gepubliceerd op 02 februari 2010
Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het directiecomité van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten
25 JANUARI 2010. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het directiecomité van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten
De Minister van Volksgezondheid, Gelet op de wet van 20 juli 2006 betreffende de oprichting en de werking van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, inzonderheid artikel 8, § 2, gewijzigd bij de wet van 10 december 2009;
Gelet op het huishoudelijk reglement aangenomen door het directiecomité van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, op 12 januari 2010, Besluit :
Artikel 1.Het in de bijlage gevoegde huishoudelijk reglement van het directiecomité van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten, aangenomen door dit directiecomité op 12 januari 2010, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Brussel, 25 januari 2010.
Mevr. L. ONKELINX
Bijlage Huishoudelijk reglement van het Directiecomité van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (Artikel 8, § 2, Wet 20 juli 2006 betreffende de oprichting en de werking van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten)
Artikel 1.Het Directiecomité wordt voorgezeten door de Administrateur-generaal of, als die verhinderd is, door een lid die hij aanduidt.
Art. 2.De voorzitter opent, schorst en heft de vergaderingen op, hij leidt de debatten en ziet toe op het regelmatig en ordelijk verloop van de vergaderingen.
Art. 3.Het Directiecomité vergadert zo dikwijls als de belangen van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten dat vergen en minstens zesmaal per jaar, na oproeping door de voorzitter.
De oproeping vermeldt plaats, dag en uur van de vergadering die door de voorzitter worden bepaald.
De kwesties die het Directiecomité moet onderzoeken, worden door de voorzitter op de agenda geplaatst.
Over alle punten van de agenda wordt een inleidende nota opgemaakt, in de taal van de auteur.
Art. 4.De agenda van de vergaderingen wordt door de voorzitter vastgesteld; de punten opgeworpen door de leden, komen hierop voor.
Nieuwe punten kunnen slechts aan de agenda toegevoegd worden als de meerderheid van de aanwezige leden het daarmee eens is; deze mogen echter niet toegevoegd worden als ze specifiek betrekking hebben op de diensten die ressorteren onder een lid dat verhinderd is.
Op met redenen omkleed verzoek van een lid kan het onderzoek van één of meerdere punten die op de agenda voorkomen verschoven worden naar de volgende vergadering mits het akkoord verkregen wordt van de meerderheid van de aanwezige leden.
Art. 5.Op initiatief van de voorzitter of van de meerderheid der aanwezige leden kunnen andere personen uitgenodigd worden teneinde bepaalde punten op de agenda toe te lichten.
De aanwezigheid van deze andere personen op de vergadering wordt beperkt tot de behandeling van het punt voor hetwelk zij worden gehoord.
Art. 6.Inzake beoordeling of evaluatie en tuchtstraffen, in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden van de Directieraad zoals bedoeld in artikel 16, § 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, kan het Directiecomité beslissen de betrokken personeelsleden op te roepen om voor het Directiecomité te verschijnen, zelfs indien deze niet gevraagd hebben om gehoord te worden. Deze personeelsleden mogen zich laten bijstaan door een persoon naar eigen keuze.
De aanwezigheid op de vergadering van de persoon die is opgeroepen, blijft beperkt tot het punt waarvoor hij wordt gehoord.
Het voor het Directiecomité verschijnende personeelslid wordt gehoord en ondervraagd met inachtneming van zijn taalrol.
Art. 7.De oproeping voor het Directiecomité, de agenda en de desbetreffende inleidende nota's moeten, behoudens dringende gevallen, minstens twee werkdagen voor de vergadering aan de leden worden toegezonden.
Art. 8.Vanaf de ontvangst van de inleidende documenten kunnen de leden op het secretariaat van het Directiecomité de stukken inkijken van de dossiers waarover zij zich moeten uitspreken.
De leden van het Directiecomité kunnen te allen tijde op het secretariaat het archief van de Directieraad raadplegen.
Art. 9.De voorzitter wijst de secretaris van het Directiecomité aan.
Bij gebrek aan secretaris wijst de voorzitter een andere ambtenaar aan die de functie zal waarnemen.
De secretaris vervult zijn opdracht onder het gezag en de leiding van de voorzitter; hij is verantwoordelijk voor het archief van het Directiecomité.
Art. 10.De secretaris staat in voor het opstellen van de notulen.
Deze worden aan de leden toegezonden. De leden bezorgen binnen zeven werkdagen na ontvangst ervan hun schriftelijke opmerkingen aan het secretariaat. De notulen worden aan het Directiecomité ter goedkeuring voorgelegd, op de eerste zitting die volgt op de afloop van hoger vermelde termijn. Deze worden in het Nederlands en het Frans opgesteld.
Indien de goede werking van de dienst dit vereist kan het Directiecomité evenwel bij meerderheid van de aanwezige leden beslissen om een versnelde procedure toe te passen voor één of meerdere punten van de notulen, zoals bijvoorbeeld mondelinge goedkeuring na afloop zelf van de bespreking van het (of van de) desbetreffende punt(en).
Art. 11.De documenten, de beraadslagingen en de notulen van het Directiecomité in het kader van de uitoefening van de bevoegdheden van de Directieraad zoals bedoeld in artikel 6, zijn vertrouwelijk; alle personen die er bij het uitoefenen van hun functie kennis van krijgen zijn tot geheimhouding verplicht.
Art. 12.Het Directiecomité beraadslaagt slechts geldig wanneer ten minste de helft van de stemgerechtigde leden en ten minste de helft van de stemgerechtigde leden per taalrol aanwezig zijn.
Niettemin, indien het Directiecomité reeds éénmaal werd bijeengeroepen zonder dat één dezer quota's werd bereikt, kan deze, na een tweede oproeping, over die onderwerpen geldig beraadslagen, welke voor de tweede maal op de agenda voorkomen, ongeacht het aantal aanwezige leden.
De tweede uitnodiging zal volgens de beschikkingen voorzien voor de gewone oproeping uitgevoerd worden. Hierin zal vermeld worden dat het Directiecomité voor de tweede maal wordt bijeengeroepen om over de agenda te beraadslagen. De oproeping zal de tekst van de voornoemde alinea aanhalen.
Art. 13.Op verzoek van één of meerdere leden en mits het akkoord wordt verkregen van de meerderheid van de leden, kan elk punt dat ingeschreven is op de agenda het voorwerp uitmaken van een stemming.
De stemming is geheim voor elk voorstel van individuele beslissing ten aanzien van een personeelslid en rangschikking van kandidaten die moet opgemaakt worden na algemene bespreking.
Het Directiecomité beslist bij gewone meerderheid der uitgebrachte stemmen, onthoudingen worden niet in rekening gebracht. Bij staking van stemmen, behalve geheime stemming, is de stem van de voorzitter van de vergadering doorslaggevend.
Bij staking van stemmen bij geheime stemming is het voorstel verworpen en kunnen andere voorstellen kunnen ter geheime stemming worden voorgelegd.
Art. 14.Dit huishoudelijk reglement is aangenomen door het Directiecomité op zijn vergadering van 12 januari 2010 en goedgekeurd door de Minister op 25 januari 2010.
Het treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 25 januari 2010.
De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX