Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 24/03/2024
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw De Kiem ter ondersteuning van een pilootproject "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie" "
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw De Kiem ter ondersteuning van een pilootproject "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie" Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw De Kiem ter ondersteuning van een pilootproject "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie"
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
24 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een 24 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een
toelage aan de vzw De Kiem ter ondersteuning van een pilootproject toelage aan de vzw De Kiem ter ondersteuning van een pilootproject
"drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie" "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie"
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, inzonderheid de uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, inzonderheid de
departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de
Voedselketen en Leefmilieu; Voedselketen en Leefmilieu;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 11 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 11
maart 2024; maart 2024;
Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de
verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en
toelagen, artikel 1; toelagen, artikel 1;
Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de
begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen
121 tot 124; 121 tot 124;
Overwegende de projectvoorstellen voor de periode van 1 augustus 2024 Overwegende de projectvoorstellen voor de periode van 1 augustus 2024
tot en met 31 juli 2025 ingediend op 29 januari 2024 door de vzw De tot en met 31 juli 2025 ingediend op 29 januari 2024 door de vzw De
Kiem bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de Kiem bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de
acties, de doelgroepen en de budgettering van het project acties, de doelgroepen en de budgettering van het project
"drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie" herneemt; "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie" herneemt;
Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 377.800 euro ten laste van

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 377.800 euro ten laste van

basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01 van de begroting van de FOD basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01 van de begroting van de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna
FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2024, wordt toegekend aan de vzw De FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2024, wordt toegekend aan de vzw De
Kiem, (Vluchtenboerstraat 7A, te 9890 Gavere), rekeningnummer : IBAN : Kiem, (Vluchtenboerstraat 7A, te 9890 Gavere), rekeningnummer : IBAN :
BE 27 0012 1652 3173; BIC : GEBABEBB, ondernemingsnummer 0445 151 311 BE 27 0012 1652 3173; BIC : GEBABEBB, ondernemingsnummer 0445 151 311
voor haar opdracht beschreven in artikel 4. voor haar opdracht beschreven in artikel 4.
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 augustus 2024 tot § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 augustus 2024 tot
en met 31 juli 2025 voor de gevangenis van Dendermonde. en met 31 juli 2025 voor de gevangenis van Dendermonde.

Art. 2.§ 1. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

Art. 2.§ 1. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

zal gebeuren in twee schijven : zal gebeuren in twee schijven :
1° maximum vijf en tachtig procent van het in artikel 1 bedoelde 1° maximum vijf en tachtig procent van het in artikel 1 bedoelde
bedrag. Voor deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en bedrag. Voor deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en
gedateerde schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget gedateerde schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget
en Beheerscontrole via het emailadres invoice@health.fgov.be en dit en Beheerscontrole via het emailadres invoice@health.fgov.be en dit
ten vroegste na publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad; ten vroegste na publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad;
2° maximum vijftien procent van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor 2° maximum vijftien procent van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor
deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde deze betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde
schuldvordering, en het gevraagde bedrag bij de FOD VVVL, Stafdienst schuldvordering, en het gevraagde bedrag bij de FOD VVVL, Stafdienst
Budget en Beheerscontrole via het emailadres invoice@health.fgov.be en Budget en Beheerscontrole via het emailadres invoice@health.fgov.be en
een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 indienen bij het een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 indienen bij het
Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL, Galileelaan 5/2 - 1210 Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD VVVL, Galileelaan 5/2 - 1210
Brussel, en dit ten vroegste op 31 juli 2025. Brussel, en dit ten vroegste op 31 juli 2025.
De totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen De totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen
bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld
in dit 2° en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 moeten in dit 2° en een activiteitenrapport zoals bedoeld in artikel 5 moeten
ten vroegste op 31 juli 2025 en ten laatste op 31 augustus 2025 ten vroegste op 31 juli 2025 en ten laatste op 31 augustus 2025
ingediend worden bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD ingediend worden bij het Directoraat-generaal Gezondheidszorg, FOD
VVVL Galileelaan 5/2 - 1210 Brussel en bij de FOD VVVL, Stafdienst VVVL Galileelaan 5/2 - 1210 Brussel en bij de FOD VVVL, Stafdienst
Budget en Beheerscontrole via het emailadres invoice@health.fgov.be. Budget en Beheerscontrole via het emailadres invoice@health.fgov.be.
§ 2. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor de § 2. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor de
verantwoording van de bedragen. verantwoording van de bedragen.
§ 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, § 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan,
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in
artikel 2, 3, 4 et 5 van dit besluit voldaan wordt. Indien niet artikel 2, 3, 4 et 5 van dit besluit voldaan wordt. Indien niet
voldaan kan worden aan de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag voldaan kan worden aan de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag
om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG
Gezondheidszorg gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal Gezondheidszorg gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal
onderzoeken en kan goedkeuren. onderzoeken en kan goedkeuren.
§ 4. Overeenkomstig artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 betreffende § 4. Overeenkomstig artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 betreffende
de algemene organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de algemene organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van
de federale staat, zal, in het kader van het project de federale staat, zal, in het kader van het project
"drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie", het niet "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie", het niet
benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD
VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754
geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van
`Diverse Ontvangsten'. `Diverse Ontvangsten'.

Art. 3.§ 1. De stuurgroep is samengesteld uit leden van het DG

Art. 3.§ 1. De stuurgroep is samengesteld uit leden van het DG

Gezondheidszorg van de FOD VVVL, leden van het DG EPI van de FOD Gezondheidszorg van de FOD VVVL, leden van het DG EPI van de FOD
Justitie en de projectverantwoordelijken van het project Justitie en de projectverantwoordelijken van het project
"drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie". Deskundigen "drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie". Deskundigen
ter zake kunnen ook uitgenodigd worden om deel te nemen aan deze ter zake kunnen ook uitgenodigd worden om deel te nemen aan deze
stuurgroep. stuurgroep.
§ 2. De lokale projectcoördinator heeft onder andere tot opdracht § 2. De lokale projectcoördinator heeft onder andere tot opdracht
actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden georganiseerd actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden georganiseerd
door de stuurgroep. door de stuurgroep.
De taak van de stuurgroep bestaat erin om: De taak van de stuurgroep bestaat erin om:
1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de 1° de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de
verschillende diensten van de FOD VVVL, de FOD Justitie, de lokale verschillende diensten van de FOD VVVL, de FOD Justitie, de lokale
projectcoördinatoren van de betrokken gevangenissen en de deskundigen projectcoördinatoren van de betrokken gevangenissen en de deskundigen
te faciliteren; te faciliteren;
2° over de stand van de werkzaamheden te waken. 2° over de stand van de werkzaamheden te waken.
Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen van de stuurgroep Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen van de stuurgroep
georganiseerd. georganiseerd.

Art. 4.§ 1. Het doel van dit project bestaat erin een

Art. 4.§ 1. Het doel van dit project bestaat erin een

drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie te ontwikkelen. drughulpverleningsprogramma voor personen in detentie te ontwikkelen.
Beoogd wordt dit model in een pilootfase uit te werken en uit te Beoogd wordt dit model in een pilootfase uit te werken en uit te
testen in tien (piloot)gevangenissen, met name in de gevangenissen van testen in tien (piloot)gevangenissen, met name in de gevangenissen van
Hasselt, Haren, Dendermonde, Gent, Leuven Centraal, Antwerpen, Hasselt, Haren, Dendermonde, Gent, Leuven Centraal, Antwerpen,
Jamioulx, Leuze, Andenne en Lantin. Jamioulx, Leuze, Andenne en Lantin.
Beoogd wordt, via de toegekende projectmiddelen, bijkomende Beoogd wordt, via de toegekende projectmiddelen, bijkomende
inhoudelijke (expertise, vorming) en organisatorische inhoudelijke (expertise, vorming) en organisatorische
(personeelsmatig) ondersteuning te bieden aan de (personeelsmatig) ondersteuning te bieden aan de
(piloot)gevangenissen, zodat een continuüm aan kwaliteitsvolle zorg (piloot)gevangenissen, zodat een continuüm aan kwaliteitsvolle zorg
voor personen in detentie met een middelengerelateerde problematiek voor personen in detentie met een middelengerelateerde problematiek
kan worden gerealiseerd. Dit houdt onder meer in dat een zorgtraject kan worden gerealiseerd. Dit houdt onder meer in dat een zorgtraject
op maat van de gedetineerde uitgewerkt moet worden, dat gelijkwaardig op maat van de gedetineerde uitgewerkt moet worden, dat gelijkwaardig
is aan de zorg in de vrije samenleving, dit rekening houdend met de is aan de zorg in de vrije samenleving, dit rekening houdend met de
specifieke omstandigheden op het vlak van detentie en de actuele specifieke omstandigheden op het vlak van detentie en de actuele
zorgcontext. Dit zorgtraject impliceert ook het mobiliseren van zorgcontext. Dit zorgtraject impliceert ook het mobiliseren van
externe partners van de gevangenis en het creëren van een permanente externe partners van de gevangenis en het creëren van een permanente
liaisonfunctie tussen alle actoren die betrokken zijn bij het liaisonfunctie tussen alle actoren die betrokken zijn bij het
zorgtraject van de gedetineerde, zowel binnen als buiten de zorgtraject van de gedetineerde, zowel binnen als buiten de
gevangenis. Dit zorgtraject moet ook gegarandeerd zijn voor gevangenis. Dit zorgtraject moet ook gegarandeerd zijn voor
gedetineerden die hun straf hebben uitgezeten en die binnen de gedetineerden die hun straf hebben uitgezeten en die binnen de
gevangenis in het project waren opgenomen. gevangenis in het project waren opgenomen.
De opdrachten van dit project voor periode voorzien in artikel 1, § 2. De opdrachten van dit project voor periode voorzien in artikel 1, § 2.
zijn de volgende: zijn de volgende:
1° De invoering van een identificatiestrategie van gedetineerden met 1° De invoering van een identificatiestrategie van gedetineerden met
een psychoactieve middelen gerelateerde problematiek door het gebruik een psychoactieve middelen gerelateerde problematiek door het gebruik
van een uniform screeningsinstrument in alle gevangenissen die van een uniform screeningsinstrument in alle gevangenissen die
deelnemen aan het pilootproject. Dit instrument, dat het resultaat is deelnemen aan het pilootproject. Dit instrument, dat het resultaat is
van het `RECOvery in PRISon bis' onderzoek (Zerouk, E.A. & Schils, E van het `RECOvery in PRISon bis' onderzoek (Zerouk, E.A. & Schils, E
(2021), moet de zorgverleners van de gevangenis ondersteunen om een (2021), moet de zorgverleners van de gevangenis ondersteunen om een
vlottere en meer adequate doorverwijzing en begeleiding te kunnen vlottere en meer adequate doorverwijzing en begeleiding te kunnen
realiseren op basis van de ernst en complexiteit van de problematiek. realiseren op basis van de ernst en complexiteit van de problematiek.
Deze identificatie beantwoordt op die manier aan het opzet van de Deze identificatie beantwoordt op die manier aan het opzet van de
gevangenis om een betere opvang en doorverwijzing uit te bouwen van de gevangenis om een betere opvang en doorverwijzing uit te bouwen van de
binnenkomende gedetineerden. binnenkomende gedetineerden.
2° implementeren van een globale aanpak voor de opvang en behandeling 2° implementeren van een globale aanpak voor de opvang en behandeling
van de in het projectvoorstel omschreven doelgroep, met aandacht voor van de in het projectvoorstel omschreven doelgroep, met aandacht voor
zorg op maat van elke gedetineerde en zorgcontinuïteit (ook na de zorg op maat van elke gedetineerde en zorgcontinuïteit (ook na de
detentieperiode); dit omvat zowel aanklampend en motivationeel werk, detentieperiode); dit omvat zowel aanklampend en motivationeel werk,
een individueel aanbod en een groepsaanbod (wat hervalpreventie en een individueel aanbod en een groepsaanbod (wat hervalpreventie en
peersupport omvat). Het doel is zich te richten op een peersupport omvat). Het doel is zich te richten op een
eerstelijnsfunctie of tweedelijnsfunctie (indien de eerstelijnsfunctie eerstelijnsfunctie of tweedelijnsfunctie (indien de eerstelijnsfunctie
al vervuld wordt door de gevangenis of andere externe diensten) door al vervuld wordt door de gevangenis of andere externe diensten) door
te zorgen voor een aanwezigheid in de secties, en de contacten te te zorgen voor een aanwezigheid in de secties, en de contacten te
versterken met de relevante interne en externe actoren van de versterken met de relevante interne en externe actoren van de
gevangenis. gevangenis.
3° Het ondersteunen van gedetineerden, en het bevorderen van de 3° Het ondersteunen van gedetineerden, en het bevorderen van de
betrokkenheid van personeel in de gevangenis rond psychoactieve betrokkenheid van personeel in de gevangenis rond psychoactieve
middelen gebruik door middel van, waar mogelijk, informatie, middelen gebruik door middel van, waar mogelijk, informatie,
opleidingen of sensibilisatie. opleidingen of sensibilisatie.
4° Het vormen en ondersteunen van het personeel van de 4° Het vormen en ondersteunen van het personeel van de
projectmedewerkers en de medische dienst en andere betrokken actoren projectmedewerkers en de medische dienst en andere betrokken actoren
inzake (a) de begeleiding van/zorg voor gedetineerden met een inzake (a) de begeleiding van/zorg voor gedetineerden met een
psychoactieve middelen gerelateerde problematiek en (b) de psychoactieve middelen gerelateerde problematiek en (b) de
specificiteit van druggebruik in de gevangenis in samenwerking met een specificiteit van druggebruik in de gevangenis in samenwerking met een
partner die gemandateerd zal worden door het RIZIV; partner die gemandateerd zal worden door het RIZIV;
5° Stimuleren van een vlotte samenwerking en een betere uitwisseling 5° Stimuleren van een vlotte samenwerking en een betere uitwisseling
van informatie en kennis tussen de betrokken (interne en externe) van informatie en kennis tussen de betrokken (interne en externe)
hulpverleners van de gedetineerde met het oog op een betere hulpverleners van de gedetineerde met het oog op een betere
continuïteit van zorg, en dit zowel tijdens als na de detentieperiode. continuïteit van zorg, en dit zowel tijdens als na de detentieperiode.
6° Meewerken aan wetenschappelijk onderzoek om reeds bestaande 6° Meewerken aan wetenschappelijk onderzoek om reeds bestaande
evidence te toetsen aan nieuwe praktijkervaringen. evidence te toetsen aan nieuwe praktijkervaringen.
7° Het formuleren van aanbevelingen voor verdere optimalisatie van het 7° Het formuleren van aanbevelingen voor verdere optimalisatie van het
project en om eventueel een verdere verbreding van dit aanbod te project en om eventueel een verdere verbreding van dit aanbod te
realiseren (op andere afdelingen, vleugels of andere penitentiaire realiseren (op andere afdelingen, vleugels of andere penitentiaire
instellingen). instellingen).
Dit veronderstelt een geïntegreerde aanpak van de problematiek, met Dit veronderstelt een geïntegreerde aanpak van de problematiek, met
een adequate samenwerking en afstemming tussen alle betrokken een adequate samenwerking en afstemming tussen alle betrokken
partners. Om dit te kunnen realiseren, wordt een lokale partners. Om dit te kunnen realiseren, wordt een lokale
projectcoördinator aangesteld, met name de vzw De Kiem, die zal projectcoördinator aangesteld, met name de vzw De Kiem, die zal
instaan voor de coördinatie van dit project in de gevangenis van instaan voor de coördinatie van dit project in de gevangenis van
Dendermonde. Dendermonde.
De Directeur-generaal van het DG Gezondheidzorg is gemandateerd om De Directeur-generaal van het DG Gezondheidzorg is gemandateerd om
deze missies en opdrachten te wijzigen, de algemene doestelling van deze missies en opdrachten te wijzigen, de algemene doestelling van
het project respecterend, en enkel op basis van de wetenschappelijke het project respecterend, en enkel op basis van de wetenschappelijke
evaluatie van het project en op advies van het begeleidingscomité van evaluatie van het project en op advies van het begeleidingscomité van
het project. het project.
§ 2. In functie van de missies et activiteiten zoals bepaald in § 1, § 2. In functie van de missies et activiteiten zoals bepaald in § 1,
staat de vzw De Kiem in voor: staat de vzw De Kiem in voor:
1° de lokale projectcoördinatie, door onder meer het aanstellen van 1° de lokale projectcoördinatie, door onder meer het aanstellen van
een lokale projectcoördinator voor de opvolging van dit project en het een lokale projectcoördinator voor de opvolging van dit project en het
budgettair beheer van dit project; budgettair beheer van dit project;
2° de vorming van de personeelsleden die tewerkgesteld worden in het 2° de vorming van de personeelsleden die tewerkgesteld worden in het
kader van dit project; kader van dit project;
3° sensibiliseren en vormen van het medisch personeel inzake screening 3° sensibiliseren en vormen van het medisch personeel inzake screening
en aanpak van middelengebruik; en aanpak van middelengebruik;
4° sensibiliseren van de penitentiaire beambten inzake middelengebruik 4° sensibiliseren van de penitentiaire beambten inzake middelengebruik
en inzake het pilootproject, rekening houdend met de specificiteit van en inzake het pilootproject, rekening houdend met de specificiteit van
de organisatie en penitentiaire context waarin het pilootproject de organisatie en penitentiaire context waarin het pilootproject
georganiseerd wordt; georganiseerd wordt;
5° ondersteunen van de projectmedewerkers in de gevangenis, door onder 5° ondersteunen van de projectmedewerkers in de gevangenis, door onder
meer: meer:
a) advies te verlenen a) advies te verlenen
b) methodieken en informatie ter beschikking te stellen b) methodieken en informatie ter beschikking te stellen
c) informatie en ervaringen uit te wisselen met de projectmedewerkers c) informatie en ervaringen uit te wisselen met de projectmedewerkers
in de twee overige (piloot)gevangenissen; in de twee overige (piloot)gevangenissen;
6° Beheren van het netwerk met de betrokken diensten, hulpverleners en 6° Beheren van het netwerk met de betrokken diensten, hulpverleners en
organisaties, zowel interne als externe partners, betrokken in het organisaties, zowel interne als externe partners, betrokken in het
zorgtraject van gedetineerden met een middelen gerelateerde zorgtraject van gedetineerden met een middelen gerelateerde
problematiek, inventariseren van de nodige en beschikbare middelen in problematiek, inventariseren van de nodige en beschikbare middelen in
en rond de gevangenis, organiseren van overleg en intervisies met en rond de gevangenis, organiseren van overleg en intervisies met
interne en externe partners; interne en externe partners;
7° Actieve partnerschappen aangaan met een medisch-sociale 7° Actieve partnerschappen aangaan met een medisch-sociale
opvangcentrum, een medisch centrum of een therapeutische structuur die opvangcentrum, een medisch centrum of een therapeutische structuur die
medische zorg kan bieden aan gedetineerden na hun detentie. Deze medische zorg kan bieden aan gedetineerden na hun detentie. Deze
samenwerking betreft specifiek de zorg na de detentieperiode. Dit samenwerking betreft specifiek de zorg na de detentieperiode. Dit
partnerschap zal het voorwerp uitmaken van een formele verbintenis tot partnerschap zal het voorwerp uitmaken van een formele verbintenis tot
gezondheidszorg voor ex-gedetineerden. Deze samenwerking kan worden gezondheidszorg voor ex-gedetineerden. Deze samenwerking kan worden
vergoed. vergoed.
8° Eerste- en tweedelijnspsychologen bij het project betrekken. 8° Eerste- en tweedelijnspsychologen bij het project betrekken.
9° instaan voor de interne communicatie m.b.t. het project, in overleg 9° instaan voor de interne communicatie m.b.t. het project, in overleg
met de bevoegde overheden en de Lokale Stuurgroep Drugs; met de bevoegde overheden en de Lokale Stuurgroep Drugs;
10° rapporteren aan de FOD VVVL en aan de Dienst Medische 10° rapporteren aan de FOD VVVL en aan de Dienst Medische
Zorgverlening bij EPI, FOD Justitie Zorgverlening bij EPI, FOD Justitie
11° de kwaliteit van het project evalueren door SMART-indicatoren te 11° de kwaliteit van het project evalueren door SMART-indicatoren te
ontwikkelen, ontwikkelen,
12° Rapporteren over de verbeteringen en de mogelijke knelpunten in de 12° Rapporteren over de verbeteringen en de mogelijke knelpunten in de
opvang van gedetineerden die drugs gebruiken en realistische opvang van gedetineerden die drugs gebruiken en realistische
oplossingen aanbrengen, rekening houdend met de context van het oplossingen aanbrengen, rekening houdend met de context van het
gevangeniswezen; gevangeniswezen;
13° registreren van bepaalde gegevens en opvolgen van de indicatoren, 13° registreren van bepaalde gegevens en opvolgen van de indicatoren,
conform de afspraken met de bevoegde overheden en de betrokken conform de afspraken met de bevoegde overheden en de betrokken
onderzoekers; onderzoekers;
14° deelnemen aan de stuurgroep, dat georganiseerd wordt met het oog 14° deelnemen aan de stuurgroep, dat georganiseerd wordt met het oog
op de coördinatie tussen de tien (piloot)gevangenissen bepaald in op de coördinatie tussen de tien (piloot)gevangenissen bepaald in
artikel 4 van dit besluit. artikel 4 van dit besluit.

