gepubliceerd op 26 februari 2024
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004 houdende productnormen voor voertuigen
7 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/1998 pub. 11/02/1999 numac 1998022861 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid type wet prom. 21/12/1998 pub. 03/09/2009 numac 2009000546 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu en de volksgezondheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de productnormen ter bevordering van duurzame productie- en consumptiepatronen en ter bescherming van het leefmilieu, de volksgezondheid en de werknemers, artikel 5, § 1, eerste lid, 1° en 3° ;
Gelet op het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen;
Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit, op 20 december 2023;
Gelet op de kennisgeving aan de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, de Hoge Gezondheidsraad, de Bijzondere raadgevende commissie voor het Verbruik, de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 15 december 2023;
Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 11 januari 2024 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.341/16 ;
Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 18 januari 2024 om binnen de gevraagde termijngeen advies te verlenen, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu;
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Dit besluit voorziet in de omzetting van de gedelegeerde richtlijn (EU) 2023/544 van de Commissie van 16 december 2022 tot wijziging van Richtlijn 2000/53/EG van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de vrijstellingen voor het gebruik van lood in aluminiumlegeringen voor verwerkingsdoeleinden, in koperlegeringen en in bepaalde batterijen.
Art. 2.In het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen wordt de bijlage I vervangen door de bijlage I gevoegd bij dit besluit.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop ze in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 4.De minister bevoegd voor Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, op 7 februari 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Leefmilieu, Z. KHATTABI
Bijlage bij het koninklijk besluit van 7 februari 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen: Bijlage I bij het koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/03/2004 pub. 22/03/2004 numac 2004022182 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen sluiten houdende productnormen voor voertuigen Van de toepassing van artikel 3, § 1, vrijgestelde materialen en onderdelen Een maximale concentratie van 0,1 gewichtsprocent voor lood, zeswaardig chroom en kwik in homogeen materiaal en 0,01 gewichtsprocent voor cadmium in homogeen materiaal wordt toegestaan.
Na 1 juli 2003 in de handel gebrachte reserveonderdelen die worden gebruikt voor voertuigen die vóór 1 juli 2003 in de handel werden gebracht, met uitzondering van wielbalansgewichten, koolborstels voor elektrische motoren en remvoeringen, zijn vrijgesteld van artikel 3 § 1 van dit besluit.
Materialen en onderdelen
Werkingssfeer en einde van de geldigheidsduur van de vrijstelling
Te merken of herkenbaar te maken
Lood als legeringselement
1a) Staal voor verwerkingsdoeleinden en discontinu thermisch verzinkte stalen onderdelen met een loodgehalte van niet meer dan 0,35 gewichtsprocent
1b) Continu verzinkt plaatstaal dat niet meer dan 0,35 gewichtsprocent lood bevat
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
2a) Aluminium voor verwerkingsdoeleinden dat niet meer dan 2 gewichtsprocent lood bevat
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2005 in de handel zijn gebracht
2b) Aluminium dat niet meer dan 1,5 gewichtsprocent lood bevat
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht
2c)i) Aluminiumlegeringen voor verwerkingsdoeleinden die niet meer dan 0,4 ewichtsprocent lood bevatten
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2028 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
2c)ii) Aluminiumlegeringen die niet onder 2 c) i) vallen en die niet meer dan 0,4 gewichtsprocent lood bevatten (2)
(1)
3. Koperlegeringen die niet meer dan 4 gewichtsprocent lood bevatten
(3)
4a) Lagerschalen en -zuigers
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht
4b) Lagerschalen en -zuigers in motoren, transmissies en aircocompressoren
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2011 in de handel zijn gebracht
Lood en loodverbindingen in onderdelen
5a) Lood in batterijen die worden gebruikt in hoogspanningsystemen (4) die alleen worden gebruikt voor de aandrijving van voertuigen van de categorieën M1 en N1. Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2019 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
5b)i) Lood in batterijen: 1) die in 12 V-toepassingen worden gebruikt;2) die in 24 V-toepassingen worden gebruikt in voertuigen voor speciale doeleinden als gedefinieerd in artikel 3 van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad (7). (3)
X
5b)ii) Lood in batterijen die in toepassingen worden gebruikt die niet onder punt 5, a), of punt 5, b), i), vallen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2024 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
6. Trillingsdempers
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
7a) Vulkaniseermiddelen en stabilisatoren voor elastomeren in remslangen, brandstofslangen, luchtventilatieslangen, elastomeer/metaalonderdelen in de chassistoepassingen en motorophangingen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2005 in de handel zijn gebracht
7b) Vulkaniseermiddelen en stabilisatoren voor elastomeren in remslangen, brandstofslangen, luchtventilatieslangen, elastomeer/metaalonderdelen in de chassistoepassingen en motorophangingen die niet meer dan 0,5 gewichtsprocent lood bevatten
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2006 in de handel zijn gebracht
7c) Bindmiddelen voor elastomeren die in aandrijftoepassingen worden gebruikt, met een loodgehalte van niet meer dan 0,5 gewichtsprocent
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2009 in de handel zijn gebracht
8a) Lood in soldeer om elektrische en elektronische onderdelen aan elektronische printplaten te bevestigen en lood in de afwerking van de uiteinden van andere onderdelen dan elektrolytische aluminiumcondensatoren, in pinnen van onderdelen en in elektronische printplaten
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8b) Lood in soldeer in elektrische toepassingen, behalve soldeer op elektronische printplaten of op glas
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2011 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8c) Lood in de afwerking van de uiteinden van elektrolytische aluminiumcondensatoren
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2013 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8 d) Lood in soldeer op glas in luchtmassameters
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2015 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8e) Lood in soldeer met een hoog smeltpunt (d.w.z. loodlegeringen met ten minste 85 gewichtsprocent lood)
(1)
X(5)
8 f) i) Lood in flexibele penconnectorsystemen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2017 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8f)ii) Lood in andere flexibele penconnectorsystemen dan het pasvlak van kabelboomconnectoren
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2024 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8 g)i) Lood in soldeer voor de totstandbrenging van een haalbare elektrische verbinding tussen een halfgeleider-die en een drager in "flip chip"-behuizingen voor geïntegreerde schakelingen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 oktober 2022 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8 g)ii) Lood in soldeer voor de totstandbrenging van een haalbare elektrische verbinding tussen de halfgeleider-die en de drager in "flip chip"-behuizingen voor geïntegreerde schakelingen waarbij die elektrische verbinding bestaat uit: 1) een halfgeleidertechnologieknoop van 90 nm of groter;2) een enkele die van 300 mm2 of groter, in om het even welke halfgeleidertechnologieknoop;3) pakketten gestapelde die's van 300 mm2 of groter, of "silicon interposers" van 300 mm2 of groter. (1) Voertuigen met typegoedkeuring van 1 oktober 2022 of later, en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8h) Lood in soldeer om warmteverspreiders te bevestigen aan het koelingslichaam in krachtige halfgeleiders met een chipgrootte van minstens 1 cm2 projectieoppervlak en een nominale spanningsdichtheid van minstens 1 A per mm2 siliciumchipoppervlak
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8i) Lood in soldeer in elektrische toepassingen op glas, met uitzondering van soldeer op gelamineerd glas
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8 j) Lood in soldeer op gelamineerd glas
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2020 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
8k) Solderen van verwarmingstoepassingen met een verwarmingsstroom van 0,5 A of meer per betrokken soldeerverbinding met een enkele ruit van gelamineerd glas met een dikte van ten hoogste 2,1 mm. Deze vrijstelling geldt niet voor het solderen aan contactpunten in de tussenlaag van polymeer.
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2024 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X(5)
9. Klepzittingen
Als reserveonderdelen voor motortypen die vóór 1 juli 2003 zijn ontwikkeld
10a) Elektrische en elektronische onderdelen die lood in glas of keramiek, in een glas- of composiet met keramische matrix, in een glaskeramisch materiaal of een composiet met glaskeramische matrix bevatten. Deze vrijstelling heeft geen betrekking op het gebruik van lood in: i) glas in lampen en glazuur van bougies; ii) de in de punten 10 b) tot en met 10 d) genoemde diëlektrische keramische materialen en onderdelen.
X(6) (voor andere onderdelen dan piëzo-onderdelen in motoren)
10b) Lood in op PZT gebaseerde diëlektrische keramische materialen in condensatoren die onderdeel zijn van geïntegreerde schakelingen of discrete halfgeleiders
10c) Lood in diëlektrische keramische materialen in condensatoren voor een nominale spanning van minder dan 125 V wisselstroom of 250 V gelijkstroom
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2016 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
10d) Lood in diëlektrische keramische materialen in condensatoren die de temperatuurgebonden afwijkingen van sensoren in ultrasone sonarinstallaties compenseren
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2017 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
11. Pyrotechnische ontstekers
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2006 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
12.Loodhoudende thermo-elektrische materialen in elektrische toepassingen in de automobielsector om de CO2-emissies te verminderen door de terugwinning van uitlaatgaswarmte
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2019 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
Zeswaardig chroom
13a) Corrosiewerende beschermlagen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2007 in de handel zijn gebracht
13b) Corrosiewerende beschermlagen van schroefmoerverbindingen voor chassistoepassingen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 1 juli 2008 in de handel zijn gebracht
14. Zeswaardig chroom als anticorrosiemiddel in het koolstofstalen koelsysteem in absorptiekoelkasten tot 0,75 gewichtsprocent in de koeloplossing: a) ontworpen om volledig of gedeeltelijk met een elektrische verwarmingseenheid te werken, met een gemiddeld gebruikt elektrisch ingangsvermogen van minder dan 75 W bij constante bedrijfsomstandigheden;b) ontworpen om volledig of gedeeltelijk met een elektrische verwarmingseenheid te werken, met een gemiddeld gebruikt elektrisch ingangsvermogen van minstens 75 W bij constante bedrijfsomstandigheden;c) ontworpen om volledig met een niet-elektrische verwarmingseenheid te werken. Voor a): voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2020 en reserveonderdelen voor deze voertuigen Voor b): voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 januari 2026 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
Kwik
15a) Ontladingslampen voor koplampen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2012 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
15b) Fluorescentiebuizen voor instrumentenpanelen
Voertuigen met typegoedkeuring van vóór 1 juli 2012 en reserveonderdelen voor deze voertuigen
X
Cadmium
16. Batterijen voor elektrische voertuigen
Als reserveonderdelen voor voertuigen die vóór 31 december 2008 in de handel zijn gebracht
Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 7 februari 2024 tot wijziging van het
koninklijk besluit van 19 maart 2004Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
19/03/2004
pub.
22/03/2004
numac
2004022182
bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu en federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
Koninklijk besluit houdende productnormen voor voertuigen
sluiten houdende productnormen voor voertuigen Gegeven te Brussel, 7 februari 2024. FILIP Van Koningswege : De Minister van Leefmilieu, Z. KHATTABI _______ Nota (1) Deze vrijstelling wordt opnieuw bekeken in 2024.(2) Van toepassing op aluminiumlegeringen waar lood niet opzettelijk aan is toegevoegd maar waarin het aanwezig is door het gebruik van gerecycleerd aluminium.(3) Deze vrijstelling wordt opnieuw bekeken in 2025.(4) Systemen met een spanning van > 75 V gelijkstroom.(5) Demontage als in combinatie met in punt 10 a) genoemde toepassingen een gemiddelde drempelwaarde van 60 gram per voertuig wordt overschreden.Bij de toepassing van deze bepaling worden elektronische apparaten die niet door de fabrikant op de productielijn worden geïnstalleerd, niet meegerekend. (6) Demontage als in combinatie met in de punt 8, a) tot en met k), genoemde toepassingen een gemiddelde drempelwaarde van 60 gram per voertuig wordt overschreden.Bij de toepassing van deze bepaling worden elektronische apparaten die niet door de fabrikant op de productiel[00c4][00b3]n worden geïnstalleerd, niet meegerekend. (7) Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr.715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG.