Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 08/06/2015
← Terug naar "Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4, 1) van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels "
Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4, 1) van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4, 1) van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere socialezekerheidsstelsels
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
8 JUNI 2015. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het 8 JUNI 2015. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het
huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de sociale zekerheid huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van de sociale zekerheid
van de provinciale en plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4, van de provinciale en plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4,
1) van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de 1) van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de
bijzondere socialezekerheidsstelsels bijzondere socialezekerheidsstelsels
De Minister van Werk, De Minister van Werk,
de Minister van Binnenlandse Zaken, de Minister van Binnenlandse Zaken,
de Minister van Sociale Zaken en de Minister van Sociale Zaken en
de Minister van Pensioenen de Minister van Pensioenen
Gelet op de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de Gelet op de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de
bijzondere socialezekerheidsstelsels, artikelen 4, 1) en 8, § 1; bijzondere socialezekerheidsstelsels, artikelen 4, 1) en 8, § 1;
Gelet op de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de Gelet op de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de
instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale
voorzorg, artikel 19; voorzorg, artikel 19;
Gelet op het huishoudelijk reglement opgesteld door het Beheerscomité Gelet op het huishoudelijk reglement opgesteld door het Beheerscomité
van de sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke besturen van de sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke besturen
in zijn vergadering van 12 januari 2015; in zijn vergadering van 12 januari 2015;
Overwegende dat volgens artikel 4, 1) van voormelde wet van 12 mei Overwegende dat volgens artikel 4, 1) van voormelde wet van 12 mei
2014, een "Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale 2014, een "Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale
en plaatselijke besturen" opgericht wordt bevoegd voor de en plaatselijke besturen" opgericht wordt bevoegd voor de
aangelegenheden bedoeld in de artikelen 10 tot 23 en 27 van de wet; aangelegenheden bedoeld in de artikelen 10 tot 23 en 27 van de wet;
Overwegende dat in toepassing van artikel 8, § 1, van voormelde wet Overwegende dat in toepassing van artikel 8, § 1, van voormelde wet
van 12 mei 2014, voor elk beheerscomité bedoeld in artikel 4 een van 12 mei 2014, voor elk beheerscomité bedoeld in artikel 4 een
huishoudelijk reglement dat wordt opgesteld door het beheerscomité en huishoudelijk reglement dat wordt opgesteld door het beheerscomité en
wordt goedgekeurd door de voogdijministers de werkwijze van het wordt goedgekeurd door de voogdijministers de werkwijze van het
beheerscomité en de bevoegdheden van de administrateur-generaal beheerscomité en de bevoegdheden van de administrateur-generaal
bepaalt alsook de voorwaarden waaronder het beheerscomité bepaalde van bepaalt alsook de voorwaarden waaronder het beheerscomité bepaalde van
zijn bevoegdheden kan overdragen aan technische comités die het binnen zijn bevoegdheden kan overdragen aan technische comités die het binnen
de Dienst opricht of aan ambtenaren van de Dienst; de Dienst opricht of aan ambtenaren van de Dienst;
Op de voordracht van het Beheerscomité van de sociale zekerheid van de Op de voordracht van het Beheerscomité van de sociale zekerheid van de
provinciale en plaatselijke besturen, provinciale en plaatselijke besturen,
Besluiten : Besluiten :

Artikel 1.Het huishoudelijk reglement, opgesteld door het

Artikel 1.Het huishoudelijk reglement, opgesteld door het

Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en
plaatselijke besturen in zijn vergadering van 12 januari 2015 wordt plaatselijke besturen in zijn vergadering van 12 januari 2015 wordt
goedgekeurd, zoals het in bijlage bij onderhavig besluit wordt goedgekeurd, zoals het in bijlage bij onderhavig besluit wordt
gevoegd. gevoegd.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2015.

Brussel, 8 juni 2015. Brussel, 8 juni 2015.
Kris PEETERS Kris PEETERS
Jan JAMBON Jan JAMBON
Maggie DE BLOCK Maggie DE BLOCK
Daniel BACQUELAINE Daniel BACQUELAINE
BIJLAGE. BIJLAGE.
Art. N1. Enige bijlage 1. HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET Art. N1. Enige bijlage 1. HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET
BEHEERSCOMITE VAN DE SOCIALE ZEKERHEID VAN DE PROVINCIALE EN BEHEERSCOMITE VAN DE SOCIALE ZEKERHEID VAN DE PROVINCIALE EN
PLAATSELIJKE BESTUREN. PLAATSELIJKE BESTUREN.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET BEHEERSCOMITE VAN DE SOCIALE ZEKERHEID HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN HET BEHEERSCOMITE VAN DE SOCIALE ZEKERHEID
VAN DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE BESTUREN VAN DE DIENST VOOR DE VAN DE PROVINCIALE EN PLAATSELIJKE BESTUREN VAN DE DIENST VOOR DE
BIJZONDERE SOCIALEZEKERHEIDSSTELSELS BIJZONDERE SOCIALEZEKERHEIDSSTELSELS
Genomen in uitvoering van artikel 19 van de wet van 25 april 1963 Genomen in uitvoering van artikel 19 van de wet van 25 april 1963
betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor
sociale zekerheid en sociale voorzorg en van artikel 8 van de wet van sociale zekerheid en sociale voorzorg en van artikel 8 van de wet van
12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere
socialezekerheidsstelsels. socialezekerheidsstelsels.
Dit huishoudelijk reglement is van toepassing op het in artikel 4, 1) Dit huishoudelijk reglement is van toepassing op het in artikel 4, 1)
van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de
bijzondere socialezekerheidsstelsels bedoelde beheerscomité en heeft bijzondere socialezekerheidsstelsels bedoelde beheerscomité en heeft
betrekking op de in artikelen 10 tot 23 en 27 van deze wet bedoelde betrekking op de in artikelen 10 tot 23 en 27 van deze wet bedoelde
aangelegenheden. aangelegenheden.
HOOFDSTUK I. - DE VERGADERINGEN VAN HET BEHEERSCOMITE HOOFDSTUK I. - DE VERGADERINGEN VAN HET BEHEERSCOMITE

Art. 1.Het beheerscomité wordt in principe een keer per maand

Art. 1.Het beheerscomité wordt in principe een keer per maand

bijeengeroepen door zijn voorzitter, behalve in de maand augustus. bijeengeroepen door zijn voorzitter, behalve in de maand augustus.
De vergadering vindt plaats op de tweede maandag van de maand. Indien De vergadering vindt plaats op de tweede maandag van de maand. Indien
deze dag een feestdag is, wordt de vergadering uitgesteld naar de deze dag een feestdag is, wordt de vergadering uitgesteld naar de
maandag van de daaropvolgende week. maandag van de daaropvolgende week.
De jaarkalender van de vergaderingen, die door de voorzitter wordt De jaarkalender van de vergaderingen, die door de voorzitter wordt
opgesteld na raadpleging van de administrateur-generaal, wordt in de opgesteld na raadpleging van de administrateur-generaal, wordt in de
loop van de maand november van het voorgaande jaar door het loop van de maand november van het voorgaande jaar door het
secretariaat aan de leden meegedeeld. secretariaat aan de leden meegedeeld.
Het beheerscomité wordt daarenboven bijeengeroepen telkens als de Het beheerscomité wordt daarenboven bijeengeroepen telkens als de
voorzitter dit nodig acht of wanneer hierom wordt verzocht door: voorzitter dit nodig acht of wanneer hierom wordt verzocht door:
1° de voogdijminister of de regeringscommissaris; 1° de voogdijminister of de regeringscommissaris;
2° de minister van Begroting of de regeringscommissaris van Begroting; 2° de minister van Begroting of de regeringscommissaris van Begroting;
3° de administrateur-generaal; 3° de administrateur-generaal;
4° tenminste twee leden. 4° tenminste twee leden.
De voorzitter stelt de agenda van de vergaderingen vast na raadpleging De voorzitter stelt de agenda van de vergaderingen vast na raadpleging
van de administrateur-generaal. van de administrateur-generaal.
De verzoeken tot bijeenroeping van de personen bedoeld in het vierde De verzoeken tot bijeenroeping van de personen bedoeld in het vierde
lid, 1° tot 3°, dienen schriftelijk te worden gericht aan de lid, 1° tot 3°, dienen schriftelijk te worden gericht aan de
voorzitter of moeten tijdens een vergadering van het beheerscomité voorzitter of moeten tijdens een vergadering van het beheerscomité
worden ingediend. Zij vermelden de punten waarvan zij de inschrijving worden ingediend. Zij vermelden de punten waarvan zij de inschrijving
op de agenda vragen. op de agenda vragen.
Indien een lid een bepaald punt op de agenda wenst te plaatsen, dient Indien een lid een bepaald punt op de agenda wenst te plaatsen, dient
hij dit schriftelijk aan te vragen aan de voorzitter. hij dit schriftelijk aan te vragen aan de voorzitter.

Art. 2.De oproepingen tot de vergaderingen van het beheerscomité

Art. 2.De oproepingen tot de vergaderingen van het beheerscomité

worden door de administrateur-generaal ondertekend en minimum acht worden door de administrateur-generaal ondertekend en minimum acht
dagen vóór de datum van de vergadering gestuurd. In dringende gevallen dagen vóór de datum van de vergadering gestuurd. In dringende gevallen
kan deze termijn tot op drie werkdagen worden verkort. kan deze termijn tot op drie werkdagen worden verkort.
De oproepingen vermelden de plaats, de datum en het uur van De oproepingen vermelden de plaats, de datum en het uur van
vergadering, alsook de agendapunten. Deze laatste maken deel uit van vergadering, alsook de agendapunten. Deze laatste maken deel uit van
een informatienota of van een nota die tot een beslissing moet leiden. een informatienota of van een nota die tot een beslissing moet leiden.

Art. 3.De vergaderingen van het beheerscomité zijn niet openbaar. De

Art. 3.De vergaderingen van het beheerscomité zijn niet openbaar. De

personen die de vergaderingen van het comité bijwonen, dienen de personen die de vergaderingen van het comité bijwonen, dienen de
vertrouwelijke aard van de meegedeelde documenten en de vertrouwelijke aard van de meegedeelde documenten en de
beraadslagingen en stemmingen te eerbiedigen. beraadslagingen en stemmingen te eerbiedigen.

Art. 4.Bij elke vergadering ondertekenen de leden van het

Art. 4.Bij elke vergadering ondertekenen de leden van het

beheerscomité een aanwezigheidslijst. Deze lijst wordt door de beheerscomité een aanwezigheidslijst. Deze lijst wordt door de
voorzitter voor juist verklaard. voorzitter voor juist verklaard.
HOOFDSTUK II. - DE BERAADSLAGINGEN EN STEMMINGEN HOOFDSTUK II. - DE BERAADSLAGINGEN EN STEMMINGEN

Art. 5.De voorzitter opent, schorst en sluit de vergaderingen.

Art. 5.De voorzitter opent, schorst en sluit de vergaderingen.

Art. 6.Het beheerscomité beraadslaagt onder voorzitterschap van zijn

Art. 6.Het beheerscomité beraadslaagt onder voorzitterschap van zijn

voorzitter, die de debatten leidt en het gezag over de vergadering voorzitter, die de debatten leidt en het gezag over de vergadering
uitoefent. uitoefent.
Geen enkel lid mag het woord nemen zonder dit te hebben gevraagd en Geen enkel lid mag het woord nemen zonder dit te hebben gevraagd en
het van de voorzitter te hebben verkregen. het van de voorzitter te hebben verkregen.
Bij afwezigheid van de voorzitter worden de zittingen van het Bij afwezigheid van de voorzitter worden de zittingen van het
beheerscomité voorgezeten door de administrateur-generaal. beheerscomité voorgezeten door de administrateur-generaal.

Art. 7.Enkel de aangelegenheden die op de agenda staan, kunnen worden

Art. 7.Enkel de aangelegenheden die op de agenda staan, kunnen worden

behandeld. Mits een tweederdemeerderheid kan het beheerscomité evenwel behandeld. Mits een tweederdemeerderheid kan het beheerscomité evenwel
beslissen om gedurende de zitting om het even welke andere beslissen om gedurende de zitting om het even welke andere
aangelegenheid te onderzoeken die niet op de agenda is ingeschreven. aangelegenheid te onderzoeken die niet op de agenda is ingeschreven.
De behandeling van een aangelegenheid die op de agenda staat, wordt De behandeling van een aangelegenheid die op de agenda staat, wordt
uitgesteld tot de volgende vergadering indien de voorzitter, de uitgesteld tot de volgende vergadering indien de voorzitter, de
vertegenwoordiger van de voogdijminister, de vertegenwoordiger van de vertegenwoordiger van de voogdijminister, de vertegenwoordiger van de
minister van Begroting, de administrateur-generaal of ten minste twee minister van Begroting, de administrateur-generaal of ten minste twee
leden hierom verzoeken, hetzij tijdens de zitting, hetzij schriftelijk leden hierom verzoeken, hetzij tijdens de zitting, hetzij schriftelijk
vóór de vergadering. De behandeling van een aangelegenheid kan echter vóór de vergadering. De behandeling van een aangelegenheid kan echter
geen tweemaal worden uitgesteld, noch tot een latere of onbepaalde geen tweemaal worden uitgesteld, noch tot een latere of onbepaalde
datum verdaagd tenzij met instemming van het beheerscomité. Voor datum verdaagd tenzij met instemming van het beheerscomité. Voor
dringende aangelegenheden kan de verdaging slechts met eenparigheid dringende aangelegenheden kan de verdaging slechts met eenparigheid
van stemmen van de aanwezige leden worden uitgesproken. van stemmen van de aanwezige leden worden uitgesproken.

