Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Besluit Van De Waalse Regering van 20/05/2020
← Terug naar "Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van het domaniale natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny "
Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van het domaniale natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van het domaniale natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny
WAALSE OVERHEIDSDIENST WAALSE OVERHEIDSDIENST
20 MEI 2020. - Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van het 20 MEI 2020. - Besluit van de Waalse Regering tot oprichting van het
domaniale natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny domaniale natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny
De Waalse Regering, De Waalse Regering,
Gelet op de wet van 12 juli 1973 op het natuurbehoud, artikel 6, Gelet op de wet van 12 juli 1973 op het natuurbehoud, artikel 6,
gewijzigd bij het decreet van 7 september 1989, artikel 9, artikel 11, gewijzigd bij het decreet van 7 september 1989, artikel 9, artikel 11,
gewijzigd bij het decreet van 6 december 2001, alsook artikel 41, gewijzigd bij het decreet van 6 december 2001, alsook artikel 41,
gewijzigd bij de decreten van 7 september 1989 en 6 december 2001; gewijzigd bij de decreten van 7 september 1989 en 6 december 2001;
Gelet op de terbeschikkingstellingsovereenkomst gesloten op 19 juni Gelet op de terbeschikkingstellingsovereenkomst gesloten op 19 juni
2019 met de vzw Natagora met het oog op de oprichting of de 2019 met de vzw Natagora met het oog op de oprichting of de
uitbreiding van domaniale natuurreservaten gelegen in de omtrek van uitbreiding van domaniale natuurreservaten gelegen in de omtrek van
het project LIFE+Herbages 11Nat/BE/001060, die voorziet in de het project LIFE+Herbages 11Nat/BE/001060, die voorziet in de
teruggave ervan aan het Waalse Gewest op het einde van het genoemde teruggave ervan aan het Waalse Gewest op het einde van het genoemde
LIFE; LIFE;
Gelet op het bijgaande bijzonder beheersplan van het domaniale Gelet op het bijgaande bijzonder beheersplan van het domaniale
natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny; natuurreservaat "Rossignol" te Tintigny;
Gelet op het advies van de Directie Grondwater van het Departement Gelet op het advies van de Directie Grondwater van het Departement
Leefmilieu en Water van het Operationneel directoraat-generaal Leefmilieu en Water van het Operationneel directoraat-generaal
Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, gegeven op 12 april Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, gegeven op 12 april
2013; 2013;
Gelet op het advies van de afdeling "Natuur" van de beleidsgroep Gelet op het advies van de afdeling "Natuur" van de beleidsgroep
"Landelijke aangelegenheden", gegeven op 21 juni 2019; "Landelijke aangelegenheden", gegeven op 21 juni 2019;
Gelet op het advies van het Natuutpark van Gaume, gegeven op 23 Gelet op het advies van het Natuutpark van Gaume, gegeven op 23
augustus 2019; augustus 2019;
Gelet op het krachtens het Milieuwetboek georganiseerde openbaar Gelet op het krachtens het Milieuwetboek georganiseerde openbaar
onderzoek dat door de gemeente Tintigny tussen 2 september 2019 en 1 onderzoek dat door de gemeente Tintigny tussen 2 september 2019 en 1
oktober 2019 werd gevoerd en dat geen aanleiding heeft gegeven tot oktober 2019 werd gevoerd en dat geen aanleiding heeft gegeven tot
opmerkingen; opmerkingen;
Gelet op het advies van het Provinciecollege van de Provincie Gelet op het advies van het Provinciecollege van de Provincie
Luxemburg, gegeven op 10 oktober 2019; Luxemburg, gegeven op 10 oktober 2019;
Gelet op het grote belang van de locatie die bestaat uit een Gelet op het grote belang van de locatie die bestaat uit een
opmerkelijke oligrotrofe vochtige wei met pijpestrootje, bijzonder opmerkelijke oligrotrofe vochtige wei met pijpestrootje, bijzonder
goed bewaard gebleven, en die een gevarieerde en uitzonderlijke flora goed bewaard gebleven, en die een gevarieerde en uitzonderlijke flora
herbergt als de Kleine schorseneer en de Brede orchis, of nog de herbergt als de Kleine schorseneer en de Brede orchis, of nog de
Moerassprinkhaan, de Aardbeivlinder en de Grauwe klauwier; Moerassprinkhaan, de Aardbeivlinder en de Grauwe klauwier;
Overwegende dat de locatie het voorwerp van herstructureringswerken Overwegende dat de locatie het voorwerp van herstructureringswerken
heeft uitgemaakt in het kader van het project LIFE+Herbages heeft uitgemaakt in het kader van het project LIFE+Herbages
11Nat/BE/001060, medegefinancierd door de Europese Unie en het Waalse 11Nat/BE/001060, medegefinancierd door de Europese Unie en het Waalse
Gewest; Gewest;
Overwegende dat natuurreservaten soorten herbergen, waarvoor een Overwegende dat natuurreservaten soorten herbergen, waarvoor een
