding van de personeelsleden en hun | pijlers: de preventie, de begeleiding van de personeelsleden en hun |
familie, het strafrechtelijke en burgerrechtelijke aspect en de | familie, het strafrechtelijke en burgerrechtelijke aspect en de |
administratieve procedures die opgestart kunnen worden. | administratieve procedures die opgestart kunnen worden. |
De preventie betreft een eerste belangrijke pijler. Een essentiële rol | De preventie betreft een eerste belangrijke pijler. Een essentiële rol |
is hierbij weggelegd voor risicoanalyses, een kwaliteitsvolle | is hierbij weggelegd voor risicoanalyses, een kwaliteitsvolle |
opleiding en training en een doeltreffende (beschermings)uitrusting om | opleiding en training en een doeltreffende (beschermings)uitrusting om |
de gevolgen van geweld tegen politiemensen te vermijden. | de gevolgen van geweld tegen politiemensen te vermijden. |
De registratie en melding van de feiten, de monitoring van de gegevens | De registratie en melding van de feiten, de monitoring van de gegevens |
en de mededeling ervan aan de verschillende belanghebbende partijen | en de mededeling ervan aan de verschillende belanghebbende partijen |
maken ook deel uit van de preventie aangezien dit toelaat om de | maken ook deel uit van de preventie aangezien dit toelaat om de |
genomen preventiemaatregelen bij te sturen. | genomen preventiemaatregelen bij te sturen. |
Een adequate en menselijke begeleiding van elke politiemedewerker | Een adequate en menselijke begeleiding van elke politiemedewerker |
betreft een tweede belangrijke pijler. Slachtoffers van geweld moeten | betreft een tweede belangrijke pijler. Slachtoffers van geweld moeten |
kunnen rekenen op psychologische begeleiding en moeten vervolgens de | kunnen rekenen op psychologische begeleiding en moeten vervolgens de |
nodige ondersteuning krijgen om wegwijs te geraken in de | nodige ondersteuning krijgen om wegwijs te geraken in de |
administratieve, strafrechtelijke/burgerrechtelijke en de financiële | administratieve, strafrechtelijke/burgerrechtelijke en de financiële |
procedures die in bijlage 5 bij deze omzendbrief worden beschreven en | procedures die in bijlage 5 bij deze omzendbrief worden beschreven en |
om hun rechten te doen gelden. Het is evenzeer van belang dat partners | om hun rechten te doen gelden. Het is evenzeer van belang dat partners |
en familieleden van slachtoffers door de politieorganisatie geholpen | en familieleden van slachtoffers door de politieorganisatie geholpen |
worden bij de afhandeling van feiten van geweld. | worden bij de afhandeling van feiten van geweld. |
Een kwaliteitsvolle begeleiding is nodig op verschillende vlakken | Een kwaliteitsvolle begeleiding is nodig op verschillende vlakken |
waaronder de registratie en melding van feiten van geweld, preventie, | waaronder de registratie en melding van feiten van geweld, preventie, |
de psychosociale hulp, de strafrechtelijke procedure met | de psychosociale hulp, de strafrechtelijke procedure met |
klachtneerlegging en burgerlijke partijstelling, de procedure | klachtneerlegging en burgerlijke partijstelling, de procedure |
arbeidsongeval met erkenning en terugbetaling van kosten, de | arbeidsongeval met erkenning en terugbetaling van kosten, de |
juridische en financiële bijstand, de begeleiding van de familie bij | juridische en financiële bijstand, de begeleiding van de familie bij |
de afwikkeling van het dossier en, in overleg met het personeelslid, | de afwikkeling van het dossier en, in overleg met het personeelslid, |
de re-integratie met mogelijkheid tot herplaatsing na een langdurige | de re-integratie met mogelijkheid tot herplaatsing na een langdurige |
afwezigheid. | afwezigheid. |
De commissaris-generaal, de directeurs-generaal bij de Federale | De commissaris-generaal, de directeurs-generaal bij de Federale |
Politie en de korpschefs van de zones van de Lokale Politie, hierna de | Politie en de korpschefs van de zones van de Lokale Politie, hierna de |
leidinggevenden genoemd, hebben een cruciale rol. We verwachten van | leidinggevenden genoemd, hebben een cruciale rol. We verwachten van |
hen dat zij de nodige maatregelen nemen opdat bij elk geweldsfeit | hen dat zij de nodige maatregelen nemen opdat bij elk geweldsfeit |
tegen een politiemedewerker rekening wordt gehouden met alle | tegen een politiemedewerker rekening wordt gehouden met alle |
verschillende aspecten die deze omzendbrief belicht. We verwachten van | verschillende aspecten die deze omzendbrief belicht. We verwachten van |
hen dat zij personeelsleden die geconfronteerd werden met geweld | hen dat zij personeelsleden die geconfronteerd werden met geweld |
ondersteunen om de soms complexe dossiers tot een goed einde te | ondersteunen om de soms complexe dossiers tot een goed einde te |
brengen. Hoe beter de personeelsleden begeleid worden, des te groter | brengen. Hoe beter de personeelsleden begeleid worden, des te groter |
de kans dat zij, voor zover mogelijk, in de beste omstandigheden het | de kans dat zij, voor zover mogelijk, in de beste omstandigheden het |
werk kunnen hervatten. Hiervoor moedigen wij de politiezones aan om | werk kunnen hervatten. Hiervoor moedigen wij de politiezones aan om |
een afdoende verzekering af te sluiten om bijvoorbeeld de mogelijke | een afdoende verzekering af te sluiten om bijvoorbeeld de mogelijke |
insolvabiliteit van de dader of de kosten die niet worden gedekt in | insolvabiliteit van de dader of de kosten die niet worden gedekt in |
het kader van de arbeidsongevallenprocedure te dekken. | het kader van de arbeidsongevallenprocedure te dekken. |
Uitgebreide toelichting bij de verschillende procedures staat ter | Uitgebreide toelichting bij de verschillende procedures staat ter |
beschikking van alle leden van de Geïntegreerde Politie op een interne | beschikking van alle leden van de Geïntegreerde Politie op een interne |
website "Geweld tegen personeelsleden van de politie" op Wikipol. | website "Geweld tegen personeelsleden van de politie" op Wikipol. |
I. Definitie en toepassingsgebied | I. Definitie en toepassingsgebied |
Onder geweld wordt verstaan: een situatie die voor de leden van de | Onder geweld wordt verstaan: een situatie die voor de leden van de |
Geïntegreerde Politie schadelijke gevolgen veroorzaakt, psychisch of | Geïntegreerde Politie schadelijke gevolgen veroorzaakt, psychisch of |
fysiek, of voor hun goederen. Eén enkel voorval volstaat om als geweld | fysiek, of voor hun goederen. Eén enkel voorval volstaat om als geweld |
te worden beschouwd. Deze omzendbrief heeft enkel betrekking op | te worden beschouwd. Deze omzendbrief heeft enkel betrekking op |
gewelddaden die door een derde worden gepleegd en verband houden met | gewelddaden die door een derde worden gepleegd en verband houden met |
de uitoefening van de functie binnen de Geïntegreerde Politie. Het | de uitoefening van de functie binnen de Geïntegreerde Politie. Het |
gaat om agressie tijdens de uitoefening van de functie of omdat men | gaat om agressie tijdens de uitoefening van de functie of omdat men |
lid is van de Geïntegreerde Politie. | lid is van de Geïntegreerde Politie. |
Deze omzendbrief is van toepassing op alle leden van de Geïntegreerde | Deze omzendbrief is van toepassing op alle leden van de Geïntegreerde |
Politie en gaat over alle vormen van geweld die het overlijden van het | Politie en gaat over alle vormen van geweld die het overlijden van het |
slachtoffer niet tot gevolg hebben. | slachtoffer niet tot gevolg hebben. |
Om een kwaliteitsvolle opvang te bevorderen en het personeelslid dat | Om een kwaliteitsvolle opvang te bevorderen en het personeelslid dat |
het slachtoffer is van geweld daadwerkelijk steun te bieden, worden de | het slachtoffer is van geweld daadwerkelijk steun te bieden, worden de |
uren die besteed worden aan de geïnstitutionaliseerde | uren die besteed worden aan de geïnstitutionaliseerde |
begeleidingszorgen met betrekking tot de professionele risico's (1), | begeleidingszorgen met betrekking tot de professionele risico's (1), |
aan de raadplegingen in het kader van de wet van 4 augustus 1996 | aan de raadplegingen in het kader van de wet van 4 augustus 1996 |
inzake het welzijn op het werk (2) (welzijnswet), aan de burgerlijke | inzake het welzijn op het werk (2) (welzijnswet), aan de burgerlijke |
partijstelling (3) en aan de prestaties in het kader van de | partijstelling (3) en aan de prestaties in het kader van de |
rechtshulp, in aanmerking genomen voor de berekening van de | rechtshulp, in aanmerking genomen voor de berekening van de |
dienstprestaties voor de werkelijke duur. | dienstprestaties voor de werkelijke duur. |
Bovendien mag het personeelslid de tijd meetellen die het heeft | Bovendien mag het personeelslid de tijd meetellen die het heeft |
besteed aan de voorbereiding van zijn verdediging (werkelijke uren), | besteed aan de voorbereiding van zijn verdediging (werkelijke uren), |
met inbegrip van de tijd die het heeft besteed aan overleg met zijn | met inbegrip van de tijd die het heeft besteed aan overleg met zijn |
advocaat. De in dit verband aangerekende uren moeten redelijk zijn en | advocaat. De in dit verband aangerekende uren moeten redelijk zijn en |
in verhouding staan tot de omvang van het betrokken dossier. | in verhouding staan tot de omvang van het betrokken dossier. |
De leidinggevenden zorgen er bovendien voor dat de rechten en het | De leidinggevenden zorgen er bovendien voor dat de rechten en het |
welzijn van politiemensen die het slachtoffer zijn van geweld, | welzijn van politiemensen die het slachtoffer zijn van geweld, |
gewaarborgd worden. | gewaarborgd worden. |
II. Preventie | II. Preventie |
1. Goede registratie | 1. Goede registratie |
Een doeltreffende preventie en aanpak van geweld tegen politiemensen | Een doeltreffende preventie en aanpak van geweld tegen politiemensen |
steunt op een correcte beeldvorming van het fenomeen. Registratie is | steunt op een correcte beeldvorming van het fenomeen. Registratie is |
hiervoor van het grootste belang. | hiervoor van het grootste belang. |
De leidinggevenden dienen hun personeelsleden daarom op te leggen om | De leidinggevenden dienen hun personeelsleden daarom op te leggen om |
alle feiten van geweld tegen politiemensen correct te registreren in | alle feiten van geweld tegen politiemensen correct te registreren in |
de programma's die daarvoor voorzien zijn. Deze feiten moeten tevens | de programma's die daarvoor voorzien zijn. Deze feiten moeten tevens |
vastgelegd worden in processen-verbaal met duidelijke vermelding van | vastgelegd worden in processen-verbaal met duidelijke vermelding van |
gewelddaden tegen een politiemedewerker. Er moet een | gewelddaden tegen een politiemedewerker. Er moet een |
kwaliteitscontrole van de in dit verband opgestelde pv's worden | kwaliteitscontrole van de in dit verband opgestelde pv's worden |
ingevoerd om ervoor te zorgen dat de informatie concreet, correct en | ingevoerd om ervoor te zorgen dat de informatie concreet, correct en |
volledig is. | volledig is. |
En dit naast de specifieke meldingsverplichting zoals voorzien in de | En dit naast de specifieke meldingsverplichting zoals voorzien in de |
GPI 62 van 14 februari 2008 betreffende de bewapening van de | GPI 62 van 14 februari 2008 betreffende de bewapening van de |
Geïntegreerde Politie, gestructureerd op twee niveaus, met het daarin | Geïntegreerde Politie, gestructureerd op twee niveaus, met het daarin |
gemaakte onderscheid naar finaliteit van de melding. | gemaakte onderscheid naar finaliteit van de melding. |
Personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden hebben ook de | Personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden hebben ook de |
mogelijkheid om hun werkgever anoniem te informeren over de feiten | mogelijkheid om hun werkgever anoniem te informeren over de feiten |
waarvan ze het slachtoffer zijn via het register van feiten van | waarvan ze het slachtoffer zijn via het register van feiten van |
derden. Deze registratie stelt de werkgever in staat om de meest | derden. Deze registratie stelt de werkgever in staat om de meest |
geschikte preventiemaatregelen te nemen om feiten van geweld te | geschikte preventiemaatregelen te nemen om feiten van geweld te |
beperken. | beperken. |
Via de tool MISI wordt een algemeen beeld en een monitoring van het | Via de tool MISI wordt een algemeen beeld en een monitoring van het |
fenomeen tot stand gebracht. MISI is een registratietool, geïntegreerd | fenomeen tot stand gebracht. MISI is een registratietool, geïntegreerd |
in ISLP en FEEDIS, waarmee geweld tegen politiemensen snel en | in ISLP en FEEDIS, waarmee geweld tegen politiemensen snel en |
gemakkelijk kan worden geregistreerd. Een regelmatige evaluatie van | gemakkelijk kan worden geregistreerd. Een regelmatige evaluatie van |
dit algemeen beeld laat toe om de aanpak van geweld, indien nodig, bij | dit algemeen beeld laat toe om de aanpak van geweld, indien nodig, bij |
te sturen. | te sturen. |
Het is ook belangrijk dat de gemonitorde cijfers duidelijk en | Het is ook belangrijk dat de gemonitorde cijfers duidelijk en |
structureel worden meegedeeld aan de verschillende overheden, zodat | structureel worden meegedeeld aan de verschillende overheden, zodat |
zij op de hoogte blijven van het algemeen beeld en de ontwikkeling van | zij op de hoogte blijven van het algemeen beeld en de ontwikkeling van |
de situatie. Aan de representatieve vakorganisaties moet op eenzelfde | de situatie. Aan de representatieve vakorganisaties moet op eenzelfde |
wijze worden voorzien in een structurele mededeling van de gemonitorde | wijze worden voorzien in een structurele mededeling van de gemonitorde |
cijfers en van de voorgenomen maatregelen. Om een uniforme aanpak en | cijfers en van de voorgenomen maatregelen. Om een uniforme aanpak en |
opvolging te garanderen, zal deze mededeling plaatsvinden in het kader | opvolging te garanderen, zal deze mededeling plaatsvinden in het kader |
van het Hoog Overlegcomité van de politiediensten. | van het Hoog Overlegcomité van de politiediensten. |
2. Preventiemaatregelen | 2. Preventiemaatregelen |
Preventie is één van de belangrijkste pijlers van onze integrale | Preventie is één van de belangrijkste pijlers van onze integrale |
aanpak van feiten van geweld tegen politiemensen. De risicoanalyses en | aanpak van feiten van geweld tegen politiemensen. De risicoanalyses en |
een kwaliteitsvolle opleiding en training vormen daarbij de | een kwaliteitsvolle opleiding en training vormen daarbij de |
fundamenten, evenals een adequate (beschermings)uitrusting. Hoe beter | fundamenten, evenals een adequate (beschermings)uitrusting. Hoe beter |
de personeelsleden geïnformeerd, voorbereid en opgeleid zijn, hoe | de personeelsleden geïnformeerd, voorbereid en opgeleid zijn, hoe |
beter zij in staat zullen zijn om mogelijke incidenten te voorzien en | beter zij in staat zullen zijn om mogelijke incidenten te voorzien en |
te voorkomen. | te voorkomen. |
Tegelijkertijd moet de nadruk worden gelegd op de invoering van een | Tegelijkertijd moet de nadruk worden gelegd op de invoering van een |
proactieve screening van media en sociale media en op de gepaste | proactieve screening van media en sociale media en op de gepaste |
afhandeling van `valse' klachten die als geweld tegen politiemensen | afhandeling van `valse' klachten die als geweld tegen politiemensen |
kunnen worden beschouwd, onverminderd de naleving van de voorwaarden | kunnen worden beschouwd, onverminderd de naleving van de voorwaarden |
van artikel 52 van de WPA met betrekking tot louter morele schade. | van artikel 52 van de WPA met betrekking tot louter morele schade. |
De werkgever (4) is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn | De werkgever (4) is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn |
van zijn werknemers en de politie zorgt hier voor continuïteit. In dat | van zijn werknemers en de politie zorgt hier voor continuïteit. In dat |
verband stellen de leidinggevenden alles in het werk opdat alle | verband stellen de leidinggevenden alles in het werk opdat alle |
personeelsleden de nodige opleidingen en trainingen volgen zodat zij | personeelsleden de nodige opleidingen en trainingen volgen zodat zij |
de nodige interventietechnieken en -tactieken aangeleerd hebben om zo | de nodige interventietechnieken en -tactieken aangeleerd hebben om zo |
goed mogelijk en professioneel om te gaan met feiten van geweld of | goed mogelijk en professioneel om te gaan met feiten van geweld of |
moeilijke situaties. Dit staat reeds vermeld in meerdere omzendbrieven | moeilijke situaties. Dit staat reeds vermeld in meerdere omzendbrieven |
waaronder de GPI 48 van 17 maart 2006 betreffende de opleiding en | waaronder de GPI 48 van 17 maart 2006 betreffende de opleiding en |
training in geweldbeheersing voor de personeelsleden van het | training in geweldbeheersing voor de personeelsleden van het |
operationeel kader van de politiediensten en de GPI 62 van 14 februari | operationeel kader van de politiediensten en de GPI 62 van 14 februari |
2008 betreffende de bewapening van de geïntegreerde politie, | 2008 betreffende de bewapening van de geïntegreerde politie, |
gestructureerd op twee niveaus. | gestructureerd op twee niveaus. |
Om gewelddaden tegen politiemensen te voorkomen, zal bovendien | Om gewelddaden tegen politiemensen te voorkomen, zal bovendien |
bijzondere aandacht worden besteed aan communicatietechnieken van | bijzondere aandacht worden besteed aan communicatietechnieken van |
de-escalatie die het escaleren van conflicten kunnen voorkomen of | de-escalatie die het escaleren van conflicten kunnen voorkomen of |
oplossen, in het bijzonder met oog het op bepaalde maatschappelijke | oplossen, in het bijzonder met oog het op bepaalde maatschappelijke |
doelgroepen zoals jongeren. Het aanleren van die technieken zal worden | doelgroepen zoals jongeren. Het aanleren van die technieken zal worden |
geïntegreerd in de verschillende basisopleidingen of opleidingen | geïntegreerd in de verschillende basisopleidingen of opleidingen |
geweldbeheersing. Deze concepten zullen ook worden opgenomen in de | geweldbeheersing. Deze concepten zullen ook worden opgenomen in de |
verschillende handboeken met interventietechnieken en -tactieken. | verschillende handboeken met interventietechnieken en -tactieken. |
Er zal rekening worden gehouden met de feedback van de personeelsleden | Er zal rekening worden gehouden met de feedback van de personeelsleden |
over de kwaliteit van de verstrekte opleidingen om de relevantie ervan | over de kwaliteit van de verstrekte opleidingen om de relevantie ervan |
te verbeteren. | te verbeteren. |
De leidinggevenden nemen ook de nodige maatregelen opdat de | De leidinggevenden nemen ook de nodige maatregelen opdat de |
noodzakelijke beschermingsuitrusting ter beschikking staat en opdat de | noodzakelijke beschermingsuitrusting ter beschikking staat en opdat de |
passende opleidingen en opfrissingscursussen gevolgd kunnen worden. | passende opleidingen en opfrissingscursussen gevolgd kunnen worden. |
Wat preventie betreft, bekijken we verder welke technologische | Wat preventie betreft, bekijken we verder welke technologische |
hulpmiddelen en (beschermings)uitrusting, zoals bijvoorbeeld bodycams | hulpmiddelen en (beschermings)uitrusting, zoals bijvoorbeeld bodycams |
en stroomstootwapens, kunnen bijdragen aan een doeltreffende | en stroomstootwapens, kunnen bijdragen aan een doeltreffende |
bescherming van de politiemensen op het terrein. Gewelddaden tegen | bescherming van de politiemensen op het terrein. Gewelddaden tegen |
politiemensen filmen met een bodycam bijvoorbeeld, kan een ontradend | politiemensen filmen met een bodycam bijvoorbeeld, kan een ontradend |
effect hebben. Tegelijkertijd zijn deze beelden van belang voor de | effect hebben. Tegelijkertijd zijn deze beelden van belang voor de |
strafrechtelijke procedure. | strafrechtelijke procedure. |
Leidinggevenden moeten bij elke opdracht rekening houden met de | Leidinggevenden moeten bij elke opdracht rekening houden met de |
mogelijkheid dat geweld wordt gepleegd tegen hun personeelsleden. Zij | mogelijkheid dat geweld wordt gepleegd tegen hun personeelsleden. Zij |
zullen dit opnemen in de operationele risicoanalyses en hun | zullen dit opnemen in de operationele risicoanalyses en hun |
personeelsleden voldoende inlichten omtrent de bestaande risico's, de | personeelsleden voldoende inlichten omtrent de bestaande risico's, de |
eventuele preventiemaatregelen die eruit voorvloeien en omtrent de | eventuele preventiemaatregelen die eruit voorvloeien en omtrent de |
technieken om zo veel als mogelijk de gevolgen van geweld te | technieken om zo veel als mogelijk de gevolgen van geweld te |
vermijden. Het beschermen van de identiteit van de personeelsleden is | vermijden. Het beschermen van de identiteit van de personeelsleden is |
één van de technieken die kan aangewend worden om wraakacties door | één van de technieken die kan aangewend worden om wraakacties door |
mensen die gearresteerd werden, te vermijden. | mensen die gearresteerd werden, te vermijden. |
Het basisprincipe is dat alle leden van het operationeel kader steeds | Het basisprincipe is dat alle leden van het operationeel kader steeds |
moeten kunnen geïdentificeerd worden als zij in functie zijn. Artikel | moeten kunnen geïdentificeerd worden als zij in functie zijn. Artikel |
41 van de WPA verleent echter de mogelijkheid aan de korpschef, de | 41 van de WPA verleent echter de mogelijkheid aan de korpschef, de |
commissaris-generaal, de directeur-generaal of zijn afgevaardigde om | commissaris-generaal, de directeur-generaal of zijn afgevaardigde om |
bij bepaalde interventies te beslissen het naamplaatje te vervangen | bij bepaalde interventies te beslissen het naamplaatje te vervangen |
door het interventienummer (5). Elke werkgever bepaalt in hoeverre | door het interventienummer (5). Elke werkgever bepaalt in hoeverre |
deze mogelijkheid kan toegepast worden, rekening houdend met de | deze mogelijkheid kan toegepast worden, rekening houdend met de |
situatie op het terrein. | situatie op het terrein. |
Ter ondersteuning hiervan werd daarenboven bepaald dat, onverminderd | Ter ondersteuning hiervan werd daarenboven bepaald dat, onverminderd |
artikel 47bis, § 1, 3) van het Wetboek van Strafvordering, de naam of | artikel 47bis, § 1, 3) van het Wetboek van Strafvordering, de naam of |
namen van de leden van het operationeel kader niet vermeld zullen | namen van de leden van het operationeel kader niet vermeld zullen |
staan in de in dit kader opgestelde aanvankelijke processen-verbaal of | staan in de in dit kader opgestelde aanvankelijke processen-verbaal of |
ieder ander document in het kader van een gerechtelijke procedure. | ieder ander document in het kader van een gerechtelijke procedure. |
Bijzondere aandacht dient uit te gaan naar de bijlagen van het | Bijzondere aandacht dient uit te gaan naar de bijlagen van het |
dossier. | dossier. |
III. De begeleiding van politiemensen die het slachtoffer zijn van | III. De begeleiding van politiemensen die het slachtoffer zijn van |
geweld | geweld |
1. Psychosociale bijstand en opvang van het slachtoffer en de | 1. Psychosociale bijstand en opvang van het slachtoffer en de |
familieleden (bijlage 1) | familieleden (bijlage 1) |
Bij een geval van agressie is de werkgever verantwoordelijk voor de | Bij een geval van agressie is de werkgever verantwoordelijk voor de |
psychosociale opvang van het getroffen personeelslid. De psychosociale | psychosociale opvang van het getroffen personeelslid. De psychosociale |
opvang moet daarbij op maat zijn van het personeelslid en van haar of | opvang moet daarbij op maat zijn van het personeelslid en van haar of |
zijn familieleden. Wij wijzen op de cruciale rol van de leidinggevende | zijn familieleden. Wij wijzen op de cruciale rol van de leidinggevende |
die verantwoordelijk is voor de eerste opvang van het slachtoffer. Het | die verantwoordelijk is voor de eerste opvang van het slachtoffer. Het |
personeelslid dat het slachtoffer is van geweld moet eerst en vooral | personeelslid dat het slachtoffer is van geweld moet eerst en vooral |
als slachtoffer worden beschouwd. Er moet eerst gezorgd worden voor | als slachtoffer worden beschouwd. Er moet eerst gezorgd worden voor |
psychosociale opvang, wat voorrang heeft op alle andere aspecten | psychosociale opvang, wat voorrang heeft op alle andere aspecten |
(verhoor, ...). De leidinggevenden waken erover dat de rechten en het | (verhoor, ...). De leidinggevenden waken erover dat de rechten en het |
welzijn van de personeelsleden gewaarborgd zijn. | welzijn van de personeelsleden gewaarborgd zijn. |
In geval van een schietincident of gebruik van dwangmiddelen moeten de | In geval van een schietincident of gebruik van dwangmiddelen moeten de |
hierboven beschreven rechten van de personeelsleden tevens worden | hierboven beschreven rechten van de personeelsleden tevens worden |
gewaarborgd. | gewaarborgd. |
Artikel 32quinquies van de welzijnswet bepaalt dat de werkgever erover | Artikel 32quinquies van de welzijnswet bepaalt dat de werkgever erover |
moet waken dat werknemers die het slachtoffer zijn van een daad van | moet waken dat werknemers die het slachtoffer zijn van een daad van |
geweld, gepleegd door een derde, een passende psychologische | geweld, gepleegd door een derde, een passende psychologische |
ondersteuning krijgen van gespecialiseerde diensten of instellingen. | ondersteuning krijgen van gespecialiseerde diensten of instellingen. |
De werkgever draagt hiervan de kosten, onverminderd de toepassing van | De werkgever draagt hiervan de kosten, onverminderd de toepassing van |
andere wettelijke bepalingen. Hij zorgt ervoor dat de personeelsleden | andere wettelijke bepalingen. Hij zorgt ervoor dat de personeelsleden |
zich daadwerkelijk kunnen wenden tot gespecialiseerde en adequate | zich daadwerkelijk kunnen wenden tot gespecialiseerde en adequate |
diensten en instellingen. Indien nodig, organiseert hij | diensten en instellingen. Indien nodig, organiseert hij |
samenwerkingsverbanden met externe partners. Hij zorgt er ook voor dat | samenwerkingsverbanden met externe partners. Hij zorgt er ook voor dat |
de externe herverzekeringcontracten de nodige dekking bieden, ook voor | de externe herverzekeringcontracten de nodige dekking bieden, ook voor |
uitgebreidere psychosociale bijstand. De afgesloten externe | uitgebreidere psychosociale bijstand. De afgesloten externe |
herverzekeringscontracten worden voorgelegd aan het bevoegde | herverzekeringscontracten worden voorgelegd aan het bevoegde |
overlegcomité. | overlegcomité. |
Duidelijke procedures in dit verband worden aan alle personeelsleden | Duidelijke procedures in dit verband worden aan alle personeelsleden |
gecommuniceerd. | gecommuniceerd. |
Om in dit domein ondersteuning te kunnen bieden, vindt u in de bijlage | Om in dit domein ondersteuning te kunnen bieden, vindt u in de bijlage |
1 een niet-limitatieve lijst van personen, stressteams, | 1 een niet-limitatieve lijst van personen, stressteams, |
maatschappelijke cellen, verantwoordelijken voor politionele | maatschappelijke cellen, verantwoordelijken voor politionele |
slachtofferbejegening, enz. | slachtofferbejegening, enz. |
2. Contactpersonen "feiten van geweld" | 2. Contactpersonen "feiten van geweld" |
Een goede begeleiding en ondersteuning van personeelsleden die | Een goede begeleiding en ondersteuning van personeelsleden die |
slachtoffer werden van een geweldsincident, draagt ertoe bij dat de | slachtoffer werden van een geweldsincident, draagt ertoe bij dat de |
impact op psychosociaal, administratief en financieel vlak relatief | impact op psychosociaal, administratief en financieel vlak relatief |
beperkt kan blijven. De eindverantwoordelijkheid van deze begeleiding | beperkt kan blijven. De eindverantwoordelijkheid van deze begeleiding |
ligt bij de werkgever. | ligt bij de werkgever. |
Daartoe stellen de leidinggevenden binnen de HR-dienst van elke lokale | Daartoe stellen de leidinggevenden binnen de HR-dienst van elke lokale |
politiezone en federale entiteit één of meerdere contactpersonen | politiezone en federale entiteit één of meerdere contactpersonen |
"feiten van geweld" aan. Deze contactpersonen maken zich de procedures | "feiten van geweld" aan. Deze contactpersonen maken zich de procedures |
eigen die zijn vermeld in deze omzendbrief en op de interne website. | eigen die zijn vermeld in deze omzendbrief en op de interne website. |
Zij maken slachtoffers, hun partners en familieleden wegwijs in de | Zij maken slachtoffers, hun partners en familieleden wegwijs in de |
administratieve procedures en begeleiden en informeren hen in alle | administratieve procedures en begeleiden en informeren hen in alle |
fases ervan. | fases ervan. |
De hiërarchie neemt de nodige maatregelen opdat de contactpersonen | De hiërarchie neemt de nodige maatregelen opdat de contactpersonen |
`feiten van geweld" over actuele informatie over de te volgen | `feiten van geweld" over actuele informatie over de te volgen |
procedures in geval van geweld tegen politiemensen beschikken en dat | procedures in geval van geweld tegen politiemensen beschikken en dat |
zij de nodige opleidingen kunnen volgen om op de hoogte te blijven. | zij de nodige opleidingen kunnen volgen om op de hoogte te blijven. |
De HR- of andere relevante netwerken bespreken op regelmatige | De HR- of andere relevante netwerken bespreken op regelmatige |
tijdstippen de procedures vermeld in deze omzendbrief en wisselen | tijdstippen de procedures vermeld in deze omzendbrief en wisselen |
goede praktijken uit. Deze goede praktijken en andere nuttige | goede praktijken uit. Deze goede praktijken en andere nuttige |
informatie die uit deze netwerken naar voren komt, worden op de | informatie die uit deze netwerken naar voren komt, worden op de |
interne website geplaatst. | interne website geplaatst. |
3. Rol van de vakorganisaties | 3. Rol van de vakorganisaties |
De vakorganisaties kunnen eveneens ondersteuning bieden aan de | De vakorganisaties kunnen eveneens ondersteuning bieden aan de |
personeelsleden die hen op de hoogte brengen van een tegen hen | personeelsleden die hen op de hoogte brengen van een tegen hen |
gepleegde gewelddaad. | gepleegde gewelddaad. |
Hoewel de werkgever de eindverantwoordelijkheid draagt om maatregelen | Hoewel de werkgever de eindverantwoordelijkheid draagt om maatregelen |
te treffen die een gepaste begeleiding en ondersteuning van | te treffen die een gepaste begeleiding en ondersteuning van |
personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden garanderen, | personeelsleden die het slachtoffer zijn van gewelddaden garanderen, |
spreekt het voor zich dat de vakorganisaties de betrokken | spreekt het voor zich dat de vakorganisaties de betrokken |
personeelsleden ook kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld door de nodige | personeelsleden ook kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld door de nodige |
informatie te verstrekken, door indien nodig administratieve en | informatie te verstrekken, door indien nodig administratieve en |
juridische steun te bieden, door emotionele steun te bieden of door | juridische steun te bieden, door emotionele steun te bieden of door |
zich ervan te vergewissen dat de hiërarchische lijn haar | zich ervan te vergewissen dat de hiërarchische lijn haar |
ondersteunende rol volledig naar behoren heeft vervuld. | ondersteunende rol volledig naar behoren heeft vervuld. |
De vakorganisaties hebben in dit verband ook een belangrijke rol te | De vakorganisaties hebben in dit verband ook een belangrijke rol te |
spelen wanneer ze deelnemen aan het Comité voor Preventie en | spelen wanneer ze deelnemen aan het Comité voor Preventie en |
Bescherming op het Werk (CPBW). | Bescherming op het Werk (CPBW). |
De deelname van de vertegenwoordigers van de vakorganisaties aan deze | De deelname van de vertegenwoordigers van de vakorganisaties aan deze |
CPBW's, in de vorm van overlegcomités (HOC of BOC) binnen de | CPBW's, in de vorm van overlegcomités (HOC of BOC) binnen de |
Geïntegreerde Politie, stelt de afgevaardigden immers in staat om de | Geïntegreerde Politie, stelt de afgevaardigden immers in staat om de |
problemen aan de hand van de ervaringen van de personeelsleden door te | problemen aan de hand van de ervaringen van de personeelsleden door te |
geven en de werkgever te verzoeken meer aandacht te besteden aan deze | geven en de werkgever te verzoeken meer aandacht te besteden aan deze |
thema's. | thema's. |
In dit kader tenslotte kunnen de representatieve vakorganisaties de | In dit kader tenslotte kunnen de representatieve vakorganisaties de |
overheid verzoeken om een analyse van de situatie te maken en om | overheid verzoeken om een analyse van de situatie te maken en om |
maatregelen te nemen om soortgelijke risico's in de toekomst zoveel | maatregelen te nemen om soortgelijke risico's in de toekomst zoveel |
mogelijk te voorkomen (primaire, secundaire en tertiaire preventie). | mogelijk te voorkomen (primaire, secundaire en tertiaire preventie). |
Die maatregelen zullen vervolgens geëvalueerd en zo nodig aangepast | Die maatregelen zullen vervolgens geëvalueerd en zo nodig aangepast |
worden. | worden. |
Onafgezien van juridische, administratieve en menselijke | Onafgezien van juridische, administratieve en menselijke |
ondersteuning, oefenen vakorganisaties alle bevoegdheden uit die hen | ondersteuning, oefenen vakorganisaties alle bevoegdheden uit die hen |
door wettelijke bepalingen zijn toegekend. De overheid zal de nodige | door wettelijke bepalingen zijn toegekend. De overheid zal de nodige |
maatregelen nemen zodat de vakorganisaties kunnen deelnemen aan het | maatregelen nemen zodat de vakorganisaties kunnen deelnemen aan het |
CPBW en aldus hun syndicale prerogatieven kunnen uitoefenen conform de | CPBW en aldus hun syndicale prerogatieven kunnen uitoefenen conform de |
regelgeving. | regelgeving. |
IV. De strafrechtelijke gevolgen | IV. De strafrechtelijke gevolgen |
Gewelddaden tegen politiemensen kunnen in geen geval worden | Gewelddaden tegen politiemensen kunnen in geen geval worden |
getolereerd en moeten krachtig worden bestreden door in te zetten op | getolereerd en moeten krachtig worden bestreden door in te zetten op |
nultolerantie. Wie dergelijke gewelddaden pleegt, zal voor de | nultolerantie. Wie dergelijke gewelddaden pleegt, zal voor de |
strafrechtbank verschijnen. | strafrechtbank verschijnen. |
De wetgever heeft een duidelijk signaal in die zin gegeven door | De wetgever heeft een duidelijk signaal in die zin gegeven door |
strafverzwaringen op te nemen in het Strafwetboek voor geweld tegen | strafverzwaringen op te nemen in het Strafwetboek voor geweld tegen |
politiemensen. | politiemensen. |
In dat kader heeft justitie ook de omzendbrief COL 10/2017 van het | In dat kader heeft justitie ook de omzendbrief COL 10/2017 van het |
College van procureurs-generaal herzien, die op 24 november 2020 werd | College van procureurs-generaal herzien, die op 24 november 2020 werd |
gepubliceerd. Deze omzendbrief bevat dwingendere richtlijnen, die voor | gepubliceerd. Deze omzendbrief bevat dwingendere richtlijnen, die voor |
het hele land gelden, voor de behandeling van gevallen van geweld | het hele land gelden, voor de behandeling van gevallen van geweld |
tegen politiemensen. | tegen politiemensen. |
Dit strikte vervolgingsbeleid is onder meer ontstaan ten gevolge van | Dit strikte vervolgingsbeleid is onder meer ontstaan ten gevolge van |
de terroristische dreiging en de potentiële doelwitten die | de terroristische dreiging en de potentiële doelwitten die |
politiemensen zijn geworden, maar ook als reactie op de toename van | politiemensen zijn geworden, maar ook als reactie op de toename van |
het aantal daden van agressie tegen onze politiemensen. | het aantal daden van agressie tegen onze politiemensen. |
De procureurs-generaal zien erop toe dat deze nationale richtlijnen | De procureurs-generaal zien erop toe dat deze nationale richtlijnen |
uniform worden toegepast en nageleefd, onder meer door de aanstelling | uniform worden toegepast en nageleefd, onder meer door de aanstelling |
van referentiemagistraten die ook als contactpersoon voor de | van referentiemagistraten die ook als contactpersoon voor de |
politiediensten fungeren. De leidinggevenden en vakorganisaties kunnen | politiediensten fungeren. De leidinggevenden en vakorganisaties kunnen |
zich bovendien richten tot de magistraten die de korpschefs van het | zich bovendien richten tot de magistraten die de korpschefs van het |
Openbaar Ministerie hebben aangewezen. | Openbaar Ministerie hebben aangewezen. |
Feiten van geweld tegen een of meerdere politiemensen worden dus | Feiten van geweld tegen een of meerdere politiemensen worden dus |
strenger bestraft; het gaat om handelingen die kunnen leiden tot | strenger bestraft; het gaat om handelingen die kunnen leiden tot |
allerlei vormen van psychische, fysieke of materiële schade. Bij elk | allerlei vormen van psychische, fysieke of materiële schade. Bij elk |
gebruik van geweld tegen een politiemedewerker, moet de leidinggevende | gebruik van geweld tegen een politiemedewerker, moet de leidinggevende |
erop toezien dat een proces-verbaal wordt opgesteld zoals voorzien | erop toezien dat een proces-verbaal wordt opgesteld zoals voorzien |
door de COL 10/2017, herzien op 24 november 2020. De werkgever draagt | door de COL 10/2017, herzien op 24 november 2020. De werkgever draagt |
de eindverantwoordelijkheid. | de eindverantwoordelijkheid. |
Pas dan kan justitie haar werk doen, de verdachten opsporen, oppakken | Pas dan kan justitie haar werk doen, de verdachten opsporen, oppakken |
en vervolgen. | en vervolgen. |
In geval van geweld tegen politiemensen houdt het beleid een | In geval van geweld tegen politiemensen houdt het beleid een |
nultolerantie in. Enkel om uitzonderlijke redenen en na overleg met de | nultolerantie in. Enkel om uitzonderlijke redenen en na overleg met de |
referentiemagistraat van het parket-generaal kan een dossier met een | referentiemagistraat van het parket-generaal kan een dossier met een |
sepot afgesloten worden. | sepot afgesloten worden. |
Wie dergelijk geweld pleegt, zal voor de strafrechtbank verschijnen. | Wie dergelijk geweld pleegt, zal voor de strafrechtbank verschijnen. |
Bij voorkeur wordt snelrecht toegepast. De uitgesproken straffen | Bij voorkeur wordt snelrecht toegepast. De uitgesproken straffen |
zullen worden uitgevoerd. | zullen worden uitgevoerd. |
Klacht neerleggen, nultolerantie en het respecteren van het principe | Klacht neerleggen, nultolerantie en het respecteren van het principe |
om niet zonder gevolg te klasseren (6), geven aan de daders en aan de | om niet zonder gevolg te klasseren (6), geven aan de daders en aan de |
samenleving een duidelijk signaal dat dergelijke feiten onaanvaardbaar | samenleving een duidelijk signaal dat dergelijke feiten onaanvaardbaar |
zijn. | zijn. |
V. De burgerlijke partijstelling (bijlage 2) | V. De burgerlijke partijstelling (bijlage 2) |
1. De overheid | 1. De overheid |
De minister van Binnenlandse Zaken neemt ook haar volle | De minister van Binnenlandse Zaken neemt ook haar volle |
verantwoordelijkheid als bevoegde overheid en zal zich, in voorkomend | verantwoordelijkheid als bevoegde overheid en zal zich, in voorkomend |
geval, burgerlijke partij stellen als een personeelslid van de | geval, burgerlijke partij stellen als een personeelslid van de |
Federale Politie slachtoffer is van geweld. Deze burgerlijke | Federale Politie slachtoffer is van geweld. Deze burgerlijke |
partijstelling wordt vergemakkelijkt door een verklaring van | partijstelling wordt vergemakkelijkt door een verklaring van |
`benadeelde persoon', overeenkomstig artikel 5bis van de voorafgaande | `benadeelde persoon', overeenkomstig artikel 5bis van de voorafgaande |
titel van het Wetboek van strafvordering. De burgerlijke | titel van het Wetboek van strafvordering. De burgerlijke |
partijstelling kan plaatsvinden bij de onderzoeksrechter of nadien | partijstelling kan plaatsvinden bij de onderzoeksrechter of nadien |
voor de onderzoeksgerechten of de vonnisgerechten. | voor de onderzoeksgerechten of de vonnisgerechten. |
Wij vragen de colleges van burgemeester en schepenen/de | Wij vragen de colleges van burgemeester en schepenen/de |
politiecolleges hetzelfde te doen bij procedures inzake geweld tegen | politiecolleges hetzelfde te doen bij procedures inzake geweld tegen |
leden van hun korps van Lokale Politie. | leden van hun korps van Lokale Politie. |
De burgerlijke partijstelling tegen de aansprakelijke derde versterkt | De burgerlijke partijstelling tegen de aansprakelijke derde versterkt |
de duidelijke boodschap dat dergelijke feiten onaanvaardbaar zijn en | de duidelijke boodschap dat dergelijke feiten onaanvaardbaar zijn en |
maakt het voor de werkgevers ook mogelijk om de door hen geleden | maakt het voor de werkgevers ook mogelijk om de door hen geleden |
schade te verhalen. | schade te verhalen. |
Bovendien wordt materiële schade in geval van geweld tegen | Bovendien wordt materiële schade in geval van geweld tegen |
personeelsleden door de werkgever vergoed overeenkomstig artikel 53 | personeelsleden door de werkgever vergoed overeenkomstig artikel 53 |
van de WPA. De desbetreffende kosten worden vervolgens zoveel mogelijk | van de WPA. De desbetreffende kosten worden vervolgens zoveel mogelijk |
verhaald op de verantwoordelijke derde. | verhaald op de verantwoordelijke derde. |
Het personeelslid dat slachtoffer is van geweld wordt ervan op de | Het personeelslid dat slachtoffer is van geweld wordt ervan op de |
hoogte gebracht dat de overheid zich burgerlijke partij heeft gesteld. | hoogte gebracht dat de overheid zich burgerlijke partij heeft gesteld. |
2. Het personeelslid | 2. Het personeelslid |
Overeenkomstig artikel 52 van de WPA en los van de stappen ondernomen | Overeenkomstig artikel 52 van de WPA en los van de stappen ondernomen |
door derden of een herverzekeringsonderneming, neemt de werkgever de | door derden of een herverzekeringsonderneming, neemt de werkgever de |
nodige maatregelen en stelt hij de nodige middelen ter beschikking aan | nodige maatregelen en stelt hij de nodige middelen ter beschikking aan |
het personeelslid dat slachtoffer is van geweld, zodat deze zich | het personeelslid dat slachtoffer is van geweld, zodat deze zich |
burgerlijke partij kan stellen of een rechtsvordering kan instellen om | burgerlijke partij kan stellen of een rechtsvordering kan instellen om |
zijn rechten te doen gelden. | zijn rechten te doen gelden. |
VI. De Commissie voor de erkenning van zware gewelddaden | VI. De Commissie voor de erkenning van zware gewelddaden |
Het is belangrijk om in herinnering te brengen dat de politiemensen | Het is belangrijk om in herinnering te brengen dat de politiemensen |
die slachtoffer zijn van ernstige gewelddaden in het kader van hun | die slachtoffer zijn van ernstige gewelddaden in het kader van hun |
functie, integraal vergoed kunnen worden voor bepaalde kosten | functie, integraal vergoed kunnen worden voor bepaalde kosten |
opgelopen na 17 mei 2019, zelfs indien deze kosten verbonden zijn aan | opgelopen na 17 mei 2019, zelfs indien deze kosten verbonden zijn aan |
een ernstige gewelddaad van voor deze datum. In dit geval worden de | een ernstige gewelddaad van voor deze datum. In dit geval worden de |
kosten terugbetaald tot hun reële kost, voor zover deze redelijk is. | kosten terugbetaald tot hun reële kost, voor zover deze redelijk is. |
Om de terugbetaling te ontvangen moeten de personeelsleden de | Om de terugbetaling te ontvangen moeten de personeelsleden de |
erkenning van de feiten als `ernstige gewelddaden' bekomen door de | erkenning van de feiten als `ernstige gewelddaden' bekomen door de |
erkenningscommissie. Daarenboven geldt de voorwaarde dat die kosten | erkenningscommissie. Daarenboven geldt de voorwaarde dat die kosten |
niet vergoed worden binnen een redelijke termijn op basis van een | niet vergoed worden binnen een redelijke termijn op basis van een |
andere wetgevende of reglementaire bepaling. | andere wetgevende of reglementaire bepaling. |
De commissie voor de erkenning van ernstige gewelddaden is | De commissie voor de erkenning van ernstige gewelddaden is |
samengesteld uit een lid van de Federale Politie, een lid van de | samengesteld uit een lid van de Federale Politie, een lid van de |
Lokale Politie en een arts van de medische dienst van de Federale | Lokale Politie en een arts van de medische dienst van de Federale |
Politie. | Politie. |
De procedure en de modaliteiten voor de aanvraag tot vergoeding van de | De procedure en de modaliteiten voor de aanvraag tot vergoeding van de |
kosten die het gevolg zijn van de ernstige gewelddaad, zijn opgenomen | kosten die het gevolg zijn van de ernstige gewelddaad, zijn opgenomen |
in de artikelen X.III.6bis en X.III.6ter van het koninklijk besluit | in de artikelen X.III.6bis en X.III.6ter van het koninklijk besluit |
van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel | van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel |
van de politiediensten (RPPol). | van de politiediensten (RPPol). |
VII. De administratieve procedures die moeten worden toegepast in | VII. De administratieve procedures die moeten worden toegepast in |
geval van geweld tegen een politiemedewerker | geval van geweld tegen een politiemedewerker |
1. De procedure voor de erkenning als arbeidsongeval (bijlage 3) | 1. De procedure voor de erkenning als arbeidsongeval (bijlage 3) |
De werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van | De werkgever is verantwoordelijk voor de veiligheid en het welzijn van |
zijn werknemers. Een correcte aanpak van een feit van geweld kan, | zijn werknemers. Een correcte aanpak van een feit van geweld kan, |
naast het starten van een strafrechtelijke procedure, ook inhouden dat | naast het starten van een strafrechtelijke procedure, ook inhouden dat |
een procedure arbeidsongeval wordt gestart. | een procedure arbeidsongeval wordt gestart. |
De overheid of de hiertoe aangewezen dienst is bevoegd voor de | De overheid of de hiertoe aangewezen dienst is bevoegd voor de |
juridische kwalificatie van een ongeval als arbeidsongeval. Zodra het | juridische kwalificatie van een ongeval als arbeidsongeval. Zodra het |
ongeval als arbeidsongeval is erkend (juridische kwalificatie), wordt | ongeval als arbeidsongeval is erkend (juridische kwalificatie), wordt |
het dossier overgemaakt aan de gerechtelijk geneeskundige dienst | het dossier overgemaakt aan de gerechtelijk geneeskundige dienst |
(Medex), die overgaat tot de medische kwalificatie van het | (Medex), die overgaat tot de medische kwalificatie van het |
arbeidsongeval, wat een exclusieve bevoegdheid blijft van Medex. Op | arbeidsongeval, wat een exclusieve bevoegdheid blijft van Medex. Op |
grond van de bepalingen van de GPI 70 van 30 juli 2012 betreffende de | grond van de bepalingen van de GPI 70 van 30 juli 2012 betreffende de |
herverzekering voor de vergoeding voor arbeidsongevallen en de rol van | herverzekering voor de vergoeding voor arbeidsongevallen en de rol van |
de herverzekeringsondernemingen, heeft de herverzekeringsonderneming | de herverzekeringsondernemingen, heeft de herverzekeringsonderneming |
geen enkele bevoegdheid aangaande de juridische kwalificatie van een | geen enkele bevoegdheid aangaande de juridische kwalificatie van een |
arbeidsongeval of met betrekking tot de bepaling van de medische | arbeidsongeval of met betrekking tot de bepaling van de medische |
aspecten van een juridisch erkend arbeidsongeval. Ze speelt een louter | aspecten van een juridisch erkend arbeidsongeval. Ze speelt een louter |
financiële rol en de leidinggevenden kunnen zich niet achter het | financiële rol en de leidinggevenden kunnen zich niet achter het |
advies van hun herverzekeringsonderneming verschuilen om hun weigering | advies van hun herverzekeringsonderneming verschuilen om hun weigering |
tot toekenning van bepaalde vergoedingen aan het personeelslid dat | tot toekenning van bepaalde vergoedingen aan het personeelslid dat |
slachtoffer is van een arbeidsongeval, te rechtvaardigen. | slachtoffer is van een arbeidsongeval, te rechtvaardigen. |
De procedure voor Medex kan leiden tot kosten ten laste van het | De procedure voor Medex kan leiden tot kosten ten laste van het |
betrokken personeelslid (medische kosten, administratieve | betrokken personeelslid (medische kosten, administratieve |
procedurekosten, ...). Deze kosten worden ofwel voorgeschoten door het | procedurekosten, ...). Deze kosten worden ofwel voorgeschoten door het |
personeelslid of een derde en geven aanleiding tot een terugbetaling, | personeelslid of een derde en geven aanleiding tot een terugbetaling, |
ofwel rechtstreeks gedragen door de overheid (bijvoorbeeld art. | ofwel rechtstreeks gedragen door de overheid (bijvoorbeeld art. |
X.III.36 RPPol). | X.III.36 RPPol). |
De leidinggevenden zorgen hierbij voor maximale steun aan het | De leidinggevenden zorgen hierbij voor maximale steun aan het |
getroffen personeelslid. De contactpersoon `feiten van geweld' maakt | getroffen personeelslid. De contactpersoon `feiten van geweld' maakt |
het getroffen personeelslid wegwijs in de procedure en regelgeving en | het getroffen personeelslid wegwijs in de procedure en regelgeving en |
volgt het dossier op. | volgt het dossier op. |
In bijlage 3 worden de volgende aspecten inzake arbeidsongevallen | In bijlage 3 worden de volgende aspecten inzake arbeidsongevallen |
toegelicht (zie ook bijlage 4 aangaande rechtsbijstand): | toegelicht (zie ook bijlage 4 aangaande rechtsbijstand): |
- Aangifte; | - Aangifte; |
- Erkenning; | - Erkenning; |
- Tijdelijke arbeidsongeschiktheid; | - Tijdelijke arbeidsongeschiktheid; |
- Blijvende arbeidsongeschiktheid; | - Blijvende arbeidsongeschiktheid; |
- Schadeloosstelling; | - Schadeloosstelling; |
- Herziening; | - Herziening; |
- Verergeringsbijslag; | - Verergeringsbijslag; |
- Impact van de afwezigheden gelinkt aan een arbeidsongeval op het | - Impact van de afwezigheden gelinkt aan een arbeidsongeval op het |
ziektecontingent. | ziektecontingent. |
2. Rechtshulp (bijlage 4) | 2. Rechtshulp (bijlage 4) |
We vestigen ook de aandacht op het feit dat een politiemedewerker die | We vestigen ook de aandacht op het feit dat een politiemedewerker die |
slachtoffer is van een gewelddaad recht heeft op bijstand van een | slachtoffer is van een gewelddaad recht heeft op bijstand van een |
advocaat (art. 52 van de WPA) om eventueel een procedure op te starten | advocaat (art. 52 van de WPA) om eventueel een procedure op te starten |
tot vergoeding van de geleden schade. De contactpersoon "feiten van | tot vergoeding van de geleden schade. De contactpersoon "feiten van |
geweld" licht het getroffen personeelslid hierover uitgebreid in en | geweld" licht het getroffen personeelslid hierover uitgebreid in en |
zorgt ervoor dat deze medewerker alle rechten ter zake kan laten | zorgt ervoor dat deze medewerker alle rechten ter zake kan laten |
gelden. | gelden. |
De aanvraag voor rechtshulp wordt ingediend door het personeelslid of | De aanvraag voor rechtshulp wordt ingediend door het personeelslid of |
door de persoon die hij schriftelijk heeft gemandateerd. In dit geval | door de persoon die hij schriftelijk heeft gemandateerd. In dit geval |
wordt het door het personeelslid ondertekende schriftelijke mandaat | wordt het door het personeelslid ondertekende schriftelijke mandaat |
toegevoegd aan de aanvraag (7). | toegevoegd aan de aanvraag (7). |
In het kader van de rechtshulp beschikt het personeelslid over een | In het kader van de rechtshulp beschikt het personeelslid over een |
vrije keuze van advocaat. De overheid draagt de kosten van de | vrije keuze van advocaat. De overheid draagt de kosten van de |
rechtshulp, tenzij de honoraria en kosten van een gekozen advocaat | rechtshulp, tenzij de honoraria en kosten van een gekozen advocaat |
duidelijk niet in verhouding staan tot de aard en de omvang van de | duidelijk niet in verhouding staan tot de aard en de omvang van de |
zaak (8). | zaak (8). |
Wanneer het personeelslid van werkgever verandert nadat de feiten | Wanneer het personeelslid van werkgever verandert nadat de feiten |
hebben plaatsgevonden waarvoor het rechtshulp vraagt, blijft de | hebben plaatsgevonden waarvoor het rechtshulp vraagt, blijft de |
oorspronkelijke werkgever bevoegd voor de rechtshulp. Hetzelfde geldt | oorspronkelijke werkgever bevoegd voor de rechtshulp. Hetzelfde geldt |
wanneer een personeelslid met pensioen gaat, wanneer het ontslag neemt | wanneer een personeelslid met pensioen gaat, wanneer het ontslag neemt |
of om een andere reden de politie verlaat. | of om een andere reden de politie verlaat. |
Ieder personeelslid dat voldoet aan de voorwaarden van het artikel 52 | Ieder personeelslid dat voldoet aan de voorwaarden van het artikel 52 |
van de WPA heeft recht op rechtshulp, zonder een beslissing van een | van de WPA heeft recht op rechtshulp, zonder een beslissing van een |
herverzekeringsonderneming te moeten afwachten. De verlening van | herverzekeringsonderneming te moeten afwachten. De verlening van |
rechtshulp kan niet worden uitgesteld op grond van het feit dat er een | rechtshulp kan niet worden uitgesteld op grond van het feit dat er een |
gerechtelijke procedure loopt of dat de vermeende dader niet voor het | gerechtelijke procedure loopt of dat de vermeende dader niet voor het |
gerecht wordt gebracht. | gerecht wordt gebracht. |
Wat de politiezones betreft, is het college van burgemeester en | Wat de politiezones betreft, is het college van burgemeester en |
schepenen of het politiecollege bevoegd om een beslissing te nemen | schepenen of het politiecollege bevoegd om een beslissing te nemen |
over het verzoek om rechtshulp, niet de herverzekeringsonderneming. De | over het verzoek om rechtshulp, niet de herverzekeringsonderneming. De |
herverzekeringsonderneming heeft enkel met de werkgever een | herverzekeringsonderneming heeft enkel met de werkgever een |
contractuele relatie en niet met het personeelslid, dat dus als een | contractuele relatie en niet met het personeelslid, dat dus als een |
derde ten opzichte van de herverzekeringsonderneming moet worden | derde ten opzichte van de herverzekeringsonderneming moet worden |
beschouwd. Bijgevolg mag de informatie die het personeelslid in het | beschouwd. Bijgevolg mag de informatie die het personeelslid in het |
kader van zijn verzoek aan de bevoegde overheid heeft meegedeeld, niet | kader van zijn verzoek aan de bevoegde overheid heeft meegedeeld, niet |
aan de herverzekeringsonderneming worden doorgegeven, tenzij het | aan de herverzekeringsonderneming worden doorgegeven, tenzij het |
personeelslid zijn formele schriftelijke toestemming heeft gegeven dat | personeelslid zijn formele schriftelijke toestemming heeft gegeven dat |
deze informatie aan de herverzekeringsonderneming wordt doorgegeven. | deze informatie aan de herverzekeringsonderneming wordt doorgegeven. |
Ten slotte dient opgemerkt te worden dat indien de | Ten slotte dient opgemerkt te worden dat indien de |
herverzekeringsonderneming weigert de kosten van rechtshulp op zich te | herverzekeringsonderneming weigert de kosten van rechtshulp op zich te |
nemen, het aan de politiezone is om deze kosten op zich te nemen | nemen, het aan de politiezone is om deze kosten op zich te nemen |
indien aan de voorwaarden van artikel 52 van de WPA is voldaan. | indien aan de voorwaarden van artikel 52 van de WPA is voldaan. |
Indien de rechtshulp werd toegekend maar naderhand uit de | Indien de rechtshulp werd toegekend maar naderhand uit de |
gerechtelijke beslissing blijkt dat dit onterecht is, kunnen de in dit | gerechtelijke beslissing blijkt dat dit onterecht is, kunnen de in dit |
verband gemaakte kosten van het personeelslid worden teruggevorderd | verband gemaakte kosten van het personeelslid worden teruggevorderd |
overeenkomstig artikel 49 van de WPA. | overeenkomstig artikel 49 van de WPA. |
3. Andere steun en vergoedingen (bijlage 5) | 3. Andere steun en vergoedingen (bijlage 5) |
Naast rechtshulp kunnen de leden van de Geïntegreerde Politie, in | Naast rechtshulp kunnen de leden van de Geïntegreerde Politie, in |
bepaalde gevallen en mits naleving van bepaalde voorwaarden, tevens | bepaalde gevallen en mits naleving van bepaalde voorwaarden, tevens |
een beroep doen op financiële hulp als de feiten waarvan ze | een beroep doen op financiële hulp als de feiten waarvan ze |
slachtoffer zijn gekwalificeerd kunnen worden als opzettelijke | slachtoffer zijn gekwalificeerd kunnen worden als opzettelijke |
gewelddaden en als de vergoeding voor de geleden schade ontoereikend | gewelddaden en als de vergoeding voor de geleden schade ontoereikend |
is, bijvoorbeeld omdat de dader onbekend of onvermogend is. In | is, bijvoorbeeld omdat de dader onbekend of onvermogend is. In |
dergelijk geval kan de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers | dergelijk geval kan de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers |
van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders een | van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders een |
financiële tussenkomt toekennen. | financiële tussenkomt toekennen. |
Het personeelslid kan bij deze procedure worden bijgestaan. Het kan | Het personeelslid kan bij deze procedure worden bijgestaan. Het kan |
hiervoor een beroep doen op de procedure voor rechtshulp. | hiervoor een beroep doen op de procedure voor rechtshulp. |
Aan bepaalde categorieën van personen die wegens hun lichamelijke | Aan bepaalde categorieën van personen die wegens hun lichamelijke |
ongeschiktheid genoodzaakt zijn de dienst definitief te verlaten, | ongeschiktheid genoodzaakt zijn de dienst definitief te verlaten, |
wordt in vredestijd, bovenop de vergoedingen toegekend krachtens de | wordt in vredestijd, bovenop de vergoedingen toegekend krachtens de |
wetgeving op de arbeidsongevallen of de vergoedingspensioenen, een | wetgeving op de arbeidsongevallen of de vergoedingspensioenen, een |
(bijzondere) vergoeding voor morele schade toegekend. | (bijzondere) vergoeding voor morele schade toegekend. |
De leidinggevenden en de contactpersonen "feiten van geweld" staan het | De leidinggevenden en de contactpersonen "feiten van geweld" staan het |
slachtoffer of zijn rechthebbenden te allen tijde bij tijdens het | slachtoffer of zijn rechthebbenden te allen tijde bij tijdens het |
aanvragen van deze vergoedingen en bij de opvolging van de procedures. | aanvragen van deze vergoedingen en bij de opvolging van de procedures. |
4. Mogelijkheid tot herplaatsing van het slachtoffer bij | 4. Mogelijkheid tot herplaatsing van het slachtoffer bij |
werkhervatting (bijlage 6) | werkhervatting (bijlage 6) |
Een laatste belangrijk punt betreft de mogelijkheid tot herplaatsing | Een laatste belangrijk punt betreft de mogelijkheid tot herplaatsing |
van het slachtoffer. Wij verwachten van de leidinggevenden dat zij | van het slachtoffer. Wij verwachten van de leidinggevenden dat zij |
gedurende de gehele periode van afwezigheid met het getroffen | gedurende de gehele periode van afwezigheid met het getroffen |
personeelslid contact houden, tenzij het personeelslid dit | personeelslid contact houden, tenzij het personeelslid dit |
uitdrukkelijk niet wenst. | uitdrukkelijk niet wenst. |
Daarbij gaan de leidinggevende en de contactpersoon "feiten van | Daarbij gaan de leidinggevende en de contactpersoon "feiten van |
geweld" zo snel mogelijk na, ondersteund door een multidisciplinair | geweld" zo snel mogelijk na, ondersteund door een multidisciplinair |
team (HR-, psychosociale en medische dienst), in welke omstandigheden | team (HR-, psychosociale en medische dienst), in welke omstandigheden |
het personeelslid kan en wenst terug te keren naar de werkvloer en of | het personeelslid kan en wenst terug te keren naar de werkvloer en of |
een herplaatsing aangewezen is. | een herplaatsing aangewezen is. |
De herplaatsing gebeurt altijd in overleg met het betrokken | De herplaatsing gebeurt altijd in overleg met het betrokken |
personeelslid, en met zijn toestemming. In het kader van geweld tegen | personeelslid, en met zijn toestemming. In het kader van geweld tegen |
politiemensen kan de herplaatsing op besluit van de minister van | politiemensen kan de herplaatsing op besluit van de minister van |
Binnenlandse Zaken doorgaan in een ander politiekorps dan het korps | Binnenlandse Zaken doorgaan in een ander politiekorps dan het korps |
van het slachtoffer van de feiten van geweld. | van het slachtoffer van de feiten van geweld. |
De Minister van Binnenlandse Zaken, | De Minister van Binnenlandse Zaken, |
A. VERLINDEN | A. VERLINDEN |
De Minister van Justitie, | De Minister van Justitie, |
V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
1 art. VI.9, 2°, UBPol. | 1 art. VI.9, 2°, UBPol. |
2 art. VI.9, 4°, UBPol. | 2 art. VI.9, 4°, UBPol. |
3 art. VI.9, 19°, UBPol. | 3 art. VI.9, 19°, UBPol. |
4 Onder werkgever wordt verstaan: de leidinggevende in de zin van deze | 4 Onder werkgever wordt verstaan: de leidinggevende in de zin van deze |
richtlijn, namelijk de commissaris-generaal en de directeurs-generaal | richtlijn, namelijk de commissaris-generaal en de directeurs-generaal |
voor de Federale Politie en de korpschefs voor de Lokale Politie. | voor de Federale Politie en de korpschefs voor de Lokale Politie. |
5 Interventienummer: dit betreft een nummer dat bestaat uit vijf | 5 Interventienummer: dit betreft een nummer dat bestaat uit vijf |
cijfers die afgeleid zijn van het identificatienummer van het lid van | cijfers die afgeleid zijn van het identificatienummer van het lid van |
het operationeel kader. Behalve wanneer de omstandigheden het niet | het operationeel kader. Behalve wanneer de omstandigheden het niet |
toelaten, draagt minstens één van de leden van het operationeel kader, | toelaten, draagt minstens één van de leden van het operationeel kader, |
die tegenover een persoon optreden in burgerkledij, een armband die op | die tegenover een persoon optreden in burgerkledij, een armband die op |
zichtbare en leesbare wijze het interventienummer vermeldt waarvan | zichtbare en leesbare wijze het interventienummer vermeldt waarvan |
deze houder is. | deze houder is. |
6 COL 10/2017: De magistraat kan desalniettemin maatregelen nemen | 6 COL 10/2017: De magistraat kan desalniettemin maatregelen nemen |
zoals de pretoriaanse probatie, de minnelijke schikking of de | zoals de pretoriaanse probatie, de minnelijke schikking of de |
bemiddeling in strafzaken, in zover deze een ernstig, efficiënt en | bemiddeling in strafzaken, in zover deze een ernstig, efficiënt en |
passend antwoord bieden op de gepleegde feiten. | passend antwoord bieden op de gepleegde feiten. |
7 Zie artikel 6, § 1 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 | 7 Zie artikel 6, § 1 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 |
betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en | betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en |
zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. | zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. |
8 Artikel 7, § 2 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 | 8 Artikel 7, § 2 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 |
betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en | betreffende de burgerlijke aansprakelijkheid van en de rechtshulp en |
zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. | zaakschadevergoeding voor personeelsleden van de politiediensten. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |