Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 28 april 2014
gepubliceerd op 20 augustus 2014

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2012, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2014200686
pub.
20/08/2014
prom.
28/04/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 APRIL 2014. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2012, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2012, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 28 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het hotelbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 20 december 2012 Wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008 houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector (Overeenkomst geregistreerd op 1 februari 2013 onder het nummer 113214/CO/302)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "werknemers" verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werknemers die bezoldigd worden op basis van een vast uur- of maandloon.

Art. 2.Bijlage 3 "Reglement van de classificatiecommissie" bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 april 2008, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, houdende de toepassing van de functieclassificatie in de horecasector, geregistreerd op 29 april 2008 onder het nummer 88102 en meermaals gewijzigd wordt vervangen als volgt : "Bijlage 3 : Reglement classificatiecommissie Paritair Comité voor het hotelbedrijf Bevoegdheid

Artikel 1.De classificatiecommissie is een emanatie van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf en fungeert zowel als verzoeningsbureau uitsluiten wanneer het gaat om conflicten in een onderneming tussen werknemer en werkgever over de toepassing van de functieclassificatie op ondernemingsvlak, en als werkgroep die advies uitbrengt aan het Paritair Comité voor het hotelbedrijf wanneer nieuwe referentiefuncties dienen beschreven en gewogen te worden.

Het Paritair Comité voor het hotelbedrijf kan op ieder ogenblik een dossier dat in behandeling is bij de commissie naar zich toe trekken.

Samenstelling

Art. 2.a. De classificatiecommissie is samengesteld uit 7 leden en zeven plaatsvervangers van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, aangeduid door de werknemersorganisaties, en 7 leden en 7 plaatsvervangers van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, aangeduid door de werkgeversorganisaties. b. De commissie beraadslaagt en adviseert alleen dan geldig, wanneer tenminste 3 leden die de werkgevers vertegenwoordigen en tenminste 3 leden die de werknemers vertegenwoordigen, aanwezig zijn.c. Als voorzitter van de classificatiecommissie fungeert de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.d. de classificatiecommissie wordt bijgestaan door een secretaris die geen stemrecht heeft en aangeduid wordt door de raad van bestuur van het "Waarborg en Sociaal Fonds Horeca en aanverwante bedrijven".e. De classificatiecommissie kan zich in voorkomende gevallen laten bijstaan door een expert van de systeemhouder die als externe deskundige geen deel uitmaakt van de classificatiecommissie en geen stemrecht heeft. Opdracht van de commissie

Art. 3.De commissie zal in ieder individueel dossier onderzoeken of; - de feitelijke functie-inhoud overeenstemt met de toegewezen referentiefunctie; - de procedure met betrekking tot de inschaling van de werknemer werd gerespecteerd.

Op basis van de beschreven hoofdtaken van de referentiefunctie en hun respectievelijke wegingen zal de commissie een gemotiveerd advies formuleren.

Wanneer de beschrijving van de bestaande referentiefunctie geen oplossing biedt aan de vraag van de werknemer en/of de werkgever en wanneer een meerderheid van de commissie, zoals bepaald in artikel 14 van het reglement zich hierover gunstig uitspreekt, zal beroep gedaan worden op de expert bedoeld in artikel 2, punt f.

De leden van de commissie zullen vermijden dat het aantal referentiefuncties te sterk aangroeit, dermate dat het pakket hoofdtaken van verschillende bij elkaar aansluitende referentiefuncties nog nauwelijks van elkaar verschilt.

De commissie dient te vermijden dat de oplossing van een concreet dossier op het vlak van een onderneming en dit door de creatie van een nieuwe referentiefunctie, problemen zou scheppen in andere ondernemingen.

De commissie zal een nieuwe referentiefunctie toetsen aan het bestaande systeem.

Als optimale situatie kan voorop gesteld worden dat een nieuwe referentiefunctie die aansluit bij een bestaande referentiefunctie, na weging zou kunnen ondergebracht worden in een andere loonklasse.