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten :

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten :

1° een beschrijving van de visie en de doelstellingen van het project, 1° een beschrijving van de visie en de doelstellingen van het project,
en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen hiervan en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen hiervan
in de loop van het project; in de loop van het project;
2° SMART-indicatoren om psychisch en sociaal welzijn, veranderingen in 2° SMART-indicatoren om psychisch en sociaal welzijn, veranderingen in
middelengebruik en zorgcontinuïteit te beoordelen, evenals maatregelen middelengebruik en zorgcontinuïteit te beoordelen, evenals maatregelen
om kwaliteit te beoordelen in termen van: om kwaliteit te beoordelen in termen van:
a. beschikbaarheid van een trainingsprogramma en materiaal voor de a. beschikbaarheid van een trainingsprogramma en materiaal voor de
toezichthouders ; toezichthouders ;
b. het opstellen van duidelijke richtlijnen voor dienstverleners en b. het opstellen van duidelijke richtlijnen voor dienstverleners en
gevangenispersoneel ; gevangenispersoneel ;
c. betrokkenheid van externe diensten ; c. betrokkenheid van externe diensten ;
d. kwaliteitscontrole en regelmatige actualisering van alle informatie d. kwaliteitscontrole en regelmatige actualisering van alle informatie
die aan gedetineerden wordt gecommuniceerd die aan gedetineerden wordt gecommuniceerd
3° de geaggregeerde statistieken in verband met de doelgroep 3° de geaggregeerde statistieken in verband met de doelgroep
4° de realisaties van het project; 4° de realisaties van het project;
5° een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, ...; 5° een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, ...;
6° een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in 6° een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in
de instellingen) en extern (onder andere naar andere instellingen) de instellingen) en extern (onder andere naar andere instellingen)
bekend maakt; bekend maakt;
7° een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens 7° een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens
volgende punten: volgende punten:
a) opleiding ; a) opleiding ;
b) soort overeenkomst ; b) soort overeenkomst ;
c) anciënniteit ; c) anciënniteit ;
d) relevante kwalificaties; d) relevante kwalificaties;
8° een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het 8° een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het
kader van dit project; kader van dit project;
9° beleidsaanbevelingen; 9° beleidsaanbevelingen;
10° een samenvatting van bovenstaande punten. 10° een samenvatting van bovenstaande punten.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 24 maart 2024. Gegeven te Brussel, 24 maart 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid, De Minister van Volksgezondheid,
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
^