Etaamb.openjustice.be
Huishoudelijk Règlement van 10 februari 2003
gepubliceerd op 23 mei 2003

Huishoudelijk reglement van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2003003282
pub.
23/05/2003
prom.
10/02/2003
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 FEBRUARI 2003. - Huishoudelijk reglement van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën


Artikel 1.Het directiecomité vergadert op initiatief van de voorzitter.

De voorzitter wijst het lid van het directiecomité aan dat hem in geval van afwezigheid of van verhindering vervangt. Bij onstentenis van dergelijke aanwijzing wordt het voorzitterschap waargenomen door het oudste lid.

Het secretariaat van het directiecomité wordt verzekerd door één of meer door de voorzitter aangeduide secretarissen.

Artikel 1.De oproepingen gaan uit van de voorzitter; de dagorde der zitting en, desgevallend, bondige nota's van de op de dagorde ingeschreven punten worden er aangehecht; zij moeten de leden van het directiecomité uiterlijk twee volle dagen vóór de vergadering toekomen. Eens de oproeping verzonden, worden alle bescheiden of dossiers betreffende de erin opgenomen aangelegenheden ter beschikking van de leden gehouden.

Art. 2.Het lid van het directiecomité dat de vergaderingen niet kan bijwonen, kan zijn opmerkingen of adviezen schriftelijk meedelen aan de voorzitter, die ze ter kennis van de andere leden brengt vooraleer de discussie van de bedoelde aangelegenheden aan te vatten.

Art. 3.De voorzitter kan, naargelang van de dagorde, elke persoon uitnodigen van wie hij de aanwezigheid noodzakelijk acht.

Art. 4.De beslissingen worden bij consensus genomen of, bij ontstentenis hiervan, bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

Voor de berekening van de stemmen worden de onthoudingen niet in aanmerking genomen. In geval van pariteit der stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Alle leden zijn ertoe gehouden de beslissingen en afspraken binnen het Comité, collegiaal en loyaal uit te voeren en te verdedigen.

Wanneer het comité adviserend optreedt worden de door de leden uitgebrachte adviezen in de notulen opgenomen en gehecht aan de voorstellen die ter beslissing aan de bevoegde overheidsinstantie worden voorgelegd.

Het directiecomité kan geldig beraadslagen en stemmen wanneer de helft van zijn leden aanwezig is.

Bij belet en mits de voorzitter ermede instemt, mogen de leden zich laten vervangen door een ambtenaar van minstens rang 13.

Art. 5.Een exemplaar van het ontwerp van de notulen wordt toegezonden aan de leden.

Binnen de drie werkdagen vanaf de datum van ontvangst van het ontwerp van de notulen, delen de leden die de vergadering bijwoonden hun goedkeuring mede of maken schriftelijke opmerkingen. Bij gebrek aan een antwoord binnen de gestelde termijn wordt betrokkene geacht het ontwerp te hebben goedgekeurd. In geval van opmerkingen beslist de voorzitter over de eventuele aanpassing van de notulen.

Art. 6.De notulen der vergaderingen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris, na goedkeuring door de leden van het directiecomité.

Art. 7.De leden van het directiecomité kunnen bij het secretariaat steeds de archieven raadplegen.

Art. 8.De oproepingen en de agenda's van de vergaderingen worden in het Nederlands en in het Frans gesteld; de notulen worden opgemaakt in de taal van het dossier.

^