gepubliceerd op 23 december 2021
Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het Huishoudelijk reglement van de Overeenkomstencommissie tussen de apothekers en de verzekeringsinstellingen
7 DECEMBER 2021. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het Huishoudelijk reglement van de Overeenkomstencommissie tussen de apothekers en de verzekeringsinstellingen
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, artikel 51, § 10;
Gelet op het voorstel van de Overeenkomstencommissie tussen de apothekers en de verzekeringsinstellingen geformuleerd op 21 mei 2021;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Nous avons arrêté et arrêtons :
Artikel 1.Het hierbij gevoegde huishoudelijk reglement van de Overeenkomstencommissie tussen de apothekers en de verzekeringsinstellingen is goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 7 december 20021 FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid F. VANDENBROUCKE
Bijlage bij het koninklijk besluit van 7 december 2021 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Overeenkomstencommissie tussen de apothekers en de verzekeringsinstellingen HUISHOUDELIJK REGLEMENT Bijeenroeping
Artikel 1.De Overeenkomstencommissie wordt in zitting bijeengeroepen door de Voorzitter, hetzij op zijn initiatief, hetzij op verzoek van de Minister van Sociale Zaken, het zij op verzoek van het Verzekeringscomité, hetzij op vraag van ten minste drie leden; die vraag moet schriftelijk of per elektronische drager worden gedaan, naar het secretariaat worden opgestuurd en het onderwerp van de vergadering vermelden; de bijeenroeping vermeldt in elk geval de dagorde van de zitting. De Voorzitter kan zijn bijeenroepingsrecht overdragen aan een door hem aangewezen ambtenaar van het RIZIV. Wanneer een zitting wordt bijeengeroepen op dringend verzoek van ten minste drie leden, heeft zij plaats binnen de acht werkdagen na dit verzoek (zater-, zon- en feestdagen van de Federale administratie worden niet als werkdagen beschouwd).
Artikel 2.De leden worden per elektronische drager bijeengeroepen en de bijeenroeping wordt ondertekend hetzij door de Voorzitter, hetzij door de Secretaris, hetzij door de Adjunct-Secretaris in afwezigheid van de Secretaris.
De bijeenroepingen worden verzonden in beginsel acht werkdagen vóór de vergadering per elektronische drager van de effectieve en de plaatsvervangende leden.
Alle verzoeken, nota's enz. die minder dan 3 werkdagen vóór de datum van de vergadering aan het secretariaat zijn toegezonden, worden naar de volgende vergadering uitgesteld, tenzij de Voorzitter anders beslist.
Zetel
Artikel 3.De zittingen worden gehouden op de zetel van het RIZIV, Dienst voor geneeskundige verzorging Galileelaan, 5/01 te 1210 BRUSSEL. De vergaderingen zijn niet openbaar. De leden van de Commissie, de eventuele deskundigen en de ambtenaren van het RIZIV die de zittingen bijwonen, zijn ertoe gehouden het vertrouwelijk karakter van de behandelde documenten en van de beraadslagingen te eerbiedigen, evenals de conclusies van deze laatsten.
De leden en andere personen die deelnemen aan de werkzaamheden van de Commissie, met inbegrip van de interne en externe deskundigen en de leden van het secretariaat, houden zich aan het bewaren van de geheimhouding van de beraadslagingen en aan de discretie over alle informatie waarvan zij kennis nemen binnen het kader van hun werkzaamheden.
De notulen en de documenten die aan de leden worden toegezonden alsook de opmerkingen die tijdens de vergadering worden gemaakt, zijn strikt vertrouwelijk.
Leden kunnen overleg plegen met de structuur of groepering die ze vertegenwoordigen of met externe deskundigen over aspecten die betrekking hebben op de inhoud van de ingediende dossiers. Daarbij moet de vertrouwelijkheid van de beraadslagingen gerespecteerd wordt.
De inhoud van de rapporten die door de Commissie voorbereid worden blijft vertrouwelijk.
Volgende zaken vallen niet onder deze beperkingen: 1° de agenda van de vergadering en, in geval van eventuele wijziging, de reden ervan;2° de mededelingen en de documenten die, rekening houdend met hun definitief karakter, openbaar kunnen gemaakt te worden door de Commissie. De niet-naleving van de verplichtingen tot vertrouwelijkheid die in dit artikel worden bedoeld, wordt aan de Voorzitter van de Commissie meegedeeld die, na het lid gehoord te hebben, eventueel de organisatie, die het lid in gebrek heeft benoemd, ervan op de hoogte zal stellen.
De leden van de Commissie en de andere personen betrokken bij de werkzaamheden van de Commissie en haar werkgroepen, met inbegrip van de interne en externe deskundigen en de leden van het secretariaat, zijn er aan gehouden bij de discussies, adviezen en beoordeling in volstrekte onafhankelijkheid en wetenschappelijke integriteit te handelen.
Onder onafhankelijkheid wordt verstaan dat bij de besluitvorming de betrokkene niet door belangen, groeperingen, bedrijven of structuren beïnvloed wordt, tenzij, voor een lid, door de groepering of structuur die het lid in de commissie vertegenwoordigt.
Artikel 4.De effectieve leden en de plaatsvervangende leden aangewezen door hun organisatie, en wier contactgegevens aan het Secretariaat meegedeeld worden, worden ter zitting opgeroepen .
Jaarlijks vóór 31 december maakt elke organisatie de lijst over van de effectieve en de plaatsvervangende leden, evenals hun elektronische coördinaten voor het volgend jaar.
Een lid dat bevoegd is om zitting te houden, mag zich echter met de instemming van de Voorzitter en van zijn groep laten bijstaan door ieder persoon die hij aanwijst : het aantal van die deskundigen mag echter zonder de instemming van de Commissie niet hoger zijn dan vijf voor ieder van de vertegenwoordigde groepen. Het begrip groep geldt afzonderlijk voor alle vertegenwoordigers van de apothekers samen en alle vertegenwoordigers van de verzekeringsinstellingen samen.
Voorts kan de Commissie met het oog op het behandelen van bijzondere technische problemen, personeelsleden van het RIZIV of ieder persoon van wie zij oordeelt dat hij haar kan voorlichten, ter zitting oproepen.
Artikel 5.De Commissie kan slechts geldig zitting houden indien van elke groep ten minste vijf stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
Het secretariaat laat bij aanvang van elke vergadering een aanwezigheidslijst tekenen. De Voorzitter waakt erover dat het quorum bereikt wordt en blijft.
De werkzaamheden van de Commissie worden geleid door zijn Voorzitter.
Indien de Voorzitter afwezig is, wordt hij vervangen door de Ondervoorzitter. Indien zowel de Voorzitter als de Ondervoorzitter afwezig zijn, dan zal de Voorzitter een plaatsvervangend voorzitter voor de vergadering aanduiden.
De Voorzitter ziet erop toe dat de vergaderingen in een sfeer van sereniteit verlopen en waakt over het respect voor standpunten, meningen en personen.
De Voorzitter vat de besprekingen en de beslissingen van de Commissie samen en leidt elke stemming.
Agenda
Artikel 6.De agenda van de zittingen wordt vastgesteld door de Voorzitter en wordt bij de bijeenroeping gevoegd.
Alleen de punten die in de agenda zijn opgenomen worden besproken.
Wanneer evenwel een zitting wordt bijeengeroepen op verzoek van ten minste drie leden, herneemt de agenda in elk geval de punten van het verzoek.
De dringende adviezen, door de Toeziende Minister gevraagd, worden toegevoegd aan de agenda en eerst behandeld.
De Commissie mag echter bij gewone meerderheid in beide groepen, beslissen een punt in bespreking te brengen dat niet op de agenda voorkomt. In dat geval mag de definitieve stemming pas plaatshebben in de eerste daaropvolgende zitting, behoudens wanneer, indien alle leden aanwezig zijn, de Commissie daarover anders beslist.
De volgorde van de behandeling van de punten kan worden gewijzigd indien de meerderheid van de aanwezige die aan de stemming deelnemen leden dit wenselijk acht.
Artikel 7.De Commissie kan in zijn schoot werkgroepen oprichten die hij belast met een voorafgaand onderzoek van een probleem, binnen een door hem bepaalde termijn.
Die termijn kan door de Commissie worden verlengd.
Elke werkgroep wordt voorgezeten door een lid van de Commissie dat is aangewezen door de Voorzitter, het Secretariaat wordt verzorgd door de Secretaris of door een lid dat wordt aangeduid door de Commissie.
Elke werkgroep kan beroep doen op de medewerking van de technici en/of deskundigen die hij nodig acht.
De werkgroepen worden ontbonden hetzij zodra het onderzoek van het probleem waarmee zij zijn belast is beëindigd en het verslag van de activiteiten van de werkgroep naar de Commissie opgestuurd wordt, hetzij na het verstrijken van de door de Commissie bepaalde termijn hetzij na beslissing van de Commissie.
De vertrouwelijkheid en de discretie zijn eveneens van toepassing op de leden van de werkgroepen zoals gedefinieerd door de bepalingen van artikel 3 van dit reglement.
Stemmingen
Artikel 8.Alleen de effectieve leden en de plaatsvervangende leden die ze vervangen zijn stemgerechtigd. De stemmingen geschieden bij handopheffing. Er wordt geheim gestemd wanneer dat door ten minste drie van de aanwezige die aan de stemming deelnemen leden wordt gevraagd.
Artikel 9.De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid van de leden die aan de stemming deelnemen; er wordt geen rekening gehouden met de onthoudingen.
De uiteindelijke sluiting van de overeenkomst is slechts verworven indien ze door ten minste zes leden van elke van beide groepen is goedgekeurd, onthoudingen zijn niet toegelaten.
In geval de leden bij een stemming niet in gelijk aantal in elk van beide groepen aanwezig zijn, onthoudt het jongste lid of de jongste leden zich van de overtallige partij zich om de pariteit te herstellen.
Secretariaat en notulen
Artikel 10.Een Secretaris en een Adjunct-secretaris worden aangewezen door de Leidend ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging.
Het Secretariaat is belast met de logistieke organisatie van de vergaderingen, de verzending van de uitnodigingen per elektronische drager, van het beschikbaar stellen van alle documenten over Concerto, alle aspecten met betrekking tot de praktische organisatie van de zitting en het opstellen van de notulen van de vergaderingen waarin de besprekingen bondig worden samengevat met uitzondering van de individuele tussenkomsten van de leden waarvoor het lid verzoekt tijdens de vergadering dat ze opgenomen worden ervan: die worden zo snel mogelijk en in principe vóór de vergadering die volgt op die waarover de notulen gaan, in het Frans en in het Nederlands, aan de effectieve en plaatsvervangende leden opgestuurd.
Enkel de werkelijke en plaatsvervangende leden hebben toegang tot de documenten .
Artikel 11.De notulen van een zitting worden op de volgende zitting ter goedkeuring voorgelegd in zoverre ze ten minste drie werkdagen vóór de dag van die zitting aan de leden zijn toegezonden. De goedkeuring mag ook ervan per elektronische drager gebeuren.
De notulen worden door de Voorzitter en de Secretaris of, in geval van afwezigheid van deze, door de Adjunct-secretaris getekend.
Artikel 12.In geval de Voorzitter verhinderd is, zit de Ondervoorzitter de zitting voor. Indien nodig, zit de plaatsvervangend voorzitter de vergadering voor.
Raadpleging
Artikel 13.Voor de dringende zaken is de Voorzitter gemachtigd om de leden per elektronische drager te raadplegen. Het Secretariaat van de Nationale commissie is belast met die raadpleging. De antwoordtermijn wordt vastgelegd door de Voorzitter en mag niet minder dan 3 werkdagen bedragen.
Wanneer ten minste drie stemgerechtigde leden van een van de twee groepen de Voorzitter binnen die termijn van drie werkdagen meedelen dat ze een schriftelijke raadpleging weigeren, wordt het betrokken punt op de agenda van de eerstkomende zitting van de Commissie geplaatst. Elk gebrek aan antwoord van een effectief lid zal beschouwd worden als een akkoord met (het) (de) gemaakte voorstel(len).
Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 7 december 2021.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Fr. VANDENBROUCKE