Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement
gepubliceerd op 08 februari 2013

Huishoudelijk reglement van de jury voor de loopbaan van het wetenschappelijke personeel van de Koninklijke Sterrenwacht van België Artikel 1. De jury vergadert op de zetel van de instelling en kan beslissen om occasioneel op een andere locatie Art. 2. De jury komt samen op initiatief van de voorzitter. De oproepingsbrief bevat datum, dag, uu(...)

bron
programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid
numac
2013021016
pub.
08/02/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

Huishoudelijk reglement van de jury voor de loopbaan van het wetenschappelijke personeel van de Koninklijke Sterrenwacht van België

Artikel 1.De jury vergadert op de zetel van de instelling en kan beslissen om occasioneel op een andere locatie te vergaderen. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter die beslissing nemen op voorwaarde dat zij met redenen is ombleed.

Art. 2.De jury komt samen op initiatief van de voorzitter. De oproepingsbrief bevat datum, dag, uur en plaats van de vergadering alsook de agenda ervan.

Art. 3.De voorzitter stuurt samen met de uitnodiging de agenda en de dossiers betreffende de te bespreken punten aan de leden op, minstens tien werkdagen vóór de vergadering.

Art. 4.Het lid dat na ontvangst van de uitnodiging een punt aan de agenda wenst toe te voegen, deelt dat vóór de vergadering aan de voorzitter mee.

Op gemotiveerde vraag van een lid van de jury kan de voorzitter, in overleg met de verslaggever, beslissen het onderzoek van een of meer punten uit te stellen.

Art. 5.Met uitzondering van de officiële uitnodiging voor een vergadering, worden documenten tussen de voorzitter, de leden en de verslaggever bij voorkeur via elektronische weg uitgewisseld.

Art. 6.De voorzitter opent en sluit de vergadering, leidt de debatten, neemt deel aan de beraadslagingen en ziet toe op de naleving van de taalwetten, de statuten en het huishoudelijk reglement en op het goede verloop van de vergaderingen.

Art. 7.Als bij een selectieprocedure beslist wordt over te gaan tot een schriftelijke raadpleging van de jury om het functieprofiel vast te leggen, bezorgt de verslaggever een voorstel van profiel aan de leden van de jury die binnen vijf werkdagen na de verzending hun opmerkingen of hun goedkeuring aan de voorzitter meedelen. Afwezigheid van reactie van een van de leden houdt hierbij diens goedkeuring in.

In geval van opmerkingen wordt het functieprofiel aangepast en aan de leden teruggestuurd, die over vijf werkdagen beschikken om het profiel goed te keuren of om nieuwe opmerkingen te formuleren. Afwezigheid van reactie van een van de leden houdt hierbij eveneens diens goedkeuring in.

Een exemplaar van de definitieve tekst, ondertekend door de voorzitter en de verslaggever, wordt aan alle leden van de jury toegestuurd.

Art. 8.Indien er een geheime stemming plaatsvindt om kandidaten te rangschikken, stelt elk lid van de jury een rangschikking op beginnende bij 1 voor de beste kandidaat en waarbij de kandidaten steeds op opeenvolgende plaatsen worden gerangschikt. De som van de puntenrangschikking van alle leden vormt de eindrangschikking van de kandidaten. Hij/zij onder hen die de minste punten telt, is de best gerangschikte. Bij de telling van de punten wordt geen rekening gehouden met onthoudingen.

Art. 9.De verslaggever is belast met de voorbereiding van de vergadering, de opstelling van de notulen van de vergadering en van de passende adviezen.

Indien er na de discussie geen consensus is bereikt over een punt, bevatten de notulen alle meningen uitgebracht door de leden, ook die van de minderheid.

Ingeval er wordt gestemd, wordt het resultaat ervan vermeld.

De adviezen bevatten de motieven die tot de beslissing bij consensus of bij meerderheid van stemmen hebben geleid. Bij steking van stemmen wordt het ter stemming voorgelegde voorstel verworpen.

Art. 10.Het ontwerp van notulen wordt aan de aanwezige leden toegestuurd uiterlijk tien werkdagen na de vergadering.

Indien binnen vijf werkdagen daarop geen enkele schriftelijke opmerking aan de voorzitter wordt toegestuurd, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd.

In geval van opmerkingen worden de notulen eventueel aangepast bij beslissing van de voorzitter en aan de aanwezige leden teruggestuurd, die over een termijn van drie werkdagen beschikken om de eventueel gewijzigde tekst goed te keuren of om bijkomende opmerkingen te formuleren. Afwezigheid van reactie van een van de leden houdt hierbij diens goedkeuring in.

Een exemplaar van de definitieve tekst, ondertekend door de voorzitter en de verslaggever, wordt aan alle leden van de jury bezorgd.

Art. 11.De uitnodiging, de agenda en de notulen worden opgesteld in het Nederlands en in het Frans. De dossiers die aan de beraadslaging van de jury worden voorgelegd, evenals de passende adviezen en de ontwerpen van notulen als bedoeld hierboven, zijn opgesteld in de taal van de auteur ervan.

Art. 12.De indicatieve lijst van de wetenschappelijke experts die niet behoren tot de Koninklijke Sterrenwacht van België en die als leden van de jury kunnen worden aangewezen, wordt vastgelegd per opdracht en per wetenschappelijke activiteit als volgt : Jean Rasson (KMI, Centre Géophysique de Dourbes);

Thierry Dudok-Dewit (Univ. Orléans, Lab. de Physique et Chimie de l'Environnement et de l'Espace Franklijk);

Lydia Van Driel (University College London, Mullard Space Sciences Laboratory, UK);

Olivier Francis (Univ. Luxembourg, Faculté des Sciences, de la Technologie et de la Communication, Luxemburg);

Hans Havenith (ULg, Département de Géologie);

Alain Muls (KMS, Departement Communication, Information, Systems & Sensors);

Gregor Rauw (ULg, Institut d'Astrophysique, de Géophysique et d'Océanographie);

Herwig Dejonghe (UGent, Vakgroep Fysica en Sterrenkunde);

Christoffel Waelkens (KU Leuven, Instituut voor Sterrenkunde);

Pierre Magain 'ULg, Institut d'Astrophysique, de Géophysique et d'Océanographie);

Yale Naze (ULg, Institut d'Astrophysique, de Géophysique et d'Océanographie).

Art. 13.De jury keurt op voorstel van de voorzitter een praktisch werkingsvademecum goed en regelt bij consensus alles wat niet is vermeld in dit huishoudelijk reglement of in het werkingsvademecum.

Art. 14.Dit huishoudelijk reglement heeft uitwerking met ingang van 1 februari 2013.

Goedgekeurd door de jury tijdens zijn vergadering van 18 december 2012.

Bogdan VAN DONINCK, Voorzitter.

Ronald VAN DER LINDEN, Verslaggever.

^