| Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, tot oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" en tot vaststelling van de statuten ervan | Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020, gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, tot oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" en tot vaststelling van de statuten ervan |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
| 13 NOVEMBER 2020. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend | 13 NOVEMBER 2020. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend |
| wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020, | wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020, |
| gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende | gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende |
| ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, tot oprichting van | ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren, tot oprichting van |
| een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" en tot | een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" en tot |
| vaststelling van de statuten ervan (1) | vaststelling van de statuten ervan (1) |
| FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve | Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve |
| arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel | arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel |
| 28; | 28; |
| Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en | Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en |
| de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren; | de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren; |
| Op de voordracht van de Minister van Werk, | Op de voordracht van de Minister van Werk, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
| overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020, gesloten | overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020, gesloten |
| in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende | in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende |
| ondernemingen die buurtwerken of -diens-ten leveren, tot oprichting | ondernemingen die buurtwerken of -diens-ten leveren, tot oprichting |
| van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" en tot | van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" en tot |
| vaststelling van de statuten ervan. | vaststelling van de statuten ervan. |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
| dit besluit. | dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 13 november 2020. | Gegeven te Brussel, 13 november 2020. |
| FILIP | FILIP |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |
| _______ | _______ |
| Nota | Nota |
| (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : |
| Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. | Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. |
| Bijlage | Bijlage |
| Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die | Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die |
| buurtwerken of -diensten leveren | buurtwerken of -diensten leveren |
| Collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020 | Collectieve arbeidsovereenkomst van 28 mei 2020 |
| Oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de | Oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de |
| uitzendkrachten" en vaststelling van de statuten ervan (Overeenkomst | uitzendkrachten" en vaststelling van de statuten ervan (Overeenkomst |
| geregistreerd op 17 juli 2020 onder het nummer 159557/CO/322) | geregistreerd op 17 juli 2020 onder het nummer 159557/CO/322) |
| HOOFDSTUK I. - Oprichting, benaming, maatschappelijke zetel, doel, | HOOFDSTUK I. - Oprichting, benaming, maatschappelijke zetel, doel, |
| duur | duur |
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst regelt de werking van |
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst regelt de werking van |
| het "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" (hierna | het "Fonds voor bestaanszekerheid voor de uitzendkrachten" (hierna |
| "sociaal fonds" genoemd). | "sociaal fonds" genoemd). |
Art. 2.De zetel van het sociaal fonds is gevestigd te 1000 Brussel, |
Art. 2.De zetel van het sociaal fonds is gevestigd te 1000 Brussel, |
| Havenlaan 86C, bus 330. | Havenlaan 86C, bus 330. |
Art. 3.Het sociaal fonds heeft tot doel : |
Art. 3.Het sociaal fonds heeft tot doel : |
| 1°Het innen van de bijdragen, bestaande uit 3 delen : | 1°Het innen van de bijdragen, bestaande uit 3 delen : |
| a) de waarborg; | a) de waarborg; |
| b) de globale bijdrage; | b) de globale bijdrage; |
| c) de bijdrage voor vorming en risicogroepen; | c) de bijdrage voor vorming en risicogroepen; |
| 2° Wanneer het uitzendbureau zijn geldelijke verplichtingen tegenover | 2° Wanneer het uitzendbureau zijn geldelijke verplichtingen tegenover |
| de uitzendkrachten niet nakomt, het betalen aan de werknemers van : | de uitzendkrachten niet nakomt, het betalen aan de werknemers van : |
| a) de lonen die verschuldigd zijn krachtens de individuele of | a) de lonen die verschuldigd zijn krachtens de individuele of |
| collectieve arbeidsovereenkomsten; | collectieve arbeidsovereenkomsten; |
| b) de vergoedingen of voordelen die verschuldigd zijn krachtens de wet | b) de vergoedingen of voordelen die verschuldigd zijn krachtens de wet |
| of collectieve arbeidsovereenkomsten; | of collectieve arbeidsovereenkomsten; |
| 3° Het verlenen aan de werknemers van elk sociaal voordeel of het | 3° Het verlenen aan de werknemers van elk sociaal voordeel of het |
| verlenen aan de werknemers en werkgevers van diensten die het voorwerp | verlenen aan de werknemers en werkgevers van diensten die het voorwerp |
| zijn van afzonderlijke collectieve arbeidsovereenkomsten; | zijn van afzonderlijke collectieve arbeidsovereenkomsten; |
| 4° Het verlenen aan de uitzendkrachten van voordelen van gelijke aard | 4° Het verlenen aan de uitzendkrachten van voordelen van gelijke aard |
| als deze die voorzien zijn in artikelen 33, 35 en 41 van de wet van 26 | als deze die voorzien zijn in artikelen 33, 35 en 41 van de wet van 26 |
| juni 2002 betreffende sluiting van ondernemingen (Belgisch Staatsblad | juni 2002 betreffende sluiting van ondernemingen (Belgisch Staatsblad |
| van 9 augustus 2002); | van 9 augustus 2002); |
| 5° Het bevorderen van een geest van veiligheid op de werkplaatsen, bij | 5° Het bevorderen van een geest van veiligheid op de werkplaatsen, bij |
| de uitzendbureaus en de gebruikers alsook bij hun vast personeel en | de uitzendbureaus en de gebruikers alsook bij hun vast personeel en |
| bij hun uitzendkrachten, om de gezondheid en de fysieke integriteit | bij hun uitzendkrachten, om de gezondheid en de fysieke integriteit |
| van de werknemers te vrijwaren en hun arbeidsvoorwaarden te | van de werknemers te vrijwaren en hun arbeidsvoorwaarden te |
| verbeteren; | verbeteren; |
| 6° Het betalen aan de uitzendkrachten van een eindejaarspremie onder | 6° Het betalen aan de uitzendkrachten van een eindejaarspremie onder |
| de voorwaarden en modaliteiten bepaald bij de collectieve | de voorwaarden en modaliteiten bepaald bij de collectieve |
| arbeidsovereenkomst betreffende de eindejaarspremie van de | arbeidsovereenkomst betreffende de eindejaarspremie van de |
| uitzendkrachten; | uitzendkrachten; |
| 7° Het bevorderen van initiatieven tot tewerkstelling van | 7° Het bevorderen van initiatieven tot tewerkstelling van |
| risicogroepen; | risicogroepen; |
| 8° Het bevorderen van initiatieven inzake vorming. | 8° Het bevorderen van initiatieven inzake vorming. |
Art. 4.Het sociaal fonds wordt opgericht voor onbepaalde duur. |
Art. 4.Het sociaal fonds wordt opgericht voor onbepaalde duur. |
| HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied | HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied |
Art. 5.Deze statuten, alsmede de uitvoeringsmodaliteiten die worden |
Art. 5.Deze statuten, alsmede de uitvoeringsmodaliteiten die worden |
| vastgelegd, zijn van toepassing op : | vastgelegd, zijn van toepassing op : |
| 1° De uitzendbureaus bedoeld in artikel 7, 1° van de wet van 24 juli | 1° De uitzendbureaus bedoeld in artikel 7, 1° van de wet van 24 juli |
| 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter | 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter |
| beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers | beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers |
| (Belgisch Staatsblad van 20 augustus 1987). | (Belgisch Staatsblad van 20 augustus 1987). |
| Wat betreft de uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te | Wat betreft de uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te |
| oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, zijn artikelen | oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, zijn artikelen |
| 16, 17 en 27 niet van toepassing; artikel 18 is daarentegen wel van | 16, 17 en 27 niet van toepassing; artikel 18 is daarentegen wel van |
| toepassing. | toepassing. |
| Wat betreft de uitzendbureaus die niet erkend zijn om activiteiten uit | Wat betreft de uitzendbureaus die niet erkend zijn om activiteiten uit |
| te oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf is artikel 18 | te oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf is artikel 18 |
| niet van toepassing. | niet van toepassing. |
| Wat betreft de uitzendbureaus die een beroep doen op artikel 15, § 6 | Wat betreft de uitzendbureaus die een beroep doen op artikel 15, § 6 |
| zijn de bepalingen van artikel 3, 2° en 4° niet van toepassing. | zijn de bepalingen van artikel 3, 2° en 4° niet van toepassing. |
| Wat betreft de uitzendbureaus die een beroep doen op artikel 14, § 2 | Wat betreft de uitzendbureaus die een beroep doen op artikel 14, § 2 |
| zijn de bepalingen van artikel 3, 7° en 8° niet van toepassing; | zijn de bepalingen van artikel 3, 7° en 8° niet van toepassing; |
| 2° De uitzendkrachten bedoeld in artikel 7, 3° van genoemde wet van 24 | 2° De uitzendkrachten bedoeld in artikel 7, 3° van genoemde wet van 24 |
| juli 1978, die door de uitzendbureaus worden tewerkgesteld. | juli 1978, die door de uitzendbureaus worden tewerkgesteld. |
| Wat betreft de uitzendkrachten die tewerkgesteld zijn via | Wat betreft de uitzendkrachten die tewerkgesteld zijn via |
| uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te oefenen in het | uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te oefenen in het |
| Paritair Comité voor het bouwbedrijf zijn artikelen 16, 17 en 27 niet | Paritair Comité voor het bouwbedrijf zijn artikelen 16, 17 en 27 niet |
| van toepassing; daarentegen is artikel 18 wel van toepassing. | van toepassing; daarentegen is artikel 18 wel van toepassing. |
| Wat betreft de uitzendkrachten die niet tewerkgesteld zijn via | Wat betreft de uitzendkrachten die niet tewerkgesteld zijn via |
| uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te oefenen in het | uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te oefenen in het |
| Paritair Comité voor het bouwbedrijf is artikel 18 niet van | Paritair Comité voor het bouwbedrijf is artikel 18 niet van |
| toepassing. | toepassing. |
| Wat betreft de uitzendkrachten vermeld in artikel 14 § 2 en die | Wat betreft de uitzendkrachten vermeld in artikel 14 § 2 en die |
| tewerkgesteld zijn via een uitzendbureau dat een beroep doet op | tewerkgesteld zijn via een uitzendbureau dat een beroep doet op |
| artikel 15, § 6, zijn de bepalingen van artikel 3, 2° en 4° niet van | artikel 15, § 6, zijn de bepalingen van artikel 3, 2° en 4° niet van |
| toepassing. | toepassing. |
| Wat betreft de uitzendkrachten vermeld in artikel 14 § 2 zijn de | Wat betreft de uitzendkrachten vermeld in artikel 14 § 2 zijn de |
| bepalingen van artikel 3, 7° en 8° niet van toepassing. | bepalingen van artikel 3, 7° en 8° niet van toepassing. |
| HOOFDSTUK III. - Beheer | HOOFDSTUK III. - Beheer |
Art. 6.Het sociaal fonds wordt beheerd door een raad van beheer, die |
Art. 6.Het sociaal fonds wordt beheerd door een raad van beheer, die |
| paritair is samengesteld, enerzijds door afgevaardigden van de | paritair is samengesteld, enerzijds door afgevaardigden van de |
| ondernemingen voor uitzendarbeid en de gebruikers, anderzijds door | ondernemingen voor uitzendarbeid en de gebruikers, anderzijds door |
| afgevaardigden van de werknemers. | afgevaardigden van de werknemers. |
| Deze raad bestaat uit veertien leden, zijnde zeven afgevaardigden die | Deze raad bestaat uit veertien leden, zijnde zeven afgevaardigden die |
| worden voorgesteld door de organisaties van de uitzendbureaus en de | worden voorgesteld door de organisaties van de uitzendbureaus en de |
| gebruikers en zeven afgevaardigden die worden voorgesteld door de | gebruikers en zeven afgevaardigden die worden voorgesteld door de |
| werknemersorganisaties. | werknemersorganisaties. |
| Het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen | Het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen |
| die buurtwerken of -diensten leveren wijst de leden van de raad van | die buurtwerken of -diensten leveren wijst de leden van de raad van |
| beheer aan en ontslaat ze tevens; hij kan het aantal beheerders dat is | beheer aan en ontslaat ze tevens; hij kan het aantal beheerders dat is |
| vastgesteld in het tweede lid wijzigen. | vastgesteld in het tweede lid wijzigen. |
| De leden van de raad van beheer worden benoemd voor een termijn van | De leden van de raad van beheer worden benoemd voor een termijn van |
| vier jaar. Hun mandaat kan worden hernieuwd. | vier jaar. Hun mandaat kan worden hernieuwd. |
| In geval van overlijden, ontslag of afzetting van een beheerder | In geval van overlijden, ontslag of afzetting van een beheerder |
| voorziet het paritair comité in zijn vervanging. Het nieuw aangewezen | voorziet het paritair comité in zijn vervanging. Het nieuw aangewezen |
| lid beëindigt het mandaat van zijn voorganger. | lid beëindigt het mandaat van zijn voorganger. |
Art. 7.Ieder jaar wijst de raad van beheer uit zijn midden een |
Art. 7.Ieder jaar wijst de raad van beheer uit zijn midden een |
| voorzitter en een ondervoorzitter aan. | voorzitter en een ondervoorzitter aan. |
| Deze functies worden afwisselend uitgeoefend door een afgevaardigde | Deze functies worden afwisselend uitgeoefend door een afgevaardigde |
| van de uitzendbureaus of de gebruikers en door een afgevaardigde van | van de uitzendbureaus of de gebruikers en door een afgevaardigde van |
| de werknemers. | de werknemers. |
| De raad van beheer wijst eveneens de personen aan die worden belast | De raad van beheer wijst eveneens de personen aan die worden belast |
| met het secretariaat. | met het secretariaat. |
Art. 8.De raad van beheer vergadert op uitnodiging van de voorzitter. |
Art. 8.De raad van beheer vergadert op uitnodiging van de voorzitter. |
| De voorzitter is gehouden de raad ten minste één maal per jaar bijeen | De voorzitter is gehouden de raad ten minste één maal per jaar bijeen |
| te roepen, en telkens wanneer ten minste één derde van de leden van de | te roepen, en telkens wanneer ten minste één derde van de leden van de |
| raad het vragen. | raad het vragen. |
| De uitnodigingen moeten de agenda vermelden. In geval van afwezigheid | De uitnodigingen moeten de agenda vermelden. In geval van afwezigheid |
| van de voorzitter wordt de zitting van de raad van beheer voorgezeten | van de voorzitter wordt de zitting van de raad van beheer voorgezeten |
| door de ondervoorzitter en, bij afwezigheid van deze laatste, door de | door de ondervoorzitter en, bij afwezigheid van deze laatste, door de |
| ouderdomsdeken. | ouderdomsdeken. |
| De raad van beheer kan slechts geldig beslissen over de punten die op | De raad van beheer kan slechts geldig beslissen over de punten die op |
| de agenda staan vermeld, en bij aanwezigheid van ten minste de helft | de agenda staan vermeld, en bij aanwezigheid van ten minste de helft |
| van de leden die behoren tot de werknemersafvaardiging en ten minste | van de leden die behoren tot de werknemersafvaardiging en ten minste |
| de helft van de leden die behoren tot de afvaardiging van de | de helft van de leden die behoren tot de afvaardiging van de |
| ondernemingen voor uitzendarbeid en de gebruikers. | ondernemingen voor uitzendarbeid en de gebruikers. |
| De beslissingen worden genomen bij meerderheid van de stemgerechtigden | De beslissingen worden genomen bij meerderheid van de stemgerechtigden |
| in elke afvaardiging. | in elke afvaardiging. |
| De notulen worden opgemaakt door de secretaris die is aangewezen door | De notulen worden opgemaakt door de secretaris die is aangewezen door |
| de raad van beheer en ondertekend door de persoon die de vergadering | de raad van beheer en ondertekend door de persoon die de vergadering |
| heeft voorgezeten. | heeft voorgezeten. |
| De uittreksels van de notulen worden ondertekend door de voorzitter of | De uittreksels van de notulen worden ondertekend door de voorzitter of |
| door twee beheerders, waarvan de ene is gemandateerd door de | door twee beheerders, waarvan de ene is gemandateerd door de |
| werknemersafvaardiging en de andere door de ondernemingen | werknemersafvaardiging en de andere door de ondernemingen |
| vooruitzendarbeid en de gebruikers. | vooruitzendarbeid en de gebruikers. |
Art. 9.De raad van beheer heeft tot opdracht het sociaal fonds te |
Art. 9.De raad van beheer heeft tot opdracht het sociaal fonds te |
| beheren, in de ruimste betekenis van het woord, daaronder begrepen het | beheren, in de ruimste betekenis van het woord, daaronder begrepen het |
| treffen van alle maatregelen die nodig blijken voor de goede werking | treffen van alle maatregelen die nodig blijken voor de goede werking |
| ervan en voor de verwezenlijking van zijn doel. | ervan en voor de verwezenlijking van zijn doel. |
| De raad van beheer is bevoegd voor de beoordeling van de terugbetaling | De raad van beheer is bevoegd voor de beoordeling van de terugbetaling |
| van de waarborg overeenkomstig het artikel 15. | van de waarborg overeenkomstig het artikel 15. |
| De raad van beheer mag voor het bereiken van de doeleinden bepaald in | De raad van beheer mag voor het bereiken van de doeleinden bepaald in |
| artikel 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, beslissen dat | artikel 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, beslissen dat |
| onkosten gemaakt voor enquêtes, vorming, publiciteit en dergelijke | onkosten gemaakt voor enquêtes, vorming, publiciteit en dergelijke |
| door het sociaal fonds zullen gedragen worden. | door het sociaal fonds zullen gedragen worden. |
| De raad van beheer bepaalt in zijn jaarlijkse begroting de | De raad van beheer bepaalt in zijn jaarlijkse begroting de |
| beheerskosten die ten laste vallen van de opbrengsten van het sociaal | beheerskosten die ten laste vallen van de opbrengsten van het sociaal |
| fonds. | fonds. |
| Hij kan een huishoudelijk reglement opstellen. | Hij kan een huishoudelijk reglement opstellen. |
| De raad van beheer wordt bij elk optreden, inbegrepen optreden in | De raad van beheer wordt bij elk optreden, inbegrepen optreden in |
| rechte als eisende of als verwerende partij, en voor elk doel, geldig | rechte als eisende of als verwerende partij, en voor elk doel, geldig |
| vertegenwoordigd door de voorzitter of door de beheerder die hij | vertegenwoordigd door de voorzitter of door de beheerder die hij |
| aanstelt om die vertegenwoordiging waar te nemen. | aanstelt om die vertegenwoordiging waar te nemen. |
| De leden van de raad van beheer zijn slechts verantwoordelijk voor de | De leden van de raad van beheer zijn slechts verantwoordelijk voor de |
| uitvoering van hun opdracht; zij gaan geen enkele persoonlijke | uitvoering van hun opdracht; zij gaan geen enkele persoonlijke |
| verplichting aan wegens hun deelname aan het beheer van het sociaal | verplichting aan wegens hun deelname aan het beheer van het sociaal |
| fonds, noch ten opzichte van de verbintenissen van het sociaal fonds. | fonds, noch ten opzichte van de verbintenissen van het sociaal fonds. |
Art. 10.Erkende uitzendbureaus die de verbindingspersoon bedoeld in |
Art. 10.Erkende uitzendbureaus die de verbindingspersoon bedoeld in |
| artikel 7/2 van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- | artikel 7/2 van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- |
| en tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers | en tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers |
| in België en de naleving ervan aangeduid hebben, krijgen op voorhand | in België en de naleving ervan aangeduid hebben, krijgen op voorhand |
| door het sociaal fonds een document toegestuurd dat zij dienen te | door het sociaal fonds een document toegestuurd dat zij dienen te |
| gebruiken voor de kwartaalaangifte. | gebruiken voor de kwartaalaangifte. |
| Zij dienen de prestaties te vermelden van hun uitzendkrachten die | Zij dienen de prestaties te vermelden van hun uitzendkrachten die |
| tewerkgesteld zijn op het Belgisch grondgebied en waarvoor er geen | tewerkgesteld zijn op het Belgisch grondgebied en waarvoor er geen |
| bijdrageplicht aan de RSZ bestaat (bijvoorbeeld mensen die naar ons | bijdrageplicht aan de RSZ bestaat (bijvoorbeeld mensen die naar ons |
| land zijn gedetacheerd en die vallen onder artikel 3 van Richtlijn | land zijn gedetacheerd en die vallen onder artikel 3 van Richtlijn |
| 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 | 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 |
| betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op | betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op |
| het verrichten van diensten). Het is de verantwoordelijkheid van het | het verrichten van diensten). Het is de verantwoordelijkheid van het |
| erkend uitzendbureau om de nodige actie te ondernemen opdat de | erkend uitzendbureau om de nodige actie te ondernemen opdat de |
| kwartaalaangifte tijdig wordt ingediend. | kwartaalaangifte tijdig wordt ingediend. |
| Commentaar | Commentaar |
| De vraag naar deze kwartaalaangifte rechtvaardigt zich door de | De vraag naar deze kwartaalaangifte rechtvaardigt zich door de |
| noodzaak aan toezicht en controle, door het sociaal fonds op het | noodzaak aan toezicht en controle, door het sociaal fonds op het |
| legaal functioneren van de uitzendbureaus. | legaal functioneren van de uitzendbureaus. |
| Deze kwartaalaangiftes zijn noodzakelijk opdat het sociaal fonds zou | Deze kwartaalaangiftes zijn noodzakelijk opdat het sociaal fonds zou |
| beschikken over de informatie die nodig is om zijn opdrachten uit te | beschikken over de informatie die nodig is om zijn opdrachten uit te |
| voeren. Voor de werknemers onderworpen aan RSZ doet het sociaal fonds | voeren. Voor de werknemers onderworpen aan RSZ doet het sociaal fonds |
| deze controles op basis van de DmfA-aangifte. | deze controles op basis van de DmfA-aangifte. |
| Onder "erkende uitzendonderneming" moet de uitzendonderneming worden | Onder "erkende uitzendonderneming" moet de uitzendonderneming worden |
| verstaan die in België erkend is overeenkomstig één of meerdere | verstaan die in België erkend is overeenkomstig één of meerdere |
| gewestelijke reglementeringen betreffende de erkenning van | gewestelijke reglementeringen betreffende de erkenning van |
| particuliere arbeidsbemiddelingsbureaus. | particuliere arbeidsbemiddelingsbureaus. |
Art. 11.De raad van beheer kan bepaalde opdrachten toevertrouwen aan |
Art. 11.De raad van beheer kan bepaalde opdrachten toevertrouwen aan |
| één of meerdere leden of zelfs aan derden. | één of meerdere leden of zelfs aan derden. |
Art. 12.De raad van beheer kan het dagelijks beheer overdragen aan |
Art. 12.De raad van beheer kan het dagelijks beheer overdragen aan |
| het bureau, dat paritair is samengesteld uit leden van deze raad, die | het bureau, dat paritair is samengesteld uit leden van deze raad, die |
| enerzijds de ondernemingen voor uitzendarbeid en de gebruikers en | enerzijds de ondernemingen voor uitzendarbeid en de gebruikers en |
| anderzijds de werknemers vertegenwoordigen, ten belope van ten minste | anderzijds de werknemers vertegenwoordigen, ten belope van ten minste |
| drie leden voor ieder van beide vertegenwoordigingen. | drie leden voor ieder van beide vertegenwoordigingen. |
| Het bureau kan slechts geldig beraadslagen indien alle leden aanwezig | Het bureau kan slechts geldig beraadslagen indien alle leden aanwezig |
| zijn of zijn vertegenwoordigd door een ander lid van dit bureau, dat | zijn of zijn vertegenwoordigd door een ander lid van dit bureau, dat |
| daartoe een regelmatige volmacht heeft gekregen. De beslissingen van | daartoe een regelmatige volmacht heeft gekregen. De beslissingen van |
| het bureau worden genomen bij eenparigheid van stemmen. | het bureau worden genomen bij eenparigheid van stemmen. |
| HOOFDSTUK IV. - Financiering | HOOFDSTUK IV. - Financiering |
Art. 13.Het sociaal fonds beschikt over de bijdragen die zijn |
Art. 13.Het sociaal fonds beschikt over de bijdragen die zijn |
| verschuldigd door de in artikel 5, 1°, bedoelde uitzendbureaus, alsook | verschuldigd door de in artikel 5, 1°, bedoelde uitzendbureaus, alsook |
| over de inkomsten uit de geïnvesteerde bedragen. | over de inkomsten uit de geïnvesteerde bedragen. |
Art. 14.§ 1. De bijdragen voorzien in artikel 16, 17 en 18 worden |
Art. 14.§ 1. De bijdragen voorzien in artikel 16, 17 en 18 worden |
| ingevorderd en geïnd door het sociaal fonds volgens de modaliteiten | ingevorderd en geïnd door het sociaal fonds volgens de modaliteiten |
| die door de raad van beheer worden bepaald, overeenkomstig artikel 6 | die door de raad van beheer worden bepaald, overeenkomstig artikel 6 |
| van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor | van de wet van 7 januari 1958 betreffende de fondsen voor |
| bestaanszekerheid. | bestaanszekerheid. |
| § 2. Wat de uitzendkrachten betreft waarvoor er geen bijdrageplicht | § 2. Wat de uitzendkrachten betreft waarvoor er geen bijdrageplicht |
| aan de RSZ bestaat (bijvoorbeeld mensen die naar ons land zijn | aan de RSZ bestaat (bijvoorbeeld mensen die naar ons land zijn |
| gedetacheerd en die vallen onder artikel 3 van Richtlijn 96/71/EG van | gedetacheerd en die vallen onder artikel 3 van Richtlijn 96/71/EG van |
| het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 betreffende de | het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 betreffende de |
| terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten | terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten |
| van diensten of ter uitvoering van een bilateraal akkoord tussen | van diensten of ter uitvoering van een bilateraal akkoord tussen |
| België en een derde land, studenten die onderworpen zijn aan een | België en een derde land, studenten die onderworpen zijn aan een |
| solidariteitsbijdrage), zullen de bijdragen bedoeld in artikel 16 en | solidariteitsbijdrage), zullen de bijdragen bedoeld in artikel 16 en |
| artikel 18 rechtstreeks door het sociaal fonds worden geïnd, volgens | artikel 18 rechtstreeks door het sociaal fonds worden geïnd, volgens |
| de modaliteiten die door de raad van beheer worden bepaald. | de modaliteiten die door de raad van beheer worden bepaald. |
| Sectie 1. - Bijdragen | Sectie 1. - Bijdragen |
Art. 15.Waarborg |
Art. 15.Waarborg |
| § 1. Elke vennootschap die in één van de gewesten een erkenning | § 1. Elke vennootschap die in één van de gewesten een erkenning |
| aanvraagt en bekomt, dient, per juridische entiteit, rechtstreeks aan | aanvraagt en bekomt, dient, per juridische entiteit, rechtstreeks aan |
| het sociaal fonds eenmalig een som te storten van 75 000 EUR, en dit | het sociaal fonds eenmalig een som te storten van 75 000 EUR, en dit |
| in twee keer : | in twee keer : |
| - een som van 25 000 EUR moet worden gestort op dezelfde datum als die | - een som van 25 000 EUR moet worden gestort op dezelfde datum als die |
| waarop de erkenningsaanvraag wordt ingediend; | waarop de erkenningsaanvraag wordt ingediend; |
| - een som van 50 000 EUR moet worden gestort binnen de dertig dagen | - een som van 50 000 EUR moet worden gestort binnen de dertig dagen |
| volgend op de datum van de erkenning. | volgend op de datum van de erkenning. |
| De niet als uitzendbureau erkende ondernemingen waarvan de activiteit | De niet als uitzendbureau erkende ondernemingen waarvan de activiteit |
| in feite ressorteert onder hoofdstuk II van de wet van 24 juli 1987, | in feite ressorteert onder hoofdstuk II van de wet van 24 juli 1987, |
| moeten de som van 75 000 EUR ineens storten op het eerste verzoek van | moeten de som van 75 000 EUR ineens storten op het eerste verzoek van |
| het sociaal fonds. In geval van weigering kan het sociaal fonds een | het sociaal fonds. In geval van weigering kan het sociaal fonds een |
| rechtsvordering instellen. | rechtsvordering instellen. |
| § 2. Van de som van 75 000 EUR is een forfaitair bedrag van 5 000 EUR | § 2. Van de som van 75 000 EUR is een forfaitair bedrag van 5 000 EUR |
| definitief verworven door het sociaal fonds. Deze som betreft een | definitief verworven door het sociaal fonds. Deze som betreft een |
| eenmalige inning voor opstart-, beheers- en dossierkosten. | eenmalige inning voor opstart-, beheers- en dossierkosten. |
| De overige 70 000 EUR kan op verzoek van het uitzendbureau door het | De overige 70 000 EUR kan op verzoek van het uitzendbureau door het |
| sociaal fonds worden terugbetaald, van zodra het uitzendbureau het | sociaal fonds worden terugbetaald, van zodra het uitzendbureau het |
| bewijs voorlegt (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het | bewijs voorlegt (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het |
| Engels door een beëdigd vertaler) dat het, vanaf de datum van de | Engels door een beëdigd vertaler) dat het, vanaf de datum van de |
| erkenning, voor een totaalbedrag van minstens 75 000 EUR aan bijdragen | erkenning, voor een totaalbedrag van minstens 75 000 EUR aan bijdragen |
| aan het sociaal fonds heeft betaald en voor zover het uitzendbureau | aan het sociaal fonds heeft betaald en voor zover het uitzendbureau |
| geen andere schulden heeft aan het sociaal fonds. | geen andere schulden heeft aan het sociaal fonds. |
| Voor wat betreft de uitzendbureaus, erkend om activiteiten uit te | Voor wat betreft de uitzendbureaus, erkend om activiteiten uit te |
| oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, kunnen de overige | oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf, kunnen de overige |
| 70 000 EUR op verzoek van het betrokken uitzendbureau door het sociaal | 70 000 EUR op verzoek van het betrokken uitzendbureau door het sociaal |
| fonds voor de uitzendkrachten terugbetaald worden, van zodra het | fonds voor de uitzendkrachten terugbetaald worden, van zodra het |
| uitzendbureau het bewijs voorlegt dat het, vanaf de datum van de | uitzendbureau het bewijs voorlegt dat het, vanaf de datum van de |
| erkenning, voor een totaal bedrag van minstens 75 000 EUR aan | erkenning, voor een totaal bedrag van minstens 75 000 EUR aan |
| bijdragen aan het sociaal fonds voor de uitzendkrachten en/of aan het | bijdragen aan het sociaal fonds voor de uitzendkrachten en/of aan het |
| sociaal fonds voor de bouwsector heeft betaald (rechtstreeks of inning | sociaal fonds voor de bouwsector heeft betaald (rechtstreeks of inning |
| door de RSZ) en voor zover het uitzendbureau geen andere schulden | door de RSZ) en voor zover het uitzendbureau geen andere schulden |
| heeft aan het sociaal fonds. | heeft aan het sociaal fonds. |
| Voor wat betreft de uitzendbureaus die een beroep gedaan hebben op | Voor wat betreft de uitzendbureaus die een beroep gedaan hebben op |
| artikel 23, § 2 kunnen de overige 70 000 EUR op verzoek van het | artikel 23, § 2 kunnen de overige 70 000 EUR op verzoek van het |
| betrokken uitzendbureau door het sociaal fonds worden terugbetaald, | betrokken uitzendbureau door het sociaal fonds worden terugbetaald, |
| van zodra het uitzendbureau bedoeld in artikel 23, § 2 het bewijs | van zodra het uitzendbureau bedoeld in artikel 23, § 2 het bewijs |
| voorlegt (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het Engels | voorlegt (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het Engels |
| door een beëdigd vertaler) dat het, vanaf de datum van de erkenning, | door een beëdigd vertaler) dat het, vanaf de datum van de erkenning, |
| voor een totaal bedrag van minstens 75 000 EUR aan bijdragen aan de | voor een totaal bedrag van minstens 75 000 EUR aan bijdragen aan de |
| betrokken buitenlandse sociale zekerheidsinstelling heeft betaald | betrokken buitenlandse sociale zekerheidsinstelling heeft betaald |
| (bijdragen besteed aan de uitzendkrachten tewerkgesteld in België) en | (bijdragen besteed aan de uitzendkrachten tewerkgesteld in België) en |
| voor zover het uitzendbureau geen andere schulden heeft aan het | voor zover het uitzendbureau geen andere schulden heeft aan het |
| sociaal fonds. | sociaal fonds. |
| § 3. Indien de onderneming geen erkenning als uitzendbureau heeft | § 3. Indien de onderneming geen erkenning als uitzendbureau heeft |
| gekregen of indien de onderneming afziet van de verdere | gekregen of indien de onderneming afziet van de verdere |
| erkenningsprocedure, kan zij bij het sociaal fonds een aanvraag | erkenningsprocedure, kan zij bij het sociaal fonds een aanvraag |
| indienen met het oog op de terugstorting van de betaalde som. | indienen met het oog op de terugstorting van de betaalde som. |
| De terugstorting zal alleen gebeuren voor zover de aanvraag gepaard | De terugstorting zal alleen gebeuren voor zover de aanvraag gepaard |
| gaat met : | gaat met : |
| a) de overmaking van een document van de bevoegde gewestelijke | a) de overmaking van een document van de bevoegde gewestelijke |
| overheid waaruit blijkt dat de onderneming niet als uitzendbureau is | overheid waaruit blijkt dat de onderneming niet als uitzendbureau is |
| erkend; | erkend; |
| b) een verklaring op eer dat de onderneming afziet van de verdere | b) een verklaring op eer dat de onderneming afziet van de verdere |
| erkenningsprocedure; | erkenningsprocedure; |
| c) het bewijs dat het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ | c) het bewijs dat het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ |
| en/of de betrokken buitenlandse sociale zekerheidsinstelling of | en/of de betrokken buitenlandse sociale zekerheidsinstelling of |
| -instellingen (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het | -instellingen (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het |
| Engels door een beëdigd vertaler). | Engels door een beëdigd vertaler). |
| § 4. Een onderneming die erkend werd als uitzendbureau maar nooit | § 4. Een onderneming die erkend werd als uitzendbureau maar nooit |
| uitzendkrachten heeft tewerkgesteld, kan de terugbetaling van 70 000 | uitzendkrachten heeft tewerkgesteld, kan de terugbetaling van 70 000 |
| EUR bekomen voor zover ze de volgende documenten aan het sociaal fonds | EUR bekomen voor zover ze de volgende documenten aan het sociaal fonds |
| voorlegt : | voorlegt : |
| a) bewijs van de schrapping van de erkenning als uitzendbureau | a) bewijs van de schrapping van de erkenning als uitzendbureau |
| afgeleverd door de bevoegde gewestelijke overheid of overheden; | afgeleverd door de bevoegde gewestelijke overheid of overheden; |
| b) verklaring op eer van het uitzendbureau dat het nooit | b) verklaring op eer van het uitzendbureau dat het nooit |
| uitzendkrachten heeft tewerkgesteld; | uitzendkrachten heeft tewerkgesteld; |
| c) het bewijs dat het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ | c) het bewijs dat het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ |
| en/of de betrokken buitenlandse sociale zekerheidsinstelling of | en/of de betrokken buitenlandse sociale zekerheidsinstelling of |
| -instellingen (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het | -instellingen (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het |
| Engels door een beëdigd vertaler). | Engels door een beëdigd vertaler). |
| Rekening houdend met de verjaringstermijnen zoals voorzien in artikel | Rekening houdend met de verjaringstermijnen zoals voorzien in artikel |
| 15 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, | 15 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten, |
| kan de terugbetaling door het sociaal fonds ten vroegste één jaar na | kan de terugbetaling door het sociaal fonds ten vroegste één jaar na |
| de schrapping of schrappingen waarvan sprake onder a) plaatsvinden. | de schrapping of schrappingen waarvan sprake onder a) plaatsvinden. |
| § 5. Op verzoek van een uitzendbureau dat zijn uitzendactiviteit | § 5. Op verzoek van een uitzendbureau dat zijn uitzendactiviteit |
| stopzet en dat de in de vorige twee paragrafen bepaalde voorwaarden | stopzet en dat de in de vorige twee paragrafen bepaalde voorwaarden |
| niet vervult, betaalt het sociaal fonds de 70 000 EUR terug voor zover | niet vervult, betaalt het sociaal fonds de 70 000 EUR terug voor zover |
