Wet tot wijziging van de wet van 8 maart 2007 tot oprichting van een Federale Adviesraad voor Ouderen | Loi modifiant la loi du 8 mars 2017 créant un Conseil consultatif fédéral des Aînés |
---|---|
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID | SERVICE PUBLIC FEDERAL SECURITE SOCIALE |
16 APRIL 2023. - Wet tot wijziging van de wet van 8 maart 2007 tot oprichting van een Federale Adviesraad voor Ouderen (1) FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet. De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK
1. - Voorafgaande bepaling Artikel 1.Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel |
16 AVRIL 2023. - Loi modifiant la loi du 8 mars 2017 créant un Conseil consultatif fédéral des Aînés (1) PHILIPPE, Roi des Belges, A tous, présents et à venir, Salut. La Chambre des représentants a adopté et Nous sanctionnons ce qui suit : CHAPITRE 1ER. - Disposition préliminaire |
74 van de Grondwet. | Article 1er.La présente loi règle une matière visée à l'article 74 de |
la Constitution. | |
HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van de wet van 8 maart 2007 tot oprichting | CHAPITRE 2. - Modifications de la loi du 8 mars 2007 créant un Conseil |
van een Federale Adviesraad voor Ouderen | consultatif fédéral des Aînés |
Art. 2.In artikel 3, § 3, van de wet van 8 maart 2007 tot oprichting |
Art. 2.Dans l'article 3, § 3, de la loi du 8 mars 2007 créant un |
van een Federale Adviesraad voor Ouderen, vervangen bij de wet van 18 | Conseil consultatif fédéral des Aînés, remplacé par la loi du 18 |
december 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht: | décembre 2009, les modifications suivantes sont apportées: |
1° het tweede lid wordt vervangen als volgt: | 1° l'alinéa 2 est remplacé par ce qui suit: |
"Elke permanente commissie kiest onder haar leden een voorzitter en | « Chaque commission permanente choisit parmi ses membres un président |
een ondervoorzitter voor een periode van twee jaar."; | et un vice-président pour une durée de deux ans. »; |
2° het derde lid wordt vervangen als volgt: | 2° l'alinéa 3 est remplacé par ce qui suit: |
"Het voorzitterschap wordt bij beurtrol uitgeoefend door leden waarvan | « La présidence est exercée à tour de rôle par des membres dont le |
de maatschappelijke zetel in verschillende taalgebieden is gevestigd. | siège social est établi dans des régions linguistiques différentes. |
De leden die het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap | Les membres qui exercent la présidence et la vice-présidence doivent |
uitoefenen, moeten hun maatschappelijke zetel in verschillende | avoir leur siège social dans des régions linguistiques différentes. ». |
taalgebieden hebben.". Art. 3.Artikel 4 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 18 december 2009, wordt vervangen als volgt: " § 1. De Adviesraad is samengesteld uit vijfentwintig leden. De leden zijn organisaties met deskundigheid op het vlak van het oude-renbeleid. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de samenstelling van de Adviesraad. De leden worden door de Koning benoemd bij koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, op voorstel van de ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Pensioenen en Sociale Zaken. Bij de benoeming waakt de Koning over de diversiteit, het pluralisme en de representativiteit in de samenstelling van de Adviesraad. § 2. Het mandaat van de leden duurt vier jaar en is hernieuwbaar. Wanneer een lid ontslag neemt voor het einde van zijn vierjarig mandaat, benoemt de Koning, overeenkomstig § 1, vierde en vijfde lid, een nieuw lid dat het mandaat voleindigt van het lid dat ontslag genomen heeft. § 3. De in § 1, eerste lid, bedoelde organisaties die kandidaat zijn om lid te worden van de Adviesraad, moeten in hun kandidaturen de namen vermelden van de personen die worden voorgedragen om hen in de Adviesraad te vertegenwoordigen. Een lid mag, voor het verstrijken van zijn mandaat van vier jaar, vragen om zijn vertegenwoordiger in de Adviesraad tijdelijk of definitief te vervangen. Desgevallend deelt het lid de naam van de vervanger mee aan de Adviesraad die de ministers die respectievelijk bevoegd zijn voor Pensioenen en Sociale Zaken, hiervan binnen vijftien dagen op de hoogte stelt. Het vorige lid is niet van toepassing op de leden die het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap van de Adviesraad uitoefenen, behalve in geval van overmacht. In geval van een in het tweede lid bedoelde vervanging van een vertegenwoordiger van een lid, moet de vervanger van hetzelfde geslacht zijn als de persoon die hij vervangt. § 4. De Adviesraad kiest onder zijn leden een voorzitter voor een periode van twee jaar. De Adviesraad kiest onder zijn leden een ondervoorzitter voor een periode van twee jaar. Na het verstrijken van de in het eerste en tweede lid vermelde periode van twee jaar neemt het overeenkomstig het tweede lid verkozen lid automatisch het voorzitterschap op voor een periode van twee jaar en neemt het overeenkomstig het eerste lid verkozen lid automatisch het ondervoorzitterschap op voor een periode van twee jaar. Het voorzitterschap wordt bij beurtrol uitgeoefend door leden waarvan de maatschappelijke zetel in verschillende taalgebieden is gevestigd. De leden die het voorzitterschap en het ondervoorzitterschap uitoefenen, moeten hun maatschappelijke zetel in verschillende taalgebieden hebben. § 5. De Adviesraad komt minstens driemaal per jaar samen." |
Art. 3.L'article 4 de la même loi, modifié par la loi du 18 décembre 2009, est remplacé par ce qui suit: « § 1er. Le Conseil consultatif est composé de vingt-cinq membres. Les membres sont des organisations ayant une expertise en matière de politique des aînés. Le Roi détermine, par arrêté délibéré en Conseil des ministres, la composition du Conseil consultatif. Les membres sont nommés par le Roi, par arrêté délibéré en Conseil des ministres, sur proposition des ministres qui ont, respectivement, les Pensions et les Affaires sociales dans leurs attributions. Lors des nominations, le Roi veille à la diversité, au pluralisme et à la représentativité dans la composition du Conseil consultatif. § 2. Le mandat des membres a une durée, renouvelable, de quatre ans. Lorsqu'un membre démissionne avant la fin de son mandat de quatre ans, le Roi nomme, conformément au § 1er, alinéas 4 et 5, un nouveau membre lequel achève le mandat du membre qui a démissionné. § 3. Les organisations visées au § 1er, alinéa 1er, qui sont candidates à l'adhésion au Conseil consultatif, doivent indiquer dans leurs candidatures les noms des personnes qui sont proposées pour les représenter dans le Conseil consultatif. Un membre peut, avant l'expiration de son mandat de quatre ans, demander à remplacer temporairement ou définitivement son représentant dans le Conseil consultatif. Le cas échéant, le membre communique le nom du remplaçant au Conseil consultatif qui en informe dans les quinze jours les ministres qui ont, respectivement, les Pensions et les Affaires sociales dans leurs attributions. L'alinéa précédent ne s'applique pas aux membres qui exercent la présidence et la vice-présidence du Conseil consultatif sauf cas de force majeure. En cas de remplacement d'un représentant d'un membre au sens de l'alinéa 2, le remplaçant doit être de même sexe que la personne qu'il remplace. § 4. Le Conseil consultatif choisit parmi ses membres un président pour une durée de deux ans. Le Conseil consultatif choisit parmi ses membres un vice-président pour une durée de deux ans. Après l'expiration de la période de deux ans visée aux alinéas 1er et 2, le membre choisi conformément à l'alinéa 2, assume automa-tiquement la présidence pour une période de deux ans, et le membre choisi conformément à l'alinéa 1er, assume automatiquement la vice-présidence pour une durée de deux ans. La présidence est exercée à tour de rôle par des membres dont le siège social est établi dans des régions linguistiques différentes. Les membres qui exercent la présidence et la vice-présidence doivent avoir leur siège social dans des régions linguistiques différentes. § 5. Le Conseil consultatif se réunit au minimum trois fois par an." |
Art. 4.In artikel 3 van de wet 18 december 2009 tot wijziging van de |
Art. 4.Dans l'article 3 de la loi du 18 décembre 2009 modifiant la |
wet van 8 maart 2007 tot oprichting van een Federale Adviesraad voor | loi du 8 mars 2007 créant le Conseil consultatif fédéral des Aînés, |
Ouderen wordt het tweede lid opgeheven. | l'alinéa 2 est abrogé. |
HOOFDSTUK 3. - Inwerkingtreding | CHAPITRE 3. - Entrée en vigueur |
Art. 5.Deze wet treedt in werking op 21 juli 2023. |
Art. 5.La présente loi entre en vigueur 21 juillet 2023. |
Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden | Promulguons la présente loi, ordonnons qu'elle soi revêtue du sceau de |
bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt. | l'Etat et publiée par le Moniteur belge. |
Gegeven te Brussel, 16 april 2023. | Donné à Bruxelles, le 16 avril 2023. |
FILIP | PHILIPPE |
Van Koningswege : | Par le Roi : |
De Minister van Pensioenen, | La Ministre des Pensions, |
K. LALIEUX | K. LALIEUX |
Met 's Lands zegel gezegeld : | Scellé du sceau de l'Etat : |
De Minister van Justitie, | Le Ministre de la Justice, |
V. VAN QUICKENBORNE | V. VAN QUICKENBORNE |
_______ | _______ |
Nota | Note |
(1) Kamer van volksvertegenwoordigers | (1) Chambre des représentants |
(www.dekamer.be): | (www.lachambre.be) : |
Stukken: 55-3136 (2022-2023) | Documents : 55-3136 (2022-2023) |
Integraal verslag: 30 maart 2023. | Compte rendu intégral : 30 mars 2023. |