gepubliceerd op 08 januari 2014
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004 houdende productnormen voor voertuigen
15 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1998 pub. 11/02/1999 numac 1998022861 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid type wet prom. 21/12/1998 pub. 03/09/2009 numac 2009000546 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu, de volksgezondheid en de werknemers, artikel 5, § 1, eerste lid, 1° en 3° ;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen;
Gelet op de kennisgeving aan de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, de Hoge Gezondheidsraad, de Raad voor het Verbruik en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 12 augustus 2013;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit, op 16 augustus 2013;
Gelet op advies 54.308/1 van de Raad van State, gegeven op 18 november 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Middenstand en de Staatssecretaris voor Leefmilieu, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Dit besluit heeft als doel de omzetting in Belgisch recht van de Richtlijn 2013/28/EU van de Commissie van 17 mei 2013 tot wijziging van bijlage II bij Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende autowrakken.
Art. 2.De bijlage I van het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen, wordt vervangen door de tekst in de bijlage I van dit besluit.
Art. 3.De minister bevoegd voor Middenstand en de minister bevoegd voor Leefmilieu, zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 15 december 2013.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Middenstand, K.M.O.'s, Zelfstandigen en Landbouw, Mevr. S. LARUELLE De Staatssecretaris voor Leefmilieu, M. WATHELET
Bijlage I « Bijlage I Van de toepassing van artikel 3, § 1, vrijgestelde materialen en onderdelen
Materialen en onderdelen
Werkingssfeer en einde van de geldigheidsduur van de vrijstelling
Te merken of herkenbaar te maken
Lood als legeringselement
1. a) Staal voor verwerkingsdoeleinden en discontinu thermisch verzinkte stalen onderdelen met een loodgehalte van niet meer dan 0,35 gewichtsprocent
1.b) Continu verzinkt plaatstaal dat niet meer dan 0,35 gewichtsprocent lood bevat
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
2. a) Aluminium voor verwerkingsdoeleinden dat niet meer dan 2 gewichtsprocent lood bevat
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2005 in de handel zijn gebracht
2.b) Aluminium dat niet meer dan 1,5 gewichtsprocent lood bevat
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht
2. c) Aluminium dat niet meer dan 0,4 gewichtsprocent lood bevat
(4)
3.Koperlegeringen die niet meer dan 4 gewichtsprocent lood bevatten
(4)
4. a) Lagerschalen en -zuigers
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht
4.b) Lagerschalen en -zuigers in motoren, transmissies en aircocompressoren
1 juli 2011, en reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2011 in de handel zijn gebracht
Lood en loodverbindingen in onderdelen
5. Batterijen
(4)
X
6.Trillingsdempers
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
7. a) Vulkaniseermiddelen en stabilisatoren voor elastomeren in remslangen, brandstofslangen, luchtventilatieslangen, elastomeer/metaalonderdelen in de chassistoepassingen en motorophangingen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2005 in de handel zijn gebracht
7.b) Vulkaniseermiddelen en stabilisatoren voor elastomeren in remslangen, brandstofslangen, luchtventilatieslangen, elastomeer/metaalonderdelen in de chassistoepassingen en motorophangingen die niet meer dan 0,5 gewichtsprocent lood bevatten
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2006 in de handel zijn gebracht
7. c) Bindmiddelen voor elastomeren die in aandrijftoepassingen worden gebruikt, met een loodgehalte van niet meer dan 0,5 gewichtsprocent
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2009 in de handel zijn gebracht
8.a) Lood in soldeer om elektrische en elektronische onderdelen aan elektronische printplaten te bevestigen en lood in de afwerking van de uiteinden van andere onderdelen dan elektrolytische aluminiumcondensatoren, in pinnen van onderdelen en in elektronische printplaten
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X (1)
8. b) Lood in soldeer in elektrische toepassingen, behalve soldeer op elektronische printplaten of op glas
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2011 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X (1)
8.c) Lood in de afwerking van de uiteinden van elektrolytische aluminiumcondensatoren
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2013 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X (1)
8. d) Lood in soldeer op glas in luchtmassameters
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2015 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X (1)
8.e) Lood in soldeer met een hoog smeltpunt (d.w.z. loodlegeringen met ten minste 85 gewichtsprocent lood)
(3)
X (1)
8. f) Lood in compliante penconnectorsystemen
(3)
X (1)
8.g) Lood in soldeer voor de totstandbrenging van een haalbare elektrische verbinding tussen een halfgeleider-die en een drager in "flip chip"-behuizingen voor geïntegreerde schakelingen
(3)
X (1)
8. h) Lood in soldeer om warmteverspreiders te bevestigen aan het koelingslichaam in krachtige halfgeleiders met een chipgrootte van minstens 1 cm2 projectieoppervlak en een nominale spanningsdichtheid van minstens 1 A per mm2 chipoppervlak
(3)
X (1)
8.i) Lood in soldeer in elektrische toepassingen op glas, met uitzondering van soldeer op gelamineerd glas
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en na die datum als reserveonderdelen voor deze voertuigen
X (1)
8. j) Lood in soldeer op gelamineerd glas
(3)
X (1)
9.Klepzittingen
Als reserveonderdelen voor motortypes die vóór 1 juli 2003 zijn ontwikkeld
10. a) Elektrische en elektronische onderdelen die lood in glas of keramiek, in een glas- of composiet met keramische matrix, in een glaskeramisch materiaal of een composiet met glaskeramische matrix bevatten. Deze vrijstelling heeft geen betrekking op het gebruik van lood in: glas in lampen en glazuur van bougies, onder 10. b), 10. c) en 10. d) genoemde niet-geleidende keramische materialen of onderdelen
X (2) (voor andere onderdelen dan piëzo-onderdelen in motoren)
10. b) Lood in op PZT gebaseerde niet-geleidende keramische materialen van condensatoren die onderdeel zijn van geïntegreerde schakelingen of discrete halfgeleiders
10.c) Lood in diëlektrische keramische materialen in condensatoren voor een nominale spanning van minder dan 125 V wisselstroom of 250 V gelijkstroom
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
10. d) Lood in diëlektrische keramische materialen in condensatoren die de temperatuurgebonden afwijkingen van sensoren in ultrasone sonarinstallaties compenseren
(3)
11.Pyrotechnische ontstekers
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2006 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
12. Loodhoudende thermo-elektrische materialen in elektrische toepassingen in de automobielsector om de CO2-emissies te verminderen door de terugwinning van uitlaatgaswarmte
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2019 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
Zeswaardig chroom
13.a) Corrosiewerende beschermlagen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2007 in de handel zijn gebracht
13. b) Corrosiewerende beschermlagen van schroefmoerverbindingen voor chassistoepassingen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht
14.Als anti-corrosiemiddel in het koolstofstalen koelsysteem in absorptiekoelkasten in kampeerauto's tot 0,75 gewichtsprocent in de koeloplossing, behalve wanneer het gebruik van andere koeltechnologieën haalbaar is (d.w.z. op de markt verkrijgbaar voor toepassing in kampeerauto's) en niet leidt tot negatieve effecten op het gebied van milieu, gezondheid en/of consumentenveiligheid
X
Kwik
15. a) Ontladingslampen voor koplampen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2012 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
15.b) Fluorescentiebuizen voor instrumentenpanelen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2012 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
Cadmium
16. Batterijen voor elektrische voertuigen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 31 december 2008 in de handel zijn gebracht
(1) Demontage als in correlatie met nummer 10 a) een gemiddelde drempelwaarde van 60 g per voertuig wordt overschreden.Bij de toepassing van deze bepaling worden elektronische apparaten die niet door de fabrikant op de productielijn worden geïnstalleerd, niet meegerekend. (2) Demontage als in correlatie met nummer 8 a) tot en met 8 j) een gemiddelde drempelwaarde van 60 g per voertuig wordt overschreden.Bij de toepassing van deze bepaling worden elektronische apparaten die niet door de fabrikant op de productielijn worden geïnstalleerd, niet meegerekend. (3) Deze uitzondering wordt opnieuw bekeken in 2014.(4) Deze uitzondering wordt opnieuw bekeken in 2015. __________ Opmerkingen : - Een maximale concentratie van 0,1 gewichtsprocent lood, zeswaardig chroom en kwik in homogeen materiaal en 0,01 gewichtsprocent cadmium in homogeen materiaal wordt toegestaan. - Het hergebruik van onderdelen van voertuigen die op de datum van het verstrijken van een vrijstelling al in de handel waren, wordt zonder beperking toegestaan aangezien dit niet onder artikel 3, § 1, valt. - Na 1 juli 2003 in de handel gebrachte reserveonderdelen die worden gebruikt voor voertuigen die vóór 1 juli 2003 in de handel werden gebracht, zijn vrijgesteld van het bepaalde in artikel 3, § 1 (*). (*) Deze bepaling is niet van toepassing op wielbalansgewichten, koolborstels voor elektrische motoren en remvoeringen.
Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 15 december 2013 tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Middenstand, K.M.O.'s, Zelfstandigen en Landbouw, Mevr. S. LARUELLE De Staatssecretaris voor Leefmilieu, M. WATHELET