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Vacante betrekking van Directeur-generaal van de Kanselarij van de Eerste Minister Oproep tot de kandidaten De belangstellende opperambtenaren worden ervan in kennis gesteld dat de betrekking van Directeur-generaal van de Kanselarij(...) Benoemingsvoorwaarden Overeenkomstig artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 august(...) Emploi vacant de Directeur général de la Chancellerie du Premier Ministre Appel aux candidats(...) Il est porté à la connaissance des fonctionnaires généraux intéressés que l'emploi de Directeur gén(...)
DIENSTEN VAN DE EERSTE MINISTER Vacante betrekking van Directeur-generaal van de Kanselarij van de Eerste Minister (Rang 16) Oproep tot de kandidaten De belangstellende opperambtenaren worden ervan in kennis gesteld dat de betrekking van Directeur-generaal van de Kanselarij van de Eerste Minister (rang 16) vanaf 1 juli 1999 vacant zal zijn. Deze betrekking staat open zowel voor mannen als voor vrouwen. Benoemingsvoorwaarden Overeenkomstig artikel 20quinquies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het SERVICES DU PREMIER MINISTRE Emploi vacant de Directeur général de la Chancellerie du Premier Ministre (rang 16) Appel aux candidats Il est porté à la connaissance des fonctionnaires généraux intéressés que l'emploi de Directeur général de la Chancellerie du Premier Ministre (rang 16) sera vacant à dater du 1er juillet 1999. Cet emploi est accessible aussi bien aux femmes qu'aux hommes. Conditions de nomination. Conformément à l'article 20 quinquies de l'arrêté royal du 7 août 1939 organisant l'évaluation et la carrière des agents de l'Etat, peuvent
rijkspersoneel, kunnen tot een graad van rang 16 worden benoemd: être nommés à un grade du rang 16 :
1° de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 16; 1 les agents de l'Etat titulaires d'un grade du rang 16;
2° de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15 en 2 les agents de l'Etat titulaires d'un grade du rang 15 et qui
die ten minste één jaar graadanciënniteit tellen. comptent au moins un an d'ancienneté de grade.
Opdrachten van het betrokken bestuur. Missions de l'administration concernée.
De Kanselarij van de Eerste Minister heeft als voornaamste opdrachten: La Chancellerie du Premier Ministre a pour missions principales :
1° De uitvoering van de administratieve taken met betrekking tot het 1° L'exécution des tâches administratives afférentes au secrétariat du
secretariaatswerk van de Ministerraad, van het Ministerieel Comité en Conseil des Ministres, du Comité ministériel et du Collège du
het College voor inlichting en veiligheid, van het Overlegcomité renseignement et de la sécurité, du Comité de concertation
Federale Regering en Gemeenschaps- en Gewestregeringen en van sommige Gouvernement fédéral et Gouvernements des Communautés et des Régions
interministeriële conferenties alsook van de Opvolgingscommissie van et de certaines Conférences interministérielles, ainsi que de la
de milieutaksen; materiële, technische en administratieve bijstand Commission du suivi des écotaxes; l'assistance matérielle, technique
verlenen bij de vergaderingen en werkzaamheden ervan en bijhouden van et administrative à leurs réunions et travaux et la tenue de leurs
de archieven. archives.
2° De kritische analyse voor de Eerste Minister van ieder voorstel 2° L'analyse critique à l'adresse du Premier Ministre de toute
voorgelegd aan bedoelde Raad en Comités en het onderzoek van ieder proposition soumise auxdits Conseil et Comités et l'examen de tout
probleem omtrent de vorming, de organisatie en de werking van de problème relatif à la formation, à l'organisation et au fonctionnement
Regering, het opstellen van richtlijnen in deze aangelegenheid en het du Gouvernement, la rédaction de directives en cette matière et le
toezicht op de naleving ervan. contrôle de l'application de celles-ci.
3° Het opvolgen van de parlementaire vragen in het algemeen en het 3° Le suivi des questions parlementaires en général et la préparation
voorbereiden van de antwoorden op de vragen gesteld aan de Eerste des réponses aux questions posées au Premier Ministre.
Minister. 4° De ontwikkeling en het beheer van de databank Regedoc (met de 4° Le développement et la gestion de la banque de données Régédoc
dossiers van de Ministerraad) en van het federale netwerk Fedenet. Dit (avec les dossiers du Conseil de Ministres) et du réseau fédéral
elektronische netwerk biedt een gebruiksvriendelijke toegang tot Fedenet. Ce réseau électronique offre un accès convivial à des banques
databanken en verzorgt de interdepartementale e-mail voor de de données et exploite le e-mail interdépartemental pour l'échange de
uitwisseling van documenten en berichten tussen federale
overheidsdiensten.
5° Het beheer, wat de Eerste Minister betreft, van de geschilzaken van documents et de messages entre des services publics fédéraux.
de Belgische Staat, meer bepaald voor de Raad van State en voor de 5° La gestion, en ce qui concerne le Premier Ministre, du contentieux
hoven en rechtbanken, en van de geschillen van de Ministerraad voor de l'Etat belge notamment devant le Conseil d'Etat et les cours et
het Arbitragehof alsmede het onderzoek van elke algemene tribunaux et du contentieux du Conseil des Ministres devant la Cour
aangelegenheid die de Eerste Minister aanbelangt, en in het bijzonder d'arbitrage, ainsi que l'examen de toute affaire générale intéressant
de bevoegdheidsproblemen. le Premier Ministre, en particulier les questions de compétence.
6° De studie van de algemene, juridische, economische, technologische 6° L'étude des aspects généraux, juridiques, économiques,
en statistische aspecten van de overheidsopdrachten voor aanneming van
werken, leveringen en diensten, het beheer van de reglementering van technologiques et statistiques des marchés publics de travaux,
die overheidsopdrachten, de vertegenwoordiging van de Eerste Minister fournitures ou services, la gestion de la réglementation de ces
in die materie bij de nationale en supranationale marchés, la représentation du Premier Ministre en cette matière auprès
overheidsinstellingen, de uitoefening van de bevoegdheden van de d'institutions publiques nationales ou supranationales, l'exercice des
Eerste Minster ten opzichte van de Commissie voor de compétences du Premier Ministre à l'égard de la Commission des marchés
overheidsopdrachten alsook het secretariaat en het archiefbeheer van publics ainsi que le secrétariat et la tenue des archives de cette
deze Commissie en de interministeriële werkgroep voor de Commission et du Groupe de travail interministériel des marchés
overheidsopdrachten. publics.
7° Het administratief beheer, wat de Eerste Minister betreft, van de 7° La gestion administrative, pour ce qui concerne le Premier
hervorming der instellingen, met inbegrip van de voorbereiding en de Ministre, de la réforme des institutions, en ce compris la préparation
uitvoering van de overdracht van personeel en goederen tussen de et la réalisation des transferts de personnel et de biens entre les
federale administraties en de diensten van de Gemeenschaps- en administrations fédérales et les services des Gouvernements de
Gewestregeringen, alsook van de ontbinding of de herstructurering van Communauté ou de Région, ainsi que la dissolution ou la
nationale instellingen van openbaar nut of elke andere instelling, op restructuration d'organismes d'intérêt public nationaux ou de toute
basis van de herverdeling van de bevoegdheden tussen de Staat, de autre institution, à raison de la redistribution de compétences entre
Gemeenschappen en de Gewesten. l'Etat, les Communautés et les Régions.
8° De uitvoering van de reglementering op de vakbondspremies en de controle van de representativiteit van de vakorganisties in de overheidssector. 9° De uitvoering van de administratieve taken met betrekking tot de secretariaten van sommige onderhandelings- of overlegcomités, opgericht krachtens de wet van 19 december 1974 met betrekking tot de organisatie van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van het personeel van deze overheidsdiensten en die worden voorgezeten door de Eerste Minister. 10° Het mede-uitwerken en de toepassing, voor wat de Diensten van de Eerste Minister betreft, van de regels tot toekenning van eervolle onderscheidingen in de nationale orden, en de behandeling van de eervolle onderscheidingen van de Gemeenschappen en de Gewesten. 11° Het beheer van het personeel van al de besturen die onder het gezag van de Eerste Minister zijn geplaatst, van diens kabinetten en van sommige ministeriële kabinetten die ermee verbonden zijn, de bijzondere controle op de ministeriële kabinetten, het secretariaatswerk en het bijhouden van de archieven van de Directieraad van de voormelde besturen en de toepassing van het administratief, geldelijk en syndicaal statuut op die diensten, en de deelneming aan het administratief bestuur van het Federaal Planbureau. 12° Het opmaken en het uitvoeren van de begroting en de boekhouding van de hoger vermelde besturen en kabinetten, het beheer van het economaat, het beheer van de vakbondspremies (ook wat de ontvangsten betreft) en de toelagen onder meer aan het persagentschap Belga, aan de Koning Boudewijnstichting, aan de Federale Voorlichtingsdienst en aan het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, alsmede het verlenen van administratieve bijstand aan sommige van deze instellingen. 13° De logistieke steun aan de Studiecommissie betreffende het lot van de bezittingen van de leden van de Joodse gemeenschap van België geplunderd of achtergelaten tijdens de oorlog 1940-1945, en aan de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging. 14° Het secretariaat van het Millennium Forum 2000. Beschrijving van de uit te oefenen functie Als ambtenaar met de hoogste graad in de Diensten van de Eerste Minister (voor wat de diensten betreft die onder het gezag van de Eerste Minister zijn geplaatst), staat de Directeur-generaal in voor de eenheid van, het toezicht op en de coördinatie van het beheer, de organisatie van de diensten, het opmaken en uitvoeren van de begroting. Hij legt aan de Eerste Minister de behandelde zaken voor en licht ze toe, ontvangt zijn onderrichtingen en zorgt voor de uitvoering van de ministeriële en regeringsbeslissingen. Hij leidt de Diensten, plant, organiseert, coördineert en controleert de werkzaamheden, verdeelt de taken en de opdrachten, en verspreidt de informatie. Hij zit de Directieraad, het basisoverlegcomité en de interne begeleidingscommissie voor gelijke kansen voor mannen en vrouwen, voor. Hij ziet erop toe dat de Kanselarij en de Diensten waaruit ze is samengesteld optimaal en naar behoren werken, zorgt ervoor dat de structuren, het personeel en de geldelijke en materiële middelen toereikend zijn om de opgelegde doelstellingen te verwezenlijken. Daartoe draagt hij bij tot het opstellen van een strategisch kader voor de organisatie in termen van te bereiken doelstellingen en aan te wenden middelen. Bovendien zorgt hij voor een hechte band tussen de personeelsleden door een gunstig werkklimaat te scheppen dat bijdraagt tot de individuele ontplooiing van de personeelsleden. In regelmatig overleg met de dienstchefs legt hij beheerskeuzen vast voor de Diensten, volgt hij de uitvoering ervan en de werking van de diensten op en oordeelt hij of de vooropgestelde doelstellingen werden bereikt. Hij coördineert alle Kanselarijopdrachten, zowel de steun aan de Regeringswerking door de Eerste Minister bij te staan in zijn functie van Regeringshoofd, als het beheer van de aangelegenheden die tot de eigen bevoegdheid van de Eerste Minister behoren als hoofd van het bestuur. Enerzijds gaat het om de organisatie van de gezamenlijke actie van de Diensten met het oog op een optimaal verloop van de werkzaamheden van de federale Regering en in het bijzonder om de hulp bij de werking van de collegiale organen ervan, in de eerste plaats de Ministerraad. Dit secretariaats- en studiewerk veronderstelt een bestendige samenwerking met het of de Kabinet(ten), met uiteenlopende graad van tussenkomst door de administratie in de verschillende stadia van de dossiers. Dat kan, afhankelijk van het geval, gaan van de voorbereiding tot de afronding (publicatie); het omvat minstens het nazicht en het onderzoek van de dossiers, het plaatsen ervan op de agenda, hun verspreiding, de notificatie van de beslissingen en de archivering in de Regeringsdatabank Regedoc. De regeringswerkzaamheden worden op de voet gevolgd aan de hand van boordtabellen die in verband met de uitvoering van het Regeringsakkoord en de voortgang van de parlementaire werkzaamheden worden bijgehouden. Gelijklopend wordt de informatieomloop verzekerd tussen de Regeringsleden en tussen de departementen, vooral via de interdepartementale elektronische briefwisseling van Fedenet, dat ook toegang verleent tot de databanken. De Eerste Minister speelt overigens ook een vooraanstaande rol in het informatiebeleid van de Regering, waar zijn Diensten bij betrokken zijn. Anderzijds gaat het om de organisatie van de behandeling van de specifieke dossiers van de Diensten van de Eerste Minister waaronder hoofdzakelijk de regelgeving inzake de overheidsopdrachten maar ook diegene inzake bepaalde aspecten betreffende de vakbonden in de overheidsdiensten, te weten hun representativiteit die dient te worden gecontroleerd en de toekenning van vakbondspremies waarvan de financiering moet worden gewaarborgd en waarbij moet worden toegezien op de betaling aan de leden. De Dienst van de overheidsopdrachten is verantwoordelijk voor de ontwikkelingen in de wetgeving, in samenspraak met de Commissie voor de overheidsopdrachten, en ziet er via verschillende middelen op toe dat ze correct wordt toegepast, dat België vertegenwoordigd is in de betrokken internationale instellingen, dat nuttig advies wordt gegeven bij elk verzoek van een aanbestedende overheid en dat het standpunt van de overheid wordt bepaald in geval van geschillen terzake. De administratie is tevens verantwoordelijk voor het beheer van de geschillen van de Staat die vertegenwoordigd is door de Eerste Minister, maar ook van de eigen geschillen van de Ministerraad voor het Arbitragehof. Het algemeen beheer van de Diensten zelf behelst het globale en het individuele personeelsbeheer, voor alle statuten, en de begrotingsmiddelenbeheersing. Dat veronderstelt onder meer overleg met het Kabinet, en de vertegenwoordiging van de Diensten in de verschillende bilaterale vergaderingen. Profiel De te benoemen Directeur-generaal zal bijgevolg de volgende eigenschappen moeten bezitten: - aanleg hebben voor management (gezag en overtuiging hebben, leiding kunnen geven, beslissingen kunnen nemen, beoordelingsvermogen bezitten) en voor beheer (de te bereiken doelstellingen en resultaten bepalen, prioriteiten vastleggen, een gedragslijn uittekenen, resultaten beoordelen), over organisatie- en coördinatievermogen beschikken (duidelijke richtlijnen en impulsen kunnen geven, kunnen delegeren); - zin hebben voor diplomatie (bekwaam zijn om conflicten en problemen op te lossen), voor communicatie (voorzitterschap van diverse zowel formele als informele organen, vertegenwoordiging van de Eerste Minister, bekwaam zijn om te informeren, te raadplegen en te overleggen met de verschillende verantwoordelijken), en voor human resources (het personeel van het bestuur motiveren en stimuleren, de prestaties kunnen evalueren en beoordelen, kunnen differentiëren, kunnen samenwerken met de Kabinetsleden van de Eerste Minister); - een grote beschikbaarheid, een grote werkkracht en een groot aanpassingsvermogen aan de dag leggen (in staat zijn om het hoofd te bieden aan nieuwe of erg verscheidene omstandigheden); - zin hebben voor initiatief en vernieuwing (bekwaamheid om procedures en technieken te beoordelen en te veranderen om de werking en de organisatie te verbeteren); - onkreukbaar zijn en blijk geven van staatszin; - een grondige kennis hebben van de structuur van de instellingen van het land en van hun bevoegdheden, alsook van de rol hierin van de federale overheid en in het bijzonder van de Eerste Minister en zijn Diensten als oord van overleg, bemiddeling of kruispunt tussen de Machten en de Belgische beleidsniveaus, of tussen deze en het supranationale niveau; - een goede kennis hebben van het begrotingsrecht, de geldende voorschriften en procedures inzake wetgevingstechniek, bestuur, boekhouding, begroting en personeel. Hetzelfde geldt voor de overheidsopdrachten, de geschillen van de Staat die vertegenwoordigd is door zijn ministers of de Ministerraad, de voorschriften die verband houden met het bestaan (van de vorming tot het ontslag) en de werking van de Regering, het statuut van haar leden en de richtlijnen die hun werkzaamheden leiden alsook de regelgeving met betrekking tot de ministeriële kabinetten; - de organisatie en de werking van een Departement kennen; - een degelijke kennis hebben van de administratieve en begrotingscontrole alsook de kennis van de theorie over de organisatie van de overheidsdiensten en de mogelijke juridische beheerswijzen, gezien de Diensten van de Eerste Minister, in verschillende hoedanigheden, optreden in diverse instellingen of deelnemen aan de oprichting ervan, zoals het Federaal Planbureau, het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, de Federale Voorlichtingsdienst, het Persagentschap Belga, de Koning Boudewijnstichting, het Europees Centrum voor vermiste en misbruikte kinderen, de Studiecommissie betreffende het lot van de bezittingen van de leden van de Joodse gemeenschap van België geplunderd of achtergelaten tijdens de oorlog 1940-1945, of de Dienst voor de Administratieve Vereenvoudiging. Indiening van de kandidaturen De kandidaturen moeten bij aangetekend schrijven worden ingediend bij de heer J. van Overbeke, Directeur-generaal van de Kanselarij van de Eerste Minister, Wetstraat 16, 1000 Brussel, binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat op de eerste werkdag die volgt op de bekendmaking van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). De sollicitatiebrief, met bericht van ontvangst, vermeldt de datum, de naam, de voornamen, de graad van de kandidaat en het bestuur waaronder hij ressorteert en het adres waarnaar de kennisgeving moet worden gezonden en geeft een uiteenzetting van de kwaliteiten die de kandidaat meent te kunnen doen gelden inzake beheer van de overheidsdiensten. De kandidaten die niet tot de Diensten van de Eerste Minister behoren moeten een voor eensluidend verklaard document bezorgen, verstrekt door de personeelsdienst van hun bestuur, waarin de graad wordt bevestigd die zij definitief bekleden en waarin de datum van benoeming 8° L'exécution de la réglementation concernant les primes syndicales et le contrôle de la représentativité des organisations syndicales dans le secteur public. 9° L'exécution des tâches administratives afférentes aux secrétariats de certains comités de négociation ou de concertation, créés en vertu de la loi du 19 décembre 1974 organisant les relations entre les autorités publiques et les syndicats des agents relevant de ces autorités, et qui sont présidés par le Premier Ministre. 10° L'élaboration conjointe et l'application en ce qui concerne les Services du Premier Ministre, des règles d'octroi de distinctions honorifiques dans les ordres nationaux et le traitement des distinctions honorifiques des Communautés et des Régions. 11° La gestion du personnel des administrations placées sous l'autorité du Premier Ministre, des cabinets de celui-ci et éventuellement de certains cabinets ministériels y rattachés, le contrôle spécial des cabinets ministériels, le secrétariat et la tenue des archives du Conseil de direction des administrations précitées, l'application du statut administratif, pécuniaire et syndical auxdits services et la participation à la gestion administrative du Bureau fédéral du Plan. 12° L'élaboration et l'exécution du budget et la tenue de la comptabilité des administrations et cabinets ministériels précités, la gestion de l'économat et la gestion des primes syndicales (également en recettes), et des subventions notamment à l'agence de presse Belga, à la Fondation Roi Baudouin, au Service Fédéral d'Information, au Centre pour l'égalité des chances et la lutte contre le racisme, ainsi qu'une assistance administrative à certaines de ces instances. 13° L'assistance logistique à la Commission d'étude sur le sort des biens des membres de la Communauté juive de Belgique spoliés ou délaissés pendant la guerre 1940-1945 et à l'Agence pour la Simplification Administrative. 14° Le secrétariat du Forum Millésime 2000. Description de la Fonction à exercer. Etant le fonctionnaire le plus élevé en grade des Services du Premier Ministre (en ce qui concerne les Services mis sous l'autorité du Premier Ministre), le Directeur général a pour mission de surveiller, coordonner et assurer l'unité de la gestion, de veiller à l'organisation des services, à l'élaboration et à l'exécution du budget; il soumet et commente au Premier Ministre les affaires traitées, reçoit ses instructions et veille à l'exécution des décisions gouvernementales et ministérielles. Il dirige les Services, il planifie, organise, coordonne et contrôle les travaux, il répartit les tâches et les missions, il diffuse l'information. Il préside le conseil de direction, le comité de concertation de base et la commission interne d'accompagnement de l'égalité des chances entre hommes et femmes. Il veille à ce que la Chancellerie et les Services qui la composent aient un fonctionnement optimal et rendent des services adéquats, que ses structures, son personnel et ses moyens budgétaires et matériels lui permettent d'atteindre les objectifs qui lui sont fixés. A cet effet, il contribue à établir un cadre stratégique pour l'organisation en termes d'objectifs à atteindre et de moyens à mettre en oeuvre. En outre, il développe la cohésion au sein du personnel en créant un climat de travail positif afin de favoriser l'épanouissement personnel des agents. En concertation régulière avec les chefs de services, il fixe les options de gestion des services, il assure le suivi de la réalisation de ces options et du fonctionnement des services et il évalue si les objectifs fixés ont été atteints. Il coordonne l'ensemble des missions de la Chancellerie qui comprennent à la fois le soutien au fonctionnement du Gouvernement, en secondant le Premier Ministre dans sa fonction de Chef de Gouvernement, et la gestion des matières propres à la compétence du Premier Ministre, comme chef d'administration. D'une part, il s'agit d'organiser l'action concertée des Services en vue de permettre le déroulement optimum du travail du Gouvernement fédéral et en particulier d'en aider le fonctionnement des organes collégiaux, et en premier lieu du Conseil des Ministres. Ce travail de secrétariat et d'étude suppose une collaboration permanente avec le et les Cabinets, avec des degrés différents d'intervention de l'Administration aux différents stades des dossiers. Cela peut aller selon les cas de leur préparation à leur finalisation (publication); cela comporte au minimum la vérification et l'examen des dossiers, leur mise à l'ordre du jour, leur distribution, la notification des décisions et leur archivage dans la Banque de données du Gouvernement, Régédoc. Un suivi permanent de l'action gouvernementale est assuré via la tenue de tableaux de bord concernant l'exécution de l'Accord de Gouvernement et l'évolution des travaux parlementaires. En parallèle, il s'agit d'assurer la circulation de l'information entre les Membres du Gouvernement et entre les départements, plus particulièrement via le système de courrier électronique interdépartemental de Fedenet, qui offre également l'accès aux banques de données. Le Premier Ministre joue d'ailleurs également un rôle prépondérant dans la politique d'information du Gouvernement, à laquelle ses Services sont associés. D'autre part, il s'agit d'organiser le traitement de dossiers relevant spécifiquement des Services du Premier Ministre parmi lesquels figurent principalement la réglementation des marchés publics mais aussi celles concernant certains aspects du sort des syndicats des services publics, à savoir leur représentativité qu'il y a lieu de contrôler, et l'octroi de primes syndicales dont il y a lieu d'assurer le financement et de contrôler le paiement aux affiliés. Le Service des marchés publics est responsable de faire évoluer la législation en concertation avec la Commission des marchés publics, et veille par divers moyens à ce qu'elle puisse être correctement appliquée, à assurer la représentation de la Belgique dans les instances internationales concernées, à donner un avis utile à toute demande d'un pouvoir adjudicateur et à contribuer à la définition du point de vue de l'autorité en cas de litige en la matière. L'administration est également responsable de gérer non seulement le contentieux de l'Etat, représenté par le Premier Ministre, mais en outre le contentieux particulier du Conseil des Ministres devant la Cour d'arbitrage. Quant à la gestion générale des Services, elle implique la gestion globale et individuelle du personnel, dans ses différents statuts, et la maîtrise des moyens budgétaires. Cela suppose notamment, une concertation avec le Cabinet et la représentation des Services dans les différentes bilatérales. Profil Le Directeur général à nommer devra en conséquence avoir les qualités suivantes : - une aptitude au management (autorité et persuasion, capacité de diriger, prise de décision, faculté de jugement) et à la gestion (détermination des objectifs et des résultats à obtenir, fixation de priorités, élaboration d'une ligne de conduite, évaluation des résultats), des capacités d'organisation et de coordination (aptitude à donner des instructions claires, à donner des impulsions, à déléguer); - un sens de la diplomatie (aptitude à résoudre les conflits et les problèmes), de la communication (présidence d'organes divers formels aussi bien qu'informels, représentation du Premier Ministre, aptitude à informer, à consulter et à se concerter avec les divers responsables), et des ressources humaines (motivation et stimulation du personnel de l'administration, aptitude à évaluer et à estimer des prestations, à différencier, collaboration avec les membres des Cabinets du Premier Ministre); - une grande disponibilité, une importante capacité de travail et une grande faculté d'adaptation (aptitude à faire face à des situations nouvelles ou très diverses); - un sens d'initiative et d'innovation (aptitude à évaluer et à changer des procédures et techniques afin d'améliorer le fonctionnement de l'organisation); - des qualités d'intégrité et de sens de l'Etat. - une connaissance approfondie de la structure des institutions du Pays et de leurs compétences, ainsi que du rôle joué par l'Exécutif fédéral, et en particulier par le Premier Ministre et ses Services comme lieu de concertation, de relais ou d'intersection entre les Pouvoirs et les niveaux de pouvoir belges ou entre ceux-ci et le niveau supranational; - une bonne connaissance du droit budgétaire, des règles et procédures en vigueur en matière légistique, administrative, comptable, budgétaire et de personnel. Il en va de même en ce qui concerne les marchés publics, le contentieux de l'Etat représenté par ses Ministres ou le Conseil des Ministres, les règles qui concernent l'existence (de la formation à la démission) et le fonctionnement du Gouvernement, le statut de ses Membres et les directives guidant l'action de ceux-ci, de même que la réglementation relative aux cabinets ministériels; - une connaissance de l'organisation et du fonctionnement d'un Département; - une bonne connaissance du contrôle administratif et budgétaire ainsi que la connaissance de la théorie de l'organisation des services publics et des différents modes juridiques de gestion possibles, étant donné les différentes institutions dans lesquelles les Services du Premier Ministre interviennent à des titres divers, ou à la création desquelles ils sont amenés à participer, tels le Bureau fédéral du Plan, le Centre pour l'égalité des chances et la lutte contre le racisme, le Service Fédéral d'Information, l'agence de presse Belga, la Fondation Roi Baudouin, le Centre européen des enfants disparus et exploités, la Commission d'étude sur le sort des biens des membres de la communauté juive spoliés ou délaissés pendant la guerre 1940-1945, ou l'Agence pour la Simplification Administrative. Dépôt des candidatures Les candidatures doivent être introduites, par lettre recommandée, auprès de M. J. van Overbeke, Directeur général de la Chancellerie du Premier Ministre, rue de la Loi, 16, 1000 Bruxelles, dans un délai de dix jours ouvrables commençant le premier jour ouvrable qui suit la publication du présent avis au Moniteur belge (le cachet de la poste faisant foi). La lettre de candidature, dont il sera accusé réception, mentionnera la date, les nom, prénoms et grade du candidat, l'administration dont celui-ci relève et l'adresse à laquelle la notification doit être envoyée, et exposera les qualités en matière de gestion des services publics qu'il estime pouvoir faire valoir. Les candidats ne faisant pas partie des Services du Premier Ministre doivent fournir un document certifié conforme, par le service du personnel de leur administration, attestant du grade dont ils sont revêtus à titre définitif et stipulant la date de nomination à ce
tot die graad wordt vermeld. grade.
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