Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 21/01/2024
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen " "
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen " Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen "
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
21 JANUARI 2024. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een 21 JANUARI 2024. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een
toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een toelage aan de vzw IDA ter ondersteuning van de verlenging van een
pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen " pilootproject "tools en zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen "
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene Gelet op de wet van 22 december 2023 houdende de algemene
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, inzonderheid de uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024, inzonderheid de
departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de departementale begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de
Voedselketen en Leefmilieu; Voedselketen en Leefmilieu;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 15 Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën gegeven op 15
december 2023; december 2023;
Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de Overwegende het koninklijk besluit van 31 mei 1933 betreffende de
verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en verklaringen af te leggen in verband met subsidies, vergoedingen en
toelagen, artikel 1; toelagen, artikel 1;
Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de Overwegende de wet van 22 mei 2003 houdende de organisatie van de
begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen
121 tot 124; 121 tot 124;
Overwegende het projectvoorstel ingediend op 17 november 2023 door vzw Overwegende het projectvoorstel ingediend op 17 november 2023 door vzw
IDA bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de IDA bij de Minister van Volksgezondheid, dat de doelstellingen, de
fasering en de budgettering van het project "tools en zorgpad alcohol fasering en de budgettering van het project "tools en zorgpad alcohol
in de algemene ziekenhuizen" herneemt; in de algemene ziekenhuizen" herneemt;
Op voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Op voordracht van de Minister van Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 281.422,01 € ten laste van

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 281.422,01 € ten laste van

basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD basisallocatie BA 25 51 42 33 00 01, van de begroting van de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, hierna
FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2024, wordt toegekend aan de vzw IDA, FOD VVVL genoemd, begrotingsjaar 2024, wordt toegekend aan de vzw IDA,
Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79 Vanderlindenstraat 15 - 1030 Brussel, rekeningnummer : IBAN : BE79
7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer: BE 0885.147.368) 7350 1631 9933; BIC : KREDBEBB, (ondernemingsnummer: BE 0885.147.368)
voor haar opdracht beschreven in artikel 4. voor haar opdracht beschreven in artikel 4.
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 januari 2023 tot § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 januari 2023 tot
en met 28 februari 2025. De "clinical leaders" van de acht en met 28 februari 2025. De "clinical leaders" van de acht
ziekenhuizen bepaald in artikel 4 § 4. worden gefinancierd van 1 ziekenhuizen bepaald in artikel 4 § 4. worden gefinancierd van 1
januari 2024 tot en met 31 december 2024. De coördinatoren worden januari 2024 tot en met 31 december 2024. De coördinatoren worden
gefinancierd van 1 januari 2024 tot en met 28 februari 2025. gefinancierd van 1 januari 2024 tot en met 28 februari 2025.

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

Art. 2.§ 1er. De betaling van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag

zal gebeuren in twee schijven : zal gebeuren in twee schijven :
1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze 1° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze
betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde
schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en schuldvordering indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en
Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be, en dit ten vroegste na Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be, en dit ten vroegste na
publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad; publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad;
2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze 2° maximum 50 % van het in artikel 1 bedoelde bedrag. Voor deze
betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde betaling moet de begunstigde een ondertekende en gedateerde
schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", de schuldvordering, voorzien van de formule "waar en echt verklaard", de
totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen totaliteit aan stukken voor de verantwoording van reeds ontvangen
bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld bedragen, zoals bedoeld in 1°, en het gevraagde bedrag, zoals bedoeld
in dit 2° indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en in dit 2° indienen bij de FOD VVVL, Stafdienst Budget en
Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be en een activiteitenrapport Beheerscontrole, via invoice@health.fgov.be en een activiteitenrapport
zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal zoals bedoeld in artikel 5 bij het Directoraat-generaal
Gezondheidszorg, FOD VVVL Galileelaan,5/2, 1210 Brussel, en dit ten Gezondheidszorg, FOD VVVL Galileelaan,5/2, 1210 Brussel, en dit ten
vroegste op 1 maart 2025 en ten laatste op 1 juli 2025. vroegste op 1 maart 2025 en ten laatste op 1 juli 2025.
§ 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het § 2. De betaling van de tweede schijf gebeurt uitsluitend voor het
door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de door de bevoegde titularis goedgekeurde bedrag op basis van de
ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het ingediende stukken, en op basis van het budget opgenomen in het
voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor voorstel. De bevoegde titularis kan bijkomende stukken opvragen voor
de verantwoording van de bedragen. de verantwoording van de bedragen.
§ 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, § 3. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan,
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten voorzien in
artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan artikel 2, 3, 4 et 5 voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan
de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking de vereisten van dit besluit, dan moet de vraag om afwijking
rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg rechtstreeks en onmiddellijk aan de FOD VVVL, DG Gezondheidszorg
gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal onderzoeken en kan
goedkeuren. goedkeuren.
§ 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 § 4. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003
betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de
compatibiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het compatibiliteit van de federale staat, zal, in het kader van het
project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen", het niet project "zorgpad alcohol in de algemene ziekenhuizen", het niet
benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD benutte gedeelte door de begunstigde worden terugbetaald aan de FOD
VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 VVVL, op het bankrekeningnummer IBAN rekening BE42 6792 0059 1754
geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT: PCHQBEBB) op naam van
`Diverse Ontvangsten'. `Diverse Ontvangsten'.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit leden van de

Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de Cel Drugs van het DG Gezondheidszorg van de FOD VVVL, en de
projectverantwoordelijken van het project "zorgpad alcohol in de projectverantwoordelijken van het project "zorgpad alcohol in de
algemene ziekenhuizen". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd algemene ziekenhuizen". Deskundigen ter zake kunnen ook uitgenodigd
worden om deel te nemen aan dit comité. worden om deel te nemen aan dit comité.
§ 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige) § 2. De twee coördinatoren (één Franstalige en één Nederlandstalige)
hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de hebben onder andere tot opdracht actief deel te nemen aan de
vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité. vergaderingen, die worden georganiseerd door het begeleidingscomité.
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om: De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om:
1° De relaties en de overdracht van de gegevens tussen de 1° De relaties en de overdracht van de gegevens tussen de
verschillende diensten van de FOD VVVL en de acht ziekenhuizen bepaald verschillende diensten van de FOD VVVL en de acht ziekenhuizen bepaald
in artikel 4 te faciliteren; in artikel 4 te faciliteren;
2° Over de stand van de werkzaamheden te waken. 2° Over de stand van de werkzaamheden te waken.
Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd. Met dat doel worden er regelmatig vergaderingen georganiseerd.

Art. 4.§ 1. Het doel is het bevorderen van een optimale opsporing en

Art. 4.§ 1. Het doel is het bevorderen van een optimale opsporing en

behandeling van alcoholproblemen door een verderzetting van de behandeling van alcoholproblemen door een verderzetting van de
bewustmaking van het personeel. De coördinatoren, ondersteund door de bewustmaking van het personeel. De coördinatoren, ondersteund door de
`clinical leader', moeten het gebruik van bestaande hulpmiddelen/tools `clinical leader', moeten het gebruik van bestaande hulpmiddelen/tools
en de implementatie van het reeds ontwikkelde zorgpad alcohol en de implementatie van het reeds ontwikkelde zorgpad alcohol
aanmoedigen. De coördinatoren zorgen voor de coherentie en de aanmoedigen. De coördinatoren zorgen voor de coherentie en de
harmonisatie tussen de ziekenhuizen. Een `clinical leader' wordt harmonisatie tussen de ziekenhuizen. Een `clinical leader' wordt
gedefinieerd als een drijvende kracht, een persoon die zich bewust is gedefinieerd als een drijvende kracht, een persoon die zich bewust is
van de problemen die alcohol met zich meebrengen en hierin voldoende van de problemen die alcohol met zich meebrengen en hierin voldoende
opgeleid is, en die andere personeelsleden kan motiveren om te werken opgeleid is, en die andere personeelsleden kan motiveren om te werken
rond de aanpak van alcoholproblemen. Zoals voorzien in artikel 4, § 2, rond de aanpak van alcoholproblemen. Zoals voorzien in artikel 4, § 2,
wordt ten minste één `clinical leader' per ziekenhuis aangesteld. wordt ten minste één `clinical leader' per ziekenhuis aangesteld.
§ 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de volgende § 2. Dit koninklijk besluit heeft betrekking op de volgende
ziekenhuizen : ziekenhuizen :
1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles 1° C.H.U. Saint-Pierre Bruxelles
Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl Interstices C.H.U. Saint-Pierre asbl
Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles; Rue Haute, 322. 1000 Bruxelles;
2° Centre de Santé des Fagnes Chimay 2° Centre de Santé des Fagnes Chimay
Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay; Boulevard Louise, 18. 6460 Chimay;
3° C.H.R. Citadelle de Liège 3° C.H.R. Citadelle de Liège
Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège; Boulevard du 12eme de Ligne, 1. 4000 Liège;
4° AZ Groeninge 4° AZ Groeninge
President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk. President Kennedylaan 4, 8500 Kortrijk.
5° Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent) 5° Universitair Ziekenhuis Gent (UZ Gent)
De Pintelaan 185, 9000 Gent; De Pintelaan 185, 9000 Gent;
6° Ziekenhuis Oost-Limburg 6° Ziekenhuis Oost-Limburg
Schiepse Bos 6, 3600 Genk; Schiepse Bos 6, 3600 Genk;
7° Centre Hospitalier Jolimont asbl 7° Centre Hospitalier Jolimont asbl
Rue Ferrer, 159. 7100 Haine-Saint-Paul; Rue Ferrer, 159. 7100 Haine-Saint-Paul;
8° Vivalia IFAC Hôpital Princesse Paola Marche-en-Famenne 8° Vivalia IFAC Hôpital Princesse Paola Marche-en-Famenne
Rue du vivier, 21, 6900 Marche-en-Famenne. Rue du vivier, 21, 6900 Marche-en-Famenne.
§ 3. De opdrachten van de coördinatoren zijn de volgende: § 3. De opdrachten van de coördinatoren zijn de volgende:
1° Ondersteuning bij de opdrachten van de "clinical leaders"; 1° Ondersteuning bij de opdrachten van de "clinical leaders";
2° Het verderzetten van de sensibilisering, opleiding en/of 2° Het verderzetten van de sensibilisering, opleiding en/of
doorlopende vormingen van het medisch en paramedisch personeel in de doorlopende vormingen van het medisch en paramedisch personeel in de
ziekenhuizen vernoemd in artikel 4 § 2; ziekenhuizen vernoemd in artikel 4 § 2;
3° Het stimuleren van de betrokkenheid van het personeel van de in 3° Het stimuleren van de betrokkenheid van het personeel van de in
artikel 4, § 2, bedoelde ziekenhuizen voor alcoholgerelateerde artikel 4, § 2, bedoelde ziekenhuizen voor alcoholgerelateerde
problematieken; problematieken;
4° Opvolging van de werkzaamheden van de clinical leaders en het 4° Opvolging van de werkzaamheden van de clinical leaders en het
opstellen van een stand van zaken volgens vastgelegde indicatoren; opstellen van een stand van zaken volgens vastgelegde indicatoren;
5° Ondersteuning bij het uitbreiden van het project naar andere 5° Ondersteuning bij het uitbreiden van het project naar andere
ziekenhuisstructuren door het vastleggen van procedures voor de ziekenhuisstructuren door het vastleggen van procedures voor de
implementatie en duidelijke richtlijnen alcohol; implementatie en duidelijke richtlijnen alcohol;
6° Communicatie naar de partners, deelname aan het begeleidingscomité 6° Communicatie naar de partners, deelname aan het begeleidingscomité
en coördinatie van alle ziekenhuizen die bij het project betrokken en coördinatie van alle ziekenhuizen die bij het project betrokken
zijn. zijn.
De taken van de "clinical leaders" zijn : De taken van de "clinical leaders" zijn :
1° Deelname aan doorlopende vormingen rond alcohol, aan intervisies 1° Deelname aan doorlopende vormingen rond alcohol, aan intervisies
georganiseerd door de coördinatoren en gebruik maken van persoonlijke georganiseerd door de coördinatoren en gebruik maken van persoonlijke
ondersteuning en advies door de coördinatoren; ondersteuning en advies door de coördinatoren;
2° Continu bevorderen van de bewustmaking van het personeel rond de 2° Continu bevorderen van de bewustmaking van het personeel rond de
problematiek van alcohol, en het stimuleren van het gebruik van reeds problematiek van alcohol, en het stimuleren van het gebruik van reeds
ontwikkelde instrumenten; ontwikkelde instrumenten;
3° Onderhouden van de banden met partners `alcohol', het management en 3° Onderhouden van de banden met partners `alcohol', het management en
de coördinatoren; de coördinatoren;

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten :

Art. 5.Het activiteitenrapport omvat minstens de volgende punten :

1° Een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het 1° Een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen
hiervan in de loop van het project; hiervan in de loop van het project;
2° De realisaties van het project; 2° De realisaties van het project;
3° Een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen, 3° Een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, opleidingen,
...; ...;
4° Een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in 4° Een beschrijving van de manier waarop het project zich intern (in
de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere de instellingen) en eventueel extern (onder andere naar andere
instellingen) bekend maakt; instellingen) bekend maakt;
5° Een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens 5° Een gedetailleerde beschrijving van het personeel, met minstens
volgende punten: volgende punten:
a) opleiding ; a) opleiding ;
b) soort overeenkomst ; b) soort overeenkomst ;
c) anciënniteit ; c) anciënniteit ;
d) relevante kwalificaties; d) relevante kwalificaties;
6° Een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het 6° Een financiële balans: personeels- en andere kosten gedaan in het
kader van dit project; kader van dit project;
7° Beleidsaanbevelingen; 7° Beleidsaanbevelingen;
8° Een samenvatting van bovenstaande punten. 8° Een samenvatting van bovenstaande punten.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 21 januari 2024. Gegeven te Brussel, 21 januari 2024.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Volksgezondheid, De Minister van Volksgezondheid,
F. VANDENBROUCKE F. VANDENBROUCKE
^