Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Koninklijk Besluit van 03/08/2012
← Terug naar "Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » "
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen »
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een 3 AUGUSTUS 2012. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een
toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning
van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van
case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde
stoornissen » stoornissen »
ALBERT II, Koning der Belgen, ALBERT II, Koning der Belgen,
Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting Gelet op de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting
en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124; en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;
Gelet op de Wet van 16 februari 2012 houdende de algemene Gelet op de Wet van 16 februari 2012 houdende de algemene
uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2012, het budget 25, artikel
2.25.3; 2.25.3;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de
administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ; administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° ;
Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op Gelet op het gunstig advies van de inspecteur van Financiën gegeven op
16 april 2012; 16 april 2012;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij : Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 347.025 euro, aan te rekenen ten laste

Artikel 1.§ 1. Een toelage van 347.025 euro, aan te rekenen ten laste

van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD van basisallocatie 51 42 31.32.01., van de begroting van de FOD
Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD
VVVL), begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het Universitair VVVL), begrotingsjaar 2012, wordt toegekend aan het Universitair
Ziekenhuis Leuven, Herestraat 49, te 3000 Leuven, voor zijn opdracht Ziekenhuis Leuven, Herestraat 49, te 3000 Leuven, voor zijn opdracht
beschreven in artikel 5. beschreven in artikel 5.
§ 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2012 tot en § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 april 2012 tot en
met 28 februari 2013. met 28 februari 2013.

Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven

Art. 2.§ 1. De betaling van de toelage zal gebeuren in twee schijven

: :
1/ 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag is voorzien voor 1/ 50 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag is voorzien voor
eventuele uitbetaling ten vroegste zes maanden na de publicatie van eventuele uitbetaling ten vroegste zes maanden na de publicatie van
dit besluit. Voor de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op dit besluit. Voor de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op
15 oktober 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder 15 oktober 2012, een tussentijds activiteitenrapport onder
elektronische vorm aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden elektronische vorm aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden
FOD VVVL te worden bezorgd. De inhoud van dit tussentijds FOD VVVL te worden bezorgd. De inhoud van dit tussentijds
activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5 § 12. De coördinaten activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5 § 12. De coördinaten
van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject van de contactpersoon, verder genoemd « contactpersoon pilootproject
Crisiseenheden FOD VVVL », voor dit project zijn : Crisiseenheden FOD VVVL », voor dit project zijn :
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen
Christiaan Decoster Christiaan Decoster
Directeur-generaal Directeur-generaal
Victor Hortaplein 40, bus 10 Victor Hortaplein 40, bus 10
1060 Brussel 1060 Brussel
Voor deze betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende Voor deze betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende
gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule « gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule «
voor waar en echt verklaard voor de som van ... » aan de Dienst B&CG voor waar en echt verklaard voor de som van ... » aan de Dienst B&CG
Log, Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel, en de nodige Log, Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel, en de nodige
bewijsstukken te bezorgen aan de contactpersoon pilootproject bewijsstukken te bezorgen aan de contactpersoon pilootproject
Crisiseenheden FOD VVVL, en dit binnen de zes maanden na de publicatie Crisiseenheden FOD VVVL, en dit binnen de zes maanden na de publicatie
van dit besluit. van dit besluit.
Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde Slechts nadat de nodige stukken werden goedgekeurd door de bevoegde
ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde ambtenaar kan worden overgegaan tot betaling van het goedgekeurde
aandeel van deze 50 %. aandeel van deze 50 %.
2/ maximum 50 % van het bedrag, als bedoeld in artikel 1, § 1, kan 2/ maximum 50 % van het bedrag, als bedoeld in artikel 1, § 1, kan
slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel
1, § 2, en op voorwaarde dat : 1, § 2, en op voorwaarde dat :
a. nadat het in artikel 3 bedoelde begeleidingscomité van oordeel is a. nadat het in artikel 3 bedoelde begeleidingscomité van oordeel is
dat de in artikel 5 opgesomde bepalingen werden nageleefd en de dat de in artikel 5 opgesomde bepalingen werden nageleefd en de
operationele doelstellingen werden gerealiseerd; operationele doelstellingen werden gerealiseerd;
b. nadat, ten laatste op 31 maart 2013, door het Universitair b. nadat, ten laatste op 31 maart 2013, door het Universitair
Ziekenhuis Leuven een in tweevoud ingediende gemotiveerde en Ziekenhuis Leuven een in tweevoud ingediende gemotiveerde en
ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule « voor waar en echt ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule « voor waar en echt
verklaard voor de som van... », werden bezorgd aan de Dienst B&CG Log, verklaard voor de som van... », werden bezorgd aan de Dienst B&CG Log,
Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel; Victor Hortaplein 40/10, te 1060 Brussel;
c. nadat de nodige bewijsstukken en een definitief c. nadat de nodige bewijsstukken en een definitief
activiteitenrapport, in elektronische vorm en in papieren versie ten activiteitenrapport, in elektronische vorm en in papieren versie ten
laatste op 31 maart 2013, werden bezorgd aan de contactpersoon laatste op 31 maart 2013, werden bezorgd aan de contactpersoon
pilootproject Crisiseenheden FOD VVVL. pilootproject Crisiseenheden FOD VVVL.
§ 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het
definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen
worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Crisiseenheden FOD
VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet het
Universitair Ziekenhuis Leuven de ontvangen bedragen in het kader van Universitair Ziekenhuis Leuven de ontvangen bedragen in het kader van
dit besluit aan de Schatkist terugstorten. dit besluit aan de Schatkist terugstorten.
§ 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden § 3. Bij niet naleving van de in dit besluit bepaalde voorwaarden
betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, zal de
FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals
beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het beschreven in artikel 1, niet uitbetalen en dit evenredig met het
aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en aantal afwijkende VTE van de voorgeschreven VTE per maand en
gefinancierd door dit besluit. gefinancierd door dit besluit.
§ 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan, § 4. De betaling van de verschuldigde bedragen, of delen hiervan,
gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit gebeurt uitsluitend op voorwaarde dat aan de vereisten van dit besluit
voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit voldaan wordt. Indien niet voldaan kan worden aan de vereisten van dit
besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk besluit, dan moet de vraag om afwijking rechtstreeks en onmiddellijk
aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal aan de FOD VVVL gericht worden, die deze aanvraag vervolgens zal
onderzoeken. onderzoeken.

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van

Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van

de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het
bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de bijzonder de cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van de
crisiseenheden. crisiseenheden.
§ 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe een § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe een
projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft onder andere tot
opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden opdracht actief deel te nemen aan de vergaderingen, die worden
georganiseerd door het begeleidingscomité. georganiseerd door het begeleidingscomité.
De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om : De taak van het begeleidingscomité bestaat erin om :
- de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende
diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken; diensten van de FOD VVVL en de crisiseenheid te vergemakkelijken;
- over de stand van de werkzaamheden te waken; - over de stand van de werkzaamheden te waken;
- het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek
betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp. betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp.

Art. 4.§ 1. Het Universitair Ziekenhuis Leuven moet de fysieke en

Art. 4.§ 1. Het Universitair Ziekenhuis Leuven moet de fysieke en

logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen.
§ 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven staat alle eigendomsvermogens § 2. Het Universitair Ziekenhuis Leuven staat alle eigendomsvermogens
op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de
Belgische Staat. Belgische Staat.

Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn :

Art. 5.Specificaties van het pilootproject zijn :

§ 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de § 1. Naast de controle van de acute somatische situatie in de
observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke observatie-eenheid bestaat het finaal doel van dit specifieke
zorgaanbod erin een behandeling aan te bieden, waarbij de zorgaanbod erin een behandeling aan te bieden, waarbij de
crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve crisissituatie die plaatsvond naar aanleiding van een psychoactieve
middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een middelen gerelateerde stoornis kan worden bijgestuurd teneinde een
genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van genezingsproces op gang te brengen. De voornaamste doelstellingen van
de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, na een beperkte de gespecialiseerde behandeling bestaan er in om, na een beperkte
periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de periode van intensieve behandeling van maximum vijf dagen (met de
mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of mogelijkheid tot maximum zes dagen, indien het verblijf een weekend of
een officiële vakantiedag inhoudt) : een officiële vakantiedag inhoudt) :
a. de patiënt op zijn minst te stabiliseren, a. de patiënt op zijn minst te stabiliseren,
b. de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door b. de patiënt, op basis van een overleg dat wordt georganiseerd door
de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid, de case manager tijdens het verblijf van de patiënt in de eenheid,
door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn door te verwijzen naar ambulante of residentiële diensten na zijn
vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de vertrek uit de eenheid. De doelstelling van de case manager is dus de
zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing zorgcontinuïteit voor de patiënt te verzekeren, door de doorverwijzing
van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen. van de patiënt voor te bereiden en zijn zorgtraject uit te tekenen.
§ 2. Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen, die § 2. Dit project richt zich op patiënten die symptomen vertonen, die
het gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die het gevolg zijn van het gebruik van een psychoactief middel en die
zich in een crisissituatie bevinden. zich in een crisissituatie bevinden.
§ 3. Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een § 3. Het project sluit de opname uit van patiënten die zich in een
crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van crisissituatie bevinden die niet veroorzaakt is door het gebruik van
een psychoactief middel. een psychoactief middel.
§ 4. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het § 4. De crisiseenheid zal volledig geïntegreerd worden in het
regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis. regionaal netwerk voor personen met een middelengerelateerde stoornis.
§ 5. De programma's en de organisatie strekken ertoe de § 5. De programma's en de organisatie strekken ertoe de
levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te levenskwaliteit van zowel de patiënten als de werknemers te
verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer verbeteren. Bovendien zal de crisiseenheid moeten toezien op een meer
efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een efficiënte en snellere doorverwijzing van de patiënt binnen een
netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek. netwerk dat aangepast is aan zijn problematiek.
§ 6. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe om samen § 6. Het Universitair Ziekenhuis Leuven verbindt zich ertoe om samen
te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden te werken met de instellingen waarmee samenwerkingsakkoorden werden
afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende afgesloten. Van dit samenwerkingsverband kunnen de hiernavolgende
instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die instellingen en diensten deel uitmaken : de algemene ziekenhuizen die
over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische over een dienst neuropsychiatrie beschikken, de psychiatrische
ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen, de diensten of
centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen. centra voor geestelijke gezondheidszorg en de diensten beschut wonen.
Het Universitair Ziekenhuis Leuven zal eveneens samenwerken met Het Universitair Ziekenhuis Leuven zal eveneens samenwerken met
voorzieningen met een RIZIV-conventie, die tot opdracht hebben een voorzieningen met een RIZIV-conventie, die tot opdracht hebben een
aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer aanbod binnen de geestelijke gezondheidszorg te organiseren, meer
specifiek een instelling die zorg verstrekt aan patiënten met specifiek een instelling die zorg verstrekt aan patiënten met
middelengerelateerde stoornissen. middelengerelateerde stoornissen.
§ 7. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners § 7. Tevens zal er overleg gepleegd worden met andere hulpverleners
dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze dan deze van de instellingen en diensten die relevant zijn voor deze
doelgroep, met name : doelgroep, met name :
de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor de vertegenwoordigers van erkende en geïntegreerde diensten voor
thuiszorg, ziekenfondsen, thuiszorg, ziekenfondsen,
patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met patiëntenorganisaties met rechtspersoonlijkheid en organisaties met
rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten. rechtspersoonlijkheid voor familieleden van patiënten.
§ 8. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de § 8. De instelling zal streven naar een maximale bezetting van de
bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op bedden. De bezettingsgraad moet minstens 75 % bedragen. Er moeten, op
jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting, jaarbasis, minimum 200 patiënten, met minimaal één overnachting,
opgenomen worden. opgenomen worden.
Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid : Op architectonisch vlak moet de crisiseenheid :
a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen a. een eenheid zijn van exact vier bedden (afkomstig van voorheen
erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een erkende en bestaande A of D-bedden) waarbij voor elke patiënt in een
individuele kamer wordt voorzien; individuele kamer wordt voorzien;
b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van b. afgescheiden zijn, maar tevens niet te ver gelokaliseerd zijn van
het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie « het observatielokaal dat deel uitmaakt van de functie «
gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het gespecialiseerde spoedgevallenzorg » zoals beschreven in het
koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de koninklijk besluit van 27 april 1998 houdende vaststelling van de
normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet normen waaraan een functie « gespecialiseerde spoedgevallenzorg » moet
voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke voldoen om erkend te worden. Dit moet toelaten in noodzakelijke
gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen; gevallen op deze dienst beroep te kunnen doen;
c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over c. beschikken over een ontvangst- en raadplegingslokaal, over
voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid,
alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet alarm en monitoring. De eventuele bouw- en inrichtingskosten zijn niet
ten laste van dit project. ten laste van dit project.
§ 9. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de § 9. De opvang in de crisiseenheid zal zolang duren als nodig om de
vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich vooropgestelde doelstellingen te verwezenlijken, maar moet zich
beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes beperken tot maximaal vijf dagen (met de mogelijkheid tot maximaal zes
dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag dagen, indien het verblijf een weekend of een officiële vakantiedag
inhoudt). inhoudt).
1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een 1/ De organisatie van de crisiseenheid moet opgevat worden als een
behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door behandelingsprogramma van beperkte duur met als doel de patiënt door
te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de te verwijzen naar andere ambulante of residentiële diensten (om de
zorgcontinuïteit te waarborgen). zorgcontinuïteit te waarborgen).
2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van 2/ De zorgcontinuïteit voor de patiënt wordt verzekerd op basis van
een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De een overleg, dat wordt georganiseerd door de case manager. De
doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de doelstelling van deze case manager is de voorbereiding van de
doorverwijzing van de patiënt, en het uitwerken van zijn zorgtraject. doorverwijzing van de patiënt, en het uitwerken van zijn zorgtraject.
De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot De case manager zal waken over de zorgcontinuïteit voor een zo groot
mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze mogelijk aantal patiënten, desgevallend in de eerste plaats voor deze
patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van patiënten die de grootste behoefte hebben aan een voorbereiding van
een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het een doorverwijzing naar residentiële of ambulante diensten na het
vertrek uit de crisiseenheid. vertrek uit de crisiseenheid.
3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon. 3/ De patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon.
4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft : 4/ Wat de omkadering voor de bedden betreft :
a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de a. De personeelsequipe van de crisiseenheid zal zowel de
psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten psychologische en psychiatrische ondersteuning van de patiënten
verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24u/24) binnen verzekeren als ook een permanente en flexibele functie (24u/24) binnen
de crisiseenheid. de crisiseenheid.
b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11 b. De crisiseenheid van vier bedden moet worden omkaderd door exact 11
VTE : VTE :
- 2 VTE psychologen; - 2 VTE psychologen;
- 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze - 9 VTE niveau A1 waarvan minimum 1 VTE case manager. De voor deze
functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring functie aangeworven persoon beschikt over een voldoende ervaring
(minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een (minstens drie jaar) wat betreft de hulpverlening aan personen met een
psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1 psychoactieve middelen gerelateerde stoornis. De resterende VTE A1
staan in voor de permanentie binnen de eenheid. staan in voor de permanentie binnen de eenheid.
Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men Elke VTE mag maximum verdeeld worden over twee personen, waarbij men
geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van geen personeel voor minder dan 50 % VTE tewerkstelt in het kader van
dit project. dit project.
De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze : De 11 VTE worden gefinancierd op volgende wijze :
- 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden, - 8,8 VTE, in geval van A-bedden, of 9,3 VTE, in geval van D-bedden,
worden gefinancierd door dit besluit. worden gefinancierd door dit besluit.
- 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning - 2,2 VTE worden gefinancierd in het kader van de bestaande erkenning
van vier A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de van vier A-bedden of 1,7 VTE worden gefinancierd in het kader van de
bestaande erkenning van vier D-bedden. bestaande erkenning van vier D-bedden.
c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de c. Voorts doet men een beroep op een psychiater verbonden aan de
A-dienst van de instelling. A-dienst van de instelling.
d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er d. Om de sociale problemen van de patiënten op te lossen, zal er
beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling. beroep gedaan worden op de sociale dienst van de instelling.
e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het e. De programma's en de organisatie van de crisiseenheid moeten het
personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een
therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel
op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken. op lange termijn in de crisiseenheid kan blijven werken.
f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het f. De verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het
personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel personeel zijn waarborgen voor welslagen. Het aangeworven personeel
moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten van de doelgroep te
kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet kunnen opvangen. De opleidingskosten voor het personeel vallen niet
ten laste van dit project. ten laste van dit project.
§ 10. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige § 10. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige
basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale
Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn
aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit
evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in :
1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor
het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen
overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse; overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse;
2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een 2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een
klinisch model opleggen; klinisch model opleggen;
3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. 3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam.
§ 11. Het tussentijds en definitief activiteitenrapport omvatten § 11. Het tussentijds en definitief activiteitenrapport omvatten
minstens de volgende punten (eventueel te wijzigen door het minstens de volgende punten (eventueel te wijzigen door het
Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen, Directoraat-generaal Organisatie van de Gezondheidszorgvoorzieningen,
FOD VVVL) : FOD VVVL) :
a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het a. een beschrijving van de filosofie en de doelstellingen van het
project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen project, en een beschrijving en argumentering van eventuele wijzingen
hiervan in de loop van het project; hiervan in de loop van het project;
b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures b. een beschrijving en auto-evaluatie van de opvangprocedures
(behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving (behandelingsprotocollen) die werden gehanteerd, en een beschrijving
en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden
aangebracht in de loop van het project; aangebracht in de loop van het project;
c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case c. een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case
manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele manager, en een beschrijving en argumentering van de eventuele
wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project;
d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen, d. een overzicht van bijgewoonde congressen, vormingen,
opleidingen,...; opleidingen,...;
e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de e. een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de
instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere instelling) en eventueel extern (onder andere naar andere
instellingen) bekend maakt; instellingen) bekend maakt;
f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid f. een gedetailleerde beschrijving van het aan de crisiseenheid
verbonden personeel, met minstens volgende punten : verbonden personeel, met minstens volgende punten :
- opleiding - opleiding
- soort overeenkomst - soort overeenkomst
- anciënniteit - anciënniteit
- relevante kwalificaties; - relevante kwalificaties;
g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het g. een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het
kader van dit project; kader van dit project;
h. beleidsaanbevelingen; h. beleidsaanbevelingen;
i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het i. een samenvatting van bovenstaande punten (enkel voor het
definitieve activiteitenrapport); definitieve activiteitenrapport);
j. het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de j. het definitieve en tussentijdse activiteitenrapport, en de
resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid. Nadat het
Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis Directoraat-generaal Organisatie Gezondheidszorgvoorzieningen kennis
heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden
gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie. gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie.

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

Art. 6.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de

uitvoering van dit besluit. uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012. Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 3 augustus 2012.
ALBERT ALBERT
Van Koningswege : Van Koningswege :
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
Mevr. L. ONKELINX Mevr. L. ONKELINX
^