gepubliceerd op 22 oktober 2002
Ministerieel besluit tot vaststelling van de procedure- en **** van de Commissie en het permanent secretariaat, bedoeld in het artikel 130 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de Dienst Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, &****; 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
23 SEPTEMBER 2002. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de procedure- en **** van de Commissie en het permanent secretariaat, bedoeld in het artikel 130 van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
De **** van Binnenlandse Zaken, Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en verwijdering van vreemdelingen, inzonderheid op artikel 74/8, § 2, ingevoegd bij de wet van 15 juli 1996;
Gelet op het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, inzonderheid op artikel 130;
Gelet op de wetten op de **** van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat, aangezien het koninklijk besluit van 2 augustus 2002 in werking is getreden op 22 september 2002, het onderhavig besluit binnen de kortst mogelijke tijd moet worden uitgevaardigd om de werking van de Commissie, opgericht bij dit koninklijk besluit, mogelijk te maken, Besluit : HOOFDSTUK ****. - **** van de klacht
Artikel 1.De klacht wordt schriftelijk opgemaakt, hetzij in een van de officiële **** landstalen, hetzij in de moedertaal van de bewoner en wordt ondertekend en gedagtekend door de bewoner die de klacht indient.
Het permanent secretariaat doet, indien nodig, de klacht vertalen door een vertaler.
Art. 2.De klacht wordt door de bewoner die de klacht indient overhandigd aan een medewerker van het permanent secretariaat van de Commissie, tijdens een in het centrum geörganiseerde permanentie, of wordt op vraag van de bewoner, door bemiddeling van de ****, zonder verwijl, aan het permanent secretariaat toegezonden of per drager bezorgd.
De bewoner die verzoekt om de **** verzending van zijn klacht, kan aan de **** eveneens vragen de klacht per fax te verzenden aan het permanent secretariaat. **** **** kan weigeren hieraan gevolg te geven indien de **** onterecht wordt ingeroepen.
In dat geval moet hij zijn beslissing schriftelijk motiveren en dit document overhandigen, tegen ontvangstbewijs, aan de bewoner.
**** in de bovenvermelde gevallen door de bewoner om de bemiddeling van de **** wordt gevraagd, geeft hij aan de bewoner een schriftelijke bevestiging van de dag en het uur van de verzending, het bezorgen per drager of het toezenden per fax.
Art. 3.De bewoner moet door de **** in de mogelijkheid gesteld worden om een klacht in te dienen bij het permanent secretariaat tijdens een in het centrum geörganiseerde permanentie. **** **** moet tevens het nodige doen opdat, wanneer op zijn bemiddeling een beroep wordt gedaan, de klacht aan het permanent secretariaat binnen de kortst mogelijke tijd wordt toegezonden.
Art. 4.Het permanent secretariaat bevestigt schriftelijk de ontvangst van de klacht, onmiddellijk of binnen één werkdag nadat de klacht bij haar is toegekomen. De datum van de fax of de datum van de bevestiging van de ontvangst door het permanent secretariaat, geldt als datum van de indiening van de klacht. HOOFDSTUK ****. - **** ****
Art. 5.Het secretariaat behandelt de klachten en wint bijkomende informatie in van de betrokken partijen, indien het dit nuttig acht.
Art. 6.Het secretariaat toetst de volgende **** : 1) Heeft de klacht betrekking op een beslissing of feiten met betrekking tot de toepassing van het koninklijk besluit van 2 augustus 2002, houdende vaststelling van het regime en de ****, toepasbaar op de plaatsen gelegen op het Belgisch grondgebied, beheerd door de **** Vreemdelingenzaken, waar een vreemdeling wordt opgesloten, ter beschikking gesteld van de regering of vastgehouden, overeenkomstig de bepalingen vermeld in artikel 74/8, § 1, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen;2) Heeft de klacht betrekking op een beslissing die genomen werd of feiten die zich hebben voorgedaan ten laatste vijf dagen vóór de indiening van de klacht;3) Voldoet de klacht aan de **** bepaald in de artikelen 1 en 2.
Art. 7.Het secretariaat beslist over de ontvankelijkheid van de klacht binnen de kortst mogelijke tijd.
Art. 8.Indien het secretariaat het nuttig acht, kan het pogen te bemiddelen tussen de betrokken partijen.
Art. 9.Indien een minnelijke schikking wordt bekomen, trekt de bewoner, die de klacht heeft ingediend, deze schriftelijk in en wordt het dossier afgesloten.
Art. 10.Indien het secretariaat beslist dat de klacht onontvankelijk is, wordt het dossier afgesloten. Indien het secretariaat beslist dat de klacht geheel of gedeeltelijk ontvankelijk is, wordt het dossier dezelfde dag doorgestuurd naar de Commissie.
Art. 11.Indien het dossier is doorgestuurd naar de Commissie, kan het secretariaat, in de gevallen dat zij dat nuttig acht, blijven bemiddelen tussen de betrokken partijen om een minnelijke schikking te bekomen.
Art. 12.Indien een minnelijke schikking wordt bekomen, trekt de bewoner die de klacht heeft ingediend deze schriftelijk in en wordt het dossier afgesloten. HOOFDSTUK ****. - **** ****
Art. 13.De Commissie beslist over de gegrondheid van de klacht binnen de kortst mogelijke tijd.
Art. 14.De Commissie behandelt de klacht op basis van het dossier dat opgesteld is door het secretariaat. Indien zij van oordeel is dat het dossier, opgemaakt door het secretariaat, onvolledig is, kan zij beslissen bijkomende informatie in te winnen van de betrokken partijen. HOOFDSTUK ****. - Het permanent secretariaat
Art. 15.Het permanent secretariaat wordt opgericht door de voorzit(s)ter van het **** van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken.
Hij/zij duidt voldoende personeelsleden van beide **** aan om binnen een redelijke termijn de klachten te kunnen behandelen. HOOFDSTUK ****. - De leden van de Commissie
Art. 16.De leden van de ****, inbegrepen de voorzitter, worden benoemd, voor een periode van 5 jaar, door de Minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft.
Art. 17.De leden van de Commissie moeten de leeftijd van dertig jaar hebben bereikt en de **** nationaliteit hebben.
Art. 18.De Commissie kan zetelen mits drie leden aanwezig zijn en beslist met meerderheid van stemmen.
Art. 19.Het secretariaat organiseert de werkzaamheden en bepaalt de samenstelling van de Commissie, naargelang de beschikbaarheid van de leden.
****, 23 september 2002.
De **** van Binnenlandse ****, ****. ****