| het uitzendbureau de volgende documenten aan het sociaal fonds | het uitzendbureau de volgende documenten aan het sociaal fonds |
| voorlegt : | voorlegt : |
| a) het bewijs van de schrapping van de erkenning als uitzendbureau, | a) het bewijs van de schrapping van de erkenning als uitzendbureau, |
| afgeleverd door de bevoegde gewestelijke overheid of overheden; | afgeleverd door de bevoegde gewestelijke overheid of overheden; |
| b) het bewijs dat het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ | b) het bewijs dat het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ |
| en/of de betrokken buitenlandse socialezekerheidsinstelling of | en/of de betrokken buitenlandse socialezekerheidsinstelling of |
| -instellingen (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het | -instellingen (vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het |
| Engels door een beëdigd vertaler). | Engels door een beëdigd vertaler). |
| De terugbetaling van het sociaal fonds wordt verminderd met de | De terugbetaling van het sociaal fonds wordt verminderd met de |
| financiële tussenkomsten die door het sociaal fonds zijn gedaan of | financiële tussenkomsten die door het sociaal fonds zijn gedaan of |
| dienen gedaan te worden voor gewezen uitzendkrachten van het | dienen gedaan te worden voor gewezen uitzendkrachten van het |
| uitzendbureau en met de eventuele schulden aan het sociaal fonds. | uitzendbureau en met de eventuele schulden aan het sociaal fonds. |
| Rekening houdend met de verjaringstermijnen zoals voorzien in artikel | Rekening houdend met de verjaringstermijnen zoals voorzien in artikel |
| 26 voorafgaande titel Wetboek van Strafvordering, is deze | 26 voorafgaande titel Wetboek van Strafvordering, is deze |
| terugbetalingsprocedure pas mogelijk indien een termijn van minstens | terugbetalingsprocedure pas mogelijk indien een termijn van minstens |
| vijf jaar verstreken is sinds de schrapping van de erkenning vermeld | vijf jaar verstreken is sinds de schrapping van de erkenning vermeld |
| onder punt a). | onder punt a). |
| § 6. Uitzendkantoren die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 | § 6. Uitzendkantoren die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 |
| van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en | van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en |
| tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in | tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in |
| België en de naleving ervan aangeduid hebben kunnen, ten laatste op de | België en de naleving ervan aangeduid hebben kunnen, ten laatste op de |
| datum waarop de erkenningsaanvraag werd ingediend, het | datum waarop de erkenningsaanvraag werd ingediend, het |
| gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen van een gelijkaardig | gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen van een gelijkaardig |
| gereglementeerd loonwaarborgsysteem dat bestaat in hun thuisland. Ze | gereglementeerd loonwaarborgsysteem dat bestaat in hun thuisland. Ze |
| dienen die gelijkwaardigheid op een omstandige manier aan te tonen. Er | dienen die gelijkwaardigheid op een omstandige manier aan te tonen. Er |
| dient met originele documenten, vertaald in het Nederlands of in het | dient met originele documenten, vertaald in het Nederlands of in het |
| Frans of in het Engels door een beëdigd vertaler, te worden aangetoond | Frans of in het Engels door een beëdigd vertaler, te worden aangetoond |
| dat : | dat : |
| - de waarborg uitdrukkelijk tussenkomt in geval van het staken van de | - de waarborg uitdrukkelijk tussenkomt in geval van het staken van de |
| betaling van de lonen en bijdragen van de in België tewerkgestelde | betaling van de lonen en bijdragen van de in België tewerkgestelde |
| uitzendkrachten en, ingeval van dergelijke staking, de betaling van de | uitzendkrachten en, ingeval van dergelijke staking, de betaling van de |
| lonen en de bijdragen van de in België tewerkgestelde uitzendkrachten | lonen en de bijdragen van de in België tewerkgestelde uitzendkrachten |
| volledig garandeert; | volledig garandeert; |
| - deze tussenkomst reglementair gegarandeerd wordt; | - deze tussenkomst reglementair gegarandeerd wordt; |
| - de waarborg minstens een bedrag equivalent aan 75 000 EUR bedraagt; | - de waarborg minstens een bedrag equivalent aan 75 000 EUR bedraagt; |
| - het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ en/of de betrokken | - het uitzendbureau geen schulden heeft bij de RSZ en/of de betrokken |
| buitenlandse sociale zekerheidsinstelling of -instellingen. | buitenlandse sociale zekerheidsinstelling of -instellingen. |
| - het uitzendbureau dat zich op deze gelijkheid beroept, bezorgt het | - het uitzendbureau dat zich op deze gelijkheid beroept, bezorgt het |
| sociaal fonds op eigen initiatief jaarlijks een nieuw attest waaruit | sociaal fonds op eigen initiatief jaarlijks een nieuw attest waaruit |
| deze gegevens blijken. | deze gegevens blijken. |
| In geval van gelijkwaardigheid die wordt aanvaard voor een | In geval van gelijkwaardigheid die wordt aanvaard voor een |
| uitzendonderneming die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 | uitzendonderneming die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 |
| van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en | van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en |
| tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in | tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in |
| België en de naleving ervan aangeduid hebben is er, gezien de | België en de naleving ervan aangeduid hebben is er, gezien de |
| afwezigheid van een effectief gestorte waarborg aan het sociaal fonds, | afwezigheid van een effectief gestorte waarborg aan het sociaal fonds, |
| geen enkele tussenkomst van het sociaal fonds ten aanzien van de | geen enkele tussenkomst van het sociaal fonds ten aanzien van de |
| uitzendkrachten van deze uitzendonderneming mogelijk. | uitzendkrachten van deze uitzendonderneming mogelijk. |
| Commentaar bij artikel 15 | Commentaar bij artikel 15 |
| De bij artikel 15 bedoelde waarborg garandeert de betaling van de | De bij artikel 15 bedoelde waarborg garandeert de betaling van de |
| lonen van de uitzendkrachten in het geval van mogelijke | lonen van de uitzendkrachten in het geval van mogelijke |
| betalingsmoeilijkheden vanwege het uitzendbureau ten opzichte van zijn | betalingsmoeilijkheden vanwege het uitzendbureau ten opzichte van zijn |
| uitzendkrachten of ten opzichte van het sociaal fonds. Deze waarborg | uitzendkrachten of ten opzichte van het sociaal fonds. Deze waarborg |
| is noodzakelijk gelet op de uitsluiting van de uitzendkrachten uit het | is noodzakelijk gelet op de uitsluiting van de uitzendkrachten uit het |
| toepassingsgebied van de Sluitingswet van 26 juni 2002. | toepassingsgebied van de Sluitingswet van 26 juni 2002. |
Art. 16.Globale bijdrage |
Art. 16.Globale bijdrage |
| Een globale bijdrage wordt geïnd voor de financiering van de | Een globale bijdrage wordt geïnd voor de financiering van de |
| eindejaarspremie en de sociale voordelen toegekend in toepassing van | eindejaarspremie en de sociale voordelen toegekend in toepassing van |
| de collectieve arbeidsovereenkomsten en bedraagt 9,27 pct. op de | de collectieve arbeidsovereenkomsten en bedraagt 9,27 pct. op de |
| brutolonen van de in België ter beschikking gestelde uitzendkrachten. | brutolonen van de in België ter beschikking gestelde uitzendkrachten. |
| Inningsprocedure : | Inningsprocedure : |
| Voor de uitzendkrachten-arbeiders worden de bijdragen berekend op het | Voor de uitzendkrachten-arbeiders worden de bijdragen berekend op het |
| brutoloon aan 108 pct.. De bijdragen worden gevorderd en geïnd door | brutoloon aan 108 pct.. De bijdragen worden gevorderd en geïnd door |
| het sociaal fonds zoals bepaald bij artikel 14. | het sociaal fonds zoals bepaald bij artikel 14. |
| Uitzendbureaus die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 van de | Uitzendbureaus die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 van de |
| wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en | wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en |
| tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in | tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in |
| België en de naleving ervan aangeduid hebben kunnen het | België en de naleving ervan aangeduid hebben kunnen het |
| gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen volgens de bepalingen van artikel | gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen volgens de bepalingen van artikel |
| 23, § 2 van deze overeenkomst. | 23, § 2 van deze overeenkomst. |
Art. 17.Vorming en risicogroepen |
Art. 17.Vorming en risicogroepen |
| § 1. Voor de verwezenlijking van artikel 3, 7° wordt de bijdrage die | § 1. Voor de verwezenlijking van artikel 3, 7° wordt de bijdrage die |
| aan het sociaal fonds verschuldigd is door de werkgevers, bedoeld in | aan het sociaal fonds verschuldigd is door de werkgevers, bedoeld in |
| artikel 5, 1° vastgesteld op 0,10 procent van de brutolonen van de in | artikel 5, 1° vastgesteld op 0,10 procent van de brutolonen van de in |
| België tewerkgestelde uitzendkrachten. | België tewerkgestelde uitzendkrachten. |
| Door het sluiten van een collectieve arbeidsovereenkomst ter | Door het sluiten van een collectieve arbeidsovereenkomst ter |
| bevordering van de tewerkstelling van risicogroepen wensen de | bevordering van de tewerkstelling van risicogroepen wensen de |
| ondertekenende partijen zich aan te sluiten bij de engagementen | ondertekenende partijen zich aan te sluiten bij de engagementen |
| genomen in titel XIII, hoofdstuk VIII, sectie 1 van de wet van 27 | genomen in titel XIII, hoofdstuk VIII, sectie 1 van de wet van 27 |
| december 2006 houdende diverse bepalingen, in titel II, hoofdstuk III | december 2006 houdende diverse bepalingen, in titel II, hoofdstuk III |
| van de wet van 1 februari 2011 houdende verlenging van de | van de wet van 1 februari 2011 houdende verlenging van de |
| crisismaatregelen en uitvoering van het interprofessioneel akkoord en | crisismaatregelen en uitvoering van het interprofessioneel akkoord en |
| in de wet van 12 april 2011 tot wijziging van de wet van 1 februari | in de wet van 12 april 2011 tot wijziging van de wet van 1 februari |
| 2011 houdende verlenging van de crisismaatregelen en uitvoering van | 2011 houdende verlenging van de crisismaatregelen en uitvoering van |
| het interprofessioneel akkoord, en tot uitvoering van het compromis | het interprofessioneel akkoord, en tot uitvoering van het compromis |
| van de Regering met betrekking tot het ontwerp van interprofessioneel | van de Regering met betrekking tot het ontwerp van interprofessioneel |
| akkoord. | akkoord. |
| § 2. Voor de verwezenlijking van artikel 3, 8° wordt de bijdrage die | § 2. Voor de verwezenlijking van artikel 3, 8° wordt de bijdrage die |
| aan het sociaal fonds verschuldigd is door de werkgevers bedoeld in | aan het sociaal fonds verschuldigd is door de werkgevers bedoeld in |
| artikel 5, 1°, vastgesteld op 0,40 pct. van de brutolonen van de in | artikel 5, 1°, vastgesteld op 0,40 pct. van de brutolonen van de in |
| België ter beschikking gestelde uitzendkrachten. Deze aldus geïnde | België ter beschikking gestelde uitzendkrachten. Deze aldus geïnde |
| bijdrage kan overgedragen worden aan een sectoraal fonds voor vorming, | bijdrage kan overgedragen worden aan een sectoraal fonds voor vorming, |
| eigen aan de uitzendsector. | eigen aan de uitzendsector. |
| Inningsprocedure : | Inningsprocedure : |
| Voor de uitzendkrachten-arbeiders worden de bijdragen berekend op het | Voor de uitzendkrachten-arbeiders worden de bijdragen berekend op het |
| brutoloon aan 108 pct.. De bijdragen worden rechtstreeks gevorderd en | brutoloon aan 108 pct.. De bijdragen worden rechtstreeks gevorderd en |
| geïnd door het sociaal fonds, zoals bepaald bij artikel 14. Deze | geïnd door het sociaal fonds, zoals bepaald bij artikel 14. Deze |
| bijdrage is niet verschuldigd voor de uitzendkrachten waarvoor er geen | bijdrage is niet verschuldigd voor de uitzendkrachten waarvoor er geen |
| bijdrageplicht aan de RSZ bestaat (bijvoorbeeld mensen die naar ons | bijdrageplicht aan de RSZ bestaat (bijvoorbeeld mensen die naar ons |
| land zijn gedetacheerd en die vallen onder artikel 3 van Richtlijn | land zijn gedetacheerd en die vallen onder artikel 3 van Richtlijn |
| 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 | 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 |
| betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op | betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op |
| het verrichten van diensten of ter uitvoering van een bilateraal | het verrichten van diensten of ter uitvoering van een bilateraal |
| akkoord tussen België en een derde land, of de studenten die | akkoord tussen België en een derde land, of de studenten die |
| onderworpen zijn aan een solidariteitsbijdrage). | onderworpen zijn aan een solidariteitsbijdrage). |
Art. 18.De uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te |
Art. 18.De uitzendbureaus die erkend zijn om activiteiten uit te |
| oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf (PC 124), dienen | oefenen in het Paritair Comité voor het bouwbedrijf (PC 124), dienen |
| een bijdrage van 0,35 pct. te betalen op de brutolonen van de in | een bijdrage van 0,35 pct. te betalen op de brutolonen van de in |
| België tewerkgestelde uitzendkrachten tewerkgesteld onder het Paritair | België tewerkgestelde uitzendkrachten tewerkgesteld onder het Paritair |
| Comité voor het bouwbedrijf. | Comité voor het bouwbedrijf. |
| Deze bijdrage is, naast de waarborg bedoeld in artikel 15, bestemd | Deze bijdrage is, naast de waarborg bedoeld in artikel 15, bestemd |
| voor de financiering van de eindejaarspremie, zoals voorzien in de | voor de financiering van de eindejaarspremie, zoals voorzien in de |
| collectieve arbeidsovereenkomsten betreffende de eindejaarspremie van | collectieve arbeidsovereenkomsten betreffende de eindejaarspremie van |
| de uitzendkrachten en voor de financiering van de sociale voordelen | de uitzendkrachten en voor de financiering van de sociale voordelen |
| zoals voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomst houdende sociale | zoals voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomst houdende sociale |
| voordelen voor de uitzendkrachten. | voordelen voor de uitzendkrachten. |
| Inningsprocedure : | Inningsprocedure : |
| De bijdrage wordt rechtstreeks gevorderd en geïnd door het sociaal | De bijdrage wordt rechtstreeks gevorderd en geïnd door het sociaal |
| fonds, zoals bepaald bij artikel 14. Uitzendbureaus die de | fonds, zoals bepaald bij artikel 14. Uitzendbureaus die de |
| verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 van de wet van 5 maart 2002 | verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 van de wet van 5 maart 2002 |
| betreffende de arbeids-, loon- en tewerkstellingsvoorwaarden in geval | betreffende de arbeids-, loon- en tewerkstellingsvoorwaarden in geval |
| van detachering van werknemers in België en de naleving ervan | van detachering van werknemers in België en de naleving ervan |
| aangeduid hebben kunnen het gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen | aangeduid hebben kunnen het gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen |
| volgens de bepalingen van artikel 23, § 2 van deze overeenkomst. | volgens de bepalingen van artikel 23, § 2 van deze overeenkomst. |
Art. 19.Onverminderd de toepassing van artikel 14 van de wet van 7 |
Art. 19.Onverminderd de toepassing van artikel 14 van de wet van 7 |
| januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, kan het | januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, kan het |
| bedrag van de bijdragen slechts worden gewijzigd bij een collectieve | bedrag van de bijdragen slechts worden gewijzigd bij een collectieve |
| arbeidsovereenkomst, gesloten in het Paritair Comité voor de | arbeidsovereenkomst, gesloten in het Paritair Comité voor de |
| uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten | uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of -diensten |
| leveren, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit. |
leveren, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit. |
| Sectie 2. - Betaling en sancties | Sectie 2. - Betaling en sancties |
Art. 20.Het bedrag van de bijdragen is elk jaar verschuldigd aan het |
Art. 20.Het bedrag van de bijdragen is elk jaar verschuldigd aan het |
| sociaal fonds op de 4 volgende data : 31 maart, 30 juni, 30 september | sociaal fonds op de 4 volgende data : 31 maart, 30 juni, 30 september |
| en 31 december. | en 31 december. |
Art. 21.§ 1. De bijdragen verschuldigd voor het afgelopen trimester |
Art. 21.§ 1. De bijdragen verschuldigd voor het afgelopen trimester |
| moeten betaald worden ten laatste de laatste dag van de maand die | moeten betaald worden ten laatste de laatste dag van de maand die |
| volgt op dit trimester. | volgt op dit trimester. |
| § 2. In afwijking van § 1 moeten de bijdragen die op loonachterstallen | § 2. In afwijking van § 1 moeten de bijdragen die op loonachterstallen |
| verschuldigd zijn, ten laatste betaald worden in de maand die volgt op | verschuldigd zijn, ten laatste betaald worden in de maand die volgt op |
| de maand gedurende dewelke het recht van de werknemer op deze | de maand gedurende dewelke het recht van de werknemer op deze |
| achterstallen door de werkgever werd erkend of op een in kracht van | achterstallen door de werkgever werd erkend of op een in kracht van |
| gewijsde gegane rechterlijke beslissing. | gewijsde gegane rechterlijke beslissing. |
Art. 22.De bijdragen die niet betaald werden binnen de door artikel |
Art. 22.De bijdragen die niet betaald werden binnen de door artikel |
| 21 vastgestelde termijnen geven aanleiding tot een verhoging van de | 21 vastgestelde termijnen geven aanleiding tot een verhoging van de |
| verschuldigde bijdragen met 10 pct. en met een verwijlinterest van 7 | verschuldigde bijdragen met 10 pct. en met een verwijlinterest van 7 |
| pct. per jaar vanaf de vervaldag van hogervermelde termijnen tot de | pct. per jaar vanaf de vervaldag van hogervermelde termijnen tot de |
| dag van betaling ervan. | dag van betaling ervan. |
| Sectie 3. - Buitenlandse dienstverrichters | Sectie 3. - Buitenlandse dienstverrichters |
Art. 23.§ 1. Het uitzendbureau meldt de detachering van |
Art. 23.§ 1. Het uitzendbureau meldt de detachering van |
| uitzendkrachten naar ons land die vallen onder artikel 3 van Richtlijn | uitzendkrachten naar ons land die vallen onder artikel 3 van Richtlijn |
| 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 | 96/71/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 1996 |
| betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op | betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op |
| het verrichten van diensten, uiterlijk voor de aanvang van de | het verrichten van diensten, uiterlijk voor de aanvang van de |
| detachering. | detachering. |
| Het uitzendbureau stelt het sociaal fonds schriftelijk in kennis van | Het uitzendbureau stelt het sociaal fonds schriftelijk in kennis van |
| het aantal en de identiteit van de gedetacheerde werknemers en van de | het aantal en de identiteit van de gedetacheerde werknemers en van de |
| duur van de detachering. Het uitzendbureau voegt bij die informatie | duur van de detachering. Het uitzendbureau voegt bij die informatie |
| een afschrift van het detacheringformulier A1 dat geldt voor | een afschrift van het detacheringformulier A1 dat geldt voor |
| werknemers die zich binnen de Unie verplaatsen. | werknemers die zich binnen de Unie verplaatsen. |
| § 2. De in paragraaf 1 bedoelde uitzendbureaus die de | § 2. De in paragraaf 1 bedoelde uitzendbureaus die de |
| verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 van de wet van 5 maart 2002 | verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 van de wet van 5 maart 2002 |
| betreffende de arbeids-, loon- en tewerkstellingsvoorwaarden in geval | betreffende de arbeids-, loon- en tewerkstellingsvoorwaarden in geval |
| van detachering van werknemers in België en de naleving ervan | van detachering van werknemers in België en de naleving ervan |
| aangeduid hebben en het gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen ten | aangeduid hebben en het gelijkwaardigheidsbeginsel inroepen ten |
| aanzien van de bijdragen voorzien in artikel 16 en/of artikel 18 van | aanzien van de bijdragen voorzien in artikel 16 en/of artikel 18 van |
| deze overeenkomst, dienen aan te tonen dat de betrokken | deze overeenkomst, dienen aan te tonen dat de betrokken |
| uitzendkrachten dezelfde of een in wezen vergelijkbare looncomponent | uitzendkrachten dezelfde of een in wezen vergelijkbare looncomponent |
| genieten op grond van verplichtingen waaraan het uitzendbureau in de | genieten op grond van verplichtingen waaraan het uitzendbureau in de |
| lidstaat van vestiging onderworpen is. | lidstaat van vestiging onderworpen is. |
| Hiertoe verstrekt het uitzendbureau hetzij volgens het hierdoor door | Hiertoe verstrekt het uitzendbureau hetzij volgens het hierdoor door |
| het sociaal fonds ter beschikking gestelde formulier, hetzij door | het sociaal fonds ter beschikking gestelde formulier, hetzij door |
| gelijkwaardige documenten voorzien door de wetgeving van de lidstaat | gelijkwaardige documenten voorzien door de wetgeving van de lidstaat |
| van vestiging vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het | van vestiging vertaald in het Nederlands of in het Frans of in het |
| Engels door een beëdigd vertaler, de volgende gegevens per betrokken | Engels door een beëdigd vertaler, de volgende gegevens per betrokken |
| uitzendkracht aan het sociaal fonds : het uitbetaalde loon, het aantal | uitzendkracht aan het sociaal fonds : het uitbetaalde loon, het aantal |
| gepresteerde uren, het bedrag en de aard van het voordeel bestemd voor | gepresteerde uren, het bedrag en de aard van het voordeel bestemd voor |
| uitzendkrachten tewerkgesteld in België waarvoor het uitzendbureau de | uitzendkrachten tewerkgesteld in België waarvoor het uitzendbureau de |
| gelijkwaardigheid inroept, het bedrag van het uitbetaalde vakantiegeld | gelijkwaardigheid inroept, het bedrag van het uitbetaalde vakantiegeld |
| alsook telkens het bewijs van betaling. Deze gegevens dienen uiterlijk | alsook telkens het bewijs van betaling. Deze gegevens dienen uiterlijk |
| op het einde van de maand volgend op het kwartaal waarin de prestaties | op het einde van de maand volgend op het kwartaal waarin de prestaties |
| geleverd werden aan het sociaal fonds bezorgd te worden. | geleverd werden aan het sociaal fonds bezorgd te worden. |
| § 3. Uitzendbureaus die zich niet houden aan de bepalingen van § 1 | § 3. Uitzendbureaus die zich niet houden aan de bepalingen van § 1 |
| en/of § 2 van dit artikel, zijn voor de betrokken werknemers de | en/of § 2 van dit artikel, zijn voor de betrokken werknemers de |
| volledige bijdragen verschuldigd zoals voorzien in artikel 16 en | volledige bijdragen verschuldigd zoals voorzien in artikel 16 en |
| artikel 18. Op deze bijdragen zijn artikel 21 en artikel 22 integraal | artikel 18. Op deze bijdragen zijn artikel 21 en artikel 22 integraal |
| van toepassing. | van toepassing. |
| § 4. In geval van gelijkwaardigheid die wordt ingeroepen door een | § 4. In geval van gelijkwaardigheid die wordt ingeroepen door een |
| uitzendonderneming die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 | uitzendonderneming die de verbindingspersoon bedoeld in artikel 7/2 |
| van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en | van de wet van 5 maart 2002 betreffende de arbeids-, loon- en |
| tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in | tewerkstellingsvoorwaarden in geval van detachering van werknemers in |
| België en de naleving ervan aangeduid hebben is er, gezien de | België en de naleving ervan aangeduid hebben is er, gezien de |
| afwezigheid van een effectief gestorte waarborg aan het sociaal fonds, | afwezigheid van een effectief gestorte waarborg aan het sociaal fonds, |
| geen enkele tussenkomst van het sociaal fonds ten aanzien van de | geen enkele tussenkomst van het sociaal fonds ten aanzien van de |
| uitzendkrachten van deze uitzendonderneming mogelijk. | uitzendkrachten van deze uitzendonderneming mogelijk. |
| Commentaar bij artikel 23 | Commentaar bij artikel 23 |
| Rekening houdend met de sociale bescherming van werknemers enerzijds | Rekening houdend met de sociale bescherming van werknemers enerzijds |
| en het vrij verrichten van diensten anderzijds, aanvaardt het Hof van | en het vrij verrichten van diensten anderzijds, aanvaardt het Hof van |
| Justitie dat buitenlandse dienstverleners die op basis van de | Justitie dat buitenlandse dienstverleners die op basis van de |
| wetgeving van het land van vestiging onderworpen zijn aan een | wetgeving van het land van vestiging onderworpen zijn aan een |
| verplichting die dezelfde of een gelijkwaardige bescherming biedt aan | verplichting die dezelfde of een gelijkwaardige bescherming biedt aan |
| de betrokken uitzendkrachten, worden vrijgesteld van de betaling van | de betrokken uitzendkrachten, worden vrijgesteld van de betaling van |
| bijdragen voor premies met eenzelfde of vergelijkbaar doel (HvJ 23 | bijdragen voor premies met eenzelfde of vergelijkbaar doel (HvJ 23 |
| november 1999, nr. C-369/96 Arblade). Het vakantiegeld is een | november 1999, nr. C-369/96 Arblade). Het vakantiegeld is een |
| intrinsiek deel van de beloning die de ter beschikking gestelde | intrinsiek deel van de beloning die de ter beschikking gestelde |
| werknemer ontvangt. In ruil voor de door hem verrichte diensten moeten | werknemer ontvangt. In ruil voor de door hem verrichte diensten moeten |
| zowel vakantiegeld als eindejaarspremie worden toegekend (HvJ 12 | zowel vakantiegeld als eindejaarspremie worden toegekend (HvJ 12 |
| februari 2015, nr. C-396/13, Sähköalojen ammattiliitto | februari 2015, nr. C-396/13, Sähköalojen ammattiliitto |
| ry/Elektrobudowa SpóClka Akcyjna). | ry/Elektrobudowa SpóClka Akcyjna). |
| Naast de verplichting vermeld in § 1 van artikel 23 en van de Limosa, | Naast de verplichting vermeld in § 1 van artikel 23 en van de Limosa, |
| moet de verplichting zoals voorzien in artikel 10 eveneens aan het | moet de verplichting zoals voorzien in artikel 10 eveneens aan het |
| sociaal fonds worden meegedeeld. | sociaal fonds worden meegedeeld. |
| HOOFDSTUK V. - Begroting en rekeningen | HOOFDSTUK V. - Begroting en rekeningen |
Art. 24.Het dienstjaar begint op 1 juli en eindigt op 30 juni. |
Art. 24.Het dienstjaar begint op 1 juli en eindigt op 30 juni. |
Art. 25.Op 30 juni worden de rekeningen van het verlopen dienstjaar |
Art. 25.Op 30 juni worden de rekeningen van het verlopen dienstjaar |
| afgesloten. | afgesloten. |
| De raad van beheer, alsmede de krachtens artikel 12 van de wet van 7 | De raad van beheer, alsmede de krachtens artikel 12 van de wet van 7 |
| januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, door het | januari 1958 betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, door het |
| Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die | Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die |
| buurtwerken of -diensten leveren aangewezen revisor of accountant, | buurtwerken of -diensten leveren aangewezen revisor of accountant, |
| brengen jaarlijks een schriftelijk verslag uit over het vervullen van | brengen jaarlijks een schriftelijk verslag uit over het vervullen van |
| hun opdracht tijdens het verlopen jaar. | hun opdracht tijdens het verlopen jaar. |
| De rekeningen van het afgelopen dienstjaar, alsook de in het voorgaand | De rekeningen van het afgelopen dienstjaar, alsook de in het voorgaand |
| lid vermelde schriftelijke verslagen, moeten uiterlijk tijdens de | lid vermelde schriftelijke verslagen, moeten uiterlijk tijdens de |
| maand maart ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Paritair Comité | maand maart ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Paritair Comité |
| voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of | voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die buurtwerken of |
| -diensten leveren. | -diensten leveren. |
| HOOFDSTUK VI. - Uitkeringen en vergoedingen, rechthebbenden | HOOFDSTUK VI. - Uitkeringen en vergoedingen, rechthebbenden |
Art. 26.De toekenningsmodaliteiten van de tegemoetkomingen, toegekend |
Art. 26.De toekenningsmodaliteiten van de tegemoetkomingen, toegekend |
| door het sociaal fonds, worden vastgesteld door de raad van beheer van | door het sociaal fonds, worden vastgesteld door de raad van beheer van |
| het sociaal fonds. | het sociaal fonds. |
| De raad van beheer legt, in het bijzonder, de data en de | De raad van beheer legt, in het bijzonder, de data en de |
| betalingsmodaliteiten vast van de tegemoetkomingen, die door het | betalingsmodaliteiten vast van de tegemoetkomingen, die door het |
| sociaal fonds worden toegekend. | sociaal fonds worden toegekend. |
Art. 27.Voor de verwezenlijking van artikel 3, 7° kan de raad van |
Art. 27.Voor de verwezenlijking van artikel 3, 7° kan de raad van |
| beheer, onder meer, binnen de perken van de financiële middelen die | beheer, onder meer, binnen de perken van de financiële middelen die |
| voortvloeien uit de toepassing van artikel 17, § 2 : | voortvloeien uit de toepassing van artikel 17, § 2 : |
| 1° cursussen en/of beroepsopleidingen organiseren; | 1° cursussen en/of beroepsopleidingen organiseren; |
| 2° tussenkomen in opleidingsprogramma's en in de kosten van didactisch | 2° tussenkomen in opleidingsprogramma's en in de kosten van didactisch |
| materiaal; | materiaal; |
| 3° gedurende de opleidingsprogramma's de lonen en sociale lasten van | 3° gedurende de opleidingsprogramma's de lonen en sociale lasten van |
| de uitzendkrachten ten laste nemen; | de uitzendkrachten ten laste nemen; |
| 4° tegemoetkomingen verlenen in de lonen en sociale lasten met het oog | 4° tegemoetkomingen verlenen in de lonen en sociale lasten met het oog |
| op de tewerkstelling van de uitzendkrachten die behoren tot de | op de tewerkstelling van de uitzendkrachten die behoren tot de |
| risicogroepen bedoeld in artikel 3, 8°. | risicogroepen bedoeld in artikel 3, 8°. |
| De raad van beheer bepaalt : | De raad van beheer bepaalt : |
| 1° de toekenningsmodaliteiten voor de tegemoetkomingen en de nodige | 1° de toekenningsmodaliteiten voor de tegemoetkomingen en de nodige |
| bewijsstukken die bij de aanvragen voor tussenkomst gevoegd moeten | bewijsstukken die bij de aanvragen voor tussenkomst gevoegd moeten |
| worden; | worden; |
| 2° de data waarbinnen de aanvragen ingediend moeten worden en de data | 2° de data waarbinnen de aanvragen ingediend moeten worden en de data |
| waarbinnen de raad over de ingediende aanvragen een beslissing neemt; | waarbinnen de raad over de ingediende aanvragen een beslissing neemt; |
| 3° de terugstorting van eventueel ten onrechte uitgekeerde | 3° de terugstorting van eventueel ten onrechte uitgekeerde |
| tegemoetkomingen wanneer niet of niet langer aan de | tegemoetkomingen wanneer niet of niet langer aan de |
| toekenningsmodaliteiten is voldaan. | toekenningsmodaliteiten is voldaan. |
| Commentaar bij artikel 27 | Commentaar bij artikel 27 |
| De in het laatste lid van de artikel 27 bedoelde terugstorting van | De in het laatste lid van de artikel 27 bedoelde terugstorting van |
| eventueel ten onrechte uitgekeerde tegemoetkomingen zou bijvoorbeeld | eventueel ten onrechte uitgekeerde tegemoetkomingen zou bijvoorbeeld |
| moeten gebeuren wanneer een uitzendkracht de opleiding voortijdig | moeten gebeuren wanneer een uitzendkracht de opleiding voortijdig |
| beëindigt. | beëindigt. |
| HOOFDSTUK VII. - Ontbinding, vereffening | HOOFDSTUK VII. - Ontbinding, vereffening |
Art. 28.Indien het sociaal fonds ontbonden wordt, wijst het Paritair |
Art. 28.Indien het sociaal fonds ontbonden wordt, wijst het Paritair |
| Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die | Comité voor de uitzendarbeid en de erkende ondernemingen die |
| buurtwerken of -diensten leveren, op voorstel van de raad van beheer | buurtwerken of -diensten leveren, op voorstel van de raad van beheer |
| van het sociaal fonds, de vereffenaars aan, bepaalt het hun machten, | van het sociaal fonds, de vereffenaars aan, bepaalt het hun machten, |
| stelt het hun beloning vast en duidt het de bestemming van het | stelt het hun beloning vast en duidt het de bestemming van het |
| vermogen aan. | vermogen aan. |
| HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen | HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen |
Art. 29.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt, met ingang van |
Art. 29.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt, met ingang van |
| 1 juli 2020, de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 mei 2018, | 1 juli 2020, de collectieve arbeidsovereenkomst van 17 mei 2018, |
| gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende | gesloten in het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende |
| ondernemingen die buurtwerken of -diens-ten leveren, betreffende de | ondernemingen die buurtwerken of -diens-ten leveren, betreffende de |
| oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de | oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor de |
| uitzendkrachten" en vaststelling van de statuten ervan (neergelegd op | uitzendkrachten" en vaststelling van de statuten ervan (neergelegd op |
| 23 mei 2018 onder nummer 146377/CO/322) en heft ze op. | 23 mei 2018 onder nummer 146377/CO/322) en heft ze op. |
Art. 30.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking |
Art. 30.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking |
| op 1 juli 2020. | op 1 juli 2020. |
| § 2. In afwijking van artikel 29 van deze overeenkomst blijft artikel | § 2. In afwijking van artikel 29 van deze overeenkomst blijft artikel |
| 14, a) van de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 december 2013 | 14, a) van de collectieve arbeidsovereenkomst van 5 december 2013 |
| betreffende de oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor | betreffende de oprichting van een "Fonds voor bestaanszekerheid voor |
| de uitzendkrachten" en vaststelling van de statuten ervan | de uitzendkrachten" en vaststelling van de statuten ervan |
| (119444/CO/322) van toepassing op uitzendbureaus die de som van 24 | (119444/CO/322) van toepassing op uitzendbureaus die de som van 24 |
| 789,35 EUR, zoals voorzien in artikel 14, a) van de collectieve | 789,35 EUR, zoals voorzien in artikel 14, a) van de collectieve |
| arbeidsovereenkomst van 5 december 2013, uiterlijk op 31 maart 2016 | arbeidsovereenkomst van 5 december 2013, uiterlijk op 31 maart 2016 |
| hebben gestort aan het sociaal fonds. | hebben gestort aan het sociaal fonds. |
| § 3. Deze overeenkomst is gesloten voor onbepaalde duur. | § 3. Deze overeenkomst is gesloten voor onbepaalde duur. |
| Zij kan op verzoek van de meest gerede ondertekenende organisatie | Zij kan op verzoek van de meest gerede ondertekenende organisatie |
| herzien of beëindigd worden mits een opzeggingstermijn van drie | herzien of beëindigd worden mits een opzeggingstermijn van drie |
| maanden bij een ter post aangetekend schrijven, gericht aan de | maanden bij een ter post aangetekend schrijven, gericht aan de |
| voorzitter van het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende | voorzitter van het Paritair Comité voor de uitzendarbeid en de erkende |
| ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren. | ondernemingen die buurtwerken of -diensten leveren. |
Art. 31.Overeenkomstig artikel 14 van de wet van 5 december 1968 |
Art. 31.Overeenkomstig artikel 14 van de wet van 5 december 1968 |
| betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire | betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire |
| comités worden, voor wat betreft de ondertekening van deze collectieve | comités worden, voor wat betreft de ondertekening van deze collectieve |
| arbeidsovereenkomst, de handtekeningen van de personen die deze | arbeidsovereenkomst, de handtekeningen van de personen die deze |
| aangaan namens de werknemersorganisaties enerzijds en namens de | aangaan namens de werknemersorganisaties enerzijds en namens de |
| werkgeversorganisaties anderzijds, vervangen door de, door de | werkgeversorganisaties anderzijds, vervangen door de, door de |
| voorzitter en de secretaris ondertekende en door de leden goedgekeurde | voorzitter en de secretaris ondertekende en door de leden goedgekeurde |
| notulen van de vergadering. | notulen van de vergadering. |
| Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 november | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 november |
| 2020. | 2020. |
| De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
| P.-Y. DERMAGNE | P.-Y. DERMAGNE |