wetenschappelijke monitoring noodzakelijk is; dat de wetenschappelijke wetenschappelijke monitoring noodzakelijk is; dat de wetenschappelijke
monitoring acties inhoudt, die strijdig zijn met de in natuurreservaat monitoring acties inhoudt, die strijdig zijn met de in natuurreservaat
toepasselijke beschermingsmaatregelen zoals het afnemen van toepasselijke beschermingsmaatregelen zoals het afnemen van
plantenstukken of -individuen of het storen van dierlijke soorten, hun plantenstukken of -individuen of het storen van dierlijke soorten, hun
vangst en zelfs het doden ervan; dat die acties beperkt en uitgevoerd vangst en zelfs het doden ervan; dat die acties beperkt en uitgevoerd
worden door personen die zich van de kwetsbaarheid van de betrokken worden door personen die zich van de kwetsbaarheid van de betrokken
populaties bewust zijn; dat ze dan ook niet gevaarlijk zijn voor die populaties bewust zijn; dat ze dan ook niet gevaarlijk zijn voor die
populaties; populaties;
Overwegende dat ten aanzien van handelingen die in het reservaat Overwegende dat ten aanzien van handelingen die in het reservaat
moeten worden verricht en die niet alleen kunnen afwijken van de moeten worden verricht en die niet alleen kunnen afwijken van de
verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli 1973, maar ook verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli 1973, maar ook
van de verbodsbepalingen van de artikelen 2 tot en met 3bis van van de verbodsbepalingen van de artikelen 2 tot en met 3bis van
dezelfde wet, er dient te worden bepaald dat de procedure bedoeld in dezelfde wet, er dient te worden bepaald dat de procedure bedoeld in
de artikelen 5 en 5bis van dezelfde wet van toepassing is en dat de de artikelen 5 en 5bis van dezelfde wet van toepassing is en dat de
krachtens deze artikelen toegestane afwijking ook geldt voor de krachtens deze artikelen toegestane afwijking ook geldt voor de
afwijking van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 afwijking van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12
juli 1973; juli 1973;
Overwegende dat, in het belang van de bescherming van de wilde fauna Overwegende dat, in het belang van de bescherming van de wilde fauna
en flora en het behoud van de natuurlijke habitats van het reservaat, en flora en het behoud van de natuurlijke habitats van het reservaat,
beheers- en inrichtingshandelingen verricht moeten worden zodat de beheers- en inrichtingshandelingen verricht moeten worden zodat de
natuurlijke verschijnselen niet in volle vrijheid kunnen evolueren; natuurlijke verschijnselen niet in volle vrijheid kunnen evolueren;
Overwegende dat die beheers- en inrichtingshandelingen, die de Overwegende dat die beheers- en inrichtingshandelingen, die de
instandhouding of de bevordering van bepaalde kwetsbare soorten beogen instandhouding of de bevordering van bepaalde kwetsbare soorten beogen
ten opzichte van andere niet kwetsbare soorten kunnen inhouden dat bij ten opzichte van andere niet kwetsbare soorten kunnen inhouden dat bij
de wet van 12 juli 1973 op het Natuurbehoud verboden handelingen de wet van 12 juli 1973 op het Natuurbehoud verboden handelingen
verricht moeten worden terwijl ze voordelig zijn voor de bescherming verricht moeten worden terwijl ze voordelig zijn voor de bescherming
van de wilde fauna en flora alsook voor de instandhouding van de van de wilde fauna en flora alsook voor de instandhouding van de
natuurlijke habitats van het reservaat en dat ze niet schadelijk zijn natuurlijke habitats van het reservaat en dat ze niet schadelijk zijn
voor het behoud van de betrokken milieus in een gunstige staat van voor het behoud van de betrokken milieus in een gunstige staat van
instandhouding; instandhouding;
Overwegende dat er bijvoorbeeld op niet-limitatieve wijze gewezen kan Overwegende dat er bijvoorbeeld op niet-limitatieve wijze gewezen kan
worden op de aanleg van vijvers die de wijziging van het bodemreliëf worden op de aanleg van vijvers die de wijziging van het bodemreliëf
als gevolg heeft maar ook op de noodzaak te strijden tegen als gevolg heeft maar ook op de noodzaak te strijden tegen
allesoverwoekerende plantensoorten, wat het wegnemen van struiken en allesoverwoekerende plantensoorten, wat het wegnemen van struiken en
het beschadigen van het plantendek inhoudt; of op de noodzaak om het beschadigen van het plantendek inhoudt; of op de noodzaak om
bijzondere gevoelige dieren- of planten soorten te beschermen tegen bijzondere gevoelige dieren- of planten soorten te beschermen tegen
predatie door gewonere soorten, die bijgevolg gestrikt of verjaagd predatie door gewonere soorten, die bijgevolg gestrikt of verjaagd
moeten kunnen worden d.m.v. geschikte technieken; moeten kunnen worden d.m.v. geschikte technieken;
Overwegende dat het in principe niet mogelijk is om alle gevallen te Overwegende dat het in principe niet mogelijk is om alle gevallen te
overwegen waarin afwijkingen aan de beheersautoriteit verleend zouden overwegen waarin afwijkingen aan de beheersautoriteit verleend zouden
moeten kunnen worden in het kader van de handelingen inzake de moeten kunnen worden in het kader van de handelingen inzake de
inrichting en het beheer van het reservaat, omdat men niet vooraf kan inrichting en het beheer van het reservaat, omdat men niet vooraf kan
weten hoe de toestand zal evolueren; weten hoe de toestand zal evolueren;
Overwegende dat het dan ook opportuun lijkt om een algemene afwijking Overwegende dat het dan ook opportuun lijkt om een algemene afwijking
toe te kennen voor de verboden bedoeld in artikel 11 van de wet van 12 toe te kennen voor de verboden bedoeld in artikel 11 van de wet van 12
juli 1973 wanneer de beheerder van het reservaat handelingen verricht juli 1973 wanneer de beheerder van het reservaat handelingen verricht
met het oog op de inrichting en het beheer van het reservaat in het met het oog op de inrichting en het beheer van het reservaat in het
belang van de bescherming van de wilde fauna en flora alsook van de belang van de bescherming van de wilde fauna en flora alsook van de
instandhouding van de natuurlijke habitats van dit reservaat; instandhouding van de natuurlijke habitats van dit reservaat;
Overwegende dat deze afwijking bovendien niet leidt tot de afschaffing Overwegende dat deze afwijking bovendien niet leidt tot de afschaffing
van deze verbodsbepalingen voor derden die het reservaat bezoeken en van deze verbodsbepalingen voor derden die het reservaat bezoeken en
dat deze afwijking derhalve legitiem en evenredig is; dat deze afwijking derhalve legitiem en evenredig is;
Overwegende dat voor de verrichtingen voor het beheer van het Overwegende dat voor de verrichtingen voor het beheer van het
reservaat waarin het beheersplan van het reservaat niet zou voorzien, reservaat waarin het beheersplan van het reservaat niet zou voorzien,
de directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het de directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het
Departement Natuur en Bos ertoe gemachtigd wordt om afwijkingen toe te Departement Natuur en Bos ertoe gemachtigd wordt om afwijkingen toe te
staan van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli staan van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli
1973; 1973;
Gezien het feit dat het gebruik van drones een veelvoud aan Gezien het feit dat het gebruik van drones een veelvoud aan
toepassingen vindt in de controle van de fauna, die zelfs veel minder toepassingen vindt in de controle van de fauna, die zelfs veel minder
storend kunnen blijken te zijn dan de traditionele methoden; storend kunnen blijken te zijn dan de traditionele methoden;
Overwegende dat drones voor de inzameling van biologische gegevens Overwegende dat drones voor de inzameling van biologische gegevens
derhalve een alternatief middel zijn dat in bepaalde gevallen, en soms derhalve een alternatief middel zijn dat in bepaalde gevallen, en soms
zelfs als eerste optie, moet worden overwogen en dat goede praktijken zelfs als eerste optie, moet worden overwogen en dat goede praktijken
met betrekking tot de keuze van de apparatuur, het vluchtplan en de te met betrekking tot de keuze van de apparatuur, het vluchtplan en de te
volgen reacties in de literatuur worden vermeld; volgen reacties in de literatuur worden vermeld;
Overwegende dat monitoring- en bewustmakingsvideo's van belang zijn Overwegende dat monitoring- en bewustmakingsvideo's van belang zijn
voor de bescherming van de wilde fauna en flora en het behoud van de voor de bescherming van de wilde fauna en flora en het behoud van de
natuurlijke habitats, of voor onderzoek en onderwijs; natuurlijke habitats, of voor onderzoek en onderwijs;
Overwegende dat er dan ook dient te voorzien in de mogelijkheid voor Overwegende dat er dan ook dient te voorzien in de mogelijkheid voor
de directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het de directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het
Departement Natuur en Bos om een uitzondering op het verbod op het Departement Natuur en Bos om een uitzondering op het verbod op het
overvliegen van drones toe te staan, mits dit geen afbreuk doet aan de overvliegen van drones toe te staan, mits dit geen afbreuk doet aan de
natuurbeschermingsdoelstellingen die met de oprichting van het natuurbeschermingsdoelstellingen die met de oprichting van het
domaniale natuurreservaat worden nagestreefd; domaniale natuurreservaat worden nagestreefd;
Op de voordracht van de Minister van Natuur; Op de voordracht van de Minister van Natuur;
Na beraadslaging, Na beraadslaging,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Het domaniale natuureservaat "Rossignol" beslaat de 39 a,

Artikel 1.Het domaniale natuureservaat "Rossignol" beslaat de 39 a,

10 ca grond die aan de vzw Natagora toebehoren en die moeten worden 10 ca grond die aan de vzw Natagora toebehoren en die moeten worden
teruggegeven aan het Waalse Gewest aan het einde van het project LIFE teruggegeven aan het Waalse Gewest aan het einde van het project LIFE
Herbarge. Herbarge.
Deze grond zijn of waren kadastraal bekend als volgt: Deze grond zijn of waren kadastraal bekend als volgt:
Gemeente Gemeente
Afdeling Afdeling
Sectie Sectie
Plaatsnaam Plaatsnaam
Perceel Perceel
Oppervlakte (ha) Oppervlakte (ha)
TINTIGNY TINTIGNY
1 - TINTIGNY 1 - TINTIGNY
E E
La Truche La Truche
844 844
0,3910 0,3910
Het domaniale natuurreservaat is afgebakend op de in bijlage bij dit Het domaniale natuurreservaat is afgebakend op de in bijlage bij dit
besluit opgenomen kaart. besluit opgenomen kaart.

Art. 2.Het bijzonder plan van beheer van het natuurreservaat wordt

Art. 2.Het bijzonder plan van beheer van het natuurreservaat wordt

aangenomen en ligt ter inzage bij de houtvesterij van het Departement aangenomen en ligt ter inzage bij de houtvesterij van het Departement
Natuur en Bossen waarop het reservaat zich bevindt. Natuur en Bossen waarop het reservaat zich bevindt.

Art. 3.Het personeelslid van de Waalse Overheidsdienst belast met het

Art. 3.Het personeelslid van de Waalse Overheidsdienst belast met het

beheer van de domaniale natuurreservaten van de houtvesterij van beheer van de domaniale natuurreservaten van de houtvesterij van
Florenville is de hoofdingenieur-houtvester van het Departement Natuur Florenville is de hoofdingenieur-houtvester van het Departement Natuur
en Bossen belast met het grondgebied waarop het reservaat zich en Bossen belast met het grondgebied waarop het reservaat zich
bevindt. bevindt.
Hij wordt bijgestaan door de territoriaal bevoegde Adviescommissie Hij wordt bijgestaan door de territoriaal bevoegde Adviescommissie
voor het beheer van de domaniale natuurreservaten. voor het beheer van de domaniale natuurreservaten.

Art. 4.In het belang van de wilde fauna en flora alsook van de

Art. 4.In het belang van de wilde fauna en flora alsook van de

instandhouding van de natuurlijke habitats van het reservaat kan instandhouding van de natuurlijke habitats van het reservaat kan
worden afgeweken van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet worden afgeweken van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet
van 12 juli 1973 voor de uitvoering van de handelingen met het oog op van 12 juli 1973 voor de uitvoering van de handelingen met het oog op
de inrichting en het beheer van het reservaat, zoals omschreven in het de inrichting en het beheer van het reservaat, zoals omschreven in het
beheersplan van het reservaat. beheersplan van het reservaat.
De Directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het De Directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het
Departement Natuur en Bossen kan toestaan dat afgeweken wordt van de Departement Natuur en Bossen kan toestaan dat afgeweken wordt van de
verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli 1973 voor de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 juli 1973 voor de
uitvoering van de handelingen inzake het beheer van het reservaat die uitvoering van de handelingen inzake het beheer van het reservaat die
niet opgenomen zouden zijn in het plan van beheer van het reservaat. niet opgenomen zouden zijn in het plan van beheer van het reservaat.

Art. 5.In het belang van de wilde fauna en flora alsook van de

Art. 5.In het belang van de wilde fauna en flora alsook van de

instandhouding van de natuurlijke habitats van het reservaat en als instandhouding van de natuurlijke habitats van het reservaat en als
het ook gaat om het afwijken van de verbodsbepalingen van de artikelen het ook gaat om het afwijken van de verbodsbepalingen van de artikelen
2 tot en met 3bis van de wet van 12 juli 1973, is de procedure van de 2 tot en met 3bis van de wet van 12 juli 1973, is de procedure van de
artikelen 5 en 5bis van dezelfde wet van toepassing en is de afwijking artikelen 5 en 5bis van dezelfde wet van toepassing en is de afwijking
die krachtens deze artikelen wordt toegestaan, ook geldig voor het die krachtens deze artikelen wordt toegestaan, ook geldig voor het
afwijken van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12 afwijken van de verbodsbepalingen van artikel 11 van de wet van 12
juli 1973. juli 1973.

Art. 6.In afwijking van artikel 11, eerste lid, vijfde streepje, van

Art. 6.In afwijking van artikel 11, eerste lid, vijfde streepje, van

de wet van 12 juli 1973 kan het overvliegen van het reservaat door een de wet van 12 juli 1973 kan het overvliegen van het reservaat door een
drone in het kader van het beheer, onderzoeken en wetenschappelijke drone in het kader van het beheer, onderzoeken en wetenschappelijke
controles of voor bewustmakingsdoeleinden worden toegestaan door de controles of voor bewustmakingsdoeleinden worden toegestaan door de
directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het directeur van de territoriaal bevoegde Buitendirectie van het
Departement Natuur en Bossen, met inachtneming van de door hem Departement Natuur en Bossen, met inachtneming van de door hem
vastgestelde voorwaarden en op een wijze die geen afbreuk doet aan de vastgestelde voorwaarden en op een wijze die geen afbreuk doet aan de
natuurbeschermingsdoelstellingen die met de oprichting van het natuurbeschermingsdoelstellingen die met de oprichting van het
domaniale natuurreservaat worden nagestreefd. domaniale natuurreservaat worden nagestreefd.

Art. 7.De toegang van het publiek in het reservaat wordt beperkt tot

Art. 7.De toegang van het publiek in het reservaat wordt beperkt tot

de behoorlijk bebakende wegen en plaatsen. de behoorlijk bebakende wegen en plaatsen.

Art. 8.De Minister van Natuur is belast met de uitvoering van dit

Art. 8.De Minister van Natuur is belast met de uitvoering van dit

besluit. besluit.
Namen, 20 mei 2020. Namen, 20 mei 2020.
De Minister-President, De Minister-President,
E. DI RUPO E. DI RUPO
De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden
en Dierenwelzijn, en Dierenwelzijn,
C. TELLIER C. TELLIER
^