| Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Psychiatrisch Centrum Sleidinge » voor het pilootproject "intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele diagnose" | Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Psychiatrisch Centrum Sleidinge » voor het pilootproject "intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele diagnose" |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| 19 MAART 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een | 19 MAART 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een |
| toelage aan het « Psychiatrisch Centrum Sleidinge » voor het | toelage aan het « Psychiatrisch Centrum Sleidinge » voor het |
| pilootproject "intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele | pilootproject "intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele |
| diagnose" | diagnose" |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting |
| en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; | en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; |
| Gelet op de wet van 16 februari 2012 houdende de algemene | Gelet op de wet van 16 februari 2012 houdende de algemene |
| uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel |
| 2.25.3.; | 2.25.3.; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
| administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; | administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; |
| Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op | Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op |
| 22 februari 2012; | 22 februari 2012; |
| Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 458.988 euro, aan te rekenen ten laste |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 458.988 euro, aan te rekenen ten laste |
| van basisallocatie 51.42.31.32.01, van de begroting van de FOD | van basisallocatie 51.42.31.32.01, van de begroting van de FOD |
| Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, |
| begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het « Psychiatrisch Centrum | begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het « Psychiatrisch Centrum |
| Sleidinge », Weststraat 135 te 9940 Sleidinge (rek. : 290-0240711-75) | Sleidinge », Weststraat 135 te 9940 Sleidinge (rek. : 290-0240711-75) |
| voor zijn opdrachten beschreven in artikel 5. | voor zijn opdrachten beschreven in artikel 5. |
| § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2012 tot en | § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2012 tot en |
| met 31 januari 2013. | met 31 januari 2013. |
Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven |
Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven |
| : | : |
| 1° 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag wordt ten vroegste | 1° 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag wordt ten vroegste |
| zes maanden na aanvang van de publicatie van dit besluit uitbetaald. | zes maanden na aanvang van de publicatie van dit besluit uitbetaald. |
| Vóór de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op 15 september | Vóór de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op 15 september |
| 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder elektronische vorm | 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder elektronische vorm |
| bezorgd te worden aan de contactpersoon van het pilootproject Dubbele | bezorgd te worden aan de contactpersoon van het pilootproject Dubbele |
| Diagnose FOD VVVL. De inhoud van dit tussentijds activiteitenrapport | Diagnose FOD VVVL. De inhoud van dit tussentijds activiteitenrapport |
| wordt omschreven in artikel 5, § 12. De coördinaten van de | wordt omschreven in artikel 5, § 12. De coördinaten van de |
| contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject Dubbele | contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject Dubbele |
| Diagnose FOD VVVL », voor dit project zijn : | Diagnose FOD VVVL », voor dit project zijn : |
| FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu | FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu |
| Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
| Christiaan Decoster | Christiaan Decoster |
| Directeur-generaal | Directeur-generaal |
| Victor Hortaplein 40, bus 10 | Victor Hortaplein 40, bus 10 |
| 1060 Brussel. | 1060 Brussel. |
| Met het oog op de betaling dient de begunstigde eveneens een in | Met het oog op de betaling dient de begunstigde eveneens een in |
| tweevoud ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, | tweevoud ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, |
| voorzien van de formule « voor waar en echt verklaard voor de som van | voorzien van de formule « voor waar en echt verklaard voor de som van |
| ... », en de nodige bewijsstukken te richten aan de contactpersoon van | ... », en de nodige bewijsstukken te richten aan de contactpersoon van |
| het pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL, en dit binnen de zes | het pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL, en dit binnen de zes |
| maanden na publicatie van dit besluit. | maanden na publicatie van dit besluit. |
| Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde | Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde |
| ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde | ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde |
| aandeel van deze 50 %. | aandeel van deze 50 %. |
| 2° maximum 50 % van het bedrag, bedoeld in artikel 1, § 1, kan slechts | 2° maximum 50 % van het bedrag, bedoeld in artikel 1, § 1, kan slechts |
| toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel 1, § 2, | toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel 1, § 2, |
| en op voorwaarde dat : | en op voorwaarde dat : |
| a. De contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL van | a. De contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL van |
| oordeel is dat de bepalingen, bedoeld in artikel 5, werden nageleefd | oordeel is dat de bepalingen, bedoeld in artikel 5, werden nageleefd |
| en dat de operationele doelstellingen werden gerealiseerd; | en dat de operationele doelstellingen werden gerealiseerd; |
| b. ten laatste op 28 februari 2013 door het Psychiatrisch Centrum | b. ten laatste op 28 februari 2013 door het Psychiatrisch Centrum |
| Sleidinge een in tweevoud ingediende gemotiveerde en ondertekende | Sleidinge een in tweevoud ingediende gemotiveerde en ondertekende |
| onkostenstaat, voorzien van de formule « voor waar en echt verklaard | onkostenstaat, voorzien van de formule « voor waar en echt verklaard |
| voor de som van... », en de nodige bewijsstukken aan de contactpersoon | voor de som van... », en de nodige bewijsstukken aan de contactpersoon |
| van het pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL werden bezorgd; | van het pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL werden bezorgd; |
| c. een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm en in | c. een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm en in |
| twee papieren versies, ten laatste op 28 februari 2013 werd bezorgd | twee papieren versies, ten laatste op 28 februari 2013 werd bezorgd |
| aan de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL. | aan de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL. |
| § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het | § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het |
| definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen | definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen |
| worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose, | worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose, |
| of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het Psychiatrisch | of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het Psychiatrisch |
| Centrum Sleidinge de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit | Centrum Sleidinge de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit |
| aan de Schatkist terugstorten. | aan de Schatkist terugstorten. |
| § 3. Bij niet naleving van de voorwaarden betreffende | § 3. Bij niet naleving van de voorwaarden betreffende |
| personeelsomkadering, zoals bepaald in punt 5 van artikel 5, § 10, zal | personeelsomkadering, zoals bepaald in punt 5 van artikel 5, § 10, zal |
| de FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals | de FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals |
| beschreven in artikel 1, afhouden evenredig met het aantal afwijkende | beschreven in artikel 1, afhouden evenredig met het aantal afwijkende |
| van de voorgeschreven VTE per maand en gefinancierd door dit besluit. | van de voorgeschreven VTE per maand en gefinancierd door dit besluit. |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
| de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het | de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het |
| bijzonder de Cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van het | bijzonder de Cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van het |
| project in het Psychiatrisch Centrum Sleidinge en l'« Intercommunale | project in het Psychiatrisch Centrum Sleidinge en l'« Intercommunale |
| des soins de santé » te Luik. | des soins de santé » te Luik. |
| § 2. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge verbindt zich ertoe een | § 2. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge verbindt zich ertoe een |
| projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft o.a. tot opdracht | projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft o.a. tot opdracht |
| de activiteiten van de Dubbele Diagnose-eenheid te coördineren, | de activiteiten van de Dubbele Diagnose-eenheid te coördineren, |
| alsmede om actief deel te nemen aan de vergaderingen die worden | alsmede om actief deel te nemen aan de vergaderingen die worden |
| georganiseerd door het begeleidingscomité. | georganiseerd door het begeleidingscomité. |
| De taak van het begeleidingscomité bestaat er specifiek in om : | De taak van het begeleidingscomité bestaat er specifiek in om : |
| - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende | - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende |
| diensten van de FOD VVVL en de « Dubbele Diagnose - eenheid » te | diensten van de FOD VVVL en de « Dubbele Diagnose - eenheid » te |
| vergemakkelijken; | vergemakkelijken; |
| - over de stand van de werkzaamheden te waken; | - over de stand van de werkzaamheden te waken; |
| - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek | - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek |
| betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. | betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. |
Art. 4.§ 1. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge moet de fysieke en |
Art. 4.§ 1. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge moet de fysieke en |
| logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. | logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. |
| § 2. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge staat alle eigendomsrechten | § 2. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge staat alle eigendomsrechten |
| op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de | op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de |
| Belgische Staat. | Belgische Staat. |
Art. 5.De specificaties van het project zijn de volgende : |
Art. 5.De specificaties van het project zijn de volgende : |
| § 1. De einddoelstelling van de gespecialiseerde behandeling bestaat | § 1. De einddoelstelling van de gespecialiseerde behandeling bestaat |
| erin om, na een beperkte periode van intensieve behandeling, conform § | erin om, na een beperkte periode van intensieve behandeling, conform § |
| 10, 1°, van dit artikel de patiënt op zijn minst te stabiliseren en | 10, 1°, van dit artikel de patiënt op zijn minst te stabiliseren en |
| vooral om, in overleg met hem/haar, de patiënt naar andere ambulante | vooral om, in overleg met hem/haar, de patiënt naar andere ambulante |
| of residentiële centra door te verwijzen om de verdere zorg te kunnen | of residentiële centra door te verwijzen om de verdere zorg te kunnen |
| waarborgen. | waarborgen. |
| § 2. De doelstellingen op individueel vlak zijn de beperking van het | § 2. De doelstellingen op individueel vlak zijn de beperking van het |
| druggebruik en de ermee verbonden problemen, de stabilisering van de | druggebruik en de ermee verbonden problemen, de stabilisering van de |
| psychiatrische stoornissen, de verbetering van het algemeen niveau van | psychiatrische stoornissen, de verbetering van het algemeen niveau van |
| functioneren, het opstarten van specifieke programma's met als | functioneren, het opstarten van specifieke programma's met als |
| vooruitzicht de patiënt te resocialiseren. | vooruitzicht de patiënt te resocialiseren. |
| § 3. Dit project richt zich op patiënten met een middelengerelateerde | § 3. Dit project richt zich op patiënten met een middelengerelateerde |
| problematiek en een psychotische stoornis (volgens DSM IV criteria). | problematiek en een psychotische stoornis (volgens DSM IV criteria). |
| De bipolaire stoornissen en stemmingsstoornissen maken geen deel uit | De bipolaire stoornissen en stemmingsstoornissen maken geen deel uit |
| van de doelgroep. | van de doelgroep. |
| § 4. Het project sluit de opname voor de volgende patiënten uit : | § 4. Het project sluit de opname voor de volgende patiënten uit : |
| patiënten met een middelengerelateerde problematiek zonder | patiënten met een middelengerelateerde problematiek zonder |
| psychotische stoornis, patiënten die aan een psychotische stoornis | psychotische stoornis, patiënten die aan een psychotische stoornis |
| lijden, die rechtstreeks wordt veroorzaakt door het middelengebruik en | lijden, die rechtstreeks wordt veroorzaakt door het middelengebruik en |
| waarbij de stoornis aldus verdwijnt bij afwezigheid van het | waarbij de stoornis aldus verdwijnt bij afwezigheid van het |
| middelengebruik, patiënten met een duidelijke mentale handicap (IQ | middelengebruik, patiënten met een duidelijke mentale handicap (IQ |
| lager dan 65), patiënten met een onomkeerbare chronische, organische | lager dan 65), patiënten met een onomkeerbare chronische, organische |
| pathologie. | pathologie. |
| § 5. De eenheid waakt erover dat uitsluitend de patiënten die | § 5. De eenheid waakt erover dat uitsluitend de patiënten die |
| beantwoorden aan de inclusiecriteria worden opgenomen in de eenheid, | beantwoorden aan de inclusiecriteria worden opgenomen in de eenheid, |
| dit onder meer door middel van een optimale diagnosestelling idealiter | dit onder meer door middel van een optimale diagnosestelling idealiter |
| voorafgaand aan de initiële toegang tot de eenheid. | voorafgaand aan de initiële toegang tot de eenheid. |
| § 6. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge verbindt zich ertoe om | § 6. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge verbindt zich ertoe om |
| minstens samen te werken met een algemeen ziekenhuis, een centrum voor | minstens samen te werken met een algemeen ziekenhuis, een centrum voor |
| geestelijke gezondheidszorg en een instelling (met een | geestelijke gezondheidszorg en een instelling (met een |
| RIZIV-overeenkomst) die voor deze doelgroep werkt. | RIZIV-overeenkomst) die voor deze doelgroep werkt. |
| § 7. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge neemt deel aan de | § 7. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge neemt deel aan de |
| overlegmomenten, later bepaald door de FOD VVVL, die in het kader van | overlegmomenten, later bepaald door de FOD VVVL, die in het kader van |
| de pilootprojecten georganiseerd worden. | de pilootprojecten georganiseerd worden. |
| § 8. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge zal streven naar een maximale | § 8. Het Psychiatrisch Centrum Sleidinge zal streven naar een maximale |
| bezetting van de bedden. De bezettingsgraad moet minstens 80 % | bezetting van de bedden. De bezettingsgraad moet minstens 80 % |
| bedragen, berekend op de volledige periode vermeld in artikel 1, | bedragen, berekend op de volledige periode vermeld in artikel 1, |
| § 2. Een minimum van 85 % van de opgenomen patiënten moet strikt aan | § 2. Een minimum van 85 % van de opgenomen patiënten moet strikt aan |
| de inclusie- en exclusie-criteria beantwoorden, zoals beschreven in | de inclusie- en exclusie-criteria beantwoorden, zoals beschreven in |
| artikel 5, § 4. | artikel 5, § 4. |
| § 9. Op architectonisch vlak moet de Dubbele Diagnose-eenheid : | § 9. Op architectonisch vlak moet de Dubbele Diagnose-eenheid : |
| 1° een eenheid zijn van 10 bedden (afkomstig van voorheen erkende en | 1° een eenheid zijn van 10 bedden (afkomstig van voorheen erkende en |
| bestaande A-bedden) waarvan minstens acht bedden in individuele kamers | bestaande A-bedden) waarvan minstens acht bedden in individuele kamers |
| en maximum één tweepersoonskamer; | en maximum één tweepersoonskamer; |
| 2° architectonisch van de andere eenheden van de instelling gescheiden | 2° architectonisch van de andere eenheden van de instelling gescheiden |
| zijn; | zijn; |
| 3° beschikken over een ontvangst- en raadplegingsruimte, voldoende | 3° beschikken over een ontvangst- en raadplegingsruimte, voldoende |
| sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, alarm en | sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, alarm en |
| monitoring. | monitoring. |
| De bouw- en inrichtingskosten hiervoor zijn niet ten laste van het | De bouw- en inrichtingskosten hiervoor zijn niet ten laste van het |
| project. | project. |
| § 10. De programma's en de organisatie van de eenheid moeten vermijden | § 10. De programma's en de organisatie van de eenheid moeten vermijden |
| dat de patiënten op lange termijn in dit soort eenheid blijven. Ze | dat de patiënten op lange termijn in dit soort eenheid blijven. Ze |
| moeten opgevat zijn als tijdelijke programma's van beperkte duur met | moeten opgevat zijn als tijdelijke programma's van beperkte duur met |
| als doel de patiënt te resocialiseren, of hem tenminste naar andere | als doel de patiënt te resocialiseren, of hem tenminste naar andere |
| ambulante of residentiële diensten te kunnen doorverwijzen met het oog | ambulante of residentiële diensten te kunnen doorverwijzen met het oog |
| op zorgcontinuïteit. De modaliteiten van dit project zijn de volgende | op zorgcontinuïteit. De modaliteiten van dit project zijn de volgende |
| : | : |
| 1° De principiële duur van het verblijf bedraagt maximaal zes maanden, | 1° De principiële duur van het verblijf bedraagt maximaal zes maanden, |
| met evenwel een mogelijke maximale verlenging van zes maanden indien | met evenwel een mogelijke maximale verlenging van zes maanden indien |
| dit nodig zou blijken. De therapeutische programma's moeten worden | dit nodig zou blijken. De therapeutische programma's moeten worden |
| ontwikkeld om de doelstellingen binnen die termijnen te halen. | ontwikkeld om de doelstellingen binnen die termijnen te halen. |
| 2° De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. | 2° De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. |
| 3° Het team stelt per patiënt een geïntegreerd behandelingspakket op | 3° Het team stelt per patiënt een geïntegreerd behandelingspakket op |
| dat beantwoordt aan zijn/haar psychiatrische problematiek. Dit | dat beantwoordt aan zijn/haar psychiatrische problematiek. Dit |
| behandelingspakket moet in de mate van het mogelijke « evidence based | behandelingspakket moet in de mate van het mogelijke « evidence based |
| » zijn. Men dient hierbij eveneens aandacht te besteden aan | » zijn. Men dient hierbij eveneens aandacht te besteden aan |
| alcoholgerelateerde problematieken. | alcoholgerelateerde problematieken. |
| 4° Voor elke patiënt wordt een patiëntendossier opgemaakt en | 4° Voor elke patiënt wordt een patiëntendossier opgemaakt en |
| bijgehouden. Het omvat minstens een anamnese met daarin : | bijgehouden. Het omvat minstens een anamnese met daarin : |
| a. de psychologische, sociale en medische antecedenten van de patiënt; | a. de psychologische, sociale en medische antecedenten van de patiënt; |
| b. een diagnose (volgens de criteria van de DSM-IV); | b. een diagnose (volgens de criteria van de DSM-IV); |
| c. de door het therapeutische team gestelde doelstellingen op korte, | c. de door het therapeutische team gestelde doelstellingen op korte, |
| middellange en lange termijn. | middellange en lange termijn. |
| 5° Wat de omkadering voor de 10 bedden betreft : | 5° Wat de omkadering voor de 10 bedden betreft : |
| a. Op grond van dit besluit in dienst genomen personeelsleden komen | a. Op grond van dit besluit in dienst genomen personeelsleden komen |
| boven op deze welke in het kader van de erkenning van de bestaande | boven op deze welke in het kader van de erkenning van de bestaande |
| A-bedden reeds in dienst zijn. In totaal moeten aldus 17 VTE worden | A-bedden reeds in dienst zijn. In totaal moeten aldus 17 VTE worden |
| voorzien voor deze eenheid, bestaande uit : | voorzien voor deze eenheid, bestaande uit : |
| ? 3 VTE universitairen | ? 3 VTE universitairen |
| ? 14 VTE A1 | ? 14 VTE A1 |
| Maximaal twee VTE A1 van de in totaal 14 VTE A1 kunnen als case | Maximaal twee VTE A1 van de in totaal 14 VTE A1 kunnen als case |
| manager worden aangesteld met inbegrip van outreaching. | manager worden aangesteld met inbegrip van outreaching. |
| Het doel van deze case manager is het waarborgen van de | Het doel van deze case manager is het waarborgen van de |
| zorgcontinuïteit van de patiënten. Hiertoe moet hij/zij de | zorgcontinuïteit van de patiënten. Hiertoe moet hij/zij de |
| doorverwijzing voorbereiden en het zorgtraject uitwerken. | doorverwijzing voorbereiden en het zorgtraject uitwerken. |
| Outreaching moet als een specifieke vorm van opvolging (vóór en/of na | Outreaching moet als een specifieke vorm van opvolging (vóór en/of na |
| intensieve behandeling) gezien worden, gericht op de opvangstructuren | intensieve behandeling) gezien worden, gericht op de opvangstructuren |
| voor deze specifieke doelgroep. Het doel is een opname of een | voor deze specifieke doelgroep. Het doel is een opname of een |
| heropname in de eenheid van intensieve behandeling te vermijden. Deze | heropname in de eenheid van intensieve behandeling te vermijden. Deze |
| opvolging omvat onder andere evaluaties en crisisinterventies. Naast | opvolging omvat onder andere evaluaties en crisisinterventies. Naast |
| deze gevalsgebonden outreaching heeft de case manager ook een algemene | deze gevalsgebonden outreaching heeft de case manager ook een algemene |
| ondersteunende en raadgevende taak met betrekking tot de medewerkers | ondersteunende en raadgevende taak met betrekking tot de medewerkers |
| van de verschillende instellingen (coaching, advies, opleiding). | van de verschillende instellingen (coaching, advies, opleiding). |
| Teneinde het ontslag voor te bereiden en de zorgcontinuïteit te | Teneinde het ontslag voor te bereiden en de zorgcontinuïteit te |
| waarborgen, moet de patiënt ook in zijn (toekomstige) omgeving | waarborgen, moet de patiënt ook in zijn (toekomstige) omgeving |
| begeleid kunnen worden en dit tot zes maanden na ontslag uit de | begeleid kunnen worden en dit tot zes maanden na ontslag uit de |
| eenheid; | eenheid; |
| b. Men doet een beroep op een psychiater, verbonden aan een A-dienst | b. Men doet een beroep op een psychiater, verbonden aan een A-dienst |
| van de instelling; | van de instelling; |
| c. De programma's en de organisatie van de eenheid moeten het | c. De programma's en de organisatie van de eenheid moeten het |
| personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een | personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een |
| therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel | therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel |
| op lange termijn in die eenheid kan blijven werken; | op lange termijn in die eenheid kan blijven werken; |
| d. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het | d. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het |
| personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel | personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel |
| moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten uit deze doelgroep te | moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten uit deze doelgroep te |
| kunnen opvangen. De kosten voor opleiding van dit personeel vallen | kunnen opvangen. De kosten voor opleiding van dit personeel vallen |
| niet ten laste van dit project. | niet ten laste van dit project. |
| § 11. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige | § 11. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige |
| basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale | basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale |
| Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn | Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn |
| aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit | aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit |
| evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : | evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : |
| 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor | 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor |
| het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen | het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen |
| overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; | overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; |
| 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een | 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een |
| klinisch model opleggen; | klinisch model opleggen; |
| 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. | 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. |
| § 12. Het tussentijdse en definitieve activiteitenrapport omvatten | § 12. Het tussentijdse en definitieve activiteitenrapport omvatten |
| minstens de volgende punten eventueel te wijzigen door het | minstens de volgende punten eventueel te wijzigen door het |
| Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
| van de FOD VVVL : | van de FOD VVVL : |
| 1° een up to date van de filosofie en de doelstellingen van het | 1° een up to date van de filosofie en de doelstellingen van het |
| project, en argumentering van eventuele wijzingen hiervan in de loop | project, en argumentering van eventuele wijzingen hiervan in de loop |
| van het project; | van het project; |
| 2° een beschrijving en argumentering van de eventuele wijzigingen van | 2° een beschrijving en argumentering van de eventuele wijzigingen van |
| de opvangprocedures (behandelingsprotocollen) die hierin werden | de opvangprocedures (behandelingsprotocollen) die hierin werden |
| aangebracht in de loop van het project; | aangebracht in de loop van het project; |
| 3° indien een case manager werkzaam is in de eenheid of aan case | 3° indien een case manager werkzaam is in de eenheid of aan case |
| management wordt gedaan : een beschrijving en auto-evaluatie van de | management wordt gedaan : een beschrijving en auto-evaluatie van de |
| werkmethodiek van de case manager of het case management, en een | werkmethodiek van de case manager of het case management, en een |
| beschrijving en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin | beschrijving en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin |
| werden aangebracht in de loop van het project; | werden aangebracht in de loop van het project; |
| 4° een overzicht van bijgewoonde congressen, opleidingen, ...; | 4° een overzicht van bijgewoonde congressen, opleidingen, ...; |
| 5° een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de | 5° een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de |
| instelling) en eventueel extern (o.a. naar andere instellingen) bekend | instelling) en eventueel extern (o.a. naar andere instellingen) bekend |
| maakt; | maakt; |
| 6° een gedetailleerde beschrijving van het aan de eenheid verbonden | 6° een gedetailleerde beschrijving van het aan de eenheid verbonden |
| personeel (17 VTE), met minstens volgende punten : | personeel (17 VTE), met minstens volgende punten : |
| - opleiding | - opleiding |
| - soort overeenkomst | - soort overeenkomst |
| - anciënniteit | - anciënniteit |
| - relevante kwalificaties | - relevante kwalificaties |
| 7° een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het | 7° een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het |
| kader van dit project; | kader van dit project; |
| 8° samengevoegde gegevens met betrekking tot bezettingsgraad, | 8° samengevoegde gegevens met betrekking tot bezettingsgraad, |
| socio-demografische en diagnostische gegevens van de patienten; | socio-demografische en diagnostische gegevens van de patienten; |
| 9° beleidsaanbevelingen; | 9° beleidsaanbevelingen; |
| 10° enkel voor het definitieve activiteitenrapport, een samenvatting | 10° enkel voor het definitieve activiteitenrapport, een samenvatting |
| van bovenstaande punten. | van bovenstaande punten. |
| § 13. Het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de | § 13. Het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de |
| resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. | resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. |
| Nadat het Directoraat-generaal Organisatie | Nadat het Directoraat-generaal Organisatie |
| Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het rapport kan | Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het rapport kan |
| er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of | er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of |
| gedeeltelijke publicatie. | gedeeltelijke publicatie. |
Art. 6.De Minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
Art. 6.De Minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 19 maart 2012. | Gegeven te Brussel, 19 maart 2012. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |