| Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » | Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| 6 MAART 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage | 6 MAART 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage |
| aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een | aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een |
| pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case | pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case |
| management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor | management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor |
| personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » | personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting |
| en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; | en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; |
| Gelet op de financiewet van 17 december 2012 houdende de algemene | Gelet op de financiewet van 17 december 2012 houdende de algemene |
| uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel |
| 2.25.3.; | 2.25.3.; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
| administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; | administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; |
| Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op | Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op |
| 5 februari 2013; | 5 februari 2013; |
| Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 144.800,45 euro, aan te rekenen ten |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 144.800,45 euro, aan te rekenen ten |
| laste van basisallocatie 51 42)31.32.01., van de begroting van de FOD | laste van basisallocatie 51 42)31.32.01., van de begroting van de FOD |
| Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD |
| VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het ZNA-PZ | VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het ZNA-PZ |
| Stuivenberg, Lange Beeldekenstraat 267, te 2060 Antwerpen (rek : BE27 | Stuivenberg, Lange Beeldekenstraat 267, te 2060 Antwerpen (rek : BE27 |
| 0910 1084)9073, ondernemingsnummer : BE 0862 382.656) voor zijn | 0910 1084)9073, ondernemingsnummer : BE 0862 382.656) voor zijn |
| opdracht beschreven in artikel 5. | opdracht beschreven in artikel 5. |
| § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2013 tot en | § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2013 tot en |
| met 31 mei 2013. | met 31 mei 2013. |
Art. 2.§ 1. Zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten : |
Art. 2.§ 1. Zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten : |
| 1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud | 1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud |
| ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de | ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de |
| formule « voor waar en echt verklaard voor de som van... », en de | formule « voor waar en echt verklaard voor de som van... », en de |
| nodige bewijsstukken te richten aan : | nodige bewijsstukken te richten aan : |
| FOD VVVL | FOD VVVL |
| Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, | Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, |
| Eurostation, bloc 2 | Eurostation, bloc 2 |
| Victor Horta Plein 40/10 | Victor Horta Plein 40/10 |
| 1060 Brussel | 1060 Brussel |
| en dit ten laatste op 15 juni 2013. | en dit ten laatste op 15 juni 2013. |
| 2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de | 2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de |
| bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de | bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de |
| operationele doelstellingen werden gerealiseerd; | operationele doelstellingen werden gerealiseerd; |
| 3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten | 3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten |
| laatste op 15 juni 2013 werd bezorgd aan de contactpersoon | laatste op 15 juni 2013 werd bezorgd aan de contactpersoon |
| pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit |
| definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 10. De | definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 10. De |
| coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon | coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon |
| pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn |
| : | : |
| FOD VVVL, | FOD VVVL, |
| Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
| Christiaan Decoster | Christiaan Decoster |
| Directeur-generaal | Directeur-generaal |
| Victor Hortaplein 40, bus 10 | Victor Hortaplein 40, bus 10 |
| 1060 Brussel | 1060 Brussel |
| § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het | § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het |
| definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen | definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen |
| worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD | worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD |
| VVVL of deze documenten niet werden goedgekeurd, dan moet het ZNA - PZ | VVVL of deze documenten niet werden goedgekeurd, dan moet het ZNA - PZ |
| Stuivenberg de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de | Stuivenberg de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de |
| Schatkist terugstorten. | Schatkist terugstorten. |
| § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden | § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden |
| betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de | betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de |
| FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals | FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals |
| beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het | beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het |
| aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand gefinancierd | aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand gefinancierd |
| door dit besluit. | door dit besluit. |
| § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, | § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, |
| gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit | gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit |
| voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit | voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit |
| besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk | besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk |
| aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal | aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal |
| onderzoeken. | onderzoeken. |
| § 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 | § 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 |
| betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de | betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de |
| comptabiliteit van de federale staat, zal het in het kader van het | comptabiliteit van de federale staat, zal het in het kader van het |
| hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het ZNA - PZ | hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het ZNA - PZ |
| Stuivenberg worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst | Stuivenberg worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst |
| Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het |
| bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 | bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 |
| geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van | geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van |
| Diverse Ontvangsten. | Diverse Ontvangsten. |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
| de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het | de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het |
| bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de | bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de |
| crisiseenheden. | crisiseenheden. |
| § 2. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe een | § 2. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe een |
| projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot | projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot |
| opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden | opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden |
| georganiseerd door het begeleidingscomité. | georganiseerd door het begeleidingscomité. |
| De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : | De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : |
| - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende | - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende |
| diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; | diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; |
| - over de stand van de werkzaamheden te waken; | - over de stand van de werkzaamheden te waken; |
| - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek | - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek |
| betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. | betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. |
Art. 4.§ 1. Het ZNA-PZ Stuivenberg moet de fysieke en logistieke |
Art. 4.§ 1. Het ZNA-PZ Stuivenberg moet de fysieke en logistieke |
| beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. | beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. |
| § 2. Het ZN-PZ Stuivenberg staat alle eigendomsvermogens op de | § 2. Het ZN-PZ Stuivenberg staat alle eigendomsvermogens op de |
| onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische | onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische |
| Staat. | Staat. |
Art. 5.De specificaties van het pilootproject zijn : |
Art. 5.De specificaties van het pilootproject zijn : |
| § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de | § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de |
| observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke | observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke |
| zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden, waarbij | zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden, waarbij |
| de crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve | de crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve |
| middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een | middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een |
| genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van | genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van |
| de gespecialiseerde behandeling bestaan erin om, na een beperkte | de gespecialiseerde behandeling bestaan erin om, na een beperkte |
| periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de | periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de |
| mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of | mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of |
| een officiële vakantiedag inhoudt) : | een officiële vakantiedag inhoudt) : |
| a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, | a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, |
| b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door | b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door |
| de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, | de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, |
| door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn | door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn |
| vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de | vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de |
| zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing | zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing |
| van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. | van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. |
| § 2. Dit project richt zich op patiënten die zich in een psychische | § 2. Dit project richt zich op patiënten die zich in een psychische |
| crisissituatie bevinden of die symptomen vertonen, die duidelijk | crisissituatie bevinden of die symptomen vertonen, die duidelijk |
| veroorzaakt worden als gevolg van het gebruik van een psychoactief | veroorzaakt worden als gevolg van het gebruik van een psychoactief |
| middel en zich in een crisissituatie bevinden. | middel en zich in een crisissituatie bevinden. |
| § 3. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het | § 3. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het |
| regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis | regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis |
| en in het netwerk van de psychiatrische zorg. | en in het netwerk van de psychiatrische zorg. |
| § 4. De programma's en de organisatie strekken ertoe de | § 4. De programma's en de organisatie strekken ertoe de |
| levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te | levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te |
| verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer | verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer |
| efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een | efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een |
| netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. | netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. |
| § 5. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe om samen te werken | § 5. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe om samen te werken |
| met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden afgesloten. | met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden afgesloten. |
| Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende instellingen en | Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende instellingen en |
| diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die over een dienst | diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die over een dienst |
| neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische ziekenhuizen, de | neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische ziekenhuizen, de |
| psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of centra voor | psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of centra voor |
| geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. Het ZNA - PZ | geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. Het ZNA - PZ |
| Stuivenberg zal eveneens samenwerken met voorzieningen met een | Stuivenberg zal eveneens samenwerken met voorzieningen met een |
| RIZIV-conventie die tot opdracht hebben een aanbod binnen de | RIZIV-conventie die tot opdracht hebben een aanbod binnen de |
| geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer specifiek een | geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer specifiek een |
| instelling die zorg verstrekt aan patiënten met middelengerelateerde | instelling die zorg verstrekt aan patiënten met middelengerelateerde |
| stoornissen. | stoornissen. |
| § 6. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners | § 6. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners |
| dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze | dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze |
| doelgroep, met name : de vertegenwoordigers van erkende en | doelgroep, met name : de vertegenwoordigers van erkende en |
| geïntegreerde diensten voor thuiszorg, ziekenfondsen, | geïntegreerde diensten voor thuiszorg, ziekenfondsen, |
| patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met | patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met |
| rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. | rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. |
| § 7. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de | § 7. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de |
| bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen waarvan minimum | bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen waarvan minimum |
| 50 % bestaat uit personen in crisis ten gevolge van het gebruik van | 50 % bestaat uit personen in crisis ten gevolge van het gebruik van |
| een psychoactief middel. Er moeten, op jaarbasis, minimum 300 personen | een psychoactief middel. Er moeten, op jaarbasis, minimum 300 personen |
| in crisis, met minimaal één overnachting, opgenomen worden in de | in crisis, met minimaal één overnachting, opgenomen worden in de |
| crisiseenheid, waarvan minimum 150 personen duidelijk in crisis zijn | crisiseenheid, waarvan minimum 150 personen duidelijk in crisis zijn |
| ten gevolge van het gebruik van een psychoactief middel. | ten gevolge van het gebruik van een psychoactief middel. |
| Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : | Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : |
| a. een eenheid zijn van exact zes bedden (afkomstig van voorheen | a. een eenheid zijn van exact zes bedden (afkomstig van voorheen |
| erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een | erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een |
| individuele kamer wordt voorzien; | individuele kamer wordt voorzien; |
| b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van | b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van |
| het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « | het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « |
| gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het | gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het |
| koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de | koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de |
| normen waaraan een functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg' moet | normen waaraan een functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg' moet |
| voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke | voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke |
| gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; | gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; |
| c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over | c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over |
| voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, | voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, |
| alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet | alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet |
| ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
| § 8. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de | § 8. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de |
| vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich | vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich |
| beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes | beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes |
| dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag | dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag |
| inhoudt). | inhoudt). |
| 1. De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een | 1. De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een |
| behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door | behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door |
| te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de | te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de |
| zorgcontinuïteit te waarborgen). | zorgcontinuïteit te waarborgen). |
| 2. De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van | 2. De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van |
| een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De | een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De |
| doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de | doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de |
| doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. | doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. |
| De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot | De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot |
| mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze | mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze |
| patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van | patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van |
| een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het | een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het |
| vertrek uit de crisiseenheid. | vertrek uit de crisiseenheid. |
| 3. De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. | 3. De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. |
| 4. Wat de omkadering voor de bedden betreft : | 4. Wat de omkadering voor de bedden betreft : |
| a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de | a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de |
| psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten | psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten |
| verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24 u./24) | verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24 u./24) |
| binnen de crisiseenheid. | binnen de crisiseenheid. |
| b. De crisiseenheid van 6 bedden moet worden omkaderd door exact 16.5 | b. De crisiseenheid van 6 bedden moet worden omkaderd door exact 16.5 |
| VTE : | VTE : |
| - 3 VTE psychologen; | - 3 VTE psychologen; |
| - 13.5 VTE niveau A1 waarvan minimum 1.5 VTE case manager. De voor | - 13.5 VTE niveau A1 waarvan minimum 1.5 VTE case manager. De voor |
| deze functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring | deze functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring |
| (minstens 3 jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een | (minstens 3 jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een |
| psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 | psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 |
| staan in voor de permanentie binnen de eenheid. | staan in voor de permanentie binnen de eenheid. |
| Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men | Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men |
| geen personeel voor minder dan 50% VTE tewerkstelt in het kader van | geen personeel voor minder dan 50% VTE tewerkstelt in het kader van |
| dit project. | dit project. |
| De 16.5 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : | De 16.5 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : |
| § 13.2 VTE, in geval van A-bedden, of 14 VTE, in geval van D-bedden, | § 13.2 VTE, in geval van A-bedden, of 14 VTE, in geval van D-bedden, |
| worden gefinancierd door dit besluit. | worden gefinancierd door dit besluit. |
| § 3.3 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning | § 3.3 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning |
| van 4 A-bedden of 2.5 VTE worden gefinancierd in het kader van de | van 4 A-bedden of 2.5 VTE worden gefinancierd in het kader van de |
| bestaande erkenning van 6 D-bedden. | bestaande erkenning van 6 D-bedden. |
| c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de | c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de |
| A-dienst van de instelling. | A-dienst van de instelling. |
| d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er | d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er |
| beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. | beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. |
| e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het | e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het |
| personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een | personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een |
| therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel | therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel |
| op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. | op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. |
| f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het | f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het |
| personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel | personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel |
| moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te | moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te |
| kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet | kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet |
| ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
| § 9. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige | § 9. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige |
| basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale | basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale |
| Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn | Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn |
| aangeduid.. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit | aangeduid.. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit |
| evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : | evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : |
| 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor | 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor |
| het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen | het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen |
| overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; | overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; |
| 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een | 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een |
| klinisch model opleggen; | klinisch model opleggen; |
| 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam | 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam |
| § 10. Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende | § 10. Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende |
| punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal | punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal |
| Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : | Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : |
| a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het | a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het |
| project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen | project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen |
| hiervan in de loop van het project; | hiervan in de loop van het project; |
| b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures | b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures |
| (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving | (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving |
| en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden | en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden |
| aangebracht in de loop van het project; | aangebracht in de loop van het project; |
| c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case | c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case |
| manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele | manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele |
| wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; | wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; |
| d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, | d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, |
| opleidingen,...; | opleidingen,...; |
| e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de | e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de |
| instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere | instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere |
| instellingen) bekend maakt; | instellingen) bekend maakt; |
| f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid | f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid |
| verbonden personeel, met minstens volgende punten : | verbonden personeel, met minstens volgende punten : |
| - opleiding | - opleiding |
| - soort overeenkomst | - soort overeenkomst |
| - anciënniteit | - anciënniteit |
| - relevante kwalificaties; | - relevante kwalificaties; |
| g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het | g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het |
| kader van dit project; | kader van dit project; |
| h. beleidsaanbevelingen; | h. beleidsaanbevelingen; |
| i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het | i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het |
| definitieve activiteitenrapport); | definitieve activiteitenrapport); |
| j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet | j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet |
| worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het Directoraat-generaal | worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het Directoraat-generaal |
| Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het | Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het |
| rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of | rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of |
| gedeeltelijke publicatie. | gedeeltelijke publicatie. |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Brussel, 6 maart 2013. | Gegeven te Brussel, 6 maart 2013. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |