Etaamb.openjustice.be
Gewestplan
gepubliceerd op 18 november 1998

Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse. - Definitieve vaststelling van het ontwerpplan tot aanvulling van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse op het grondgebied van de gemeenten Affligem, Asse, Beersel, Grimbergen, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart, Kapelle-op Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt bepaald : Artikel 1. Het hierbijgevoe(...)

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
1998036004
pub.
18/11/1998
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

Departement Leefmilieu en Infrastructuur


Gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse. - Definitieve vaststelling van het ontwerpplan tot aanvulling van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse op het grondgebied van de gemeenten Affligem, Asse, Beersel, Grimbergen, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Linkebeek, Merchtem, Overijse, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zaventem Bij besluit van de Vlaamse regering van 23 juli 1998 wordt bepaald :

Artikel 1.Het hierbijgevoegde ontwerpplan tot aanvulling van het koninklijk besluit van 7 maart 1977 houdende vaststelling van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse wordt definitief vastgesteld voor gronden in Affligem, Asse, Beersel, Grimbergen, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Linkebeek, Merchtem, Overijse, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zaventem.

Het ontwerpplan omschrijft de bestemmingsgebieden voor delen van de kaartbladen 23/6, 23/7, 23/8, 31/1, 31/2, 31/3, 31/4, 31/6, 31/7, 31/8, 32/5, zoals vervat in de bijlagen 1 tot en met 10 bij dit besluit.

Art. 2.De kaarten met de bestaande fysische en juridische toestand behorende tot de niet-normatieve delen van het voornoemde gewestplan, zijn vervat in de bijlagen 11 tot en met 20 bij dit besluit.

Art. 3.De Vlaamse minister bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Advies van de Regionale Commissie van Advies van Vlaams-Brabant, uitgebracht in de vergaderingen van 25 mei 1998 en 15 juni 1998, m.b.t. het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse Gelet op de wet van 29 maart i962, houdende organisatie van de ruimtelijke ordening en de stedenbouw inzonderheid op het artikel 13, gewijzigd bij het decreet van 22 december 1993 en op het artikel 7;

Gelet op het besluit van 17 juni 1997 van de Vlaamse regering, houdende voorlopige vaststelling van het ontwerp-plan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse op het grondgebied van de gemeenten Affligem, Asse, Beersel, Grimbergen, Groot-Bijgaarden, Hoeilaart, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Linkebeek, Merchtem, Overijse, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem en Zaventem;

Overwegende dat het ontwerp-plan aan een openbaar onderzoek werd onderworpen van 22 december 1997 tot en met 19 februari 1998; dat 98 tijdige bezwaarschriften en 1 vroegtijdig bezwaarschrift ingediend werden;

Overwegende het advies van de Bestendige Deputatie van 19 februari 1998 en het advies van de gemeenteraad van Asse van 30 maart 1998, van de gemeenteraad van Beersel van 23 februari 1998, van de gemeenteraad van Hoeilaart van 9 april 1998, van de gemeenteraad van Kraainem van 27 januari 1998, van de gemeenteraad van Overijse van 17 februari 1998 en van de gemeenteraad van Zaventem van 26 januari 1998, uitgebracht tijdens de periode van 60 dagen volgend op het openbaar onderzoek;

Overwegende dat de Streekcommissie van Advies een advies dient uit te brengen binnen een termijn van 120 dagen volgend op het openbaar onderzoek; dat geen termijnverlenging werd bekomen : ASSE 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 51.arrest nr. 26.736 d.d. 26.06.1986 bijlage 1 Asse De commissie adviseert de wijziging van woonuitbreidingsgebied in woonreservegebied gunstig, gelet op de ingeslotenheid van het perceel in een volledig woonreservegebied. Dit is de logische gevolgtrekking binnen deze gewestplanwijziging met zijn beperkt opzet. De commissie raadt aan dat de verdere omzetting in open ruimte van het hele gebied binnen het structuurplan onderzocht wordt. 55. arrest nr.32.822 d.d. 27.06.1989 bijlage 1 Asse De commissie adviseert de inkleuring als agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 58. arrest nr.36.859 d.d. 25.04.1991 bijlage 1 + 4 Asse + Groot-Bijgaarden De commissie adviseert de inkleuring als landschappelijk waardevol agrarisch gebied, bosgebied en agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 5 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. -Bezwaarschriften 8, 14, 15, 16, 17, 18. 34, 35, 36, 37, 38. 39, 40, 41, 42, 43, 45B, 50, 51, 52, 55, 56. 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 en 95 (punt 51) : => De commissie meent dat de voorgestelde wijziging in woonreservegebied hier het meest aangewezen is omdat het perceel in kwestie ingesloten ligt in een volledig woonreservegebied en de huidige bestemmingswijziging de logische gevolgtrekking is binnen deze gewestplanwijziging met zijn beperkt opzet. De commissie raadt evenwel aan dat de verdere omzetting in open ruimte van het hele gebied binnen het structuurplan onderzocht wordt. De wijziging van woonuitbreidingsgebied in woonreservegebied biedt trouwens reeds een grotere bescherming aan de huidige open ruimte. - Bezwaarschrift 28 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : Advies van de gemeente Asse : => De commissie meent dat de voorgestelde wijziging in woonreservegebied hier het meest aangewezen is omdat het perceel in kwestie ingesloten ligt in een volledig woonreservegebied en de huidige bestemmingswijziging de logische gevolgtrekking is binnen deze gewestplanwijziging met zijn beperkt opzet. De commissie raadt evenwel aan dat de verdere omzetting in open ruimte van het hele gebied binnen het structuurplan onderzocht wordt. De wijziging van woonuitbreidingsgebied in woonreservegebied biedt trouwens reeds een grotere bescherming aan de huidige open ruimte.

Advies van de Bestendige Deputatie : => De commissie geeft een gunstig advies voor punt 51, in tegenstelling tot de Bestendige Deputatie omdat ze meent dat de wijziging van woonuitbreidingsgebied in woonreservegebied een logische gevolgtrekking is binnen deze gewestplanwijziging met zijn beperkt opzet, gelet op het ingesloten karakter van het perceel => in een volledig woonreservegebied. De commissie raadt evenwel aan dat de verdere omzetting in open ruimte van het hele gebied binnen het structuurplan onderzocht wordt. => De commissie treedt de Bestendige Deputatie bij voor wat betreft de adviezen met betrekking tot de punten 55 en 58.

BEERSEL 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 45.arrest nr. 26.318 d.d. 27.03.1986 bijlage 7 Beersel De commissie adviseert de inkleuring als agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties.

De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in zone voor KMO en ambacht gunstig omwille van de bestaande situatie, waar het huidig gebruik, aansluitend enerzijds bij een woonzone en anderzijds een KMO- en ambachtenzone, de bestemming als agrarisch gebied niet meer verantwoordt. 47. arrest nr.26.552 d.d. 20.05.1986 bijlage 7 Beersel De commissie adviseert de inkleuring als landschappelijk waardevol agrarisch gebied ongunstig en stelt voor het gebied in te kleuren als natuurgebied omdat het ministerieel besluit van 12 mei 93 deze zone rangschikt als landschap om reden van de wetenschappelijke en esthetische waarde (De Kluts), omdat de gebieden een onderdeel zijn van een esthetisch bijzonder aantrekkelijk zone, nl. een diep ingesneden dal aan de bovenloop van de Kesterbeek dat wordt omzoomd met houtkanten en bosranden en omdat het RSV pleit voor een beleid dat streeft naar de aanduiding van een samenhangend en georganiseerd geheel van gebieden van de natuurlijke structuur, waar het behoud, het herstel en de ontwikkeling van de natuur gestimuleerd dient te worden. 53. arrest nr.27.627 d.d. 10.03.1987 bijlage 7 Beersel De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groter natuurgebied. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 4 (punt 45)- : => De problematiek van de zogenaamde zonevreemde bedrijven dient in een globaal ruimtelijk kader beschouwd te worden, waarvoor verwezen wordt naar de omzendbrief RO97/01. => De door de Raad van State vernietigde originele bestemming was agrarisch gebied. Van waardevermindering kan aldus geen sprake zijn. => Het stedenbouwkundig attest nummer 2 werd afgeleverd op 13 april 88 door de Vlaamse regering. Door het arrest van de Raad van State 26318 d.d. 27 maart 86 komt de huidige bestemming van het gewestplan te vervallen. Derhalve kan het bedrijf uitbreiden binnen de voorgestelde inplantingszone. Tot op heden werd geen aanvraag tot uitbreiding ingediend. - Bezwaarschrift 45 (punt 53) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. - Bezwaarschrift 99 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : ADVIES van de gemeente BEERSEL : = Voor een antwoord op het eerste punt van de gemeente : zie het antwoord op bezwaarschrift nr. 4. => De commissie treedt de argumenten van de gemeente met betrekking tot de gronden, gelegen in de deelgemeente Alsemberg, Meigemheide bij en stelt voor het gebied om te zetten in natuurgebied.

Advies van de Bestendige Deputatie : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie met betrekking tot de punten 45 en 53 bij. => In tegenstelling tot de Bestendige Deputatie adviseert de commissie de wijziging onder punt 47 ongunstig en ze stelt voor dit gebied in te kleuren als natuurgebied. Het ministerieel besluit van 12 mei 93 rangschikt deze zone immers als landschap om reden van de wetenschappelijke en esthetische waarde (De Kluts). De gebieden zijn trouwens een onderdeel van een esthetisch bijzonder aantrekkelijke zone, nl. een diep ingesneden dal aan de bovenloop van de Kesterbeek dat wordt omzoomd met houtkanten en bosranden. Het RSV pleit bovendien voor een beleid dat streeft naar de aanduiding van een samenhangend en georganiseerd geheel van gebieden van de natuurlijke structuur, waar het behoud, het herstel en de ontwikkeling van de natuur gestimuleerd dient te worden.

DILBEEK 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 31.arrest nr. 24.499 d.d. 26.06.1984 bijlage 1 Dilbeek De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De planschadeclaim die naar aanleiding van de vaststelling van het oorspronkelijke gewestplan ingesteld werd, werd trouwens reeds afgewezen. 2. Antwoord op de adviezen ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat punt 31 betreft, bij. GRIMBERGEN 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 03.arrest nr. 22.697 d.d. 30.11.1982 bijlage 2 Grimbergen De commissie adviseert deze inkleuring als landschappelijk waardevol agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel.

Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 07. arrest nr.22.991 d.d. 01.03.1983 bijlage 5 Grimbergen De commissie adviseert deze inkleuring als bufferzone ongunstig omdat het gebied voldoende potenties bezit als woonuitbreidingsgebied voor de kern van Strombeek-Bever, op korte afstand van de grootstedelijke activiteitenpool van de Heizel, gelet op de aanwezige bebouwing in de omgeving en gelet op de zeer korte afstand t.o.v. het centrum. De commissie stelt voor het gebied in te kleuren als woonuitbreidingsgebied dat slechts ontwikkeld kan worden op initiatief van de overheid en na opstelling van een BPA. Een inkleuring als woonuitbreidingsgebied zou perfect passen in de doelstellingen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, dat er naar streeft de toekomstige woonontwikkeling in de stedelijke gebieden te concentreren. 08. arrest nr.22.993 d.d. 01.03.1983 bijlage 5 Grimbergen De commissie adviseert deze inkleuring als bufferzone ongunstig omdat het gebied voldoende potenties bezit als woonuitbreidingsgebied voor de kern van Strombeek-Bever, op korte afstand van de grootstedelijke activiteitenpool van de Heizel, gelet op de aanwezige bebouwing in de omgeving en gelet op de zeer korte afstand t.o.v. het centrum. De commissie stelt voor het gebied in te kleuren als woonuitbreidingsgebied, dat slechts ontwikkeld kan worden op initiatief van de overheid en na opstelling van een BPA. Een inkleuring als woonuitbreidingsgebied zou perfect passen in de doelstellingen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, dat er naar streeft de toekomstige woonontwikkeling in de stedelijke gebieden te concentreren. 21. arrest nr.23.763 d.d. 06.12.1983 bijlage 2 Grimbergen De commissie adviseert de inkleuring als landschappelijk waardevol agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel.

Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 24. arrest nr.23.911 d.d. 24.01.1984 bijlage 2 Grimbergen De commissie adviseert de inkleuring als landschappelijk waardevol agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel.

Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 37. arrest nr.25.994 d.d. 19.12.1985 bijlage 2 Grimbergen De commissie adviseert de wijziging van landschappelijk waardevol agrarisch gebied in landschappelijk waardevol agrarisch gebied en landelijk woongebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De bestemming landelijk woongebied wordt voorzien om het plan aan te passen aan de bestaande toestand en omdat het ruimtelijk verantwoord is, gelet op de aansluiting met een bestaand landelijk woongebied. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschriften 11, 20.21 en 22 (punt 37) : => De Vlaamse Regering heeft in zitting van 29 september 1993 de zogenaamde « opvulregel » die uitzonderlijk afwijkingen op de algemeen geldende principes van de bestemmingen van de gewestplannen toestond, afgeschaft, ten einde de homogeniteit van de landbouw- en andere openruimte gebieden te vrijwaren. => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. => Reeds in het ontwerp gewestplan zoals vastgelegd bij ministerieel besluit van 28 maart 1974 werd deze zone bestemd als agrarisch gebied. => Het arrest van de Raad van State vernietigt slechts de oorspronkelijk in het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgelegde bestemming, omwille van een procedurefout. Het arrest spreekt zich niet uit over de inhoud van het geding, en kan zeker niet reeds een nieuwe bestemming vastleggen. - Bezwaarschrift 12 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 27 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie bij voor wat betreft de punten 3, 21, 24 en 37. => Net zoals de Bestendige Deputatie adviseert zij de wijzigingen onder punt 7 en 8 ongunstig doch, afwijkend van het advies van de Bestendige Deputatie stelt de commissie voor deze gebieden in te kleuren als woonuitbreidingsgebied, dat slechts ontwikkeld kan worden op initiatief van de overheid en na opstelling van een BPA. HOEILAART 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 06.arrest nr. 22.915 d.d. 08.02.1983 bijlage 9 Overijse + Hoeilaart De commissie adviseert deze inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De Vlaamse regering heeft overigens voor dit gebied reeds planschade betaald. 27. arrest nr.24.068 d.d. 13.03.1984 bijlage 9 Hoeilaart De commissie meent dat het mogelijk moet zijn een zone voor recreatie met beperkte accommodatie (in casu 1 voetbalveld) te voorzien in het zuidwestelijk gedeelte van het in het ontwerpplan aangeduide parkgebied, tegen de bestaande wegenis en de voorziene zone voor landelijk woongebied dat beperkt wordt tot de minimale oppervlakte, noodzakelijk voor het aanleggen van een voetbalterrein. De rest van het gebied dient gevrijwaard te worden en als parkzone bestemd te worden. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschriften 2, 53 en 54 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 97 (CBS Hoeilaart) (punt 27) : => De commissie treedt dit bezwaarschrift bij en meent dat het mogelijk moet zijn een zone voor recreatie met beperkte accommodatie (in casu 1 voetbalveld) te voorzien in het zuidwestelijk gedeelte van het in het ontwerpplan aangeduide parkgebied, tegen de bestaande wegenis en de voorziene zone voor landelijk woongebied, dat beperkt wordt tot de minimale oppervlakte, noodzakelijk voor het aanleggen van een voetbalterrein. De rest van het gebied dient gevrijwaard te worden en als parkzone bestemd te worden.

ADVIEZEN : ADVIES van de gemeente HOEILAART : Antwoord : zie het antwoord op bezwaarschrift 97.

ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat de punten 6 en 27 betreft, bij.

KAPELLE-OP-DEN-BOS 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 02.arrest nr. 22.645 d.d. 16.11.1982 bijlage 2 Kapelle-op-den-Bos De commissie adviseert deze inkleuring als agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 3 (punt 2) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. => Reeds in het ontwerp-gewestplan zoals vastgelegd bij ministerieel besluit van 28 maart 1974 werd het gebied bestemd als landelijk gebied. => Het arrest van de Raad van State vernietigt slechts de oorspronkelijk in het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgelegde bestemming, omwille van een procedurefout. Het arrest spreekt zich niet uit over de inhoud van het geding, en kan zeker niet reeds een nieuwe bestemming vastleggen.

ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft punt 2, bij.

KRAAINEM 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 10.arrest nr. 23.260 d.d. 17.05.1983 bijlage 6 Kraainem + Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 11. arrest nr.23.332 d.d. 07.06.1983 bijlage 6 Kraainem + Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met dé principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 12. arrest nr.23.333 d.d. 07.06.1983 bijlage 6 Kraainem + Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 14. arrest nr.23.556 d.d. 11.10.1983 bijlage 6 Kraainem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 17. arrest nr.23.617 d.d. 25.10.1983 bijlage 6 Kraainem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 20. arrest nr.23.621 d.d. 25.10.1983 bijlage 6 Kraainem De commissie adviseert de inkleuring als agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De Vlaamse regering heeft trouwens voor dit gebied reeds planschade betaald. 22. arrest nr.23.764 d.d. 06.12.1983 bijlage 6 Kraainem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 41. arrest nr.26.195 d.d. 20.02.1986 bijlage 6 Kraainem De commissie adviseert de inkleuring als bufferzone gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 1 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 9 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 23 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 48 (punt 14) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. => Het arrest van de Raad van State vernietigt slechts de oorspronkelijk in het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgelegde bestemming, omwille van een procedurefout. Het arrest spreekt zich niet uit over de inhoud van het geding, en kan zeker niet reeds een nieuwe bestemming vastleggen. - Bezwaarschrift 49 (punt 22) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. => Het arrest van de Raad van State vernietigt slechts de oorspronkelijk in het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgelegde bestemming, omwille van een procedurefout. Het arrest spreekt zich niet uit over de inhoud van het geding, en kan zeker niet reeds een nieuwe bestemming vastleggen.

ADVIEZEN : ADVIES van de gemeente KRAAINEM : => Het gebied dat de gemeente voorstelt om te zetten in een gebied voor ambachtelijke activiteiten valt buiten de perimeter, afgebakend door de inherzieningstelling van het gewestplan. De commissie kan niet ingaan op voorstellen die niet binnen de afbakening vallen. => De commissie meent dat de inkleuring als agrarisch gebied overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het RSV ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties.

ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft de punten 10, 11, 12, 14, 17, 20, 22 en 41 bij.

LINKEBEEK 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 09.arrest nr. 23.029 d.d. 15.03.1983 bijlage 8 Linkebeek De commissie adviseert gunstig voor de inkleuring van de percelen te Linkebeek als agrarisch gebied omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De Vlaamse regering heeft voor dit gebied trouwens reeds planschade betaald.

De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in zone voor KMO en ambacht onvoorwaardelijk gunstig omdat de nieuwe bestemming wordt ingegeven vanuit de bestaande situatie, waar naast de bestaand KMO-zone van Laborelec een parking werd aangelegd en omdat de eventuele landschappelijke inkleding var de parking in de bouwvergunning of een BPA geregeld dient te worden. 36. arrest nr.25.893 d.d. 22.11.1984 bijlage 8 Linkebeek De commissie adviseert de inkleuring als agrarisch en als landschappelijk waardevol agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 32 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 96 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : Advies van de Bestendige Deputatie : => De commissie adviseert net zoals de Bestendige Deputatie de wijziging onder punt 9 van agrarisch gebied naar zone voor KMO en ambacht gunstig doch in tegenstelling tot de Bestendige Deputatie is haar advies onvoorwaardelijk omdat de eventuele landschappelijke inkleding van de parking in de bouwvergunning of een BPA geregeld dient te worden en niet in het gewestplan. => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie bij voor wat betreft de bestendiging van agrarisch gebied onder punt 9 en voor wat betreft punt 36.

MERCHTEM 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 39.arrest nr. 26.152 d.d. 06.02.1986 bijlage 1 Merchtem De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in woongebied gunstig omdat het BPA « kom der gemeente » deze zone bestemt als woongebied en omdat het gebied aansluit bij de bestaande woonkern. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 31 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie bij voor wat betreft punt 39.

OVERIJSE 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 04.arrest nr. 22.813 d.d. 11.01.1983 bijlage 10 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 06. arrest nr.22.915 d.d. 08.02.1983 bijlage 9 Overijse + Hoeilaart De commissie adviseert deze inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De Vlaamse regering heeft overigens voor dit gebied reeds planschade betaald. 13. arrest nr.23.421 d.d. 05.07.1983 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De commissie wijst erop dat er evenwel heel wat bebouwing aanwezig is, doch gelet op het feit dat er geen schadeclaims ingediend werden kan de bestemming natuurgebied ondanks de aanwezige bebouwing als een op langere termijn na te streven bestemming verantwoord worden. 16. arrest nr.23.561 d.d. 11.10.1983 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 23. arrest nr.23.772 d.d. 06.12.1983 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in agrarisch gebied en landelijk woongebied gunstig omdat hier niet veel landbouw meer aanwezig is en landbouw op die locatie, door de grote versnippering van het gebied, weinig zinvol is. Daarenboven zijn alle andere percelen naast het perceel in kwestie bebouwd. De commissie wijst wel op het absurde resultaat dat deze gewestplanwijziging met zich meebrengt indien het voor dit nog onbebouwde perceel de bestemming woongebied voorziet, terwijl alle andere reeds bestaande woningen de bestemming van het oorspronkelijke gewestplan behouden, nl. agrarisch gebied en bijgevolg zonevreemd blijven. 25. arrest nr.23.946 d.d. 07.02.1984 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in landelijk woongebied gunstig omdat hier niet veel landbouw meer aanwezig is en landbouw op die locatie, door de grote versnippering van het gebied, weinig zinvol is. Daarenboven zijn alle percelen naast het perceel in kwestie bebouwd. De commissie wijst wel op het absurde resultaat dat deze gewestplanwijziging met zich meebrengt indien het voor dit nog onbebouwde perceel de bestemming woongebied voorziet, terwijl alle andere reeds bestaande woningen de bestemming van he oorspronkelijke gewestplan behouden, nl. agrarisch gebied en bijgevolg zonevreemd blijven.

De commissie adviseert de wijziging van woonuitbreidingsgebied in woongebied gunstig omdat een BPA en een goedgekeurde verkaveling dit gebied bestemmen als woonzone en omdat dit gebied zo goed als volgebouwd is. 28. arrest nr.24.250 d.d. 10.04.1984 bijlage 10 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groter parkgebied. 29. arrest nr.24.251 d.d. 10.04.1984 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestpian Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groter parkgebied. 30. arrest nr.24.377 d.d. 22.05.1984 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. De commissie wijst er evenwel op dat er heel wat bebouwing aanwezig is doch aangezien er geen schadeclaims ingediend werden, kan de bestemming natuurgebied, ondanks de aanwezige bebouwing, als een op langere termijn na te streven bestemming verantwoord worden. 38. arrest nr.26.042 d.d. 09.01.1986 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in woongebied gunstig omdat het plan zo aangepast wordt aan de bestaande toestand, waar de aansluiting bij een woonzone de bestemming als agrarisch gebied niet meer verantwoordt. Het ontwerp-gewestplan, zoals het vastgesteld werd bij ministerieel besluit van 28 maart 1974 voorzag voor dit gebied trouwens ook de bestemming woonzone. 40. arrest nr.26.194 d.d. 20.02.1986 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als serregebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 48. arrest nr.26.553 d.d. 20.05.1986 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in woonpark gunstig omdat een goedgekeurd verkaveling dit gebied bestemt als woonpark. 52. arrest nr.26.908 d.d. 23.09.1986 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de wijziging van natuurgebied naar woonpark ongunstig en stelt voor het gebied in te kleuren als natuurgebied omdat de omzetting in woonpark strijdig is met het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, het voorontwerp van het provinciaal structuurplan Vlaams-Brabant, het gemeentelijk structuurplan in uitwerking, het actieplan van de Vlaamse regering voor de Vlaamse rand rond Brussel en met het GNOP van de gemeente Overijse. 54. arrest nr.31.827 d.d. 19.01.1989 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groter natuurlijk gebied. 59. arrest nr.36.860 d.d. 25.04.1991 bijlage 9 Overijse De commissie adviseert de wijziging van natuurgebied in woongebied ongunstig omdat de vallei van de IJse een belangrijk natuurlijk valleigebied is en dat het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen pleit voor het behoud en het versterken van deze valleigebieden. Door de voorziene bestemming zou een aansluitend natuurgebied langs alle zijden ingesloten worden door bebouwing. De commissie stelt voor de woonzone te beperken tot de bestaande gebouwen en de rest in te kleuren als natuurgebied. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 6 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 7 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschriften 10 en 19 (punt 54) : => Het BPA Hellekouter (koninklijk besluit 14 april 85) voorziet voor deze zone groengebied met semi-ambachtelijke functie. Het bestaande bedrijf krijgt de mogelijkheid om zijn activiteiten verder te ontplooien. => Daar de nabestemming van deze zone groengebied is dient het gewestplan deze bestemming over te nemen. Immers, indien op verzoek van bezwaarindiener zou ingegaan worden en het gebied als ambachtelijke zone wordt ingekleurd, wordt de huidige toestand bestendigd, terwijl het BPA de ambachtelijke activiteit slechts gedoogt tot zolang het bedrijf haar activiteiten uitoefent, waarna de bestemming groengebied wordt opgelegd. - Bezwaarschrift 24 (punt 54) : => Het BPA Hellekouter (koninklijk besluit 14 april 85) voorziet voor deze zone groengebied met semi-ambachtelijke functie. Het bestaande bedrijf krijgt de mogelijkheid om zijn activiteiten verder te ontplooien. => Daar de nabestemming van deze zone groengebied is dient het gewestplan deze bestemming over te nemen. Immers, indien op verzoek van bezwaarindiener zou ingegaan worden en het gebied als ambachtelijke zone wordt ingekleurd, wordt de huidige toestand bestendigd, terwijl het BPA de ambachtelijke activiteit slechts gedoogt tot zolang het bedrijf haar activiteiten uitoefent, waarna de bestemming groengebied wordt opgelegd. - Bezwaarschrift 13 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 26 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 29 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 30 (CBS Overijse) (punt 52) : => Het bezwaarschrift kan ingewilligd worden, in zoverre het gebied, waarvan sprake in het arrest 26.908, d.d. 23.09.86 van de Raad van State als natuurgebied wordt ingekleurd. - Bezwaarschrift 33 (punt 28) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. => Het arrest van de Raad van State vernietigt slechts de oorspronkelijk in het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgelegde bestemming, omwille van een procedurefout. Het arrest spreekt zich niet uit over de inhoud van het geding, en kan zeker niet reeds een nieuwe bestemming vastleggen. - Bezwaarschrift 100 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : ADVIES van de gemeente OVERIJSE : Zie antwoord bezwaarschrift 30.

ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft de punten 4, 6, 13, 16, 28, 29, 30, 38, 40, 48, 54 en 59 bij evenals de wijziging van woonuitbreidingsgebied naar woongebied onder punt 25. => De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in agrarisch gebied en landelijk woongebied onder punt 23 en de wijziging van agrarisch gebied in landelijk woongebied onder punt 25, in tegenstelling tot de Bestendige Deputatie, gunstig omdat in het gebied, dat omgezet wordt in landelijk woongebied, niet veel landbouw meer aanwezig is en landbouw op die locatie, door de grote versnippering van het gebied, weinig zinvol is. Daarenboven zijn alle percelen naast het perceel in kwestie bebouwd. De commissie wijst wel op het absurde resultaat dat deze gewestplanwijziging met zich meebrengt indien het voor dit nog onbebouwde perceel de bestemming woongebied voorziet terwijl alle andere reeds bestaande woningen de bestemming van het oorspronkelijke gewestplan behouden, nl. agrarisch gebied en bijgevolg zonevreemd blijven. => De commissie adviseert de wijziging van natuurgebied naar woonpark ongunstig en stelt voor het gebied in te kleuren als natuurgebied omdat de omzetting in woonpark strijdig is met het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, het voorontwerp van het provinciaal structuurplan Vlaams-Brabant, het gemeentelijk structuurplan in uitwerking, het actieplan van de Vlaamse regering voor de Vlaamse rand rond Brussel en met het GNOP van de gemeente Overijse.

SINT-GENESIUS-RODE 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 05.arrest nr. 22.896 d.d. 01.02.1983 bijlage 8 De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Daarenboven heeft de Vlaamse regering voor dit gebied reeds planschade betaald, wat de bestemming natuurgebied, ondanks de aanwezige bebouwing, als een op langere termijn na te streven bestemming verantwoordt. 33. arrest nr.24.628 d.d. 14.09.1984 bijlage 8 Sint-Genesius-Rode De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot landschappelijk valleigebied. De mogelijkheden voor het indienen van een planschadeclaim zijn uitgedoofd, wat de bestemming natuurgebied, ondanks de aanwezige bebouwing, als een op langere termijn na te streven bestemming verantwoordt. 34. arrest nr.24.652 d.d. 18.09.1984 bijlage 8 Sint-Genesius-Rode De commissie adviseert de wijziging van natuurgebied in woonpark gunstig omdat het huidig gebruik aansluitend bij een woonpark, de bestemming als natuurgebied niet meer verantwoordt. 46. arrest nr.26.397 d.d. 24.04.1986 bijlage 8 Sint-Genesius-Rode De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een natuurlijk waardevol valleigebied. 49. arrest nr.26.554 d.d. 20.05.1986 bijlage 8 Sint-Genesius-Rode De commissie adviseert de inkleuring als zone voor openbaar nut gunstig. De bestemming zoals voorzien op het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 goedgekeurde gewestplan wordt bestendigd. 50. arrest nr.26.555 d.d. 20.05.1986 bijlage 8 Sint-Genesius-Rode De commissie adviseert de inkleuring als woonpark gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 47 (punt 5) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. => Het arrest van de Raad van State vernietigt slechts de oorspronkelijk in het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgelegde bestemming, omwille van een procedurefout. Het arrest spreekt zich niet uit over de inhoud van het geding, en kan zeker niet reeds een nieuwe bestemming vastleggen. => De verkavelingen die dateren van voor de wet van 29 maart 1962 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de stedenbouw, zijn van rechtswege vervallen. => Het dossier aanvullingen gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse bevatte naast de ontwerp-bestemmingsplannen, eveneens een uittreksel uit de topografische kaarten van het Nationaal Geografisch Instituut, die een overzicht geven van de bestaande toestand.

ADVIEZEN : Advies van de Bestendige Deputatie : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft de punten 5, 33, 34, 46, 49 en 50.

SINT-PIETERS-LEEUW 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 01.arrest nr. 22.374 d.d. 22.06.1982 bijlage 7 Sint-Pieters-Leeuw De commissie adviseert gunstig ten aanzien van deze wijziging van bufferzone in woonzone in het ontwerp gewestplan omdat het BPA 13 « Brukom » deze zone bestemt als woongebied en omdat het gebied op korte afstand gelegen is van het centrum en onmiddellijk aansluit bij de kern van Brukom. In tegenstelling tot de Bestendige Deputatie tast zij echter geen voorwaarde in omdat het bestaande BPA reeds de afstand van het woongebied ten opzichte van de Lotbeek regelt. 44. arrest nr.26.267 d.d. 13.03.1986 bijlage 7 Sint-Pieters-Leeuw De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied en landschappelijk waardevol agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de adviezen ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie adviseert net zoals de Bestendige Deputatie de wijziging onder punt I gunstig doch zij acht de voorwaarde, gesteld door de deputatie, dat het woongebied op een ruime afstand van de Lotbeek voorzien dient te worden, overbodig omdat het bestaande BPA reeds de afstand van het woongebied ten opzichte van de Lotbeek regelt. => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat punt 44 betreft, bij.

SINT-STEVENS-WOLUWE 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 43.arrest nr. 26.197 d.d. 20.02.1986 bijlage 6 Sint-Stevens- Woluwe De commissie adviseert de inkleuring als recreatiezone gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de adviezen ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat punt 43 betreft, bij. VILVOORDE 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 26.arrest nr. 24.038 d.d. 28.02.1984 bijlage 2 Vilvoorde De commissie adviseert de inkleuring als natuurgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten natuurgebied ter hoogte van Tangebeekbos. 57. arrest nr.32.846 d.d. 27.06.1989 bijlage 2 Vilvoorde De commissie adviseert gunstig voor de inkleuring als agrarisch gebied en bosgebied omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. => De commissie adviseert de wijziging van agrarisch gebied in woongebied ongunstig omdat de strook woongebied, naast een woonuitbreidingsgebied, ver van de kern van Houtem gelegen is en omdat het midden in een gaaf onbebouwd landschap ligt, waarbij de aanpalende bestemming als woonuitbreidingsgebied nog niet gerealiseerd is en niet wenselijk is op korte termijn. De commissie stelt voor dit gebied in te kleuren als agrarisch gebied. 2. Antwoord op de adviezen ADVIEZEN : Advies van de Bestendige Deputatie : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft punt 26, bij. => De commissie treedt tevens het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft punt 57 bij doch stelt hier, in tegenstelling tot de Bestendige Deputatie niet de verplichting dat de woongebieden zo ver mogelijk van de waterlopen verwijderd moeten zijn.

WEZEMBEEK-OPPEM 1. Overzicht van de aanvullingen en advies Regionale Commissie van Advies 10.arrest nr. 23.260 d.d. 17.05.1983 bijlage 6 Kraainem + Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 11. arrest nr.23.332 d.d. 07.06.1983 bijlage 6 Kraainem + Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 12. arrest nr.23.333 d.d. 07.06.1983 bijlage 6 Kraainem + Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 15. arrest nr.23.557 d.d. 11.10.1983 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als groengebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een open ruimtecorridor tussen Wezembeek-Oppem en Tervuren. 18. arrest nr.23.618 d.d. 25.10.1983 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als groengebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een open ruimtecorridor tussen Wezembeek-Oppem en Tervuren. 19. arrest nr.23.620 d.d. 25.10.1983 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als landschappelijk waardevol agrarisch gebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel.

Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kader binnen deze opties. 32. arrest nr.24.627 d.d. 14.09.1984 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als woonpark en parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 35. arrest nr.25.856 d.d. 14.11.1984 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. Het gebied maakt trouwens deel uit van een groot aaneengesloten bebost gebied. 42. arrest nr.26.196 d.d. 20.02.1986 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als recreatiezone gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 56. arrest nr.32.825 d.d. 27.06.1989 bijlage 6 Wezembeek-Oppem De commissie adviseert de inkleuring als parkgebied gunstig omdat het overeenstemt met de principes, die aan de basis liggen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse, nl. een beheersing van de stedelijke groei en het behoud van de groene gordel. Ook pleit het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen ervoor om het grootstedelijk gebied rond Brussel te beperken tot de huidige aaneengesloten agglomeratie en om de bestaande onbebouwde ruimte niet aan te snijden en voorgestelde wijziging kadert binnen deze opties. 2. Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 44 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging.De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen. - Bezwaarschrift 46 (punt 35) : => Het feit dat een grond gelegen is langs een voldoende uitgeruste weg is en in de omgeving van andere woningen, geeft geen rechten tot het effectief bebouwen ervan. => Het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen wenst de bijkomende woningbehoefte te situeren in de stedelijke gebieden en in de kernen van het buitengebied. Daarnaast wenst het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen de ruimte voor natuurlijke gebieden (o.a. parkgebieden) te vergroten. => Het arrest van de raad van State van 14 november 1985 vernietigde slechts de oorspronkelijke bestemming van het bij koninklijk besluit van 7 maart 1977 vastgestelde gewestplan. => De verkavelingen die dateren van voor de wet van 29 maart 1962 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de stedenbouw, zijn van rechtswege vervallen.

ADVIEZEN : ADVIES van de BESTENDIGE DEPUTATIE : => De commissie treedt het advies van de Bestendige Deputatie voor wat betreft de punten 10, 11, 12, 15, 18, 19, 32, 35, 42 en 56 bij.

ZAVENTEM 1. Overzicht van de aanvulling en en advies Bestendige Deputatie Op het grondgebied van deze gemeente werden geen voorstellen tot aanvullingen van het gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse geformuleerd 2.Antwoord op de bezwaarschriften en adviezen BEZWAARSCHRIFTEN : - Bezwaarschrift 25 : Dit bezwaarschrift heeft geen betrekking op gronden, die deel uitmaken van deze gewestplanwijziging. De commissie houdt geen rekening met dergelijk bezwaarschriften die buiten de afbakening van het gewestplan vallen.

ADVIEZEN : ADVIES van de gemeente ZAVENTEM : De commissie neemt akte van de materiële vergissing onder nr. 41 waar de « Kleine Geeststraat » geschreven staat in plaats van de « Kleinbergstraat ».

De voorzitter, L. De Witte.

^