gepubliceerd op 17 januari 2014
Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het vierde bijvoegsel bij het beheerscontract voor de periode 2008-2012, gesloten tussen de Staat en de n.v. Infrabel
21 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het vierde bijvoegsel bij het beheerscontract voor de periode 2008-2012, gesloten tussen de Staat en de n.v. Infrabel
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikelen 4 en 5;
Gelet op het advies van het Raadgevend Comité van de Gebruikers bij de NMBS-groep, gegeven op 9 december 2013;
Gelet op de goedkeuring door de Raad van Bestuur van n.v. Infrabel, gegeven op 17 december 2013;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 10 december 2013;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 17 december 2013;
Gelet op het advies van de Nationale Paritaire Commissie, gegeven op 13 december 2013;
Op de voordracht van de Minister van Overheidsbedrijven en van de Staatssecretaris voor Mobiliteit en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het als bijlage bij dit besluit gevoegde vierde bijvoegsel bij het beheerscontract voor de periode 2008-2012, gesloten tussen de Staat en de n.v. Infrabel, wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 31 december 2013.
Art. 3.De minister bevoegd voor Overheidsbedrijven en de minister bevoegd voor Mobiliteit zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 21 december 2013.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Overheidsbedrijven, J.-P. LABILLE De Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET
Bijlage bij het koninklijk besluit van 21 december 2013 houdende goedkeuring van het vierde bijvoegsel bij het beheerscontract voor de periode 2008-2012, gesloten tussen de Staat en de n.v. Infrabel Vierde bijvoegsel bij het beheerscontract voor de periode 2008-2012, afgesloten tussen de Staat en de n.v. Infrabel De preambule wordt als volgt aangevuld : « Volgens de bepalingen van artikel 5, § 3, 2e alinea van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, wordt dit beheerscontract van rechtswege verlengd tot op het ogenblik dat een nieuw beheerscontract in werking is getreden.
Tenzij anders vermeld, worden de doelstellingen en referentiekaders van dit beheerscontract mutatis mutandis verlengd in 2013. ».
Artikel 6, volgende zinnen worden toegevoegd : « Minimaal te respecteren normen worden vastgelegd voor de opmaak van een robuuste treindienst voor publieke dienstverlening. De afspraken dienaangaande - die dus exclusief betrekking hebben op nationaal reizigersvervoer - worden in gemeenschappelijk overleg in een overeenkomst vastgelegd tussen Infrabel en de NMBS. ».
Artikel 12 wordt vervangen als volgt : « Infrabel heeft een studie aangevat om de bij de berekening van de vergoedingen gebruikte parameters objectiever te maken. Deze studie is tevens bedoeld om de vergoedingen beter te structureren met het oog op een optimaal gebruik van de infrastructuur. In dit kader heeft Infrabel een model opgesteld voor de toerekening van de kosten aan de diverse producten, overeenkomstig de algemene methodologie die in de beslissing van 6 december 2007 van de Regulator is bepaald. Het model zal verfijnd en gaandeweg aangepast worden. Op basis van de uit dat model voortvloeiende resultaten zal Infrabel de waarde van de verschillende parameters in de berekeningsformules voor de gebruiksvergoeding onderbouwen en verfijnen. Infrabel zal een aanpassing voorstellen van de parameters die in de tariferingsformule gebruikt worden, zodat er overeenstemming wordt bereikt met de kostenbegrippen die in de Europese regelgeving zijn vooropgesteld alsook met internationaal erkende best practices in deze materie.
Volgende stappen werden reeds verwezenlijkt : - op 1/1/2010 : invoering van het ERP-systeem SAP; - 2010 : omzetting van het in 2007 ontwikkeld kostentoerekeningsmodel naar SAP; - 31/12/2010 : rapport over de methodologie van het kostenmodel in SAP en de invulling van dit model; - 31/12/2012 : uitgebreid rapport m.b.t. een eerste evaluatie van de mogelijke objectivering van de parameters.
Infrabel zet de lopende studies verder, tevens rekening houdend met de mogelijke evoluties in de Europese regelgeving en de internationaal erkende best practices. De FOD Mobiliteit en Vervoer blijft van nabij betrokken bij deze studie en zal jaarlijks een rapport ontvangen over de voortgang van de studie. Eén keer per jaar zal een overlegvergadering tussen de FOD Mobiliteit en Vervoer en Infrabel worden georganiseerd om deze voortgang te bespreken. ».
Artikel 28, 3e alinea, de 1e zin wordt vervangen als volgt : « Infrabel publiceert de integrale versie van de Netverklaring op de site www.infrabel.be. ».
Artikel 31, de eerste alinea wordt als volgt aangevuld : « Vanaf 1 januari 2013 verzekert de FOD Mobiliteit en Vervoer het secretariaat van en biedt technische ondersteuning aan het RCG. De NMBS-Holding blijft verantwoordelijk voor de centralisatie van de relaties van de NMBS-groep met het RCG. ».
Art. 45, 3e alinea, 3e zin wordt vervangen als volgt : « Dit plan somt de gekozen acties en de te bereiken doelstellingen op en bevat een stappenplan incl. planning voor een ISO 14001 certificering. ».
Artikel 45, 3e alinea, 3e zin, volgende zinnen worden toegevoegd als volgt : « In het kader van dit milieubeheersysteem ISO-14001 evalueert Infrabel periodiek de resultaten en de efficiëntie van haar milieu-initiatieven en identificeert ze systematisch interne « goodpractices ». Op basis hiervan stelt Infrabel haar milieudoelstellingen bij en streeft ze op die manier naar een continue verbetering van haar milieuprestaties. ».
Art.45, 4e alinea, volgende zin wordt toegevoegd als volgt : « Infrabel engageert zich tot bovenvermelde streefdatum voor zover de, voor de ISO 14001-certificatie noodzakelijke, milieuvergunningen tijdig kunnen bekomen worden en voor zover de ISO 14001-certificatie geen andere, aan veiligheid gerelateerde certificatieprocessen (bv.
OHSAS 18001) in het gedrang brengt. ».
Artikel 45, 5e alinea wordt vervangen als volgt : « Volgens dit stappenplan en rekening houdend met de eisen opgelegd door de ISO 14001-norm : - zal de werkplaats Bascoup een herbevestiging ontvangen van het huidig ISO 14001-certificaat tegen eind 2012; - zal de werkplaats Schaarbeek (incl. werkplaats Roeselare) dergelijke certificering bekomen tegen midden 2014; - zullen de bestaande Logistieke Centra Infrastructuur (LCI) hun certificering bekomen tegen eind 2013; - zullen de nieuwe en in aanbouw zijnde LCI de certificering bekomen uiterlijk drie jaar na hun indienststelling. ».
Artikel 46, de 1e alinea in de Franse tekst wordt vervangen als volgt : « Infrabel s'est engagée à contribuer à la réduction de la consommation globale d'énergie (hors énergie de traction) dans les bâtiments et installations du Groupe SNCB - de 7,5 % à l'horizon 2012 et - de 20 % à l'horizon 2020 par rapport à 2005. ».
Artikel 54, 8e alinea wordt vervangen als volgt : « Alvorens een beslissing wordt genomen over de uitvoering ervan, wordt voor nieuwe omvangrijke voorgestelde projecten van strategisch belang (met een kostprijs van meer dan 25 miljoen 2012) een maatschappelijke kosten-batenanalyse uitgevoerd, waarbij bij voorkeur wordt geopteerd voor een pragmatische aanpak. ».
Artikel 61 wordt aangevuld door volgende alinea : « In 2013 zal het ontvangen bedrag uit het GEN-fonds niet hoger zijn dan 213.299 k2013. ».
Artikel 62, de eerste alinea wordt aangevuld door een laatste streepje, luidend als volgt : « 2013 : 1.366.457 k2008, hetzij 1.579.028 k2013 » Artikel 62, de negende alinea, eindigend met « ... 2012 : 795.430 k2008 » wordt verplaatst en ingevoerd na de eerste alinea. Deze wordt ook aangevuld door een laatste streepje, luidend als volgt : « 2013 : 817.791 k2008, hetzij 945.010 k2013 » Artikel 62, de tiende alinea, eindigend met « ... wordt verminderd met 200.000 k2009 » wordt verplaatst en vervolledigt de tweede alinea eindigend met « ... wordt verminderd met 346.000 k2009 ».
Artikel 62, na de derde alinea, eindigend met « ... wordt verminderd met 69.616 k2010 vanaf 2010. », wordt de volgende alinea ingevoegd : « In 2010 wordt het totale toegekende bedrag aan de drie vennootschappen voor de investeringen verminderd met 15.000 k2010, waarvan 9.140 k2010 voor Infrabel, in uitvoering van de besparingsmaatregelen die van toepassing zijn voor het geheel van de NMBS-groep. ».
Artikel 62, na de zesde alinea, eindigend met « ... op de ICT-uitgaven van de Groep worden bespaard. », wordt de volgende alinea ingevoegd : « In 2013 wordt het totale toegekende bedrag aan de drie vennootschappen voor de investeringen verminderd met 125.000 k2013, waarvan 50.838 k2013 voor Infrabel, in uitvoering van de besparingsmaatregelen die van toepassing zijn voor het geheel van de NMBS-groep. ».
Een artikel 62bis, Financiering van de investeringen in de exploitatieveiligheid, wordt ingevoegd, luidend als volgt : « De klassieke investeringstoelage van Infrabel, voorzien in artikel 62, omvat in 2013 een bedrag van 122.100 k2013 voor de financiering van de ETCS-uitrusting van de infrastructuur zoals voorzien in artikel 59bis.
Infrabel verbindt zich ertoe dit bedrag alsook de eventuele opgebrachte interesten exclusief te besteden aan de verwezenlijking van het project van de ETCS-uitrusting van de infrastructuur.
De eventuele meerkosten, ongeacht de oorzaken ervan, zullen gefinancierd moeten worden binnen de beschikbare klassieke investeringstoelage van de FOD Mobiliteit en Vervoer.
Infrabel verantwoordt het gebruik van de middelen die ze ontvangt voor de investeringen in ETCS door een specifieke rubriek in het jaarlijks verslag over de uitvoering van het investeringsplan, zoals bedoeld in artikel 55. Infrabel bezorgt gelijktijdig een geactualiseerde raming van de totale kosten van het project en een evaluatie van de nog bestaande budgettaire risico's. ».
Artikel 74, na de negende alinea, eindigend met « ... die Infrabel aan deze diensten verschuldigd was. », worden de volgende twee alinea's ingevoegd : « In het kader van het volgende beheerscontract tussen de Staat en Infrabel zal naar een oplossing gezocht worden om de last op de rekeningen van de opdrachten van openbare dienst te compenseren, veroorzaakt door de heffing voor de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit en de heffing voor het Onderzoeksorgaan voor ongevallen en incidenten op het spoor.
Deze jaarlijks exploitatietoelage wordt verminderd met 5.000 k2013 in 2013 in uitvoering van de besparingsmaatregelen die van toepassing zijn voor het geheel van de NMBS-groep. ».
Artikel 74, de elfde alinea die eindigt met « en - 3.823 k2012 in 2012 »., wordt aangevuld met : « en - 3.106 k2013 in 2013. » Artikel 82, na de vierde alinea worden de volgende alinea's ingevoegd : « Tijdens het jaar 2013, en gedurende de volledige overgangsperiode naar de nieuwe structuur van de NMBS-groep (hervorming van de structuren goedgekeurd door de Ministerraad van 10 januari 2013), voert Infrabel geen enkele operatie uit die de geconsolideerde schuld van de NMBS-groep zou kunnen verhogen, met uitzondering van de door de Ministerraad goedgekeurde operaties.
De NMBS-groep rapporteert driemaandelijks aan de Staat en aan de administratie over de evolutie van de schuld. Infrabel vergadert driemaandelijks met haar regeringscommissaris om een document « monitoring van de schuld » op te stellen en stuurt dit naar de NMBS-Holding ter consolidering vóór de 15e van elke maand volgend op het kwartaal (15 april, 15 juli, 15 oktober en 15 januari). De monitoring heeft betrekking op de situatie aan het einde van het voorafgaande kwartaal. ».
Artikel 84, 3e alinea, volgende zin wordt toegevoegd : « Deze kwartaalverslagen over de voortgang van de investeringen in de ERP moeten niet langer bezorgd worden na 31 december 2012 aangezien de ERP operationeel is. ».
Artikel 95 wordt aangevuld met de volgende zin : « Om de operationele continuïteit en het evenwicht van de financiële relaties tussen de vennootschappen van de NMBS-groep te garanderen tot de datum van de inwerkingtreding van de spoorweghervorming, zullen de intragroepcontracten van kracht op 1 januari 2012 verlengd worden tot de datum van inwerkingtreding van de hervorming van de NMBS-groep of tot het sluiten van een nieuw contract over hetzelfde onderwerp. ».
Bijlage 5 - Statistieken Bijlage 5, 4e alinea wordt vervangen als volgt : « De trimestrieel te bezorgen statistieken - gedetailleerd per maand voor dat desbetreffende trimester - worden aangeleverd binnen de zes weken na de beschouwde periode. ».
Bijlage 5, de 1e alinea van rubriek A, punt 1 wordt vervangen als volgt : « De volgende gegevens worden trimestrieel - en gedetailleerd per maand voor dat desbetreffende trimester - aangeleverd, te beginnen vanaf juli 2008 : Evolutie in effectief aantal rijpaden (of ritten) en treinkm en in gepland aantal rijpaden (of ritten) en treinkm : - voor reizigers, in treinkm, per verkeerstype (binnenlands en grensoverschrijdend (L, P, IR,IC), internationaal-hogesnelheid en internationaal-klassiek); - voor reizigers, als daggemiddelde van het aantal ritten per relatie (reizigersverkeer); - voor goederen, in treinkm, per verkeerstype (klassiek, gecombineerd); - voor goederen, als daggemiddelde van het aantal ritten per as op het net, per verkeerstype. ».
Bijlage 5, rubriek A, punt 2 wordt vervangen als volgt : « De gemiddelde commerciële snelheid wordt jaarlijks geleverd : - voor reizigersvervoer, per verkeerstype (binnenlands en grensoverschrijdend (L, P, IR, IC), internationaal-hogesnelheid en internationaal-klassiek); - voor reizigersvervoer, voor 10 grote assen. ».
Bijlage 5, de 2e alinea van rubriek C, punt 3 wordt vervangen als volgt : « De volgende gegevens worden trimestrieel - en gedetailleerd per maand voor dat desbetreffende trimester - aangeleverd : - evolutie van de niet gebruikte treinpaden; - aantal geweigerde treinpaden omwille van capaciteitsschaarste. ».
Bijlage 5, de 1e alinea van rubriek D, punt 2 wordt vervangen als volgt : « De volgende gegevens worden trimestrieel - en gedetailleerd per maand voor dat desbetreffende trimester - aangeleverd : - het aantal spoorwegondernemingen die rijden op het net; - het aantal treinkm per spoorwegonderneming; - het aantal ritten per spoorwegonderneming. ».
Bijlage 6.1 - De lijst van stations en stopplaatsen en de verdeling van hun beheer onder de drie vennootschappen van de groep De bijlage 6.1 van het beheerscontract wordt vervangen door de bijlage 6.1, gevoegd bij dit bijvoegsel.
Bijlage 7 - Overzichttoelagen De bijlage 7 van het beheerscontract wordt vervangen door de bijlage 7, gevoegd bij dit bijvoegsel.
Brussel, 21 december 2013.
Directeur-generaal, L. VANSTEENKISTE Gedelegeerd bestuurder, L. LALLEMAND Staatssecretaris voor Mobiliteit, M. WATHELET Minister van Overheidsbedrijven, J.-P. LABILLE
Bijlage 6.1 - De lijst van stations en stopplaatsen en de verdeling van hun beheer onder de drie vennootschappen van de groep
NAAM INSTALLATIE - NOM DE L'INSTALLATION
DISTRICT - DISTRICT
Beheerder - Gestionnaire
Opmerking - Remarque
1
AALST
NOORDWEST
H 1
2
ANTWERPEN-BERCHEM
NOORDOOST
H
3
ANTWERPEN-CENTRAAL
NOORDOOST
H
4
ARLON
SUD-EST
H
5
ATH
SUD-OUEST
H
6
BRAINE-L'ALLEUD
SUD-OUEST
H
7
BRUGGE
NOORDWEST
H
8
BRU.-NAT.-LUCHTHAVEN
NOORDOOST
H
9
BRU.-CENT. CENTRE/CENTRUM
H
10
BRU.-CONGR. CENTRE/CENTRUM
H
11
BRU.-LUXEMBG
CENTRE/CENTRUM
H
12
BRU.-MIDI/ZUID
CENTRE/CENTRUM
H
13
BRU.-NOORD/NORD
CENTRE/CENTRUM
H
14
BRU.-SCHUMAN
CENTRE/CENTRUM
H
15
CHARLEROI-SUD
SUD-OUEST
H
16
DENDERLEEUW
NOORDWEST
H
17
DENDERMONDE
NOORDWEST
H
18
ETTERBEEK
CENTRE/CENTRUM
H
19
GEMBLOUX
SUD-EST
H
20
GENT-DAMPOORT
NOORDWEST
H
21
GENT-SINT-PIETERS
NOORDWEST
H
22
HASSELT
NOORDOOST
H
23
KORTRIJK
NOORDWEST
H
24
LEUVEN
NOORDOOST
H
25
LIBRAMONT
SUD-EST
H
26
LIEGE-GUILLEMINS
SUD-EST
H
27
LIEGE-PALAIS
SUD-EST
H
28
MECHELEN
NOORDOOST
H
29
MONS
SUD-OUEST
H
30
NAMUR
SUD-EST
H
31
NIVELLES
SUD-OUEST
H
32
OOSTENDE
NOORDWEST
H
33
OTTIGNIES
SUD-EST
H
34
SINT-NIKLAAS
NOORDWEST
H
35
TOURNAI
SUD-OUEST
H
36
VILVOORDE
NOORDOOST
H
37
ZOTTEGEM
NOORDWEST
H
38
AALTER
NOORDWEST
B 2
39
AARSCHOT
NOORDOOST
B
40
ANDENNE
SUD-EST
B
41
ANGLEUR
SUD-EST
B
42
ANS
SUD-EST
B
43
ANTOING
SUD-OUEST
B
44
ASSE
NOORDWEST
B
45
AUVELAIS
SUD-OUEST
B
46
AYWAILLE
SUD-EST
B
47
BEAURAING
SUD-EST
B
48
BEERNEM
NOORDWEST
B
49
BERTRIX
SUD-EST
B
50
BEVEREN (WAAS)
NOORDWEST
B
51
BILZEN
NOORDOOST
B
52
BINCHE
SUD-OUEST
B
53
BLANKENBERGE
NOORDWEST
B
54
BLATON
SUD-OUEST
B
55
BOMAL
SUD-EST
B
56
BOOM
NOORDOOST
B
57
BORNEM
NOORDWEST
B
58
BRAINE-LE-COMTE
SUD-OUEST
B
59
BRESSOUX
SUD-EST
B
60
BUGGENHOUT
NOORDWEST
B
61
BURST
NOORDWEST
B
62
CHATELET
SUD-OUEST
B
63
CINEY
SUD-EST
B
64
COMINES
NOORDWEST
B
65
COUVIN
SUD-OUEST
B
66
DE PANNE
NOORDWEST
B
67
DE PINTE
NOORDWEST
B
68
DEINZE
NOORDWEST
B
69
DIEST
NOORDOOST
B
70
DIKSMUIDE
NOORDWEST
B
71
DILBEEK
NOORDWEST
B
72
DINANT
SUD-EST
B
73
DUFFEL
NOORDOOST
B
74
ECAUSSINNES
SUD-OUEST
B
75
EDE
NOORDWEST
B
76
EEKLO
NOORDWEST
B
77
ENGHIEN
SUD-OUEST
B
78
EREMBODEGEM
NOORDWEST
B
79
ESSEN
NOORDOOST
B
80
EUPEN
SUD-EST
B
81
FLEMALLE-HAUTE
SUD-EST
B
82
FLEURUS
SUD-OUEST
B
83
FLORENVILLE
SUD-EST
B
84
GALMAARDEN
NOORDWEST
B
85
GEEL
NOORDOOST
B
86
GENK
NOORDOOST
B
87
GENVAL
SUD-EST
B
88
GERAARDSBERGEN
NOORDWEST
B
89
GODINNE
SUD-EST
B
90
GOUVY
SUD-EST
B
91
HAACHT
NOORDOOST
B
92
HAALTERT
NOORDWEST
B
93
HALLE
CENTRE/CENTRUM
B
94
HARELBEKE
NOORDWEST
B
95
HEIDE
NOORDOOST
B
96
HEIST
NOORDWEST
B
97
HEIST-OP-DEN-BERG
NOORDOOST
B
98
HERENTALS
NOORDOOST
B
99
HERNE
NOORDWEST
B
100
HERSEAUX
SUD-OUEST
B
101
HERSTAL
SUD-EST
B
102
HERZELE
NOORDWEST
B
103
HUY
SUD-EST
B
104
IEPER
NOORDWEST
B
105
INGELMUNSTER
NOORDWEST
B
106
IZEGEM
NOORDWEST
B
107
JAMBES
SUD-EST
B
108
JEMELLE
SUD-EST
B
109
JEMEPPE-SUR-SAMBRE
SUD-EST
B
110
JETTE
CENTRE/CENTRUM
B
111
JURBISE
SUD-OUEST
B
112
KALMTHOUT
NOORDOOST
B
113
KAPELLEN
NOORDOOST
B
114
KNOKKE
NOORDWEST
B
115
KOKSIJDE
NOORDWEST
B
116
KONTICH
NOORDOOST
B
117
KORTEMARK
NOORDWEST
B
118
KORTENBERG
NOORDOOST
B
119
LA HULPE
SUD-EST
B
120
LA LOUVIERE-CENTRE (3)
SUD-OUEST
B
121
LA LOUVIERE-SUD
SUD-OUEST
B
122
LANDEGEM
NOORDWEST
B
123
LANDEN
NOORDOOST
B
124
LEDE
NOORDWEST
B
125
LEOPOLDSBURG
NOORDOOST
B
126
LESSINES
SUD-OUEST
B
127
LEUZE
SUD-OUEST
B
128
LICHTERVELDE
NOORDWEST
B
129
LIEDEKERKE
NOORDWEST
B
130
LIER
NOORDOOST
B
131
LIERDE
NOORDWEST
B
132
LOBBES
SUD-OUEST
B
133
LOKEREN
NOORDWEST
B
134
LOMMEL
NOORDOOST
B
135
LONDERZEEL
NOORDWEST
B
136
LOUVAIN-LA-NEUVE-UNIVERSITE
SUD-EST
B
137
LUTTRE
SUD-OUEST
B
138
MANAGE
SUD-OUEST
I 1
139
MARBEHAN
SUD-EST
B
140
MARCHIENNE-AU-PONT
SUD-OUEST
B
141
MARIEMBOURG
SUD-OUEST
B
142
MARLOIE
SUD-EST
B
143
MECHELEN-NEKKERSPOEL
NOORDOOST
B
144
MELREUX-HOTTON
SUD-EST
B
145
MENEN
NOORDWEST
B
146
MERCHTEM
NOORDWEST
B
147
MERELBEKE
NOORDWEST
B
148
MOL
NOORDOOST
B
149
MONT-SAINT-GUIBERT
SUD-EST
B
150
MORTSEL-OUDE-GOD
NOORDOOST
B
151
MOUSCRON/MOESKROEN
SUD-OUEST
B
152
MOUSTIER
SUD-EST
B
153
NEERPELT
NOORDOOST
B
154
NEUFCHATEAU
SUD-EST
B
155
NIJLEN
NOORDOOST
B
156
NINOVE
NOORDWEST
B
157
NOORDERKEMPEN
NOORDOOST
B
dès la mise en service
158
OPWIJK
NOORDWEST
B
159
OUDENAARDE
NOORDWEST
B
160
PEPINSTER
SUD-EST
B
161
PERUWELZ
SUD-OUEST
B
162
PIETON
SUD-OUEST
B
163
POPERINGE
NOORDWEST
B
164
PUURS
NOORDWEST
B
165
QUAREGNON
SUD-OUEST
B
166
QUEVY
SUD-OUEST
B
167
QUIEVRAIN
SUD-OUEST
B
168
RIVAGE
SUD-EST
B
169
RIXENSART
SUD-EST
B
170
ROESELARE
NOORDWEST
B
171
RONSE/RENAIX
NOORDWEST
B
172
SAINT-GHISLAIN
SUD-OUEST
B
173
SCHAERBEEK/SCHAARBEEK
CENTRE/CENTRUM
B
174
SCHELDEWINDEKE
NOORDWEST
B
175
SCHELLEBELLE
NOORDWEST
B
176
SILLY
SUD-OUEST
B
177
ST-GEN-RODE/ RHODE-ST-GEN
CENTRE/CENTRUM
B
178
SINT-TRUIDEN
NOORDOOST
B
179
SOIGNIES
SUD-OUEST
B
180
SPA
SUD-EST
B
181
TAMINES
SUD-OUEST
B
182
TEMSE
NOORDWEST
B
183
TERNAT
NOORDWEST
B
184
THEUX
SUD-EST
B
185
TIELT
NOORDWEST
B
186
TIENEN
NOORDOOST
B
187
TONGEREN
NOORDOOST
B
188
TORHOUT
NOORDWEST
B
189
TUBIZE
SUD-OUEST
B
190
TURNHOUT
NOORDOOST
B
191
UCCLE-CALEVOET/UKKEL-KALEVOET 1
CENTRE/CENTRUM
B
192
VERVIERS-CENTRAL
SUD-EST
B
193
VEURNE
NOORDWEST
B
194
VIANE-MOERBEKE
NOORDWEST
B
195
VIELSALM
SUD-EST
B
196
VIRTON
SUD-EST
B
197
VISE
SUD-EST
B
198
WALCOURT
SUD-OUEST
B
199
WAREGEM
NOORDWEST
B
200
WAREMME
SUD-EST
B
201
WATERLOO
SUD-OUEST
B
202
WAVRE
SUD-EST
B
203
WELKENRAEDT
SUD-EST
B
204
WERVIK
NOORDWEST
B
205
WETTEREN
NOORDWEST
B
206
WEVELGEM
NOORDWEST
B
207
WILLEBROEK
NOORDWEST
B
208
WONDELGEM
NOORDWEST
B
209
YVOIR
SUD-EST
B
210
ZAVENTEM
NOORDOOST
B
211
ZEDELGEM
NOORDWEST
B
212
ZELE
NOORDWEST
B
213
ZWIJNDRECHT
NOORDOOST
B
214
AALST-KERREBROEK
NOORDWEST
I3
215
AARSELE
NOORDWEST
I
216
ACREN
SUD-OUEST
I
217
AISEAU
SUD-OUEST
I
218
ALKEN
NOORDOOST
I
219
AMAY
SUD-EST
I
220
AMPSIN
SUD-EST
I
221
ANSEREMME
SUD-EST
I
222
ANTWERPEN-DAM
NOORDOOST
I
223
ANTWERPEN-HAVEN
NOORDOOST
I
224
ANTWERPEN-LUCHTBAL
NOORDOOST
I
225
ANTWERPEN-NOORDERDOKKEN
NOORDOOST
I
226
ANTWERPEN-OOST
NOORDOOST
I
227
ANTWERPEN-ZUID
NOORDOOST
I
228
ANZEGEM
NOORDWEST
I
229
APPELTERRE
NOORDWEST
I
230
ARCHENNES
SUD-EST
I
231
ASSESSE
SUD-EST
I
232
ATHUS
SUD-EST
I
233
AUBANGE
SUD-EST
I
234
AYE
SUD-EST
I
235
BAASRODE-ZUID
NOORDWEST
I
236
BALEGEM-DORP
NOORDWEST
I
237
BALEGEM-ZUID
NOORDWEST
I
238
BALEN
NOORDOOST
I
239
BAMBRUGGE
NOORDWEST
I
240
BARVAUX
SUD-EST
I
241
BAS-OHA
SUD-EST
I
242
BASSE-WAVRE
SUD-EST
I
243
BASTOGNE-NORD 4
SUD-EST
I
244
BASTOGNE-SUD 4
SUD-EST
I
245
BEERSEL
CENTRE/CENTRUM
I
246
BEGIJNENDIJK
NOORDOOST
I
247
BEIGNEE
SUD-OUEST
I
248
BELLEM
NOORDWEST
I
249
BELSELE
NOORDWEST
I
250
BERCHEM-ST-AG./ ST-AG.-BERCHEM 1
CENTRE/CENTRUM
I
251
BEVERLO2
NOORDOOST
I
252
BERLAAR
NOORDOOST
I
253
BERZEE
SUD-OUEST
I
254
BEUZET
SUD-EST
I
255
BIERGES-WALIBI
SUD-EST
I
256
BIERSET-AWANS
SUD-EST
I
257
BISSEGEM
NOORDWEST
I
258
BLANMONT
SUD-EST
I
259
BLERET
SUD-EST
I
260
BOCKSTAEL
CENTRE/CENTRUM
I
261
BOECHOUT
NOORDOOST
I
262
BOITSFORT/BOSVOORDE
CENTRE/CENTRUM
I
263
BOKRIJK
NOORDOOST
I
264
BOOISCHOT
NOORDOOST
I
265
BOONDAEL/BOONDAAL
CENTRE/CENTRUM
I
266
BOORTMEERBEEK
NOORDOOST
I
267
BORDET
CENTRE/CENTRUM
I
268
BOUSSU
SUD-OUEST
I
269
BOUWEL
NOORDOOST
I
270
BRACQUEGNIES
SUD-OUEST
I
271
BRUGELETTE
SUD-OUEST
I
272
BRUGGE-SINT-PIETERS
NOORDWEST
I
273
BRU.-CHAP./KAP. CENTRE/CENTRUM
I
274
BUDA
NOORDOOST
I
275
BUIZINGEN
CENTRE/CENTRUM
I
276
CALLENELLE
SUD-OUEST
I
277
CAMBRON-CASTEAU
SUD-OUEST
I
278
CARLSBOURG
SUD-EST
I
279
CARNIERES
SUD-OUEST
I
280
CEROUX-MOUSTY
SUD-OUEST
I
281
CHAPELLE-DIEU
SUD-EST
I
282
CHAPOIS
SUD-EST
I
283
CHARLEROI-OUEST
SUD-OUEST
I
284
CHASTRE
SUD-EST
I
285
CHATEAU-DE-SEILLES
SUD-EST
I
286
CHENEE
SUD-EST
I
287
COMBLAIN-LA-TOUR
SUD-EST
I
288
COO
SUD-EST
I
289
COUILLET
SUD-OUEST
I
290
COURCELLES-MOTTE
SUD-OUEST
I
291
COURRIERE
SUD-EST
I
292
COUR-SUR-HEURE
SUD-OUEST
I
293
COURT-SAINT-ETIENNE
SUD-OUEST
I
294
DAVE-SAINT-MARTIN
SUD-EST
I
295
DE HOEK
CENTRE/CENTRUM
I
296
DELTA
CENTRE/CENTRUM
I
297
DIEGEM
NOORDOOST
I
298
DIEPENBEEK
NOORDOOST
I
299
DOLHAIN-GILEPPE
SUD-EST
I
300
DRONGEN
NOORDWEST
I
301
DUINBERGEN
NOORDWEST
I
302
EICHEM
NOORDWEST
I
303
EINE
NOORDWEST
I
304
EKE-NAZARETH
NOORDWEST
I
305
EKEREN
NOORDOOST
I
306
ENGIS
SUD-EST
I
307
EPPEGEM
NOORDOOST
I
308
ERBISOEUL
SUD-OUEST
I
309
ERNAGE
SUD-EST
I
310
ERPE-MERE
NOORDWEST
I
311
ERPS-KWERPS
NOORDOOST
I
312
ERQUELINNES
SUD-OUEST
I
313
ERQUELINNES-VILLAGE
SUD-OUEST
I
314
ESNEUX
SUD-EST
I
315
ESSENE-LOMBEEK
NOORDWEST
I
316
EVERE
CENTRE/CENTRUM
I
317
EVERGEM
NOORDWEST
I
318
EZEMAAL
NOORDOOST
I
319
FAMILLEUREUX
SUD-OUEST
I
320
FARCIENNES
SUD-OUEST
I
321
FAUX
SUD-OUEST
I
322
FEXHE-LE-HAUT-CLOCHER
SUD-EST
I
323
FLAWINNE
SUD-EST
I
324
FLEMALLE-GRANDE
SUD-EST
I
325
FLOREE
SUD-EST
I
326
FLOREFFE
SUD-EST
I
327
FLORIVAL
SUD-EST
I
328
FONTAINE-VALMONT
SUD-OUEST
I
329
FORCHIES
SUD-OUEST
I
330
FOREST-EST/VORST-OOST
CENTRE/CENTRUM
I
331
FOREST-MIDI/VORST-ZUID
CENTRE/CENTRUM
I
332
FORRIERES
SUD-EST
I
333
FRAIPONT
SUD-EST
I
334
FRAMERIES
SUD-OUEST
I
335
FRANCHIMONT
SUD-EST
I
336
FRANIERE
SUD-EST
I
337
FROYENNES
SUD-OUEST
I
338
GASTUCHE
SUD-EST
I
339
GAVERE-ASPER
NOORDWEST
I
340
GEDINNE
SUD-EST
I
341
GENDRON-CELLES
SUD-EST
I
342
GENLY
SUD-OUEST
I
343
GENTBRUGGE
NOORDWEST
I
344
GHLIN
SUD-OUEST
I
345
GLONS
SUD-EST
I
346
GODARVILLE
SUD-OUEST
I
347
GONTRODE
NOORDWEST
I
348
GOUY-LEZ-PIETON
SUD-OUEST
I
349
GRAIDE
SUD-EST
I
350
GROENENDAAL
CENTRE/CENTRUM
I
351
GROOT-BIJGAARDEN
NOORDWEST
I
352
GRUPONT
SUD-EST
I
353
HABAY
SUD-EST
I
354
HAININ
SUD-OUEST
I
355
HALANZY
SUD-EST
I
356
HAMBOS
NOORDOOST
I
357
HAMOIR
SUD-EST
I
358
HAM-SUR-HEURE
SUD-OUEST
I
359
HAM-SUR-SAMBRE
SUD-EST
I
360
HANSBEKE
NOORDWEST
I
361
HARCHIES
SUD-OUEST
I
362
HAREN
CENTRE/CENTRUM
I
363
HAREN-ZUID/SUD
CENTRE/CENTRUM
I
364
HAUTE-FLONE
SUD-EST
I
365
HAVERSIN
SUD-EST
I
366
HAVRE
SUD-OUEST
I
367
HEIZIJDE
NOORDWEST
I
368
HEMIKSEM
NOORDOOST
I
369
HENNUYERES
SUD-OUEST
I
370
HERENT
NOORDOOST
I
371
HERGENRATH
SUD-EST
I
372
HEUSDEN
NOORDOOST
I
373
HEVER
NOORDOOST
I
374
HEVERLEE
NOORDOOST
I
375
HILLEGEM
NOORDWEST
I
376
HOBOKEN-POLDER
NOORDOOST
I
377
HOEILAART
CENTRE/CENTRUM
I
378
HOFSTADE
NOORDOOST
I
379
HOLLEKEN
CENTRE/CENTRUM
I
380
HONY
SUD-EST
I
381
HOURAING
SUD-OUEST
I
382
HOURPES
SUD-OUEST
I
383
HOUYET
SUD-EST
I
384
HOVE
NOORDOOST
I
385
HUIZINGEN
CENTRE/CENTRUM
I
386
IDDERGEM
NOORDWEST
I
387
IDEGEM
NOORDWEST
I
388
JAMBES-EST
SUD-EST
I
389
JAMIOULX
SUD-OUEST
I
390
JEMAPPES
SUD-OUEST
I
391
JEMEPPE-SUR-MEUSE
SUD-EST
I
392
JUSLENVILLE
SUD-EST
I
393
KAPELLE-OP-DEN-BOS
NOORDOOST
I
394
KESSEL
NOORDOOST
I
395
KIEWIT
NOORDOOST
I
396
KIJKUIT
NOORDOOST
I
397
KWATRECHT
NOORDWEST
I
398
LA ROCHE (Brabant)
SUD-OUEST
I
399
LABUISSIERE
SUD-OUEST
I
400
LANDELIES
SUD-OUEST
I
401
LANDSKOUTER
NOORDWEST
I
402
LANGDORP
NOORDOOST
I
403
LE CAMPINAIRE
SUD-OUEST
I
404
LEBBEKE
NOORDWEST
I
405
LEIGNON
SUD-EST
I
406
LEMAN
SUD-EST
I
407
LEMBEEK
CENTRE/CENTRUM
I
408
LENS
SUD-OUEST
I
409
LEVAL
SUD-OUEST
I
410
LIEGE-JONFOSSE
SUD-EST
I
411
LIERS
SUD-EST
I
412
LIGNY
SUD-OUEST
I
413
LILLOIS
SUD-OUEST
I
414
LIMAL
SUD-EST
I
415
LINKEBEEK
CENTRE/CENTRUM
I
416
LISSEWEGE
NOORDWEST
I
417
LODELINSART
SUD-OUEST
I
418
LONZEE
SUD-EST
I
419
LOT
CENTRE/CENTRUM
I
420
LUSTIN
SUD-EST
I
421
MAFFLE
SUD-OUEST
I
422
MALDEREN
NOORDWEST
I
423
MARCHE-EN-FAMENNE
SUD-EST
I
424
MARCHE-LES-DAMES
SUD-EST
I
425
MARCHE-LEZ-ECAUSSINNES
SUD-OUEST
I
426
MARCHIENNE-ZONE
SUD-OUEST
I
427
MARIA-AALTER
NOORDWEST
I
428
MASNUY-SAINT-PIERRE
SUD-OUEST
I
429
MAUBRAY
SUD-OUEST
I
430
MAZY
SUD-EST
I
431
MEISER
CENTRE/CENTRUM
I
432
MELKOUWEN
NOORDOOST
I
433
MELLE
NOORDWEST
I
434
MELSELE
NOORDWEST
I
435
MERODE
CENTRE/CENTRUM
I
436
MERY
SUD-EST
I
437
MESSANCY
SUD-EST
I
438
MEVERGNIES-ATTRE
SUD-OUEST
I
439
MILMORT
SUD-EST
I
440
MOENSBERG
CENTRE/CENTRUM
I
441
MOLLEM
NOORDWEST
I
442
MOMALLE
SUD-EST
I
443
MOORTSELE
NOORDWEST
I
444
MORLANWELZ
SUD-OUEST
I
445
MORTSEL
NOORDOOST
I
446
MORTSEL-DEURNESTEENWEG
NOORDOOST
I
447
MUIZEN
NOORDOOST
I
448
MUNKZWALM
NOORDWEST
I
449
NAMECHE
SUD-EST
I
450
NANINNE
SUD-EST
I
451
NATOYE
SUD-EST
I
452
NEERWINDEN
NOORDOOST
I
453
NESSONVAUX
SUD-EST
I
454
NEUFVILLES
SUD-OUEST
I
455
NIEL
NOORDOOST
I
456
NIEUWKERKEN-WAAS
NOORDWEST
I
457
NIMY
SUD-OUEST
I
458
NOSSEGEM
NOORDOOST
I
459
OBAIX-BUZET
SUD-OUEST
I
460
OBOURG
SUD-OUEST
I
461
OKEGEM
NOORDWEST
I
462
OLEN
NOORDOOST
I
463
OOSTKAMP
NOORDWEST
I
464
OUDEGEM
NOORDWEST
I
465
OUD-HEVERLEE
NOORDOOST
I
466
OVERPELT
NOORDOOST
I
467
PALISEUL
SUD-EST
I
468
PAPIGNIES
SUD-OUEST
I
469
PECROT
SUD-EST
I
470
PEPINSTER-CITE
SUD-EST
I
471
PHILIPPEVILLE
SUD-OUEST
I
472
POIX-SAINT-HUBERT
SUD-EST
I
473
PONT-A-CELLES
SUD-OUEST
I
474
PONT-DE-SERAING
SUD-EST
I
475
POULSEUR
SUD-EST
I
476
PROFONDSART
SUD-EST
I
477
PRY
SUD-OUEST
I
478
REBAIX
SUD-OUEST
I
479
REMICOURT
SUD-EST
I
480
RHISNES
SUD-EST
I
481
RONET
SUD-EST
I
482
ROUX
SUD-OUEST
I
483
RUISBROEK
CENTRE/CENTRUM
I
484
RUISBROEK-SAUVEGARDE
NOORDWEST
I
485
SAINT-DENIS-BOVESSE
SUD-EST
I
486
ST-JOB
CENTRE/CENTRUM
I
487
SART-BERNARD
SUD-EST
I
488
SCHELLE
NOORDOOST
I
489
SCHENDELBEKE
NOORDWEST
I
490
SCHOONAARDE
NOORDWEST
I
491
SCHULEN
NOORDOOST
I
492
SCLAIGNEAUX
SUD-EST
I
493
SCLESSIN
SUD-EST
I
494
SERSKAMP
NOORDWEST
I
495
SINAAI
NOORDWEST
I
496
SINT-DENIJS-BOEKEL
NOORDWEST
I
497
SINT-GILLES (DENDERMONDE)
NOORDWEST
I
498
SINT-JORIS-WEERT
NOORDOOST
I
499
SINT-KATELIJNE-WAVER
NOORDOOST
I
500
SINT-MARIABURG
NOORDOOST
I
501
SINT-MARTENS-BODEGEM
NOORDWEST
I
502
SLEIDINGE
NOORDWEST
I
503
SOLRE-SUR-SAMBRE
SUD-OUEST
I
504
SPA-GERONSTERE
SUD-EST
I
505
STATTE
SUD-EST
I
506
STOCKEM
SUD-EST
I
507
SY
SUD-EST
I
508
TERHAGEN
NOORDWEST
I
509
TESTELT
NOORDOOST
I
510
THIEU
SUD-OUEST
I
511
THUIN
SUD-OUEST
I
512
THULIN
SUD-OUEST
I
513
TIELEN
NOORDOOST
I
514
TILFF
SUD-EST
I
515
TILLY
SUD-OUEST
I
516
TOLLEMBEEK
NOORDWEST
I
517
TROIS-PONTS
SUD-EST
I
518
TROOZ
SUD-EST
I
519
UCCLE/UKKEL-STALLE
CENTRE/CENTRUM
I
520
VELTEM
NOORDOOST
I
521
VERTRIJK
NOORDOOST
I
522
VERVIERS-PALAIS
SUD-EST
I
523
VICHTE
NOORDWEST
I
524
VIJFHUIZEN
NOORDWEST
I
525
VILLE-POMMEROEUL
SUD-OUEST
I
526
VILLERS-LA-VILLE
SUD-OUEST
I
527
VIVIER D'OIE/DIESDELLE
CENTRE/CENTRUM
I
528
VIVILLE
SUD-EST
I
529
VOROUX
SUD-EST
I
530
WAARSCHOOT
NOORDWEST
I
531
WATERMAEL/WATERMAAL
CENTRE/CENTRUM
I
532
WEERDE
NOORDOOST
I
533
WELLE
NOORDWEST
I
534
WESPELAAR-TILDONK
NOORDOOST
I
535
WEZEMAAL
NOORDOOST
I
536
WICHELEN
NOORDWEST
I
537
WIJGMAAL
NOORDOOST
I
538
WILDERT
NOORDOOST
I
539
WOLFSTEE
NOORDOOST
I
540
YVES-GOMEZEE
SUD-OUEST
I
541
ZANDBERGEN
NOORDWEST
I
542
ZEEBRUGGE-DORP
NOORDWEST
I
543
ZEEBRUGGE-STRAND
NOORDWEST
I
544
ZELLIK
NOORDWEST
I
545
ZICHEM
NOORDOOST
I
546
ZINGEM
NOORDWEST
I
547
ZOLDER
NOORDOOST
I
548
ZWANKENDAMME
NOORDWEST
I
549
BEERVELDE
NOORDWEST
I1
550
MORTSEL-LIERSESTEENWEG
NOORDOOST
I1
551
BERINGEN
NOORDOOST
I2
552
BRU.-OUEST/WEST
CENTRE/CENTRUM
I2
553
SIMONIS
CENTRE/CENTRUM
I2
554
ZONHOVEN
NOORDOOST
I2
_______ Nota's 1 H = SNCB Holding / NMBS-Holding 2 B = SNCB / NMBS (1) AR/KB 21/08/2009 (MB/BS 29/09/2009) 3 I = Infrabel 4 Bastogne-Nord et Bastogne-Sud sont théoretiquement considérés comme points d'arrêt mais ne sont desservis que par des bus./ Bastogne-Noord en Bastogne-Zuid worden theoretisch als stopplaats beschouwd, maar worden enkel bediend per bus. (2) AR/KB ../../2013 (MB/BS ../../2013)
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld