Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 29/03/2012
← Terug naar "Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de sociale tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan "
Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de sociale tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de sociale tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
29 MAART 2012. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels 29 MAART 2012. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels
voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de sociale voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de sociale
tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels voor het tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels voor het
ten laste nemen hiervan ten laste nemen hiervan
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 108 van de Grondwet; Gelet op artikel 108 van de Grondwet;
Gelet op de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van Gelet op de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van
gasachtige producten en andere door middel van leidingen, artikel gasachtige producten en andere door middel van leidingen, artikel
15/10, § 2, vierde lid, gewijzigd bij de wet van 20 maart 2003 en de 15/10, § 2, vierde lid, gewijzigd bij de wet van 20 maart 2003 en de
wet van 8 januari 2012; wet van 8 januari 2012;
Gelet op het koninklijk besluit van 21 januari 2004 tot vaststelling Gelet op het koninklijk besluit van 21 januari 2004 tot vaststelling
van de nadere regels voor de compensatie van de reële nettokost die van de nadere regels voor de compensatie van de reële nettokost die
voortvloeit uit de toepassing van de sociale maximumprijzen in de voortvloeit uit de toepassing van de sociale maximumprijzen in de
aardgassector en de tussenkomstregels voor het ten laste nemen aardgassector en de tussenkomstregels voor het ten laste nemen
hiervan; hiervan;
Gelet op het voorstel van de Commissie voor de regulering van de Gelet op het voorstel van de Commissie voor de regulering van de
Elektriciteit en het Gas van 6 december 2010; Elektriciteit en het Gas van 6 december 2010;
Gelet op het advies 49.712/3 van de Raad van State, gegeven op 21 juni Gelet op het advies 49.712/3 van de Raad van State, gegeven op 21 juni
2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de wetten
op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Gelet op het nieuwe voorstel van de CREG van 23 maart 2012, Gelet op het nieuwe voorstel van de CREG van 23 maart 2012,
aangevraagd bij het schrijven van 21 maart 2012 van de Minister van aangevraagd bij het schrijven van 21 maart 2012 van de Minister van
Economie en de Staatssecretaris voor Energie; Economie en de Staatssecretaris voor Energie;
Gelet op de hoogdringendheid, op basis van de overweging dat de Gelet op de hoogdringendheid, op basis van de overweging dat de
inflatie die te wijten is aan de stijging van gas en inflatie die te wijten is aan de stijging van gas en
elektriciteitsprijzen zonder verwijl moet bestreden worden; er zijn elektriciteitsprijzen zonder verwijl moet bestreden worden; er zijn
immers verschillende aanwijzingen, bevestigd onder meer door studies immers verschillende aanwijzingen, bevestigd onder meer door studies
van de CREG, de Nationale Bank en het Prijzenobservatorium, dat de van de CREG, de Nationale Bank en het Prijzenobservatorium, dat de
energieprijzen in ons land sterker stijgen dan in de buurlanden; deze energieprijzen in ons land sterker stijgen dan in de buurlanden; deze
sterkere inflatie is nadelig zowel voor consumenten als voor sterkere inflatie is nadelig zowel voor consumenten als voor
bedrijven, want ze tast de koopkracht aan en heeft een nadelige bedrijven, want ze tast de koopkracht aan en heeft een nadelige
invloed op de competitiviteit van ons land ten opzichte van deze invloed op de competitiviteit van ons land ten opzichte van deze
buurlanden; één van de factoren die hoge energieprijzen in de hand buurlanden; één van de factoren die hoge energieprijzen in de hand
werkt, is het systeem van de terugbetaling van de sociale tarieven; werkt, is het systeem van de terugbetaling van de sociale tarieven;
het sociaal tarief bestaat uit twee delen : de energie en de het sociaal tarief bestaat uit twee delen : de energie en de
distributienettarieven; in beide gevallen is het sociaal tarief de distributienettarieven; in beide gevallen is het sociaal tarief de
prijs van het gunstigste aanbod in België; op basis van het prijs van het gunstigste aanbod in België; op basis van het
tegenwoordig van kracht zijnde koninklijk besluit wordt het verschil tegenwoordig van kracht zijnde koninklijk besluit wordt het verschil
tussen deze prijzen en het "normaal" aanbod volledig terugbetaald; tussen deze prijzen en het "normaal" aanbod volledig terugbetaald;
deze terugbetaling is thans op onverantwoorde wijze hoger voor deze terugbetaling is thans op onverantwoorde wijze hoger voor
leveranciers waarvan de energie duurder is en bevoordeelt dus minder leveranciers waarvan de energie duurder is en bevoordeelt dus minder
competitieve leveranciers; daarom moet het systeem hoogdringend worden competitieve leveranciers; daarom moet het systeem hoogdringend worden
aangepast, in die zin dat de huidige disproportionele terugbetaling aangepast, in die zin dat de huidige disproportionele terugbetaling
wordt vervangen door een proportioneel systeem; wordt vervangen door een proportioneel systeem;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 29 Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 29
maart 2012; maart 2012;
Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting op 29 Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting op 29
maart 2012; maart 2012;
Gelet op het advies 51.144/3 van de Raad van State, gegeven op 27 Gelet op het advies 51.144/3 van de Raad van State, gegeven op 27
maart 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de maart 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de
wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie,
Consumenten en Noordzee, van de Vice-Eerste Minister en Minister van Consumenten en Noordzee, van de Vice-Eerste Minister en Minister van
Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen en de Staatssecretaris voor Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen en de Staatssecretaris voor
Energie, Energie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK I. - Definities HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

1° « wet » : de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van 1° « wet » : de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van
gasachtige producten en andere door middel van leidingen; gasachtige producten en andere door middel van leidingen;
2° « ministerieel besluit van 30 maart 2007 » : ministerieel besluit 2° « ministerieel besluit van 30 maart 2007 » : ministerieel besluit
van 30 maart 2007 houdende vaststelling van sociale maximumprijzen van 30 maart 2007 houdende vaststelling van sociale maximumprijzen
voor de levering van aardgas aan de beschermde residentiële klanten voor de levering van aardgas aan de beschermde residentiële klanten
met een laag inkomen of in een kwetsbare situatie; met een laag inkomen of in een kwetsbare situatie;
3° « koninklijk besluit van 28 juni 2009 » : koninklijk besluit van 28 3° « koninklijk besluit van 28 juni 2009 » : koninklijk besluit van 28
juni 2009 betreffende de automatische toepassing van maximumprijzen juni 2009 betreffende de automatische toepassing van maximumprijzen
voor de levering van elektriciteit en aardgas aan de beschermde voor de levering van elektriciteit en aardgas aan de beschermde
residentiële afnemers met een laag inkomen of in een onzekere residentiële afnemers met een laag inkomen of in een onzekere
situatie; situatie;
4° « residentiële beschermde klanten » : 4° « residentiële beschermde klanten » :
a) de eindafnemers van aardgas die aan de voorwaarden van toekenning a) de eindafnemers van aardgas die aan de voorwaarden van toekenning
van de sociale tarieven vastgesteld door artikel 2, A en B, van het van de sociale tarieven vastgesteld door artikel 2, A en B, van het
ministerieel besluit van 30 maart 2007 voldoen en waarvan de lijst van ministerieel besluit van 30 maart 2007 voldoen en waarvan de lijst van
de categorieën is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit; de categorieën is opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit;
b) de huurders van sociale woningen, verhuurd door een sociale b) de huurders van sociale woningen, verhuurd door een sociale
huisvestingsmaatschappij overeenkomstig de gewestelijke wetgeving, huisvestingsmaatschappij overeenkomstig de gewestelijke wetgeving,
waarvan de verwarming met aardgas wordt verzekerd door een waarvan de verwarming met aardgas wordt verzekerd door een
gemeenschappelijke installatie; gemeenschappelijke installatie;
5° « sociaal tarief » : maximumprijs bedoeld in artikel 15/10, § 2, 5° « sociaal tarief » : maximumprijs bedoeld in artikel 15/10, § 2,
eerste lid, van de wet, die door de Commissie wordt berekend eerste lid, van de wet, die door de Commissie wordt berekend
overeenkomstig artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 maart overeenkomstig artikel 8 van het ministerieel besluit van 30 maart
2007; 2007;
6° « Fonds » : het fonds ten gunste van de residentiële beschermde 6° « Fonds » : het fonds ten gunste van de residentiële beschermde
klanten bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 klanten bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 22
december 2003 tot bepaling van de nadere regels voor de financiering december 2003 tot bepaling van de nadere regels voor de financiering
van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing van van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing van
maximumprijzen voor de levering van aardgas aan residentiële maximumprijzen voor de levering van aardgas aan residentiële
beschermde klanten bekrachtigd door de programmawet van 9 juli 2004, beschermde klanten bekrachtigd door de programmawet van 9 juli 2004,
bestemd voor de financiering van de kost die resulteert uit de bestemd voor de financiering van de kost die resulteert uit de
toepassing van sociale tarieven voor de levering van aardgas aan toepassing van sociale tarieven voor de levering van aardgas aan
residentiële beschermde klanten; residentiële beschermde klanten;
7° « referentieprijs » : de prijs bepaald met toepassing van artikel 7° « referentieprijs » : de prijs bepaald met toepassing van artikel
3; : 3; :
8° « regularisatiefactuur » : factuur die het gasbedrijf aan de klant 8° « regularisatiefactuur » : factuur die het gasbedrijf aan de klant
richt en die betrekking heeft op het verschil tussen de som van de richt en die betrekking heeft op het verschil tussen de som van de
voorschotfacturen en het bedrag dat resulteert uit de laatste voorschotfacturen en het bedrag dat resulteert uit de laatste
verbruiksopname; verbruiksopname;
Als het gaat om de levering van aardgas aan sociale Als het gaat om de levering van aardgas aan sociale
huisvestingsmaatschappijen zoals bedoeld in artikel 2, C, van het huisvestingsmaatschappijen zoals bedoeld in artikel 2, C, van het
ministerieel besluit van 30 maart 2007, waarbij het energieverbruik ministerieel besluit van 30 maart 2007, waarbij het energieverbruik
rechtstreeks aan de huurders wordt aangerekend, wordt de « rechtstreeks aan de huurders wordt aangerekend, wordt de «
egularisatiefactuur » in de zin van dit besluit vergezeld van een egularisatiefactuur » in de zin van dit besluit vergezeld van een
attest dat van de aardgasonderneming uitgaat en dat de verbruiksopname attest dat van de aardgasonderneming uitgaat en dat de verbruiksopname
bevat van de gemeenschappelijke verwarmingsketel waarop het sociaal bevat van de gemeenschappelijke verwarmingsketel waarop het sociaal
tarief van toepassing is; tarief van toepassing is;
9° « EAN-code » : European Article Numbering Code, unieke numerieke 9° « EAN-code » : European Article Numbering Code, unieke numerieke
code in een veld van 18 posities voor de identificatie van een code in een veld van 18 posities voor de identificatie van een
toegangspunt tot het distributienet voor elektriciteit of aardgas; toegangspunt tot het distributienet voor elektriciteit of aardgas;
10° « FOD Economie » : de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., 10° « FOD Economie » : de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O.,
Middenstand en Energie. Middenstand en Energie.
HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen HOOFDSTUK II. - Algemene bepalingen

Art. 2.De aardgasonderneming die heeft bevoorraad tegen het sociaal

Art. 2.De aardgasonderneming die heeft bevoorraad tegen het sociaal

tarief : tarief :
1° residentiële beschermde klanten; 1° residentiële beschermde klanten;
2° sociale huisvestingsmaatschappijen die gebouwen verhuren waarvan de 2° sociale huisvestingsmaatschappijen die gebouwen verhuren waarvan de
verwarming met aardgas wordt verzekerd door een gemeenschappelijke verwarming met aardgas wordt verzekerd door een gemeenschappelijke
installatie, installatie,
heeft recht op terugbetaling van de kost die resulteert uit de heeft recht op terugbetaling van de kost die resulteert uit de
toepassing van dit tarief. toepassing van dit tarief.
Deze kost stemt overeen met het verschil tussen de referentieprijs en Deze kost stemt overeen met het verschil tussen de referentieprijs en
het sociaal tarief dat het bedrijf heeft toegepast op de residentiële het sociaal tarief dat het bedrijf heeft toegepast op de residentiële
beschermde klanten; beschermde klanten;
De terugbetaling is verschuldigd mits het gasbedrijf voor de De terugbetaling is verschuldigd mits het gasbedrijf voor de
betreffende factureringsperiode beschikt over : betreffende factureringsperiode beschikt over :
1° hetzij de vermelding van de beschermde klanten in de lijsten die 1° hetzij de vermelding van de beschermde klanten in de lijsten die
aan deze aardgasonderneming werden overgemaakt door de FOD Economie, aan deze aardgasonderneming werden overgemaakt door de FOD Economie,
met toepassing van het koninklijk besluit van 28 juni 2009 (klanten met toepassing van het koninklijk besluit van 28 juni 2009 (klanten
van categorie 1); van categorie 1);
2° hetzij een attest dat hun hoedanigheid als beschermde klant 2° hetzij een attest dat hun hoedanigheid als beschermde klant
aantoont (klanten van categorie 2); aantoont (klanten van categorie 2);
3° hetzij de vermelding van de sociale huisvestingsmaatschappij in de 3° hetzij de vermelding van de sociale huisvestingsmaatschappij in de
lijst van sociale huisvestingsmaatschappijen, gepubliceerd door de lijst van sociale huisvestingsmaatschappijen, gepubliceerd door de
gewesten (klanten van categorie 3). gewesten (klanten van categorie 3).
De modellen van de toegelaten attesten zijn opgenomen in bijlage 2. De modellen van de toegelaten attesten zijn opgenomen in bijlage 2.
Het bedrag van de kost bedoeld in het eerste lid is aan de btw Het bedrag van de kost bedoeld in het eerste lid is aan de btw
onderworpen. onderworpen.

Art. 3.§ 1. De referentieprijs is de som van :

Art. 3.§ 1. De referentieprijs is de som van :

1° De referentie-energiecomponent; en 1° De referentie-energiecomponent; en
2° van de distributiecomponent voortvloeiend uit de toepassing van het 2° van de distributiecomponent voortvloeiend uit de toepassing van het
distributietarief van de netbeheerder bij wie de residentiële distributietarief van de netbeheerder bij wie de residentiële
beschermde klant is aangesloten. beschermde klant is aangesloten.
De referentie-energiecomponent stemt overeen met het rekenkundig De referentie-energiecomponent stemt overeen met het rekenkundig
gemiddelde van de energiecomponenten van het laagste commercieel gemiddelde van de energiecomponenten van het laagste commercieel
tarief van elke leverancier, zoals bedoeld in de artikelen 8 en 9 van tarief van elke leverancier, zoals bedoeld in de artikelen 8 en 9 van
het ministerieel besluit van 30 maart 2007, na aftrek van de twee het ministerieel besluit van 30 maart 2007, na aftrek van de twee
uiterste waarden. uiterste waarden.
§ 2 De referentieprijs wordt door de Commissie berekend en per § 2 De referentieprijs wordt door de Commissie berekend en per
aangetekende post overgemaakt aan de aardgasondernemingen, een maand aangetekende post overgemaakt aan de aardgasondernemingen, een maand
vóór de inwerkingtreding van het sociaal tarief in overeenstemming met vóór de inwerkingtreding van het sociaal tarief in overeenstemming met
artikel 6 van het ministerieel besluit van 30 maart 2007. artikel 6 van het ministerieel besluit van 30 maart 2007.
§ 3 De Commissie kan bijkomende praktische modaliteiten vaststellen § 3 De Commissie kan bijkomende praktische modaliteiten vaststellen
voor de berekening van de referentieprijs. voor de berekening van de referentieprijs.

Art. 4.De kost bedoeld in artikel 2, wordt berekend ter gelegenheid

Art. 4.De kost bedoeld in artikel 2, wordt berekend ter gelegenheid

van elke facturatie. Deze berekening is geautomatiseerd en van elke facturatie. Deze berekening is geautomatiseerd en
geïntegreerd in de factureringssoftware van de aardgasonderneming. Met geïntegreerd in de factureringssoftware van de aardgasonderneming. Met
behulp van deze software stelt de aardgasonderneming enerzijds de behulp van deze software stelt de aardgasonderneming enerzijds de
factuur tegen sociaal tarief op die naar de klant wordt verstuurd en factuur tegen sociaal tarief op die naar de klant wordt verstuurd en
herberekent hij anderzijds het bedrag van deze factuur tegen herberekent hij anderzijds het bedrag van deze factuur tegen
referentieprijs. referentieprijs.

Art. 5.De afzonderlijke boekhouding bedoeld in artikel 15/10, § 2,

Art. 5.De afzonderlijke boekhouding bedoeld in artikel 15/10, § 2,

tweede lid, van de wet omvat de afzonderlijke registratie : tweede lid, van de wet omvat de afzonderlijke registratie :
1° van het omzetcijfer dat resulteert uit de levering van aardgas 1° van het omzetcijfer dat resulteert uit de levering van aardgas
tegen sociaal tarief; tegen sociaal tarief;
2° van het bedrag van de door het Fonds gestorte compensaties. 2° van het bedrag van de door het Fonds gestorte compensaties.
HOOFDSTUK III. - Opstelling van de aangiften van schuldvorderingen HOOFDSTUK III. - Opstelling van de aangiften van schuldvorderingen

Art. 6.§ 1. Met het oog op de terugbetaling van de kost bedoeld in

Art. 6.§ 1. Met het oog op de terugbetaling van de kost bedoeld in

artikel 2, dient de aardgasonderneming bij de Commissie, in originele artikel 2, dient de aardgasonderneming bij de Commissie, in originele
versie en vergezeld van haarbijlagen, een aangifte van schuldvordering versie en vergezeld van haarbijlagen, een aangifte van schuldvordering
in. in.
Deze aangifte van schuldvordering dekt de regularisatiefacturen die Deze aangifte van schuldvordering dekt de regularisatiefacturen die
werden verstuurd in de loop van het jaar waarop de schuldvordering werden verstuurd in de loop van het jaar waarop de schuldvordering
betrekking heeft. betrekking heeft.
§ 2. De aangifte van schuldvordering en haar bijlagen worden bij de § 2. De aangifte van schuldvordering en haar bijlagen worden bij de
Commissie ingediend per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs Commissie ingediend per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
uiterlijk op 31 maart van het volgend kalenderjaar. uiterlijk op 31 maart van het volgend kalenderjaar.
Onverminderd artikel 9 geeft de aangifte van schuldvordering die na Onverminderd artikel 9 geeft de aangifte van schuldvordering die na
deze datum wordt ingediend geen recht meer op een terugbetaling. deze datum wordt ingediend geen recht meer op een terugbetaling.

Art. 7.§ 1. De aangifte van schuldvordering met betrekking tot de

Art. 7.§ 1. De aangifte van schuldvordering met betrekking tot de

terugbetaling van de kost bedoeld in artikel 2, wordt « Aangifte van terugbetaling van de kost bedoeld in artikel 2, wordt « Aangifte van
schuldvordering voor de terugbetaling van de kost bedoeld in artikel schuldvordering voor de terugbetaling van de kost bedoeld in artikel
2, van het koninklijk besluit van 29 maart 2012 tot vaststelling van 2, van het koninklijk besluit van 29 maart 2012 tot vaststelling van
de regels voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de de regels voor het bepalen van de kosten van de toepassing van de
sociale tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels sociale tarieven door de aardgasondernemingen en de tussenkomstregels
voor het ten laste nemen hiervan » genoemd. voor het ten laste nemen hiervan » genoemd.
Deze aangifte van schuldvordering vermeldt op zijn minst : Deze aangifte van schuldvordering vermeldt op zijn minst :
1° het jaar waarop de aangifte van schuldvordering betrekking heeft; 1° het jaar waarop de aangifte van schuldvordering betrekking heeft;
2° het totale verschuldigde bedrag exclusief btw; 2° het totale verschuldigde bedrag exclusief btw;
3°het bedrag van de btw; 3°het bedrag van de btw;
4° het totale verschuldigde bedrag inclusief btw; 4° het totale verschuldigde bedrag inclusief btw;
5° de vermelding « Dit document is geen factuur en laat niet toe de 5° de vermelding « Dit document is geen factuur en laat niet toe de
btw af te trekken »; btw af te trekken »;
6° het rekeningnummer waarop de terugbetaling kan gebeuren; 6° het rekeningnummer waarop de terugbetaling kan gebeuren;
7° de handtekening van de perso(o)n(en) met handtekeningbevoegdheid 7° de handtekening van de perso(o)n(en) met handtekeningbevoegdheid
voor de betrokkene aardgasonderneming en de na(a)m(en) en functie(s) voor de betrokkene aardgasonderneming en de na(a)m(en) en functie(s)
van deze perso(o)n(en); van deze perso(o)n(en);
8° het totale aantal beschermde klanten aan wie het uitsluitend 8° het totale aantal beschermde klanten aan wie het uitsluitend
aardgas levert; aardgas levert;
9° in voorkomend geval, het totale aantal beschermde klanten aan wie 9° in voorkomend geval, het totale aantal beschermde klanten aan wie
het elektriciteit en aardgas levert; het elektriciteit en aardgas levert;
10° voor elk van deze categorieën van klanten, het gemiddelde bedrag 10° voor elk van deze categorieën van klanten, het gemiddelde bedrag
van de vordering dat overeenstemt met de verhouding tussen het bedrag van de vordering dat overeenstemt met de verhouding tussen het bedrag
van de totale schuldvordering en het aantal betrokken klanten. van de totale schuldvordering en het aantal betrokken klanten.
§ 2. Als bijlage bij de aangifte van schuldvordering bedoeld in § 1, § 2. Als bijlage bij de aangifte van schuldvordering bedoeld in § 1,
deelt de leverancier zijn volledige tarieflijsten mee die van deelt de leverancier zijn volledige tarieflijsten mee die van
toepassing zijn voor elk van de maanden waarop de aangifte van toepassing zijn voor elk van de maanden waarop de aangifte van
schuldvordering betrekking heeft. schuldvordering betrekking heeft.
§ 3. Als bijlage bij de aangifte bedoeld in § 1, deelt de § 3. Als bijlage bij de aangifte bedoeld in § 1, deelt de
aardgasonderneming tevens in elektronische vorm, op een aardgasonderneming tevens in elektronische vorm, op een
informatiedrager zoals een cd-rom of een USB-stick, of als bijlage bij informatiedrager zoals een cd-rom of een USB-stick, of als bijlage bij
een e-mail met leesbevestiging, voor elk van de maanden waarop de een e-mail met leesbevestiging, voor elk van de maanden waarop de
aangifte van schuldvordering betrekking heeft, de nominatieve lijst aangifte van schuldvordering betrekking heeft, de nominatieve lijst
mee van de residentiële beschermde klanten van categorie 1 en 2 die mee van de residentiële beschermde klanten van categorie 1 en 2 die
aan sociaal tarief worden gefactureerd en, voor elk van deze klanten, aan sociaal tarief worden gefactureerd en, voor elk van deze klanten,
alle factureringsparameters waarmee de juistheid van het bedrag van de alle factureringsparameters waarmee de juistheid van het bedrag van de
factuur aan sociaal tarief en het bedrag dat tegen referentieprijs zou factuur aan sociaal tarief en het bedrag dat tegen referentieprijs zou
zijn gefactureerd kan worden nagegaan. zijn gefactureerd kan worden nagegaan.
Deze factureringsparameters omvatten op zijn minst : Deze factureringsparameters omvatten op zijn minst :
1° de identificatie van de desbetreffende klant en zijn EAN-code; 1° de identificatie van de desbetreffende klant en zijn EAN-code;
2° de datum van het begin en het einde van het verbruik; 2° de datum van het begin en het einde van het verbruik;
3° in voorkomend geval, de begin- en einddatum van de toepassing van 3° in voorkomend geval, de begin- en einddatum van de toepassing van
een meerjarentarief; een meerjarentarief;
4° de datum van uitgifte van de regularisatiefactuur; 4° de datum van uitgifte van de regularisatiefactuur;
5° het aantal dagen waarop de facturering betrekking heeft; 5° het aantal dagen waarop de facturering betrekking heeft;
6° het totale aantal kWh; 6° het totale aantal kWh;
7° de identificatie van de distributienetbeheerder; 7° de identificatie van de distributienetbeheerder;
8° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de gefactureerde bedragen (€ ) 8° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de gefactureerde bedragen (€ )
voor de energie, de transmissie en de distributie; voor de energie, de transmissie en de distributie;
9° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de gefactureerde bedragen (€ ) 9° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de gefactureerde bedragen (€ )
tegen sociaal tarief, de referentieprijs en het verschil tussen deze tegen sociaal tarief, de referentieprijs en het verschil tussen deze
twee bedragen; twee bedragen;
10° de categorie waartoe de klant behoort, zoals bedoeld in het 10° de categorie waartoe de klant behoort, zoals bedoeld in het
artikel 2, tweede lid, 1°of 2°. artikel 2, tweede lid, 1°of 2°.
Voor de volgende categorieën van klanten deelt de aardgasonderneming Voor de volgende categorieën van klanten deelt de aardgasonderneming
bovendien de detailberekening van de factuur aan het normaal tarief en bovendien de detailberekening van de factuur aan het normaal tarief en
aan het sociaal tarief mee, met een opsplitsing tussen de componenten aan het sociaal tarief mee, met een opsplitsing tussen de componenten
energie, transmissie en distributie : energie, transmissie en distributie :
1° een klant « verwarming », te weten een klant waarvan het jaarlijkse 1° een klant « verwarming », te weten een klant waarvan het jaarlijkse
aardgasverbruik groter is dan 5 000 kWh/jaar; aardgasverbruik groter is dan 5 000 kWh/jaar;
2° een klant « keuken - warm water », te weten een klant waarvan het 2° een klant « keuken - warm water », te weten een klant waarvan het
jaarlijkse aardgasverbruik kleiner is dan 5 000 kWh/jaar. jaarlijkse aardgasverbruik kleiner is dan 5 000 kWh/jaar.
§ 4. Als bijlage bij de aangifte van schuldvordering bedoeld in § 1, § 4. Als bijlage bij de aangifte van schuldvordering bedoeld in § 1,
deelt de aardgasonderneming tevens, in elektronische vorm, op een deelt de aardgasonderneming tevens, in elektronische vorm, op een
informatiedrager zoals een cd-rom of een USB-stick, of als bijlage bij informatiedrager zoals een cd-rom of een USB-stick, of als bijlage bij
een e-mail met leesbevestiging, voor elk van de maanden waarop de een e-mail met leesbevestiging, voor elk van de maanden waarop de
aangifte van schuldvordering betrekking heeft, de lijst mee van de aangifte van schuldvordering betrekking heeft, de lijst mee van de
sociale huisvestingsmaatschappijen (klanten van categorie 3) en, voor sociale huisvestingsmaatschappijen (klanten van categorie 3) en, voor
elk van deze maatschappijen, alle parameters waarmee de juistheid van elk van deze maatschappijen, alle parameters waarmee de juistheid van
het bedrag dat het voorwerp van de aangifte van schuldvordering vormt het bedrag dat het voorwerp van de aangifte van schuldvordering vormt
kan worden nagegaan, met een opsplitsing tussen de componenten kan worden nagegaan, met een opsplitsing tussen de componenten
energie, transmissie en distributie. energie, transmissie en distributie.
Deze parameters omvatten op zijn minst : Deze parameters omvatten op zijn minst :
1° de identificatie van de desbetreffende klant, het desbetreffende 1° de identificatie van de desbetreffende klant, het desbetreffende
gebouw en de EAN-code; gebouw en de EAN-code;
2° de datum van het begin en het einde van het verbruik; 2° de datum van het begin en het einde van het verbruik;
3° in voorkomend geval, de begin- en einddatum van de toepassing van 3° in voorkomend geval, de begin- en einddatum van de toepassing van
een meerjarentarief; een meerjarentarief;
4° de datum van uitgifte van de regularisatiefactuur; 4° de datum van uitgifte van de regularisatiefactuur;
5° het aantal dagen waarop de facturering betrekking heeft; 5° het aantal dagen waarop de facturering betrekking heeft;
6° het totale aantal kWh; 6° het totale aantal kWh;
7° de identificatie van de distributienetbeheerder; 7° de identificatie van de distributienetbeheerder;
8° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de gefactureerde bedragen (€ ) 8° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de gefactureerde bedragen (€ )
voor de energie, de transmissie en de distributie; voor de energie, de transmissie en de distributie;
9° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de bedragen (€ ) toegepast voor 9° de eenheidstarieven (c€ /kWh) en de bedragen (€ ) toegepast voor
energie, transmissie en distributie tegen sociaal tarief, de energie, transmissie en distributie tegen sociaal tarief, de
referentieprijs en het verschil tussen deze twee bedragen; referentieprijs en het verschil tussen deze twee bedragen;
10° in voorkomend geval, het bewijs dat de aardgasonderneming het 10° in voorkomend geval, het bewijs dat de aardgasonderneming het
voordeel verbonden aan het sociaal tarief toepast op de huurders van voordeel verbonden aan het sociaal tarief toepast op de huurders van
sociale woningen. sociale woningen.
Voor de volgende categorieën van klanten deelt de aardgasonderneming Voor de volgende categorieën van klanten deelt de aardgasonderneming
bovendien de detailberekening van de factuur tegen referentieprijzen bovendien de detailberekening van de factuur tegen referentieprijzen
sociaal tarief mee, met een opsplitsing tussen de componenten energie, sociaal tarief mee, met een opsplitsing tussen de componenten energie,
transmissie en distributie : transmissie en distributie :
1° een sociale huisvestingsmaatschappij zoals bedoeld in artikel 2, C, 1° een sociale huisvestingsmaatschappij zoals bedoeld in artikel 2, C,
van het ministerieel besluit van 30 maart 2007; van het ministerieel besluit van 30 maart 2007;
2° een residentiële beschermde klant zoals bedoeld in artikel 1, 4°, 2° een residentiële beschermde klant zoals bedoeld in artikel 1, 4°,
b) en waarvan het warmteverbruik individueel wordt aangerekend. b) en waarvan het warmteverbruik individueel wordt aangerekend.

Art. 8.De Commissie kan aanvullende praktische modaliteiten

Art. 8.De Commissie kan aanvullende praktische modaliteiten

vaststellen met betrekking tot de gegevens die de aangifte van vaststellen met betrekking tot de gegevens die de aangifte van
schuldvordering en haar bijlagen moeten bevatten. schuldvordering en haar bijlagen moeten bevatten.
HOOFDSTUK IV. - Controle van de schuldvorderingen HOOFDSTUK IV. - Controle van de schuldvorderingen

Art. 9.§ 1. Bij de ontvangst van de aangifte van schuldvordering en

Art. 9.§ 1. Bij de ontvangst van de aangifte van schuldvordering en

haar bijlagen voert de Commissie een eerste controle uit. haar bijlagen voert de Commissie een eerste controle uit.
Ten laatste tegen 31 mei maakt de Commissie per aangetekend schrijven Ten laatste tegen 31 mei maakt de Commissie per aangetekend schrijven
met ontvangstbewijs aan de aardgasondernemingen haar vraag over tot : met ontvangstbewijs aan de aardgasondernemingen haar vraag over tot :
1° correctie van de aangifte van schuldvordering; 1° correctie van de aangifte van schuldvordering;
2° aanvullende informatie, met daarbij in het bijzonder de lijst van 2° aanvullende informatie, met daarbij in het bijzonder de lijst van
de klanten voor wie de aardgasonderneming het bewijs moet leveren dat de klanten voor wie de aardgasonderneming het bewijs moet leveren dat
ze van het sociaal tarief kunnen genieten. ze van het sociaal tarief kunnen genieten.
§ 2. De aardgasondernemingen maken hun gecorrigeerde aangifte van § 2. De aardgasondernemingen maken hun gecorrigeerde aangifte van
schuldvordering over per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs en schuldvordering over per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs en
de aanvullende informatie op een elektronische drager, ten laatste de aanvullende informatie op een elektronische drager, ten laatste
tegen 31 juli. tegen 31 juli.
Bij ontstentenis hiervan en in afwezigheid van een geldige Bij ontstentenis hiervan en in afwezigheid van een geldige
verantwoording verliest de aardgasonderneming definitief zijn recht op verantwoording verliest de aardgasonderneming definitief zijn recht op
terugbetaling van de schuldvordering. terugbetaling van de schuldvordering.
§ 3. Onverminderd § 1 heeft de Commissie altijd het recht om, tijdens § 3. Onverminderd § 1 heeft de Commissie altijd het recht om, tijdens
de volledige controleperiode, bijkomende inlichtingen te vragen aan de de volledige controleperiode, bijkomende inlichtingen te vragen aan de
aardgasondernemingen. aardgasondernemingen.

Art. 10.Na ontvangst van de aanvullende informatie en, in voorkomend

Art. 10.Na ontvangst van de aanvullende informatie en, in voorkomend

geval, van de gecorrigeerde aangifte van schuldvordering, onderzoekt geval, van de gecorrigeerde aangifte van schuldvordering, onderzoekt
de Commissie de realiteit van de aangegeven schuldvordering. de Commissie de realiteit van de aangegeven schuldvordering.
§ 2. De controle van het sociaal statuut van de klanten gebeurt door § 2. De controle van het sociaal statuut van de klanten gebeurt door
middel van steekproeven. middel van steekproeven.
Voor de klanten van categorie 1 wordt een steekproef van klanten ter Voor de klanten van categorie 1 wordt een steekproef van klanten ter
bevestiging naar de FOD Economie gestuurd. De FOD Economie onderzoekt, bevestiging naar de FOD Economie gestuurd. De FOD Economie onderzoekt,
ten laatste tegen 31 augustus, of de klanten in de steekproef wel ten laatste tegen 31 augustus, of de klanten in de steekproef wel
degelijk beschermde klanten zijn voor de volledige facturatieperiode degelijk beschermde klanten zijn voor de volledige facturatieperiode
aan het sociaal tarief waarop de aangifte van schuldvordering slaat en aan het sociaal tarief waarop de aangifte van schuldvordering slaat en
brengt de Commissie via e-mail op de hoogte. brengt de Commissie via e-mail op de hoogte.
Voor de klanten van categorie 2 controleert de Commissie de Voor de klanten van categorie 2 controleert de Commissie de
conformiteit van een steekproef van attesten met de modellen in conformiteit van een steekproef van attesten met de modellen in
bijlage 2. bijlage 2.
Voor de klanten van categorie 3 heeft de controle door de Commissie Voor de klanten van categorie 3 heeft de controle door de Commissie
betrekking op het voorkomen van de sociale huisvestingsmaatschappij op betrekking op het voorkomen van de sociale huisvestingsmaatschappij op
de door het desbetreffende gewest gepubliceerde lijst. de door het desbetreffende gewest gepubliceerde lijst.
§ 3. Ten laatste op 30 september beslist de Commissie om de aangegeven § 3. Ten laatste op 30 september beslist de Commissie om de aangegeven
schuldvordering, geheel of gedeeltelijk, te aanvaarden of te weigeren. schuldvordering, geheel of gedeeltelijk, te aanvaarden of te weigeren.
Ze brengt de aardgasondernemingen hiervan op de hoogte per aangetekend Ze brengt de aardgasondernemingen hiervan op de hoogte per aangetekend
schrijven met ontvangstbevestiging. schrijven met ontvangstbevestiging.
De betaling van de schuldvordering gebeurt naar rato van het De betaling van de schuldvordering gebeurt naar rato van het
geglobaliseerde resultaat van de steekproeven bedoeld in § 2. geglobaliseerde resultaat van de steekproeven bedoeld in § 2.
Als de weigering van de schuldvordering wordt gerechtvaardigd op grond Als de weigering van de schuldvordering wordt gerechtvaardigd op grond
van een ander motief dan het resultaat van de steekproeven, kan de van een ander motief dan het resultaat van de steekproeven, kan de
aardgasonderneming, in de artikelen 6 en 7 bepaalde vorm, deze aardgasonderneming, in de artikelen 6 en 7 bepaalde vorm, deze
gecorrigeerde of aangevulde schuldvordering en haar bijlagen opnieuw gecorrigeerde of aangevulde schuldvordering en haar bijlagen opnieuw
indienen, ten laatste tegen 31 oktober. In dit geval beslist de indienen, ten laatste tegen 31 oktober. In dit geval beslist de
Commissie ten laatste op 30 november op definitieve wijze om de Commissie ten laatste op 30 november op definitieve wijze om de
schuldvordering te aanvaarden of te weigeren. Ze brengt de schuldvordering te aanvaarden of te weigeren. Ze brengt de
aardgasondernemingen hiervan op de hoogte per aangetekend schrijven aardgasondernemingen hiervan op de hoogte per aangetekend schrijven
met ontvangstbevestiging. met ontvangstbevestiging.

Art. 11.Elke vastgestelde afwijking tussen de ingediende

Art. 11.Elke vastgestelde afwijking tussen de ingediende

schuldvordering en de werkelijkheid geeft aanleiding tot een weigering schuldvordering en de werkelijkheid geeft aanleiding tot een weigering
tot betaling van de overeenkomstige bedragen. tot betaling van de overeenkomstige bedragen.
HOOFDSTUK V. - Terugbetaling van de schuldvorderingen HOOFDSTUK V. - Terugbetaling van de schuldvorderingen

Art. 12.§ 1. Binnen dertig dagen volgend op de datum van goedkeuring

Art. 12.§ 1. Binnen dertig dagen volgend op de datum van goedkeuring

van de schuldvordering door de Commissie wordt het bedrag ervan aan de van de schuldvordering door de Commissie wordt het bedrag ervan aan de
aardgasonderneming gestort. Deze betaling wordt uitgevoerd als aardgasonderneming gestort. Deze betaling wordt uitgevoerd als
definitieve eindafrekening. definitieve eindafrekening.
In voorkomend geval wordt het negatieve bedrag door de In voorkomend geval wordt het negatieve bedrag door de
aardgasonderneming aan het Fonds gestort binnen dertig dagen volgend aardgasonderneming aan het Fonds gestort binnen dertig dagen volgend
op de datum van goedkeuring van de aangifte van schuldvordering. op de datum van goedkeuring van de aangifte van schuldvordering.
Indien het Fonds niet genoeg middelen bevat, om alle stortingen aan de Indien het Fonds niet genoeg middelen bevat, om alle stortingen aan de
aardgasondernemingen uit te voeren, wordt de betaling van de aardgasondernemingen uit te voeren, wordt de betaling van de
schuldvorderingen die niet meer konden voldaan worden, uitgesteld tot schuldvorderingen die niet meer konden voldaan worden, uitgesteld tot
de nodige middelen weer in het Fonds voorhanden zijn. Het beschikbare de nodige middelen weer in het Fonds voorhanden zijn. Het beschikbare
bedrag wordt toegekend naargelang van de volgorde van ontvangst van de bedrag wordt toegekend naargelang van de volgorde van ontvangst van de
aangiften van schuldvordering door de Commissie. aangiften van schuldvordering door de Commissie.
§ 2. Voor de distributienetbeheerders wordt het bedrag van de gestorte § 2. Voor de distributienetbeheerders wordt het bedrag van de gestorte
compensaties in mindering gebracht van de kosten die aan de basis compensaties in mindering gebracht van de kosten die aan de basis
liggen van de distributietarieven van het lopende jaar waarin ze zijn liggen van de distributietarieven van het lopende jaar waarin ze zijn
ontvangen. ontvangen.
HOOFDSTUK VI. - Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen HOOFDSTUK VI. - Overgangs-, opheffings- en slotbepalingen

Art. 13.§ 1. Onverminderd § 2, gebeurt de definitieve regeling van de

Art. 13.§ 1. Onverminderd § 2, gebeurt de definitieve regeling van de

schuldvorderingen die betrekking hebben op de jaren 2004 tot het schuldvorderingen die betrekking hebben op de jaren 2004 tot het
eerste kwartaal van 2012, en die niet door het Fonds ten laste werden eerste kwartaal van 2012, en die niet door het Fonds ten laste werden
genomen, met toepassing van de bepalingen van het koninklijk besluit genomen, met toepassing van de bepalingen van het koninklijk besluit
van 21 januari 2004 tot vaststelling van de nadere regels voor de van 21 januari 2004 tot vaststelling van de nadere regels voor de
compensatie van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing compensatie van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing
van de sociale maximumprijzen in de gasmarkt en de tussenkomstregels van de sociale maximumprijzen in de gasmarkt en de tussenkomstregels
voor het ten laste nemen hiervan. voor het ten laste nemen hiervan.
§ 2. In afwijking van § 1, als de tenlasteneming van de § 2. In afwijking van § 1, als de tenlasteneming van de
schuldvorderingen die betrekking hebben op de jaren 2004 tot het schuldvorderingen die betrekking hebben op de jaren 2004 tot het
eerste kwartaal van 2012 niet kon gebeuren met als enige reden dat de eerste kwartaal van 2012 niet kon gebeuren met als enige reden dat de
door de Commissie gevraagde attesten niet werden overgemaakt, dan door de Commissie gevraagde attesten niet werden overgemaakt, dan
wordt de controle van deze schuldvorderingen, voor elke periode waarop wordt de controle van deze schuldvorderingen, voor elke periode waarop
een aangifte van schuldvordering betrekking heeft, uitgevoerd op basis een aangifte van schuldvordering betrekking heeft, uitgevoerd op basis
van een steekproef van attesten. van een steekproef van attesten.
De Commissie beslist om de aangegeven schuldvorderingen goed te keuren De Commissie beslist om de aangegeven schuldvorderingen goed te keuren
of te weigeren, naar rato van het geglobaliseerde resultaat van de of te weigeren, naar rato van het geglobaliseerde resultaat van de
steekproef bedoeld in het eerste lid. Ze brengt de steekproef bedoeld in het eerste lid. Ze brengt de
aardgasondernemingen hiervan op de hoogte per aangetekend schrijven aardgasondernemingen hiervan op de hoogte per aangetekend schrijven
met ontvangstbevestiging. met ontvangstbevestiging.

Art. 14.Onverminderd artikel 13, wordt het koninklijk besluit van 21

Art. 14.Onverminderd artikel 13, wordt het koninklijk besluit van 21

januari 2004 tot vaststelling van de nadere regels voor de compensatie januari 2004 tot vaststelling van de nadere regels voor de compensatie
van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing van de van de reële nettokost die voortvloeit uit de toepassing van de
sociale maximumprijzen in de aardgassector en de tussenkomstregels sociale maximumprijzen in de aardgassector en de tussenkomstregels
voor het ten laste nemen hiervan, opgeheven. voor het ten laste nemen hiervan, opgeheven.

Art. 15.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2012.

Art. 15.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2012.

Bij afwijking van artikel 3, § 2, wordt de tot 1 augustus 2012 Bij afwijking van artikel 3, § 2, wordt de tot 1 augustus 2012
geldende referentieprijs door de Commissie op 1 april 2012 vastgesteld geldende referentieprijs door de Commissie op 1 april 2012 vastgesteld
en onverwijld aan de aardgasondernemingen overgemaakt. en onverwijld aan de aardgasondernemingen overgemaakt.
Bij afwijking van artikel 6, § 1, lid 2, heeft de eerste aangifte van Bij afwijking van artikel 6, § 1, lid 2, heeft de eerste aangifte van
schuldvordering ingediend na de inwerkingtreding van dit besluit schuldvordering ingediend na de inwerkingtreding van dit besluit
slechts betrekking op de laatste drie kwartalen van het jaar 2012. slechts betrekking op de laatste drie kwartalen van het jaar 2012.

Art. 16.De Minister bevoegd voor economie en de Minister bevoegd voor

Art. 16.De Minister bevoegd voor economie en de Minister bevoegd voor

energie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit energie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit
besluit. besluit.
Gegeven te Brussel, 29 maart 2012. Gegeven te Brussel, 29 maart 2012.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en
Noordzee, Noordzee,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke
Kansen, Kansen,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Energie, De Staatssecretaris voor Energie,
M. WATHELET M. WATHELET
Bijlage 1 - Lijst van categorieën van residentiële beschermde klanten Bijlage 1 - Lijst van categorieën van residentiële beschermde klanten
Bijlage 2 - Lijst van modellen van de toegelaten attesten Bijlage 2 - Lijst van modellen van de toegelaten attesten
BIJLAGE 1 - Lijst van categorieën van residentiële beschermde klanten BIJLAGE 1 - Lijst van categorieën van residentiële beschermde klanten
In de zin van In de zin van
- de artikelen 3 tot 12 van de programmawet van 27 april 2007, hierna - de artikelen 3 tot 12 van de programmawet van 27 april 2007, hierna
genoemd « de programmawet »; genoemd « de programmawet »;
- het ministerieel besluit van 30 maart 2007 houdende vaststelling van - het ministerieel besluit van 30 maart 2007 houdende vaststelling van
sociale maximumprijzen voor de levering van aardgas aan de beschermde sociale maximumprijzen voor de levering van aardgas aan de beschermde
residentiële klanten met een laag inkomen of in een kwetsbare residentiële klanten met een laag inkomen of in een kwetsbare
situatie, hierna genoemd « het ministerieel besluit van 30 maart 2007 situatie, hierna genoemd « het ministerieel besluit van 30 maart 2007
». ».
moeten worden beschouwd als beschermde residentiële klanten : moeten worden beschouwd als beschermde residentiële klanten :
1. met toepassing van artikel 2, A, 4de tot 8ste lid, van het 1. met toepassing van artikel 2, A, 4de tot 8ste lid, van het
ministerieel besluit van 30 maart 2007 en van artikel 4, 1°, van de ministerieel besluit van 30 maart 2007 en van artikel 4, 1°, van de
programmawet, iedere eindafnemer of een lid van zijn gezin die geniet programmawet, iedere eindafnemer of een lid van zijn gezin die geniet
van een beslissing tot toekenning, door de Federale Overheidsdienst van een beslissing tot toekenning, door de Federale Overheidsdienst
Sociale Zekerheid, van : Sociale Zekerheid, van :
- een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een - een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een
blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 % ; blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 % ;
- een bijkomende kinderbijslag voor kinderen die getroffen zijn door - een bijkomende kinderbijslag voor kinderen die getroffen zijn door
een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens 66 % ; een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens 66 % ;
- een tegemoetkoming voor hulp van derde; - een tegemoetkoming voor hulp van derde;
- een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden; - een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden;
- een inkomensvervangende tegemoetkoming; - een inkomensvervangende tegemoetkoming;
- een integratietegemoetkoming. - een integratietegemoetkoming.
1. met toepassing van artikel 2, A, 3e, 4e, 7e en 8e lid, van het 1. met toepassing van artikel 2, A, 3e, 4e, 7e en 8e lid, van het
ministerieel besluit van 30 maart 2007 en van artikel 4, 1°, van de ministerieel besluit van 30 maart 2007 en van artikel 4, 1°, van de
programmawet, iedere eindafnemer of een lid van zijn gezin die geniet programmawet, iedere eindafnemer of een lid van zijn gezin die geniet
van een beslissing tot toekenning, door de Rijksdienst voor van een beslissing tot toekenning, door de Rijksdienst voor
Pensioenen, van : Pensioenen, van :
- een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een - een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een
blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 % een aanvullende blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 % een aanvullende
tegemoetkoming of een tegemoetkoming aanvullend aan het gewaarborgd tegemoetkoming of een tegemoetkoming aanvullend aan het gewaarborgd
inkomen); inkomen);
- een inkomensgarantie voor ouderen (IGO); - een inkomensgarantie voor ouderen (IGO);
- een gewaarborgd inkomen voor bejaarden; - een gewaarborgd inkomen voor bejaarden;
- een tegemoetkoming voor hulp van derde. - een tegemoetkoming voor hulp van derde.
2. met toepassing van artikel 2, A, 2e en 9e lid, en B, 1e lid, van 2. met toepassing van artikel 2, A, 2e en 9e lid, en B, 1e lid, van
het ministerieel besluit van 30 maart 2007 en van artikel 4, 1°, 2° en het ministerieel besluit van 30 maart 2007 en van artikel 4, 1°, 2° en
3° van de programmawet, iedere eindafnemer of een lid van zijn gezin 3° van de programmawet, iedere eindafnemer of een lid van zijn gezin
die geniet van een beslissing tot toekenning, door een Openbaar die geniet van een beslissing tot toekenning, door een Openbaar
Centrum voor Maatschappelijk Welzijn, van : Centrum voor Maatschappelijk Welzijn, van :
- een leefloon; - een leefloon;
- een financiële steun aan een persoon die is ingeschreven in het - een financiële steun aan een persoon die is ingeschreven in het
vreemdelingenregister met een machtiging tot verblijf voor onbeperkte vreemdelingenregister met een machtiging tot verblijf voor onbeperkte
tijd en die omwille van zijn nationaliteit niet kan beschouwd worden tijd en die omwille van zijn nationaliteit niet kan beschouwd worden
als een gerechtigde op maatschappelijke integratie; als een gerechtigde op maatschappelijke integratie;
- een maatschappelijke steun die geheel of gedeeltelijk door de - een maatschappelijke steun die geheel of gedeeltelijk door de
federale staat ten laste genomen wordt; federale staat ten laste genomen wordt;
- een tegemoetkoming (voorschot) in afwachting van het gewaarborgd - een tegemoetkoming (voorschot) in afwachting van het gewaarborgd
inkomen voor bejaarden, een inkomensgarantie voor ouderen of een inkomen voor bejaarden, een inkomensgarantie voor ouderen of een
tegemoetkoming voor gehandicapten. tegemoetkoming voor gehandicapten.
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 29 maart 2012 tot Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 29 maart 2012 tot
vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de
toepassing van de sociale tarieven door de gasondernemingen en van de toepassing van de sociale tarieven door de gasondernemingen en van de
tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan. tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en
Noordzee, Noordzee,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke
Kansen, Kansen,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Energie, De Staatssecretaris voor Energie,
M. WATHELET M. WATHELET
BIJLAGE 2 - Lijst van modellen van de toegelaten attesten BIJLAGE 2 - Lijst van modellen van de toegelaten attesten
op het niveau van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid, op het niveau van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid,
Directie-generaal Personen met een handicap : Directie-generaal Personen met een handicap :
- bijlage 2.A. [model in het Nederlands]; - bijlage 2.A. [model in het Nederlands];
- bijlage 2.B. [model in het Frans]; - bijlage 2.B. [model in het Frans];
- bijlage 2.C. [model in het Duits]. - bijlage 2.C. [model in het Duits].
op het niveau van de Rijksdienst voor Pensioenen : op het niveau van de Rijksdienst voor Pensioenen :
- bijlage 2.D. [model in het Nederlands]; - bijlage 2.D. [model in het Nederlands];
- bijlage 2.E. [model in het Frans]; - bijlage 2.E. [model in het Frans];
- bijlage 2.F. [model in het Duits]. - bijlage 2.F. [model in het Duits].
op het niveau van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn : op het niveau van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn :
- bijlage 2.G. [model in het Nederlands]; - bijlage 2.G. [model in het Nederlands];
- bijlage 2.H. [model in het Frans]; - bijlage 2.H. [model in het Frans];
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 29 maart 2012 tot Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 29 maart 2012 tot
vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de vaststelling van de regels voor het bepalen van de kosten van de
toepassing van de sociale tarieven door de aardgasondernemingen en van toepassing van de sociale tarieven door de aardgasondernemingen en van
de tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan. de tussenkomstregels voor het ten laste nemen hiervan.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Consumenten en
Noordzee, Noordzee,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke
Kansen, Kansen,
Mevr. J. MILQUET Mevr. J. MILQUET
De Staatssecretaris voor Energie, De Staatssecretaris voor Energie,
M. WATHELET M. WATHELET
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
^