Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » | Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een | 3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een |
toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning | toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning |
van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van | van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van |
case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde | case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde |
stoornissen » | stoornissen » |
ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting |
en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; | en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; |
Gelet op de Wet van 16 februari 2012 houdende de algemene | Gelet op de Wet van 16 februari 2012 houdende de algemene |
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel |
2.25.3; | 2.25.3; |
Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; | administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; |
Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op | Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op |
16 april 2012; | 16 april 2012; |
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 347.025 euro, aan te rekenen ten laste |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 347.025 euro, aan te rekenen ten laste |
van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD | van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD |
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD |
VVVL), begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het Universitair | VVVL), begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het Universitair |
Ziekenhuis Leuven, Herestraat 49, te 3000 Leuven, voor zijn opdracht | Ziekenhuis Leuven, Herestraat 49, te 3000 Leuven, voor zijn opdracht |
beschreven in artikel 5. | beschreven in artikel 5. |
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2012 tot en | § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2012 tot en |
met 28 februari 2013. | met 28 februari 2013. |
Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven |
Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven |
: | : |
1/ 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag is voorzien voor | 1/ 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag is voorzien voor |
eventuele uitbetaling ten vroegste zes maanden na de publicatie van | eventuele uitbetaling ten vroegste zes maanden na de publicatie van |
dit besluit. Voor de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op | dit besluit. Voor de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op |
15 oktober 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder | 15 oktober 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder |
elektronische vorm aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden | elektronische vorm aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden |
FOD VVVL te worden bezorgd. De inhoud van dit tussentijds | FOD VVVL te worden bezorgd. De inhoud van dit tussentijds |
activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5 § 12. De coördinaten | activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5 § 12. De coördinaten |
van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject | van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject |
Crisiseenheden FOD VVVL », voor dit project zijn : | Crisiseenheden FOD VVVL », voor dit project zijn : |
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu | FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu |
Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
Christiaan Decoster | Christiaan Decoster |
Directeur-generaal | Directeur-generaal |
Victor Hortaplein 40, bus 10 | Victor Hortaplein 40, bus 10 |
1060 Brussel | 1060 Brussel |
Voor deze betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende | Voor deze betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende |
gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule « | gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule « |
voor waar en echt verklaard voor de som van ... » aan de Dienst B&CG | voor waar en echt verklaard voor de som van ... » aan de Dienst B&CG |
Log, Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel, en de nodige | Log, Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel, en de nodige |
bewijsstukken te bezorgen aan de contactpersoon pilootproject | bewijsstukken te bezorgen aan de contactpersoon pilootproject |
Crisiseenheden FOD VVVL, en dit binnen de zes maanden na de publicatie | Crisiseenheden FOD VVVL, en dit binnen de zes maanden na de publicatie |
van dit besluit. | van dit besluit. |
Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde | Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde |
ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde | ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde |
aandeel van deze 50 %. | aandeel van deze 50 %. |
2/ maximum 50 % van het bedrag, als bedoeld in artikel 1, § 1, kan | 2/ maximum 50 % van het bedrag, als bedoeld in artikel 1, § 1, kan |
slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel | slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel |
1, § 2, en op voorwaarde dat : | 1, § 2, en op voorwaarde dat : |
a. nadat het in artikel 3 bedoelde begeleidingscomité van oordeel is | a. nadat het in artikel 3 bedoelde begeleidingscomité van oordeel is |
dat de in artikel 5 opgesomde bepalingen werden nageleefd en de | dat de in artikel 5 opgesomde bepalingen werden nageleefd en de |
operationele doelstellingen werden gerealiseerd; | operationele doelstellingen werden gerealiseerd; |
b. nadat, ten laatste op 31 maart 2013, door het Universitair | b. nadat, ten laatste op 31 maart 2013, door het Universitair |
Ziekenhuis Leuven een in tweevoud ingediende gemotiveerde en | Ziekenhuis Leuven een in tweevoud ingediende gemotiveerde en |
ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule « voor waar en echt | ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule « voor waar en echt |
verklaard voor de som van... », werden bezorgd aan de Dienst B&CG Log, | verklaard voor de som van... », werden bezorgd aan de Dienst B&CG Log, |
Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel; | Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel; |
c. nadat de nodige bewijsstukken en een definitief | c. nadat de nodige bewijsstukken en een definitief |
activiteitenrapport, in elektronische vorm en in papieren versie ten | activiteitenrapport, in elektronische vorm en in papieren versie ten |
laatste op 31 maart 2013, werden bezorgd aan de contactpersoon | laatste op 31 maart 2013, werden bezorgd aan de contactpersoon |
pilootproject Crisiseenheden FOD VVVL. | pilootproject Crisiseenheden FOD VVVL. |
§ 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het | § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het |
definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen | definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen |
worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD | worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD |
VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het | VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het |
Universitair Ziekenhuis Leuven de ontvangen bedragen in het kader van | Universitair Ziekenhuis Leuven de ontvangen bedragen in het kader van |
dit besluit aan de Schatkist terugstorten. | dit besluit aan de Schatkist terugstorten. |
§ 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden | § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden |
betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de | betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de |
FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals | FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals |
beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het | beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het |
aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en | aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en |
gefinancierd door dit besluit. | gefinancierd door dit besluit. |
§ 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, | § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, |
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit | gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit |
voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit | voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit |
besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk | besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk |
aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal | aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal |
onderzoeken. | onderzoeken. |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het | de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het |
bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de | bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de |
crisiseenheden. | crisiseenheden. |
§ 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe een | § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe een |
projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot | projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot |
opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden | opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden |
georganiseerd door het begeleidingscomité. | georganiseerd door het begeleidingscomité. |
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : | De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : |
- de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende | - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende |
diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; | diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; |
- over de stand van de werkzaamheden te waken; | - over de stand van de werkzaamheden te waken; |
- het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek | - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek |
betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. | betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. |
Art. 4.§ 1. Het Universitair Ziekenhuis Leuven moet de fysieke en |
Art. 4.§ 1. Het Universitair Ziekenhuis Leuven moet de fysieke en |
logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. | logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. |
§ 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven staat alle eigendomsvermogens | § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven staat alle eigendomsvermogens |
op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de | op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de |
Belgische Staat. | Belgische Staat. |
Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn : |
Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn : |
§ 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de | § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de |
observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke | observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke |
zorgaanbod erin een behandeling aan te bieden, waarbij de | zorgaanbod erin een behandeling aan te bieden, waarbij de |
crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve | crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve |
middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een | middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een |
genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van | genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van |
de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, na een beperkte | de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, na een beperkte |
periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de | periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de |
mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of | mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of |
een officiële vakantiedag inhoudt) : | een officiële vakantiedag inhoudt) : |
a. de patiënt op zijn minst te stabiliseren, | a. de patiënt op zijn minst te stabiliseren, |
b. de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door | b. de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door |
de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, | de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, |
door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn | door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn |
vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de | vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de |
zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing | zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing |
van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. | van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. |
§ 2. Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen, die | § 2. Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen, die |
het gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die | het gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die |
zich in een crisissituatie bevinden. | zich in een crisissituatie bevinden. |
§ 3. Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een | § 3. Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een |
crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van | crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van |
een psychoactief middel. | een psychoactief middel. |
§ 4. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het | § 4. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het |
regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. | regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. |
§ 5. De programma's en de organisatie strekken ertoe de | § 5. De programma's en de organisatie strekken ertoe de |
levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te | levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te |
verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer | verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer |
efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een | efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een |
netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. | netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. |
§ 6. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe om samen | § 6. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe om samen |
te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden | te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden |
afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende | afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende |
instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die | instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die |
over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische | over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische |
ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of | ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of |
centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. | centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. |
Het Universitair Ziekenhuis Leuven zal eveneens samenwerken met | Het Universitair Ziekenhuis Leuven zal eveneens samenwerken met |
voorzieningen met een RIZIV-conventie, die tot opdracht hebben een | voorzieningen met een RIZIV-conventie, die tot opdracht hebben een |
aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer | aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer |
specifiek een instelling die zorg verstrekt aan patiënten met | specifiek een instelling die zorg verstrekt aan patiënten met |
middelengerelateerde stoornissen. | middelengerelateerde stoornissen. |
§ 7. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners | § 7. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners |
dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze | dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze |
doelgroep, met name : | doelgroep, met name : |
de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor | de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor |
thuiszorg, ziekenfondsen, | thuiszorg, ziekenfondsen, |
patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met | patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met |
rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. | rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. |
§ 8. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de | § 8. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de |
bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op | bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op |
jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, | jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, |
opgenomen worden. | opgenomen worden. |
Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : | Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : |
a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen | a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen |
erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een | erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een |
individuele kamer wordt voorzien; | individuele kamer wordt voorzien; |
b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van | b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van |
het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « | het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « |
gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het | gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het |
koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de | koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de |
normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet | normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet |
voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke | voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke |
gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; | gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; |
c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over | c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over |
voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, | voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, |
alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet | alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet |
ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
§ 9. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de | § 9. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de |
vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich | vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich |
beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes | beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes |
dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag | dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag |
inhoudt). | inhoudt). |
1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een | 1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een |
behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door | behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door |
te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de | te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de |
zorgcontinuïteit te waarborgen). | zorgcontinuïteit te waarborgen). |
2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van | 2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van |
een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De | een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De |
doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de | doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de |
doorverwijzing van de patiënt, en het uitwerken van zijn zorgtraject. | doorverwijzing van de patiënt, en het uitwerken van zijn zorgtraject. |
De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot | De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot |
mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze | mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze |
patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van | patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van |
een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het | een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het |
vertrek uit de crisiseenheid. | vertrek uit de crisiseenheid. |
3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. | 3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. |
4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : | 4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : |
a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de | a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de |
psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten | psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten |
verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24u/24) binnen | verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24u/24) binnen |
de crisiseenheid. | de crisiseenheid. |
b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 | b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 |
VTE : | VTE : |
- 2 VTE psychologen; | - 2 VTE psychologen; |
- 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze | - 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze |
functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring | functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring |
(minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een | (minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een |
psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 | psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 |
staan in voor de permanentie binnen de eenheid. | staan in voor de permanentie binnen de eenheid. |
Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men | Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men |
geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van | geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van |
dit project. | dit project. |
De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : | De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : |
- 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, | - 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, |
worden gefinancierd door dit besluit. | worden gefinancierd door dit besluit. |
- 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning | - 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning |
van vier A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de | van vier A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de |
bestaande erkenning van vier D-bedden. | bestaande erkenning van vier D-bedden. |
c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de | c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de |
A-dienst van de instelling. | A-dienst van de instelling. |
d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er | d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er |
beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. | beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. |
e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het | e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het |
personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een | personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een |
therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel | therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel |
op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. | op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. |
f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het | f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het |
personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel | personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel |
moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te | moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te |
kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet | kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet |
ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
§ 10. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige | § 10. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige |
basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale | basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale |
Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn | Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn |
aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit | aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit |
evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : | evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : |
1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor | 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor |
het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen | het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen |
overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; | overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; |
2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een | 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een |
klinisch model opleggen; | klinisch model opleggen; |
3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. | 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. |
§ 11. Het tussentijds en definitief activiteitenrapport omvatten | § 11. Het tussentijds en definitief activiteitenrapport omvatten |
minstens de volgende punten (eventueel te wijzigen door het | minstens de volgende punten (eventueel te wijzigen door het |
Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, |
FOD VVVL) : | FOD VVVL) : |
a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het | a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het |
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen | project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen |
hiervan in de loop van het project; | hiervan in de loop van het project; |
b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures | b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures |
(behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving | (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving |
en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden | en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden |
aangebracht in de loop van het project; | aangebracht in de loop van het project; |
c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case | c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case |
manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele | manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele |
wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; | wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; |
d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, | d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, |
opleidingen,...; | opleidingen,...; |
e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de | e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de |
instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere | instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere |
instellingen) bekend maakt; | instellingen) bekend maakt; |
f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid | f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid |
verbonden personeel, met minstens volgende punten : | verbonden personeel, met minstens volgende punten : |
- opleiding | - opleiding |
- soort overeenkomst | - soort overeenkomst |
- anciënniteit | - anciënniteit |
- relevante kwalificaties; | - relevante kwalificaties; |
g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het | g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het |
kader van dit project; | kader van dit project; |
h. beleidsaanbevelingen; | h. beleidsaanbevelingen; |
i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het | i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het |
definitieve activiteitenrapport); | definitieve activiteitenrapport); |
j. het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de | j. het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de |
resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het | resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het |
Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis | Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis |
heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden | heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden |
gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie. | gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie. |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012. | Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012. |
ALBERT | ALBERT |
Van Koningswege : | Van Koningswege : |
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |