Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Vacante Bettreking van --
← Terug naar "Oproep tot kandidaten voor een mandaat van Franstalig plaatsvervangend lid als vertegenwoordiger van de magistraten, en voor een mandaat van Nederlandstalig plaatsvervangend lid als vertegenwoordiger van de gerechtsdeurwaarders bij het bureau van d Bij ministerieel besluit van 24 mei 2019, dat in werking treedt op 1 juni 2019 (Belgisch Staatsblad(...)"
Oproep tot kandidaten voor een mandaat van Franstalig plaatsvervangend lid als vertegenwoordiger van de magistraten, en voor een mandaat van Nederlandstalig plaatsvervangend lid als vertegenwoordiger van de gerechtsdeurwaarders bij het bureau van d Bij ministerieel besluit van 24 mei 2019, dat in werking treedt op 1 juni 2019 (Belgisch Staatsblad(...) Appel aux candidats à un mandat de membre suppléant d'expression française représentant les magistrats et à un mandat de membre suppléant d'expression néerlandaise représentant les huissiers de justice au bureau de la Commission fédérale de médiati Par arrêté ministériel du 24 mai 2019, entrant en vigueur le 1 er juin 2019 (Moniteur bel(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE Oproep tot kandidaten voor een mandaat van Franstalig plaatsvervangend lid als vertegenwoordiger van de magistraten, en voor een mandaat van Nederlandstalig plaatsvervangend lid als vertegenwoordiger van de gerechtsdeurwaarders bij het bureau van de Federale bemiddelingscommissie. - Tweede oproep Bij ministerieel besluit van 24 mei 2019, dat in werking treedt op 1 SERVICE PUBLIC FEDERAL JUSTICE Appel aux candidats à un mandat de membre suppléant d'expression française représentant les magistrats et à un mandat de membre suppléant d'expression néerlandaise représentant les huissiers de justice au bureau de la Commission fédérale de médiation. - Deuxième appel Par arrêté ministériel du 24 mai 2019, entrant en vigueur le 1er juin
juni 2019 (Belgisch Staatsblad van 31 mei 2019), werd overgegaan tot 2019 (Moniteur belge du 31 mai 2019), il a été procédé à la
de aanwijzing van de leden van het bureau van de Federale désignation des membres du bureau de la Commission fédérale de
bemiddelingscommissie, ingesteld bij artikel 1727 van het Gerechtelijk médiation, instituée par l'article 1727 du Code judiciaire, inséré par
Wetboek, ingevoegd bij de wet van 21 februari 2005 tot wijziging van la loi du 21 février 2005 modifiant le Code judiciaire en ce qui
het Gerechtelijk Wetboek in verband met de bemiddeling (Belgisch concerne la médiation (Moniteur belge du 22 mars 2005) et modifié par
Staatsblad van 22 maart 2005) en gewijzigd bij de wet van 18 juni 2018 la loi du 18 juin 2018 portant dispositions diverses en matière de
houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met droit civil et des dispositions en vue de promouvoir des formes
het oog op de bevordering van alternatieve vormen van
geschillenoplossing (Belgisch Staatsblad van 2 juli 2018). Bij alternatives de résolution des litiges (Moniteur belge du 2 juillet
ontstentenis van voordrachten van een kandidaat-magistraat voor een 2018). A défaut de présentations de candidat magistrat à un mandat de
mandaat van Franstalig plaatsvervangend lid en van een
kandidaat-gerechtsdeurwaarder voor een mandaat van Nederlandstalig membre suppléant d'expression française et de candidat huissier de
plaatsvervangend lid naar aanleiding van de oproep die bekendgemaakt justice à un mandat de membre suppléant d'expression néerlandaise à la
is op 18 februari 2019, wordt overgegaan tot een nieuwe oproep tot kandidaatsteling voor die laatste twee mandaten, overeenkomstig artikel 1 van het koninklijk besluit van 17 januari 2019 tot vaststelling van de nadere regels voor de bekendmaking van de vacatures, voor de indiening van de kandidaturen en voor de voordracht van de leden en de criteria voor de kandidaatstelling voor de leden van de federale bemiddelingscommissie en van de commissie voor de tuchtregeling en de klachtenbehandeling. Ter herinnering: de federale bemiddelingscommissie bestaat uit het bureau, de vaste commissie voor de erkenning van Belgische en buitenlandse bemiddelaars, de vaste commissie voor de erkenning van opleidingen en de opvolging van de permanente vorming en de commissie voor de tuchtregeling en de klachtenbehandeling. Het bureau bestaat uit acht vaste leden en acht plaatsvervangende leden die doen blijken van relevante competenties in het domein van de bemiddeling of op het stuk van praktijkervaring of opleiding inzake bemiddeling, te weten: vier notarissen, vier advocaten, twee magistraten (of emeritus- of eremagistraten), twee gerechtsdeurwaarders, vier vertegenwoordigers van de bemiddelaars die geen van de voormelde beroepen uitoefenen. Het bureau omvat evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden. Voor elk vast lid wordt een plaatsvervangend lid aangewezen. Het mandaat van lid duurt vier jaar en kan slechts eenmaal worden verlengd, met uitzondering van het geval bedoeld in artikel 1727/2, § 2, tweede lid. Het bureau heeft de volgende opdrachten: 1° voorstellen inzake de volgende aangelegenheden voorleggen aan de algemene vergadering: - de voorwaarden waaraan een vereniging van bemiddelaars moet voldoen om als representatief te gelden; - het opstellen en verspreiden van de lijst van bemiddelaars bij hoven en rechtbanken, bij de federale, gemeenschaps-, gewestelijke en lokale overheden; - het publiek inlichten over de mogelijkheden geboden door bemiddeling; - de behoorlijke uitoefening van de bemiddeling bevorderen, en inzonderheid nieuwe methodes en praktijken van bemiddeling en andere vormen van geschillenoplossing onderzoeken en te ondersteunen; 2° de beslissingen of adviezen van de commissie voor de erkenning van Belgische en buitenlandse bemiddelaars en van de commissie voor de erkenning van vormingen en de handhaving van de permanente vorming goedkeuren; 3° het dagelijks beheer verzekeren, de activiteiten van de commissie coördineren, toezien op de tenuitvoerlegging van de beslissingen genomen door haar organen en zorgen voor de periodieke publicatie van alle reglementaire beslissingen van de Commissie in het Belgisch Staatsblad; 4° het jaarverslag voorbereiden en ter goedkeuring voorleggen aan de algemene vergadering; 5° een huishoudelijke reglement opstellen. De vaste en plaatsvervangende leden worden door de minister van Justitie aangewezen, op met redenen omklede voordracht van de volgende instanties: - de Ordre des barreaux francophones et germanophone voor de twee advocaten die tot die orde behoren; - de Orde van Vlaamse balies voor de twee advocaten die tot die orde behoren; - de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat, voor de vier notarissen; - de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders voor de twee gerechtsdeurwaarders; - de Hoge Raad voor de Justitie voor de twee magistraten, emeritus- of eremagistraten; - de representatieve instanties voor de vier bemiddelaars die het beroep van advocaat noch van notaris noch van gerechtsdeurwaarder noch van magistraat uitoefenen en die ook geen emeritus- of eremagistraten zijn. Elke instantie kan een lijst met een naam per te begeven zetel voordragen. Enkel personen die doen blijken van relevante competenties in het domein van de bemiddeling in de zin van het zevende deel van het Gerechtelijk Wetboek of op het stuk van praktijkervaring of opleiding inzake bemiddeling in de zin van het zevende deel van het Gerechtelijk Wetboek kunnen zich kandidaat stellen. Enkel kandidaten die nog niet of slechts eenmaal een mandaat in de federale bemiddelingscommissie hebben uitgeoefend, kunnen kandidaat zijn. De kandidaturen voor de twee betrokken mandaten worden tegen uiterlijk 30 augustus 2019 per aangetekende zending gericht aan de instantie waartoe de kandidaat behoort. De kandidaturen gaan vergezeld van een curriculum vitae, een motivatiebrief, een uittreksel uit het strafregister, het bewijs van een van de competenties vereist voor de functie en, in voorkomend geval, het bewijs van hun erkenning. De met redenen omklede voordrachten bedoeld in artikel 1727/2, § 1, vierde lid, van het Gerechtelijk Wetboek, alsmede de bewijsstukken, worden gericht aan de bevoegde instanties van de FOD Justitie, ter attentie van de heer Jean-Paul Janssens, Voorzitter, Waterloolaan 115, 1000 Brussel, per aangetekende zending tegen uiterlijk 20 september 2019. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Federale suite de l'appel publié le 18 février 2019, il est procédé à un nouvel appel aux candidats pour ces deux derniers mandats conformément à l'article 1er de l'arrêté royal du 17 janvier 2019 fixant les modalités de la publication des vacances, du dépôt des candidatures, de la présentation des membres et les critères requis pour poser sa candidature pour les membres de la Commission fédérale de médiation et de la commission disciplinaire et de traitement des plaintes. Pour rappel, la commission fédérale de médiation est composée du bureau, de la commission permanente pour l'agrément des médiateurs belges et étrangers, de la commission permanente pour l'agrément des formations et le suivi de la formation continue et de la commission disciplinaire et de traitement des plaintes. Le bureau est composé de huit membres effectifs et de huit membres suppléants qui justifient de compétences pertinentes dans le domaine de la médiation ou dans la pratique ou la formation à la médiation : à savoir quatre notaires, quatre avocats, deux magistrats (ou magistrats émérites ou honoraires), deux huissiers de justice, quatre représentants des médiateurs qui n'exercent aucune des professions énumérées ci-avant. Le bureau comporte autant de membres d'expression française que de membres d'expression néerlandaise. Pour chaque membre effectif, il est désigné un membre suppléant. Le mandat de membre a une durée de quatre ans et est renouvelable une seule fois à l'exception de l'hypothèse visée à l'article 1727/2, § 2, alinéa 2. Les missions du bureau sont les suivantes : 1° soumettre des propositions à l'assemblée générale dans les matières suivantes : - conditions auxquelles une association de médiateurs doit répondre pour pouvoir être représentative; - création et diffusion de la liste des médiateurs auprès des cours et tribunaux, des autorités fédérales, communautaires et régionales et des pouvoirs locaux; - information au public des possibilités offertes par la médiation; - promotion du bon exercice de la médiation, et en particulier examiner et soutenir de nouvelles méthodes et pratiques de médiation et d'autres modes de résolution des litiges; 2° approuver les décisions ou avis émis par la commission pour l'agrément des médiateurs belges et étrangers et par la commission pour l'agrément des formations et le suivi de la formation permanente; 3° assurer la gestion journalière, coordonner les activités de la Commission, veiller à l'exécution des décisions prises par ses organes et publier périodiquement l'ensemble des décisions réglementaires de la Commission au Moniteur belge; 4° préparer le rapport annuel et le soumettre à l'assemblée générale pour approbation; 5° établir un règlement d'ordre intérieur. Les membres effectifs et suppléants sont désignés par le Ministre de Justice, sur présentation motivée des instances suivantes : - l'Ordre des barreaux francophones et germanophone pour les 2 avocats appartenant à cet Ordre; - l'Orde van Vlaamse balies pour les 2 avocats appartenant à cet Ordre; - la fédération royale du notariat belge, pour les 4 notaires; - la chambre nationale des huissiers de justice pour les 2 huissiers de justice; - le conseil supérieur de la justice pour les 2 magistrats, magistrats émérites ou honoraires; - les instances représentatives pour les 4 médiateurs qui n'exercent ni la profession d'avocat, ni celle de notaire, ni celle d'huissier de justice, ni celle de magistrat et qui ne sont ni magistrats émérites ou honoraires. Chaque instance peut présenter une liste d'un nom par siège à pourvoir. Seules les personnes justifiant de compétences pertinentes dans le domaine de la médiation au sens de la septième partie du Code judiciaire ou dans la pratique ou la formation à la médiation au sens de la septième partie du Code judiciaire peuvent être candidates. Seuls peuvent être candidats, les candidats qui n'ont pas encore exercé de mandat ou qui n'ont exercé qu'un seul mandat au sein de la Commission fédérale de médiation. Les candidatures aux deux mandats concernés sont adressées par envoi recommandé au plus tard le 30 août 2019, à l'instance dont le candidat relève. Les candidatures sont accompagnées d'un curriculum vitae, d'une lettre de motivation, d'un extrait du casier judiciaire, de la preuve d'une des compétences exigées pour la fonction et, le cas échéant, de la preuve de l'agrément. Les présentations motivées visées à l'article 1727/2, § 1er, alinéa 4, du Code judiciaire, ainsi que les pièces justificatives, sont adressées par les instances compétentes au S.P.F. Justice, à l'attention de Monsieur Jean-Paul Janssens, Président, boulevard de Waterloo 115, 1000 Bruxelles, par envoi recommandé au plus tard le 20 septembre 2019. Pour de plus amples informations, vous pouvez vous adresser à la
Bemiddelingscommissie. Commission fédérale de médiation.
^