| Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » | Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » |
|---|---|
| FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE |
| VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU |
| 3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een | 3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een |
| toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning | toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning |
| van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van | van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van |
| case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde | case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde |
| stoornissen » | stoornissen » |
| ALBERT II, Koning der Belgen, | ALBERT II, Koning der Belgen, |
| Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. | Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. |
| Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting | Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting |
| en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; | en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; |
| Gelet op de Wet van 16 februari 2012 houdende de algemene | Gelet op de Wet van 16 februari 2012 houdende de algemene |
| uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel | uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel |
| 2.25.3; | 2.25.3; |
| Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de | Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de |
| administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; | administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; |
| Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op | Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op |
| 16 april 2012; | 16 april 2012; |
| Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Hebben Wij besloten en besluiten Wij : | Hebben Wij besloten en besluiten Wij : |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 347.025 euro, aan te rekenen ten laste |
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 347.025 euro, aan te rekenen ten laste |
| van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD | van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD |
| Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD | Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD |
| VVVL), begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het Universitair | VVVL), begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het Universitair |
| Ziekenhuis Leuven, Herestraat 49, te 3000 Leuven, voor zijn opdracht | Ziekenhuis Leuven, Herestraat 49, te 3000 Leuven, voor zijn opdracht |
| beschreven in artikel 5. | beschreven in artikel 5. |
| § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2012 tot en | § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2012 tot en |
| met 28 februari 2013. | met 28 februari 2013. |
Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven |
Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven |
| : | : |
| 1/ 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag is voorzien voor | 1/ 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag is voorzien voor |
| eventuele uitbetaling ten vroegste zes maanden na de publicatie van | eventuele uitbetaling ten vroegste zes maanden na de publicatie van |
| dit besluit. Voor de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op | dit besluit. Voor de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op |
| 15 oktober 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder | 15 oktober 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder |
| elektronische vorm aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden | elektronische vorm aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden |
| FOD VVVL te worden bezorgd. De inhoud van dit tussentijds | FOD VVVL te worden bezorgd. De inhoud van dit tussentijds |
| activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5 § 12. De coördinaten | activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5 § 12. De coördinaten |
| van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject | van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject |
| Crisiseenheden FOD VVVL », voor dit project zijn : | Crisiseenheden FOD VVVL », voor dit project zijn : |
| FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu | FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu |
| Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen |
| Christiaan Decoster | Christiaan Decoster |
| Directeur-generaal | Directeur-generaal |
| Victor Hortaplein 40, bus 10 | Victor Hortaplein 40, bus 10 |
| 1060 Brussel | 1060 Brussel |
| Voor deze betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende | Voor deze betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende |
| gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule « | gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule « |
| voor waar en echt verklaard voor de som van ... » aan de Dienst B&CG | voor waar en echt verklaard voor de som van ... » aan de Dienst B&CG |
| Log, Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel, en de nodige | Log, Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel, en de nodige |
| bewijsstukken te bezorgen aan de contactpersoon pilootproject | bewijsstukken te bezorgen aan de contactpersoon pilootproject |
| Crisiseenheden FOD VVVL, en dit binnen de zes maanden na de publicatie | Crisiseenheden FOD VVVL, en dit binnen de zes maanden na de publicatie |
| van dit besluit. | van dit besluit. |
| Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde | Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde |
| ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde | ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde |
| aandeel van deze 50 %. | aandeel van deze 50 %. |
| 2/ maximum 50 % van het bedrag, als bedoeld in artikel 1, § 1, kan | 2/ maximum 50 % van het bedrag, als bedoeld in artikel 1, § 1, kan |
| slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel | slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel |
| 1, § 2, en op voorwaarde dat : | 1, § 2, en op voorwaarde dat : |
| a. nadat het in artikel 3 bedoelde begeleidingscomité van oordeel is | a. nadat het in artikel 3 bedoelde begeleidingscomité van oordeel is |
| dat de in artikel 5 opgesomde bepalingen werden nageleefd en de | dat de in artikel 5 opgesomde bepalingen werden nageleefd en de |
| operationele doelstellingen werden gerealiseerd; | operationele doelstellingen werden gerealiseerd; |
| b. nadat, ten laatste op 31 maart 2013, door het Universitair | b. nadat, ten laatste op 31 maart 2013, door het Universitair |
| Ziekenhuis Leuven een in tweevoud ingediende gemotiveerde en | Ziekenhuis Leuven een in tweevoud ingediende gemotiveerde en |
| ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule « voor waar en echt | ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule « voor waar en echt |
| verklaard voor de som van... », werden bezorgd aan de Dienst B&CG Log, | verklaard voor de som van... », werden bezorgd aan de Dienst B&CG Log, |
| Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel; | Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel; |
| c. nadat de nodige bewijsstukken en een definitief | c. nadat de nodige bewijsstukken en een definitief |
| activiteitenrapport, in elektronische vorm en in papieren versie ten | activiteitenrapport, in elektronische vorm en in papieren versie ten |
| laatste op 31 maart 2013, werden bezorgd aan de contactpersoon | laatste op 31 maart 2013, werden bezorgd aan de contactpersoon |
| pilootproject Crisiseenheden FOD VVVL. | pilootproject Crisiseenheden FOD VVVL. |
| § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het | § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het |
| definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen | definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen |
| worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD | worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD |
| VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het | VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het |
| Universitair Ziekenhuis Leuven de ontvangen bedragen in het kader van | Universitair Ziekenhuis Leuven de ontvangen bedragen in het kader van |
| dit besluit aan de Schatkist terugstorten. | dit besluit aan de Schatkist terugstorten. |
| § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden | § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden |
| betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de | betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de |
| FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals | FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals |
| beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het | beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het |
| aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en | aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en |
| gefinancierd door dit besluit. | gefinancierd door dit besluit. |
| § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, | § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, |
| gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit | gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit |
| voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit | voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit |
| besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk | besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk |
| aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal | aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal |
| onderzoeken. | onderzoeken. |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van |
| de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het | de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het |
| bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de | bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de |
| crisiseenheden. | crisiseenheden. |
| § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe een | § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe een |
| projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot | projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot |
| opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden | opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden |
| georganiseerd door het begeleidingscomité. | georganiseerd door het begeleidingscomité. |
| De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : | De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : |
| - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende | - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende |
| diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; | diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; |
| - over de stand van de werkzaamheden te waken; | - over de stand van de werkzaamheden te waken; |
| - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek | - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek |
| betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. | betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. |
Art. 4.§ 1. Het Universitair Ziekenhuis Leuven moet de fysieke en |
Art. 4.§ 1. Het Universitair Ziekenhuis Leuven moet de fysieke en |
| logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. | logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. |
| § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven staat alle eigendomsvermogens | § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven staat alle eigendomsvermogens |
| op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de | op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de |
| Belgische Staat. | Belgische Staat. |
Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn : |
Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn : |
| § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de | § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de |
| observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke | observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke |
| zorgaanbod erin een behandeling aan te bieden, waarbij de | zorgaanbod erin een behandeling aan te bieden, waarbij de |
| crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve | crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve |
| middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een | middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een |
| genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van | genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van |
| de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, na een beperkte | de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, na een beperkte |
| periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de | periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de |
| mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of | mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of |
| een officiële vakantiedag inhoudt) : | een officiële vakantiedag inhoudt) : |
| a. de patiënt op zijn minst te stabiliseren, | a. de patiënt op zijn minst te stabiliseren, |
| b. de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door | b. de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door |
| de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, | de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, |
| door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn | door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn |
| vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de | vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de |
| zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing | zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing |
| van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. | van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. |
| § 2. Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen, die | § 2. Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen, die |
| het gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die | het gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die |
| zich in een crisissituatie bevinden. | zich in een crisissituatie bevinden. |
| § 3. Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een | § 3. Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een |
| crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van | crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van |
| een psychoactief middel. | een psychoactief middel. |
| § 4. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het | § 4. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het |
| regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. | regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. |
| § 5. De programma's en de organisatie strekken ertoe de | § 5. De programma's en de organisatie strekken ertoe de |
| levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te | levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te |
| verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer | verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer |
| efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een | efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een |
| netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. | netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. |
| § 6. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe om samen | § 6. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe om samen |
| te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden | te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden |
| afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende | afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende |
| instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die | instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die |
| over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische | over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische |
| ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of | ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of |
| centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. | centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. |
| Het Universitair Ziekenhuis Leuven zal eveneens samenwerken met | Het Universitair Ziekenhuis Leuven zal eveneens samenwerken met |
| voorzieningen met een RIZIV-conventie, die tot opdracht hebben een | voorzieningen met een RIZIV-conventie, die tot opdracht hebben een |
| aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer | aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer |
| specifiek een instelling die zorg verstrekt aan patiënten met | specifiek een instelling die zorg verstrekt aan patiënten met |
| middelengerelateerde stoornissen. | middelengerelateerde stoornissen. |
| § 7. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners | § 7. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners |
| dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze | dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze |
| doelgroep, met name : | doelgroep, met name : |
| de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor | de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor |
| thuiszorg, ziekenfondsen, | thuiszorg, ziekenfondsen, |
| patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met | patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met |
| rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. | rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. |
| § 8. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de | § 8. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de |
| bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op | bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op |
| jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, | jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, |
| opgenomen worden. | opgenomen worden. |
| Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : | Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : |
| a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen | a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen |
| erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een | erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een |
| individuele kamer wordt voorzien; | individuele kamer wordt voorzien; |
| b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van | b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van |
| het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « | het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « |
| gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het | gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het |
| koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de | koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de |
| normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet | normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet |
| voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke | voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke |
| gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; | gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; |
| c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over | c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over |
| voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, | voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, |
| alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet | alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet |
| ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
| § 9. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de | § 9. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de |
| vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich | vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich |
| beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes | beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes |
| dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag | dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag |
| inhoudt). | inhoudt). |
| 1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een | 1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een |
| behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door | behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door |
| te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de | te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de |
| zorgcontinuïteit te waarborgen). | zorgcontinuïteit te waarborgen). |
| 2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van | 2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van |
| een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De | een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De |
| doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de | doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de |
| doorverwijzing van de patiënt, en het uitwerken van zijn zorgtraject. | doorverwijzing van de patiënt, en het uitwerken van zijn zorgtraject. |
| De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot | De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot |
| mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze | mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze |
| patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van | patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van |
| een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het | een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het |
| vertrek uit de crisiseenheid. | vertrek uit de crisiseenheid. |
| 3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. | 3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. |
| 4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : | 4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : |
| a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de | a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de |
| psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten | psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten |
| verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24u/24) binnen | verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24u/24) binnen |
| de crisiseenheid. | de crisiseenheid. |
| b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 | b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 |
| VTE : | VTE : |
| - 2 VTE psychologen; | - 2 VTE psychologen; |
| - 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze | - 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze |
| functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring | functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring |
| (minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een | (minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een |
| psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 | psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 |
| staan in voor de permanentie binnen de eenheid. | staan in voor de permanentie binnen de eenheid. |
| Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men | Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men |
| geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van | geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van |
| dit project. | dit project. |
| De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : | De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : |
| - 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, | - 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, |
| worden gefinancierd door dit besluit. | worden gefinancierd door dit besluit. |
| - 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning | - 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning |
| van vier A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de | van vier A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de |
| bestaande erkenning van vier D-bedden. | bestaande erkenning van vier D-bedden. |
| c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de | c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de |
| A-dienst van de instelling. | A-dienst van de instelling. |
| d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er | d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er |
| beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. | beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. |
| e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het | e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het |
| personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een | personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een |
| therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel | therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel |
| op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. | op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. |
| f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het | f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het |
| personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel | personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel |
| moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te | moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te |
| kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet | kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet |
| ten laste van dit project. | ten laste van dit project. |
| § 10. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige | § 10. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige |
| basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale | basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale |
| Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn | Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn |
| aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit | aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit |
| evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : | evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : |
| 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor | 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor |
| het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen | het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen |
| overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; | overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; |
| 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een | 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een |
| klinisch model opleggen; | klinisch model opleggen; |
| 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. | 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. |
| § 11. Het tussentijds en definitief activiteitenrapport omvatten | § 11. Het tussentijds en definitief activiteitenrapport omvatten |
| minstens de volgende punten (eventueel te wijzigen door het | minstens de volgende punten (eventueel te wijzigen door het |
| Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, | Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, |
| FOD VVVL) : | FOD VVVL) : |
| a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het | a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het |
| project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen | project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen |
| hiervan in de loop van het project; | hiervan in de loop van het project; |
| b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures | b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures |
| (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving | (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving |
| en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden | en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden |
| aangebracht in de loop van het project; | aangebracht in de loop van het project; |
| c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case | c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case |
| manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele | manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele |
| wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; | wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; |
| d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, | d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, |
| opleidingen,...; | opleidingen,...; |
| e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de | e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de |
| instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere | instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere |
| instellingen) bekend maakt; | instellingen) bekend maakt; |
| f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid | f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid |
| verbonden personeel, met minstens volgende punten : | verbonden personeel, met minstens volgende punten : |
| - opleiding | - opleiding |
| - soort overeenkomst | - soort overeenkomst |
| - anciënniteit | - anciënniteit |
| - relevante kwalificaties; | - relevante kwalificaties; |
| g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het | g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het |
| kader van dit project; | kader van dit project; |
| h. beleidsaanbevelingen; | h. beleidsaanbevelingen; |
| i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het | i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het |
| definitieve activiteitenrapport); | definitieve activiteitenrapport); |
| j. het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de | j. het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de |
| resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het | resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het |
| Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis | Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis |
| heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden | heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden |
| gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie. | gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie. |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de |
| uitvoering van dit besluit. | uitvoering van dit besluit. |
| Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012. | Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012. |
| ALBERT | ALBERT |
| Van Koningswege : | Van Koningswege : |
| De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, | De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, |
| Mevr. L. ONKELINX | Mevr. L. ONKELINX |