Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 januari 2014
gepubliceerd op 28 februari 2014

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het ****. - Addendum

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014000170
pub.
28/02/2014
prom.
05/01/2014
ELI
eli/besluit/2014/01/05/2014000170/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


5 JANUARI 2014. - **** besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het ****. - Addendum


**** tekst is verschenen op datum van 17 januari 2014, **** 3706.

Advies 54.077/2 van 23 oktober 2013 van de **** van ****, afdeling Wetgeving, over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het ****.

Op 5 september 2013 is de **** van ****, afdeling Wetgeving, door de ****-Eerste **** en Minister van Binnenlandse **** verzocht binnen een termijn van dertig dagen verlengd tot 25 oktober 2013 (**** ****-mail van 16 september 2013) een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit 'tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het ****'.

Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 23 oktober 2013.

De kamer was samengesteld uit **** ****, ****, **** **** en **** ****, staatsraden, **** **** en **** ****, assessoren, en ****-**** **** ****, griffier.

Het verslag is uitgebracht door **** ****, auditeur.

De overeenstemming tussen de **** en de **** tekst van het advies is nagezien onder toezicht van **** ****.

**** advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 23 oktober 2013.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1, van de gecoördineerde wetten op de **** van State, zoals het vervangen is bij de wet van 2 april 2003, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande ****.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Onderzoek van het ontwerp Aanhef 1. **** artikel 2, derde lid, van de wet van 19 juli 1991, betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de **** en de **** en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een **** van de natuurlijke personen' verleent rechtsgrond aan het ontworpen besluit. Aangezien de artikelen 22 en 32 van de ****, de artikelen 126 tot 132 van de '****' van 24 juni 1955 en artikel 126 van de **** Gemeentewet geen rechtsgrond voor het ontworpen besluit opleveren, moeten ze uit de aanhef weggelaten worden.

**** eerste tot en met het derde lid moeten dus vervallen. 2. Aangezien het ontworpen besluit geen **** heeft, hoeft het advies van de inspecteur van Financiën niet vermeld te worden of moet het in de vorm van een overweging vermeld worden. **** **** 1 1. Artikel 1 van het ontwerp vult artikel 3 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 'betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het ****' aan teneinde, onder de daarin bepaalde voorwaarden, aan derden uittreksels of getuigschriften uit de registers (1) te kunnen afgeven voor genealogisch of historisch onderzoek of voor andere wetenschappelijke doeleinden. Er wordt een onderscheid gemaakt naargelang de registers meer of minder dan 110 jaar geleden afgesloten zijn : alleen in dit laatste geval behoeft het afgeven van het document een voorafgaande toestemming, ofwel van de betrokken persoon, ofwel, inzonderheid in geval van overlijden, van een lid van zijn familie, ofwel van de gemeente, op de wijze bepaald in de ontworpen bepaling.

Het ontwerp van koninklijk besluit wilde aanvankelijk een onderscheid maken voor de registers die meer dan honderd jaar geleden werden afgesloten. Het werd op dat punt aangepast naar aanleiding van advies ****. 14/2012 van de **** voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, waarin ze het volgende opgemerkt heeft : "8. Het recht op privacy is een **** waarvan de verwerking van **** en de daarvoor uitgewerkte bescherming in de ****, een onderdeel is. **** levende personen kunnen zich op een **** beroepen. **** **** viseert bijgevolg in beginsel slechts levende personen. **** betekent dat voor zover alle personen vermeld in de registers die meer dan 100 jaar geleden werden afgesloten, overleden zijn, deze bepaling vanuit ****-perspectief geen aanleiding zou geven tot commentaar. De overgrote meerderheid van de personen vermeld in die registers zal inderdaad overleden zijn. Er zijn evenwel een niet te verwaarlozen aantal Belgen die 100 jaar en ouder zijn (2). Als de trend van de voorbije 20 jaar zich doorzet, zal hun aantal de komende jaren nog toenemen. **** betekent dat de registers die 100 jaar geleden werden afgesloten - weliswaar ten **** van een zeer bescheiden percentage - nog informatie bevatten over levende personen, waarop de **** van toepassing is. 9. **** betekent dus dat minstens op een deel van deze registers, namelijk deze die tussen de 100 en 110 jaar geleden werden afgesloten - dezelfde procedure moet worden toegepast als deze die in het ontwerp is voorzien voor registers die minder dan 100 jaar geleden werden afgesloten, namelijk het bekomen van een uittreksel of getuigschrift afhankelijk stellen van de schriftelijke toestemming van de betrokkene.Het feit dat de kans klein is dat een uittreksel wordt gevraagd ****.****.****. tot een persoon die nog in leven is, vormt geen doorslaggevende reden op basis waarvan de ongelijke behandeling inzake de verwerking van de gegevens van personen van 100 jaar en meer kan worden gerechtvaardigd. 10. Door de grens boven dewelke er geen beperking wordt opgelegd ****.****.****. de uittreksels op te trekken tot registers die meer dan 110 jaar geleden werden afgesloten, stelt dit probleem zich niet ".

Daaromtrent preciseert het verslag aan de **** het volgende : "In de praktijk is de kans uiterst miniem dat de uittreksels of getuigschriften betrekking zouden hebben op nog in leven zijnde personen : de registers werden afgesloten na elke tienjaarlijkse volkstelling. **** **** aldus om personen die meer dan 110 jaar geleden geboren werden".

Daaraan doet niet af dat dat geval zich zou kunnen voordoen hoewel het erg zeldzaam is (3). **** elk probleem te voorkomen, moet ofwel een hogere drempel vastgesteld worden, ofwel aan de nog in leven zijnde persoon de mogelijkheid geboden worden om zich te verzetten tegen het afgeven van een uittreksel of een certificaat dat op hem betrekking heeft.

Dezelfde opmerking geldt voor het raadplegen van de registers, waarin artikel 2 van het ontwerp (ontworpen artikel 5bis) voorziet. 2. Het ontworpen zevende lid bepaalt wie zijn toestemming moet geven wanneer de betrokken persoon overleden is "of niet meer in staat is zijn wil te uiten". Het ontworpen negende lid bepaalt op zijn beurt wie zijn toestemming moet geven wanneer er geen afstammelingen in de eerste graad zijn of wanneer deze overleden zijn "of niet gezond" zijn.

De vraag is of het gebruik van twee verschillende uitdrukkingen erop wijst dat er een andere strekking aan gegeven moet worden, in welk geval de **** van State niet inziet wat dit onderscheid zou kunnen verantwoorden.

**** elk probleem te voorkomen, is het beter in de twee ontworpen leden dezelfde uitdrukkingen te gebruiken.

Artikel 2 1. De vraag rijst waarom, in het licht van het gelijkheidsbeginsel, het raadplegen van de registers die meer dan 110 jaar geleden afgesloten zijn, niet gekoppeld wordt aan een **** doel **** de derde die ze raadpleegt, in tegenstelling tot het afgeven van uittreksels of certificaten en het ter beschikking stellen van reproducties van gedigitaliseerde registers.2. Wat het **** van het ontworpen besluit betreft, preciseert het verslag aan de **** terecht dat het voormelde koninklijk besluit van 16 juli 1992 van toepassing is op de bevolkingsregisters die naar het **** overgebracht zijn. Het ontworpen artikel 5bis, tweede lid, bepaalt dat de nadere regels inzake de raadpleging worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. De **** voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft in haar advies ****. 14/2012 vraagtekens geplaatst bij het toepassen van die regels voor het raadplegen van de registers die voor bewaring naar een **** van de overheid overgebracht zijn. Het verslag aan de **** verschaft geen antwoord op die vraag.

Het lijkt echter moeilijk denkbaar om het raadplegen van de gemeentearchieven die naar het **** overgebracht zijn, afhankelijk van de betrokken gemeente, aan andere regels te onderwerpen. **** een vraag om uitleg daaromtrent heeft de gemachtigde van de minister het volgende geantwoord : "[...] de tekst werd aangepast en bepaalt nu de wijze van de raadpleging. **** **** om praktische zaken zoals openingsuren, ****, ****. Dit kan de gemeente uiteraard alleen regelen om archieven die ze zelf nog in haar bezit heeft".

Die precisering zou in het verslag aan de **** opgenomen moeten worden.

Artikel 3 Artikel 3, 1 van het ontwerp vult artikel 7, eerste lid, ****), van het voormelde koninklijk besluit van 16 juli 1992 aan opdat het college van burgemeester en schepenen niet alleen de gegrondheid van een aanvraag om een lijst te verkrijgen van personen die in een register ingeschreven zijn, maar ook over de "doeleinden" ervan onderzoekt.

De **** van State ziet het belang van die precisering niet in, aangezien bij het onderzoek van de gegrondheid van een aanvraag reeds de doeleinden ervan kunnen worden onderzocht.

**** ****, ****.-****. **** ****.

De voorzitter, ****. ****. _______ Nota's (1). **** **** om het bevolkingsregister en het **** (zie artikel 1 van het voormelde koninklijk besluit van 16 juli 1992). (2). Begin 2010 telde **** 1.559 inwoners van 100 jaar en ouder.

**** aantal verdrievoudigde de voorbije twintig jaar (**** ://****.****.****/****/statistieken/cijfers/bevolking/structuur/ **** /****/. (3). **** bestaan "****", dat wil zeggen mensen die meer dan 110 jaar oud zijn ("**** **** des **** **** **** super-****", **** ****, 7 november 2012).

^