Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 06/03/2013
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » "
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie »
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
6 MAART 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage 6 MAART 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage
aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een
pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case
management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor
personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie »
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting
en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;
Gelet op de financiewet van 17 december 2012 houdende de algemene Gelet op de financiewet van 17 december 2012 houdende de algemene
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel
2.25.3.; 2.25.3.;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de
administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22;
Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op
5 februari 2013; 5 februari 2013;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 144.800,45 euro, aan te rekenen ten

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 144.800,45 euro, aan te rekenen ten

laste van basisallocatie 51 42)31.32.01., van de begroting van de FOD laste van basisallocatie 51 42)31.32.01., van de begroting van de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD
VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het ZNA-PZ VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het ZNA-PZ
Stuivenberg, Lange Beeldekenstraat 267, te 2060 Antwerpen (rek : BE27 Stuivenberg, Lange Beeldekenstraat 267, te 2060 Antwerpen (rek : BE27
0910 1084)9073, ondernemingsnummer : BE 0862 382.656) voor zijn 0910 1084)9073, ondernemingsnummer : BE 0862 382.656) voor zijn
opdracht beschreven in artikel 5. opdracht beschreven in artikel 5.
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2013 tot en § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2013 tot en
met 31 mei 2013. met 31 mei 2013.

Art. 2.§ 1. Zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten :

Art. 2.§ 1. Zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten :

1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud 1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud
ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de
formule « voor waar en echt verklaard voor de som van... », en de formule « voor waar en echt verklaard voor de som van... », en de
nodige bewijsstukken te richten aan : nodige bewijsstukken te richten aan :
FOD VVVL FOD VVVL
Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log,
Eurostation, bloc 2 Eurostation, bloc 2
Victor Horta Plein 40/10 Victor Horta Plein 40/10
1060 Brussel 1060 Brussel
en dit ten laatste op 15 juni 2013. en dit ten laatste op 15 juni 2013.
2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de 2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de
bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de
operationele doelstellingen werden gerealiseerd; operationele doelstellingen werden gerealiseerd;
3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten 3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten
laatste op 15 juni 2013 werd bezorgd aan de contactpersoon laatste op 15 juni 2013 werd bezorgd aan de contactpersoon
pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit
definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 10. De definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 10. De
coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon
pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn
: :
FOD VVVL, FOD VVVL,
Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen
Christiaan Decoster Christiaan Decoster
Directeur-generaal Directeur-generaal
Victor Hortaplein 40, bus 10 Victor Hortaplein 40, bus 10
1060 Brussel 1060 Brussel
§ 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het
definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen
worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD
VVVL of deze documenten niet werden goedgekeurd, dan moet het ZNA - PZ VVVL of deze documenten niet werden goedgekeurd, dan moet het ZNA - PZ
Stuivenberg de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de Stuivenberg de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de
Schatkist terugstorten. Schatkist terugstorten.
§ 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden
betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de
FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals
beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het
aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand gefinancierd aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand gefinancierd
door dit besluit. door dit besluit.
§ 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan,
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit
voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit
besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk
aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal
onderzoeken. onderzoeken.
§ 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 § 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003
betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de
comptabiliteit van de federale staat, zal het in het kader van het comptabiliteit van de federale staat, zal het in het kader van het
hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het ZNA - PZ hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het ZNA - PZ
Stuivenberg worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst Stuivenberg worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het
bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754
geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van
Diverse Ontvangsten. Diverse Ontvangsten.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van

de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het
bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de
crisiseenheden. crisiseenheden.
§ 2. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe een § 2. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe een
projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot
opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden
georganiseerd door het begeleidingscomité. georganiseerd door het begeleidingscomité.
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om :
- de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende
diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken;
- over de stand van de werkzaamheden te waken; - over de stand van de werkzaamheden te waken;
- het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek
betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp.

Art. 4.§ 1. Het ZNA-PZ Stuivenberg moet de fysieke en logistieke

Art. 4.§ 1. Het ZNA-PZ Stuivenberg moet de fysieke en logistieke

beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen.
§ 2. Het ZN-PZ Stuivenberg staat alle eigendomsvermogens op de § 2. Het ZN-PZ Stuivenberg staat alle eigendomsvermogens op de
onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische
Staat. Staat.

Art. 5.De specificaties van het pilootproject zijn :

Art. 5.De specificaties van het pilootproject zijn :

§ 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de
observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke
zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden, waarbij zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden, waarbij
de crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve de crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve
middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een
genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van
de gespecialiseerde behandeling bestaan erin om, na een beperkte de gespecialiseerde behandeling bestaan erin om, na een beperkte
periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de
mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of
een officiële vakantiedag inhoudt) : een officiële vakantiedag inhoudt) :
a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren,
b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door
de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid,
door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn
vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de
zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing
van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen.
§ 2. Dit project richt zich op patiënten die zich in een psychische § 2. Dit project richt zich op patiënten die zich in een psychische
crisissituatie bevinden of die symptomen vertonen, die duidelijk crisissituatie bevinden of die symptomen vertonen, die duidelijk
veroorzaakt worden als gevolg van het gebruik van een psychoactief veroorzaakt worden als gevolg van het gebruik van een psychoactief
middel en zich in een crisissituatie bevinden. middel en zich in een crisissituatie bevinden.
§ 3. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het § 3. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het
regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis
en in het netwerk van de psychiatrische zorg. en in het netwerk van de psychiatrische zorg.
§ 4. De programma's en de organisatie strekken ertoe de § 4. De programma's en de organisatie strekken ertoe de
levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te
verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer
efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een
netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek.
§ 5. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe om samen te werken § 5. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe om samen te werken
met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden afgesloten. met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden afgesloten.
Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende instellingen en Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende instellingen en
diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die over een dienst diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die over een dienst
neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische ziekenhuizen, de neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische ziekenhuizen, de
psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of centra voor psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of centra voor
geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. Het ZNA - PZ geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. Het ZNA - PZ
Stuivenberg zal eveneens samenwerken met voorzieningen met een Stuivenberg zal eveneens samenwerken met voorzieningen met een
RIZIV-conventie die tot opdracht hebben een aanbod binnen de RIZIV-conventie die tot opdracht hebben een aanbod binnen de
geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer specifiek een geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer specifiek een
instelling die zorg verstrekt aan patiënten met middelengerelateerde instelling die zorg verstrekt aan patiënten met middelengerelateerde
stoornissen. stoornissen.
§ 6. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners § 6. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners
dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze
doelgroep, met name : de vertegenwoordigers van erkende en doelgroep, met name : de vertegenwoordigers van erkende en
geïntegreerde diensten voor thuiszorg, ziekenfondsen, geïntegreerde diensten voor thuiszorg, ziekenfondsen,
patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met
rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten.
§ 7. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de § 7. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de
bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen waarvan minimum bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen waarvan minimum
50 % bestaat uit personen in crisis ten gevolge van het gebruik van 50 % bestaat uit personen in crisis ten gevolge van het gebruik van
een psychoactief middel. Er moeten, op jaarbasis, minimum 300 personen een psychoactief middel. Er moeten, op jaarbasis, minimum 300 personen
in crisis, met minimaal één overnachting, opgenomen worden in de in crisis, met minimaal één overnachting, opgenomen worden in de
crisiseenheid, waarvan minimum 150 personen duidelijk in crisis zijn crisiseenheid, waarvan minimum 150 personen duidelijk in crisis zijn
ten gevolge van het gebruik van een psychoactief middel. ten gevolge van het gebruik van een psychoactief middel.
Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid :
a. een eenheid zijn van exact zes bedden (afkomstig van voorheen a. een eenheid zijn van exact zes bedden (afkomstig van voorheen
erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een
individuele kamer wordt voorzien; individuele kamer wordt voorzien;
b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van
het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie «
gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het
koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de
normen waaraan een functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg' moet normen waaraan een functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg' moet
voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke
gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen;
c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over
voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid,
alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet
ten laste van dit project. ten laste van dit project.
§ 8. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de § 8. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de
vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich
beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes
dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag
inhoudt). inhoudt).
1. De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een 1. De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een
behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door
te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de
zorgcontinuïteit te waarborgen). zorgcontinuïteit te waarborgen).
2. De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van 2. De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van
een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De
doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de
doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject.
De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot
mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze
patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van
een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het
vertrek uit de crisiseenheid. vertrek uit de crisiseenheid.
3. De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. 3. De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon.
4. Wat de omkadering voor de bedden betreft : 4. Wat de omkadering voor de bedden betreft :
a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de
psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten
verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24 u./24) verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24 u./24)
binnen de crisiseenheid. binnen de crisiseenheid.
b. De crisiseenheid van 6 bedden moet worden omkaderd door exact 16.5 b. De crisiseenheid van 6 bedden moet worden omkaderd door exact 16.5
VTE : VTE :
- 3 VTE psychologen; - 3 VTE psychologen;
- 13.5 VTE niveau A1 waarvan minimum 1.5 VTE case manager. De voor - 13.5 VTE niveau A1 waarvan minimum 1.5 VTE case manager. De voor
deze functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring deze functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring
(minstens 3 jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een (minstens 3 jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een
psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1
staan in voor de permanentie binnen de eenheid. staan in voor de permanentie binnen de eenheid.
Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men
geen personeel voor minder dan 50% VTE tewerkstelt in het kader van geen personeel voor minder dan 50% VTE tewerkstelt in het kader van
dit project. dit project.
De 16.5 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : De 16.5 VTE worden gefinancierd op volgende wijze :
§ 13.2 VTE, in geval van A-bedden, of 14 VTE, in geval van D-bedden, § 13.2 VTE, in geval van A-bedden, of 14 VTE, in geval van D-bedden,
worden gefinancierd door dit besluit. worden gefinancierd door dit besluit.
§ 3.3 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning § 3.3 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning
van 4 A-bedden of 2.5 VTE worden gefinancierd in het kader van de van 4 A-bedden of 2.5 VTE worden gefinancierd in het kader van de
bestaande erkenning van 6 D-bedden. bestaande erkenning van 6 D-bedden.
c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de
A-dienst van de instelling. A-dienst van de instelling.
d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er
beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling.
e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het
personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een
therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel
op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken.
f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het
personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel
moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te
kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet
ten laste van dit project. ten laste van dit project.
§ 9. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige § 9. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige
basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale
Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn
aangeduid.. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit aangeduid.. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit
evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in :
1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor
het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen
overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse;
2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een
klinisch model opleggen; klinisch model opleggen;
3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam
§ 10. Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende § 10. Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende
punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal
Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) :
a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen
hiervan in de loop van het project; hiervan in de loop van het project;
b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures
(behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving
en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden
aangebracht in de loop van het project; aangebracht in de loop van het project;
c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case
manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele
wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project;
d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen,
opleidingen,...; opleidingen,...;
e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de
instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere
instellingen) bekend maakt; instellingen) bekend maakt;
f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid
verbonden personeel, met minstens volgende punten : verbonden personeel, met minstens volgende punten :
- opleiding - opleiding
- soort overeenkomst - soort overeenkomst
- anciënniteit - anciënniteit
- relevante kwalificaties; - relevante kwalificaties;
g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het
kader van dit project; kader van dit project;
h. beleidsaanbevelingen; h. beleidsaanbevelingen;
i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het
definitieve activiteitenrapport); definitieve activiteitenrapport);
j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet
worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het Directoraat-generaal worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het Directoraat-generaal
Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het
rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of
gedeeltelijke publicatie. gedeeltelijke publicatie.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 6 maart 2013. Gegeven te Brussel, 6 maart 2013.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
^