Art. 8.Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen als ten

Art. 8.Het beheerscomité kan slechts geldig beraadslagen als ten

minste de helft van de leden die de werkgeversorganisaties en ten minste de helft van de leden die de werkgeversorganisaties en ten
minste de helft van de leden die de werknemersorganisaties minste de helft van de leden die de werknemersorganisaties
vertegenwoordigen, aanwezig of bij volmacht vertegenwoordigd zijn. vertegenwoordigen, aanwezig of bij volmacht vertegenwoordigd zijn.
Een lid van het beheerscomité dat niet of slechts aan een deel van de Een lid van het beheerscomité dat niet of slechts aan een deel van de
vergadering kan deelnemen, mag een volmacht geven aan een ander lid vergadering kan deelnemen, mag een volmacht geven aan een ander lid
van dezelfde werkgevers- of werknemersorganisatie om hem te van dezelfde werkgevers- of werknemersorganisatie om hem te
vertegenwoordigen bij de stemmingen. Eenzelfde persoon kan niet meer vertegenwoordigen bij de stemmingen. Eenzelfde persoon kan niet meer
dan één volmacht krijgen bij elke stemming. dan één volmacht krijgen bij elke stemming.
Als de in het eerste lid vermelde voorwaarde niet vervuld is, wordt Als de in het eerste lid vermelde voorwaarde niet vervuld is, wordt
deze omstandigheid in de notulen van de vergadering geacteerd en in de deze omstandigheid in de notulen van de vergadering geacteerd en in de
oproeping voor de volgende vergadering vermeld. oproeping voor de volgende vergadering vermeld.
Voor de punten waarvoor het quorum niet bereikt is, is er geen quorum Voor de punten waarvoor het quorum niet bereikt is, is er geen quorum
vereist om geldig te stemmen in de volgende vergadering. vereist om geldig te stemmen in de volgende vergadering.
Voor dringende aangelegenheden kan een beroep worden gedaan op de Voor dringende aangelegenheden kan een beroep worden gedaan op de
procedure van de raadpleging via elektronische weg of per fax zoals procedure van de raadpleging via elektronische weg of per fax zoals
bepaald in artikel 13. bepaald in artikel 13.

Art. 9.Wanneer de voorzitter de debatten over een aangelegenheid voor

Art. 9.Wanneer de voorzitter de debatten over een aangelegenheid voor

gesloten heeft verklaard, formuleert hij het voorstel waarover het gesloten heeft verklaard, formuleert hij het voorstel waarover het
beheerscomité wordt verzocht zich uit te spreken. beheerscomité wordt verzocht zich uit te spreken.

Art. 10.De stemming in het beheerscomité geschiedt principieel met

Art. 10.De stemming in het beheerscomité geschiedt principieel met

handopsteken. De stemming is geheim wanneer het beheerscomité dit handopsteken. De stemming is geheim wanneer het beheerscomité dit
beslist en in elk geval, wanneer het over de leden van het personeel beslist en in elk geval, wanneer het over de leden van het personeel
gaat. gaat.
De stemming heeft onmiddellijk plaats en de voorzitter deelt dadelijk De stemming heeft onmiddellijk plaats en de voorzitter deelt dadelijk
de uitslag ervan mee. Deze wordt in de notulen opgetekend. de uitslag ervan mee. Deze wordt in de notulen opgetekend.

Art. 11.Aan de stemming kunnen slechts een gelijk aantal leden

Art. 11.Aan de stemming kunnen slechts een gelijk aantal leden

deelnemen die respectievelijk de werkgevers- en werknemersorganisaties deelnemen die respectievelijk de werkgevers- en werknemersorganisaties
vertegenwoordigen. Bij een ongelijk aantal mag het jongst benoemde lid vertegenwoordigen. Bij een ongelijk aantal mag het jongst benoemde lid
of mogen de jongst benoemde leden van de boventallige partij niet aan of mogen de jongst benoemde leden van de boventallige partij niet aan
de stemming deelnemen; dit lid (deze leden) wordt (worden) vóór de de stemming deelnemen; dit lid (deze leden) wordt (worden) vóór de
stemming door de voorzitter, of ingeval van toepassing van artikel 6, stemming door de voorzitter, of ingeval van toepassing van artikel 6,
derde lid door de administrateur-generaal aangeduid teneinde de derde lid door de administrateur-generaal aangeduid teneinde de
pariteit te herstellen. pariteit te herstellen.

Art. 12.De beslissingen van het beheerscomité worden genomen bij

Art. 12.De beslissingen van het beheerscomité worden genomen bij

volstrekte meerderheid van de leden die aan de stemming deelnemen; de volstrekte meerderheid van de leden die aan de stemming deelnemen; de
onthoudingen komen niet in aanmerking voor het berekenen van de onthoudingen komen niet in aanmerking voor het berekenen van de
meerderheid. Bij gelijkheid van stemmen is het voorstel verworpen. meerderheid. Bij gelijkheid van stemmen is het voorstel verworpen.

Art. 13.Voor dringende aangelegenheden mag de voorzitter

Art. 13.Voor dringende aangelegenheden mag de voorzitter

uitzonderlijk de leden elektronisch of per fax raadplegen. uitzonderlijk de leden elektronisch of per fax raadplegen.
Hiertoe vraagt hij het secretariaat om per e-mail of per fax aan Hiertoe vraagt hij het secretariaat om per e-mail of per fax aan
elkeen van de leden, en met in de bijlage een stemformulier in elkeen van de leden, en met in de bijlage een stemformulier in
Word-formaat, de tekst van de voorgestelde resoluties, de nota's aan Word-formaat, de tekst van de voorgestelde resoluties, de nota's aan
het beheerscomité, evenals, in voorkomend geval, het advies van de het beheerscomité, evenals, in voorkomend geval, het advies van de
regeringscommissaris die de minister van Begroting vertegenwoordigt en regeringscommissaris die de minister van Begroting vertegenwoordigt en
andere documenten of informatie te sturen die de leden van het andere documenten of informatie te sturen die de leden van het
beheerscomité toelaten om zich met kennis van zaken uit te spreken beheerscomité toelaten om zich met kennis van zaken uit te spreken
over de betreffende aangelegenheid. Op het stemformulier staan de over de betreffende aangelegenheid. Op het stemformulier staan de
nummers van de nota's en de tekst van de resoluties vermeld. De leden nummers van de nota's en de tekst van de resoluties vermeld. De leden
van het beheerscomité beschikken over een termijn van drie werkdagen van het beheerscomité beschikken over een termijn van drie werkdagen
om schriftelijk hun stem kenbaar te maken. om schriftelijk hun stem kenbaar te maken.
De stemming wordt uitgebracht naast de betreffende resolutie op het De stemming wordt uitgebracht naast de betreffende resolutie op het
stemformulier aan de hand van één van de volgende termen: "ja", stemformulier aan de hand van één van de volgende termen: "ja",
"neen", of "onthouding". Het antwoord wordt per e-mail of per fax naar "neen", of "onthouding". Het antwoord wordt per e-mail of per fax naar
het secretariaat van het beheerscomité gestuurd. De stemmen van de het secretariaat van het beheerscomité gestuurd. De stemmen van de
leden die niet binnen de vastgestelde termijn antwoorden, zullen als leden die niet binnen de vastgestelde termijn antwoorden, zullen als
een onthouding worden genoteerd. Binnen deze termijn kunnen de leden een onthouding worden genoteerd. Binnen deze termijn kunnen de leden
van het beheerscomité bijkomende informatie vragen aan de voorzitter van het beheerscomité bijkomende informatie vragen aan de voorzitter
of aan de administrateur-generaal indien zij dit nuttig achten. Zij of aan de administrateur-generaal indien zij dit nuttig achten. Zij
kunnen hun stemming tevens vergezeld doen gaan van eventuele kunnen hun stemming tevens vergezeld doen gaan van eventuele
opmerkingen of commentaren. opmerkingen of commentaren.
De beslissingen worden aangenomen na raadpleging onder de De beslissingen worden aangenomen na raadpleging onder de
meerderheidsvoorwaarden bedoeld bij artikel 12 van onderhavig meerderheidsvoorwaarden bedoeld bij artikel 12 van onderhavig
huishoudelijk reglement. Het resultaat van de schriftelijke huishoudelijk reglement. Het resultaat van de schriftelijke
raadpleging en de eventuele opmerkingen of commentaren worden betekend raadpleging en de eventuele opmerkingen of commentaren worden betekend
in de notulen die door het secretariaat van het beheerscomité worden in de notulen die door het secretariaat van het beheerscomité worden
opgesteld en door de voorzitter of de administrateur-generaal worden opgesteld en door de voorzitter of de administrateur-generaal worden
ondertekend. In deze notulen wordt de vermelding van de toepassing van ondertekend. In deze notulen wordt de vermelding van de toepassing van
onderhavig artikel ingevoegd, evenals het antwoord van elkeen van de onderhavig artikel ingevoegd, evenals het antwoord van elkeen van de
leden op iedere resolutie. Deze notulen worden onmiddellijk per e-mail leden op iedere resolutie. Deze notulen worden onmiddellijk per e-mail
of per fax naar de leden van het beheerscomité en de of per fax naar de leden van het beheerscomité en de
regeringscommissarissen gestuurd. De termijn om hoger beroep in te regeringscommissarissen gestuurd. De termijn om hoger beroep in te
stellen voor de regeringscommissarissen begint te lopen vanaf de dag stellen voor de regeringscommissarissen begint te lopen vanaf de dag
na deze kennisgeving. na deze kennisgeving.
De notulen worden tijdens de volgende zitting aan het beheerscomité De notulen worden tijdens de volgende zitting aan het beheerscomité
voorgelegd voor definitieve goedkeuring. voorgelegd voor definitieve goedkeuring.

Art. 14.Ieder lid mag zich laten bijstaan door een technicus naar

Art. 14.Ieder lid mag zich laten bijstaan door een technicus naar

eigen keuze, mits hij de voorzitter ten minste drie werkdagen vóór de eigen keuze, mits hij de voorzitter ten minste drie werkdagen vóór de
vergadering hiervan kennis geeft met vermelding van de aangelegenheid vergadering hiervan kennis geeft met vermelding van de aangelegenheid
waarvoor deze bijstand is bedoeld. De voorzitter deelt dit waarvoor deze bijstand is bedoeld. De voorzitter deelt dit
onmiddellijk aan de overige leden mee. In dit geval zal elk ander lid onmiddellijk aan de overige leden mee. In dit geval zal elk ander lid
voor dezelfde aangelegenheid eveneens een technicus kunnen kiezen voor dezelfde aangelegenheid eveneens een technicus kunnen kiezen
zonder de bovenvermelde verplichting tot kennisgeving te moeten zonder de bovenvermelde verplichting tot kennisgeving te moeten
naleven. naleven.
Voor elk agendapunt mogen de leden zich slechts door één technicus Voor elk agendapunt mogen de leden zich slechts door één technicus
laten bijstaan. laten bijstaan.
Geen enkel personeelslid van de Dienst kan als technicus worden Geen enkel personeelslid van de Dienst kan als technicus worden
gekozen. gekozen.
De administrateur-generaal kan zich bij de debatten over een De administrateur-generaal kan zich bij de debatten over een
aangelegenheid die op de agenda staat, te allen tijde laten bijstaan aangelegenheid die op de agenda staat, te allen tijde laten bijstaan
door ambtenaren van de Dienst. door ambtenaren van de Dienst.
De technici en de ambtenaren van de Dienst moeten de zitting verlaten De technici en de ambtenaren van de Dienst moeten de zitting verlaten
wanneer de debatten over de aangelegenheid waarvoor zij werden wanneer de debatten over de aangelegenheid waarvoor zij werden
uitgenodigd, door de voorzitter worden gesloten; zij mogen noch de uitgenodigd, door de voorzitter worden gesloten; zij mogen noch de
stemming, noch de behandeling van andere aangelegenheden op de agenda stemming, noch de behandeling van andere aangelegenheden op de agenda
bijwonen. bijwonen.

Art. 15.Het beheerscomité kan aan de voogdijministers voorstellen om

Art. 15.Het beheerscomité kan aan de voogdijministers voorstellen om

bij koninklijk besluit één of meerdere technische comités op te bij koninklijk besluit één of meerdere technische comités op te
richten binnen de Dienst die belast zijn met de taak om hem in te richten binnen de Dienst die belast zijn met de taak om hem in te
lichten bij het vervullen van zijn opdracht overeenkomstig artikel 6 lichten bij het vervullen van zijn opdracht overeenkomstig artikel 6
van de wet tot oprichting van de Dienst en artikel 7 van de wet van 25 van de wet tot oprichting van de Dienst en artikel 7 van de wet van 25
april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut
voor sociale zekerheid en sociale voorzorg. voor sociale zekerheid en sociale voorzorg.
Een probleem wordt naar een technisch comité verwezen bij beslissing Een probleem wordt naar een technisch comité verwezen bij beslissing
van het beheerscomité. Dit technisch comité legt een verslag van zijn van het beheerscomité. Dit technisch comité legt een verslag van zijn
werkzaamheden voor aan het beheerscomité. werkzaamheden voor aan het beheerscomité.

Art. 16.De voorzitter kan, op beslissing van het beheerscomité, voor

Art. 16.De voorzitter kan, op beslissing van het beheerscomité, voor

het onderzoek van bijzondere aangelegenheden de vertegenwoordigers van het onderzoek van bijzondere aangelegenheden de vertegenwoordigers van
besturen, openbare instellingen of instellingen van openbaar nut, besturen, openbare instellingen of instellingen van openbaar nut,
alsook andere, bijzonder bevoegde personen oproepen om hun advies te alsook andere, bijzonder bevoegde personen oproepen om hun advies te
verkrijgen. De uitnodiging dient langs de normale hiërarchische weg te verkrijgen. De uitnodiging dient langs de normale hiërarchische weg te
geschieden. De modaliteiten van deze raadpleging worden voor elk geschieden. De modaliteiten van deze raadpleging worden voor elk
afzonderlijk geval bepaald. Het beheerscomité of de technische comités afzonderlijk geval bepaald. Het beheerscomité of de technische comités
kunnen eveneens beslissen om personeelsleden op te roepen voor de kunnen eveneens beslissen om personeelsleden op te roepen voor de
vergadering. vergadering.

Art. 17.De bepalingen van de artikelen 13 en 16 zijn niet van

Art. 17.De bepalingen van de artikelen 13 en 16 zijn niet van

toepassing telkens wanneer het gaat om problemen die betrekking hebben toepassing telkens wanneer het gaat om problemen die betrekking hebben
op personen. op personen.
HOOFDSTUK III. - HET SECRETARIAAT HOOFDSTUK III. - HET SECRETARIAAT

Art. 18.De administrateur-generaal staat in voor het secretariaat van

Art. 18.De administrateur-generaal staat in voor het secretariaat van

het beheerscomité. In die hoedanigheid is hij belast met de het beheerscomité. In die hoedanigheid is hij belast met de
samenstelling van de dossiers die aan het beheerscomité worden samenstelling van de dossiers die aan het beheerscomité worden
voorgelegd. voorgelegd.

Art. 19.Onder de personeelsleden van de Dienst duidt de

Art. 19.Onder de personeelsleden van de Dienst duidt de

administrateur-generaal de persoon aan die met het secretariaat wordt administrateur-generaal de persoon aan die met het secretariaat wordt
belast en die als dusdanig de vergaderingen van het comité bijwoont. belast en die als dusdanig de vergaderingen van het comité bijwoont.

Art. 20.Het secretariaat stelt de notulen op. Deze geven een bondige

Art. 20.Het secretariaat stelt de notulen op. Deze geven een bondige

samenvatting van de debatten en behelzen de genomen beslissingen en de samenvatting van de debatten en behelzen de genomen beslissingen en de
uitslag der stemmingen. uitslag der stemmingen.

Art. 21.De notulen van de vergaderingen en de documenten bestemd voor

Art. 21.De notulen van de vergaderingen en de documenten bestemd voor

het beheerscomité en de technische comités worden in het Nederlands en het beheerscomité en de technische comités worden in het Nederlands en
in het Frans opgesteld. in het Frans opgesteld.
De notulen van een vergadering worden in de volgende vergadering De notulen van een vergadering worden in de volgende vergadering
goedgekeurd. Zij worden door de voorzitter en de goedgekeurd. Zij worden door de voorzitter en de
administrateur-generaal ondertekend. administrateur-generaal ondertekend.
HOOFDSTUK IV. - HET DAGELIJKS BEHEER HOOFDSTUK IV. - HET DAGELIJKS BEHEER

Art. 22.De administrateur-generaal is belast met het dagelijks

Art. 22.De administrateur-generaal is belast met het dagelijks

beheer. beheer.

Art. 23.Voor de toepassing van artikel 10 van de wet van 25 april

Art. 23.Voor de toepassing van artikel 10 van de wet van 25 april

1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor
sociale zekerheid en sociale voorzorg worden de bevoegdheden van het sociale zekerheid en sociale voorzorg worden de bevoegdheden van het
dagelijks beheer omschreven als diegene die alle administratieve en dagelijks beheer omschreven als diegene die alle administratieve en
gerechtelijke handelingen behelzen die gewoonlijk noodzakelijk zijn gerechtelijke handelingen behelzen die gewoonlijk noodzakelijk zijn
voor het vervullen van de opdrachten waarmee de Dienst door de wet of voor het vervullen van de opdrachten waarmee de Dienst door de wet of
de reglementen is belast, overeenkomstig de door het beheerscomité de reglementen is belast, overeenkomstig de door het beheerscomité
gegeven richtlijnen, alsook alle administratieve of gerechtelijke gegeven richtlijnen, alsook alle administratieve of gerechtelijke
handelingen die normaal vereist zijn voor de uitvoering van de handelingen die normaal vereist zijn voor de uitvoering van de
beslissingen van het beheerscomité van de sociale zekerheid van de beslissingen van het beheerscomité van de sociale zekerheid van de
provinciale en plaatselijke besturen van de DIBISS of voor de goede provinciale en plaatselijke besturen van de DIBISS of voor de goede
gang van zaken van de diensten, meer bepaald: gang van zaken van de diensten, meer bepaald:
A. Inzake kinderbijslag: A. Inzake kinderbijslag:
de beslissingen genomen in uitvoering van artikel 10 van de wet van 12 de beslissingen genomen in uitvoering van artikel 10 van de wet van 12
mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere
socialezekerheidsstelsels ondertekenen. socialezekerheidsstelsels ondertekenen.
B. Inzake sociale zekerheid: B. Inzake sociale zekerheid:
de beslissingen genomen in uitvoering van de artikelen 10 tot 23 en 27 de beslissingen genomen in uitvoering van de artikelen 10 tot 23 en 27
van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de van de wet van 12 mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de
bijzondere socialezekerheidsstelsels ondertekenen. bijzondere socialezekerheidsstelsels ondertekenen.

Art. 24.Naast de bevoegdheden bedoeld bij artikel 23 oefent de

Art. 24.Naast de bevoegdheden bedoeld bij artikel 23 oefent de

administrateur-generaal ook alle andere bevoegdheden uit die hem door administrateur-generaal ook alle andere bevoegdheden uit die hem door
het beheerscomité werden overgedragen in toepassing van artikel 10, het beheerscomité werden overgedragen in toepassing van artikel 10,
vijfde lid van de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de vijfde lid van de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de
instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale
voorzorg. voorzorg.

Art. 25.De administrateur-generaal kan één of meer van de door

Art. 25.De administrateur-generaal kan één of meer van de door

artikel 23 beoogde bevoegdheden of de bevoegdheid voor handtekening artikel 23 beoogde bevoegdheden of de bevoegdheid voor handtekening
voor bepaalde stukken en briefwisseling in verband hiermee aan de voor bepaalde stukken en briefwisseling in verband hiermee aan de
adjunct-administrateur-generaal en andere personeelsleden overdragen. adjunct-administrateur-generaal en andere personeelsleden overdragen.
Die overdrachten kunnen slechts worden toegekend aan personeelsleden Die overdrachten kunnen slechts worden toegekend aan personeelsleden
van het niveau A, B of C, voor zover deze laatsten ten minste van het niveau A, B of C, voor zover deze laatsten ten minste
titularis zijn van de weddenschaal CA1. Ze kunnen slechts worden titularis zijn van de weddenschaal CA1. Ze kunnen slechts worden
verleend aan ondergeschikte werknemers voor de handelingen die ook aan verleend aan ondergeschikte werknemers voor de handelingen die ook aan
het diensthoofd werden overgedragen. Ze kunnen niet verder het diensthoofd werden overgedragen. Ze kunnen niet verder
overgedragen worden. Zij worden aan het beheerscomité ter kennisgeving overgedragen worden. Zij worden aan het beheerscomité ter kennisgeving
meegedeeld. meegedeeld.
Indien de administrateur-generaal dit wenselijk acht, kan hij eveneens Indien de administrateur-generaal dit wenselijk acht, kan hij eveneens
te allen tijde aan het beheerscomité een aangelegenheid voorleggen die te allen tijde aan het beheerscomité een aangelegenheid voorleggen die
behoort tot het dagelijks beheer of tot de bevoegdheden waarvoor het behoort tot het dagelijks beheer of tot de bevoegdheden waarvoor het
beheerscomité hem delegatie heeft verleend. beheerscomité hem delegatie heeft verleend.

Art. 26.De adjunct-administrateur-generaal staat de

Art. 26.De adjunct-administrateur-generaal staat de

administrateur-generaal bij in de uitvoering van alle hem opgedragen administrateur-generaal bij in de uitvoering van alle hem opgedragen
taken. Hij woont tevens de vergaderingen van het beheerscomité bij. taken. Hij woont tevens de vergaderingen van het beheerscomité bij.
Indien de administrateur-generaal verhinderd is, worden zijn Indien de administrateur-generaal verhinderd is, worden zijn
bevoegdheden uitgeoefend door de adjunct-administrateur-generaal. bevoegdheden uitgeoefend door de adjunct-administrateur-generaal.
Indien de administrateur-generaal en de Indien de administrateur-generaal en de
adjunct-administrateur-generaal verhinderd zijn, worden de bij adjunct-administrateur-generaal verhinderd zijn, worden de bij
artikelen 23 en 24 bedoelde bevoegdheden uitgeoefend door diegene artikelen 23 en 24 bedoelde bevoegdheden uitgeoefend door diegene
onder de aanwezige leden van de directieraad van niveau A5 die de onder de aanwezige leden van de directieraad van niveau A5 die de
hoogste anciënniteit heeft. Indien twee of meer leden van de hoogste anciënniteit heeft. Indien twee of meer leden van de
directieraad van het niveau A5 dezelfde anciënniteit hebben, vervangt directieraad van het niveau A5 dezelfde anciënniteit hebben, vervangt
de oudste de administrateur-generaal. de oudste de administrateur-generaal.

Art. 27.In alle administratieve en gerechtelijke handelingen die geen

Art. 27.In alle administratieve en gerechtelijke handelingen die geen

handelingen van het dagelijks beheer zijn in zin van artikel 23, of handelingen van het dagelijks beheer zijn in zin van artikel 23, of
waarvoor geen machtsdelegatie aan de administrateur-generaal werd waarvoor geen machtsdelegatie aan de administrateur-generaal werd
verleend door het beheerscomité, en inzonderheid in alle handelingen verleend door het beheerscomité, en inzonderheid in alle handelingen
betreffende het verwerven, het overdragen of het huren van een betreffende het verwerven, het overdragen of het huren van een
onroerend goed, wordt de Dienst vertegenwoordigd door de voorzitter en onroerend goed, wordt de Dienst vertegenwoordigd door de voorzitter en
door de administrateur-generaal die samen in zijn naam en voor zijn door de administrateur-generaal die samen in zijn naam en voor zijn
rekening handelen. rekening handelen.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 8 juni Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 8 juni
2015 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het 2015 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het
Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en Beheerscomité van de sociale zekerheid van de provinciale en
plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4, 1) van de wet van 12 plaatselijke besturen, ingesteld bij artikel 4, 1) van de wet van 12
mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere mei 2014 tot oprichting van de Dienst voor de bijzondere
socialezekerheidsstelsels. socialezekerheidsstelsels.
Kris PEETERS Kris PEETERS
Jan JAMBON Jan JAMBON
Maggie DE BLOCK Maggie DE BLOCK
Daniel BACQUELAINE Daniel BACQUELAINE
^