Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 06/09/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme "
Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme
FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE
6 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het 6 SEPTEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het
huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij
terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de wet van 1 april 2007 terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de wet van 1 april 2007
betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme betreffende de verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme
FILIP, Koning der Belgen, FILIP, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen Gelet op de wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen
schade veroorzaakt door terrorisme, artikel 5, § 2; schade veroorzaakt door terrorisme, artikel 5, § 2;
Gelet op het huishoudelijk reglement dat het Comité voor Gelet op het huishoudelijk reglement dat het Comité voor
schadeafwikkeling bij terrorisme op 23 mei 2013 heeft vastgesteld en schadeafwikkeling bij terrorisme op 23 mei 2013 heeft vastgesteld en
dat het huishoudelijk reglement vervangt dat goedgekeurd werd bij dat het huishoudelijk reglement vervangt dat goedgekeurd werd bij
koninklijk besluit van 17 juli 2009; koninklijk besluit van 17 juli 2009;
Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, Op de voordracht van de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van

het Comité voor schadeafwikkeling bij terrorisme, wordt goedgekeurd. het Comité voor schadeafwikkeling bij terrorisme, wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het

Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.De minister bevoegd voor Verzekeringen is belast met de

Art. 3.De minister bevoegd voor Verzekeringen is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 september 2013. Gegeven te Brussel, 6 september 2013.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
Bijlage Bijlage
Huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij Huishoudelijk reglement van het Comité voor schadeafwikkeling bij
terrorisme terrorisme
TITEL I. - De zittingen van het Comité TITEL I. - De zittingen van het Comité
HOOFDSTUK I. - Algemene Bepaling HOOFDSTUK I. - Algemene Bepaling

Artikel 1.§ 1. Het Comité komt samen op vraag van de Ministerraad,

Artikel 1.§ 1. Het Comité komt samen op vraag van de Ministerraad,

een lid van de rechtspersoon (verder afgekort als de Rechtspersoon), een lid van de rechtspersoon (verder afgekort als de Rechtspersoon),
bedoeld in artikel 4 van de wet van 1 april 2007 betreffende de bedoeld in artikel 4 van de wet van 1 april 2007 betreffende de
verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme (verder afgekort verzekering tegen schade veroorzaakt door terrorisme (verder afgekort
als de Wet van 1 april 2007), of van drie leden van het Comité. De als de Wet van 1 april 2007), of van drie leden van het Comité. De
oproeping kan geschieden bij aangetekend schrijven, bij fax of bij oproeping kan geschieden bij aangetekend schrijven, bij fax of bij
e-mail. e-mail.
§ 2. Bij de eerste vergadering over een gebeurtenis legt het Comité § 2. Bij de eerste vergadering over een gebeurtenis legt het Comité
een kalender vast van zijn vergaderingen, overeenkomstig artikel 6 van een kalender vast van zijn vergaderingen, overeenkomstig artikel 6 van
de wet van 1 april 2007. De voorzitter kan, op eigen initiatief of op de wet van 1 april 2007. De voorzitter kan, op eigen initiatief of op
vraag van drie leden, bijkomende zittingen vaststellen. vraag van drie leden, bijkomende zittingen vaststellen.
§ 3. De zittingen zijn niet openbaar. § 3. De zittingen zijn niet openbaar.
HOOFDSTUK II. - De voorzitter HOOFDSTUK II. - De voorzitter

Art. 2.De voorzitter stelt de agenda van de vergaderingen vast. Hij

Art. 2.De voorzitter stelt de agenda van de vergaderingen vast. Hij

opent en sluit de zittingen van het Comité. Hij leidt de debatten. opent en sluit de zittingen van het Comité. Hij leidt de debatten.

Art. 3.De voorzitter duidt een lid aan dat belast wordt de voorzitter

Art. 3.De voorzitter duidt een lid aan dat belast wordt de voorzitter

te vervangen ingeval hij weerhouden is. te vervangen ingeval hij weerhouden is.
De voorzitter of een door hem aangeduide persoon kunnen bijkomende De voorzitter of een door hem aangeduide persoon kunnen bijkomende
gegevens vragen aan de personen, bedoeld in en overeenkomstig artikel gegevens vragen aan de personen, bedoeld in en overeenkomstig artikel
19. 19.

Art. 4.Er wordt, ten laste van de Autoriteit voor Financiële Diensten

Art. 4.Er wordt, ten laste van de Autoriteit voor Financiële Diensten

en Markten (verder afgekort als FSMA), een forfaitaire vergoeding van en Markten (verder afgekort als FSMA), een forfaitaire vergoeding van
200 euro per vergadering van het Comité toegekend aan de voorzitter. 200 euro per vergadering van het Comité toegekend aan de voorzitter.
HOOFDSTUK III. - De verslaggever HOOFDSTUK III. - De verslaggever

Art. 5.De vertegenwoordiger van de FSMA, die een raadgevende stem

Art. 5.De vertegenwoordiger van de FSMA, die een raadgevende stem

heeft, oefent binnen het Comité de functie van verslaggever uit. heeft, oefent binnen het Comité de functie van verslaggever uit.
De verslaggever zorgt ervoor dat het Comité over alle elementen De verslaggever zorgt ervoor dat het Comité over alle elementen
beschikt om tot een gemotiveerde beslissing te kunnen komen. Met dat beschikt om tot een gemotiveerde beslissing te kunnen komen. Met dat
doel kan hij, overeenkomstig artikel 19, alle dienstige inlichtingen doel kan hij, overeenkomstig artikel 19, alle dienstige inlichtingen
en documenten op verzoek van de voorzitter of het Comité opvragen. en documenten op verzoek van de voorzitter of het Comité opvragen.
De verslaggever ondertekent samen met de voorzitter de beslissingen De verslaggever ondertekent samen met de voorzitter de beslissingen
van het Comité. van het Comité.
HOOFDSTUK IV. - Het secretariaat HOOFDSTUK IV. - Het secretariaat

Art. 6.Een secretaris wordt benoemd op voorstel van de voorzitter.

Art. 6.Een secretaris wordt benoemd op voorstel van de voorzitter.

Het secretariaat staat onder het gezag van de voorzitter. Het secretariaat staat onder het gezag van de voorzitter.

Art. 7.Het secretariaat wordt belast met de voorbereiding van de

Art. 7.Het secretariaat wordt belast met de voorbereiding van de

dagorde en het opstellen van de notulen. De notulen worden bewaard op dagorde en het opstellen van de notulen. De notulen worden bewaard op
de zetel van de FSMA. de zetel van de FSMA.

Art. 8.Er worden notulen opgesteld van de zittingen van het Comité.

Art. 8.Er worden notulen opgesteld van de zittingen van het Comité.

Na hun goedkeuring worden de notulen van de zittingen getekend door de Na hun goedkeuring worden de notulen van de zittingen getekend door de
voorzitter en de secretaris. voorzitter en de secretaris.
HOOFDSTUK V. - Briefwisseling HOOFDSTUK V. - Briefwisseling

Art. 9.De briefwisseling bestemd voor het Comité moeten worden

Art. 9.De briefwisseling bestemd voor het Comité moeten worden

gezonden of worden afgegeven aan : gezonden of worden afgegeven aan :
Comité Art. 5 Wet 1 april 2007 p/a FSMA Comité Art. 5 Wet 1 april 2007 p/a FSMA
PE/ASVE PE/ASVE
Congresstraat 12-14 Congresstraat 12-14
1000 Brussel. 1000 Brussel.
De briefwisseling wordt eveneens gestuurd naar "comite-art5@fsma.be" De briefwisseling wordt eveneens gestuurd naar "comite-art5@fsma.be"
Het Comité kan de adressen, vermeld in het eerste en het tweede lid, Het Comité kan de adressen, vermeld in het eerste en het tweede lid,
wijzigen. De wijziging wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. wijzigen. De wijziging wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.
HOOFDSTUK VI. - De beraadslagingen en de beslissingen HOOFDSTUK VI. - De beraadslagingen en de beslissingen

Art. 10.De vergaderingen van het Comité hebben plaats op de zetel van

Art. 10.De vergaderingen van het Comité hebben plaats op de zetel van

de FSMA. de FSMA.

Art. 11.Het Comité kan slechts geldig beraadslagen indien de

Art. 11.Het Comité kan slechts geldig beraadslagen indien de

voorzitter en ten minste twee vertegenwoordigers van de ministers, voorzitter en ten minste twee vertegenwoordigers van de ministers,
bedoeld in artikel 5, § 1, van de wet van 1 april 2007, één bedoeld in artikel 5, § 1, van de wet van 1 april 2007, één
vertegenwoordiger van de Rechtspersoon, de vertegenwoordiger van het vertegenwoordiger van de Rechtspersoon, de vertegenwoordiger van het
Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (verder afgekort als OCAD) Coördinatieorgaan voor de dreigingsanalyse (verder afgekort als OCAD)
en de vertegenwoordiger van de FSMA aanwezig of vertegenwoordigd zijn. en de vertegenwoordiger van de FSMA aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Indien het vereiste aantal leden niet wordt bereikt, en de Indien het vereiste aantal leden niet wordt bereikt, en de
hoogdringendheid zulks vereist, kan het Comité geldig beraadslagen in hoogdringendheid zulks vereist, kan het Comité geldig beraadslagen in
aanwezigheid van ten minste drie aanwezige of vertegenwoordigde leden. aanwezigheid van ten minste drie aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De aanwezigheid van de voorzitter of de vice-voorzitter, een De aanwezigheid van de voorzitter of de vice-voorzitter, een
vertegenwoordiger van de Rechtspersoon en een vertegenwoordiger van de vertegenwoordiger van de Rechtspersoon en een vertegenwoordiger van de
ministers is in elk geval vereist. In dat geval wordt de ministers is in elk geval vereist. In dat geval wordt de
hoogdringendheid vastgesteld en gemotiveerd in het verslag. hoogdringendheid vastgesteld en gemotiveerd in het verslag.
Een lid kan slechts één volmacht ontvangen. De volmacht dient Een lid kan slechts één volmacht ontvangen. De volmacht dient
gedateerd te worden en ondertekend door het vertegenwoordigde lid. gedateerd te worden en ondertekend door het vertegenwoordigde lid.

Art. 12.§ 1. Het Comité kan zich laten bijstaan door deskundigen.

Art. 12.§ 1. Het Comité kan zich laten bijstaan door deskundigen.

§ 2. Voor precieze technische kwesties die een bijzondere bekwaamheid § 2. Voor precieze technische kwesties die een bijzondere bekwaamheid
vereisen, kan een lid vragen dat hij zich kan laten bijstaan door een vereisen, kan een lid vragen dat hij zich kan laten bijstaan door een
deskundige. De vraag dient voorafgaandelijk aan de voorzitter deskundige. De vraag dient voorafgaandelijk aan de voorzitter
meegedeeld te worden. De voorzitter beslist over de aanwezigheid. meegedeeld te worden. De voorzitter beslist over de aanwezigheid.

Art. 13.§ 1. De beslissingen bevatten en vermelden ten minste :

Art. 13.§ 1. De beslissingen bevatten en vermelden ten minste :

1) in voorkomend geval, de hoedanigheid van de aanvrager; 1) in voorkomend geval, de hoedanigheid van de aanvrager;
2) de datum van de vergadering van de beslissing; 2) de datum van de vergadering van de beslissing;
3) de motivering van de beslissing; 3) de motivering van de beslissing;
4) de beroepsmogelijkheden. 4) de beroepsmogelijkheden.
Zij worden door de voorzitter en de verslaggever, bedoeld in artikel Zij worden door de voorzitter en de verslaggever, bedoeld in artikel
5, getekend. 5, getekend.
Een kopie van de publicatie in het Belgisch Staatsblad wordt ter Een kopie van de publicatie in het Belgisch Staatsblad wordt ter
informatie meegedeeld aan de aanvrager, aan de Rechtspersoon en aan de informatie meegedeeld aan de aanvrager, aan de Rechtspersoon en aan de
vertegenwoordigers, bedoeld in artikel 4, § 5, van de wet van 1 april vertegenwoordigers, bedoeld in artikel 4, § 5, van de wet van 1 april
2007. 2007.
§ 2. De beslissingen worden bij eenvoudige meerderheid van de § 2. De beslissingen worden bij eenvoudige meerderheid van de
aanwezige en vertegenwoordigde leden genomen, onthoudingen niet aanwezige en vertegenwoordigde leden genomen, onthoudingen niet
inbegrepen. Elke beslissing noodzaakt de instemming van één inbegrepen. Elke beslissing noodzaakt de instemming van één
vertegenwoordiger van de Rechtspersoon en de instemming van één vertegenwoordiger van de Rechtspersoon en de instemming van één
vertegenwoordiger van de ministers. vertegenwoordiger van de ministers.
Indien na drie stemmingen in verschillende vergaderingen geen Indien na drie stemmingen in verschillende vergaderingen geen
instemming bekomen wordt van voormelde vertegenwoordigers, wordt een instemming bekomen wordt van voormelde vertegenwoordigers, wordt een
beslissing genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en beslissing genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en
vertegenwoordigde leden, onthoudingen niet inbegrepen. vertegenwoordigde leden, onthoudingen niet inbegrepen.
Bij staking van stemmen is de aanvraag of het voorstel verworpen. Bij staking van stemmen is de aanvraag of het voorstel verworpen.
Voor het berekenen van de meerderheid wordt geen rekening gehouden met Voor het berekenen van de meerderheid wordt geen rekening gehouden met
de raadgevende stem van de vertegenwoordiger van de FSMA. de raadgevende stem van de vertegenwoordiger van de FSMA.
§ 3. Het Comité kan zijn beslissingen bekendmaken. § 3. Het Comité kan zijn beslissingen bekendmaken.

Art. 14.Het Comité beraadslaagt en stemt na de aanvraag, de verslagen

Art. 14.Het Comité beraadslaagt en stemt na de aanvraag, de verslagen

en/of de documenten in het bezit van het Comité onderzocht te hebben. en/of de documenten in het bezit van het Comité onderzocht te hebben.
TITEL II. - Aanvraag tot erkenning van een gebeurtenis TITEL II. - Aanvraag tot erkenning van een gebeurtenis
als terrorisme en onderzoek als terrorisme en onderzoek
HOOFDSTUK I. - Aanvraag tot erkenning HOOFDSTUK I. - Aanvraag tot erkenning

Art. 15.§ 1. De aanvraag tot erkenning wordt ondertekend door alle

Art. 15.§ 1. De aanvraag tot erkenning wordt ondertekend door alle

aanvragers en bevat voor elk van de aanvragers : aanvragers en bevat voor elk van de aanvragers :
- de naam, de hoedanigheid, het adres en het e-mailadres van de - de naam, de hoedanigheid, het adres en het e-mailadres van de
aanvrager; aanvrager;
- de motivering waarom de gebeurtenis beantwoordt aan de definitie van - de motivering waarom de gebeurtenis beantwoordt aan de definitie van
terrorisme, zoals bedoeld in de wet van 1 april 2007; terrorisme, zoals bedoeld in de wet van 1 april 2007;
- de gegevens, in het bezit van de aanvrager, die het Comité toelaten - de gegevens, in het bezit van de aanvrager, die het Comité toelaten
met kennis van zaken te beslissen; met kennis van zaken te beslissen;
- een inventaris van de bijgevoegde stukken, die alle overeenkomstig - een inventaris van de bijgevoegde stukken, die alle overeenkomstig
die inventaris genummerd moeten zijn. die inventaris genummerd moeten zijn.
§ 2. Uit de aanvraag van een lid van de Rechtspersoon, dient bovendien § 2. Uit de aanvraag van een lid van de Rechtspersoon, dient bovendien
te blijken dat : te blijken dat :
- de aanvraag een Belgisch risico betreft; - de aanvraag een Belgisch risico betreft;
- de verzekeringsovereenkomst niet uitsluitend terrorisme dekt; - de verzekeringsovereenkomst niet uitsluitend terrorisme dekt;
- de verzekeringsovereenkomst geen betrekking heeft op casco rollend - de verzekeringsovereenkomst geen betrekking heeft op casco rollend
spoorwegmateriaal, luchtvaartcasco, casco zeeschepen, de burgerlijke spoorwegmateriaal, luchtvaartcasco, casco zeeschepen, de burgerlijke
aansprakelijkheid van spoorwegmateriaal, luchtvaartuigen en aansprakelijkheid van spoorwegmateriaal, luchtvaartuigen en
zeeschepen; zeeschepen;
- de verzekeringsovereenkomst geen betrekking heeft op de - de verzekeringsovereenkomst geen betrekking heeft op de
verzekeringsovereenkomsten die de aansprakelijkheid overeenkomstig de verzekeringsovereenkomsten die de aansprakelijkheid overeenkomstig de
wet van 22 juli 1985 betreffende de wettelijke aansprakelijkheid op wet van 22 juli 1985 betreffende de wettelijke aansprakelijkheid op
het gebied van de kernenergie dekken of op de het gebied van de kernenergie dekken of op de
verzekeringsovereenkomsten die de schade aan een kerninstallatie, verzekeringsovereenkomsten die de schade aan een kerninstallatie,
zoals gedefinieerd in de wet van 22 juli 1985 betreffende de zoals gedefinieerd in de wet van 22 juli 1985 betreffende de
wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie dekken. wettelijke aansprakelijkheid op het gebied van de kernenergie dekken.
§ 3. Het lid van de Rechtspersoon deelt de verzekeringstak(ken) die § 3. Het lid van de Rechtspersoon deelt de verzekeringstak(ken) die
betrokken zijn mee, evenals de gegevens vereist voor de toepassing van betrokken zijn mee, evenals de gegevens vereist voor de toepassing van
artikel 24. artikel 24.
§ 4. Indien een aanvraag door ten minste drie leden van het Comité § 4. Indien een aanvraag door ten minste drie leden van het Comité
wordt ingediend en de gegevens bedoeld in §§ 2 of 3 ontbreken of de wordt ingediend en de gegevens bedoeld in §§ 2 of 3 ontbreken of de
identiteit van de betrokken verzekeraar(s) niet gekend is (zijn), identiteit van de betrokken verzekeraar(s) niet gekend is (zijn),
wordt de aanvraag eveneens gericht aan de Rechtspersoon. De wordt de aanvraag eveneens gericht aan de Rechtspersoon. De
Rechtspersoon deelt de gegevens die hij bezit mee. Rechtspersoon deelt de gegevens die hij bezit mee.
§ 5. Het Comité kan voor het bekomen van inlichtingen gebruikmaken van § 5. Het Comité kan voor het bekomen van inlichtingen gebruikmaken van
één of meer vragenlijsten. één of meer vragenlijsten.
HOOFDSTUK II. - Het onderzoek HOOFDSTUK II. - Het onderzoek
Afdeling I. - Algemene bepaling Afdeling I. - Algemene bepaling

Art. 16.De vertegenwoordiger van de FSMA met raadgevende stem maakt

Art. 16.De vertegenwoordiger van de FSMA met raadgevende stem maakt

een voorafgaand verslag op voor het Comité. Dit verslag beoogt de een voorafgaand verslag op voor het Comité. Dit verslag beoogt de
voorbereiding van de beslissing van het Comité. Het bevat in elk geval voorbereiding van de beslissing van het Comité. Het bevat in elk geval
de elementen die overeenkomstig dit huishoudelijk reglement en de wet de elementen die overeenkomstig dit huishoudelijk reglement en de wet
van 1 april 2007 dienen onderzocht te worden. van 1 april 2007 dienen onderzocht te worden.
Op verzoek van de voorzitter of van het Comité kan de verslaggever Op verzoek van de voorzitter of van het Comité kan de verslaggever
bijkomende onderzoeken verrichten overeenkomstig artikel 5. bijkomende onderzoeken verrichten overeenkomstig artikel 5.
Afdeling II. - De voorafgaande maatregelen Afdeling II. - De voorafgaande maatregelen

Art. 17.§ 1. De aanvragen die betrekking hebben op dezelfde

Art. 17.§ 1. De aanvragen die betrekking hebben op dezelfde

gebeurtenis worden, met het oog op een gezamenlijk onderzoek en een gebeurtenis worden, met het oog op een gezamenlijk onderzoek en een
gezamenlijke beraadslaging, samengevoegd. gezamenlijke beraadslaging, samengevoegd.
§ 2. De verslaggever gaat na of de aanvraag beantwoordt aan artikel § 2. De verslaggever gaat na of de aanvraag beantwoordt aan artikel
15. 15.
Indien de aanvraag niet beantwoordt aan artikel 15 verzoekt hij de Indien de aanvraag niet beantwoordt aan artikel 15 verzoekt hij de
aanvrager het dossier te vervolledigen. aanvrager het dossier te vervolledigen.

Art. 18.De vertegenwoordiger van OCAD onderzoekt of de gebeurtenis

Art. 18.De vertegenwoordiger van OCAD onderzoekt of de gebeurtenis

kan beantwoorden aan de definitie van terrorisme, bedoeld in artikel 2 kan beantwoorden aan de definitie van terrorisme, bedoeld in artikel 2
van de wet van 1 april 2007. Op basis van de resultaten van zijn van de wet van 1 april 2007. Op basis van de resultaten van zijn
onderzoek formuleert hij een advies. onderzoek formuleert hij een advies.
Afdeling III. - Het onderzoek door de verslaggever met betrekking Afdeling III. - Het onderzoek door de verslaggever met betrekking
tot de erkenning van de gebeurtenis als terrorisme tot de erkenning van de gebeurtenis als terrorisme

Art. 19.Met het oog op het opmaken van zijn verslag voert de

Art. 19.Met het oog op het opmaken van zijn verslag voert de

verslaggever rechtstreeks briefwisseling met alle natuurlijke of verslaggever rechtstreeks briefwisseling met alle natuurlijke of
rechtspersonen om dienstige inlichtingen en documenten te bekomen. rechtspersonen om dienstige inlichtingen en documenten te bekomen.
De leden van het Comité ontvangen het verslag. Behoudens overmacht De leden van het Comité ontvangen het verslag. Behoudens overmacht
wordt het verslag vier dagen vóór de zitting aan de leden overgemaakt. wordt het verslag vier dagen vóór de zitting aan de leden overgemaakt.

Art. 20.De aanvraag en het advies van de vertegenwoordiger van het

Art. 20.De aanvraag en het advies van de vertegenwoordiger van het

OCAD worden bij het verslag gevoegd. OCAD worden bij het verslag gevoegd.
Het verslag van de verslaggever adviseert in elk geval over de Het verslag van de verslaggever adviseert in elk geval over de
volgende punten : volgende punten :
- de ontvankelijkheid van de aanvraag; - de ontvankelijkheid van de aanvraag;
- de samenvoeging van verschillende aanvragen; - de samenvoeging van verschillende aanvragen;
- het beantwoorden van de gebeurtenis aan de definitie, bedoeld in - het beantwoorden van de gebeurtenis aan de definitie, bedoeld in
artikel 2 van de wet van 1 april 2007, zoals geadviseerd door de artikel 2 van de wet van 1 april 2007, zoals geadviseerd door de
vertegenwoordiger van het OCAD; vertegenwoordiger van het OCAD;
- het feit of meerdere gebeurtenissen, in uitvoering van artikel 6, § - het feit of meerdere gebeurtenissen, in uitvoering van artikel 6, §
3, van de wet van 1 april 2007, dienen beschouwd te worden als één 3, van de wet van 1 april 2007, dienen beschouwd te worden als één
gebeurtenis; gebeurtenis;
- het al dan niet beantwoorden van de gebeurtenis aan de criteria - het al dan niet beantwoorden van de gebeurtenis aan de criteria
vastgesteld in uitvoering van artikel 6, § 1, tweede lid, van de wet vastgesteld in uitvoering van artikel 6, § 1, tweede lid, van de wet
van 1 april 2007. van 1 april 2007.

Art. 21.§ 1. Indien het verslag stelt dat de aanvraag betrekking

Art. 21.§ 1. Indien het verslag stelt dat de aanvraag betrekking

heeft op een gebeurtenis, bedoeld in artikel 6, § 1, tweede lid, van heeft op een gebeurtenis, bedoeld in artikel 6, § 1, tweede lid, van
de wet van 1 april 2007, stuurt de verslaggever zijn verslag naar de de wet van 1 april 2007, stuurt de verslaggever zijn verslag naar de
leden van het Comité. De leden van het Comité delen schriftelijk mee leden van het Comité. De leden van het Comité delen schriftelijk mee
of zij akkoord gaan met het verslag. of zij akkoord gaan met het verslag.
§ 2. Het Comité beraadslaagt in het eerste trimester van het § 2. Het Comité beraadslaagt in het eerste trimester van het
kalenderjaar dat volgt op de gebeurtenis. kalenderjaar dat volgt op de gebeurtenis.
TITEL III. - Bepaling van het percentage van de schadevergoeding (art. TITEL III. - Bepaling van het percentage van de schadevergoeding (art.
6, § 2, wet 1 april 2007) 6, § 2, wet 1 april 2007)

Art. 22.Onverminderd artikel 26 verstrekken de leden van de

Art. 22.Onverminderd artikel 26 verstrekken de leden van de

Rechtspersoon, ten minste om de zes maanden en telkens als erom Rechtspersoon, ten minste om de zes maanden en telkens als erom
verzocht wordt, aan het Comité alle gegevens die het Comité toelaten verzocht wordt, aan het Comité alle gegevens die het Comité toelaten
met kennis van zaken het percentage van de schadevergoeding te kunnen met kennis van zaken het percentage van de schadevergoeding te kunnen
bepalen. bepalen.
Het Comité kan aan de leden van de Rechtspersoon onder meer vragen de Het Comité kan aan de leden van de Rechtspersoon onder meer vragen de
gegevens op te splitsen op basis van één of meerdere gegevens op te splitsen op basis van één of meerdere
verzekeringstakken, op basis van het soort schade (schade aan verzekeringstakken, op basis van het soort schade (schade aan
personen, schade aan goederen, lichamelijke schade, stoffelijke personen, schade aan goederen, lichamelijke schade, stoffelijke
schade, morele schade,...), van de aard van de gegevens (uitgekeerde schade, morele schade,...), van de aard van de gegevens (uitgekeerde
schadevergoeding, vaststaande schadevergoeding, openingsvoorzieningen, schadevergoeding, vaststaande schadevergoeding, openingsvoorzieningen,
volledig berekende voorzieningen,...) of andere criteria of een volledig berekende voorzieningen,...) of andere criteria of een
combinatie van criteria. combinatie van criteria.
Op basis van de aldus verzamelde gegevens adviseert de Rechtspersoon Op basis van de aldus verzamelde gegevens adviseert de Rechtspersoon
het percentage dat dient weerhouden te worden. Hij motiveert zijn het percentage dat dient weerhouden te worden. Hij motiveert zijn
standpunt en deelt het mee aan het Comité. standpunt en deelt het mee aan het Comité.
Titel IV. - Beslissingen in uitvoering van artikel 7, § 2, wet 1 april Titel IV. - Beslissingen in uitvoering van artikel 7, § 2, wet 1 april
2007 2007

Art. 23.De Rechtspersoon bezorgt aan het Comité alle gegevens die het

Art. 23.De Rechtspersoon bezorgt aan het Comité alle gegevens die het

Comité toelaten te oordelen of het bedrag bedoeld in artikel 3 van de Comité toelaten te oordelen of het bedrag bedoeld in artikel 3 van de
wet van 1 april 2007 onvoldoende is voor het vergoeden van alle wet van 1 april 2007 onvoldoende is voor het vergoeden van alle
geleden schade of dat het Comité over onvoldoende elementen beschikt geleden schade of dat het Comité over onvoldoende elementen beschikt
om te oordelen of voormeld bedrag onvoldoende is. om te oordelen of voormeld bedrag onvoldoende is.
Indien de Rechtspersoon van oordeel is dat uit de gegevens kan Indien de Rechtspersoon van oordeel is dat uit de gegevens kan
afgeleid worden dat het bedrag bedoeld in artikel 3 van de wet van 1 afgeleid worden dat het bedrag bedoeld in artikel 3 van de wet van 1
april 2007 onvoldoende is of er onvoldoende elementen ter beschikking april 2007 onvoldoende is of er onvoldoende elementen ter beschikking
zijn om te oordelen of voormeld bedrag onvoldoende is, deelt hij dit zijn om te oordelen of voormeld bedrag onvoldoende is, deelt hij dit
mee aan het Comité. Hij motiveert zijn standpunt. mee aan het Comité. Hij motiveert zijn standpunt.
Titel V. - Beslissingen inzake de bepaling van de criteria Titel V. - Beslissingen inzake de bepaling van de criteria
in verband met het begrip gebeurtenis (art. 9, wet 1 april 2007) in verband met het begrip gebeurtenis (art. 9, wet 1 april 2007)

Art. 24.Onverminderd artikel 26 bezorgen de leden van de

Art. 24.Onverminderd artikel 26 bezorgen de leden van de

Rechtspersoon aan het Comité alle nuttige gegevens die toelaten om, Rechtspersoon aan het Comité alle nuttige gegevens die toelaten om,
overeenkomstig artikel 9 van de wet van 1 april 2007, te oordelen of overeenkomstig artikel 9 van de wet van 1 april 2007, te oordelen of
meerdere gebeurtenissen dienen beschouwd te worden als één gebeurtenis meerdere gebeurtenissen dienen beschouwd te worden als één gebeurtenis
of om in uitvoering van artikel 6, § 3, van de wet van 1 april 2007 of om in uitvoering van artikel 6, § 3, van de wet van 1 april 2007
criteria te bepalen op basis waarvan de gebeurtenissen aan een bepaald criteria te bepalen op basis waarvan de gebeurtenissen aan een bepaald
kalenderjaar worden toegerekend. kalenderjaar worden toegerekend.
De Rechtspersoon deelt zijn gemotiveerd advies over de gegevens, De Rechtspersoon deelt zijn gemotiveerd advies over de gegevens,
bedoeld in het vorige lid, mee aan het Comité. bedoeld in het vorige lid, mee aan het Comité.

Art. 25.De verslaggever maakt op basis van de verkregen inlichtingen

Art. 25.De verslaggever maakt op basis van de verkregen inlichtingen

een verslag. Hij neemt voormelde gegevens en de adviezen van de een verslag. Hij neemt voormelde gegevens en de adviezen van de
Rechtspersoon en de vertegenwoordiger van het OCAD op in zijn verslag. Rechtspersoon en de vertegenwoordiger van het OCAD op in zijn verslag.
Hij deelt het verslag mee aan de leden van het Comité. Hij kan Hij deelt het verslag mee aan de leden van het Comité. Hij kan
voorafgaand eventueel bijkomende gegevens vragen aan de personen, voorafgaand eventueel bijkomende gegevens vragen aan de personen,
bedoeld in en overeenkomstig artikel 19. bedoeld in en overeenkomstig artikel 19.
TITEL VI. - Slotbepaling TITEL VI. - Slotbepaling

Art. 26.De gegevens, bedoeld in de artikelen, 22 en 24 die dienen

Art. 26.De gegevens, bedoeld in de artikelen, 22 en 24 die dienen

meegedeeld worden door een lid van de Rechtspersoon kunnen eveneens meegedeeld worden door een lid van de Rechtspersoon kunnen eveneens
meegedeeld worden door de Rechtspersoon. Uit de verstrekte gegevens meegedeeld worden door de Rechtspersoon. Uit de verstrekte gegevens
blijkt op welke leden van de Rechtspersoon zij betrekking hebben. blijkt op welke leden van de Rechtspersoon zij betrekking hebben.
De wijze van gegevensuitwisseling en de inhoud van de gegevens kunnen De wijze van gegevensuitwisseling en de inhoud van de gegevens kunnen
het voorwerp uitmaken van een overeenkomst tussen het Comité en de het voorwerp uitmaken van een overeenkomst tussen het Comité en de
Rechtspersoon. Rechtspersoon.
De toepassing van dit artikel verhindert niet dat de voorzitter of de De toepassing van dit artikel verhindert niet dat de voorzitter of de
in het huishoudelijk reglement aangeduide persoon rechtstreeks contact in het huishoudelijk reglement aangeduide persoon rechtstreeks contact
opnemen met de leden van de Rechtspersoon voor het bekomen of opnemen met de leden van de Rechtspersoon voor het bekomen of
toelichten van de gegevens. toelichten van de gegevens.
Gezien om te worden gevoegd bij ons besluit van 6 september 2013 tot Gezien om te worden gevoegd bij ons besluit van 6 september 2013 tot
goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité voor goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Comité voor
schadeafwikkeling bij terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de schadeafwikkeling bij terrorisme, opgericht bij artikel 5, § 1 van de
wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade wet van 1 april 2007 betreffende de verzekering tegen schade
veroorzaakt door terrorisme. veroorzaakt door terrorisme.
FILIP FILIP
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Economie, De Minister van Economie,
J. VANDE LANOTTE J. VANDE LANOTTE
^