Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 21/01/2022
← Terug naar "Ministerieel besluit tot vaststelling van de veiligheidsinrichtingen van de overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123, Geraardsbergen - Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de kilometerpaal 14.946 "
Ministerieel besluit tot vaststelling van de veiligheidsinrichtingen van de overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123, Geraardsbergen - Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de kilometerpaal 14.946 Ministerieel besluit tot vaststelling van de veiligheidsinrichtingen van de overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123, Geraardsbergen - Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de kilometerpaal 14.946
FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER FEDERALE OVERHEIDSDIENST MOBILITEIT EN VERVOER
21 JANUARI 2022. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de 21 JANUARI 2022. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de
veiligheidsinrichtingen van de overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123, veiligheidsinrichtingen van de overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123,
Geraardsbergen - Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de Geraardsbergen - Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de
kilometerpaal 14.946 kilometerpaal 14.946
De Minister van Mobiliteit, De Minister van Mobiliteit,
Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de
reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2, geïnterpreteerd bij de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2, geïnterpreteerd bij de
wet van 11 maart 1866; wet van 11 maart 1866;
Gelet op de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel Gelet op de wet van 23 juli 1926 betreffende de NMBS en het personeel
van de Belgische Spoorwegen, artikel 17 gewijzigd bij het koninklijk van de Belgische Spoorwegen, artikel 17 gewijzigd bij het koninklijk
besluit van 18 oktober 2004; besluit van 18 oktober 2004;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer
gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid; gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 11 juli 2011 betreffende de Gelet op het koninklijk besluit van 11 juli 2011 betreffende de
veiligheidsinrichtingen aan overwegen op de spoorwegen, artikel 11, § veiligheidsinrichtingen aan overwegen op de spoorwegen, artikel 11, §
1; 1;
Overwegende het ministerieel besluit nr. A/94025/123 van 28 november Overwegende het ministerieel besluit nr. A/94025/123 van 28 november
1994; 1994;
Overwegende dat op grond van artikel 16 van voormeld koninklijk Overwegende dat op grond van artikel 16 van voormeld koninklijk
besluit van 11 juli 2011 alle ministeriële besluiten aangenomen besluit van 11 juli 2011 alle ministeriële besluiten aangenomen
krachtens artikel 21 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1977 krachtens artikel 21 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1977
betreffende de veiligheidsinrichtingen en de signalisatie van betreffende de veiligheidsinrichtingen en de signalisatie van
overwegen van rechtswege worden opgeheven tien jaar na de overwegen van rechtswege worden opgeheven tien jaar na de
inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 11 juli 2011, zodat inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 11 juli 2011, zodat
voormeld ministerieel besluit vanaf het verstrijken van bovengemelde voormeld ministerieel besluit vanaf het verstrijken van bovengemelde
termijn van tien jaar geen rechtsgelding meer heeft; termijn van tien jaar geen rechtsgelding meer heeft;
Overwegende dat het noodzakelijk is voor de overweg bedoeld in dit Overwegende dat het noodzakelijk is voor de overweg bedoeld in dit
besluit, veiligheidsinrichtingen vast te stellen in overeenstemming besluit, veiligheidsinrichtingen vast te stellen in overeenstemming
met het bovengenoemde koninklijk besluit van 11 juli 2011, rekening met het bovengenoemde koninklijk besluit van 11 juli 2011, rekening
houdend met de kenmerkende eigenschappen van het weg- en spoorverkeer houdend met de kenmerkende eigenschappen van het weg- en spoorverkeer
en met de zichtbaarheid van bedoelde overweg, en met de zichtbaarheid van bedoelde overweg,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.De overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123, Geraardsbergen -

Artikel 1.De overweg nr. 23 op de spoorlijn nr. 123, Geraardsbergen -

Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de kilometerpaal 14.946, Edingen, gelegen te Herne ter hoogte van de kilometerpaal 14.946,
wordt uitgerust met de volgende veiligheidsinrichtingen: wordt uitgerust met de volgende veiligheidsinrichtingen:
a) een verkeersbord A47 aan weerszijden en rechts van de overweg, a) een verkeersbord A47 aan weerszijden en rechts van de overweg,
bedoeld in artikel 3, 1°, van het koninklijk besluit van 11 juli 2011 bedoeld in artikel 3, 1°, van het koninklijk besluit van 11 juli 2011
betreffende de veiligheidsinrichtingen aan overwegen op de spoorwegen; betreffende de veiligheidsinrichtingen aan overwegen op de spoorwegen;
en en
b) een verkeerslicht dat de overgang verbiedt aan weerszijden en b) een verkeerslicht dat de overgang verbiedt aan weerszijden en
rechts van de overweg, bedoeld in artikel 3, 2°, a) van het koninklijk rechts van de overweg, bedoeld in artikel 3, 2°, a) van het koninklijk
besluit van 11 juli 2011 betreffende de veiligheidsinrichtingen aan besluit van 11 juli 2011 betreffende de veiligheidsinrichtingen aan
overwegen op de spoorwegen. overwegen op de spoorwegen.

Art. 2.Dezelfde overweg wordt bijkomend uitgerust met de

Art. 2.Dezelfde overweg wordt bijkomend uitgerust met de

veiligheidsinrichtingen bedoeld in artikel 4, 1°, b), 2°, 3°, 4°, 5° veiligheidsinrichtingen bedoeld in artikel 4, 1°, b), 2°, 3°, 4°, 5°
en 6° van hetzelfde koninklijk besluit: en 6° van hetzelfde koninklijk besluit:
a) un systeem met gedeeltelijke afsluiting, aan weerszijden van de a) un systeem met gedeeltelijke afsluiting, aan weerszijden van de
overweg; overweg;
b) een bijkomend afsluitsysteem voor voetgangers en fietsers links van b) een bijkomend afsluitsysteem voor voetgangers en fietsers links van
de overweg, aan weerszijden van de overweg; de overweg, aan weerszijden van de overweg;
c) een geluidssein, aan weerszijden van de overweg; c) een geluidssein, aan weerszijden van de overweg;
d) een verkeersbord A47 aan weerszijden en links van de overweg, een d) een verkeersbord A47 aan weerszijden en links van de overweg, een
verkeersbord A47 links van de overweg, kant Edingen en georiënteerd verkeersbord A47 links van de overweg, kant Edingen en georiënteerd
naar Daelstraat, en een verkeersbord A47 links van de overweg, kant naar Daelstraat, en een verkeersbord A47 links van de overweg, kant
Herne en georiënteerd naar Barakkendries ; Herne en georiënteerd naar Barakkendries ;
e) op elk bijkomend verkeersbord A47, een verkeerslicht dat de e) op elk bijkomend verkeersbord A47, een verkeerslicht dat de
overgang verbiedt; overgang verbiedt;
f) op elk verkeersbord A47, een verkeerslicht dat de overgang f) op elk verkeersbord A47, een verkeerslicht dat de overgang
toestaat. toestaat.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van de dag na de dag

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van de dag na de dag

waarop de tienjarige termijn, bedoeld in artikel 16 van het koninklijk waarop de tienjarige termijn, bedoeld in artikel 16 van het koninklijk
besluit van 11 juli 2011 betreffende de veiligheidsinrichtingen aan besluit van 11 juli 2011 betreffende de veiligheidsinrichtingen aan
overwegen op de spoorwegen, verstrijkt. overwegen op de spoorwegen, verstrijkt.
Brussel, 21 januari 2022. Brussel, 21 januari 2022.
G. GILKINET G. GILKINET
^