Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Samenwerkingsakkoord van 15/07/2014
← Terug naar "Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen "
Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER
15 JULI 2014. - Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het 15 JULI 2014. - Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het
Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk
Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige
Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van
Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de
nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de
statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités
van het Instituut voor de nationale rekeningen van het Instituut voor de nationale rekeningen
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der
instellingen, artikel 92bis; instellingen, artikel 92bis;
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de
Brusselse Instellingen, artikelen 4 en 42; Brusselse Instellingen, artikelen 4 en 42;
Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek,
zoals gewijzigd bij de wetten van 1 augustus 1985 en van 22 maart zoals gewijzigd bij de wetten van 1 augustus 1985 en van 22 maart
2006; 2006;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse
bepalingen, titel VIII, zoals gewijzigd bij de wet van 8 maart 2009 en bepalingen, titel VIII, zoals gewijzigd bij de wet van 8 maart 2009 en
de wet van 28 februari 2014; de wet van 28 februari 2014;
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari 2014 Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari 2014
en 19 maart 2014; en 19 maart 2014;
Overwegende dat in het institutioneel akkoord van 11 oktober 2011 werd Overwegende dat in het institutioneel akkoord van 11 oktober 2011 werd
afgesproken dat het Nationaal Instituut voor de statistiek wordt afgesproken dat het Nationaal Instituut voor de statistiek wordt
geïnterfederaliseerd en dat de deelstaten geïntegreerd worden in het geïnterfederaliseerd en dat de deelstaten geïntegreerd worden in het
Instituut voor nationale rekeningen; Instituut voor nationale rekeningen;
Overwegende dat de nadere regels van deze interfederalisering en Overwegende dat de nadere regels van deze interfederalisering en
integratie dienen vastgelegd te worden in een samenwerkingsakkoord; integratie dienen vastgelegd te worden in een samenwerkingsakkoord;
Overwegende dat het wenselijk is dat de Federale Staat, de Gewesten en Overwegende dat het wenselijk is dat de Federale Staat, de Gewesten en
de Gemeenschappen omwille van de rechtszekerheid de modaliteiten de Gemeenschappen omwille van de rechtszekerheid de modaliteiten
definiëren voor de correcte en efficiënte werking van een definiëren voor de correcte en efficiënte werking van een
Interfederaal Instituut voor de Statistiek en het Instituut voor de Interfederaal Instituut voor de Statistiek en het Instituut voor de
Nationale Rekeningen en voor het doorsturen van de gegevens die Nationale Rekeningen en voor het doorsturen van de gegevens die
vereist en nodig zijn om openbare statistieken uit te werken; vereist en nodig zijn om openbare statistieken uit te werken;
De Federale Staat, vertegenwoordigd door de Federale Regering in de De Federale Staat, vertegenwoordigd door de Federale Regering in de
persoon van de heer Elio Di Rupo, Eerste Minister, en de heer Johan persoon van de heer Elio Di Rupo, Eerste Minister, en de heer Johan
Vande Lanotte, Vice-Eerste Minister en Minister van Economie; Vande Lanotte, Vice-Eerste Minister en Minister van Economie;
Het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door hun Het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door hun
respectieve Regering in de persoon van de heer Rudy Demotte, respectieve Regering in de persoon van de heer Rudy Demotte,
Minister-President; Minister-President;
Het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de
Vlaamse Regering in de persoon van de heer Kris Peeters, Vlaamse Regering in de persoon van de heer Kris Peeters,
Minister-President; Minister-President;
Het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de Het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de
Brusselse Hoofdstedelijke Regering in de persoon van de heer Rudi Brusselse Hoofdstedelijke Regering in de persoon van de heer Rudi
Vervoort, Minister-President; Vervoort, Minister-President;
De Duitstalige Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Regering van de De Duitstalige Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Regering van de
Duitstalige Gemeenschap in de persoon van de heer Oliver Paasch, Duitstalige Gemeenschap in de persoon van de heer Oliver Paasch,
Minister-President; Minister-President;
De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad,
vertegenwoordigd door het Verenigd College in de persoon van zijn vertegenwoordigd door het Verenigd College in de persoon van zijn
Leden bevoegd voor de Financiën, de Begroting en de Externe Leden bevoegd voor de Financiën, de Begroting en de Externe
Betrekkingen, mevrouw Evelyne Huytebroeck en de heer Guy Vanhengel; Betrekkingen, mevrouw Evelyne Huytebroeck en de heer Guy Vanhengel;
De Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door het College in De Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door het College in
de persoon van de heer Christos Doulkeridis, Minister-President; de persoon van de heer Christos Doulkeridis, Minister-President;
hierna "de partijen" genoemd, hierna "de partijen" genoemd,
zijn overeengekomen wat volgt: zijn overeengekomen wat volgt:
HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN
Afdeling 1. Definities Afdeling 1. Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord wordt

Artikel 1.Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord wordt

verstaan onder: verstaan onder:
1° statistische autoriteit: de dienst vermeld in artikel 36; 1° statistische autoriteit: de dienst vermeld in artikel 36;
2° openbare statistieken: statistieken die door de statistische 2° openbare statistieken: statistieken die door de statistische
autoriteiten of door andere overheidsinstanties worden aangemaakt en autoriteiten of door andere overheidsinstanties worden aangemaakt en
verspreid, die publiek beschikbaar zijn en die worden gebruikt bij het verspreid, die publiek beschikbaar zijn en die worden gebruikt bij het
uitwerken, uitvoeren, opvolgen en evalueren van openbaar beleid; uitwerken, uitvoeren, opvolgen en evalueren van openbaar beleid;
3° statistisch programma: jaarlijks door de statistische autoriteit 3° statistisch programma: jaarlijks door de statistische autoriteit
binnen haar bevoegdheden op te stellen programma; binnen haar bevoegdheden op te stellen programma;
4° geïntegreerd statistisch programma: jaarlijks door het 4° geïntegreerd statistisch programma: jaarlijks door het
Interfederaal Instituut voor de statistiek, vermeld in artikel 8, Interfederaal Instituut voor de statistiek, vermeld in artikel 8,
volgens de richtlijnen van Eurostat (Praktijkcode voor Europese volgens de richtlijnen van Eurostat (Praktijkcode voor Europese
Statistieken) op te stellen programma dat afspraken bevat over Statistieken) op te stellen programma dat afspraken bevat over
gemeenschappelijk op te stellen openbare statistieken of acties die de gemeenschappelijk op te stellen openbare statistieken of acties die de
kwaliteit van de statistieken moeten bevorderen. kwaliteit van de statistieken moeten bevorderen.
Afdeling 2. Toepassingsgebied en voorwerp Afdeling 2. Toepassingsgebied en voorwerp

Art. 2.Dit samenwerkingsakkoord regelt de opdrachten, de

Art. 2.Dit samenwerkingsakkoord regelt de opdrachten, de

samenstelling en de werkingsmodaliteiten van het Interfederaal samenstelling en de werkingsmodaliteiten van het Interfederaal
Instituut voor de statistiek, en de samenstelling en de werking van de Instituut voor de statistiek, en de samenstelling en de werking van de
Raad van bestuur en de wetenschappelijke comités van het Instituut Raad van bestuur en de wetenschappelijke comités van het Instituut
voor de nationale rekeningen (INR). voor de nationale rekeningen (INR).
De toetreding van de Gewesten en Gemeenschappen tot de Raad van De toetreding van de Gewesten en Gemeenschappen tot de Raad van
bestuur van het INR, creëert gelijke rechten en plichten als de bestuur van het INR, creëert gelijke rechten en plichten als de
geassocieerde instellingen (elke geassocieerde instelling is gebonden geassocieerde instellingen (elke geassocieerde instelling is gebonden
aan een lastenboek dat de opdrachten binnen het INR bepaalt) zoals aan een lastenboek dat de opdrachten binnen het INR bepaalt) zoals
bedoeld in de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bedoeld in de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse
bepalingen, titel VIII. bepalingen, titel VIII.
In het bijzonder zal voor alle partijen op hetzelfde ogenblik een In het bijzonder zal voor alle partijen op hetzelfde ogenblik een
gelijke toegang toegestaan worden tot de statistische tabellen en gelijke toegang toegestaan worden tot de statistische tabellen en
vooruitzichten bedoeld in artikelen 111 en 112 van deze wet. vooruitzichten bedoeld in artikelen 111 en 112 van deze wet.
Voor de toepassing van de artikelen 2, 15, 15bis, 17 tot 18, van de Voor de toepassing van de artikelen 2, 15, 15bis, 17 tot 18, van de
wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, worden de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, worden de
statistische autoriteiten gelijkgesteld met het Nationaal Instituut statistische autoriteiten gelijkgesteld met het Nationaal Instituut
voor de statistiek. voor de statistiek.

Art. 3.Dit samenwerkingsakkoord strekt ertoe de samenwerking mogelijk

Art. 3.Dit samenwerkingsakkoord strekt ertoe de samenwerking mogelijk

te maken tussen de partijen met het oog op een doeltreffend beheer van te maken tussen de partijen met het oog op een doeltreffend beheer van
de openbare statistieken en de daaruit voortvloeiende gevolgen, en wil de openbare statistieken en de daaruit voortvloeiende gevolgen, en wil
de daarbij behorende verantwoordelijkheden vastleggen. de daarbij behorende verantwoordelijkheden vastleggen.
Afdeling 3. Verbintenissen van de overeenkomstsluitende partijen Afdeling 3. Verbintenissen van de overeenkomstsluitende partijen

Art. 4.De partijen treffen, ieder binnen hun bevoegdheden, de

Art. 4.De partijen treffen, ieder binnen hun bevoegdheden, de

maatregelen die vereist zijn om de bepalingen van dit maatregelen die vereist zijn om de bepalingen van dit
samenwerkingsakkoord uit te voeren en de gewestelijke, gemeenschaps- samenwerkingsakkoord uit te voeren en de gewestelijke, gemeenschaps-
en federale maatregelen in overeenstemming te brengen. en federale maatregelen in overeenstemming te brengen.

Art. 5.Elke partij verbindt zich ertoe:

Art. 5.Elke partij verbindt zich ertoe:

o de andere partijen in kennis te stellen van elke nieuwe regelgeving o de andere partijen in kennis te stellen van elke nieuwe regelgeving
die voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord een weerslag kan die voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord een weerslag kan
hebben op de uitoefening van de bevoegdheden van die andere partijen; hebben op de uitoefening van de bevoegdheden van die andere partijen;
o voortdurend met de andere partijen informatie uit te wisselen die o voortdurend met de andere partijen informatie uit te wisselen die
nodig is om hun respectieve opdrachten uit te voeren. Deze nodig is om hun respectieve opdrachten uit te voeren. Deze
uitwisseling gebeurt kosteloos op een tussen partijen overeengekomen uitwisseling gebeurt kosteloos op een tussen partijen overeengekomen
wijze; wijze;
o binnen de reglementair vastgelegde termijnen van zowel de federale o binnen de reglementair vastgelegde termijnen van zowel de federale
overheid als de gewesten en gemeenschappen, die specifiek zijn voor overheid als de gewesten en gemeenschappen, die specifiek zijn voor
elke sector te goeder trouw gevolg te geven, in de mate de gegevens elke sector te goeder trouw gevolg te geven, in de mate de gegevens
beschikbaar zijn, aan alle verzoeken van een andere partij. beschikbaar zijn, aan alle verzoeken van een andere partij.

Art. 6.Indien een partij taken uitvoert voor een andere partij op

Art. 6.Indien een partij taken uitvoert voor een andere partij op

diens verzoek of in het kader van een gemeenschappelijk project, stelt diens verzoek of in het kader van een gemeenschappelijk project, stelt
die laatste partij de middelen ertoe ter beschikking van de eerste. die laatste partij de middelen ertoe ter beschikking van de eerste.
HOOFDSTUK II: HET INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK HOOFDSTUK II: HET INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK
Afdeling 1. Oprichting Afdeling 1. Oprichting

Art. 7.Er wordt een openbare instelling met rechtspersoonlijkheid

Art. 7.Er wordt een openbare instelling met rechtspersoonlijkheid

opgericht, genaamd "Interfederaal Instituut voor de statistiek", opgericht, genaamd "Interfederaal Instituut voor de statistiek",
hierna IIS genoemd. hierna IIS genoemd.
Het IIS heeft zijn zetel in het administratief arrondissement Het IIS heeft zijn zetel in het administratief arrondissement
Brussel-Hoofdstad. Brussel-Hoofdstad.
Het IIS werkt onder het gezag van een interministeriële conferentie Het IIS werkt onder het gezag van een interministeriële conferentie
voor de statistiek, opgericht door de ministers uit de federale, voor de statistiek, opgericht door de ministers uit de federale,
gewest- en gemeenschapsregeringen met statistiek binnen hun gewest- en gemeenschapsregeringen met statistiek binnen hun
bevoegdheid. bevoegdheid.
Het IIS wordt beheerd door een Raad van bestuur. Het IIS wordt beheerd door een Raad van bestuur.
Afdeling 2. Opdrachten Afdeling 2. Opdrachten
Onderafdeling 1. Coördinatie van de statistische programma's en Onderafdeling 1. Coördinatie van de statistische programma's en
opstellen van een geïntegreerd statistisch programma opstellen van een geïntegreerd statistisch programma

Art. 8.De statistische autoriteiten bezorgen ieder jaar hun

Art. 8.De statistische autoriteiten bezorgen ieder jaar hun

statistisch programma aan het IIS. statistisch programma aan het IIS.
De coördinatie van de statistische programma's, vermeld in het eerste De coördinatie van de statistische programma's, vermeld in het eerste
lid heeft enkel betrekking op de openbare statistieken. lid heeft enkel betrekking op de openbare statistieken.
De statistieken die door de Nationale Bank van België worden opgesteld De statistieken die door de Nationale Bank van België worden opgesteld
in het kader van het Europees Stelsel van centrale banken vallen in het kader van het Europees Stelsel van centrale banken vallen
buiten het toepassingsgebied van dit samenwerkingsakkoord. buiten het toepassingsgebied van dit samenwerkingsakkoord.
Het IIS stelt jaarlijks een geïntegreerd statistisch programma op, en Het IIS stelt jaarlijks een geïntegreerd statistisch programma op, en
volgt het op in functie van de wisselende informatiebehoeften van de volgt het op in functie van de wisselende informatiebehoeften van de
diverse overheden en hun internationale verplichtingen en met het doel diverse overheden en hun internationale verplichtingen en met het doel
de kwaliteit van de openbare statistieken te verhogen alsook de de kwaliteit van de openbare statistieken te verhogen alsook de
globale enquêtedruk te verminderen. Het IIS houdt de Hoge Raad voor de globale enquêtedruk te verminderen. Het IIS houdt de Hoge Raad voor de
statistiek regelmatig op de hoogte van de uitvoering van het statistiek regelmatig op de hoogte van de uitvoering van het
geïntegreerd statistisch programma. geïntegreerd statistisch programma.
Onderafdeling 2. Advies over Belgische standpunten op internationale Onderafdeling 2. Advies over Belgische standpunten op internationale
statistiekfora statistiekfora

Art. 9.Het IIS kan adviezen geven over de standpunten die België op

Art. 9.Het IIS kan adviezen geven over de standpunten die België op

internationale bijeenkomsten inneemt omtrent de uitwerking van internationale bijeenkomsten inneemt omtrent de uitwerking van
openbare statistieken. openbare statistieken.
De vertegenwoordiging op het operationele niveau wordt afgesproken De vertegenwoordiging op het operationele niveau wordt afgesproken
binnen de Raad van bestuur van het IIS in functie van de expertise en binnen de Raad van bestuur van het IIS in functie van de expertise en
functionele bevoegdheid, met inachtneming van de internationale regels functionele bevoegdheid, met inachtneming van de internationale regels
ter zake. De vertegenwoordiging op het strategische niveau gebeurt ter zake. De vertegenwoordiging op het strategische niveau gebeurt
door de leidend ambtenaar van het NIS. Hij oefent de rol van door de leidend ambtenaar van het NIS. Hij oefent de rol van
woordvoerder van het Belgische standpunt uit met inachtneming van het woordvoerder van het Belgische standpunt uit met inachtneming van het
advies of het mandaat van de raad van bestuur van het IIS of het INR. advies of het mandaat van de raad van bestuur van het IIS of het INR.
Op internationale fora wordt hij altijd vergezeld door de voorzitter Op internationale fora wordt hij altijd vergezeld door de voorzitter
of ondervoorzitter van het IIS zodat de deelstaten steeds of ondervoorzitter van het IIS zodat de deelstaten steeds
vertegenwoordigd zijn en in voorkomend geval de voorzitter van het vertegenwoordigd zijn en in voorkomend geval de voorzitter van het
INR. INR.
Onderafdeling 3. Methodologische aanbevelingen Onderafdeling 3. Methodologische aanbevelingen

Art. 10.Het IIS kan methodologische aanbevelingen richten tot de

Art. 10.Het IIS kan methodologische aanbevelingen richten tot de

overheidsinstanties die openbare statistieken uitwerken. Deze overheidsinstanties die openbare statistieken uitwerken. Deze
aanbevelingen worden gedaan met verwijzing naar een praktijkcode die aanbevelingen worden gedaan met verwijzing naar een praktijkcode die
door het IIS zal uitgewerkt worden of als gevolg van opmerkingen die door het IIS zal uitgewerkt worden of als gevolg van opmerkingen die
door internationale instanties worden gemaakt. door internationale instanties worden gemaakt.
Onderafdeling 4. Kwaliteitsmonitoring van de statistiekproductie Onderafdeling 4. Kwaliteitsmonitoring van de statistiekproductie

Art. 11.Het IIS en de statistische autoriteiten voeren een permanente

Art. 11.Het IIS en de statistische autoriteiten voeren een permanente

kwaliteitsmonitoring bij alle stappen van de statistiekproductie en kwaliteitsmonitoring bij alle stappen van de statistiekproductie en
voor alle overheidsdiensten die verbonden zijn met de werkzaamheden voor alle overheidsdiensten die verbonden zijn met de werkzaamheden
ervan overeenkomstig de Eurostat-praktijkcode voor Europese ervan overeenkomstig de Eurostat-praktijkcode voor Europese
statistieken. statistieken.
Het IIS zal hierbij de principes van single audit toepassen. Het IIS zal hierbij de principes van single audit toepassen.
HOOFDSTUK III: SAMENSTELLING, VOORZITTERSCHAP EN WERKING VAN HET HOOFDSTUK III: SAMENSTELLING, VOORZITTERSCHAP EN WERKING VAN HET
INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK
Afdeling 1. Samenstelling Afdeling 1. Samenstelling

Art. 12.De Raad van bestuur van het IIS bestaat uit zes leden

Art. 12.De Raad van bestuur van het IIS bestaat uit zes leden

aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze
afdeling vastgelegde modaliteiten. afdeling vastgelegde modaliteiten.

Art. 13.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en

Art. 13.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en

Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter. Het Nationaal Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter. Het Nationaal
Instituut voor de Statistiek wordt vertegenwoordigd door de leidend Instituut voor de Statistiek wordt vertegenwoordigd door de leidend
ambtenaar. De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door ambtenaar. De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door
een lid van het directiecomité. een lid van het directiecomité.

Art. 14.De Gewesten duiden elk een vertegenwoordiger aan.

Art. 14.De Gewesten duiden elk een vertegenwoordiger aan.

Deze vertegenwoordigers worden gekozen uit de hoge ambtenaren Deze vertegenwoordigers worden gekozen uit de hoge ambtenaren
(statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit. (statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit.

Art. 15.Het Federaal Planbureau, de Gemeenschappen en de

Art. 15.Het Federaal Planbureau, de Gemeenschappen en de

Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie kunnen elk een Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie kunnen elk een
vertegenwoordiger aanstellen als waarnemer in de raad van bestuur van vertegenwoordiger aanstellen als waarnemer in de raad van bestuur van
het IIS. het IIS.
De vertegenwoordigers van de Gemeenschappen en de De vertegenwoordigers van de Gemeenschappen en de
Gemeenschapscommissie worden gekozen uit de hoge ambtenaren Gemeenschapscommissie worden gekozen uit de hoge ambtenaren
(statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit. (statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit.
Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat

Art. 16.Het voorzitterschap wordt afwisselend waargenomen door één

Art. 16.Het voorzitterschap wordt afwisselend waargenomen door één

van de leden van het IIS, telkens voor een periode van één jaar, van de leden van het IIS, telkens voor een periode van één jaar,
volgens de regels die vastgesteld worden in het huishoudelijk volgens de regels die vastgesteld worden in het huishoudelijk
reglement vermeld in artikel 20. reglement vermeld in artikel 20.
Er wordt een ondervoorzitter aangesteld van een andere taalrol en een Er wordt een ondervoorzitter aangesteld van een andere taalrol en een
ander beleidsniveau dan de voorzitter die gekozen wordt uit de leden ander beleidsniveau dan de voorzitter die gekozen wordt uit de leden
van het IIS. van het IIS.

Art. 17.De voorzitter stelt samen met de ondervoorzitter, in nauwe

Art. 17.De voorzitter stelt samen met de ondervoorzitter, in nauwe

samenwerking met het secretariaat, de agenda op, roept de leden samenwerking met het secretariaat, de agenda op, roept de leden
bijeen, leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen bijeen, leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen
van de notulen. van de notulen.

Art. 18.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter,

Art. 18.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter,

worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de ondervoorzitter. worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de ondervoorzitter.

Art. 19.Het secretariaat heeft zijn zetel in het NIS en wordt

Art. 19.Het secretariaat heeft zijn zetel in het NIS en wordt

ondersteund door de leden van het IIS volgens de regels die ondersteund door de leden van het IIS volgens de regels die
vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in artikel vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in artikel
20. 20.
Afdeling 3. Werking Afdeling 3. Werking

Art. 20.De Raad van bestuur van het IIS bepaalt een huishoudelijk

Art. 20.De Raad van bestuur van het IIS bepaalt een huishoudelijk

reglement om zijn werking vast te leggen. reglement om zijn werking vast te leggen.
Afdeling 4. Financiering Afdeling 4. Financiering

Art. 21.De kosten van het secretariaat worden gedragen door elk van

Art. 21.De kosten van het secretariaat worden gedragen door elk van

de ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden de ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden
in de Raad van bestuur. in de Raad van bestuur.
Dit kan ondermeer gebeuren via het ter beschikking stellen van Dit kan ondermeer gebeuren via het ter beschikking stellen van
personeel. personeel.
HOOFDSTUK IV: SAMENSTELLING EN WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR EN DE HOOFDSTUK IV: SAMENSTELLING EN WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR EN DE
WETENSCHAPPELIJKE COMITES VAN HET INSTITUUT VOOR DE NATIONALE WETENSCHAPPELIJKE COMITES VAN HET INSTITUUT VOOR DE NATIONALE
REKENINGEN REKENINGEN
Afdeling 1. Samenstelling van de Raad van bestuur Afdeling 1. Samenstelling van de Raad van bestuur

Art. 22.De Raad van bestuur van het INR bestaat uit twaalf leden

Art. 22.De Raad van bestuur van het INR bestaat uit twaalf leden

aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze
afdeling vastgelegde modaliteiten. afdeling vastgelegde modaliteiten.

Art. 23.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en

Art. 23.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en

Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter en door de Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter en door de
leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de statistiek. leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de statistiek.

Art. 24.De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door de

Art. 24.De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door de

Gouverneur vergezeld van een lid van het directiecomité van een andere Gouverneur vergezeld van een lid van het directiecomité van een andere
taalrol. taalrol.

Art. 25.Het Federaal Planbureau wordt vertegenwoordigd door de

Art. 25.Het Federaal Planbureau wordt vertegenwoordigd door de

Commissaris van het Plan vergezeld van een lid van het directiecomité Commissaris van het Plan vergezeld van een lid van het directiecomité
van een andere taalrol. van een andere taalrol.

Art. 26.Twee vertegenwoordigers worden aangewezen door de Regering

Art. 26.Twee vertegenwoordigers worden aangewezen door de Regering

van de Vlaamse Gemeenschap, twee vertegenwoordigers door de Regering van de Vlaamse Gemeenschap, twee vertegenwoordigers door de Regering
van het Waalse Gewest en de Regering van de Franse Gemeenschap en twee van het Waalse Gewest en de Regering van de Franse Gemeenschap en twee
vertegenwoordigers met verschillende taalrol door de Regering van het vertegenwoordigers met verschillende taalrol door de Regering van het
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, na overleg met het Verenigd College Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, na overleg met het Verenigd College
van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de
Franse Gemeenschapscommissie. Franse Gemeenschapscommissie.
De twee vertegenwoordigers zijn steeds de leidend ambtenaar of De twee vertegenwoordigers zijn steeds de leidend ambtenaar of
adjunct-leidend ambtenaar van een statistische autoriteit en een adjunct-leidend ambtenaar van een statistische autoriteit en een
expert gespecialiseerd in economische of begrotingsstatistieken. expert gespecialiseerd in economische of begrotingsstatistieken.
De Regering van de Duitstalige Gemeenschap kan een vertegenwoordiger De Regering van de Duitstalige Gemeenschap kan een vertegenwoordiger
aanstellen als waarnemer in de Raad van bestuur van het INR. Deze aanstellen als waarnemer in de Raad van bestuur van het INR. Deze
vertegenwoordiger is de leidend ambtenaar of adjunct-leidend ambtenaar vertegenwoordiger is de leidend ambtenaar of adjunct-leidend ambtenaar
van een statistische autoriteit of een expert gespecialiseerd in van een statistische autoriteit of een expert gespecialiseerd in
economische of begrotingsstatistieken. economische of begrotingsstatistieken.
De niet van rechtswege aangeduide leden en waarnemers kunnen geen De niet van rechtswege aangeduide leden en waarnemers kunnen geen
mandaten uitoefenen van lid van de Wetgevende Kamers, van lid van het mandaten uitoefenen van lid van de Wetgevende Kamers, van lid van het
Parlement van een Gemeenschap of een Gewest, van bestendig Parlement van een Gemeenschap of een Gewest, van bestendig
afgevaardigde, van burgemeester of van schepen van gemeenten met meer afgevaardigde, van burgemeester of van schepen van gemeenten met meer
dan dertigduizend inwoners. Zij mogen geen deel uitmaken van de dan dertigduizend inwoners. Zij mogen geen deel uitmaken van de
Beleidscel van een lid van de Federale Regering of van een lid van een Beleidscel van een lid van de Federale Regering of van een lid van een
Regering van de Gemeenschappen en de Gewesten. Regering van de Gemeenschappen en de Gewesten.
Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat van de Raad van bestuur Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat van de Raad van bestuur

Art. 27.Het voorzitterschap van de Raad van bestuur wordt uitgeoefend

Art. 27.Het voorzitterschap van de Raad van bestuur wordt uitgeoefend

door een college van 4 leden zijnde de voorzitter van de Federale door een college van 4 leden zijnde de voorzitter van de Federale
Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, en de drie Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, en de drie
vertegenwoordigers van de gewestelijke statistische autoriteiten. vertegenwoordigers van de gewestelijke statistische autoriteiten.
De voorzitter van het college wordt aangeduid bij unanimiteit door de De voorzitter van het college wordt aangeduid bij unanimiteit door de
leden van het college. In afwachting van deze beslissing wordt het leden van het college. In afwachting van deze beslissing wordt het
voorzitterschap waargenomen door de voorzitter van de Federale voorzitterschap waargenomen door de voorzitter van de Federale
Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.

Art. 28.Het college stelt, in nauwe samenwerking met het

Art. 28.Het college stelt, in nauwe samenwerking met het

secretariaat, de agenda op en roept de leden bijeen. De voorzitter secretariaat, de agenda op en roept de leden bijeen. De voorzitter
leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen van de leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen van de
notulen. notulen.

Art. 29.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter,

Art. 29.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter,

worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door een ander lid van het worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door een ander lid van het
college. college.

Art. 30.Het secretariaat heeft zijn zetel in de Federale

Art. 30.Het secretariaat heeft zijn zetel in de Federale

Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en wordt Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en wordt
ondersteund door de leden van de Raad van bestuur volgens de regels ondersteund door de leden van de Raad van bestuur volgens de regels
die vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in die vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in
artikel 35. artikel 35.
Het secretariaat van de Raad van bestuur verzekert alle interne en Het secretariaat van de Raad van bestuur verzekert alle interne en
externe communicatie van het INR onder verantwoordelijkheid van het externe communicatie van het INR onder verantwoordelijkheid van het
college. college.
Afdeling 3. Samenstelling van de wetenschappelijke comités Afdeling 3. Samenstelling van de wetenschappelijke comités

Art. 31.Het wetenschappelijke comité voor de nationale rekeningen

Art. 31.Het wetenschappelijke comité voor de nationale rekeningen

wordt als volgt samengesteld: wordt als volgt samengesteld:
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale
Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité
waarneemt; waarneemt;
- twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale - twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale
Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het
Nationaal Instituut voor de statistiek; Nationaal Instituut voor de statistiek;
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal
Planbureau; Planbureau;
- twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in - twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in
functie van hun deskundigheid; functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van
zijn deskundigheid; zijn deskundigheid;
- twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door - twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door
het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie
van zijn deskundigheid; van zijn deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in
functie van zijn deskundigheid; functie van zijn deskundigheid;
- zes professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische - zes professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische
universiteit of hogescholen, waarvan er drie worden voorgedragen door universiteit of hogescholen, waarvan er drie worden voorgedragen door
de Vlaamse Gemeenschap en drie door de Franse Gemeenschap in functie de Vlaamse Gemeenschap en drie door de Franse Gemeenschap in functie
van hun deskundigheid op het gebied van economische statistiek. van hun deskundigheid op het gebied van economische statistiek.
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de
Wetgevende Kamers, van lid van het Parlement van een Gemeenschap of Wetgevende Kamers, van lid van het Parlement van een Gemeenschap of
een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale
Regering of van een lid van een Regering van de gemeenschappen en de Regering of van een lid van een Regering van de gemeenschappen en de
gewesten. gewesten.
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter.

Art. 32.Er wordt een wetenschappelijk comité opgericht genaamd

Art. 32.Er wordt een wetenschappelijk comité opgericht genaamd

'Comité voor de overheidsrekeningen'. Dit comité wordt belast met de 'Comité voor de overheidsrekeningen'. Dit comité wordt belast met de
opvolging van de werkzaamheden van het begeleidingscomité dat op 30 opvolging van de werkzaamheden van het begeleidingscomité dat op 30
juni 2005 werd opgericht door de Raad van bestuur van het INR en juni 2005 werd opgericht door de Raad van bestuur van het INR en
onderzoekt de vragen om advies in het kader van de reglementering van onderzoekt de vragen om advies in het kader van de reglementering van
het ESR. Dit omvat ondermeer de analyse van de perimeter van de het ESR. Dit omvat ondermeer de analyse van de perimeter van de
consolidatiekring. consolidatiekring.
Het Comité voor de overheidsrekeningen wordt als volgt samengesteld: Het Comité voor de overheidsrekeningen wordt als volgt samengesteld:
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale
Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité
waarneemt; waarneemt;
- een lid voorgedragen door het Federaal planbureau; - een lid voorgedragen door het Federaal planbureau;
- een lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van - een lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van
Economische Zaken; Economische Zaken;
- één lid voorgedragen door de Federale Minister van Financiën, - één lid voorgedragen door de Federale Minister van Financiën,
gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement; gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale - één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale
Zaken; Zaken;
- één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting, - één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting,
gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole; gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole;
- twee leden ambtenaar voorgedragen door de Vlaamse Regering in - twee leden ambtenaar voorgedragen door de Vlaamse Regering in
functie van hun deskundigheid; functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van
zijn deskundigheid; zijn deskundigheid;
- twee leden ambtenaar met verschillende taalrol voorgedragen door het - twee leden ambtenaar met verschillende taalrol voorgedragen door het
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie
van zijn deskundigheid; van zijn deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in
functie van zijn deskundigheid. functie van zijn deskundigheid.
Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat
er een taalpariteit is er een taalpariteit is
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de
Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een gemeenschap of Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een gemeenschap of
een gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van een gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale
Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de
Gewesten. Gewesten.
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter.

Art. 33.Het wetenschappelijke comité voor de economische begroting

Art. 33.Het wetenschappelijke comité voor de economische begroting

wordt als volgt samengesteld: wordt als volgt samengesteld:
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal
Planbureau, van wie één het voorzitterschap van het comité waarneemt; Planbureau, van wie één het voorzitterschap van het comité waarneemt;
- twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale - twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale
Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het
Nationaal Instituut voor de statistiek en de Studiedienst van het Nationaal Instituut voor de statistiek en de Studiedienst van het
departement; departement;
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale
Bank van België; Bank van België;
- één lid, voorgedragen door de Federale Minister van Financiën, - één lid, voorgedragen door de Federale Minister van Financiën,
gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement; gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale - één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale
Zaken; Zaken;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor sociale - één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor sociale
zekerheid; zekerheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Werk; - één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Werk;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor - één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor
arbeidsvoorziening; arbeidsvoorziening;
- één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting, - één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting,
gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole; gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole;
- twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in - twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in
functie van hun deskundigheid; functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van
zijn deskundigheid; zijn deskundigheid;
- twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door - twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door
het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie
van zijn deskundigheid; van zijn deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in
functie van zijn deskundigheid. functie van zijn deskundigheid.
Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat
er een taalpariteit is er een taalpariteit is
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de
Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of
een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale
Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de
Gewesten. Gewesten.
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter.

Art. 34.Het wetenschappelijk comité voor de prijsobservatie en

Art. 34.Het wetenschappelijk comité voor de prijsobservatie en

prijsanalyse wordt als volgt samengesteld: prijsanalyse wordt als volgt samengesteld:
- drie leden waarvan minstens één van een andere taalrol voorgedragen - drie leden waarvan minstens één van een andere taalrol voorgedragen
door de Federale Minister van Economische Zaken, gekozen uit de door de Federale Minister van Economische Zaken, gekozen uit de
ambtenaren van het departement, onder wie één het voorzitterschap van ambtenaren van het departement, onder wie één het voorzitterschap van
het comité waarneemt; het comité waarneemt;
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale
Bank van België; Bank van België;
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal
Planbureau; Planbureau;
- één lid voorgedragen door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven; - één lid voorgedragen door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven;
- twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in - twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in
functie van hun deskundigheid; functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van
zijn deskundigheid; zijn deskundigheid;
- twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door - twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door
het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie
van zijn deskundigheid; van zijn deskundigheid;
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in
functie van zijn deskundigheid; functie van zijn deskundigheid;
- vier professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische - vier professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische
universiteit of hogescholen, waarvan er twee worden voorgedragen door universiteit of hogescholen, waarvan er twee worden voorgedragen door
de Vlaamse Gemeenschap en twee door de Franse Gemeenschap in functie de Vlaamse Gemeenschap en twee door de Franse Gemeenschap in functie
van hun deskundigheid op het gebied van economie. van hun deskundigheid op het gebied van economie.
Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat
er een taalpariteit is er een taalpariteit is
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de
Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of
een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale
Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de
Gewesten. Gewesten.
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter.
Afdeling 4. Werking Afdeling 4. Werking

Art. 35.De Raad van bestuur van het INR legt in een huishoudelijk

Art. 35.De Raad van bestuur van het INR legt in een huishoudelijk

reglement de werkingsregels vast van de Raad van bestuur en van de reglement de werkingsregels vast van de Raad van bestuur en van de
wetenschappelijke comités en van de werking, de samenstelling en de wetenschappelijke comités en van de werking, de samenstelling en de
rol van het secretariaat. rol van het secretariaat.
De kosten van de werking van het INR worden gedragen door elk van de De kosten van de werking van het INR worden gedragen door elk van de
ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden in ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden in
de Raad van bestuur. Dit kan ondermeer gebeuren via het ter de Raad van bestuur. Dit kan ondermeer gebeuren via het ter
beschikking stellen van personeel beschikking stellen van personeel
HOOFDSTUK V: STATISTISCHE GEHEIMHOUDING EN GEVOLGEN ERVAN HOOFDSTUK V: STATISTISCHE GEHEIMHOUDING EN GEVOLGEN ERVAN
Afdeling 1. Voorwaarden waaraan de statistische autoriteiten moeten Afdeling 1. Voorwaarden waaraan de statistische autoriteiten moeten
voldoen voldoen

Art. 36.De Federale Regering, de regeringen van de Gewesten en de

Art. 36.De Federale Regering, de regeringen van de Gewesten en de

Gemeenschappen, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschappen, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke
Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie en het College van de Franse
Gemeenschapscommissie duiden onder hun diensten een dienst aan die Gemeenschapscommissie duiden onder hun diensten een dienst aan die
wordt bekleed met de hoedanigheid van statistische autoriteit en die wordt bekleed met de hoedanigheid van statistische autoriteit en die
voldoet aan de volgende voorwaarden: voldoet aan de volgende voorwaarden:
1° De betrokken dienst is georganiseerd bij of krachtens een wet, 1° De betrokken dienst is georganiseerd bij of krachtens een wet,
decreet of een ordonnantie; decreet of een ordonnantie;
2° De betrokken dienst waarborgt de rechten van de aangevers en waakt 2° De betrokken dienst waarborgt de rechten van de aangevers en waakt
over de eerbiediging van de statistische geheimhouding, meer bepaald: over de eerbiediging van de statistische geheimhouding, meer bepaald:
I. door een afgevaardigde voor de gegevensbescherming aan te wijzen; I. door een afgevaardigde voor de gegevensbescherming aan te wijzen;
II. door een gedragscode aan te nemen waarin de regels en richtlijnen II. door een gedragscode aan te nemen waarin de regels en richtlijnen
worden bepaald die aan de leden van de dienst worden opgelegd inzake worden bepaald die aan de leden van de dienst worden opgelegd inzake
de vertrouwelijkheid, bescherming van de persoonlijke levenssfeer, het de vertrouwelijkheid, bescherming van de persoonlijke levenssfeer, het
zakengeheim en de gegevensbescherming. zakengeheim en de gegevensbescherming.
3° De statistiekdienst voert zijn opdracht uit met inachtneming van de 3° De statistiekdienst voert zijn opdracht uit met inachtneming van de
leidende beginselen van de openbare statistiek, conform de leidende beginselen van de openbare statistiek, conform de
praktijkcode voor Europese statistieken vastgelegd door de Europese praktijkcode voor Europese statistieken vastgelegd door de Europese
Unie (Eurostat). Unie (Eurostat).

Art. 37.De partijen onderzoeken, met behoud van de toepassing van de

Art. 37.De partijen onderzoeken, met behoud van de toepassing van de

van kracht zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot de van kracht zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot de
verzameling van statistische informatie, de uitvoering van verzameling van statistische informatie, de uitvoering van
statistische enquêtes en de vertrouwelijkheid van gegevens, de statistische enquêtes en de vertrouwelijkheid van gegevens, de
mogelijkheden om de beschikbare administratieve gegevens maximaal te mogelijkheden om de beschikbare administratieve gegevens maximaal te
(her)gebruiken. (her)gebruiken.
Afdeling 2. Mededeling van vertrouwelijke gegevens tussen de Afdeling 2. Mededeling van vertrouwelijke gegevens tussen de
statistische autoriteiten statistische autoriteiten

Art. 38.Vertrouwelijke gegevens mogen tussen statistische

Art. 38.Vertrouwelijke gegevens mogen tussen statistische

autoriteiten worden doorgegeven, mits dat voor de efficiënte autoriteiten worden doorgegeven, mits dat voor de efficiënte
ontwikkeling, productie en verspreiding van openbare statistieken of ontwikkeling, productie en verspreiding van openbare statistieken of
voor de verbetering van de kwaliteit ervan noodzakelijk is. voor de verbetering van de kwaliteit ervan noodzakelijk is.

Art. 39.Er wordt geen beroep gedaan op regels betreffende de

Art. 39.Er wordt geen beroep gedaan op regels betreffende de

statistische geheimhouding om de doorgifte van gegevens in de zin van statistische geheimhouding om de doorgifte van gegevens in de zin van
artikel 38 te voorkomen. artikel 38 te voorkomen.

Art. 40.Voor elke verdere doorgifte naast de eerste doorgifte moet de

Art. 40.Voor elke verdere doorgifte naast de eerste doorgifte moet de

statistische autoriteit die de gegevens heeft verzameld, haar statistische autoriteit die de gegevens heeft verzameld, haar
uitdrukkelijke toestemming verlenen. uitdrukkelijke toestemming verlenen.

Art. 41.De overeenkomstig artikel 38 doorgegeven gegevens worden

Art. 41.De overeenkomstig artikel 38 doorgegeven gegevens worden

uitsluitend voor statistische doeleinden gebruikt en zijn alleen uitsluitend voor statistische doeleinden gebruikt en zijn alleen
toegankelijk voor personeelsleden die zich met statistische toegankelijk voor personeelsleden die zich met statistische
activiteiten bezighouden, binnen hun specifieke werkterrein. activiteiten bezighouden, binnen hun specifieke werkterrein.

Art. 42.Tegenover derden moeten de statistische autoriteiten,

Art. 42.Tegenover derden moeten de statistische autoriteiten,

overeenkomstig de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare overeenkomstig de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare
statistiek, de verplichtingen naleven die voortvloeien uit het statistiek, de verplichtingen naleven die voortvloeien uit het
statistisch geheim. statistisch geheim.
HOOFDSTUK VI: SLOTBEPALINGEN HOOFDSTUK VI: SLOTBEPALINGEN

Art. 43.Dit akkoord wordt afgesloten voor onbepaalde duur en treedt

Art. 43.Dit akkoord wordt afgesloten voor onbepaalde duur en treedt

in werking na goedkeuring ervan door alle partijen. in werking na goedkeuring ervan door alle partijen.

Art. 44.De opzegging van het volledige akkoord of een deel ervan

Art. 44.De opzegging van het volledige akkoord of een deel ervan

vereist een schriftelijke vooropzeg van een jaar. In dat geval vereist een schriftelijke vooropzeg van een jaar. In dat geval
verbinden de partijen zich ertoe om binnen de vooropzeg te verbinden de partijen zich ertoe om binnen de vooropzeg te
onderhandelen over een nieuw akkoord en om de nodige medewerking te onderhandelen over een nieuw akkoord en om de nodige medewerking te
blijven verlenen. blijven verlenen.

Art. 45.Iedere partij is ieder wat hem betreft, belast met de

Art. 45.Iedere partij is ieder wat hem betreft, belast met de

uitvoering van dit akkoord. Dit behelst tevens de wijziging van uitvoering van dit akkoord. Dit behelst tevens de wijziging van
betrokken wetgevingen die tegen 1 januari 2016 in overeenstemming betrokken wetgevingen die tegen 1 januari 2016 in overeenstemming
dienen gebracht te worden met de bepalingen in dit dienen gebracht te worden met de bepalingen in dit
samenwerkingsakkoord. samenwerkingsakkoord.
Gedaan te Brussel, op 15 juli 2014, in één exemplaar, de Nederlandse Gedaan te Brussel, op 15 juli 2014, in één exemplaar, de Nederlandse
en Franse tekst gelijkelijk authentiek, dat zal worden gedeponeerd bij en Franse tekst gelijkelijk authentiek, dat zal worden gedeponeerd bij
de Centrale Secretarie van het Overlegcomité dat zal instaan voor de de Centrale Secretarie van het Overlegcomité dat zal instaan voor de
eensluidend verklaarde afschriften en de publicatie in het Belgisch eensluidend verklaarde afschriften en de publicatie in het Belgisch
Staatsblad. Staatsblad.
Voor de Federale Staat: Voor de Federale Staat:
De Eerste Minister, De Eerste Minister,
Elio DI RUPO Elio DI RUPO
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie,
Johan VANDE LANOTTE Johan VANDE LANOTTE
Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest: Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest:
De Minister-President, De Minister-President,
Kris PEETERS Kris PEETERS
Voor het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap: Voor het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap:
De Minister-President, De Minister-President,
Rudy DEMOTTE Rudy DEMOTTE
Voor de Duitstalige Gemeenschap: Voor de Duitstalige Gemeenschap:
De Minister-President, De Minister-President,
Oliver PAASCH Oliver PAASCH
Voor het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest: Voor het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest:
De Minister-President, De Minister-President,
Rudi VERVOORT Rudi VERVOORT
Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brusselse Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brusselse
Hoofdstedelijk Gewest: Hoofdstedelijk Gewest:
De leden bevoegd voor Financiën, Budget en Externe Betrekkingen, De leden bevoegd voor Financiën, Budget en Externe Betrekkingen,
Guy VANHENGEL Guy VANHENGEL
Evelyne HUYTEBROECK Evelyne HUYTEBROECK
Voor de Franse Gemeenschapscommissie: Voor de Franse Gemeenschapscommissie:
De Minister-President, De Minister-President,
Christos DOULKERIDIS Christos DOULKERIDIS
^