Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » | Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
6 MAART 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage | 6 MAART 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage |
aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een | aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een |
pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case | pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case |
management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor | management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor |
personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » | personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting |
en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; | en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; |
Gelet op de financiewet van 17 december 2012 houdende de algemene | Gelet op de financiewet van 17 december 2012 houdende de algemene |
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel |
2.25.3.; | 2.25.3.; |
Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; | administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22; |
Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op | Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op |
5 februari 2013; | 5 februari 2013; |
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 144.800,45 euro, aan te rekenen ten |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 144.800,45 euro, aan te rekenen ten |
laste van basisallocatie 51 42)31.32.01., van de begroting van de FOD | laste van basisallocatie 51 42)31.32.01., van de begroting van de FOD |
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD |
VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het ZNA-PZ | VVVL), begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan het ZNA-PZ |
Stuivenberg, Lange Beeldekenstraat 267, te 2060 Antwerpen (rek : BE27 | Stuivenberg, Lange Beeldekenstraat 267, te 2060 Antwerpen (rek : BE27 |
0910 1084)9073, ondernemingsnummer : BE 0862 382.656) voor zijn | 0910 1084)9073, ondernemingsnummer : BE 0862 382.656) voor zijn |
opdracht beschreven in artikel 5. | opdracht beschreven in artikel 5. |
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2013 tot en | § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 maart 2013 tot en |
met 31 mei 2013. | met 31 mei 2013. |
Art. 2.§ 1. Zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten : |
Art. 2.§ 1. Zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten : |
1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud | 1° Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud |
ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de | ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de |
formule « voor waar en echt verklaard voor de som van... », en de | formule « voor waar en echt verklaard voor de som van... », en de |
nodige bewijsstukken te richten aan : | nodige bewijsstukken te richten aan : |
FOD VVVL | FOD VVVL |
Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, | Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, |
Eurostation, bloc 2 | Eurostation, bloc 2 |
Victor Horta Plein 40/10 | Victor Horta Plein 40/10 |
1060 Brussel | 1060 Brussel |
en dit ten laatste op 15 juni 2013. | en dit ten laatste op 15 juni 2013. |
2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de | 2° het begeleidingscomité bedoeld in artikel 3 van oordeel is dat de |
bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de | bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de |
operationele doelstellingen werden gerealiseerd; | operationele doelstellingen werden gerealiseerd; |
3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten | 3° een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten |
laatste op 15 juni 2013 werd bezorgd aan de contactpersoon | laatste op 15 juni 2013 werd bezorgd aan de contactpersoon |
pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL. De inhoud van dit |
definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 10. De | definitief activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 10. De |
coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon | coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon |
pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn | pilootproject Crisiseenheden van de FOD VVVL », voor dit project zijn |
: | : |
FOD VVVL, | FOD VVVL, |
Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
Christiaan Decoster | Christiaan Decoster |
Directeur-generaal | Directeur-generaal |
Victor Hortaplein 40, bus 10 | Victor Hortaplein 40, bus 10 |
1060 Brussel | 1060 Brussel |
§ 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het | § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het |
definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen | definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen |
worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD | worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD |
VVVL of deze documenten niet werden goedgekeurd, dan moet het ZNA - PZ | VVVL of deze documenten niet werden goedgekeurd, dan moet het ZNA - PZ |
Stuivenberg de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de | Stuivenberg de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de |
Schatkist terugstorten. | Schatkist terugstorten. |
§ 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden | § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden |
betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de | betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de |
FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals | FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals |
beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het | beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het |
aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand gefinancierd | aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand gefinancierd |
door dit besluit. | door dit besluit. |
§ 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, | § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, |
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit | gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit |
voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit | voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit |
besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk | besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk |
aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal | aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal |
onderzoeken. | onderzoeken. |
§ 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 | § 5. Overeenkomstig het artikel 123 van de wet van 22 mei 2003 |
betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de | betreffende de algemene organisatie van de begroting en van de |
comptabiliteit van de federale staat, zal het in het kader van het | comptabiliteit van de federale staat, zal het in het kader van het |
hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het ZNA - PZ | hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het ZNA - PZ |
Stuivenberg worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst | Stuivenberg worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst |
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het |
bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 | bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 |
geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van | geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van |
Diverse Ontvangsten. | Diverse Ontvangsten. |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het | de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het |
bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de | bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de |
crisiseenheden. | crisiseenheden. |
§ 2. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe een | § 2. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe een |
projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot | projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot |
opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden | opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden |
georganiseerd door het begeleidingscomité. | georganiseerd door het begeleidingscomité. |
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : | De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : |
- de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende | - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende |
diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; | diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; |
- over de stand van de werkzaamheden te waken; | - over de stand van de werkzaamheden te waken; |
- het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek | - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek |
betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. | betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. |
Art. 4.§ 1. Het ZNA-PZ Stuivenberg moet de fysieke en logistieke |
Art. 4.§ 1. Het ZNA-PZ Stuivenberg moet de fysieke en logistieke |
beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. | beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. |
§ 2. Het ZN-PZ Stuivenberg staat alle eigendomsvermogens op de | § 2. Het ZN-PZ Stuivenberg staat alle eigendomsvermogens op de |
onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische | onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische |
Staat. | Staat. |
Art. 5.De specificaties van het pilootproject zijn : |
Art. 5.De specificaties van het pilootproject zijn : |
§ 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de | § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de |
observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke | observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke |
zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden, waarbij | zorgaanbod erin een behandeling van korte duur aan te bieden, waarbij |
de crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve | de crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve |
middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een | middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een |
genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van | genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van |
de gespecialiseerde behandeling bestaan erin om, na een beperkte | de gespecialiseerde behandeling bestaan erin om, na een beperkte |
periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de | periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de |
mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of | mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of |
een officiële vakantiedag inhoudt) : | een officiële vakantiedag inhoudt) : |
a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, | a) de patiënt op zijn minst te stabiliseren, |
b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door | b) de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door |
de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, | de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, |
door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn | door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn |
vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de | vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de |
zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing | zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing |
van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. | van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. |
§ 2. Dit project richt zich op patiënten die zich in een psychische | § 2. Dit project richt zich op patiënten die zich in een psychische |
crisissituatie bevinden of die symptomen vertonen, die duidelijk | crisissituatie bevinden of die symptomen vertonen, die duidelijk |
veroorzaakt worden als gevolg van het gebruik van een psychoactief | veroorzaakt worden als gevolg van het gebruik van een psychoactief |
middel en zich in een crisissituatie bevinden. | middel en zich in een crisissituatie bevinden. |
§ 3. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het | § 3. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het |
regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis | regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis |
en in het netwerk van de psychiatrische zorg. | en in het netwerk van de psychiatrische zorg. |
§ 4. De programma's en de organisatie strekken ertoe de | § 4. De programma's en de organisatie strekken ertoe de |
levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te | levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te |
verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer | verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer |
efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een | efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een |
netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. | netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. |
§ 5. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe om samen te werken | § 5. Het ZNA - PZ Stuivenberg verbindt zich ertoe om samen te werken |
met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden afgesloten. | met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden afgesloten. |
Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende instellingen en | Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende instellingen en |
diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die over een dienst | diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die over een dienst |
neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische ziekenhuizen, de | neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische ziekenhuizen, de |
psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of centra voor | psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of centra voor |
geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. Het ZNA - PZ | geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. Het ZNA - PZ |
Stuivenberg zal eveneens samenwerken met voorzieningen met een | Stuivenberg zal eveneens samenwerken met voorzieningen met een |
RIZIV-conventie die tot opdracht hebben een aanbod binnen de | RIZIV-conventie die tot opdracht hebben een aanbod binnen de |
geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer specifiek een | geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer specifiek een |
instelling die zorg verstrekt aan patiënten met middelengerelateerde | instelling die zorg verstrekt aan patiënten met middelengerelateerde |
stoornissen. | stoornissen. |
§ 6. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners | § 6. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners |
dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze | dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze |
doelgroep, met name : de vertegenwoordigers van erkende en | doelgroep, met name : de vertegenwoordigers van erkende en |
geïntegreerde diensten voor thuiszorg, ziekenfondsen, | geïntegreerde diensten voor thuiszorg, ziekenfondsen, |
patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met | patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met |
rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. | rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. |
§ 7. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de | § 7. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de |
bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen waarvan minimum | bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen waarvan minimum |
50 % bestaat uit personen in crisis ten gevolge van het gebruik van | 50 % bestaat uit personen in crisis ten gevolge van het gebruik van |
een psychoactief middel. Er moeten, op jaarbasis, minimum 300 personen | een psychoactief middel. Er moeten, op jaarbasis, minimum 300 personen |
in crisis, met minimaal één overnachting, opgenomen worden in de | in crisis, met minimaal één overnachting, opgenomen worden in de |
crisiseenheid, waarvan minimum 150 personen duidelijk in crisis zijn | crisiseenheid, waarvan minimum 150 personen duidelijk in crisis zijn |
ten gevolge van het gebruik van een psychoactief middel. | ten gevolge van het gebruik van een psychoactief middel. |
Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : | Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : |
a. een eenheid zijn van exact zes bedden (afkomstig van voorheen | a. een eenheid zijn van exact zes bedden (afkomstig van voorheen |
erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een | erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een |
individuele kamer wordt voorzien; | individuele kamer wordt voorzien; |
b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van | b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van |
het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « | het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « |
gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het | gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het |
koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de | koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de |
normen waaraan een functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg' moet | normen waaraan een functie gespecialiseerde spoedgevallenzorg' moet |
voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke | voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke |
gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; | gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; |
c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over | c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over |
voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, | voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, |
alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet | alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet |
ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
§ 8. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de | § 8. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de |
vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich | vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich |
beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes | beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes |
dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag | dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag |
inhoudt). | inhoudt). |
1. De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een | 1. De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een |
behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door | behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door |
te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de | te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de |
zorgcontinuïteit te waarborgen). | zorgcontinuïteit te waarborgen). |
2. De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van | 2. De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van |
een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De | een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De |
doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de | doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de |
doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. | doorverwijzing van de patiënt en het uitwerken van zijn zorgtraject. |
De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot | De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot |
mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze | mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze |
patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van | patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van |
een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het | een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het |
vertrek uit de crisiseenheid. | vertrek uit de crisiseenheid. |
3. De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. | 3. De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. |
4. Wat de omkadering voor de bedden betreft : | 4. Wat de omkadering voor de bedden betreft : |
a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de | a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de |
psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten | psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten |
verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24 u./24) | verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24 u./24) |
binnen de crisiseenheid. | binnen de crisiseenheid. |
b. De crisiseenheid van 6 bedden moet worden omkaderd door exact 16.5 | b. De crisiseenheid van 6 bedden moet worden omkaderd door exact 16.5 |
VTE : | VTE : |
- 3 VTE psychologen; | - 3 VTE psychologen; |
- 13.5 VTE niveau A1 waarvan minimum 1.5 VTE case manager. De voor | - 13.5 VTE niveau A1 waarvan minimum 1.5 VTE case manager. De voor |
deze functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring | deze functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring |
(minstens 3 jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een | (minstens 3 jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een |
psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 | psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 |
staan in voor de permanentie binnen de eenheid. | staan in voor de permanentie binnen de eenheid. |
Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men | Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men |
geen personeel voor minder dan 50% VTE tewerkstelt in het kader van | geen personeel voor minder dan 50% VTE tewerkstelt in het kader van |
dit project. | dit project. |
De 16.5 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : | De 16.5 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : |
§ 13.2 VTE, in geval van A-bedden, of 14 VTE, in geval van D-bedden, | § 13.2 VTE, in geval van A-bedden, of 14 VTE, in geval van D-bedden, |
worden gefinancierd door dit besluit. | worden gefinancierd door dit besluit. |
§ 3.3 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning | § 3.3 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning |
van 4 A-bedden of 2.5 VTE worden gefinancierd in het kader van de | van 4 A-bedden of 2.5 VTE worden gefinancierd in het kader van de |
bestaande erkenning van 6 D-bedden. | bestaande erkenning van 6 D-bedden. |
c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de | c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de |
A-dienst van de instelling. | A-dienst van de instelling. |
d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er | d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er |
beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. | beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. |
e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het | e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het |
personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een | personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een |
therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel | therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel |
op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. | op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. |
f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het | f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het |
personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel | personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel |
moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te | moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te |
kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet | kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet |
ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
§ 9. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige | § 9. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige |
basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale | basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale |
Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn | Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn |
aangeduid.. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit | aangeduid.. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit |
evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : | evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : |
1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor | 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor |
het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen | het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen |
overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; | overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; |
2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een | 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een |
klinisch model opleggen; | klinisch model opleggen; |
3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam | 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam |
§ 10. Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende | § 10. Het definitief activiteitenrapport omvat minstens de volgende |
punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal | punten (eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal |
Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : | Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, FOD VVVL) : |
a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het | a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het |
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen | project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen |
hiervan in de loop van het project; | hiervan in de loop van het project; |
b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures | b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures |
(behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving | (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving |
en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden | en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden |
aangebracht in de loop van het project; | aangebracht in de loop van het project; |
c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case | c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case |
manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele | manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele |
wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; | wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; |
d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, | d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, |
opleidingen,...; | opleidingen,...; |
e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de | e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de |
instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere | instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere |
instellingen) bekend maakt; | instellingen) bekend maakt; |
f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid | f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid |
verbonden personeel, met minstens volgende punten : | verbonden personeel, met minstens volgende punten : |
- opleiding | - opleiding |
- soort overeenkomst | - soort overeenkomst |
- anciënniteit | - anciënniteit |
- relevante kwalificaties; | - relevante kwalificaties; |
g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het | g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het |
kader van dit project; | kader van dit project; |
h. beleidsaanbevelingen; | h. beleidsaanbevelingen; |
i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het | i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het |
definitieve activiteitenrapport); | definitieve activiteitenrapport); |
j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet | j. het definitieve activiteitenrapport, en de resultaten mogen niet |
worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het Directoraat-generaal | worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het Directoraat-generaal |
Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het | Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis heeft genomen van het |
rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of | rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of |
gedeeltelijke publicatie. | gedeeltelijke publicatie. |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Brussel, 6 maart 2013. | Gegeven te Brussel, 6 maart 2013. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |