← Terug naar "Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit. - Publicatie krachtens
artikel 13 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking,
goedkeuring en bekendmaking van het plan inz Het
Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit werd goedgekeurd(...)"
| Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit. - Publicatie krachtens artikel 13 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking, goedkeuring en bekendmaking van het plan inz Het Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit werd goedgekeurd(...) | Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit. - Publicatie krachtens artikel 13 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking, goedkeuring en bekendmaking van het plan inz Het Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit werd goedgekeurd(...) |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE |
| Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor | Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor |
| elektriciteit. - Publicatie krachtens artikel 13 van het koninklijk | elektriciteit. - Publicatie krachtens artikel 13 van het koninklijk |
| besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking, | besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking, |
| goedkeuring en bekendmaking van het plan inzake ontwikkeling van het | goedkeuring en bekendmaking van het plan inzake ontwikkeling van het |
| transmissienet voor elektriciteit | transmissienet voor elektriciteit |
| Het Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor | Het Federaal Ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor |
| elektriciteit werd goedgekeurd door de Minister voor Energie op 14 | elektriciteit werd goedgekeurd door de Minister voor Energie op 14 |
| november 2011, conform artikel 11 van het koninklijk besluit van 20 | november 2011, conform artikel 11 van het koninklijk besluit van 20 |
| december 2007. De finale versie van dit plan, in zijn geheel en | december 2007. De finale versie van dit plan, in zijn geheel en |
| samengevat, alsook de verklaring beoogd in artikel 9 van ditzelfde | samengevat, alsook de verklaring beoogd in artikel 9 van ditzelfde |
| besluit, zijn beschikbaar op de federale portaalsite, op de site van | besluit, zijn beschikbaar op de federale portaalsite, op de site van |
| de FOD Economie, K.M.O, Middenstand en Energie, alsook op de site van | de FOD Economie, K.M.O, Middenstand en Energie, alsook op de site van |
| de transmissienetbeheerder van elektriciteit op de volgende adressen : | de transmissienetbeheerder van elektriciteit op de volgende adressen : |
| http://www.belgium.be, http://economie.fgov.be en http://www.elia.be. | http://www.belgium.be, http://economie.fgov.be en http://www.elia.be. |
| De verklaring beoogd onder artikel 9 is bovendien in extenso hieronder | De verklaring beoogd onder artikel 9 is bovendien in extenso hieronder |
| gepubliceerd. | gepubliceerd. |
| Verklaring van de Algemene Directie Energie betreffend het | Verklaring van de Algemene Directie Energie betreffend het |
| ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit | ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit |
| ELIA met het oog op de goedkeuring van het plan door de federale | ELIA met het oog op de goedkeuring van het plan door de federale |
| Minister van Energie | Minister van Energie |
| Deze verklaring die werd opgesteld door de Algemene Directie Energie | Deze verklaring die werd opgesteld door de Algemene Directie Energie |
| berust op : | berust op : |
| - artikel 9 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 | - artikel 9 van het koninklijk besluit van 20 december 2007 |
| betreffende de procedure voor uitwerking, goedkeuring en bekendmaking | betreffende de procedure voor uitwerking, goedkeuring en bekendmaking |
| van het plan inzake ontwikkeling van het transmissienet voor | van het plan inzake ontwikkeling van het transmissienet voor |
| elektriciteit, en | elektriciteit, en |
| - artikel 16 van de wet van 13 februari 2006 betreffende de | - artikel 16 van de wet van 13 februari 2006 betreffende de |
| beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en | beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en |
| programma's en de inspraak van het publiek bij de uitwerking van de | programma's en de inspraak van het publiek bij de uitwerking van de |
| plannen en programma's betreffende het milieu. | plannen en programma's betreffende het milieu. |
| De verklaring preciseert : | De verklaring preciseert : |
| - de huidige context | - de huidige context |
| - de methode van aanpak, | - de methode van aanpak, |
| - de overlegprocedure, | - de overlegprocedure, |
| - de wijze waarop rekening werd gehouden met het resultaat van de | - de wijze waarop rekening werd gehouden met het resultaat van de |
| beraadslagingen, | beraadslagingen, |
| - de wijze waarop het milieueffectenrapport en de raadplegingen, | - de wijze waarop het milieueffectenrapport en de raadplegingen, |
| uitgevoerd krachtens de artikelen 12 tot 14 van de wet van 13 februari | uitgevoerd krachtens de artikelen 12 tot 14 van de wet van 13 februari |
| 2006, in aanmerking werden genomen, de redelijke oplossingen die | 2006, in aanmerking werden genomen, de redelijke oplossingen die |
| worden overwogen met als doel rekening te houden met belangrijke | worden overwogen met als doel rekening te houden met belangrijke |
| milieueffecten alsook de wijze waarop de opvolging ervan kan worden | milieueffecten alsook de wijze waarop de opvolging ervan kan worden |
| verzekerd. | verzekerd. |
| 1. Inleiding : het federaal ontwikkelingsplan | 1. Inleiding : het federaal ontwikkelingsplan |
| De transmissienetbeheerder, Elia, heeft het ontwikkelingsplan van het | De transmissienetbeheerder, Elia, heeft het ontwikkelingsplan van het |
| transmissienet van elektriciteit opgesteld zoals bepaald in het | transmissienet van elektriciteit opgesteld zoals bepaald in het |
| artikel 13 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van | artikel 13 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van |
| de elektriciteitsmarkt (« Elektriciteitswet ») en het koninklijk | de elektriciteitsmarkt (« Elektriciteitswet ») en het koninklijk |
| besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking, | besluit van 20 december 2007 betreffende de procedure voor uitwerking, |
| goedkeuring en bekendmaking van het plan inzake ontwikkeling van het | goedkeuring en bekendmaking van het plan inzake ontwikkeling van het |
| transmissienet voor elektriciteit. | transmissienet voor elektriciteit. |
| Het ontwikkelingsplan bestrijkt een periode van tien jaar. Het werd | Het ontwikkelingsplan bestrijkt een periode van tien jaar. Het werd |
| opgesteld in samenwerking met de Algemene Directie Energie en het | opgesteld in samenwerking met de Algemene Directie Energie en het |
| Federaal Planbureau binnen de twaalf maanden na de publicatie van de | Federaal Planbureau binnen de twaalf maanden na de publicatie van de |
| studie inzake de perspectieven van de elektriciteitsbevoorrading | studie inzake de perspectieven van de elektriciteitsbevoorrading |
| 2008-2017. Dit plan zal vervolgens om de vier jaar worden aangepast. | 2008-2017. Dit plan zal vervolgens om de vier jaar worden aangepast. |
| Dit plan omvat een gedetailleerde inschatting van de behoeften aan | Dit plan omvat een gedetailleerde inschatting van de behoeften aan |
| elektriciteitscapaciteit, rekening houdend met : | elektriciteitscapaciteit, rekening houdend met : |
| - de behoefte aan adequate reservecapaciteit, | - de behoefte aan adequate reservecapaciteit, |
| - de projecten van algemeen belang die worden vastgesteld door de | - de projecten van algemeen belang die worden vastgesteld door de |
| instellingen van de Europese Unie op het gebied van de trans-Europese | instellingen van de Europese Unie op het gebied van de trans-Europese |
| netten, | netten, |
| - de resultaten van de eerste prospectieve studie en de onzekerheden | - de resultaten van de eerste prospectieve studie en de onzekerheden |
| die in deze studie worden aangegeven met betrekking tot de evolutie | die in deze studie worden aangegeven met betrekking tot de evolutie |
| van het productiepark. | van het productiepark. |
| Het ontwikkelingsplan geeft aan dat ELIA ook de denkpistes en de | Het ontwikkelingsplan geeft aan dat ELIA ook de denkpistes en de |
| mogelijke configuraties voor de aansluiting van de netten en de | mogelijke configuraties voor de aansluiting van de netten en de |
| windparken in de Noordzee in overweging neemt. Uit het | windparken in de Noordzee in overweging neemt. Uit het |
| ontwikkelingsplan komt ook naar voren dat de mogelijkheid bestaat dat | ontwikkelingsplan komt ook naar voren dat de mogelijkheid bestaat dat |
| ELIA later, in het verlengde van het Plan, concrete | ELIA later, in het verlengde van het Plan, concrete |
| investeringsprojecten zou kunnen voorstellen afhankelijk van de | investeringsprojecten zou kunnen voorstellen afhankelijk van de |
| verwachte ontwikkelingen inzake de reglementering. Volgens het Plan | verwachte ontwikkelingen inzake de reglementering. Volgens het Plan |
| overweegt Elia ook de realisatie van twee nieuwe grensoverschrijdende | overweegt Elia ook de realisatie van twee nieuwe grensoverschrijdende |
| interconnecties, de ene naar het Verenigd Koninkrijk en de andere naar | interconnecties, de ene naar het Verenigd Koninkrijk en de andere naar |
| Duitsland : dat zijn respectievelijk het Nemo-project en het | Duitsland : dat zijn respectievelijk het Nemo-project en het |
| Alegro-project. | Alegro-project. |
| 2. Huidige context | 2. Huidige context |
| De transmissienetbeheerder heeft het ontwikkelingsplan opgesteld | De transmissienetbeheerder heeft het ontwikkelingsplan opgesteld |
| rekening houdend met de context die heel wat veranderingen kent en een | rekening houdend met de context die heel wat veranderingen kent en een |
| impact heeft op de elektriciteitssector. De huidige context geeft een | impact heeft op de elektriciteitssector. De huidige context geeft een |
| aantal basistendensen aan. Deze kunnen als volgt worden samengevat : | aantal basistendensen aan. Deze kunnen als volgt worden samengevat : |
| - het halen van de Belgische en Europese energie- en | - het halen van de Belgische en Europese energie- en |
| klimaatdoelstellingen in combinatie met de gemiddelde leeftijd van het | klimaatdoelstellingen in combinatie met de gemiddelde leeftijd van het |
| productiepark; deze trend laat vermoeden dat er een grondige | productiepark; deze trend laat vermoeden dat er een grondige |
| omschakeling zal plaatsvinden wat de Europese energiemix betreft; | omschakeling zal plaatsvinden wat de Europese energiemix betreft; |
| - het groeiend aandeel van de decentrale productie-eenheden en/of van | - het groeiend aandeel van de decentrale productie-eenheden en/of van |
| de eenheden op basis van hernieuwbare energiebronnen in combinatie met | de eenheden op basis van hernieuwbare energiebronnen in combinatie met |
| de toename van het variabel karakter van de fysieke elektrische | de toename van het variabel karakter van de fysieke elektrische |
| stromen; | stromen; |
| - een geliberaliseerde en open markt die wordt gekenmerkt door grote | - een geliberaliseerde en open markt die wordt gekenmerkt door grote |
| onzekerheid, enerzijds over de toekomstige energiemix en anderzijds | onzekerheid, enerzijds over de toekomstige energiemix en anderzijds |
| over de lokalisatie van de productie-eenheden die in dienst zullen | over de lokalisatie van de productie-eenheden die in dienst zullen |
| worden gesteld of stilgelegd, anderzijds; | worden gesteld of stilgelegd, anderzijds; |
| - de globale energie-efficiëntie die voortdurend toeneemt, zou kunnen | - de globale energie-efficiëntie die voortdurend toeneemt, zou kunnen |
| leiden tot een toenemende elektrificering van de samenleving via het | leiden tot een toenemende elektrificering van de samenleving via het |
| substitutie-effect en zou dus ook paradoxaal kunnen leiden tot een | substitutie-effect en zou dus ook paradoxaal kunnen leiden tot een |
| stijging van het eindverbruik van elektriciteit. | stijging van het eindverbruik van elektriciteit. |
| Het geheel van deze elementen wordt vertaald in het ontwikkelingsplan, | Het geheel van deze elementen wordt vertaald in het ontwikkelingsplan, |
| meer bepaald door : | meer bepaald door : |
| - het uitwerken van tracés voor de versterking van het transmissienet | - het uitwerken van tracés voor de versterking van het transmissienet |
| voor elektriciteit. Dat net zal zowel efficiënt, robuust als flexibel | voor elektriciteit. Dat net zal zowel efficiënt, robuust als flexibel |
| moeten zijn om een kwalitatieve nettoegang te kunnen verlenen in de | moeten zijn om een kwalitatieve nettoegang te kunnen verlenen in de |
| verschillende combinaties van hypothesen. Ook flexibiliteit is hier | verschillende combinaties van hypothesen. Ook flexibiliteit is hier |
| belangrijk, want deze tracés moeten gedeeltelijk of in hun geheel | belangrijk, want deze tracés moeten gedeeltelijk of in hun geheel |
| kunnen worden herzien naargelang van de evolutie van de verschillende | kunnen worden herzien naargelang van de evolutie van de verschillende |
| projecten van de producenten; | projecten van de producenten; |
| - het verder ontwikkelen van de capaciteiten van de | - het verder ontwikkelen van de capaciteiten van de |
| interconnectieverbindingen vanuit het oogpunt van de marktintegratie, | interconnectieverbindingen vanuit het oogpunt van de marktintegratie, |
| om het evenwicht te verzekeren tussen vraag en aanbod, zowel als er | om het evenwicht te verzekeren tussen vraag en aanbod, zowel als er |
| zich een productietekort zou voordoen, zowel bijvoorbeeld door de | zich een productietekort zou voordoen, zowel bijvoorbeeld door de |
| niet-beschikbaarheid van bepaalde eenheden, als wanneer er zich | niet-beschikbaarheid van bepaalde eenheden, als wanneer er zich |
| productieoverschot zou voordoen, dat bijvoorbeeld toe te schrijven is | productieoverschot zou voordoen, dat bijvoorbeeld toe te schrijven is |
| aan een lage flexibiliteit van het centrale productiepark gecombineerd | aan een lage flexibiliteit van het centrale productiepark gecombineerd |
| met een hoog injectieniveau van productie uit hernieuwbare energie; | met een hoog injectieniveau van productie uit hernieuwbare energie; |
| - de lokale versterking van het transmissienet om de zones te | - de lokale versterking van het transmissienet om de zones te |
| ondersteunen waar een verhoging van het verbruik gepland is. | ondersteunen waar een verhoging van het verbruik gepland is. |
| De infrastructuurprojecten die zijn opgenomen in het ontwikkelingsplan | De infrastructuurprojecten die zijn opgenomen in het ontwikkelingsplan |
| zijn gekozen op basis van criteria die betrekking hebben op de | zijn gekozen op basis van criteria die betrekking hebben op de |
| betrouwbaarheid, efficiëntie en minimale milieu-impact. Daarenboven | betrouwbaarheid, efficiëntie en minimale milieu-impact. Daarenboven |
| werd, zoals bepaald in de wet van 16 februari 2006, het | werd, zoals bepaald in de wet van 16 februari 2006, het |
| Ontwikkelingsplan aan een milieubeoordeling onderworpen. | Ontwikkelingsplan aan een milieubeoordeling onderworpen. |
| Het Ontwikkelingsplan van het transmissienet voor elektriciteit neemt | Het Ontwikkelingsplan van het transmissienet voor elektriciteit neemt |
| de strategische doelstellingen inzake bevoorradingszekerheid, | de strategische doelstellingen inzake bevoorradingszekerheid, |
| duurzaamheid en concurrentievermogen in aanmerking. Er werd bij het | duurzaamheid en concurrentievermogen in aanmerking. Er werd bij het |
| uitwerken van het Plan maximaal rekening gehouden met de conclusies | uitwerken van het Plan maximaal rekening gehouden met de conclusies |
| van het pilootproject dat werd gerealiseerd op initiatief van ENTSO-E | van het pilootproject dat werd gerealiseerd op initiatief van ENTSO-E |
| : het Europees Tienjarenplan voor de periode 2010-2020. | : het Europees Tienjarenplan voor de periode 2010-2020. |
| 3. Methode van aanpak | 3. Methode van aanpak |
| Gezien de elementen van onzekerheid op het vlak van de ontwikkeling | Gezien de elementen van onzekerheid op het vlak van de ontwikkeling |
| van de elektriciteitsmarkt, werd er aan de netbeheerder gevraagd om | van de elektriciteitsmarkt, werd er aan de netbeheerder gevraagd om |
| een methode te hanteren op basis van scenario's, met name : | een methode te hanteren op basis van scenario's, met name : |
| - een hoge variant en een lage variant voor de elektriciteitsvraag; | - een hoge variant en een lage variant voor de elektriciteitsvraag; |
| - variant van buitendienststelling of niet-buitendienststelling van de | - variant van buitendienststelling of niet-buitendienststelling van de |
| 3 oudste kernreactoren in 2015; | 3 oudste kernreactoren in 2015; |
| - buitendienststellingsvariant van verouderde eenheden en | - buitendienststellingsvariant van verouderde eenheden en |
| indienststellingsvariant van nieuwe centrale eenheden. | indienststellingsvariant van nieuwe centrale eenheden. |
| De hypothesen wat de ontplooiing van productie-eenheden op basis van | De hypothesen wat de ontplooiing van productie-eenheden op basis van |
| hernieuwbare energiebronnen betreft, berusten op het Nationaal | hernieuwbare energiebronnen betreft, berusten op het Nationaal |
| Toewijzingsplan van België. | Toewijzingsplan van België. |
| 4. Naleving van het proces van beraadslaging | 4. Naleving van het proces van beraadslaging |
| - De AD Energie verklaart dat zij geregeld informatie heeft gekregen | - De AD Energie verklaart dat zij geregeld informatie heeft gekregen |
| via coördinatievergaderingen over het verloop van de raadplegingen | via coördinatievergaderingen over het verloop van de raadplegingen |
| voorzien in het koninklijk besluit van 20 december 2007 betreffende de | voorzien in het koninklijk besluit van 20 december 2007 betreffende de |
| procedure voor de uitwerking, goedkeuring en bekendmaking van het plan | procedure voor de uitwerking, goedkeuring en bekendmaking van het plan |
| inzake ontwikkeling van het transmissienet voor elektriciteit, alsook | inzake ontwikkeling van het transmissienet voor elektriciteit, alsook |
| in de wet van 13 februari 2006 over de beoordeling van de | in de wet van 13 februari 2006 over de beoordeling van de |
| milieueffecten van bepaalde plannen en programma's en de inspraak van | milieueffecten van bepaalde plannen en programma's en de inspraak van |
| het publiek bij de uitwerking van de plannen en programma's in verband | het publiek bij de uitwerking van de plannen en programma's in verband |
| met het milieu. | met het milieu. |
| 4.1. Raadpleging van de CREG en de Minister die bevoegd is voor het | 4.1. Raadpleging van de CREG en de Minister die bevoegd is voor het |
| mariene milieu | mariene milieu |
| Overeenkomstig het koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de | Overeenkomstig het koninklijk besluit van 20 december 2007, worden de |
| adviezen die worden verstrekt door de bevoegde Minister voor het | adviezen die worden verstrekt door de bevoegde Minister voor het |
| mariene milieu (27 augustus 2010) en door de CREG (in haar advies 994 | mariene milieu (27 augustus 2010) en door de CREG (in haar advies 994 |
| verstrekt op 14 oktober 2010) in overweging genomen voor het opstellen | verstrekt op 14 oktober 2010) in overweging genomen voor het opstellen |
| van de definitieve versie van het ontwikkelingsplan. | van de definitieve versie van het ontwikkelingsplan. |
| 4.2. De milieueffectenbeoordeling van het ontwerpplan | 4.2. De milieueffectenbeoordeling van het ontwerpplan |
| De AD Energie verklaart dat de milieueffectenbeoordeling werd | De AD Energie verklaart dat de milieueffectenbeoordeling werd |
| uitgevoerd volgens de bepalingen van de wet van 13 februari 2006. | uitgevoerd volgens de bepalingen van de wet van 13 februari 2006. |
| De etappes van het proces betreffende de milieueffectenbeoordeling van | De etappes van het proces betreffende de milieueffectenbeoordeling van |
| het plan waren : | het plan waren : |
| o de beoordelingsperimeter werd bepaald; daartoe werd het ontwerp van | o de beoordelingsperimeter werd bepaald; daartoe werd het ontwerp van |
| register van de milieueffecten opgesteld; hierop heeft het | register van de milieueffecten opgesteld; hierop heeft het |
| Adviescomité SEA in zijn briefwisseling van 22 november 2010 | Adviescomité SEA in zijn briefwisseling van 22 november 2010 |
| opmerkingen geformuleerd; | opmerkingen geformuleerd; |
| o het register werd op basis van dit advies aangepast en het | o het register werd op basis van dit advies aangepast en het |
| definitieve register werd op 1 maart 2011 bezorgd; | definitieve register werd op 1 maart 2011 bezorgd; |
| o een eindrapport werd opgesteld inzake de strategische | o een eindrapport werd opgesteld inzake de strategische |
| milieubeoordeling van het ontwikkelingsplan 2010-2020 op datum van 9 | milieubeoordeling van het ontwikkelingsplan 2010-2020 op datum van 9 |
| mei 2011; | mei 2011; |
| o het Adviescomité SEA heeft op 8 juli 2011 zijn advies over het | o het Adviescomité SEA heeft op 8 juli 2011 zijn advies over het |
| eindrapport verstrekt (advies ontvangen in het kader van de | eindrapport verstrekt (advies ontvangen in het kader van de |
| raadpleging). | raadpleging). |
| Dit laatste advies en de besluiten van het milieueffectenrapport | Dit laatste advies en de besluiten van het milieueffectenrapport |
| werden in aanmerking genomen bij het opstellen van de definitieve | werden in aanmerking genomen bij het opstellen van de definitieve |
| versie van het ontwikkelingsplan 2010-2020. | versie van het ontwikkelingsplan 2010-2020. |
| 4.3. Raadplegingen van de instanties | 4.3. Raadplegingen van de instanties |
| Krachtens de wet van 13 februari 2006, werden vijf instanties | Krachtens de wet van 13 februari 2006, werden vijf instanties |
| geraadpleegd over het ontwerpplan en het milieueffectenrapport : | geraadpleegd over het ontwerpplan en het milieueffectenrapport : |
| o het adviescomité SEA heeft zijn advies bezorgd op 10 juni 2011; | o het adviescomité SEA heeft zijn advies bezorgd op 10 juni 2011; |
| o de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) heeft zijn advies | o de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) heeft zijn advies |
| bezorgd dat werd goedgekeurd tijdens de algemene vergadering van 24 | bezorgd dat werd goedgekeurd tijdens de algemene vergadering van 24 |
| juni 2011; | juni 2011; |
| o de regering van het Vlaams Gewest heeft zijn advies overgemaakt op 8 | o de regering van het Vlaams Gewest heeft zijn advies overgemaakt op 8 |
| juli 2011; | juli 2011; |
| o de regering van Waals Gewest heeft zijn advies overgemaakt op 1 | o de regering van Waals Gewest heeft zijn advies overgemaakt op 1 |
| augustus 2011; | augustus 2011; |
| o de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft geen advies | o de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft geen advies |
| overgemaakt. | overgemaakt. |
| Op basis van de gegevens van het rapport « strategische | Op basis van de gegevens van het rapport « strategische |
| milieubeoordeling » en van het advies van het comité SEA dienaangaande | milieubeoordeling » en van het advies van het comité SEA dienaangaande |
| werd de raadpleging van de buurlanden in dit proces niet nodig geacht. | werd de raadpleging van de buurlanden in dit proces niet nodig geacht. |
| 4.4. Raadpleging van het publiek | 4.4. Raadpleging van het publiek |
| Overeenkomstig de wet van 13 februari 2006 heeft er van 16 mei 2011 | Overeenkomstig de wet van 13 februari 2006 heeft er van 16 mei 2011 |
| tot 14 juli 2011 een publieksraadpleging plaatsgevonden over het | tot 14 juli 2011 een publieksraadpleging plaatsgevonden over het |
| ontwerp van plan en over het milieueffectenrapport. | ontwerp van plan en over het milieueffectenrapport. |
| Deze publieksraadpleging werd georganiseerd volgens de procedure die | Deze publieksraadpleging werd georganiseerd volgens de procedure die |
| beschreven is in de wet van 13 februari 2006. Via deze grootschalige | beschreven is in de wet van 13 februari 2006. Via deze grootschalige |
| publieksraadpleging werd het advies ingewonnen van andere organisaties | publieksraadpleging werd het advies ingewonnen van andere organisaties |
| zoals FEBEG, FEBELIEC, EDORA-ODE en van 3 burgers. Elia heeft elke | zoals FEBEG, FEBELIEC, EDORA-ODE en van 3 burgers. Elia heeft elke |
| individuele brief beantwoord die het ontving in het kader van deze | individuele brief beantwoord die het ontving in het kader van deze |
| ruimere publieksraadpleging. | ruimere publieksraadpleging. |
| 5. Aanpassing van het ontwikkelingsplan in functie van de resultaten | 5. Aanpassing van het ontwikkelingsplan in functie van de resultaten |
| van de raadplegingen | van de raadplegingen |
| Elk advies werd kritisch gelezen. Na deze lezing heeft de | Elk advies werd kritisch gelezen. Na deze lezing heeft de |
| netbeheerder, afhankelijk van het geval, de opmerking genoteerd, een | netbeheerder, afhankelijk van het geval, de opmerking genoteerd, een |
| individueel antwoord geformuleerd of achtereenvolgens de verschillende | individueel antwoord geformuleerd of achtereenvolgens de verschillende |
| versies van de documenten aangepast om zo te komen tot een eindversie | versies van de documenten aangepast om zo te komen tot een eindversie |
| van het ontwikkelingsplan (d.d. 1 september 2011) en van de | van het ontwikkelingsplan (d.d. 1 september 2011) en van de |
| strategische milieubeoordeling (d.d. 9 mei 2011). | strategische milieubeoordeling (d.d. 9 mei 2011). |
| Dit zijn de belangrijkste aanpassingen : | Dit zijn de belangrijkste aanpassingen : |
| - er is rekening gehouden met de opmerkingen en adviezen van de AD | - er is rekening gehouden met de opmerkingen en adviezen van de AD |
| Energie geformuleerd in haar schrijven van 21 september 2010; | Energie geformuleerd in haar schrijven van 21 september 2010; |
| - er is rekening gehouden met de ontwikkelingen in de context van de | - er is rekening gehouden met de ontwikkelingen in de context van de |
| elektriciteitsmarkt op basis van de laatste beschikbare informatie | elektriciteitsmarkt op basis van de laatste beschikbare informatie |
| over bij voorbeeld de recentelijk toegekende individuele | over bij voorbeeld de recentelijk toegekende individuele |
| productievergunningen en de daarbij horende versterkingen van het net, | productievergunningen en de daarbij horende versterkingen van het net, |
| de geleidelijke kernuitstap in sommige Europese landen,...; | de geleidelijke kernuitstap in sommige Europese landen,...; |
| - de laatste gegevens van de prospectieve studie zijn bijgewerkt meer | - de laatste gegevens van de prospectieve studie zijn bijgewerkt meer |
| bepaald op basis van de laatste vooruitzichten van het federaal | bepaald op basis van de laatste vooruitzichten van het federaal |
| planbureau; | planbureau; |
| - er zijn verschillende projecten aangekondigd die niet voorzien waren | - er zijn verschillende projecten aangekondigd die niet voorzien waren |
| in de voorlopige versie van het plan, onder meer als antwoord op | in de voorlopige versie van het plan, onder meer als antwoord op |
| sommige opmerkingen geformuleerd in advies 994 van de CREG; | sommige opmerkingen geformuleerd in advies 994 van de CREG; |
| - er is rekening gehouden met de geconsolideerde cijfers van het | - er is rekening gehouden met de geconsolideerde cijfers van het |
| nationaal plan inzake hernieuwbare energie dat in december 2010 aan de | nationaal plan inzake hernieuwbare energie dat in december 2010 aan de |
| Europese Commissie bezorgd is. | Europese Commissie bezorgd is. |
| 6. Belangrijkste maatregelen voor de opvolging van de belangrijke | 6. Belangrijkste maatregelen voor de opvolging van de belangrijke |
| milieueffecten van het plan | milieueffecten van het plan |
| Zoals bepaald in de wet van 13 februari 2006 beschrijft het rapport de | Zoals bepaald in de wet van 13 februari 2006 beschrijft het rapport de |
| maatregelen om de milieu-impact te verminderen alsook de | maatregelen om de milieu-impact te verminderen alsook de |
| toezichtsmechanismen die door de transmissienetbeheerder zijn | toezichtsmechanismen die door de transmissienetbeheerder zijn |
| voorgesteld. | voorgesteld. |
| De aandacht voor de milieuaspecten wordt voortgezet tot in de | De aandacht voor de milieuaspecten wordt voortgezet tot in de |
| effectieve realisatie van infrastructuurprojecten, die zijn | effectieve realisatie van infrastructuurprojecten, die zijn |
| voorgesteld in het Ontwikkelingsplan. Wanneer de engineeringstudies | voorgesteld in het Ontwikkelingsplan. Wanneer de engineeringstudies |
| een gevorderd stadium bereiken zullen de projecten van het | een gevorderd stadium bereiken zullen de projecten van het |
| Ontwikkelingsplan grondig bestudeerd zijn. Elia zal dan stappen | Ontwikkelingsplan grondig bestudeerd zijn. Elia zal dan stappen |
| ondernemen om de nodige toelatingen en vergunningen te verkrijgen voor | ondernemen om de nodige toelatingen en vergunningen te verkrijgen voor |
| de realisatie ervan. Via die procedures kan dan met de bevoegde | de realisatie ervan. Via die procedures kan dan met de bevoegde |
| overheden nauwkeurig worden nagegaan welke de milieu-impact van de | overheden nauwkeurig worden nagegaan welke de milieu-impact van de |
| verschillende projecten zal zijn. Het publiek zal zich opnieuw kunnen | verschillende projecten zal zijn. Het publiek zal zich opnieuw kunnen |
| uitspreken over de ontwikkelingsprojecten van Elia. Verder zal bij de | uitspreken over de ontwikkelingsprojecten van Elia. Verder zal bij de |
| verwezenlijking van dat plan elke afzonderlijke toegekende vergunning | verwezenlijking van dat plan elke afzonderlijke toegekende vergunning |
| worden opgevolgd door de bevoegde lokale overheden. | worden opgevolgd door de bevoegde lokale overheden. |
| 7. Motivering van de keuze van het ontwikkelingsplan | 7. Motivering van de keuze van het ontwikkelingsplan |
| Op basis van de voorvermelde elementen van het plan, zoals deze in het | Op basis van de voorvermelde elementen van het plan, zoals deze in het |
| plan zelf zijn opgenomen, is de AD Energie van mening dat de | plan zelf zijn opgenomen, is de AD Energie van mening dat de |
| wettelijke voorschriften zijn gerespecteerd en dat er op het vlak van | wettelijke voorschriften zijn gerespecteerd en dat er op het vlak van |
| de belangrijke effecten voor het milieu redelijke oplossingen zijn | de belangrijke effecten voor het milieu redelijke oplossingen zijn |
| gevonden. Ook zijn er maatregelen voor de opvolging van de gevolgen | gevonden. Ook zijn er maatregelen voor de opvolging van de gevolgen |
| aangegeven. Derhalve geeft de AD Energie de aanbeveling dat de | aangegeven. Derhalve geeft de AD Energie de aanbeveling dat de |
| Minister van Energie de definitieve versie (d.d. 1 september 2011 | Minister van Energie de definitieve versie (d.d. 1 september 2011 |
| zoals verbeterd op 8 september 2011) van het federaal | zoals verbeterd op 8 september 2011) van het federaal |
| ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit | ontwikkelingsplan 2010-2020 van het transmissienet voor elektriciteit |
| goedkeurt. | goedkeurt. |
| De Directeur Generaal | De Directeur Generaal |
| M.-P. FAUCONNIER | M.-P. FAUCONNIER |