Alleen in dit laatste geval kan er sprake zijn van onderhoud van het bestaande systeem. In alle andere gevallen zal het een differentiatie zijn van een bestaande referentiefunctie maar zonder dat zij het systeem vervolledigt, tenzij het gaat om een functie die geïsoleerd is en derhalve geen enkele invloed uitoefent op enig andere functie.

De commissie zal logistiek en financieel ondersteund worden door het "Waarborg en Sociaal Fonds Horeca". Deze laatste zal in het kader van haar jaarlijkse begroting een bedrag voorzien die de werking van de commissie moet mogelijk maken.

Opdracht van de secretaris van de commissie

Art. 4.De secretaris van de commissie rapporteert over de dossiers die ingediend werden bij de commissie alleen naar de voorzitter en de leden van de commissie die, zoals voorzien in artikel 15 van het reglement, verplicht zijn tot geheimhouding. 1. Naar de voorzitter van de commissie toe - hij bepaalt, in overleg met de voorzitter, de data van de vergaderingen; - hij bepaalt in overleg met de voorzitter van de commissie de agenda van de vergadering. De dossiers vermeld op de agenda worden gerubriceerd onder "te behandelen in verzoening" of "te behandelen voor advies" telkenmale met vermelding van de naam van de indiener van het verzoek- of bezwaarschrift, de referentiefunctie waarover het gaat, de datum van indiening van het verzoek- of bezwaarschrift en de hoeveelste maal het dossier werd geagendeerd.

Eenzelfde dossier kan evenwel op achtereenvolgende vergaderingen in bezwaar en in verzoek behandeld worden; - hij legt ter goedkeuring het verslag van de vergadering; - hij maakt aan de voorzitter van het paritair Comité de nodige ontwerp-collectieve arbeidsovereenkomsten over wanneer een nieuwe referentiefunctie werd beschreven en gewogen. 2. Naar de leden van de commissie toe - hij nodigt de effectieve en plaatsvervangende leden uit voor iedere vergadering. Het effectieve lid dat niet kan aanwezig zijn op een vergadering, zorgt er zelf voor dat een plaatsvervangend lid op de vergadering aanwezig is.

Een effectief en een plaatsvervangend lid kunnen op dezelfde vergadering aanwezig zijn, deze laatste evenwel als waarnemer zonder stemrecht; - hij maakt aan ieder lid van de commissie de nodige stukken over van ieder dossier en dit tenminste 14 kalenderdagen voor de vergadering.

Alleen volledige dossiers worden aan de leden van de commissie overgemaakt; - hij formuleert een gemotiveerd administratief pre-advies; - hij houdt de aanwezigheidslijsten bij; - op uitdrukkelijke vraag van de leden van de commissie nodigt hij de partijen uit om gehoord te worden; - hij verstuurt naar de effectieve en plaatsvervangende leden van de commissie de verslagen van de vergaderingen; - op uitdrukkelijke vraag van de leden van de commissie nodigt hij de expert uit; - hij geeft opdracht tot betaling van de verplaatsingsvergoedingen van de leden van de commissie. 3. Administratieve taken van de secretaris van de commissie Opvolging van de procedure : 1.melding van ontvangt van bezwaar- of verzoekschrift (8 kalenderdagen); 2. melding van aanvaarding of tekorten (30 kalenderdagen na ontvangstmelding);3. periode om tekorten aan te vullen (30 kalenderdagen);4. eerste agendering van het dossier met administratief pre-advies Wat aanleiding geeft tot volgende besluiten van de commissie - akkoord met pre-advies; - pre-advies wordt ter zitting gewijzigd zonder partijen gehoord te hebben; - partijen moeten gehoord worden; - dossier wordt verwezen naar de expert.

Volgens hogere vermelde besluiten neemt de secretaris de volgende acties : - pre-advies wordt advies en ter kennis gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter; - pre-advies wordt aangepast tot advies en ter kennis gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter; - partijen worden uitgenodigd voor de volgende vergadering, na partijen gehoord te hebben wordt het pre-advies uitgewerkt door de commissie tot een advies dat ter kennis wordt gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter; - de expert wordt schriftelijk in kennis gesteld van zijn opdracht. Na advies van de expert, wordt het pre-advies uitgewerkt door de commissie tot een advies dat ter kennis wordt gebracht van partijen na ondertekening door de voorzitter.

Het advies dient gemotiveerd te zijn en dient ingangsdatum te bepalen.

Indien over een advies gestemd wordt en er is staking van stemmen, zal het tijdens een volgende vergadering in heroverweging genomen worden.

Dit dossier zal apart op de agenda vermeld worden.

Opdracht van de expert Art. 5. - de raad van bestuur van het "Waarborg en Sociaal Fonds Horeca" gaf opdracht aan de N.V. Berenschot om te fungeren als expert van de commissie; - die opdracht houdt onder meer in : 1. de classificatiebeheerder te coachen, dit impliceert dat de N.V. Berenschot aan de secretaris van de commissie de nodige opleiding geeft en instrumenten ter beschikking stelt om de ingediende bezwaar- en verzoekschriften af te handelen en als klankbord fungeert in het proces van afhandeling van de ingediende dossiers; 2. te fungeren als expert voor ieder bezwaar- en verzoekschrift telkenmale de leden van de commissie het nodig achten hem te horen;3. de formele opdrachten inzake beschrijving en weging van functies uit te oefenen. - de expert zal geen rechtstreeks opdrachten ontvangen van werkgevers en werknemers tenzij hij hiervoor de schriftelijke toestemming heeft van de commissie; - de expert zal uitsluitend rapporteren naar de commissie via de voorzitter en/of de secretaris van de commissie.

Procedure

Art. 6.§ 1. Nadat de werknemer, eventueel samen met een syndicaal vertegenwoordiger, schriftelijk zijn bezwaren heeft kenbaar gemaakt tegen de hem toegewezen referentiefunctie en de daaraan gekoppelde functiecategorie, bij zijn hiërarchische leiding en/of bij de personeelsdirecteur en/of zijn werkgever en er binnen de 30 kalenderdagen geen akkoord kan gevonden worden, kan de werknemer en/of de syndicaal vertegenwoordiger binnen de 60 dagen nadat het bezwaar aan de werkgever werd betekend, advies inwinnen van de classificatiecommissie.

De vraag om advies wordt aanhangig gemaakt door het indienen van een ondertekend en gedagtekend bezwaarschrift bij de secretaris van de classificatiecommissie. Het bezwaarschrift dient op een speciaal daartoe bestemd formulier ingediend te worden, dat verkrijgbaar is bij de secretaris van de classificatiecommissie of bij de werkgevers- of werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf. § 2. Indien een werkgever een werknemer in dienst neemt en vaststelt dat in de lijst van de referentiefuncties geen enkele functie overeenstemt met de functie zoals zij in zijn onderneming zal moeten uitgeoefend worden, dient hij een ondertekend en gedagtekend verzoekschrift tot onderzoek van de functie in te dienen bij de secretaris van de classificatiecommissie en dit binnen een termijn van 90 kalenderdagen na datum van indiensttreding van de werknemer. Het verzoekschrift tot onderzoek dient op een speciaal daartoe bestemd formulier ingediend te worden, dat verkrijgbaar is bij de secretaris van de classificatiecommissie.

Art. 7.§ 1. Het bezwaarschrift dient tenminste de hiernavolgende vermeldingen te omvatten : a. naam, voornaam en woonplaats van de werknemer;b. naam, voornaam en woonplaats van de werkgever;c. naam en adres van de onderneming;d. indien de werknemer zich wil laten bijstaan, naam en adres van de persoon die hem zal bijstaan;e. de functiebenaming en de functieomschrijving waarin de werknemer werd ingedeeld;f. een nauwkeurig gemotiveerde omschrijving van het bezwaar en/of het eventueel gaat om een betwisting over de functiebenaming, de functieomschrijving of beiden. § 2. Het verzoekschrift tot onderzoek dient tenminste de hiernavolgende vermeldingen te bevatten : a. naam, voornaam en woonplaats van de werkgever;b. naam, voornaam en woonplaats van de werknemer;c. naam en adres van de onderneming;d. de functie die de onderneming die met geen enkele functie overeenstemt in de lijst van de referentiefunctie;e. een nauwkeurige beschrijving van de functie in de onderneming.

Art. 8.De secretaris bevestigt binnen de 8 kalenderdagen de ontvangst van het door de werknemer ingediende bezwaarschrift of het door de werkgever ingediende verzoekschrift tot onderzoek aan respectievelijk de werknemer en de werkgever.

Art. 9.Binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het door de werknemer ingediende bezwaarschrift of na ontvangst van het door de werkgever ingediende verzoekschrift tot onderzoek, stuurt de secretaris een bericht met de vermelding of het bezwaarschrift of verzoekschrift al dan niet beantwoordt aan de in de artikelen 6 en 7 bepaalde voorwaarden; bij onvolledigheid zal hij zijn opmerkingen formuleren en stelt hij de werknemer of werkgever in de gelegenheid om binnen de 30 kalenderdagen na het bericht van de secretaris, het bezwaar- of verzoekschrift aan te vullen of te verduidelijken.

Art. 10.De secretaris maakt een kopie van het bezwaarschrift of verzoekschrift, eventueel aangevuld of verduidelijkt over aan de voorzitter en de leden van de classificatiecommissie. Een kopie van het bezwaarschrift maakt hij daarnaast ook over aan de werkgever.

Art. 11.Na ontvangst van alle gegevens vermeld in artikel 7 van dit reglement, nodigt de voorzitter de leden van de classificatiecommissie uit op een zitting om de ingediende bezwaarschriften of verzoekschriften tot onderzoek in behandeling te nemen. Indien nodig worden ook betrokken partijen uitgenodigd.

De secretaris verstuurt de uitnodiging voor de vergadering tenminste 14 dagen voor de zitting.

Art. 12.Het advies in verband met een bezwaarschrift zal ter zitting genotuleerd en getekend worden door de voorzitter en secretaris van de classificatiecommissie en ter kennis gebracht worden van de partijen die bij het geschil betrokken zijn.

Art. 13.De classificatiecommissie brengt advies uit binnen de twee maanden die volgen op de zitting waarin het bezwaarschrift of het verzoekschrift in behandeling werd genomen. De classificatiecommissie kan vooraleer zij een advies formuleert, het oordeel inwinnen van een deskundige die indien nodig ter zitting kan aanwezig zijn. Het advies dient de gronden te bevatten waarop zij berust en dient de ingangsdatum te bepalen.

Art. 14.Elk advies van de classificatiecommissie wordt genomen met een dubbele meerderheid die bestaat uit een eenvoudige meerderheid van stemmen van de aanwezige leden en/of plaatsvervangers van de werknemersorganisaties.

Bij staking van stemmen vindt er een heroverweging plaats na eventueel advies ingewonnen te hebben bij de expert, die dient te leiden tot een meerderheidsstandpunt.

Art. 15.Voorzitter, secretaris, leden en hun plaatsvervangers zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen als gevolg van het beroep of het verzoek tot onderzoek hen ter kennis komt. Elke inbreuk op de geheimhouding zal gemeld worden aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf die de feiten voorlegt aan het paritair comité, die een lid van de commissie kan uitsluiten. De organisatie die het uitgesloten lid heeft voorgedragen zal voorzien in zijn vervanging.".

Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 20 december 2012. Zij wordt gesloten voor een onbepaalde duur.Ze kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een opzeggingstermijn van drie maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf en de daarin vertegenwoordigde organisaties.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 28 april 2014.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^