Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor installaties voor de vervaardiging van geneesmiddelen | Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor installaties voor de vervaardiging van geneesmiddelen |
---|---|
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST | MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST |
8 NOVEMBER 2001. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering | 8 NOVEMBER 2001. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering |
tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor installaties voor | tot vaststelling van de exploitatievoorwaarden voor installaties voor |
de vervaardiging van geneesmiddelen | de vervaardiging van geneesmiddelen |
De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, | De Brusselse Hoofdstedelijke Regering, |
Gelet op de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de | Gelet op de ordonnantie van 5 juni 1997 betreffende de |
milieuvergunningen, inzonderheid op artikel 6, § 1; | milieuvergunningen, inzonderheid op artikel 6, § 1; |
Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu; | Gelet op het advies van de Raad voor het Leefmilieu; |
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli | 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen door de wet van 4 juli |
1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996, en § 2, vervangen | 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996, en § 2, vervangen |
door de wet van 9 augustus 1980 en gewijzigd bij de wetten van 16 juni | door de wet van 9 augustus 1980 en gewijzigd bij de wetten van 16 juni |
1989 en 6 april 1995; | 1989 en 6 april 1995; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
Overwegende de ingebrekestelling die op 6 juni 2001 door de Europese | Overwegende de ingebrekestelling die op 6 juni 2001 door de Europese |
Commissie aan België is gericht voor niet-mededeling van de | Commissie aan België is gericht voor niet-mededeling van de |
omzettingsmaatregelen van Richtlijn 1999/13/EG van de Raad van 11 | omzettingsmaatregelen van Richtlijn 1999/13/EG van de Raad van 11 |
maart 1999 inzake de beperking van de emissie van vluchtige organische | maart 1999 inzake de beperking van de emissie van vluchtige organische |
stoffen ten gevolge van het gebruik van organische oplosmiddelen bij | stoffen ten gevolge van het gebruik van organische oplosmiddelen bij |
bepaalde werkzaamheden en in installaties, waardoor die richtlijn | bepaalde werkzaamheden en in installaties, waardoor die richtlijn |
onverwijld moet worden omgezet; | onverwijld moet worden omgezet; |
Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; | Op voorstel van de Minister van Leefmilieu; |
Na beraadslaging, | Na beraadslaging, |
Besluit : | Besluit : |
Doel en toepassingsgebied | Doel en toepassingsgebied |
Artikel 1.Dit besluit heeft de omzetting tot doel van Richtlijn |
Artikel 1.Dit besluit heeft de omzetting tot doel van Richtlijn |
1999/13/EG van de Raad van 11 maart 1999 inzake de beperking van de | 1999/13/EG van de Raad van 11 maart 1999 inzake de beperking van de |
emissie van vluchtige organische stoffen ten gevolge van het gebruik | emissie van vluchtige organische stoffen ten gevolge van het gebruik |
van organische oplosmiddelen bij bepaalde werkzaamheden en in | van organische oplosmiddelen bij bepaalde werkzaamheden en in |
installaties. Het heeft tot doel de directe en indirecte effecten van | installaties. Het heeft tot doel de directe en indirecte effecten van |
de emissie van vluchtige organische stoffen in het milieu, | de emissie van vluchtige organische stoffen in het milieu, |
voornamelijk de lucht, en de mogelijke risico's voor de menselijke | voornamelijk de lucht, en de mogelijke risico's voor de menselijke |
gezondheid te voorkomen of te verminderen door maatregelen vast te | gezondheid te voorkomen of te verminderen door maatregelen vast te |
stellen en procedures in te voeren voor de installaties die opgenomen | stellen en procedures in te voeren voor de installaties die opgenomen |
zijn in rubriek 128 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke | zijn in rubriek 128 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke |
Regering van 4 maart 1999 tot vaststelling van de ingedeelde | Regering van 4 maart 1999 tot vaststelling van de ingedeelde |
inrichtingen van klasse I B, II en III, met name installaties voor de | inrichtingen van klasse I B, II en III, met name installaties voor de |
vervaardiging van geneesmiddelen met een drijfkracht hoger dan 20 kW | vervaardiging van geneesmiddelen met een drijfkracht hoger dan 20 kW |
of die 7 personen of meer tewerkstellen en waarvan het jaarlijks | of die 7 personen of meer tewerkstellen en waarvan het jaarlijks |
verbruik van organische oplosmiddelen meer dan 40 ton per jaar | verbruik van organische oplosmiddelen meer dan 40 ton per jaar |
bedraagt . | bedraagt . |
De artikelen 5 tot 8 zijn enkel van toepassing op installaties met een | De artikelen 5 tot 8 zijn enkel van toepassing op installaties met een |
oplosmiddelenverbruik van meer dan 50 ton per jaar. | oplosmiddelenverbruik van meer dan 50 ton per jaar. |
Definities | Definities |
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : |
1° installatie : een vaste technische eenheid waar een of meer van de | 1° installatie : een vaste technische eenheid waar een of meer van de |
onder artikel 1 vallende activiteiten plaatsvinden, en alle andere | onder artikel 1 vallende activiteiten plaatsvinden, en alle andere |
daar rechtstreeks mee samenhangende activiteiten die technisch verband | daar rechtstreeks mee samenhangende activiteiten die technisch verband |
houden met de op die locatie verrichte activiteiten en van invloed | houden met de op die locatie verrichte activiteiten en van invloed |
kunnen zijn op emissies; | kunnen zijn op emissies; |
2° bestaande installatie : een installatie in bedrijf of een | 2° bestaande installatie : een installatie in bedrijf of een |
installatie waarvoor een vergunning is verleend of waarvoor een | installatie waarvoor een vergunning is verleend of waarvoor een |
volledige aanvraag om een vergunning is ingediend, mits de installatie | volledige aanvraag om een vergunning is ingediend, mits de installatie |
uiterlijk op 1 april 2002 in gebruik wordt genomen; | uiterlijk op 1 april 2002 in gebruik wordt genomen; |
3° belangrijke wijziging : | 3° belangrijke wijziging : |
- voor installaties met een verbruikscapaciteit van meer dan 150 kg | - voor installaties met een verbruikscapaciteit van meer dan 150 kg |
oplosmiddel per uur of meer dan 200 ton/jaar : een wijziging van de | oplosmiddel per uur of meer dan 200 ton/jaar : een wijziging van de |
exploitatie die naar de mening van het Brussels Instituut voor | exploitatie die naar de mening van het Brussels Instituut voor |
Milieubeheer aanzienlijke negatieve gevolgen voor de menselijke | Milieubeheer aanzienlijke negatieve gevolgen voor de menselijke |
gezondheid of het milieu kan hebben; | gezondheid of het milieu kan hebben; |
- voor alle andere installaties : een verandering van de nominale | - voor alle andere installaties : een verandering van de nominale |
capaciteit die leidt tot een toename van de emissies van vluchtige | capaciteit die leidt tot een toename van de emissies van vluchtige |
organische stoffen met meer dan 10 %, of iedere verandering die naar | organische stoffen met meer dan 10 %, of iedere verandering die naar |
de mening van het Brussels Instituut voor Milieubeheer aanzienlijke | de mening van het Brussels Instituut voor Milieubeheer aanzienlijke |
negatieve gevolgen voor de menselijke gezondheid of het milieu kan | negatieve gevolgen voor de menselijke gezondheid of het milieu kan |
hebben; | hebben; |
4° Instituut : Brussels Instituut voor Milieubeheer, opgericht bij het | 4° Instituut : Brussels Instituut voor Milieubeheer, opgericht bij het |
koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van het Brussels | koninklijk besluit van 8 maart 1989 tot oprichting van het Brussels |
Instituut voor Milieubeheer; | Instituut voor Milieubeheer; |
5° emissie : de uitstoot van vluchtige organische stoffen uit een | 5° emissie : de uitstoot van vluchtige organische stoffen uit een |
installatie in het milieu; | installatie in het milieu; |
6° diffuse emissies : emissies, in een andere vorm dan van afgassen, | 6° diffuse emissies : emissies, in een andere vorm dan van afgassen, |
van vluchtige organische stoffen in lucht, bodem of water alsmede | van vluchtige organische stoffen in lucht, bodem of water alsmede |
oplosmiddelen die zich in enig product bevinden. Hieronder zijn | oplosmiddelen die zich in enig product bevinden. Hieronder zijn |
begrepen de niet opgevangen emissies die via ramen, deuren, | begrepen de niet opgevangen emissies die via ramen, deuren, |
ventilatiekanalen, ontluchtingen en soortgelijke openingen in het | ventilatiekanalen, ontluchtingen en soortgelijke openingen in het |
milieu terechtkomen; | milieu terechtkomen; |
7° afgassen : de uiteindelijke uitworp in de lucht van gassen met | 7° afgassen : de uiteindelijke uitworp in de lucht van gassen met |
vluchtige organische stoffen of andere verontreinigende stoffen uit | vluchtige organische stoffen of andere verontreinigende stoffen uit |
een afgaskanaal of uit nabehandelingsapparatuur in de lucht. Het | een afgaskanaal of uit nabehandelingsapparatuur in de lucht. Het |
volumetrisch debiet wordt uitgedrukt in m3/uur bij normale | volumetrisch debiet wordt uitgedrukt in m3/uur bij normale |
omstandigheden; | omstandigheden; |
8° totale emissie : de som van diffuse emissies en emissies van | 8° totale emissie : de som van diffuse emissies en emissies van |
afgassen; | afgassen; |
9° emissiegrenswaarde : de massa van de vluchtige organische stoffen, | 9° emissiegrenswaarde : de massa van de vluchtige organische stoffen, |
uitgedrukt als bepaalde specifieke parameters, concentratie, | uitgedrukt als bepaalde specifieke parameters, concentratie, |
percentage en/of niveau van een emissie, berekend in | percentage en/of niveau van een emissie, berekend in |
standaardomstandigheden (N) die gedurende een of meer periodes niet | standaardomstandigheden (N) die gedurende een of meer periodes niet |
overschreden mogen worden; | overschreden mogen worden; |
10° stoffen : chemische elementen en hun verbindingen die in de natuur | 10° stoffen : chemische elementen en hun verbindingen die in de natuur |
voorkomen of door de industrie worden geproduceerd, in vaste of | voorkomen of door de industrie worden geproduceerd, in vaste of |
vloeibare of gasvorm; | vloeibare of gasvorm; |
11° preparaat : een mengsel of oplossing, bestaande uit twee of meer | 11° preparaat : een mengsel of oplossing, bestaande uit twee of meer |
stoffen; | stoffen; |
12° organische verbinding : een verbinding die tenminste het element | 12° organische verbinding : een verbinding die tenminste het element |
koolstof bevat en daarnaast een of meer van de volgende elementen : | koolstof bevat en daarnaast een of meer van de volgende elementen : |
waterstof, halogenen, zuurstof, zwavel, fosfor, silicium en stikstof, | waterstof, halogenen, zuurstof, zwavel, fosfor, silicium en stikstof, |
met uitzondering van koolstofoxiden en anorganische carbonaten en | met uitzondering van koolstofoxiden en anorganische carbonaten en |
bicarbonaten; | bicarbonaten; |
13° vluchtige organische stof (VOS) : een organische verbinding die | 13° vluchtige organische stof (VOS) : een organische verbinding die |
bij 293,15 K een dampspanning van 0,01 kPa of meer of onder de | bij 293,15 K een dampspanning van 0,01 kPa of meer of onder de |
specifieke gebruiksomstandigheden een vergelijkbare vluchtigheid | specifieke gebruiksomstandigheden een vergelijkbare vluchtigheid |
heeft. Voor de toepassing van dit besluit wordt de fractie creosoot | heeft. Voor de toepassing van dit besluit wordt de fractie creosoot |
die deze dampspanning overschrijdt bij 293,15 K, beschouwd als een | die deze dampspanning overschrijdt bij 293,15 K, beschouwd als een |
VOS; | VOS; |
14° organisch oplosmiddel : een vluchtige organische stof die alleen | 14° organisch oplosmiddel : een vluchtige organische stof die alleen |
of in combinatie met andere stoffen en zonder een chemische | of in combinatie met andere stoffen en zonder een chemische |
verandering te ondergaan wordt gebruikt om grondstoffen, producten of | verandering te ondergaan wordt gebruikt om grondstoffen, producten of |
afvalmaterialen op te lossen of als schoonmaakmiddel om | afvalmaterialen op te lossen of als schoonmaakmiddel om |
verontreinigingen op te lossen, dan wel als verdunner, als | verontreinigingen op te lossen, dan wel als verdunner, als |
dispergeermiddel, om de viscositeit aan te passen, om de | dispergeermiddel, om de viscositeit aan te passen, om de |
oppervlaktespanning aan te passen, als weekmaker of als | oppervlaktespanning aan te passen, als weekmaker of als |
conserveermiddel; | conserveermiddel; |
15° gehalogeneerd organisch oplosmiddel : een organisch oplosmiddel | 15° gehalogeneerd organisch oplosmiddel : een organisch oplosmiddel |
dat ten minste één broom-, chloor-, fluor- of iodiumatoom per molecuul | dat ten minste één broom-, chloor-, fluor- of iodiumatoom per molecuul |
bevat; | bevat; |
16° verbruik : de totale input van organische oplosmiddelen per | 16° verbruik : de totale input van organische oplosmiddelen per |
kalenderjaar of een andere periode van twaalf maanden in een | kalenderjaar of een andere periode van twaalf maanden in een |
installatie, verminderd met eventuele VOS die voor hergebruik worden | installatie, verminderd met eventuele VOS die voor hergebruik worden |
teruggewonnen; | teruggewonnen; |
17° normaal bedrijf : alle perioden waarin een installatie of een | 17° normaal bedrijf : alle perioden waarin een installatie of een |
activiteit in bedrijf is, met uitzondering van het opstarten en | activiteit in bedrijf is, met uitzondering van het opstarten en |
stilleggen en het onderhoud van apparatuur; | stilleggen en het onderhoud van apparatuur; |
18° input : de hoeveelheid organische oplosmiddelen en de hoeveelheid | 18° input : de hoeveelheid organische oplosmiddelen en de hoeveelheid |
daarvan in preparaten die tijdens het uitoefenen van een activiteit | daarvan in preparaten die tijdens het uitoefenen van een activiteit |
worden gebruikt, met inbegrip van de gerecycleerde oplosmiddelen, | worden gebruikt, met inbegrip van de gerecycleerde oplosmiddelen, |
binnen en buiten de installatie, die telkens worden meegerekend | binnen en buiten de installatie, die telkens worden meegerekend |
wanneer zij worden gebruikt om de activiteit uit te oefenen; | wanneer zij worden gebruikt om de activiteit uit te oefenen; |
19° hergebruik van organische oplosmiddelen : het gebruik van uit een | 19° hergebruik van organische oplosmiddelen : het gebruik van uit een |
installatie teruggewonnen organische oplosmiddelen voor elk technisch | installatie teruggewonnen organische oplosmiddelen voor elk technisch |
of commercieel doel, met inbegrip van het gebruik als brandstof maar | of commercieel doel, met inbegrip van het gebruik als brandstof maar |
met uitzondering van de definitieve verwijdering van deze | met uitzondering van de definitieve verwijdering van deze |
teruggewonnen organische oplosmiddelen als afval; | teruggewonnen organische oplosmiddelen als afval; |
20° massastroom : de hoeveelheid vrijgekomen VOS in eenheden of | 20° massastroom : de hoeveelheid vrijgekomen VOS in eenheden of |
massa/uur; | massa/uur; |
21° nominale capaciteit : de massa van de organische oplosmiddelen die | 21° nominale capaciteit : de massa van de organische oplosmiddelen die |
een installatie gemiddeld over één dag maximaal als input gebruikt, | een installatie gemiddeld over één dag maximaal als input gebruikt, |
als de installatie onder normale bedrijfsomstandigheden bij de | als de installatie onder normale bedrijfsomstandigheden bij de |
ontwerpoutput functioneert; | ontwerpoutput functioneert; |
22° gesloten systeem : een systeem dat zodanig functioneert dat de uit | 22° gesloten systeem : een systeem dat zodanig functioneert dat de uit |
de activiteit vrijkomende VOS beheerst worden afgevangen en | de activiteit vrijkomende VOS beheerst worden afgevangen en |
uitgestoten, hetzij via een afgaskanaal of via | uitgestoten, hetzij via een afgaskanaal of via |
nabehandelingsapparatuur, en derhalve niet volledig diffuus zijn; | nabehandelingsapparatuur, en derhalve niet volledig diffuus zijn; |
23° normale omstandigheden : een temperatuur van 273,15 Kelvin en een | 23° normale omstandigheden : een temperatuur van 273,15 Kelvin en een |
druk van 101,3 kPa; | druk van 101,3 kPa; |
24° gemiddelde over 24 uur : het rekenkundig gemiddelde van alle | 24° gemiddelde over 24 uur : het rekenkundig gemiddelde van alle |
valide waarden die gedurende een periode van vierentwintig uur bij | valide waarden die gedurende een periode van vierentwintig uur bij |
normale exploitatie zijn geregistreerd; | normale exploitatie zijn geregistreerd; |
25° opstarten en stilleggen : activiteiten die worden uitgevoerd | 25° opstarten en stilleggen : activiteiten die worden uitgevoerd |
wanneer een activiteit, een deel van de installatie of een reservoir | wanneer een activiteit, een deel van de installatie of een reservoir |
in of buiten bedrijf wordt gesteld of in of uit de onbelaste toestand | in of buiten bedrijf wordt gesteld of in of uit de onbelaste toestand |
wordt gebracht. Regelmatig oscillerende activiteitenfasen worden niet | wordt gebracht. Regelmatig oscillerende activiteitenfasen worden niet |
als opstarten of stilleggen beschouwd. | als opstarten of stilleggen beschouwd. |
26° vervaardiging van geneesmiddelen : de chemische synthese, | 26° vervaardiging van geneesmiddelen : de chemische synthese, |
fermentatie, extractie, formulering en afwerking van geneesmiddelen en | fermentatie, extractie, formulering en afwerking van geneesmiddelen en |
de vervaardiging van halffabrikaten, voor zover deze op dezelfde | de vervaardiging van halffabrikaten, voor zover deze op dezelfde |
plaats gebeurt. | plaats gebeurt. |
Verplichtingen voor nieuwe installaties | Verplichtingen voor nieuwe installaties |
Art. 3.Alle nieuwe installaties moeten aan de eisen van de artikelen |
Art. 3.Alle nieuwe installaties moeten aan de eisen van de artikelen |
5, 7 en 8 voldoen. | 5, 7 en 8 voldoen. |
Verplichtingen voor bestaande installaties | Verplichtingen voor bestaande installaties |
Art. 4.Onverminderd strengere of aanvullende bijzondere voorwaarden |
Art. 4.Onverminderd strengere of aanvullende bijzondere voorwaarden |
in de milieuvergunning moeten alle bestaande installaties uiterlijk op | in de milieuvergunning moeten alle bestaande installaties uiterlijk op |
31 oktober 2007 aan de eisen van de artikelen 5, leden 1 tot 4 en 8 | 31 oktober 2007 aan de eisen van de artikelen 5, leden 1 tot 4 en 8 |
tot 11, en 7 en 8 voldoen; zes maanden na de inwerkingtreding van dit | tot 11, en 7 en 8 voldoen; zes maanden na de inwerkingtreding van dit |
besluit aan de eisen van artikel 5, lid 5; en twaalf maanden na de | besluit aan de eisen van artikel 5, lid 5; en twaalf maanden na de |
inwerkingtreding van dit besluit aan de eisen van artikel 5, leden 6 | inwerkingtreding van dit besluit aan de eisen van artikel 5, leden 6 |
en 7. | en 7. |
Installaties die gebruik maken van een reductieprogramma van bijlage I | Installaties die gebruik maken van een reductieprogramma van bijlage I |
B, dienen dit uiterlijk op 31 maart 2005 aan het Instituut te melden. | B, dienen dit uiterlijk op 31 maart 2005 aan het Instituut te melden. |
Indien een installatie een belangrijke wijziging ondergaat of na een | Indien een installatie een belangrijke wijziging ondergaat of na een |
belangrijke wijziging voor het eerst onder dit besluit valt, wordt het | belangrijke wijziging voor het eerst onder dit besluit valt, wordt het |
deel van de installatie dat de belangrijke wijziging ondergaat | deel van de installatie dat de belangrijke wijziging ondergaat |
behandeld als nieuwe installatie. | behandeld als nieuwe installatie. |
Vereisten | Vereisten |
Art. 5.Alle installaties moeten voldoen : |
Art. 5.Alle installaties moeten voldoen : |
1° of aan de emissiegrenswaarden voor afgassen en | 1° of aan de emissiegrenswaarden voor afgassen en |
diffuse-emissiegrenswaarden of aan de totale emissiegrenswaarden, | diffuse-emissiegrenswaarden of aan de totale emissiegrenswaarden, |
alsook aan de overige in bijlage I A opgenomen eisen; | alsook aan de overige in bijlage I A opgenomen eisen; |
2° of aan de eisen van het in bijlage I B beschreven | 2° of aan de eisen van het in bijlage I B beschreven |
reductieprogramma. | reductieprogramma. |
De diffuse-emissiegrenswaarden worden op de installaties toegepast als | De diffuse-emissiegrenswaarden worden op de installaties toegepast als |
emissiegrenswaarde. Maar indien ten genoegen van het Instituut wordt | emissiegrenswaarde. Maar indien ten genoegen van het Instituut wordt |
aangetoond dat deze waarde technisch en economisch niet haalbaar is | aangetoond dat deze waarde technisch en economisch niet haalbaar is |
voor een afzonderlijke installatie, kan het Instituut voor een | voor een afzonderlijke installatie, kan het Instituut voor een |
dergelijke installatie een wijziging van de milieuvergunning | dergelijke installatie een wijziging van de milieuvergunning |
toekennen, op voorwaarde dat er geen aanmerkelijke gevaren voor de | toekennen, op voorwaarde dat er geen aanmerkelijke gevaren voor de |
menselijke gezondheid of het milieu zijn te verwachten. Voor elke | menselijke gezondheid of het milieu zijn te verwachten. Voor elke |
wijziging van de milieuvergunning moet de exploitant ten genoegen van | wijziging van de milieuvergunning moet de exploitant ten genoegen van |
het Instituut aantonen dat er gebruik wordt gemaakt van de beste | het Instituut aantonen dat er gebruik wordt gemaakt van de beste |
beschikbare techniek. | beschikbare techniek. |
Voor activiteiten die niet in een gesloten systeem kunnen worden | Voor activiteiten die niet in een gesloten systeem kunnen worden |
uitgeoefend, kan worden afgeweken van de emissiegrenswaarden van | uitgeoefend, kan worden afgeweken van de emissiegrenswaarden van |
bijlage I A, indien deze mogelijkheid uitdrukkelijk in deze bijlage | bijlage I A, indien deze mogelijkheid uitdrukkelijk in deze bijlage |
wordt genoemd. In dat geval dient het reductieprogramma van bijlage I | wordt genoemd. In dat geval dient het reductieprogramma van bijlage I |
B te worden gevolgd, tenzij ten genoegen van het Instituut wordt | B te worden gevolgd, tenzij ten genoegen van het Instituut wordt |
aangetoond dat deze optie technisch en economisch niet haalbaar is. In | aangetoond dat deze optie technisch en economisch niet haalbaar is. In |
dat geval moet de exploitant ten genoegen van het Instituut aantonen | dat geval moet de exploitant ten genoegen van het Instituut aantonen |
dat er gebruik wordt gemaakt van de beste beschikbare techniek. | dat er gebruik wordt gemaakt van de beste beschikbare techniek. |
Voor installaties die het reductieprogramma niet volgen, moet iedere | Voor installaties die het reductieprogramma niet volgen, moet iedere |
emissieverminderende apparatuur die na de datum van inwerkingtreding | emissieverminderende apparatuur die na de datum van inwerkingtreding |
van dit besluit is aangebracht, aan de vereisten van bijlage I A | van dit besluit is aangebracht, aan de vereisten van bijlage I A |
voldoen. | voldoen. |
Stoffen of preparaten waaraan een of meer van de risicozinnen R45, | Stoffen of preparaten waaraan een of meer van de risicozinnen R45, |
R46, R49, R60 en R61 is of zijn toegekend of die van deze zinnen | R46, R49, R60 en R61 is of zijn toegekend of die van deze zinnen |
moeten zijn voorzien wegens hun gehalte aan VOS die krachtens het | moeten zijn voorzien wegens hun gehalte aan VOS die krachtens het |
koninklijk besluit van 24 mei 1982 houdende reglementering van het in | koninklijk besluit van 24 mei 1982 houdende reglementering van het in |
de handel brengen van stoffen die gevaarlijk kunnen zijn voor de mens | de handel brengen van stoffen die gevaarlijk kunnen zijn voor de mens |
of voor zijn leefmilieu, als kankerverwekkend, mutageen of giftig voor | of voor zijn leefmilieu, als kankerverwekkend, mutageen of giftig voor |
de voortplanting zijn ingedeeld, zijn verboden, behoudens | de voortplanting zijn ingedeeld, zijn verboden, behoudens |
andersluidende bepalingen in de milieuvergunning. In dat geval bepaalt | andersluidende bepalingen in de milieuvergunning. In dat geval bepaalt |
de milieuvergunning vanaf welke datum ze door minder schadelijke | de milieuvergunning vanaf welke datum ze door minder schadelijke |
stoffen of preparaten moeten worden vervangen. | stoffen of preparaten moeten worden vervangen. |
Voor de uitstoot van de in het vorig lid vermelde VOS, waarbij de | Voor de uitstoot van de in het vorig lid vermelde VOS, waarbij de |
massastroom van de stoffen waarvoor de in dat lid vermelde | massastroom van de stoffen waarvoor de in dat lid vermelde |
etikettering verplicht is, in totaal 10 g/uur of meer bedraagt, moet | etikettering verplicht is, in totaal 10 g/uur of meer bedraagt, moet |
een emissiegrenswaarde van 2 mg/nm3 in acht worden genomen. De | een emissiegrenswaarde van 2 mg/nm3 in acht worden genomen. De |
emissiegrenswaarde geldt voor de totale massa van de betrokken | emissiegrenswaarde geldt voor de totale massa van de betrokken |
stoffen. | stoffen. |
Voor de uitstoot van gehalogeneerde VOS waaraan de risicozin R40 is | Voor de uitstoot van gehalogeneerde VOS waaraan de risicozin R40 is |
toegekend, waarbij de massastroom van de stoffen waarvoor de | toegekend, waarbij de massastroom van de stoffen waarvoor de |
vermelding van R40 verplicht is, in totaal 100 g/uur of meer bedraagt, | vermelding van R40 verplicht is, in totaal 100 g/uur of meer bedraagt, |
moet een emissiegrenswaarde van 20 mg/nm3 in acht worden genomen. De | moet een emissiegrenswaarde van 20 mg/nm3 in acht worden genomen. De |
emissiegrenswaarde geldt voor de totale massa van de betrokken | emissiegrenswaarde geldt voor de totale massa van de betrokken |
stoffen. | stoffen. |
De in de leden 5 en 7 genoemde uitstoot van VOS moet worden beperkt | De in de leden 5 en 7 genoemde uitstoot van VOS moet worden beperkt |
als ware het emissies van een installatie in een gesloten systeem, | als ware het emissies van een installatie in een gesloten systeem, |
voorzover dit technisch en economisch haalbaar is, om de | voorzover dit technisch en economisch haalbaar is, om de |
volksgezondheid en het milieu te beschermen. | volksgezondheid en het milieu te beschermen. |
Bij uitstoot van VOS waaraan na de inwerkingtreding van dit besluit | Bij uitstoot van VOS waaraan na de inwerkingtreding van dit besluit |
een van de in de leden 5 en 7 genoemde risicozinnen wordt toegekend of | een van de in de leden 5 en 7 genoemde risicozinnen wordt toegekend of |
die van deze zinnen moeten zijn voorzien, moeten de in lid 6, | die van deze zinnen moeten zijn voorzien, moeten de in lid 6, |
respectievelijk lid 7, genoemde emissiegrenswaarden zo snel mogelijk | respectievelijk lid 7, genoemde emissiegrenswaarden zo snel mogelijk |
in acht worden genomen. | in acht worden genomen. |
Alle passende voorzorgsmaatregelen worden getroffen om de emissies bij | Alle passende voorzorgsmaatregelen worden getroffen om de emissies bij |
het starten en stilleggen van de installatie tot een minimum te | het starten en stilleggen van de installatie tot een minimum te |
beperken. | beperken. |
Het reductieprogramma ontslaat installaties die stoffen als bedoeld in | Het reductieprogramma ontslaat installaties die stoffen als bedoeld in |
de leden 5, 6 en 7 uitwerpen niet van de plicht aan de eisen van die | de leden 5, 6 en 7 uitwerpen niet van de plicht aan de eisen van die |
leden te voldoen. | leden te voldoen. |
Vervanging | Vervanging |
Art. 6.Bij het nemen van elke beslissing over een |
Art. 6.Bij het nemen van elke beslissing over een |
milieuvergunningsaanvraag of over een wijziging, schorsing of | milieuvergunningsaanvraag of over een wijziging, schorsing of |
intrekking van een milieuvergunning betreffende een in artikel 1 | intrekking van een milieuvergunning betreffende een in artikel 1 |
bedoelde installatie moet het Instituut rekening houden met de | bedoelde installatie moet het Instituut rekening houden met de |
richtsnoeren van de Europese Commissie voor het gebruik van stoffen en | richtsnoeren van de Europese Commissie voor het gebruik van stoffen en |
technieken die de minste potentiële effecten op lucht, water, bodem, | technieken die de minste potentiële effecten op lucht, water, bodem, |
ecosystemen en de menselijke gezondheid hebben. | ecosystemen en de menselijke gezondheid hebben. |
De Minister van Leefmilieu wijzigt de algemene regels van dit besluit | De Minister van Leefmilieu wijzigt de algemene regels van dit besluit |
teneinde de voornoemde richtsnoeren van de Europese Commissie toe te | teneinde de voornoemde richtsnoeren van de Europese Commissie toe te |
passen. | passen. |
Toezicht | Toezicht |
Art. 7.De exploitanten moeten het Instituut, uiterlijk op 31 december |
Art. 7.De exploitanten moeten het Instituut, uiterlijk op 31 december |
2001, de in bijlage II vermelde gegevens verstrekken. | 2001, de in bijlage II vermelde gegevens verstrekken. |
De exploitanten van de in artikel 1 bedoelde installaties moeten het | De exploitanten van de in artikel 1 bedoelde installaties moeten het |
Instituut elk jaar uiterlijk op 31 maart de in bijlage III opgesomde | Instituut elk jaar uiterlijk op 31 maart de in bijlage III opgesomde |
gegevens verstrekken, vanaf het jaar 2002 voor nieuwe installaties en | gegevens verstrekken, vanaf het jaar 2002 voor nieuwe installaties en |
vanaf het jaar 2003 voor bestaande installaties. De gegevens slaan op | vanaf het jaar 2003 voor bestaande installaties. De gegevens slaan op |
het vorige kalenderjaar. | het vorige kalenderjaar. |
Voor installaties met een massastroom VOS van meer dan 10 kg/u moeten | Voor installaties met een massastroom VOS van meer dan 10 kg/u moeten |
de concentraties VOS in de afgassen doorlopend worden gemeten. | de concentraties VOS in de afgassen doorlopend worden gemeten. |
Naleving van emissiegrenswaarden | Naleving van emissiegrenswaarden |
Art. 8.De exploitant dient ten genoegen van het Instituut aan te |
Art. 8.De exploitant dient ten genoegen van het Instituut aan te |
tonen dat zijn installatie aan de volgende voorschriften voldoet : | tonen dat zijn installatie aan de volgende voorschriften voldoet : |
1° de emissiegrenswaarden voor afgassen, de | 1° de emissiegrenswaarden voor afgassen, de |
diffuse-emissiegrenswaarden en de totale emissiegrenswaarden; | diffuse-emissiegrenswaarden en de totale emissiegrenswaarden; |
2° de eisen van het reductieprogramma krachtens bijlage I B. | 2° de eisen van het reductieprogramma krachtens bijlage I B. |
3° de bepalingen van artikel 5, leden 2 en 3. | 3° de bepalingen van artikel 5, leden 2 en 3. |
Bijlage IV bevat richtsnoeren voor een oplosmiddelenboekhouding, | Bijlage IV bevat richtsnoeren voor een oplosmiddelenboekhouding, |
waarmee kan worden aangetoond dat deze parameters in acht worden | waarmee kan worden aangetoond dat deze parameters in acht worden |
genomen. | genomen. |
Gasvolumes mogen worden toegevoegd om de afgassen af te koelen of te | Gasvolumes mogen worden toegevoegd om de afgassen af te koelen of te |
verdunnen indien dit technisch gerechtvaardigd is, maar worden niet | verdunnen indien dit technisch gerechtvaardigd is, maar worden niet |
meegeteld bij het vaststellen van de massaconcentratie van de | meegeteld bij het vaststellen van de massaconcentratie van de |
verontreinigende stof in het afgas. | verontreinigende stof in het afgas. |
Na een belangrijke wijziging wordt opnieuw nagegaan of de | Na een belangrijke wijziging wordt opnieuw nagegaan of de |
voorschriften worden nageleefd. | voorschriften worden nageleefd. |
Bij doorlopende metingen wordt geacht aan de emissiegrenswaarden | Bij doorlopende metingen wordt geacht aan de emissiegrenswaarden |
voldaan te zijn indien : | voldaan te zijn indien : |
1° geen van de gemiddelden onder normale omstandigheden gedurende | 1° geen van de gemiddelden onder normale omstandigheden gedurende |
vierentwintig uur normaal bedrijf hoger is dan de emissiegrenswaarden | vierentwintig uur normaal bedrijf hoger is dan de emissiegrenswaarden |
en | en |
2° geen van de uurgemiddelden onder normale omstandigheden hoger is | 2° geen van de uurgemiddelden onder normale omstandigheden hoger is |
dan 1,5 maal de emissiegrenswaarden. | dan 1,5 maal de emissiegrenswaarden. |
Bij periodieke metingen wordt geacht aan de emissiegrenswaarden | Bij periodieke metingen wordt geacht aan de emissiegrenswaarden |
voldaan te zijn indien in één toezichtcampagne : | voldaan te zijn indien in één toezichtcampagne : |
1° het gemiddelde van alle metingen onder normale omstandigheden niet | 1° het gemiddelde van alle metingen onder normale omstandigheden niet |
hoger is dan de emissiegrenswaarden | hoger is dan de emissiegrenswaarden |
en | en |
2° geen van de uurgemiddelden onder normale omstandigheden hoger is | 2° geen van de uurgemiddelden onder normale omstandigheden hoger is |
dan 1,5 maal de emissiegrenswaarden. | dan 1,5 maal de emissiegrenswaarden. |
De naleving van artikel 5, leden 6 en 7, wordt gecontroleerd op basis | De naleving van artikel 5, leden 6 en 7, wordt gecontroleerd op basis |
van de som van de massaconcentraties van de verschillende betrokken | van de som van de massaconcentraties van de verschillende betrokken |
vluchtige organische stoffen. In alle andere gevallen vindt de | vluchtige organische stoffen. In alle andere gevallen vindt de |
controle op de naleving plaats op basis van de totale massa organische | controle op de naleving plaats op basis van de totale massa organische |
koolstof die wordt uitgestoten. | koolstof die wordt uitgestoten. |
Niet-naleving | Niet-naleving |
Art. 9.Wanneer wordt vastgesteld dat niet aan de eisen van dit |
Art. 9.Wanneer wordt vastgesteld dat niet aan de eisen van dit |
besluit is voldaan, nemen de personeelsleden die overeenkomstig de | besluit is voldaan, nemen de personeelsleden die overeenkomstig de |
ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de opsporing, de | ordonnantie van 25 maart 1999 betreffende de opsporing, de |
vaststelling, de vervolging en de bestraffing van misdrijven inzake | vaststelling, de vervolging en de bestraffing van misdrijven inzake |
leefmilieu met het toezicht belast zijn, alle nodige maatregelen, of | leefmilieu met het toezicht belast zijn, alle nodige maatregelen, of |
leggen ze die zelfs mondeling op, om ervoor te zorgen dat op een zo | leggen ze die zelfs mondeling op, om ervoor te zorgen dat op een zo |
kort mogelijke termijn weer aan de eisen van dit besluit wordt | kort mogelijke termijn weer aan de eisen van dit besluit wordt |
voldaan. | voldaan. |
Indien de niet-naleving een direct gevaar voor de menselijke | Indien de niet-naleving een direct gevaar voor de menselijke |
gezondheid oplevert, bevelen de met het toezicht belaste | gezondheid oplevert, bevelen de met het toezicht belaste |
personeelsleden dat verdere uitoefening van de activiteit moet worden | personeelsleden dat verdere uitoefening van de activiteit moet worden |
opgeschort. | opgeschort. |
Informatiesystemen en verslaggeving | Informatiesystemen en verslaggeving |
Art. 10.Om de drie jaar verstrekt het Instituut de Europese Commissie |
Art. 10.Om de drie jaar verstrekt het Instituut de Europese Commissie |
informatie over de uitvoering van Richtlijn 1999/13/EG van de Raad van | informatie over de uitvoering van Richtlijn 1999/13/EG van de Raad van |
11 maart 1999 inzake de beperking van de emissie van vluchtige | 11 maart 1999 inzake de beperking van de emissie van vluchtige |
organische stoffen ten gevolge van het gebruik van organische | organische stoffen ten gevolge van het gebruik van organische |
oplosmiddelen bij bepaalde werkzaamheden en in installaties en over de | oplosmiddelen bij bepaalde werkzaamheden en in installaties en over de |
naleving van dit besluit, en dit in de vorm van een verslag. Het | naleving van dit besluit, en dit in de vorm van een verslag. Het |
verslag wordt aan de Commissie voorgelegd binnen negen maanden na de | verslag wordt aan de Commissie voorgelegd binnen negen maanden na de |
periode van drie jaar waarop het betrekking heeft. | periode van drie jaar waarop het betrekking heeft. |
Het eerste verslag van het Instituut bestrijkt de periode van 1 april | Het eerste verslag van het Instituut bestrijkt de periode van 1 april |
2001 tot 1 april 2004. Het Instituut publiceert het verslag op het | 2001 tot 1 april 2004. Het Instituut publiceert het verslag op het |
tijdstip waarop dit bij de Europese Commissie wordt ingediend. | tijdstip waarop dit bij de Europese Commissie wordt ingediend. |
Verandering van exploitant | Verandering van exploitant |
Art. 11.Naast de verplichting voor de overlater en de overnemer om |
Art. 11.Naast de verplichting voor de overlater en de overnemer om |
onverwijld elke verandering van exploitant aan het Instituut mee te | onverwijld elke verandering van exploitant aan het Instituut mee te |
delen, moet elke persoon die zijn exploitatie overlaat de overnemer | delen, moet elke persoon die zijn exploitatie overlaat de overnemer |
wijzen op zijn milieuverplichtingen. | wijzen op zijn milieuverplichtingen. |
Meer bepaald bezorgt hij hem een kopie van alle vergunningen en | Meer bepaald bezorgt hij hem een kopie van alle vergunningen en |
beslissingen betreffende de betrokken installaties, een kopie van alle | beslissingen betreffende de betrokken installaties, een kopie van alle |
vorige aangiften die krachtens dit besluit zijn vereist, alsook een | vorige aangiften die krachtens dit besluit zijn vereist, alsook een |
kopie van de briefwisseling met het Instituut over het in | kopie van de briefwisseling met het Instituut over het in |
overeenstemming brengen van de installaties met de bepalingen van dit | overeenstemming brengen van de installaties met de bepalingen van dit |
besluit. | besluit. |
Inwerkingtreding | Inwerkingtreding |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Art. 12.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het |
Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. | Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. |
Uitvoering | Uitvoering |
Art. 13.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van |
Art. 13.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van |
dit besluit. | dit besluit. |
Brussel, 8 november 2001. | Brussel, 8 november 2001. |
Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : | Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : |
De Minister-President, | De Minister-President, |
F.-X. de DONNEA | F.-X. de DONNEA |
De Minister van Leefmilieu, | De Minister van Leefmilieu, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |
Bijlagen | Bijlagen |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse | Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse |
Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de | Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de |
exploitatievoorwaarden voor installaties voor de vervaardiging van | exploitatievoorwaarden voor installaties voor de vervaardiging van |
geneesmiddelen. | geneesmiddelen. |
Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : | Namens de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : |
De Minister-President, | De Minister-President, |
F.-X. de DONNEA | F.-X. de DONNEA |
De Minister van Leefmilieu, | De Minister van Leefmilieu, |
D. GOSUIN | D. GOSUIN |