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Protocolakkoord. - Actieplan e-Gezondheid 2.0. - Corrigendum actiepunt 15 | Protocole d'accord. - Plan d'action e-Santé 2.0. - Corrigendum point d'action 15 |
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FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE | SERVICE PUBLIC FEDERAL SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE |
VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU | ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT |
21 MAART 2016. - Protocolakkoord. - Actieplan e-Gezondheid 2.0. - | 21 MARS 2016. - Protocole d'accord. - Plan d'action e-Santé 2.0. - |
Corrigendum actiepunt 15 | Corrigendum point d'action 15 |
Inleiding | Introduction |
Op 19 oktober 2015 werd een actualisatie van het actieplan | En date du 19 octobre 2015, la Conférence Interministérielle a |
e-Gezondheid van 29 april 2013 goedgekeurd door de Interministeriële | approuvé une version actualisée du Plan d'actions e-Santé du 29 avril |
Conferentie. Dit plan voorziet 20 acties met als doel een | 2013, contenant 20 actions visant un développement coordonné des |
gecoördineerde ontwikkeling van initiatieven op het vlak van | initiatives dans le domaine de l'e-Santé. |
e-Gezondheid. | |
Eén van de actiepunten (actiepunt 15) heeft betrekking op de | Un des points d'action (le point d'action 15) porte sur la |
administratieve vereenvoudiging van diverse procedures en de | simplification administrative de diverses procédures et communications |
communicatie van gegevens door het oprichten, moderniseren of de | de données par l'instauration, la modernisation ou l'extension de |
uitbreiding van elektronische systemen. Vijf specifieke projecten met | |
betrekking tot administratieve vereenvoudiging werden zo | procédés électroniques. Cinq projets spécifiques ont ainsi été |
geïdentificeerd : | identifiés sous le thème de la simplification administrative : |
- Handicare | - Handicare |
- Occupational Diseases e-Forms | - Occupational Diseases e-Forms |
- Elektronisch bewijs van arbeidsongeschiktheid | - Certificat d'incapacité de travail électronique |
- Mediprima | - Mediprima |
- Back to work | - Back to work |
Het actieplan voorziet expliciet dat deze lijst niet limitatief is. | Le Plan d'actions prévoit toutefois explicitement que cette liste |
Werkzaamheden van de IKW | n'est pas limitative. |
Travaux au sein du GTI | |
Bij de herlezing van de goedgekeurde documenten door de | A la relecture des documents approuvés par le Conférence |
Interministeriële Conferentie van 19 oktober 2015, heeft de | Interministérielle du 19 octobre 2015, le groupe de travail |
interkabinetten werkgroep een incoherentie vastgesteld in de | inter-cabinets a identifié une incohérence dans la description du |
beschrijving van het project Mediprima. De tekst die deel uitmaakte | projet `Mediprima'. Le texte ayant fait l'objet d'un accord entre les |
van het akkoord tussen de verschillende entiteiten werd goed ingevoegd | différentes entités a bien été introduit dans l'annexe au Plan |
in de bijlage van het actieplan, maar werd niet in dezelfde wijze | d'actions, mais n'a pas donné lieu à l'adaptation dans le même sens du |
aangepast in de tekst van het plan zelf. | texte du plan lui-même. |
De werkgroep stelt dus voor aan de Interministeriële Conferentie om | Le groupe de travail propose donc à la Conférence Interministérielle |
deze fout te corrigeren. | de corriger cette erreur matérielle. |
Voorgestelde acties | Actions proposées |
De Interministeriële Conferentie gaat akkoord met de nieuwe | La Conférence Interministérielle approuve la nouvelle formulation du |
formulering van actiepunt 15 van het actieplan e-Gezondheid zoals | point d'action 15 du Plan d'actions e-Santé telle que reprise en |
vermeld in de bijlage van dit protocol. | annexe du présent protocole. |
Aldus gesloten te Brussel, op 21 maart 2016. | Ainsi conclu à Bruxelles, le 21 mars 2016. |
Voor de Federale Staat : | Pour l'Etat fédéral : |
Mevr. M. DE BLOCK, | Mme M. DE BLOCK, |
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid. | Ministre des Affaires Sociales et de la Santé publique. |
Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : | Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : |
J. VANDEURZEN, | J. VANDEURZEN, |
Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. | Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. |
Pour la Région Wallonne : | Pour la Région Wallonne : |
M. PREVOT, | M. PREVOT, |
Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du | Ministre des Travaux publics, de la Santé, de l'Action sociale et du |
Patrimoine. | Patrimoine. |
Pour la Communauté Française : | Pour la Communauté Française : |
R. DEMOTTE, | R. DEMOTTE, |
Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles. | Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles. |
Mme A. GREOLI, | Mme A. GREOLI, |
Vice-présidente et Ministre de la Culture et de l'Enfance. | Vice-présidente et Ministre de la Culture et de l'Enfance. |
Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : | Pour la Commission Communautaire Commune de Bruxelles-Capitale : |
Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad | Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad |
: | : |
D. GOSUIN, | D. GOSUIN, |
Ministre, Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la | Ministre, Membre du Collège réuni, compétent pour la politique de la |
Santé, les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et | Santé, les Finances, le Budget, la Fonction publique, le Patrimoine et |
les Relations extérieures | les Relations extérieures |
G. VANHENGEL, | G. VANHENGEL, |
Minister, Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het | Minister, Lid van het Verenigd College, bevoegd voor het |
Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het | Gezondheidsbeleid, de Financiën, de Begroting, het Openbaar Ambt, het |
Patrimonium en de Externe Betrekkingen. | Patrimonium en de Externe Betrekkingen. |
Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de | Pour le Collège de la Commission Communautaire Française de |
Bruxelles-Capitale : | Bruxelles-Capitale : |
Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels | Voor het College van de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels |
Hoofdstedelijk Gewest : | Hoofdstedelijk Gewest : |
Mme C. JODOGNE, | Mme C. JODOGNE, |
Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente | Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétente |
pour la Politique de Santé. | pour la Politique de Santé. |
Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: | Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: |
Pour la Communauté germanophone : | Pour la Communauté germanophone : |
A. ANTONIADIS, | A. ANTONIADIS, |
Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit | Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit |
und Soziales | und Soziales |
Point d'action 15 : simplification administrative | Point d'action 15 : simplification administrative |
Actiepunt 15 : administratieve vereenvoudiging | Actiepunt 15 : administratieve vereenvoudiging |
Responsable | Responsable |
Verantwoordelijke | Verantwoordelijke |
Organisation : Plate-forme e-Health | Organisation : Plate-forme e-Health |
Organisatie : e-Health Platform | Organisatie : e-Health Platform |
Chef de projet : à désigner par action | Chef de projet : à désigner par action |
Projectleider : aan te duiden per actie | Projectleider : aan te duiden per actie |
Contexte et objectifs | Contexte et objectifs |
Context en doelstellingen | Context en doelstellingen |
Outre les efforts de simplification présents dans les différents | Outre les efforts de simplification présents dans les différents |
points d'action, certaines actions spécifiques complémentaires de | points d'action, certaines actions spécifiques complémentaires de |
simplification administrative sont à poursuivre. | simplification administrative sont à poursuivre. |
Naast de inspanningen tot vereenvoudiging die reeds aanwezig zijn in | Naast de inspanningen tot vereenvoudiging die reeds aanwezig zijn in |
de verschillende actiepunten, worden specifieke bijkomende acties voor | de verschillende actiepunten, worden specifieke bijkomende acties voor |
administratieve vereenvoudiging voorzien. | administratieve vereenvoudiging voorzien. |
Objectifs : | Objectifs : |
Doelstellingen : | Doelstellingen : |
- standardiser, harmoniser et intégrer au maximum les systèmes utiles | - standardiser, harmoniser et intégrer au maximum les systèmes utiles |
pour la transmission digitale des données, attestations et autres | pour la transmission digitale des données, attestations et autres |
documents, entre les intervenants concernés (médecins du travail, | documents, entre les intervenants concernés (médecins du travail, |
médecins conseil, médecins traitants et spécialistes, médecins | médecins conseil, médecins traitants et spécialistes, médecins |
contrôle, patients, administrations, etc.) | contrôle, patients, administrations, etc.) |
- standaardisatie, harmonisatie en maximale integratie van de systemen | - standaardisatie, harmonisatie en maximale integratie van de systemen |
die kunnen gebruikt worden voor de digitale transmissie van gegevens, | die kunnen gebruikt worden voor de digitale transmissie van gegevens, |
attesten en andere documenten tussen de betrokken partijen | attesten en andere documenten tussen de betrokken partijen |
(arbeidsgeneesheren, adviserende geneesheren, behandelende geneesheren | (arbeidsgeneesheren, adviserende geneesheren, behandelende geneesheren |
en specialisten, controlegeneesheren, patiënten, administraties, | en specialisten, controlegeneesheren, patiënten, administraties, |
enz.). | enz.). |
- Les utilisateurs disposent de l'interface le plus simple et uniforme | - Les utilisateurs disposent de l'interface le plus simple et uniforme |
possible. | possible. |
- De gebruikers beschikken over een zo eenvoudig en uniform mogelijk | - De gebruikers beschikken over een zo eenvoudig en uniform mogelijk |
interface. | interface. |
- standardisation maximale des formulaires/flux. | - standardisation maximale des formulaires/flux. |
- maximale standaardisatie van de formulieren/stromen. | - maximale standaardisatie van de formulieren/stromen. |
- chaque système devra réutiliser automatiquement toutes les données | - chaque système devra réutiliser automatiquement toutes les données |
qui ont déjà été encodées ou stockées, afin d'éviter dans la mesure du | qui ont déjà été encodées ou stockées, afin d'éviter dans la mesure du |
possible toute forme de double encodage (principe du "only once"). | possible toute forme de double encodage (principe du "only once"). |
- elk systeem moet immers systematisch alle gegevens die reeds werden | - elk systeem moet immers systematisch alle gegevens die reeds werden |
geregistreerd of opgeslagen (onder meer in het EMD) kunnen | geregistreerd of opgeslagen (onder meer in het EMD) kunnen |
hergebruiken om zoveel mogelijk elke vorm van dubbele registraties te | hergebruiken om zoveel mogelijk elke vorm van dubbele registraties te |
vermijden (principe van "only once"). | vermijden (principe van "only once"). |
- Pour autant que possible les services existants seront utilisés | - Pour autant que possible les services existants seront utilisés |
(eHealth Box, hubs & metahub, etc.). | (eHealth Box, hubs & metahub, etc.). |
- Voor zover mogelijk zullen de bestaande diensten worden gebruikt | - Voor zover mogelijk zullen de bestaande diensten worden gebruikt |
(eHealthBox, hubs & metahub, enz.). | (eHealthBox, hubs & metahub, enz.). |
- Remarque : éviter la fracture numérique | - Remarque : éviter la fracture numérique |
- Opmerking : digitale kloof te vermijden | - Opmerking : digitale kloof te vermijden |
- Tendre vers un système de soins de santé paperless | - Tendre vers un système de soins de santé paperless |
- Streven naar een papierarme gezondheidszorgsysteem | - Streven naar een papierarme gezondheidszorgsysteem |
Actions et timing | Actions et timing |
Acties en timing | Acties en timing |
Actions (non limitatif) | Actions (non limitatif) |
Timing | Timing |
Acties (niet limitatief) | Acties (niet limitatief) |
Timing | Timing |
Projet HANDICARE : vu le manque de succès de Optidef, un nouveau | Projet HANDICARE : vu le manque de succès de Optidef, un nouveau |
projet HANDICARE destiné à la reconnaissance du handicap par la DG PH | projet HANDICARE destiné à la reconnaissance du handicap par la DG PH |
est déployé en collaboration avec les associations de médecins | est déployé en collaboration avec les associations de médecins |
Q1 2016 | Q1 2016 |
Project HANDICARE : wegens gebrek aan succes van Optifed, wordt in | Project HANDICARE : wegens gebrek aan succes van Optifed, wordt in |
samenwerking met artsenorganisaties een nieuw project HANDICARE, te | samenwerking met artsenorganisaties een nieuw project HANDICARE, te |
gebruiken als er een proces erkenning van de handicap bij DG PH, wordt | gebruiken als er een proces erkenning van de handicap bij DG PH, wordt |
uitgerold | uitgerold |
Q1 2016 | Q1 2016 |
Projet OCCUPATIONAL DISEASES E-FORMS : échange plus rapide et sécurisé | Projet OCCUPATIONAL DISEASES E-FORMS : échange plus rapide et sécurisé |
des données entre professionnels de la santé dans le cadre d'un | des données entre professionnels de la santé dans le cadre d'un |
dossier de maladie professionnelle (par exemple : déclaration | dossier de maladie professionnelle (par exemple : déclaration |
d'exposition du travailleur aux poussières de bois) via l'utilisation | d'exposition du travailleur aux poussières de bois) via l'utilisation |
de l'eHealthbox | de l'eHealthbox |
Q1 2016 | Q1 2016 |
Project OCCUPATIONAL DISEASES E-FORMS : veilige en snellere | Project OCCUPATIONAL DISEASES E-FORMS : veilige en snellere |
gegevensuitwisseling tussen zorgverleners in het kader van een dossier | gegevensuitwisseling tussen zorgverleners in het kader van een dossier |
beroepsziekte (bijvoorbeeld : aangifte van blootstelling aan houtstof) | beroepsziekte (bijvoorbeeld : aangifte van blootstelling aan houtstof) |
via het gebruik van de eHealthBox | via het gebruik van de eHealthBox |
Q1 2016 | Q1 2016 |
Certificat d'incapacité de travail électronique avec une base | Certificat d'incapacité de travail électronique avec une base |
standardisée (tout secteur : secteur privé et public, enseignement, | standardisée (tout secteur : secteur privé et public, enseignement, |
police,..) | police,..) |
2017 | 2017 |
Elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest met standaardbasis (voor | Elektronisch arbeidsongeschiktheidsattest met standaardbasis (voor |
alle sectoren : publieke- en privésector, onderwijs, politie,...) | alle sectoren : publieke- en privésector, onderwijs, politie,...) |
2017 | 2017 |
MEDIPRIMA (plateforme pour le remboursement de l'aide médicale | MEDIPRIMA (plateforme pour le remboursement de l'aide médicale |
octroyée par les CPAS) | octroyée par les CPAS) |
MEDIPRIMA (platform voor terugbetaling van medische hulp door OCMW) | MEDIPRIMA (platform voor terugbetaling van medische hulp door OCMW) |
- extension aux professions de soins qui utilisent déjà MyCareNet pour | - extension aux professions de soins qui utilisent déjà MyCareNet pour |
leur facturation | leur facturation |
- extension à l'ensemble des patients aidés par les CPAS dans le cadre | - extension à l'ensemble des patients aidés par les CPAS dans le cadre |
de l'aide médicale | de l'aide médicale |
Selon planning MyCareNet (PA14) | Selon planning MyCareNet (PA14) |
en discussion | en discussion |
- uitgebreid naar de zorgberoepen die reeds MyCareNet gebruiken voor | - uitgebreid naar de zorgberoepen die reeds MyCareNet gebruiken voor |
de facturatie | de facturatie |
- Uitbreiding naar alle patiënten die geholpen worden door OCMW's in | - Uitbreiding naar alle patiënten die geholpen worden door OCMW's in |
kader van de medische hulp | kader van de medische hulp |
volgens planning MyCareNet (AP14) | volgens planning MyCareNet (AP14) |
onder discussie | onder discussie |
Back to work - Soutenir l'approche multidisciplinaire dans le cadre de | Back to work - Soutenir l'approche multidisciplinaire dans le cadre de |
la réintégration des personnes en incapacité de travail par la mise en | la réintégration des personnes en incapacité de travail par la mise en |
place d'un environnement sécurisé au sein duquel la communication | place d'un environnement sécurisé au sein duquel la communication |
entre médecin traitant, conseiller en prévention/médecin du travail, | entre médecin traitant, conseiller en prévention/médecin du travail, |
médecin conseil et autres intervenants d'une profession de soins peut | médecin conseil et autres intervenants d'une profession de soins peut |
se faire en toute confidentialité. | se faire en toute confidentialité. |
Back to work : de multidisciplinaire aanpak van de re-integratie van | Back to work : de multidisciplinaire aanpak van de re-integratie van |
de arbeidsongeschikte personen te ondersteunen met een beveiligde | de arbeidsongeschikte personen te ondersteunen met een beveiligde |
omgeving waarbinnen de communicatie tussen de behandelende geneesheer, | omgeving waarbinnen de communicatie tussen de behandelende geneesheer, |
de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer, de adviserend geneesheer en | de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer, de adviserend geneesheer en |
andere beoefenaars van een zorgberoep in alle vertrouwelijkheid kan | andere beoefenaars van een zorgberoep in alle vertrouwelijkheid kan |
plaatsvinden | plaatsvinden |