Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen | Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités van het Instituut voor de nationale rekeningen |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER | FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER |
15 JULI 2014. - Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het | 15 JULI 2014. - Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het |
Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk | Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijk |
Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige | Gewest, de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap, de Duitstalige |
Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van | Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van |
Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de | Brussel-Hoofdstad en de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de |
nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de | nadere regels voor de werking van het Interfederaal Instituut voor de |
statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités | statistiek, van de raad van bestuur en de Wetenschappelijke Comités |
van het Instituut voor de nationale rekeningen | van het Instituut voor de nationale rekeningen |
Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der | Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der |
instellingen, artikel 92bis; | instellingen, artikel 92bis; |
Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de | Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de |
Brusselse Instellingen, artikelen 4 en 42; | Brusselse Instellingen, artikelen 4 en 42; |
Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, | Gelet op de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, |
zoals gewijzigd bij de wetten van 1 augustus 1985 en van 22 maart | zoals gewijzigd bij de wetten van 1 augustus 1985 en van 22 maart |
2006; | 2006; |
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse | Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse |
bepalingen, titel VIII, zoals gewijzigd bij de wet van 8 maart 2009 en | bepalingen, titel VIII, zoals gewijzigd bij de wet van 8 maart 2009 en |
de wet van 28 februari 2014; | de wet van 28 februari 2014; |
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari 2014 | Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 5 februari 2014 |
en 19 maart 2014; | en 19 maart 2014; |
Overwegende dat in het institutioneel akkoord van 11 oktober 2011 werd | Overwegende dat in het institutioneel akkoord van 11 oktober 2011 werd |
afgesproken dat het Nationaal Instituut voor de statistiek wordt | afgesproken dat het Nationaal Instituut voor de statistiek wordt |
geïnterfederaliseerd en dat de deelstaten geïntegreerd worden in het | geïnterfederaliseerd en dat de deelstaten geïntegreerd worden in het |
Instituut voor nationale rekeningen; | Instituut voor nationale rekeningen; |
Overwegende dat de nadere regels van deze interfederalisering en | Overwegende dat de nadere regels van deze interfederalisering en |
integratie dienen vastgelegd te worden in een samenwerkingsakkoord; | integratie dienen vastgelegd te worden in een samenwerkingsakkoord; |
Overwegende dat het wenselijk is dat de Federale Staat, de Gewesten en | Overwegende dat het wenselijk is dat de Federale Staat, de Gewesten en |
de Gemeenschappen omwille van de rechtszekerheid de modaliteiten | de Gemeenschappen omwille van de rechtszekerheid de modaliteiten |
definiëren voor de correcte en efficiënte werking van een | definiëren voor de correcte en efficiënte werking van een |
Interfederaal Instituut voor de Statistiek en het Instituut voor de | Interfederaal Instituut voor de Statistiek en het Instituut voor de |
Nationale Rekeningen en voor het doorsturen van de gegevens die | Nationale Rekeningen en voor het doorsturen van de gegevens die |
vereist en nodig zijn om openbare statistieken uit te werken; | vereist en nodig zijn om openbare statistieken uit te werken; |
De Federale Staat, vertegenwoordigd door de Federale Regering in de | De Federale Staat, vertegenwoordigd door de Federale Regering in de |
persoon van de heer Elio Di Rupo, Eerste Minister, en de heer Johan | persoon van de heer Elio Di Rupo, Eerste Minister, en de heer Johan |
Vande Lanotte, Vice-Eerste Minister en Minister van Economie; | Vande Lanotte, Vice-Eerste Minister en Minister van Economie; |
Het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door hun | Het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door hun |
respectieve Regering in de persoon van de heer Rudy Demotte, | respectieve Regering in de persoon van de heer Rudy Demotte, |
Minister-President; | Minister-President; |
Het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de | Het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap, vertegenwoordigd door de |
Vlaamse Regering in de persoon van de heer Kris Peeters, | Vlaamse Regering in de persoon van de heer Kris Peeters, |
Minister-President; | Minister-President; |
Het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de | Het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de |
Brusselse Hoofdstedelijke Regering in de persoon van de heer Rudi | Brusselse Hoofdstedelijke Regering in de persoon van de heer Rudi |
Vervoort, Minister-President; | Vervoort, Minister-President; |
De Duitstalige Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Regering van de | De Duitstalige Gemeenschap, vertegenwoordigd door de Regering van de |
Duitstalige Gemeenschap in de persoon van de heer Oliver Paasch, | Duitstalige Gemeenschap in de persoon van de heer Oliver Paasch, |
Minister-President; | Minister-President; |
De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, | De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, |
vertegenwoordigd door het Verenigd College in de persoon van zijn | vertegenwoordigd door het Verenigd College in de persoon van zijn |
Leden bevoegd voor de Financiën, de Begroting en de Externe | Leden bevoegd voor de Financiën, de Begroting en de Externe |
Betrekkingen, mevrouw Evelyne Huytebroeck en de heer Guy Vanhengel; | Betrekkingen, mevrouw Evelyne Huytebroeck en de heer Guy Vanhengel; |
De Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door het College in | De Franse Gemeenschapscommissie, vertegenwoordigd door het College in |
de persoon van de heer Christos Doulkeridis, Minister-President; | de persoon van de heer Christos Doulkeridis, Minister-President; |
hierna "de partijen" genoemd, | hierna "de partijen" genoemd, |
zijn overeengekomen wat volgt: | zijn overeengekomen wat volgt: |
HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN | HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN |
Afdeling 1. Definities | Afdeling 1. Definities |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord wordt |
Artikel 1.Voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord wordt |
verstaan onder: | verstaan onder: |
1° statistische autoriteit: de dienst vermeld in artikel 36; | 1° statistische autoriteit: de dienst vermeld in artikel 36; |
2° openbare statistieken: statistieken die door de statistische | 2° openbare statistieken: statistieken die door de statistische |
autoriteiten of door andere overheidsinstanties worden aangemaakt en | autoriteiten of door andere overheidsinstanties worden aangemaakt en |
verspreid, die publiek beschikbaar zijn en die worden gebruikt bij het | verspreid, die publiek beschikbaar zijn en die worden gebruikt bij het |
uitwerken, uitvoeren, opvolgen en evalueren van openbaar beleid; | uitwerken, uitvoeren, opvolgen en evalueren van openbaar beleid; |
3° statistisch programma: jaarlijks door de statistische autoriteit | 3° statistisch programma: jaarlijks door de statistische autoriteit |
binnen haar bevoegdheden op te stellen programma; | binnen haar bevoegdheden op te stellen programma; |
4° geïntegreerd statistisch programma: jaarlijks door het | 4° geïntegreerd statistisch programma: jaarlijks door het |
Interfederaal Instituut voor de statistiek, vermeld in artikel 8, | Interfederaal Instituut voor de statistiek, vermeld in artikel 8, |
volgens de richtlijnen van Eurostat (Praktijkcode voor Europese | volgens de richtlijnen van Eurostat (Praktijkcode voor Europese |
Statistieken) op te stellen programma dat afspraken bevat over | Statistieken) op te stellen programma dat afspraken bevat over |
gemeenschappelijk op te stellen openbare statistieken of acties die de | gemeenschappelijk op te stellen openbare statistieken of acties die de |
kwaliteit van de statistieken moeten bevorderen. | kwaliteit van de statistieken moeten bevorderen. |
Afdeling 2. Toepassingsgebied en voorwerp | Afdeling 2. Toepassingsgebied en voorwerp |
Art. 2.Dit samenwerkingsakkoord regelt de opdrachten, de |
Art. 2.Dit samenwerkingsakkoord regelt de opdrachten, de |
samenstelling en de werkingsmodaliteiten van het Interfederaal | samenstelling en de werkingsmodaliteiten van het Interfederaal |
Instituut voor de statistiek, en de samenstelling en de werking van de | Instituut voor de statistiek, en de samenstelling en de werking van de |
Raad van bestuur en de wetenschappelijke comités van het Instituut | Raad van bestuur en de wetenschappelijke comités van het Instituut |
voor de nationale rekeningen (INR). | voor de nationale rekeningen (INR). |
De toetreding van de Gewesten en Gemeenschappen tot de Raad van | De toetreding van de Gewesten en Gemeenschappen tot de Raad van |
bestuur van het INR, creëert gelijke rechten en plichten als de | bestuur van het INR, creëert gelijke rechten en plichten als de |
geassocieerde instellingen (elke geassocieerde instelling is gebonden | geassocieerde instellingen (elke geassocieerde instelling is gebonden |
aan een lastenboek dat de opdrachten binnen het INR bepaalt) zoals | aan een lastenboek dat de opdrachten binnen het INR bepaalt) zoals |
bedoeld in de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse | bedoeld in de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse |
bepalingen, titel VIII. | bepalingen, titel VIII. |
In het bijzonder zal voor alle partijen op hetzelfde ogenblik een | In het bijzonder zal voor alle partijen op hetzelfde ogenblik een |
gelijke toegang toegestaan worden tot de statistische tabellen en | gelijke toegang toegestaan worden tot de statistische tabellen en |
vooruitzichten bedoeld in artikelen 111 en 112 van deze wet. | vooruitzichten bedoeld in artikelen 111 en 112 van deze wet. |
Voor de toepassing van de artikelen 2, 15, 15bis, 17 tot 18, van de | Voor de toepassing van de artikelen 2, 15, 15bis, 17 tot 18, van de |
wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, worden de | wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare statistiek, worden de |
statistische autoriteiten gelijkgesteld met het Nationaal Instituut | statistische autoriteiten gelijkgesteld met het Nationaal Instituut |
voor de statistiek. | voor de statistiek. |
Art. 3.Dit samenwerkingsakkoord strekt ertoe de samenwerking mogelijk |
Art. 3.Dit samenwerkingsakkoord strekt ertoe de samenwerking mogelijk |
te maken tussen de partijen met het oog op een doeltreffend beheer van | te maken tussen de partijen met het oog op een doeltreffend beheer van |
de openbare statistieken en de daaruit voortvloeiende gevolgen, en wil | de openbare statistieken en de daaruit voortvloeiende gevolgen, en wil |
de daarbij behorende verantwoordelijkheden vastleggen. | de daarbij behorende verantwoordelijkheden vastleggen. |
Afdeling 3. Verbintenissen van de overeenkomstsluitende partijen | Afdeling 3. Verbintenissen van de overeenkomstsluitende partijen |
Art. 4.De partijen treffen, ieder binnen hun bevoegdheden, de |
Art. 4.De partijen treffen, ieder binnen hun bevoegdheden, de |
maatregelen die vereist zijn om de bepalingen van dit | maatregelen die vereist zijn om de bepalingen van dit |
samenwerkingsakkoord uit te voeren en de gewestelijke, gemeenschaps- | samenwerkingsakkoord uit te voeren en de gewestelijke, gemeenschaps- |
en federale maatregelen in overeenstemming te brengen. | en federale maatregelen in overeenstemming te brengen. |
Art. 5.Elke partij verbindt zich ertoe: |
Art. 5.Elke partij verbindt zich ertoe: |
o de andere partijen in kennis te stellen van elke nieuwe regelgeving | o de andere partijen in kennis te stellen van elke nieuwe regelgeving |
die voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord een weerslag kan | die voor de toepassing van dit samenwerkingsakkoord een weerslag kan |
hebben op de uitoefening van de bevoegdheden van die andere partijen; | hebben op de uitoefening van de bevoegdheden van die andere partijen; |
o voortdurend met de andere partijen informatie uit te wisselen die | o voortdurend met de andere partijen informatie uit te wisselen die |
nodig is om hun respectieve opdrachten uit te voeren. Deze | nodig is om hun respectieve opdrachten uit te voeren. Deze |
uitwisseling gebeurt kosteloos op een tussen partijen overeengekomen | uitwisseling gebeurt kosteloos op een tussen partijen overeengekomen |
wijze; | wijze; |
o binnen de reglementair vastgelegde termijnen van zowel de federale | o binnen de reglementair vastgelegde termijnen van zowel de federale |
overheid als de gewesten en gemeenschappen, die specifiek zijn voor | overheid als de gewesten en gemeenschappen, die specifiek zijn voor |
elke sector te goeder trouw gevolg te geven, in de mate de gegevens | elke sector te goeder trouw gevolg te geven, in de mate de gegevens |
beschikbaar zijn, aan alle verzoeken van een andere partij. | beschikbaar zijn, aan alle verzoeken van een andere partij. |
Art. 6.Indien een partij taken uitvoert voor een andere partij op |
Art. 6.Indien een partij taken uitvoert voor een andere partij op |
diens verzoek of in het kader van een gemeenschappelijk project, stelt | diens verzoek of in het kader van een gemeenschappelijk project, stelt |
die laatste partij de middelen ertoe ter beschikking van de eerste. | die laatste partij de middelen ertoe ter beschikking van de eerste. |
HOOFDSTUK II: HET INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK | HOOFDSTUK II: HET INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK |
Afdeling 1. Oprichting | Afdeling 1. Oprichting |
Art. 7.Er wordt een openbare instelling met rechtspersoonlijkheid |
Art. 7.Er wordt een openbare instelling met rechtspersoonlijkheid |
opgericht, genaamd "Interfederaal Instituut voor de statistiek", | opgericht, genaamd "Interfederaal Instituut voor de statistiek", |
hierna IIS genoemd. | hierna IIS genoemd. |
Het IIS heeft zijn zetel in het administratief arrondissement | Het IIS heeft zijn zetel in het administratief arrondissement |
Brussel-Hoofdstad. | Brussel-Hoofdstad. |
Het IIS werkt onder het gezag van een interministeriële conferentie | Het IIS werkt onder het gezag van een interministeriële conferentie |
voor de statistiek, opgericht door de ministers uit de federale, | voor de statistiek, opgericht door de ministers uit de federale, |
gewest- en gemeenschapsregeringen met statistiek binnen hun | gewest- en gemeenschapsregeringen met statistiek binnen hun |
bevoegdheid. | bevoegdheid. |
Het IIS wordt beheerd door een Raad van bestuur. | Het IIS wordt beheerd door een Raad van bestuur. |
Afdeling 2. Opdrachten | Afdeling 2. Opdrachten |
Onderafdeling 1. Coördinatie van de statistische programma's en | Onderafdeling 1. Coördinatie van de statistische programma's en |
opstellen van een geïntegreerd statistisch programma | opstellen van een geïntegreerd statistisch programma |
Art. 8.De statistische autoriteiten bezorgen ieder jaar hun |
Art. 8.De statistische autoriteiten bezorgen ieder jaar hun |
statistisch programma aan het IIS. | statistisch programma aan het IIS. |
De coördinatie van de statistische programma's, vermeld in het eerste | De coördinatie van de statistische programma's, vermeld in het eerste |
lid heeft enkel betrekking op de openbare statistieken. | lid heeft enkel betrekking op de openbare statistieken. |
De statistieken die door de Nationale Bank van België worden opgesteld | De statistieken die door de Nationale Bank van België worden opgesteld |
in het kader van het Europees Stelsel van centrale banken vallen | in het kader van het Europees Stelsel van centrale banken vallen |
buiten het toepassingsgebied van dit samenwerkingsakkoord. | buiten het toepassingsgebied van dit samenwerkingsakkoord. |
Het IIS stelt jaarlijks een geïntegreerd statistisch programma op, en | Het IIS stelt jaarlijks een geïntegreerd statistisch programma op, en |
volgt het op in functie van de wisselende informatiebehoeften van de | volgt het op in functie van de wisselende informatiebehoeften van de |
diverse overheden en hun internationale verplichtingen en met het doel | diverse overheden en hun internationale verplichtingen en met het doel |
de kwaliteit van de openbare statistieken te verhogen alsook de | de kwaliteit van de openbare statistieken te verhogen alsook de |
globale enquêtedruk te verminderen. Het IIS houdt de Hoge Raad voor de | globale enquêtedruk te verminderen. Het IIS houdt de Hoge Raad voor de |
statistiek regelmatig op de hoogte van de uitvoering van het | statistiek regelmatig op de hoogte van de uitvoering van het |
geïntegreerd statistisch programma. | geïntegreerd statistisch programma. |
Onderafdeling 2. Advies over Belgische standpunten op internationale | Onderafdeling 2. Advies over Belgische standpunten op internationale |
statistiekfora | statistiekfora |
Art. 9.Het IIS kan adviezen geven over de standpunten die België op |
Art. 9.Het IIS kan adviezen geven over de standpunten die België op |
internationale bijeenkomsten inneemt omtrent de uitwerking van | internationale bijeenkomsten inneemt omtrent de uitwerking van |
openbare statistieken. | openbare statistieken. |
De vertegenwoordiging op het operationele niveau wordt afgesproken | De vertegenwoordiging op het operationele niveau wordt afgesproken |
binnen de Raad van bestuur van het IIS in functie van de expertise en | binnen de Raad van bestuur van het IIS in functie van de expertise en |
functionele bevoegdheid, met inachtneming van de internationale regels | functionele bevoegdheid, met inachtneming van de internationale regels |
ter zake. De vertegenwoordiging op het strategische niveau gebeurt | ter zake. De vertegenwoordiging op het strategische niveau gebeurt |
door de leidend ambtenaar van het NIS. Hij oefent de rol van | door de leidend ambtenaar van het NIS. Hij oefent de rol van |
woordvoerder van het Belgische standpunt uit met inachtneming van het | woordvoerder van het Belgische standpunt uit met inachtneming van het |
advies of het mandaat van de raad van bestuur van het IIS of het INR. | advies of het mandaat van de raad van bestuur van het IIS of het INR. |
Op internationale fora wordt hij altijd vergezeld door de voorzitter | Op internationale fora wordt hij altijd vergezeld door de voorzitter |
of ondervoorzitter van het IIS zodat de deelstaten steeds | of ondervoorzitter van het IIS zodat de deelstaten steeds |
vertegenwoordigd zijn en in voorkomend geval de voorzitter van het | vertegenwoordigd zijn en in voorkomend geval de voorzitter van het |
INR. | INR. |
Onderafdeling 3. Methodologische aanbevelingen | Onderafdeling 3. Methodologische aanbevelingen |
Art. 10.Het IIS kan methodologische aanbevelingen richten tot de |
Art. 10.Het IIS kan methodologische aanbevelingen richten tot de |
overheidsinstanties die openbare statistieken uitwerken. Deze | overheidsinstanties die openbare statistieken uitwerken. Deze |
aanbevelingen worden gedaan met verwijzing naar een praktijkcode die | aanbevelingen worden gedaan met verwijzing naar een praktijkcode die |
door het IIS zal uitgewerkt worden of als gevolg van opmerkingen die | door het IIS zal uitgewerkt worden of als gevolg van opmerkingen die |
door internationale instanties worden gemaakt. | door internationale instanties worden gemaakt. |
Onderafdeling 4. Kwaliteitsmonitoring van de statistiekproductie | Onderafdeling 4. Kwaliteitsmonitoring van de statistiekproductie |
Art. 11.Het IIS en de statistische autoriteiten voeren een permanente |
Art. 11.Het IIS en de statistische autoriteiten voeren een permanente |
kwaliteitsmonitoring bij alle stappen van de statistiekproductie en | kwaliteitsmonitoring bij alle stappen van de statistiekproductie en |
voor alle overheidsdiensten die verbonden zijn met de werkzaamheden | voor alle overheidsdiensten die verbonden zijn met de werkzaamheden |
ervan overeenkomstig de Eurostat-praktijkcode voor Europese | ervan overeenkomstig de Eurostat-praktijkcode voor Europese |
statistieken. | statistieken. |
Het IIS zal hierbij de principes van single audit toepassen. | Het IIS zal hierbij de principes van single audit toepassen. |
HOOFDSTUK III: SAMENSTELLING, VOORZITTERSCHAP EN WERKING VAN HET | HOOFDSTUK III: SAMENSTELLING, VOORZITTERSCHAP EN WERKING VAN HET |
INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK | INTERFEDERAAL INSTITUUT VOOR DE STATISTIEK |
Afdeling 1. Samenstelling | Afdeling 1. Samenstelling |
Art. 12.De Raad van bestuur van het IIS bestaat uit zes leden |
Art. 12.De Raad van bestuur van het IIS bestaat uit zes leden |
aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze | aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze |
afdeling vastgelegde modaliteiten. | afdeling vastgelegde modaliteiten. |
Art. 13.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en |
Art. 13.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en |
Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter. Het Nationaal | Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter. Het Nationaal |
Instituut voor de Statistiek wordt vertegenwoordigd door de leidend | Instituut voor de Statistiek wordt vertegenwoordigd door de leidend |
ambtenaar. De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door | ambtenaar. De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door |
een lid van het directiecomité. | een lid van het directiecomité. |
Art. 14.De Gewesten duiden elk een vertegenwoordiger aan. |
Art. 14.De Gewesten duiden elk een vertegenwoordiger aan. |
Deze vertegenwoordigers worden gekozen uit de hoge ambtenaren | Deze vertegenwoordigers worden gekozen uit de hoge ambtenaren |
(statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit. | (statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit. |
Art. 15.Het Federaal Planbureau, de Gemeenschappen en de |
Art. 15.Het Federaal Planbureau, de Gemeenschappen en de |
Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie kunnen elk een | Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie kunnen elk een |
vertegenwoordiger aanstellen als waarnemer in de raad van bestuur van | vertegenwoordiger aanstellen als waarnemer in de raad van bestuur van |
het IIS. | het IIS. |
De vertegenwoordigers van de Gemeenschappen en de | De vertegenwoordigers van de Gemeenschappen en de |
Gemeenschapscommissie worden gekozen uit de hoge ambtenaren | Gemeenschapscommissie worden gekozen uit de hoge ambtenaren |
(statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit. | (statutairen of contractuelen) van hun statistische autoriteit. |
Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat | Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat |
Art. 16.Het voorzitterschap wordt afwisselend waargenomen door één |
Art. 16.Het voorzitterschap wordt afwisselend waargenomen door één |
van de leden van het IIS, telkens voor een periode van één jaar, | van de leden van het IIS, telkens voor een periode van één jaar, |
volgens de regels die vastgesteld worden in het huishoudelijk | volgens de regels die vastgesteld worden in het huishoudelijk |
reglement vermeld in artikel 20. | reglement vermeld in artikel 20. |
Er wordt een ondervoorzitter aangesteld van een andere taalrol en een | Er wordt een ondervoorzitter aangesteld van een andere taalrol en een |
ander beleidsniveau dan de voorzitter die gekozen wordt uit de leden | ander beleidsniveau dan de voorzitter die gekozen wordt uit de leden |
van het IIS. | van het IIS. |
Art. 17.De voorzitter stelt samen met de ondervoorzitter, in nauwe |
Art. 17.De voorzitter stelt samen met de ondervoorzitter, in nauwe |
samenwerking met het secretariaat, de agenda op, roept de leden | samenwerking met het secretariaat, de agenda op, roept de leden |
bijeen, leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen | bijeen, leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen |
van de notulen. | van de notulen. |
Art. 18.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter, |
Art. 18.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter, |
worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de ondervoorzitter. | worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de ondervoorzitter. |
Art. 19.Het secretariaat heeft zijn zetel in het NIS en wordt |
Art. 19.Het secretariaat heeft zijn zetel in het NIS en wordt |
ondersteund door de leden van het IIS volgens de regels die | ondersteund door de leden van het IIS volgens de regels die |
vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in artikel | vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in artikel |
20. | 20. |
Afdeling 3. Werking | Afdeling 3. Werking |
Art. 20.De Raad van bestuur van het IIS bepaalt een huishoudelijk |
Art. 20.De Raad van bestuur van het IIS bepaalt een huishoudelijk |
reglement om zijn werking vast te leggen. | reglement om zijn werking vast te leggen. |
Afdeling 4. Financiering | Afdeling 4. Financiering |
Art. 21.De kosten van het secretariaat worden gedragen door elk van |
Art. 21.De kosten van het secretariaat worden gedragen door elk van |
de ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden | de ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden |
in de Raad van bestuur. | in de Raad van bestuur. |
Dit kan ondermeer gebeuren via het ter beschikking stellen van | Dit kan ondermeer gebeuren via het ter beschikking stellen van |
personeel. | personeel. |
HOOFDSTUK IV: SAMENSTELLING EN WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR EN DE | HOOFDSTUK IV: SAMENSTELLING EN WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR EN DE |
WETENSCHAPPELIJKE COMITES VAN HET INSTITUUT VOOR DE NATIONALE | WETENSCHAPPELIJKE COMITES VAN HET INSTITUUT VOOR DE NATIONALE |
REKENINGEN | REKENINGEN |
Afdeling 1. Samenstelling van de Raad van bestuur | Afdeling 1. Samenstelling van de Raad van bestuur |
Art. 22.De Raad van bestuur van het INR bestaat uit twaalf leden |
Art. 22.De Raad van bestuur van het INR bestaat uit twaalf leden |
aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze | aangeduid door de bevoegde overheden en verdeeld volgens de in deze |
afdeling vastgelegde modaliteiten. | afdeling vastgelegde modaliteiten. |
Art. 23.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en |
Art. 23.De Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en |
Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter en door de | Energie wordt vertegenwoordigd door zijn voorzitter en door de |
leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de statistiek. | leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de statistiek. |
Art. 24.De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door de |
Art. 24.De Nationale Bank van België wordt vertegenwoordigd door de |
Gouverneur vergezeld van een lid van het directiecomité van een andere | Gouverneur vergezeld van een lid van het directiecomité van een andere |
taalrol. | taalrol. |
Art. 25.Het Federaal Planbureau wordt vertegenwoordigd door de |
Art. 25.Het Federaal Planbureau wordt vertegenwoordigd door de |
Commissaris van het Plan vergezeld van een lid van het directiecomité | Commissaris van het Plan vergezeld van een lid van het directiecomité |
van een andere taalrol. | van een andere taalrol. |
Art. 26.Twee vertegenwoordigers worden aangewezen door de Regering |
Art. 26.Twee vertegenwoordigers worden aangewezen door de Regering |
van de Vlaamse Gemeenschap, twee vertegenwoordigers door de Regering | van de Vlaamse Gemeenschap, twee vertegenwoordigers door de Regering |
van het Waalse Gewest en de Regering van de Franse Gemeenschap en twee | van het Waalse Gewest en de Regering van de Franse Gemeenschap en twee |
vertegenwoordigers met verschillende taalrol door de Regering van het | vertegenwoordigers met verschillende taalrol door de Regering van het |
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, na overleg met het Verenigd College | Brusselse Hoofdstedelijk Gewest, na overleg met het Verenigd College |
van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de | van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de |
Franse Gemeenschapscommissie. | Franse Gemeenschapscommissie. |
De twee vertegenwoordigers zijn steeds de leidend ambtenaar of | De twee vertegenwoordigers zijn steeds de leidend ambtenaar of |
adjunct-leidend ambtenaar van een statistische autoriteit en een | adjunct-leidend ambtenaar van een statistische autoriteit en een |
expert gespecialiseerd in economische of begrotingsstatistieken. | expert gespecialiseerd in economische of begrotingsstatistieken. |
De Regering van de Duitstalige Gemeenschap kan een vertegenwoordiger | De Regering van de Duitstalige Gemeenschap kan een vertegenwoordiger |
aanstellen als waarnemer in de Raad van bestuur van het INR. Deze | aanstellen als waarnemer in de Raad van bestuur van het INR. Deze |
vertegenwoordiger is de leidend ambtenaar of adjunct-leidend ambtenaar | vertegenwoordiger is de leidend ambtenaar of adjunct-leidend ambtenaar |
van een statistische autoriteit of een expert gespecialiseerd in | van een statistische autoriteit of een expert gespecialiseerd in |
economische of begrotingsstatistieken. | economische of begrotingsstatistieken. |
De niet van rechtswege aangeduide leden en waarnemers kunnen geen | De niet van rechtswege aangeduide leden en waarnemers kunnen geen |
mandaten uitoefenen van lid van de Wetgevende Kamers, van lid van het | mandaten uitoefenen van lid van de Wetgevende Kamers, van lid van het |
Parlement van een Gemeenschap of een Gewest, van bestendig | Parlement van een Gemeenschap of een Gewest, van bestendig |
afgevaardigde, van burgemeester of van schepen van gemeenten met meer | afgevaardigde, van burgemeester of van schepen van gemeenten met meer |
dan dertigduizend inwoners. Zij mogen geen deel uitmaken van de | dan dertigduizend inwoners. Zij mogen geen deel uitmaken van de |
Beleidscel van een lid van de Federale Regering of van een lid van een | Beleidscel van een lid van de Federale Regering of van een lid van een |
Regering van de Gemeenschappen en de Gewesten. | Regering van de Gemeenschappen en de Gewesten. |
Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat van de Raad van bestuur | Afdeling 2. Voorzitterschap en secretariaat van de Raad van bestuur |
Art. 27.Het voorzitterschap van de Raad van bestuur wordt uitgeoefend |
Art. 27.Het voorzitterschap van de Raad van bestuur wordt uitgeoefend |
door een college van 4 leden zijnde de voorzitter van de Federale | door een college van 4 leden zijnde de voorzitter van de Federale |
Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, en de drie | Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, en de drie |
vertegenwoordigers van de gewestelijke statistische autoriteiten. | vertegenwoordigers van de gewestelijke statistische autoriteiten. |
De voorzitter van het college wordt aangeduid bij unanimiteit door de | De voorzitter van het college wordt aangeduid bij unanimiteit door de |
leden van het college. In afwachting van deze beslissing wordt het | leden van het college. In afwachting van deze beslissing wordt het |
voorzitterschap waargenomen door de voorzitter van de Federale | voorzitterschap waargenomen door de voorzitter van de Federale |
Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. | Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. |
Art. 28.Het college stelt, in nauwe samenwerking met het |
Art. 28.Het college stelt, in nauwe samenwerking met het |
secretariaat, de agenda op en roept de leden bijeen. De voorzitter | secretariaat, de agenda op en roept de leden bijeen. De voorzitter |
leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen van de | leidt de debatten en is verantwoordelijk voor het opstellen van de |
notulen. | notulen. |
Art. 29.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter, |
Art. 29.In geval van afwezigheid of van belet van de voorzitter, |
worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door een ander lid van het | worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door een ander lid van het |
college. | college. |
Art. 30.Het secretariaat heeft zijn zetel in de Federale |
Art. 30.Het secretariaat heeft zijn zetel in de Federale |
Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en wordt | Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en wordt |
ondersteund door de leden van de Raad van bestuur volgens de regels | ondersteund door de leden van de Raad van bestuur volgens de regels |
die vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in | die vastgesteld worden in het huishoudelijk reglement vermeld in |
artikel 35. | artikel 35. |
Het secretariaat van de Raad van bestuur verzekert alle interne en | Het secretariaat van de Raad van bestuur verzekert alle interne en |
externe communicatie van het INR onder verantwoordelijkheid van het | externe communicatie van het INR onder verantwoordelijkheid van het |
college. | college. |
Afdeling 3. Samenstelling van de wetenschappelijke comités | Afdeling 3. Samenstelling van de wetenschappelijke comités |
Art. 31.Het wetenschappelijke comité voor de nationale rekeningen |
Art. 31.Het wetenschappelijke comité voor de nationale rekeningen |
wordt als volgt samengesteld: | wordt als volgt samengesteld: |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale |
Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité | Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité |
waarneemt; | waarneemt; |
- twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale | - twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale |
Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het | Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het |
Nationaal Instituut voor de statistiek; | Nationaal Instituut voor de statistiek; |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal |
Planbureau; | Planbureau; |
- twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in | - twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in |
functie van hun deskundigheid; | functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van | - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van |
zijn deskundigheid; | zijn deskundigheid; |
- twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door | - twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door |
het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; | het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie |
van zijn deskundigheid; | van zijn deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in |
functie van zijn deskundigheid; | functie van zijn deskundigheid; |
- zes professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische | - zes professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische |
universiteit of hogescholen, waarvan er drie worden voorgedragen door | universiteit of hogescholen, waarvan er drie worden voorgedragen door |
de Vlaamse Gemeenschap en drie door de Franse Gemeenschap in functie | de Vlaamse Gemeenschap en drie door de Franse Gemeenschap in functie |
van hun deskundigheid op het gebied van economische statistiek. | van hun deskundigheid op het gebied van economische statistiek. |
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de | De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de |
Wetgevende Kamers, van lid van het Parlement van een Gemeenschap of | Wetgevende Kamers, van lid van het Parlement van een Gemeenschap of |
een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van | een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van |
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen | schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen |
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale | geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale |
Regering of van een lid van een Regering van de gemeenschappen en de | Regering of van een lid van een Regering van de gemeenschappen en de |
gewesten. | gewesten. |
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. | Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. |
Art. 32.Er wordt een wetenschappelijk comité opgericht genaamd |
Art. 32.Er wordt een wetenschappelijk comité opgericht genaamd |
'Comité voor de overheidsrekeningen'. Dit comité wordt belast met de | 'Comité voor de overheidsrekeningen'. Dit comité wordt belast met de |
opvolging van de werkzaamheden van het begeleidingscomité dat op 30 | opvolging van de werkzaamheden van het begeleidingscomité dat op 30 |
juni 2005 werd opgericht door de Raad van bestuur van het INR en | juni 2005 werd opgericht door de Raad van bestuur van het INR en |
onderzoekt de vragen om advies in het kader van de reglementering van | onderzoekt de vragen om advies in het kader van de reglementering van |
het ESR. Dit omvat ondermeer de analyse van de perimeter van de | het ESR. Dit omvat ondermeer de analyse van de perimeter van de |
consolidatiekring. | consolidatiekring. |
Het Comité voor de overheidsrekeningen wordt als volgt samengesteld: | Het Comité voor de overheidsrekeningen wordt als volgt samengesteld: |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale |
Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité | Bank van België, van wie één het voorzitterschap van het comité |
waarneemt; | waarneemt; |
- een lid voorgedragen door het Federaal planbureau; | - een lid voorgedragen door het Federaal planbureau; |
- een lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van | - een lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van |
Economische Zaken; | Economische Zaken; |
- één lid voorgedragen door de Federale Minister van Financiën, | - één lid voorgedragen door de Federale Minister van Financiën, |
gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement; | gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale |
Zaken; | Zaken; |
- één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting, | - één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting, |
gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole; | gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole; |
- twee leden ambtenaar voorgedragen door de Vlaamse Regering in | - twee leden ambtenaar voorgedragen door de Vlaamse Regering in |
functie van hun deskundigheid; | functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van | - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van |
zijn deskundigheid; | zijn deskundigheid; |
- twee leden ambtenaar met verschillende taalrol voorgedragen door het | - twee leden ambtenaar met verschillende taalrol voorgedragen door het |
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; | Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie |
van zijn deskundigheid; | van zijn deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in |
functie van zijn deskundigheid. | functie van zijn deskundigheid. |
Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat | Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat |
er een taalpariteit is | er een taalpariteit is |
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de | De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de |
Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een gemeenschap of | Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een gemeenschap of |
een gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van | een gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van |
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen | schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen |
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale | geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale |
Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de | Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de |
Gewesten. | Gewesten. |
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. | Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. |
Art. 33.Het wetenschappelijke comité voor de economische begroting |
Art. 33.Het wetenschappelijke comité voor de economische begroting |
wordt als volgt samengesteld: | wordt als volgt samengesteld: |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal |
Planbureau, van wie één het voorzitterschap van het comité waarneemt; | Planbureau, van wie één het voorzitterschap van het comité waarneemt; |
- twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale | - twee leden met verschillende taalrol, voorgedragen door de Federale |
Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het | Minister van Economische Zaken, gekozen uit de ambtenaren van het |
Nationaal Instituut voor de statistiek en de Studiedienst van het | Nationaal Instituut voor de statistiek en de Studiedienst van het |
departement; | departement; |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale |
Bank van België; | Bank van België; |
- één lid, voorgedragen door de Federale Minister van Financiën, | - één lid, voorgedragen door de Federale Minister van Financiën, |
gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement; | gekozen uit de ambtenaren van de Studiedienst van het departement; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Sociale |
Zaken; | Zaken; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor sociale | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor sociale |
zekerheid; | zekerheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Werk; | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Federale Minister van Werk; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Rijksdienst voor |
arbeidsvoorziening; | arbeidsvoorziening; |
- één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting, | - één lid voorgedragen door de Federale Minister van Begroting, |
gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole; | gekozen uit de ambtenaren van de FOD Budget en Beheerscontrole; |
- twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in | - twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in |
functie van hun deskundigheid; | functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van | - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van |
zijn deskundigheid; | zijn deskundigheid; |
- twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door | - twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door |
het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; | het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie |
van zijn deskundigheid; | van zijn deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in |
functie van zijn deskundigheid. | functie van zijn deskundigheid. |
Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat | Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat |
er een taalpariteit is | er een taalpariteit is |
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de | De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de |
Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of | Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of |
een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van | een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van |
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen | schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen |
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale | geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale |
Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de | Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de |
Gewesten. | Gewesten. |
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. | Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. |
Art. 34.Het wetenschappelijk comité voor de prijsobservatie en |
Art. 34.Het wetenschappelijk comité voor de prijsobservatie en |
prijsanalyse wordt als volgt samengesteld: | prijsanalyse wordt als volgt samengesteld: |
- drie leden waarvan minstens één van een andere taalrol voorgedragen | - drie leden waarvan minstens één van een andere taalrol voorgedragen |
door de Federale Minister van Economische Zaken, gekozen uit de | door de Federale Minister van Economische Zaken, gekozen uit de |
ambtenaren van het departement, onder wie één het voorzitterschap van | ambtenaren van het departement, onder wie één het voorzitterschap van |
het comité waarneemt; | het comité waarneemt; |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door de Nationale |
Bank van België; | Bank van België; |
- twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal | - twee leden met verschillende taalrol voorgedragen door het Federaal |
Planbureau; | Planbureau; |
- één lid voorgedragen door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven; | - één lid voorgedragen door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven; |
- twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in | - twee leden ambtenaren voorgedragen door de Vlaamse Regering in |
functie van hun deskundigheid; | functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van | - één lid ambtenaar voorgedragen door het Waalse Gewest in functie van |
zijn deskundigheid; | zijn deskundigheid; |
- twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door | - twee leden ambtenaren met verschillende taalrol voorgedragen door |
het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; | het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in functie van hun deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Franse Gemeenschap in functie |
van zijn deskundigheid; | van zijn deskundigheid; |
- één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in | - één lid ambtenaar voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap in |
functie van zijn deskundigheid; | functie van zijn deskundigheid; |
- vier professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische | - vier professoren die hun functie uitoefenen aan een Belgische |
universiteit of hogescholen, waarvan er twee worden voorgedragen door | universiteit of hogescholen, waarvan er twee worden voorgedragen door |
de Vlaamse Gemeenschap en twee door de Franse Gemeenschap in functie | de Vlaamse Gemeenschap en twee door de Franse Gemeenschap in functie |
van hun deskundigheid op het gebied van economie. | van hun deskundigheid op het gebied van economie. |
Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat | Bij de aanduiding van haar leden waakt de federale regering ervoor dat |
er een taalpariteit is | er een taalpariteit is |
De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de | De leden van dit comité kunnen geen mandaten uitoefenen van lid van de |
Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of | Wetgevende Kamers, van lid van het parlement van een Gemeenschap of |
een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van | een Gewest, van bestendig afgevaardigde, van burgemeester of van |
schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen | schepen van gemeenten met meer dan dertigduizend inwoners. Zij mogen |
geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale | geen deel uitmaken van de Beleidscel van een lid van de Federale |
Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de | Regering of van een lid van een Regering van de Gemeenschappen en de |
Gewesten. | Gewesten. |
Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. | Het secretariaat heeft zijn zetel bij de voorzitter. |
Afdeling 4. Werking | Afdeling 4. Werking |
Art. 35.De Raad van bestuur van het INR legt in een huishoudelijk |
Art. 35.De Raad van bestuur van het INR legt in een huishoudelijk |
reglement de werkingsregels vast van de Raad van bestuur en van de | reglement de werkingsregels vast van de Raad van bestuur en van de |
wetenschappelijke comités en van de werking, de samenstelling en de | wetenschappelijke comités en van de werking, de samenstelling en de |
rol van het secretariaat. | rol van het secretariaat. |
De kosten van de werking van het INR worden gedragen door elk van de | De kosten van de werking van het INR worden gedragen door elk van de |
ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden in | ondertekenende partijen a rato van hun aandeel in het aantal leden in |
de Raad van bestuur. Dit kan ondermeer gebeuren via het ter | de Raad van bestuur. Dit kan ondermeer gebeuren via het ter |
beschikking stellen van personeel | beschikking stellen van personeel |
HOOFDSTUK V: STATISTISCHE GEHEIMHOUDING EN GEVOLGEN ERVAN | HOOFDSTUK V: STATISTISCHE GEHEIMHOUDING EN GEVOLGEN ERVAN |
Afdeling 1. Voorwaarden waaraan de statistische autoriteiten moeten | Afdeling 1. Voorwaarden waaraan de statistische autoriteiten moeten |
voldoen | voldoen |
Art. 36.De Federale Regering, de regeringen van de Gewesten en de |
Art. 36.De Federale Regering, de regeringen van de Gewesten en de |
Gemeenschappen, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke | Gemeenschappen, het Verenigd College van de Gemeenschappelijke |
Gemeenschapscommissie en het College van de Franse | Gemeenschapscommissie en het College van de Franse |
Gemeenschapscommissie duiden onder hun diensten een dienst aan die | Gemeenschapscommissie duiden onder hun diensten een dienst aan die |
wordt bekleed met de hoedanigheid van statistische autoriteit en die | wordt bekleed met de hoedanigheid van statistische autoriteit en die |
voldoet aan de volgende voorwaarden: | voldoet aan de volgende voorwaarden: |
1° De betrokken dienst is georganiseerd bij of krachtens een wet, | 1° De betrokken dienst is georganiseerd bij of krachtens een wet, |
decreet of een ordonnantie; | decreet of een ordonnantie; |
2° De betrokken dienst waarborgt de rechten van de aangevers en waakt | 2° De betrokken dienst waarborgt de rechten van de aangevers en waakt |
over de eerbiediging van de statistische geheimhouding, meer bepaald: | over de eerbiediging van de statistische geheimhouding, meer bepaald: |
I. door een afgevaardigde voor de gegevensbescherming aan te wijzen; | I. door een afgevaardigde voor de gegevensbescherming aan te wijzen; |
II. door een gedragscode aan te nemen waarin de regels en richtlijnen | II. door een gedragscode aan te nemen waarin de regels en richtlijnen |
worden bepaald die aan de leden van de dienst worden opgelegd inzake | worden bepaald die aan de leden van de dienst worden opgelegd inzake |
de vertrouwelijkheid, bescherming van de persoonlijke levenssfeer, het | de vertrouwelijkheid, bescherming van de persoonlijke levenssfeer, het |
zakengeheim en de gegevensbescherming. | zakengeheim en de gegevensbescherming. |
3° De statistiekdienst voert zijn opdracht uit met inachtneming van de | 3° De statistiekdienst voert zijn opdracht uit met inachtneming van de |
leidende beginselen van de openbare statistiek, conform de | leidende beginselen van de openbare statistiek, conform de |
praktijkcode voor Europese statistieken vastgelegd door de Europese | praktijkcode voor Europese statistieken vastgelegd door de Europese |
Unie (Eurostat). | Unie (Eurostat). |
Art. 37.De partijen onderzoeken, met behoud van de toepassing van de |
Art. 37.De partijen onderzoeken, met behoud van de toepassing van de |
van kracht zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot de | van kracht zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot de |
verzameling van statistische informatie, de uitvoering van | verzameling van statistische informatie, de uitvoering van |
statistische enquêtes en de vertrouwelijkheid van gegevens, de | statistische enquêtes en de vertrouwelijkheid van gegevens, de |
mogelijkheden om de beschikbare administratieve gegevens maximaal te | mogelijkheden om de beschikbare administratieve gegevens maximaal te |
(her)gebruiken. | (her)gebruiken. |
Afdeling 2. Mededeling van vertrouwelijke gegevens tussen de | Afdeling 2. Mededeling van vertrouwelijke gegevens tussen de |
statistische autoriteiten | statistische autoriteiten |
Art. 38.Vertrouwelijke gegevens mogen tussen statistische |
Art. 38.Vertrouwelijke gegevens mogen tussen statistische |
autoriteiten worden doorgegeven, mits dat voor de efficiënte | autoriteiten worden doorgegeven, mits dat voor de efficiënte |
ontwikkeling, productie en verspreiding van openbare statistieken of | ontwikkeling, productie en verspreiding van openbare statistieken of |
voor de verbetering van de kwaliteit ervan noodzakelijk is. | voor de verbetering van de kwaliteit ervan noodzakelijk is. |
Art. 39.Er wordt geen beroep gedaan op regels betreffende de |
Art. 39.Er wordt geen beroep gedaan op regels betreffende de |
statistische geheimhouding om de doorgifte van gegevens in de zin van | statistische geheimhouding om de doorgifte van gegevens in de zin van |
artikel 38 te voorkomen. | artikel 38 te voorkomen. |
Art. 40.Voor elke verdere doorgifte naast de eerste doorgifte moet de |
Art. 40.Voor elke verdere doorgifte naast de eerste doorgifte moet de |
statistische autoriteit die de gegevens heeft verzameld, haar | statistische autoriteit die de gegevens heeft verzameld, haar |
uitdrukkelijke toestemming verlenen. | uitdrukkelijke toestemming verlenen. |
Art. 41.De overeenkomstig artikel 38 doorgegeven gegevens worden |
Art. 41.De overeenkomstig artikel 38 doorgegeven gegevens worden |
uitsluitend voor statistische doeleinden gebruikt en zijn alleen | uitsluitend voor statistische doeleinden gebruikt en zijn alleen |
toegankelijk voor personeelsleden die zich met statistische | toegankelijk voor personeelsleden die zich met statistische |
activiteiten bezighouden, binnen hun specifieke werkterrein. | activiteiten bezighouden, binnen hun specifieke werkterrein. |
Art. 42.Tegenover derden moeten de statistische autoriteiten, |
Art. 42.Tegenover derden moeten de statistische autoriteiten, |
overeenkomstig de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare | overeenkomstig de wet van 4 juli 1962 betreffende de openbare |
statistiek, de verplichtingen naleven die voortvloeien uit het | statistiek, de verplichtingen naleven die voortvloeien uit het |
statistisch geheim. | statistisch geheim. |
HOOFDSTUK VI: SLOTBEPALINGEN | HOOFDSTUK VI: SLOTBEPALINGEN |
Art. 43.Dit akkoord wordt afgesloten voor onbepaalde duur en treedt |
Art. 43.Dit akkoord wordt afgesloten voor onbepaalde duur en treedt |
in werking na goedkeuring ervan door alle partijen. | in werking na goedkeuring ervan door alle partijen. |
Art. 44.De opzegging van het volledige akkoord of een deel ervan |
Art. 44.De opzegging van het volledige akkoord of een deel ervan |
vereist een schriftelijke vooropzeg van een jaar. In dat geval | vereist een schriftelijke vooropzeg van een jaar. In dat geval |
verbinden de partijen zich ertoe om binnen de vooropzeg te | verbinden de partijen zich ertoe om binnen de vooropzeg te |
onderhandelen over een nieuw akkoord en om de nodige medewerking te | onderhandelen over een nieuw akkoord en om de nodige medewerking te |
blijven verlenen. | blijven verlenen. |
Art. 45.Iedere partij is ieder wat hem betreft, belast met de |
Art. 45.Iedere partij is ieder wat hem betreft, belast met de |
uitvoering van dit akkoord. Dit behelst tevens de wijziging van | uitvoering van dit akkoord. Dit behelst tevens de wijziging van |
betrokken wetgevingen die tegen 1 januari 2016 in overeenstemming | betrokken wetgevingen die tegen 1 januari 2016 in overeenstemming |
dienen gebracht te worden met de bepalingen in dit | dienen gebracht te worden met de bepalingen in dit |
samenwerkingsakkoord. | samenwerkingsakkoord. |
Gedaan te Brussel, op 15 juli 2014, in één exemplaar, de Nederlandse | Gedaan te Brussel, op 15 juli 2014, in één exemplaar, de Nederlandse |
en Franse tekst gelijkelijk authentiek, dat zal worden gedeponeerd bij | en Franse tekst gelijkelijk authentiek, dat zal worden gedeponeerd bij |
de Centrale Secretarie van het Overlegcomité dat zal instaan voor de | de Centrale Secretarie van het Overlegcomité dat zal instaan voor de |
eensluidend verklaarde afschriften en de publicatie in het Belgisch | eensluidend verklaarde afschriften en de publicatie in het Belgisch |
Staatsblad. | Staatsblad. |
Voor de Federale Staat: | Voor de Federale Staat: |
De Eerste Minister, | De Eerste Minister, |
Elio DI RUPO | Elio DI RUPO |
De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, | De Vice-Eerste Minister en Minister van Economie, |
Johan VANDE LANOTTE | Johan VANDE LANOTTE |
Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest: | Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest: |
De Minister-President, | De Minister-President, |
Kris PEETERS | Kris PEETERS |
Voor het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap: | Voor het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap: |
De Minister-President, | De Minister-President, |
Rudy DEMOTTE | Rudy DEMOTTE |
Voor de Duitstalige Gemeenschap: | Voor de Duitstalige Gemeenschap: |
De Minister-President, | De Minister-President, |
Oliver PAASCH | Oliver PAASCH |
Voor het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest: | Voor het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest: |
De Minister-President, | De Minister-President, |
Rudi VERVOORT | Rudi VERVOORT |
Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brusselse | Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brusselse |
Hoofdstedelijk Gewest: | Hoofdstedelijk Gewest: |
De leden bevoegd voor Financiën, Budget en Externe Betrekkingen, | De leden bevoegd voor Financiën, Budget en Externe Betrekkingen, |
Guy VANHENGEL | Guy VANHENGEL |
Evelyne HUYTEBROECK | Evelyne HUYTEBROECK |
Voor de Franse Gemeenschapscommissie: | Voor de Franse Gemeenschapscommissie: |
De Minister-President, | De Minister-President, |
Christos DOULKERIDIS | Christos DOULKERIDIS |