Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de ijzernijverheid, tot bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 | Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015, gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de ijzernijverheid, tot bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG | FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG |
13 MEI 2016. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt | 13 MEI 2016. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt |
verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015, | verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015, |
gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de | gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de |
ijzernijverheid, tot bepaling van de inspanning ten voordele van | ijzernijverheid, tot bepaling van de inspanning ten voordele van |
personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 (1) | personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016 (1) |
FILIP, Koning der Belgen, | FILIP, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve | Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve |
arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel | arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel |
28; | 28; |
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de bedienden van de | Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de bedienden van de |
ijzernijverheid; | ijzernijverheid; |
Op de voordracht van de Minister van Werk, | Op de voordracht van de Minister van Werk, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage |
overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015, | overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015, |
gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de | gesloten in het Paritair Comité voor de bedienden van de |
ijzernijverheid, tot bepaling van de inspanning ten voordele van | ijzernijverheid, tot bepaling van de inspanning ten voordele van |
personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016. | personen die behoren tot de risicogroepen voor 2015-2016. |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van |
dit besluit. | dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 13 mei 2016. | Gegeven te Brussel, 13 mei 2016. |
FILIP | FILIP |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
_______ | _______ |
Nota | Nota |
(1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : | (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : |
Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. | Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. |
Bijlage | Bijlage |
Paritair Comité voor de bedienden van de ijzernijverheid | Paritair Comité voor de bedienden van de ijzernijverheid |
Collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015 | Collectieve arbeidsovereenkomst van 27 oktober 2015 |
Bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot | Bepaling van de inspanning ten voordele van personen die behoren tot |
de risicogroepen voor 2015-2016 (Overeenkomst geregistreerd op 25 | de risicogroepen voor 2015-2016 (Overeenkomst geregistreerd op 25 |
november 2015 onder het nummer 130316/CO/210) | november 2015 onder het nummer 130316/CO/210) |
HOOFDSTUK I. - Onderwerp | HOOFDSTUK I. - Onderwerp |
Artikel 1.Onderhavige overeenkomst is afgesloten in uitvoering : |
Artikel 1.Onderhavige overeenkomst is afgesloten in uitvoering : |
- van het sectoraal akkoord afgesloten voor de periode 2015-2016; | - van het sectoraal akkoord afgesloten voor de periode 2015-2016; |
- van de bepalingen betreffende de inspanning ten voordele van | - van de bepalingen betreffende de inspanning ten voordele van |
personen die behoren tot de risicogroepen vermeld in afdeling 1 van | personen die behoren tot de risicogroepen vermeld in afdeling 1 van |
hoofdstuk VIII van titel XIII van de wet van 27 december 2006 houdende | hoofdstuk VIII van titel XIII van de wet van 27 december 2006 houdende |
diverse bepalingen (I); | diverse bepalingen (I); |
- van het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van | - van het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van |
artikel 189, vierde lid van de wet van 27 december 2006 houdende | artikel 189, vierde lid van de wet van 27 december 2006 houdende |
diverse bepalingen; | diverse bepalingen; |
- en in toepassing van het koninklijk besluit van 29 mei 2015 ter | - en in toepassing van het koninklijk besluit van 29 mei 2015 ter |
activering van de inspanning ten voordele van personen die tot de | activering van de inspanning ten voordele van personen die tot de |
risicogroepen behoren en van de inspanning ten bate van de actieve | risicogroepen behoren en van de inspanning ten bate van de actieve |
begeleiding en opvolging van werklozen voor de periode 2015-2016. | begeleiding en opvolging van werklozen voor de periode 2015-2016. |
HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied | HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied |
Art. 2.Onderhavige overeenkomst is van toepassing in de ondernemingen |
Art. 2.Onderhavige overeenkomst is van toepassing in de ondernemingen |
die onder het Paritair Comité voor de bedienden van de ijzernijverheid | die onder het Paritair Comité voor de bedienden van de ijzernijverheid |
(PC nr. 210) vallen en op de gebaremiseerde werknemers en | (PC nr. 210) vallen en op de gebaremiseerde werknemers en |
werkneemsters die door een arbeidsovereenkomst voor bediende aan deze | werkneemsters die door een arbeidsovereenkomst voor bediende aan deze |
ondernemingen zijn gebonden. | ondernemingen zijn gebonden. |
HOOFDSTUK III. - Modaliteiten | HOOFDSTUK III. - Modaliteiten |
Art. 3.De wettelijke bepalingen vermeld in artikel 1 voorzien de |
Art. 3.De wettelijke bepalingen vermeld in artikel 1 voorzien de |
verplichting voor de werkgevers om in 2015 en in 2016 een inspanning | verplichting voor de werkgevers om in 2015 en in 2016 een inspanning |
toe te staan ten voordele van personen die behoren tot de | toe te staan ten voordele van personen die behoren tot de |
risicogroepen. | risicogroepen. |
Art. 4.Deze inspanning moet evenwaardig zijn aan 0,10 pct. van het |
Art. 4.Deze inspanning moet evenwaardig zijn aan 0,10 pct. van het |
geheel van de lonen onderworpen aan de sociale zekerheid van het | geheel van de lonen onderworpen aan de sociale zekerheid van het |
personeel onder arbeidsovereenkomst voor bediende mits een verplichte | personeel onder arbeidsovereenkomst voor bediende mits een verplichte |
aanwending van 0,05 pct. van de bijdrage voor één of meerdere | aanwending van 0,05 pct. van de bijdrage voor één of meerdere |
risicogroepen zoals bepaald in het besluit van 19 februari 2013. | risicogroepen zoals bepaald in het besluit van 19 februari 2013. |
Art. 5.In toepassing van deze overeenkomst worden alle ondernemingen |
Art. 5.In toepassing van deze overeenkomst worden alle ondernemingen |
van de sector verzocht om, via het afsluiten van collectieve | van de sector verzocht om, via het afsluiten van collectieve |
arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, initiatieven te nemen ten | arbeidsovereenkomsten op ondernemingsvlak, initiatieven te nemen ten |
voordele van personen die behoren tot de risicogroepen volgens | voordele van personen die behoren tot de risicogroepen volgens |
concrete modaliteiten vast te leggen op het niveau van de | concrete modaliteiten vast te leggen op het niveau van de |
ondernemingen, in akkoord met de vakbondsafvaardiging. | ondernemingen, in akkoord met de vakbondsafvaardiging. |
Art. 6.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst waarvan sprake |
Art. 6.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst waarvan sprake |
in artikel 5, moet het begrip risicogroepen, evenals de weerhouden | in artikel 5, moet het begrip risicogroepen, evenals de weerhouden |
initiatieven vastleggen. | initiatieven vastleggen. |
Art. 7.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst houdt |
Art. 7.De collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst houdt |
noodzakelijkerwijze een verbintenis in om aan deze "initiatieven | noodzakelijkerwijze een verbintenis in om aan deze "initiatieven |
risicogroepen" een budget te besteden dat voor 2015 en 2016 0,10 pct. | risicogroepen" een budget te besteden dat voor 2015 en 2016 0,10 pct. |
van de jaarlijkse RSZ-loonmassa moet bedragen voor het personeel onder | van de jaarlijkse RSZ-loonmassa moet bedragen voor het personeel onder |
arbeidsovereenkomst voor bediende. | arbeidsovereenkomst voor bediende. |
Art. 8.De partijen verbinden zich ertoe elk jaar een evaluatieverslag |
Art. 8.De partijen verbinden zich ertoe elk jaar een evaluatieverslag |
en een financieel overzicht op te stellen en neer te leggen op de | en een financieel overzicht op te stellen en neer te leggen op de |
Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van | Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen van |
de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg | de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg |
en dit uiterlijk tegen 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop | en dit uiterlijk tegen 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarop |
de collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst betrekking heeft. | de collectieve ondernemingsarbeidsovereenkomst betrekking heeft. |
Art. 9.De sector doet de follow-up en maakt een paritaire evaluatie |
Art. 9.De sector doet de follow-up en maakt een paritaire evaluatie |
van de concretisering van de collectieve | van de concretisering van de collectieve |
ondernemingsarbeidsovereenkomsten. | ondernemingsarbeidsovereenkomsten. |
Een exemplaar van de afgesloten collectieve | Een exemplaar van de afgesloten collectieve |
ondernemingsarbeidsovereenkomsten alsook van bovenvermelde | ondernemingsarbeidsovereenkomsten alsook van bovenvermelde |
evaluatieverslagen en van het financieel overzicht worden overgemaakt | evaluatieverslagen en van het financieel overzicht worden overgemaakt |
aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de bedienden van de | aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de bedienden van de |
ijzernijverheid en aan de ondertekenende partijen van onderhavige | ijzernijverheid en aan de ondertekenende partijen van onderhavige |
overeenkomst. | overeenkomst. |
Art. 10.De ondertekenende partijen vragen de toelating aan de |
Art. 10.De ondertekenende partijen vragen de toelating aan de |
Minister van Werk om de helft van de inspanning van 0,05 pct. voor te | Minister van Werk om de helft van de inspanning van 0,05 pct. voor te |
behouden aan initiatieven voor werknemers van minstens 40 jaar oud die | behouden aan initiatieven voor werknemers van minstens 40 jaar oud die |
in de sector werken en bedreigd zijn met ontslag of aan de volledig | in de sector werken en bedreigd zijn met ontslag of aan de volledig |
werklozen van minstens 40 jaar oud overeenkomstig de mogelijkheid | werklozen van minstens 40 jaar oud overeenkomstig de mogelijkheid |
opengesteld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 februari | opengesteld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 19 februari |
2013. | 2013. |
Art. 11.Daartoe voegen de ondertekenende partijen aan onderhavige |
Art. 11.Daartoe voegen de ondertekenende partijen aan onderhavige |
overeenkomst, ter ondersteuning van hun aanvraag, een uitvoerige | overeenkomst, ter ondersteuning van hun aanvraag, een uitvoerige |
motivering toe teneinde aan te tonen dat de sector (PC 210) een sector | motivering toe teneinde aan te tonen dat de sector (PC 210) een sector |
"in moeilijkheden is en waar de aanwerving grotendeels stopgezet is" | "in moeilijkheden is en waar de aanwerving grotendeels stopgezet is" |
zoals hieronder uiteengezet : | zoals hieronder uiteengezet : |
a) Huidige cartografie van de productievestigingen van staal in België | a) Huidige cartografie van de productievestigingen van staal in België |
In 2015 zijn er negen (9) staalproducerende ondernemingen in werking | In 2015 zijn er negen (9) staalproducerende ondernemingen in werking |
in België. | in België. |
Een tiende onderneming bevindt zich momenteel in een onzekere situatie | Een tiende onderneming bevindt zich momenteel in een onzekere situatie |
aangaande de verderzetting van haar activiteit als staalproducent. | aangaande de verderzetting van haar activiteit als staalproducent. |
De ondernemingen zijn verdeeld over 4 internationale groepen. | De ondernemingen zijn verdeeld over 4 internationale groepen. |
De sector telt eveneens twee onderzoekscentra. | De sector telt eveneens twee onderzoekscentra. |
De productievestigingen en onderzoekscentra zijn verspreid over het | De productievestigingen en onderzoekscentra zijn verspreid over het |
Belgisch grondgebied. | Belgisch grondgebied. |
b) Huidige economische situatie en vooruitzichten | b) Huidige economische situatie en vooruitzichten |
De staalindustrie in de Europese Unie en in België slaagt er niet in | De staalindustrie in de Europese Unie en in België slaagt er niet in |
om opnieuw op haar productiepeil van vóór de crisis van 2009 te komen. | om opnieuw op haar productiepeil van vóór de crisis van 2009 te komen. |
De vraag vanuit de belangrijkste verbruikssectoren en in het bijzonder | De vraag vanuit de belangrijkste verbruikssectoren en in het bijzonder |
van de bouwsector blijft ruimschoots lager - ongeveer 20 pct. - in | van de bouwsector blijft ruimschoots lager - ongeveer 20 pct. - in |
vergelijking met de vroegere niveaus. | vergelijking met de vroegere niveaus. |
Bovenop deze terugval is de invoer vanuit derde landen onophoudelijk | Bovenop deze terugval is de invoer vanuit derde landen onophoudelijk |
blijven toenemen, in dusdanige mate dat de Europese Unie een netto | blijven toenemen, in dusdanige mate dat de Europese Unie een netto |
invoerzone voor staal geworden is (importvolume > exportvolume). | invoerzone voor staal geworden is (importvolume > exportvolume). |
Naast deze expansie in volumes zijn de prijzen van het ingevoerde | Naast deze expansie in volumes zijn de prijzen van het ingevoerde |
materiaal (onder meer afkomstig uit China) aan dumpingvoorwaarden. | materiaal (onder meer afkomstig uit China) aan dumpingvoorwaarden. |
De combinatie van deze elementen, namelijk de sombere vraag en de | De combinatie van deze elementen, namelijk de sombere vraag en de |
concurrentiedruk, leidt ertoe dat de bedrijfsmarge van de Europese | concurrentiedruk, leidt ertoe dat de bedrijfsmarge van de Europese |
staalproducenten negatief is. De aarzelende conjunctuur laat niet toe | staalproducenten negatief is. De aarzelende conjunctuur laat niet toe |
om verbetering te voorspellen vóór 2017. | om verbetering te voorspellen vóór 2017. |
De Europese staalindustrie, waaronder de Belgische, wordt bovendien | De Europese staalindustrie, waaronder de Belgische, wordt bovendien |
geconfronteerd met verschillende handicaps, waaronder de handicap die | geconfronteerd met verschillende handicaps, waaronder de handicap die |
voortvloeit uit het verstoord evenwicht van de verbintenissen van de | voortvloeit uit het verstoord evenwicht van de verbintenissen van de |
herkomstlanden van de invoer inzake het klimaatbeleid. | herkomstlanden van de invoer inzake het klimaatbeleid. |
Specifieker wordt de Belgische staalindustrie geconfronteerd met hoge | Specifieker wordt de Belgische staalindustrie geconfronteerd met hoge |
energiekosten, verzwaard door lasten toe te schrijven aan de | energiekosten, verzwaard door lasten toe te schrijven aan de |
verplichtingen die opgelegd worden door de verschillende | verplichtingen die opgelegd worden door de verschillende |
overheidsniveaus. | overheidsniveaus. |
c) Evolutie van de tewerkstelling in de staalsector | c) Evolutie van de tewerkstelling in de staalsector |
De tewerkstelling in de staalsector gaat sinds meer dan 40 jaar in | De tewerkstelling in de staalsector gaat sinds meer dan 40 jaar in |
constant dalende lijn. Als uiterste vergelijkingspunten telde de | constant dalende lijn. Als uiterste vergelijkingspunten telde de |
sector in 1970 bijna 59 000 banen (arbeiders en bedienden samen) | sector in 1970 bijna 59 000 banen (arbeiders en bedienden samen) |
tegenover 10 500 (arbeiders en bedienden samen) eind 2014. | tegenover 10 500 (arbeiders en bedienden samen) eind 2014. |
De grote herstructureringen tijdens de jaren 70' et 80' brachten | De grote herstructureringen tijdens de jaren 70' et 80' brachten |
ernstige personeelsinkrimpingen binnen de sector teweeg maar sinds | ernstige personeelsinkrimpingen binnen de sector teweeg maar sinds |
meerdere jaren heeft de daling van de tewerkstelling een structureel | meerdere jaren heeft de daling van de tewerkstelling een structureel |
karakter gekregen. | karakter gekregen. |
Sinds het optreden van de crisis in de herfst van 2008 bedraagt de | Sinds het optreden van de crisis in de herfst van 2008 bedraagt de |
gemiddelde jaarlijkse personeelsinkrimping zo 6,5 pct. (uitgangspunt = | gemiddelde jaarlijkse personeelsinkrimping zo 6,5 pct. (uitgangspunt = |
situatie van het personeelsbestand in december 2008). Gedurende deze | situatie van het personeelsbestand in december 2008). Gedurende deze |
periode werden talrijke jaren gekenmerkt door sterke dalingen van het | periode werden talrijke jaren gekenmerkt door sterke dalingen van het |
personeel die overeenstemmen met herstructureringen, of zelfs met | personeel die overeenstemmen met herstructureringen, of zelfs met |
definitieve sluitingen van staalproductievestigingen. | definitieve sluitingen van staalproductievestigingen. |
Vanaf einde 2008 tot juni 2015 heeft de sector een verlies van bijna 6 | Vanaf einde 2008 tot juni 2015 heeft de sector een verlies van bijna 6 |
500 banen opgetekend. | 500 banen opgetekend. |
d) Evolutie van de aanwervingen | d) Evolutie van de aanwervingen |
De crisis van 2009 heeft een aanzienlijke terugval van de aanwervingen | De crisis van 2009 heeft een aanzienlijke terugval van de aanwervingen |
in de sector veroorzaakt. Sinds het begin van de crisis zijn de | in de sector veroorzaakt. Sinds het begin van de crisis zijn de |
aanwervingen beperkt en lagen niet meer hoger dan 3,7 pct. van het | aanwervingen beperkt en lagen niet meer hoger dan 3,7 pct. van het |
jaarlijks personeelsbestand van de sector. | jaarlijks personeelsbestand van de sector. |
e) Leeftijdspiramide | e) Leeftijdspiramide |
De structuur van het personeelsbestand vertoont een zeer groot | De structuur van het personeelsbestand vertoont een zeer groot |
onevenwicht tussen de categorie van personen jonger dan 26 jaar en de | onevenwicht tussen de categorie van personen jonger dan 26 jaar en de |
andere categorieën, aangezien : | andere categorieën, aangezien : |
- een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 7 pct. jongeren | - een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 7 pct. jongeren |
onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie arbeiders; | onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie arbeiders; |
- een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 1,5 pct. jongeren | - een gemiddeld personeelsbestand* van minder dan 1,5 pct. jongeren |
onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie bedienden. | onder 26 jaar geteld wordt binnen de categorie bedienden. |
(* : gemiddeld percentage voor de jaren 2011, 2012 en 2013 op basis | (* : gemiddeld percentage voor de jaren 2011, 2012 en 2013 op basis |
van de gegevens betreffende de structuur van het personeelsbestand | van de gegevens betreffende de structuur van het personeelsbestand |
geput uit de opleidingsenquête) | geput uit de opleidingsenquête) |
f) Gegevens betreffende opleiding | f) Gegevens betreffende opleiding |
De sector vertaalt de verbintenissen, aangegaan door de ondernemingen | De sector vertaalt de verbintenissen, aangegaan door de ondernemingen |
inzake opleiding (met inbegrip van de opleidingsinitiatieven ten | inzake opleiding (met inbegrip van de opleidingsinitiatieven ten |
gunste van risicogroepen), in bepalingen die sinds talrijke jaren | gunste van risicogroepen), in bepalingen die sinds talrijke jaren |
opgenomen worden in de sectorale akkoorden. | opgenomen worden in de sectorale akkoorden. |
Traditiegetrouw voorzien het sectoraal akkoord en zijn | Traditiegetrouw voorzien het sectoraal akkoord en zijn |
uitvoeringsovereenkomst met betrekking tot de opleidingsinspanningen | uitvoeringsovereenkomst met betrekking tot de opleidingsinspanningen |
het verhogen van het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen voor | het verhogen van het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen voor |
de periode van het sectoraal akkoord. | de periode van het sectoraal akkoord. |
Het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen gaat sinds vele jaren | Het deelnamepercentage aan opleidingsmaatregelen gaat sinds vele jaren |
in stijgende lijn. Zo bedroeg het voor het Paritair Comité voor de | in stijgende lijn. Zo bedroeg het voor het Paritair Comité voor de |
ijzernijverheid 84 pct. en voor het Paritair Comité voor de bedienden | ijzernijverheid 84 pct. en voor het Paritair Comité voor de bedienden |
van de ijzernijverheid 80 pct. tegenover, respectievelijk, 60 pct. en | van de ijzernijverheid 80 pct. tegenover, respectievelijk, 60 pct. en |
58 pct. voor de periode 2003-2004. | 58 pct. voor de periode 2003-2004. |
g) Aanwending van het percentage van 0,025 pct. | g) Aanwending van het percentage van 0,025 pct. |
Rekening houdend met bovenvermelde elementen en meer bepaald met de | Rekening houdend met bovenvermelde elementen en meer bepaald met de |
socio-economische situatie van de sector, evenals met de onzekere | socio-economische situatie van de sector, evenals met de onzekere |
economische vooruitzichten, bovendien rekening houdend met de | economische vooruitzichten, bovendien rekening houdend met de |
structurele inkrimping van de tewerkstelling en met de beperking van | structurele inkrimping van de tewerkstelling en met de beperking van |
de aanwervingen, wensen de sociale partners het percentage van 0,025 | de aanwervingen, wensen de sociale partners het percentage van 0,025 |
pct., bestemd voor jongeren onder 26 jaar, te kunnen aanwenden ten | pct., bestemd voor jongeren onder 26 jaar, te kunnen aanwenden ten |
gunste van oudere werknemers van minstens 40 jaar die tewerkgesteld | gunste van oudere werknemers van minstens 40 jaar die tewerkgesteld |
zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. | zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. |
Aanvullend benadrukken de sociale partners de noodzaak tot een | Aanvullend benadrukken de sociale partners de noodzaak tot een |
oriëntering van de maatregelen bestemd voor risicogroepen teneinde de | oriëntering van de maatregelen bestemd voor risicogroepen teneinde de |
bestaande initiatieven om bepaalde werknemerscategorieën aan het werk | bestaande initiatieven om bepaalde werknemerscategorieën aan het werk |
te houden, op te nemen. | te houden, op te nemen. |
Voor de periode 2011-2012 hebben de ondernemingen uit de sector zo hun | Voor de periode 2011-2012 hebben de ondernemingen uit de sector zo hun |
inspanningen geconcretiseerd ten gunste van de verschillende | inspanningen geconcretiseerd ten gunste van de verschillende |
werknemers of toekomstige werknemers, vermeld in de categorieën van | werknemers of toekomstige werknemers, vermeld in de categorieën van |
risicogroepen zoals bepaald tussen sociale partners op sectoraal vlak | risicogroepen zoals bepaald tussen sociale partners op sectoraal vlak |
en binnen de perimeter van elke onderneming, door middel van bijna 15 | en binnen de perimeter van elke onderneming, door middel van bijna 15 |
000 uren opleiding. | 000 uren opleiding. |
Een grote meerderheid van deze acties werd verwezenlijkt ten bate van | Een grote meerderheid van deze acties werd verwezenlijkt ten bate van |
werknemers in dienst : | werknemers in dienst : |
a. die getroffen zijn door reorganisaties en die moeten genieten van | a. die getroffen zijn door reorganisaties en die moeten genieten van |
opleidingen met het oog op een herinschakeling in de groep (waarbinnen | opleidingen met het oog op een herinschakeling in de groep (waarbinnen |
ze tewerkgesteld zijn) en/of met het oog op het behoud van hun job; | ze tewerkgesteld zijn) en/of met het oog op het behoud van hun job; |
b. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de noden van de | b. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de noden van de |
onderneming teneinde hun job te behouden; | onderneming teneinde hun job te behouden; |
c. die hun functie wegens medische redenen niet meer kunnen uitoefenen | c. die hun functie wegens medische redenen niet meer kunnen uitoefenen |
enz. | enz. |
Bijgevolg, en onder voorbehoud van het positief antwoord van de | Bijgevolg, en onder voorbehoud van het positief antwoord van de |
Minister van Werk op deze aanvraag, verbinden de sociale partners zich | Minister van Werk op deze aanvraag, verbinden de sociale partners zich |
ertoe de helft van de verplichte inspanning voor risicogroepen, hetzij | ertoe de helft van de verplichte inspanning voor risicogroepen, hetzij |
0,025 pct., voor te behouden voor werknemers van minstens 40 jaar oud | 0,025 pct., voor te behouden voor werknemers van minstens 40 jaar oud |
die tewerkgesteld zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. | die tewerkgesteld zijn in de sector en bedreigd worden door ontslag. |
Voor de aanwending van deze specifieke inspanning komen in de | Voor de aanwending van deze specifieke inspanning komen in de |
staalsector eveneens in aanmerking : de werknemers van minstens 40 | staalsector eveneens in aanmerking : de werknemers van minstens 40 |
jaar oud, tewerkgesteld in de sector en : | jaar oud, tewerkgesteld in de sector en : |
a. die getroffen zijn door een reorganisatie en die moeten genieten | a. die getroffen zijn door een reorganisatie en die moeten genieten |
van een bijkomende opleiding met het oog op een herinschakeling in de | van een bijkomende opleiding met het oog op een herinschakeling in de |
groep (waarbinnen ze tewerkgesteld zijn); | groep (waarbinnen ze tewerkgesteld zijn); |
b. die moeten genieten van een bijkomende opleiding teneinde hun job | b. die moeten genieten van een bijkomende opleiding teneinde hun job |
te behouden; | te behouden; |
c. die hun functie wegens sociale/medische redenen niet meer kunnen | c. die hun functie wegens sociale/medische redenen niet meer kunnen |
uitoefenen; | uitoefenen; |
d. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de huidige of | d. wiens kwalificatie aangepast moet worden aan de huidige of |
toekomstige noden van de onderneming; | toekomstige noden van de onderneming; |
e. die geconfronteerd worden met de invoering van nieuwe | e. die geconfronteerd worden met de invoering van nieuwe |
technologieën. | technologieën. |
Art. 12.De vraag tot erkenning wordt neergelegd bij de Commissie SWT, |
Art. 12.De vraag tot erkenning wordt neergelegd bij de Commissie SWT, |
opgericht bij de FOD Werk, gelijktijdig met de ondertekening van | opgericht bij de FOD Werk, gelijktijdig met de ondertekening van |
onderhavige overeenkomst. | onderhavige overeenkomst. |
HOOFDSTUK IV. - Toepassingsduur | HOOFDSTUK IV. - Toepassingsduur |
Art. 13.Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde |
Art. 13.Onderhavige overeenkomst wordt afgesloten voor een bepaalde |
duur. Ze heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 en treedt | duur. Ze heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015 en treedt |
buiten werking op 31 december 2016. | buiten werking op 31 december 2016. |
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 mei | Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 13 mei |
2016. | 2016. |
De Minister van Werk, | De Minister van Werk, |
K. PEETERS | K. PEETERS |