Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 juli 2023
gepubliceerd op 28 september 2023

Koninklijk besluit tot bepaling van het voorlopige verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor het dienstjaar 2023

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2023044194
pub.
28/09/2023
prom.
21/07/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 JULI 2023. - Koninklijk besluit tot bepaling van het voorlopige verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor het dienstjaar 2023


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, inzonderheid op de artikelen 22 en 23;

Op de voordracht van Onze Minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale Loterij, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In toepassing van de artikelen 22 en 23 van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, wordt het voorlopige verdelingsplan van de subsidies voor het dienstjaar 2023 van de Nationale Loterij, geraamd op 200.000.000 euro, als volgt bepaald:

CAT. En euro - in euro

1

MATIERES VISEES DIRECTEMENT PAR LA LOI SPECIALE DU 16 JANVIER 1989


MATERIES RECHTSTREEKS DOOR DE BIJZONDERE WET VAN 16 JANUARI 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten BEDOELD


1.1

Entitées fédérées - Deetstaten (27,44%)


1.1.1

Communauté germanophone - Duitstalige Gemeenschap

462.529

1.1.2

Communauté flamande - Vlaamse Gemeenschap

33.112.487

1.1.3

Communauté française - Franse Gemeenschap

21.304.984


2

DEFINI NOMINATIVEMENT DANS LA LOI DU 19 AVRIL 2002


NOMINATIEF BEPAALD DOOR DE WET VAN 19 APRIL 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten


2.1

Direction générale Coopération au développement et Aide humanitaire (DGD) -Directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD): financement de programmes d'aide à des pays en voie de développement- financiering van programma's voor hulpverlening aan ontwikkelingslanden

84.708.565

2.2

Caisse nationale des calamités - Nationale Kas voor Rampenschade

PM

2.3

Fondation Roi Baudouin - Koning Boudewijnstichting

9.800.000


3

CONTRIBUTIONS SPECIALES A DES ASSOCIATIONS ET INSTITUTIONS INDIQUEES PAR LE ROI CONFORMEMENT A L'ARTICLE 22 DE LA LOI DU 19 AVRIL 2002


BIJZONDERE BIJDRAGEN AAN VERENIGINGEN EN INSTELLINGEN AANGEDUID DOOR DE KONING ZOALS BEDOELD IN ARTIKEL 22 VAN DE WET VAN 19 APRIL 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten


3.1

Croix-Rouge de Belgique - Belgische Rode Kruis


3.1.1

Fonctionnement - Werking

1.514.000

3.1.2

Projet rapatriement de Belges - Project Belgische gerepatrieerden

120.000

3.2

Centre antipoisons - Antigifcentrum

2.200.000

3.3

Parents d'Enfants Victimes de la Route - Ouders van Verongelukte Kinderen

205.000

3.4

Child Focus (Fonctionnement - Werking)

1.500.000

3.5

Fondation Reine Paola - Stichting Koningin Paola

260.000

3.6

Centre interfédéral pour l'égalité des chances et la lutte contre le racisme et les discriminations - Interfederaal Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding

4.198.807

3.7

Centre fédéral pour l'analyse des flux migratoires, la protection des droits fondamentaux des étrangers et la lutte contre la traite des êtres humains - Federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel

1.049.702

3.8

Institut pour l'Egalité des Femmes et des Hommes - Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen

150.000

3.9

Service interfédéral de lutte contre la pauvreté, la précarité et l'exclusion sociale - Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting

200.000

3.10

Centre International de Recherche sur le Cancer à Lyon - Internationaal Centrum voor Kankeronderzoek te Lyon

755.842

3.11

WWF Belgium (projet - project)

100.000

3.12

Centres d'hébergement - Opvangtehuizen

495.000

3.13

Régie des Bâtiments (patrimoine national) - Regie der Gebouwen (nationaal patrimonium)

3.087.872

3.14

Sexual Assault Referral Centres (projet - project)

1.616.180

3.15

lnnovation sociale dans la lutte contre la vie sans abri et logements de transit - Sociale innovatie in de strijd tegen dakloosheid en transitwoningen

1.275.725

3.16

Fonds anti-cancer - Antikankerfonds - My Cancer Navigator

200.000

3.17

Mémoire d'Auschwitz - Auschwitz in Gedachtenis

240.000

3.18

Théâtre royal de la Monnaie - Koninklijke Muntschouwburg

1.488.750

3.19

Palais des Beaux-Arts, Bozar - Paleis voor Schone Kunsten, Bozar

3.095.000

3.20

Orchestre national de Belgique - Nationaal Orkest van België

1.483.500

3.21

Flagey

250.000

3.22

Europalia

500.000

3.23

Cinémathèque royale de Belgique - Koninklijk Belgisch Filmarchief

600.000

3.24

Institut Royal pour le patrimoine artistique - Koninklijk Instituut voor het kunstpatrimonium (projet - project)

250.000

3.25

Talents Olympiques (projets) - Olympic Talents (projecten) - (ABCD Commission - Commissie)

1.500.000

3.26

COIB - BOIC (Fonctionnement - Werking )

1.855.000

3.27

Belgian Paralympic Committee (Fonctionnement - Werking)

375.000

3.28

Belgian football Lotto Red Courts (projet - project)

200.000

3.29

Initiatives et projets dans le cadre du développement du sport féminin de haut niveau- Initiatieven en projecten in het kader van de ontwikkeling van de vrouwensport op hoog niveau

1.000.000

4

APPELS A PROJETS - PROJECTOPROEPEN


4.1

Appel à projets 'Lutte contre la pauvreté et inclusion sociale' - Projectoproep 'Armoedebestrijding en sociale inclusie'

1.500.000

4.2

Appel à projets 'Développement Durable' - Projectoproep 'Duurzame Ontwikkeling'

1.500.000


5

AUTRES PROJETS D`INTERET PUBLIC


OVERIGE PROJECTEN VAN ALGEMEEN BELANG


5.1

PRESTIGE NATIONAL - NATIONAAL FRESTIGE

11.496.057

5.2

Concours MusicaI International Reine Elisabeth de Belgique - Internationale Muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België (projet - project)

200.000

5.3

Festival van Vlaanderen (projet - project)

259.000

5.4

Les Festivals de Wallonie (projet - project)

191.000

5.5

Belgian Sports Federations & Belgian National Teams

2.700.000

5.6

Proximity - Initiatives locales - Locale initiatieven

1.000.000

5.7

Initiatives et projets dans le cadre du projet "l'histoire des Belges - 2030" - Initiatieven en projecten in het kader van het project "Geschiedenis der Belgen - 2030"

PM


TOTAL - TOTAAL :

200.000.000


Art. 2.In de tabel in artikel 1 van dit koninklijk besluit wordt elke subsidie ingedeeld in categorie 1, 2, 3, 4 of 5, naargelang haar wettelijke en reglementaire basis.

Categorie 1: begunstigde bepaald door de bijzondere financierings wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.

Categorie 2: begunstigde nominatief vermeld in artikel 22 van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten.

Categorie 3: bijzondere bijdragen aan organisaties en instellingen bepaald door de Koning, zoals vastgelegd in de artikelen 22 tot 24 van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten.

Categorie 4: projectoproepen, in overeenstemming met artikel 23 van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten en artikel 33 van het beheerscontract van de Nationale Loterij.

Categorie 5: andere projecten van algemeen belang, in overeenstemming met artikel 23 van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten, gegroepeerd in de rubriek "Nationaal Prestige".

Art. 3.Onverminderd de controle die de Belgische Staat het recht heeft om te verrichten, kan de Nationale Loterij van haar kant eveneens alle controles uitvoeren die zij noodzakelijk acht voor elk subsidiedossier dat zij behandelt.

Wat betreft categorie 1, verricht de Nationale Loterij geen controle over de aanwending van de subsidiegelden. Een transparante communicatie daarover is echter nuttig.

In het geval waarin een subsidie betrekking heeft op een instantie die rechtstreeks door de Staat wordt gecontroleerd, kan de Nationale Loterij steunen op de bevoegde controleorganen van de Staat. Voor de Koning Boudewijnstichting kan de controle gebaseerd zijn op een gedetailleerd activiteiten- en financieel verslag.

Voor de overige subsidies kan de Nationale Loterij een controle verrichten volgens de regels die zij heeft vastgelegd, of volgens de regels die werden overeengekomen op het moment van de subsidietoekenning.

Art. 4.De voorschotten op de werkingssubsidies waarvan sommige organisaties genieten, mogen op 30 juni 2023 geen 50% en op 31 december 2023 geen 80% van het bedrag dat wordt aangegeven in dit koninklijk besluit overschrijden. De overblijvende 20% wordt vereffend na publicatie in het Belgisch Staatsblad van het koninklijk besluit tot bepaling van het definitief verdelingsplan van de subsidies van de Nationale Loterij voor het dienstjaar 2023.

Art. 5.De verdeling tussen de betrokken organisaties in de categorieën 5.3, 5.5 en 5.6 is het onderwerp van een nota aan het Subsidiecomité.

Art. 6.De verdeling tussen de betrokken organisaties in de categorie 5.6 gebeurt op basis van het aantal inwoners per provincie.

Art. 7.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 8.De Vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale Loterij is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 juli 2023.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale Loterij, V. VAN PETEGHEM

^