Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 maart 2024
gepubliceerd op 30 april 2024

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten, betreffende de wijziging en coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de instelling van een sociaal fonds

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2024201210
pub.
30/04/2024
prom.
26/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 MAART 2024. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten, betreffende de wijziging en coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de instelling van een sociaal fonds (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten, betreffende de wijziging en coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de instelling van een sociaal fonds.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 maart 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten Collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2023 Wijziging en coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de instelling van een sociaal fonds (Overeenkomst geregistreerd op 7 november 2023 onder het nummer 183609/CO/142.04)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers, arbeiders en arbeidsters van de ondernemingen die ressorteren onder de bevoegdheid van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten.

Onder "arbeiders" wordt verstaan : de mannelijke en vrouwelijke werklieden.

Art. 2.Het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten besluit, bij toepassing van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, een fonds voor bestaanszekerheid op te richten, waarvan de statuten hierna zij vastgelegd.

Art. 3.Tenzij anders bepaald, treedt deze collectieve arbeidsovereenkomst in werking op 1 september 2023 en wordt gesloten voor een onbepaalde tijd.

Zij kan worden opgezegd mits een opzegging van zes maand, bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten, ingaande op de eerste dag van het burgerlijk kwartaal dat volgt op de opzegging.

Art. 4.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst tot wijziging en coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de instelling van een sociaal fonds van 16 december 2022, geregistreerd onder het nummer 177585/CO/142.04 en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 18 juni 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/06/2023 pub. 30/06/2023 numac 2023202680 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 januari 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de luchtvaartmaatschappijen, betreffende de initiatieven voor 2023-2024 ten gunste van de tewerkstelling en de opleiding van de risicogroepen type koninklijk besluit prom. 18/06/2023 pub. 30/06/2023 numac 2023202733 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 19 januari 2023, gesloten in het Paritair Comité voor het tuinbouwbedrijf, betreffende de maatregelen ten gunste van de risicogroepen type koninklijk besluit prom. 18/06/2023 pub. 03/07/2023 numac 2023202845 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 juni 2022, gesloten in het Nationaal Paritair Comité voor de sport, betreffende de arbeids- en loonvoorwaarden van de betaalde voetbalspelers sluiten (Belgisch Staatsblad van 30 juni 2023).

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 maart 2024.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 oktober 2023, gesloten in het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten, betreffende de wijziging en coördinatie van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de instelling van een sociaal fonds GECOÖRDINEERD STATUTEN HOOFDSTUK I. - Benaming, zetel doel, duur

Artikel 1.Met ingang van 1 januari 2005 wordt een fonds voor bestaanszekerheid opgericht, genaamd "Sociaal Fonds voor de ondernemingen voor de terugwinning van allerlei producten", verder het fonds genoemd.

Art. 2.De maatschappelijke zetel van het fonds is gevestigd in BluePoint Brussels, gelegen te 1030 Brussel, Auguste Reyerslaan 80.

Hij kan bij beslissing van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten (142.04), naar elke andere plaats in België worden overgebracht.

Art. 3.Het fonds heeft tot doel : 1. de inning en de invordering van de bijdragen ten laste van de in artikel 5 bedoelde werkgevers;2. de toekenning en de uitkering van aanvullende sociale voordelen;3. de bevordering van de tewerkstelling en de vorming van risicogroepen.

Art. 4.Het fonds wordt voor onbepaalde duur opgericht. HOOFDSTUK II. - Toepassingsgebied

Art. 5.Deze statuten zijn van toepassing op : a) de werkgevers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten;b) de werklieden die zij tewerkstellen in de onder a) bedoelde ondernemingen. Onder "werklieden" wordt verstaan : de werklieden en werksters, tenzij anders bepaald. HOOFDSTUK III Rechthebbenden en modaliteiten van toekenning en uitkering

Art. 6.§ 1. Bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, worden de voordelen bepaald die door het sociaal fonds zullen worden toegekend. § 2. Bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de schoot van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten en algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit, worden initiatieven ter bevordering van de vorming en de tewerkstelling van risicogroepen onder de werknemers genomen in uitvoering van de wettelijke bepalingen. HOOFDSTUK IV. - Beheer

Art. 7.Het fonds wordt beheerd door een raad van bestuur, paritair samengesteld uit vertegenwoordigers van de representatieve werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigd in het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten.

Deze raad bestaat uit twaalf leden, hetzij zes vertegenwoordigers van de werkgevers en zes vertegenwoordigers van de werknemers.

De leden van de raad van bestuur worden door het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten benoemd op voordracht van de representatieve werknemers- en werkgeversorganisaties vertegenwoordigd in het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten.

Art. 8.Elk jaar duidt de raad van bestuur onder zijn leden een voorzitter en twee ondervoorzitters aan welke samen met de secretaris van het fonds het beperkt beheerscomité uitmaken.

Het voorzitterschap wordt verzekerd door de werkgeversorganisatie.

De beide ondervoorzitters behoren tot de werknemersorganisaties.

Art. 9.De raad van bestuur wordt door zijn voorzitter vijftien dagen vooraf bijeengeroepen. De voorzitter is ertoe gehouden de raad ten minste tweemaal per jaar bijeen te roepen en telkens wanneer ten minste twee leden van de raad erom verzoeken.

De uitnodiging vermeldt de agenda.

De processen-verbaal worden de door de raad van bestuur aangeduide secretaris opgesteld en door de voorzitter van de vergadering ondertekend.

De uittreksels uit deze processen-verbaal worden door de voorzitter of twee bestuurders ondertekend.

Wanneer tot stemming moet overgegaan worden, dient een gelijk aantal leden van elke afvaardiging aan de stemming deel te nemen. Is het aantal ongelijk, dan onthoudt (onthouden) zich het jongste lid (de jongste leden).

De raad kan slechts geldig beslissen over de op de agenda gestelde kwesties en in aanwezigheid van ten minste de helft van de leden die tot de werknemersafvaardiging en ten minste de helft van de leden die tot de werkgeversafvaardiging behoren.

De beslissingen worden met de meerderheid van stemgerechtigden genomen.

Art. 10.De raad van bestuur heeft tot taak het fonds te beheren en alle maatregelen te treffen die voor zijn goede werking zijn vereist.

Hij beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden inzake het bestuur en de leiding van het fonds.

De raad van bestuur treedt in rechte op in naam van het fonds, in navolging en op verzoek van de voorzitter of van een tot dat doel afgevaardigde bestuurder.

Voor al de andere handelingen dan deze waarvoor de raad bijzondere volmachten heeft verleend, zijn de gezamenlijke handtekeningen van twee beheerders (één van werknemerszijde en één van werkgeverszijde) vereist.

De verantwoordelijkheid van de beheerders beperkt zich tot de uitvoering van hun mandaat en zij gaan geen enkele persoonlijke verbintenis aan betreffende hun bestuur ten opzichte van de verplichtingen van het fonds.

Het lid dat voor de vergadering van de Raad van bestuur belet is, kan schriftelijk of per brief of per e-mail volmacht verlenen aan een van zijn collega's behorende tot dezelfde groep (werknemers- of werkgeversgroep) om hem te vervangen. Nochtans mag geen enkel lid meer dan één andere bestuurder vertegenwoordigen.

Art. 11.De raad van bestuur stelt het secretariaat van het sociaal fonds aan voor het dagelijks beheer van het sociaal fonds, met name : - het ondertekenen van kwitanties en kwijtingen tegenover de publieke administraties; - het vertegenwoordigen van het fonds in alle handelingen en aangelegenheden bij de Staat, de federale, gewestelijke, provinciale, gemeentelijke en/of enig andere autoriteiten, bij de fiscale en sociaalrechtelijke autoriteiten, bij de Post, bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, het rechtspersonenregister en het sociaal secretariaat en bij alle andere publieke diensten (daarin begrepen, doch niet beperkt tot, (i) het ondertekenen van alle overeenkomsten of verbintenissen met of ten opzichte van deze autoriteiten, administraties, diensten of instellingen, evenals (ii) het aanvragen van alle inschrijvingen en wijzigingen bij deze autoriteiten, administraties, diensten of instellingen); - het ondertekenen, dan wel in ontvangst nemen van alle briefwisseling, pakketten, stukken, colli's, zendingen en andere communicaties (daarin begrepen, doch niet beperkt tot, het tekenen van alle ontvangstbewijzen), al dan niet aangetekend en met of zonder aangeduide geldwaarden; - de uitvoering van financiële verrichtingen bij eender welke bank of financieel organisme in België voor de rekeningen van het fonds met het oog op de uitvoering van collectieve arbeidsovereenkomsten, andere wettelijke bepalingen, door het sociaal fonds gesloten overeenkomsten of besluiten van de raad van bestuur van het fonds; - het aankopen, uitgezonderd bij overeenkomst met een duur van meer dan een kalenderjaar, van alle roerende goederen en diensten welke nodig of nuttig zijn voor de activiteiten en werkzaamheden van het fonds, per aankoop of overeenkomst (daarin begrepen, doch niet beperkt tot, het ondertekenen van offertes en bestelbonnen) in overeenstemming met het jaarlijks door de raad van bestuur goedgekeurde budget; - de uitvoering van beleggingen van fondsen overeenkomstig de door de raad van bestuur vastgestelde richtlijnen. HOOFDSTUK V. - Financiering

Art. 12.Om de financiering van de in artikel 6 bedoelde voordelen te verzekeren beschikt het fonds over de bijdragen welke door de bij artikel 5, a) bedoelde werkgevers verschuldigd zijn.

Art. 13.Het bedrag van de bijdrage wordt vastgesteld door het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten en bedraagt 2 pct. van de onbegrensde brutolonen voor het vierde trimester 2005 en 0,50 pct. vanaf 1 januari 2006.

Aan dit bedrag wordt toegevoegd : - voor de periode van 1 januari 2008 tot en met 30 september 2008 een bijdrage gelijk aan 16,50 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf het 4de trimester 2008 een bijdrage gelijk aan 12,50 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 april 2015 tot en met 31 december 2015 een bijdrage gelijk aan 8,98 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 januari 2016 tot en met 31 maart 2016 een bijdrage gelijk aan 8,36 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 april 2016 tot en met 31 december 2017 een bijdrage gelijk aan 9,86 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 januari 2018 tot en met 31 december 2018, een bijdrage gelijk aan 11,18 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 januari 2019 een bijdrage gelijk aan 10 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020, een bijdrage gelijk aan 11 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 januari 2021, een bijdrage gelijk aan 10,5 pct. van de onbegrensde brutolonen; - voor de periode van 1 juli 2022 tot en met 30 september 2022 een bijdrage gelijk aan 13,5 pct. van de onbegrensde brutolonen; - vanaf 1 oktober 2022 een bijdrage gelijk aan 11,5 pct. van de onbegrensde brutolonen.

Deze bijdrage is specifiek voor de betaling van de eindejaarspremie via het sociaal fonds bestemd.

Een buitengewone bijdrage kan door de raad van bestuur worden vastgesteld, met bepaling van de inningsen verdelingsmodaliteiten.

Deze buitengewone bijdrage moet het voorwerp uitmaken van een afzonderlijk collectieve arbeidsovereenkomst, bekrachtigd bij koninklijk besluit.

Art. 14.De inning en de invordering van de bijdragen worden door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid verzekerd, in toepassing van artikel 7 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid. HOOFDSTUK VI. - Begroting, rekeningen

Art. 15.Het boekjaar vangt aan op 1 januari en sluit af op 31 december. Nochtans zal het eerste boekjaar beginnen op 1 oktober 2005 om te eindigen op 31 december 2006.

Art. 16.Elk jaar, uiterlijk gedurende de maand december, wordt een budget voor het volgend jaar ter goedkeuring voorgelegd aan de raad van bestuur.

Art. 17.De rekeningen van het verstreken jaar worden op 31 december afgesloten. De raad van bestuur, evenals de door het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten aangeduide revisor of accountant, maken jaarlijks elk een schriftelijk verslag op betreffende de uitvoering van hun opdracht gedurende het verstreken jaar. De balans, samen met de hierboven bedoelde schriftelijke jaarverslagen, moeten elk jaar ter goedkeuring worden voorgelegd aan het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten.

Art. 18.Het fonds kan slechts bij eenparige beslissing van het Paritair Subcomité voor de terugwinning van allerlei producten worden ontbonden.

Dit laatste dient tegelijkertijd de vereffenaars te benoemen, hun bevoegdheden en hun bezoldiging vast te stellen en de bestemming van de activa van het fonds te bepalen.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 maart 2024.

De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE

^