Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Omzendbrief van 09/07/2024
← Terug naar "Omzendbrief 2024/15 - principes betreffende de bezoldiging van de toekomstige lokale mandatarissen"
Omzendbrief 2024/15 - principes betreffende de bezoldiging van de toekomstige lokale mandatarissen Circulaire 2024/15 - principes relatifs à la rémunération des futurs mandataires locaux
9 JULI 2024. - Omzendbrief 2024/15 - principes betreffende de 9 JUILLET 2024. - Circulaire 2024/15 - principes relatifs à la
bezoldiging van de toekomstige lokale mandatarissen rémunération des futurs mandataires locaux
Aan de Colleges van burgemeesters en schepenen Aux Collèges des Bourgmestres et Echevins
Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen, Mesdames et Messieurs les Bourgmestres et Echevins,
De ordonnantie van 6 juli 2022 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet L'ordonnance du 6 juillet 2022 modifiant la Nouvelle loi communale
(NGW) in het kader van de hervorming van het lokaal bestuur treedt in (NLC) dans le cadre de la réforme de la gouvernance locale entrera en
werking bij de volledige vernieuwing van de gemeenteraden na de vigueur lors du renouvellement intégral des conseils communaux suite
gemeenteraadsverkiezingen van13 oktober 2024. (1) aux élections communales du 13 octobre 2024. (1)
De hervorming heeft meer bepaald betrekking op het bedrag van de La réforme concerne notamment le montant des jetons de présence des
presentiegelden voor de gemeenteraadsleden (punt 1), de wedde van de conseillers communaux (point 1), le traitement des bourgmestres et
burgemeesters en schepenen (punten 2 tot 4) en de échevins (points 2 à 4) et l'indemnité de sortie des mandataires
uittredingsvergoeding voor de lokale uitvoerende mandatarissen (punt 5). exécutifs locaux (point 5).
1. Presentiegeld van de gemeenteraadsleden 1. Jetons de présence des conseillers communaux
Momenteel varieert het bedrag van het presentiegeld voor Actuellement, le montant du jeton de présence des conseillers
gemeenteraadsleden van minimaal 75 euro bruto tot maximaal 200 euro communaux est compris entre 75 € brut minimum et 200 € brut maximum
bruto (bedrag geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex op 1 (montant indexé sur base de l'indice santé au 1er janvier 2018).
januari 2018). Om de functie van gemeenteraadslid aantrekkelijker te maken en het Afin de rendre la fonction de conseiller communal plus attrayante et
werk dat met dit mandaat gepaard gaat beter te belonen, heeft artikel de mieux la valoriser compte tenu du travail qu'implique ce mandat,
12, § 1, vijfde lid, van de NGW, vervangen door voornoemde ordonnantie l'article 12, § 1er, alinéa 5 NLC, remplacé par l'ordonnance du 6
van 6 juli 2022, het minimumbedrag van de presentiegeld verhoogd. juillet 2022 précitée, a rehaussé le montant minimum du jeton de
Toekomstige gemeenteraadsleden zullen een presentiegeld ontvangen van présence. Les futurs conseillers communaux percevront un jeton de
minimaal 100,00 euro bruto en maximaal 200,00 euro bruto. Deze présence compris entre 100,00 € brut minimum et 200,00 € brut maximum.
bedragen worden geïndexeerd aan de referentie-index 108,09, wat Ces montants sont indexés à l'indice de référence 108,09 lequel
overeenkomt met de afgevlakte gezondheidsindex van maart 2021. correspond à l'indice santé lissé de mars 2021.
Het staat de gemeente vrij om het bedrag van het presentiegeld voor gemeenteraadsleden vast te stellen tussen de twee hierboven vermelde grenzen. Voor vergaderingen van de commissies en de afdelingen kan een ander bedrag worden toegekend. Het bedrag van het presentiegeld wordt geïndexeerd als de gezondheidsindex wordt afgevlakt op de centrale index, in overeenstemming met het indexatiesysteem dat van toepassing is op de wedden, pensioenen en vergoedingen in de openbare sector. De gezondheidsindex van 1 juni 2024 bedraagt 128,86. Op heden bevindt het bedrag van het presentiegeld voor het La commune peut fixer librement le montant du jeton de présence des conseillers communaux entre les deux balises énoncées ci-avant. Un montant éventuellement différent peut être octroyé pour les réunions des commissions et des sections. Le montant du jeton de présence est automatiquement indexé en cas de dépassement de l'indice pivot par l'indice santé lissé, suivant le régime d'indexation d'application pour les salaires du secteur public, les pensions et les allocations . L'indice santé lissé au 1er juin 2024 est de 128,86 Actuellement, le montant du jeton de présence du conseiller communal
gemeenteraadslid zich tussen minimum 119,21 euro en maximum 238,43 se situe donc entre 119,21 € minimum et 238,43 € maximum.
euro. 2. Wedde van de burgemeesters 2. Traitement des bourgmestres
De wedde van de burgemeester wordt momenteel berekend op basis van een Jusqu'à présent, le traitement du bourgmestre se calcule sur base d'un
percentage van het hoogste bedrag van de weddeschaal van de pourcentage de l'échelon maximal de l'échelle de traitement du
gemeentesecretaris. secrétaire communal.
Met de inwerkingtreding van artikel 19, § 1, van de Nieuwe A l'entrée en vigueur de l'article 19, § 1er, de la Nouvelle loi
Gemeentewet, zoals vervangen door de voornoemde ordonnantie van 6 juli communale, tel que remplacé par l'ordonnance du 6 juillet 2022
2022, zal de wedde van de toekomstige burgemeesters berekend worden op précitée, le traitement des futurs bourgmestres sera calculé par
basis van een percentage van de parlementaire vergoeding van de leden rapport à un pourcentage de l'indemnité parlementaire de base des
van het federaal Parlement. Het toegepaste percentage zal variëren membres du Parlement fédéral. Le pourcentage appliqué diffère selon le
naargelang het aantal inwoners van de gemeente. nombre d'habitants de la commune.
Het is belangrijk om op te merken dat aanvullende vergoedingen, zoals Il est important de noter que les indemnités annexes, telles
de forfaitaire onkostenvergoeding, de eindejaarspremie, het l'indemnité forfaitaire pour frais exposés, la prime de fin d'année,
vakantiegeld of elke andere vergoeding die leden van het federale le pécule de vacances ou toute autre indemnité dont bénéficient les
parlement ontvangen, niet in aanmerking worden genomen bij de parlementaires fédéraux ne sont donc pas prises en compte pour le
berekening van de wedde van burgemeesters. calcul du traitement des bourgmestres.
Het Statuut van het lid van de Kamer van volksvertegenwoordigers Le statut des membres de la Chambre des représentants renseigne au 1er
vermeldt op 1 juni 2024 een maandelijkse parlementaire brutovergoeding juin 2024, une indemnité mensuelle brute de base de 8.814,45 euros (à
van 8.814,45 euro als basis (aan de huidige index en rekening houdend l'indice actuel et en tenant compte d'une retenue d'une retenue
met de inhouding van 5 %) (2). temporaire de 5%). (2)
Omgerekend naar 100%, d.i. 8.814,45/95 X 100, bedraagt de maandelijkse Remise à 100%, soit 8.814,45/95 X 100, l'indemnité parlementaire
parlementaire basisbrutovergoeding 9.278,37 euro (index 2,0807 van mensuelle brute de base s'élève à 9.278,37 euros (indice 2,0807
toepassing op 1 juni 2024). Dit bedrag vormt het vaste uitgangspunt d'application au 1er juin 2024). Ce montant constitue la constante de
(behoudens latere wijziging van de index) waarop de verschillende départ (sauf modification ultérieure d'index) sur laquelle appliquer
percentages worden toegepast die zijn opgenomen in het besluit van de les différents pourcentages fixés dans l'arrêté du Gouvernement de la
Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 september 2023 ter Région de Bruxelles-Capitale du 14 septembre 2023 exécutant l'article
uitvoering van artikel 19, §§ 1 en 3, eerste lid, van de Nieuwe 19, §§ 1er et 3, alinéa 1 de la Nouvelle loi communale.
Gemeentewet.
De regel voor de berekening van de wedde van de burgemeester is La règle de calcul du traitement du bourgmestre est énoncée à
vastgelegd in artikel 2 van dit besluit: afhankelijk van de categorie l'article 2 de cet arrêté : en fonction de la catégorie dans laquelle
waarin de gemeente valt, bepaald op basis van het aantal inwoners, se situe la commune, déterminée selon le nombre d'habitants, un
wordt een bepaald percentage van de parlementaire vergoeding toegekend pourcentage spécifique de l'indemnité parlementaire est octroyée au
aan de burgemeester. bourgmestre.
Het aantal inwoners per gemeente dat in aanmerking moet worden genomen Le nombre d'habitants par commune à prendre en compte pour la
voor de legislatuur 2024-2030 is vastgelegd in het ministerieel législature 2024-20230 est mentionné dans l'arrêté ministériel du 8
besluit van 8 maart 2024 tot vaststelling per gemeente van de mars 2024 établissant par commune les chiffres de la population au 31
bevolkingscijfers op 31 december 2023 (BS 24.04.2024). (3) décembre 2023 (M.B. 24.04.2024).(3)
Onderstaande tabel geeft voor elke gemeente, in toepassing van artikel Le tableau ci-après reprend, pour chaque commune, en application de
2 van het bovenvermelde regeringsbesluit van 14 september 2023 en het l'article 2 de l'arrêté Gouvernement du 14 septembre 2023 et de
ministerieel besluit van 8 maart 2024, het percentage dat moet worden l'arrêté ministériel du 8 mars 2024 précités, le pourcentage à
toegepast op het bedrag van de federale vergoeding zoals hierboven appliquer au montant de l'indemnité fédérale telle qu'explicitée
uitgelegd: ci-avant :
Aantal inwoners per gemeente Aantal inwoners per gemeente
Percentage van de parlementaire vergoeding Percentage van de parlementaire vergoeding
Betreffende gemeenten Betreffende gemeenten
Nombre d'habitants par commune Nombre d'habitants par commune
Pourcentage de l'indemnité parlementaire Pourcentage de l'indemnité parlementaire
Communes concernées Communes concernées
tot 25.000 inwoners tot 25.000 inwoners
100% 100%
Koekelberg Koekelberg
jusqu'à 25.000 habitants jusqu'à 25.000 habitants
100% 100%
Koekelberg Koekelberg
van 25.001 tot 50.000 inwoners van 25.001 tot 50.000 inwoners
106% 106%
Oudergem Oudergem
Sint-Agatha-Berchem Sint-Agatha-Berchem
Etterbeek Etterbeek
Evere Evere
Ganshoren Ganshoren
Sint-Gillis Sint-Gillis
Sint-Joost-ten-Node Sint-Joost-ten-Node
Watermaal-Bosvoorde Watermaal-Bosvoorde
Sint-Pieters-Woluwe Sint-Pieters-Woluwe
de 25.001 à 50.000 habitants de 25.001 à 50.000 habitants
106% 106%
Auderghem Auderghem
Berchem-Sainte-Agathe Berchem-Sainte-Agathe
Etterbeek Etterbeek
Evere Evere
Ganshoren Ganshoren
Saint-Gilles Saint-Gilles
Saint-Josse-ten-Noode Saint-Josse-ten-Noode
Watermael-Boitsfort Watermael-Boitsfort
Woluwe-Saint-Pierre Woluwe-Saint-Pierre
van 50.001 tot 80.000 inwoners van 50.001 tot 80.000 inwoners
124% 124%
Vorst Vorst
Jette Jette
Sint-Lambrechts-Woluwe Sint-Lambrechts-Woluwe
de 50.001 à 80.000 habitants de 50.001 à 80.000 habitants
124% 124%
Forest Forest
Jette Jette
Woluwe-Saint-Lambert Woluwe-Saint-Lambert
van 80.001 tot 150.000 inwoners van 80.001 tot 150.000 inwoners
150% 150%
Anderlecht Anderlecht
Elsene Elsene
Sint-Jans-Molenbeek Sint-Jans-Molenbeek
Schaarbeek Schaarbeek
Ukkel Ukkel
de 80.001 à 150.000 habitants de 80.001 à 150.000 habitants
150% 150%
Anderlecht Anderlecht
Ixelles Ixelles
Molenbeek-Saint-Jean Molenbeek-Saint-Jean
Schaerbeek Schaerbeek
Uccle Uccle
Meer dan 150.000 inwoners Meer dan 150.000 inwoners
162% 162%
Brussel Brussel
plus de 150.000 habitants plus de 150.000 habitants
162% 162%
Bruxelles Bruxelles
Het zal u zijn opgevallen dat voor gemeenten met 80.001 tot 150.000 Vous aurez relevé que pour les communes de 80.001 à 150.000 habitants
inwoners en voor gemeenten met meer dan 150.000 inwoners de wedde van et pour les communes de plus de 150.000 habitants, le traitement du
de burgemeester respectievelijk 150% en 162% van de federale bourgmestre est de respectivement à 150 % et 162 % de l'indemnité
parlementaire vergoeding bedraagt. Het moet echter duidelijk worden gemaakt dat deze percentages op geen enkele wijze in strijd zijn met de maximumgrens voor de wedde van de burgemeester (of schepenen) die is vastgesteld in artikel 20bis, eerste lid, van de NGW. Artikel 20bis van de NGW, ingevoegd bij de wet van 4 mei 1999, bepaalt het volgende: "De som van de wedde van burgemeester of schepen en van de vergoedingen, wedden en presentiegelden, ontvangen als bezoldiging voor de door de burgemeester of schepen naast zijn mandaat uitgeoefende activiteiten, is gelijk aan of lager dan anderhalve maal het bedrag van de parlementaire vergoeding van de leden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers en van de Senaat. Voor de berekening van dat bedrag komen in aanmerking de vergoedingen, parlementaire fédérale. Il convient de bien préciser à ce sujet que ces pourcentages ne contreviennent en rien à la limite maximale de la somme de traitement du bourgmestre (ou d'échevin) fixé à l'article 20bis, alinéa 1er, NLC. L'article 20bis NLC, inséré par la loi du 4 mai 1999 prévoit que : « La somme du traitement de bourgmestre ou d'échevin et des indemnités, traitements et jetons de présence, perçus par le bourgmestre ou l'échevin en rétribution d'activités exercées en dehors de son mandat, est égale ou inférieure à une fois et demie le montant de l'indemnité parlementaire perçue par les membres de la Chambre des Représentants et du Sénat. Sont pris en considération pour le calcul de ce montant, les
de wedden of de presentiegelden voortvloeiend uit de uitoefening van een openbaar mandaat, een openbare functie of een openbaar ambt van politieke aard.(...)" Bovendien wordt dit plafond van 150% tot alle Brusselse mandatarissen, dus ook de gemeentelijke mandatarissen, uitgebreid door artikel 3, § 1 van de gezamenlijke ordonnantie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 14 december 2017 betreffende de transparantie van de bezoldigingen en voordelen van de Brusselse openbare mandatarissen. Dit plafond lijkt sterk op het plafond dat toegepast wordt op federaal niveau en in de andere gefedereerde entiteiten. Voor het boekjaar 2024 past de cel "Transparantie van de bezoldigingen" een brutoplafond van 228.163,89 euro toe. Deze cel is aangeduid als controleorgaan, bedoeld in artikel 2, § 2, van de voornoemde ordonnantie van 14 december 2017. Dit bedrag wordt berekend op basis van het door de wetgevende kamers/Kamer van volksvertegenwoordigers gepubliceerde bericht waarin indemnités, traitements ou jetons de présence découlant de l'exercice d'un mandat, d'une fonction ou d'une charge publics d'ordre politique. (...) » Par ailleurs, l'article 3, § 1er de l'ordonnance conjointe à la Région de Bruxelles-Capitale et à la Commission communautaire commune du 14 décembre 2017 sur la transparence des rémunérations et avantages des mandataires publics bruxellois étend cette limite de 150% à tous les mandataires bruxellois, y compris dès lors les mandataires communaux. Cette limite est similaire à celle appliquée au fédéral et dans les autres entités fédérées. Pour l'exercice 2024, la cellule « Transparence des rémunérations », désignée comme autorité de contrôle visée à l'article 2, § 2 de l'ordonnance du 14 décembre 2017 précitée applique une limite calculée à 228.163,89 € brut. Ce montant est calculé sur base de l'avis publié par les Chambres législatives/Chambre des représentants fixant le montant que les
het bedrag wordt vastgesteld dat de leden van deze vergaderingen als membres de ces assemblées sont autorisées à percevoir en rétribution
wedde mogen ontvangen voor openbare mandaten, functies of ambten van de mandats, fonctions ou charges publics d'ordre politique exercés en
politieke aard die zij buiten hun parlementair mandaat voor 2024 dehors de leur mandat parlementaire pour 2024 (76.054,63 € au maximum
uitoefenen (ten hoogste 76.054,63 euro (index 2,0399); het bericht
stelt ook een drempel in van 864,06 euro (index 128,67) om te bepalen (indice 2,0399) ; et fixant à 864,06 € (indice 128,67) le seuil pour
of een mandaat dat wordt uitgeoefend in een openbaar of privaat qualifier un mandat exercé au sein d'un organisme public ou privé, en
orgaan, als vertegenwoordiger van de Staat, een gemeenschap, een tant que représentant de l'Etat, d'une communauté, d'une région, d'une
gewest, een provincie of een gemeente, als een bezoldigd uitvoerend province ou d'une commune, comme mandat exécutif rémunéré (M.B.
mandaat wordt beschouwd (B.S. 31.01.2024, blz. 12272 - [C - 31.01.2024, p. 12272 - [C - 2024/000793]).
2024/000793]). Het bedrag van de parlementaire vergoeding bedoeld in artikel 2 van Le montant de l'indemnité parlementaire, dont question à l'article 2
het besluit, waarmee rekening wordt gehouden om er verschillende de l'arrêté du Gouvernement du 14 septembre 2023 précité, pris en
compte pour y appliquer les différents pourcentages (variables selon
percentages op toe te passen (afhankelijk van de gemeentecategorie) en la catégorie de commune) pour obtenir le traitement du bourgmestre est
om de wedde van de burgemeester te berekenen, is de parlementaire l'indemnité parlementaire de base à 100 %, à l'exclusion des
basisvergoeding van 100%, exclusief alle voormelde bijkomende différentes indemnités annexes comme mentionné supra. Dès lors, même
vergoedingen. Dus zelfs als het besluit bepaalt dat de wedde van de si l'arrêté précise que le traitement du bourgmestre correspond à un
burgemeester overeenkomt met een percentage van de parlementaire pourcentage de l'indemnité parlementaire supérieur à 150 %, ce
vergoeding hoger dan 150%, zal dit nooit meer zijn dan het toegestane traitement ne sera jamais supérieur à la limite autorisée. En d'autres
maximale bedrag. Met andere woorden: niets verhindert dat een termes, rien n'empêche d'appliquer un pourcentage supérieur à 150% à
percentage hoger dan 150% wordt toegepast op de parlementaire l'indemnité parlementaire qui sert de base au calcul pour obtenir le
vergoeding die wordt gebruikt als basis voor de berekening om de wedde traitement d'un bourgmestre tant que la limite annuelle brute n'est
van een burgemeester te bepalen, zolang het jaarplafond van 228.163,89 pas atteinte, en l'occurrence de 228.163,89 € pour l'année 2024.
euro bruto niet wordt bereikt voor het jaar 2024.
In de 2 onderstaande voorbeelden van een gemeente van 80.001 tot Dans les 2 exemples ci-après d'une commune de 80.001 à 150.000
150.000 inwoners, of met meer dan 150.000 inwoners, waar de habitants, ou de plus de 150.000 habitants, où le bourgmestre perçoit
burgemeester respectievelijk 150% of 162% van de basisvergoeding voor respectivement 150 % ou 162 % de l'indemnité parlementaire de base à
het parlement ontvangt tegen 100% van een federaal afgevaardigde, zult 100 % d'un député fédéral, vous constaterez que le traitement qu'il
u merken dat de wedde dat hij ontvangt ver onder de toegestane grens obtient reste bien en deçà de la limite autorisée, telle que fixée par
blijft, zoals vastgesteld door de Cel Transparantie van de la Cellule Transparence des rémunérations.
Bezoldigingen.
Vb. : Jaarsalaris van de burgemeester in een gemeente van 80.001 tot Ex : traitement annuel du bourgmestre dans une commune de 80.001 à
150.000 inwoners 150.000 habitants
De maandelijkse federale parlementaire vergoeding wordt gebruikt als On part de l'indemnité parlementaire fédérale mensuelle remise à 100%
uitgangspunt, omgerekend naar 100% : :
8.814,45 /95 x 100 = 9.278,37 €. 8.814,45 /95 x 100 = 9.278,37 €.
Voor een jaar met vakantiegeld krijgt men (4): Pour une année avec pécule de vacances on obtient (4):
9.278,37 x 12 x 1,06 = 118.020,85 € 9.278,37 x 12 x 1,06 = 118.020,85 €
en vermenigvuldig dit bedrag met het percentage dat van toepassing is et on multiplie ce montant par le pourcentage applicable à la commune
op de gemeente: :
118.020,85 x 1,50 = 177.032,27 € 118.020,85 x 1,50 = 177.032,27 €
Vb. : Jaarsalaris van de burgemeester in een gemeente met meer dan Ex : traitement annuel du bourgmestre dans une commune de plus de
150.000 inwoners 150.000 habitants
118.020,85 x 1,62 = 191.193,77 € 118.020,85 x 1,62 = 191.193,77€.
3. Wedde van de schepenen 3. Traitement des échevins
Het huidige artikel 19, § 2, eerste lid, van de NGW, dat niet is L'article 19, § 2, alinéa 1, actuel de la NLC, non modifié par
gewijzigd door de voornoemde ordonnantie in het kader van de l'ordonnance précitée relative à la réforme de la gouvernance locale,
hervorming van het lokaal bestuur, bepaalt het volgende: prévoit que :
"De wedde van de schepenen bedraagt: « Le traitement des échevins s'élève :
1° in gemeenten tot 50.000 inwoners: 60 % van de wedde van de 1° dans les communes jusqu'à 50.000 habitants : à 60 % du traitement
burgemeester; du bourgmestre ;
2° in gemeenten vanaf 50.001 inwoners: 75 % van de wedde van de burgemeester. " De voornoemde ordonnantie betreffende de hervorming van het lokaal bestuur heeft evenwel artikel 19, § 2, van de NGW gewijzigd door te voorzien in een afwijking van het voornoemde eerste lid, in het specifieke geval waarin de gemeenteraad beslist het aantal schepenen dat in artikel 16, § 1, eerste lid, van de NGW is vastgesteld, te verminderen. Dit is toegestaan in toepassing van lid 2 van hetzelfde artikel. In dit geval bedraagt de wedde van de schepenen 75% van de wedde van de burgemeester. Deze bepaling is een corrigerende maatregel. Als de gemeenteraad besluit een college in te stellen met één schepen minder dan het door de wetgever vastgestelde aantal, heeft dat voor deze gemeenten inderdaad grotere gevolgen, omdat het verlies van één schepen wanneer er vijf of zes zijn, grotere gevolgen heeft dan het verlies van één schepen wanneer er zeven, acht of negen zijn. De werklast die tussen de overblijvende schepenen moet worden verdeeld, zal theoretisch groter zijn en kan tot gevolg hebben dat in de gemeenten die een dergelijk besluit zouden nemen, de schepenen een werklast hebben die 2° dans les communes à partir de 50.001 habitants : à 75 % du traitement du bourgmestre. » Toutefois, l'ordonnance du 6 juillet 2022 précitée a modifié l'article 19, § 2 NLC en prévoyant une dérogation à l'alinéa 1 ci-avant énoncé, cela, dans l'hypothèse spécifique où le conseil communal décide de réduire le nombre d'échevins nouvellement fixé à l'article 16, § 1er, alinéa 1 NLC, comme cela lui est permis, en application de l'alinéa 2 du même article. Dans cette hypothèse, la rémunération des échevins s'élève alors à 75 % du traitement du bourgmestre. Cette disposition est une mesure corrective. En effet, si le conseil communal décide de mettre en place un collège comptant 1 échevin de moins que le nombre fixé par le législateur, l'impact est plus important pour ce type de communes, car perdre 1 échevin quand on en a 5 ou 6 impacte davantage que d'en perdre 1 si on en dispose de 7, 8 ou 9. La charge de travail à répartir sur les échevins restants sera théoriquement plus importante et peut avoir pour effet que dans les communes qui prendraient une telle décision, les échevins auraient une
in de buurt komt van die van grotere gemeenten. Door deze gemeenten charge de travail se rapprochant de celles de communes plus
toe te staan de schepenen een wedde toe te kennen die overeenkomt met importantes. Permettre à ces communes d'accorder aux échevins un
75% van de wedde van de burgemeester (in plaats van 60%), wordt het traitement équivalent à 75 % du traitement du bourgmestre (au lieu de
grotere effect van de vermindering van een extra schepen gecorrigeerd. 60 %) permet de corriger l'impact plus grand de la diminution d'un
4. Gemeenschappelijke bepalingen voor de burgemeesters en schepenen échevin supplémentaire. 4. Dispositions communes aux bourgmestres et aux échevins
4.1. Wijze van betaling van de wedde 4.1. Modalités de paiement du traitement
Wat betreft de wijze van betaling van de wedde van burgemeester en En ce qui concerne les modalités de paiement du traitement du
schepenen, voorziet artikel 3 van het voormeld besluit van de bourgmestre et des échevins, l'article 3 de l'arrêté du Gouvernement
Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 14 september 2023 in een de la Région de Bruxelles-Capitale du 14 septembre 2023 précité
maandelijkse betaling zonder verdere preciseringen, waardoor de prévoit un paiement mensuel sans autre précision, laissant ainsi aux
gemeenten, krachtens het beginsel van gemeentelijke autonomie, de communes, en vertu du principe de l'autonomie communale, le choix de
keuze hebben om de wedden vervroegd of na vervallen termijn uit te liquider les traitements de manière anticipée ou à terme échu. Cela
betalen. Dit is een nieuwigheid in vergelijking met het koninklijk constitue une nouveauté par rapport à l'arrêté royal du 2 septembre
besluit van 2 september 1976 tot vaststelling van de wedden van de 1976 fixant le traitement des bourgmestres et des échevins,
burgemeesters en de schepenen, dat momenteel van toepassing is, dat actuellement d'application, qui prévoit un traitement payé
voorziet in een maandelijkse vooruitbetaalde wedde voor benoemde mensuellement par anticipation pour les bourgmestres nommés et pour
burgemeesters en schepenen gekozen door de gemeenteraad en een les échevins élus par le conseil communal et un paiement à terme échu
betaling na vervallen termijn voor de burgemeesters en schepenen die pour les bourgmestres et les échevins remplaçant les titulaires de
de houders van dit ambt vervangen (cf. art. 6 van het KB). cette charge (cfr art. 6 de l'A.R.).
Een andere nieuwigheid betreft de wedde van de laatste maand van het L'autre nouveauté introduite, concerne le traitement du dernier mois
mandaat, wanneer de mandataris die met pensioen gaat tijdens de de mandat, lorsque le mandataire admis à la retraite n'assume plus de
volledige hernieuwing van de raden geen nieuw uitvoerend mandaat meer nouveau mandat exécutif lors du renouvellement général des conseils.
uitoefent. In dat geval mag hem de wedde van de laatste maand van het Dans ce cas, le traitement du dernier mois du mandat, dans lequel le
mandaat, waarin de volledige hernieuwing van de raden plaatsvindt, renouvellement général des conseils a lieu, peut lui être payé, pour
worden uitbetaald, op voorwaarde dat hij geen beroepsinkomen of autant qu'il ne perçoive pas de revenu professionnel ou de revenu de
vervangingsinkomen ontvangt. Het rustpensioen, dat ingaat op de eerste remplacement. La pension de retraite prenant cours le premier jour du
van de maand, krachtens artikel 4 van de wet van 8 december 1976 tot mois, en vertu de l'article 4 de la loi du 8 décembre 1976 réglant la
regeling van het pensioen van sommige mandatarissen en van dat van hun pension de certains mandataires et celle de leurs ayants droit, cela
rechtverkrijgenden, compenseert het eventuele inkomensverlies indien compense la perte éventuelle de revenu si la fonction de bourgmestre
het ambt van burgemeester of schepen niet aan het einde van de maand ou échevin ne se termine pas fin de mois.
eindigt. 4.2. Vakantiegeld en eindejaarspremie 4.2. Pécule de vacances et prime de fin d'année
Artikel 19, § 5, van de NGW bepaalt dat de Regering het vakantiegeld L'article 19, § 5, NLC prévoit que le Gouvernement fixe le précule de
en de eindejaarspremie van de burgemeester en schepenen vaststelt. vacances et la prime de fin d'année des bourgmestres et des échevins.
Bij gebrek aan een uitvoeringsbesluit van deze bepaling door de En l'absence d'arrêté d'exécution de cette disposition par le
Brusselse Hoofdstedelijke Regering, dient steeds verwezen te worden Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, c'est toujours à
naar het koninklijk besluit van 16 november 2000 tot vaststelling van l'arrêté royal du 16 novembre 2000 fixant le pécule de vacances et la
het vakantiegeld en de eindejaarspremie van de burgemeesters en prime de fin d'année des bourgmestres et des échevins qu'il convient
schepenen. de se référer.
Er wordt bepaald dat het vakantiegeld en de eindejaarspremie worden Il y est stipulé que le précule de vacances et la prime de fin d'année
berekend op de wedde bepaald in artikel 19, § 1, van de NGW en volgens sont calculé sur le traitement fixé à l'article 19, § 1er, de la NLC
de regels bepaald door respectievelijk : et conformément aux règles fixées respectivement par :
1° het koninklijk besluit van 30 januari 1979 betreffende de 1° l'arrêté royal du 30 janvier 1979 relatif à l'octroi d'un pécule de
toekenning van een vakantiegeld aan het personeel van 's lands vacances aux agents de l'administration générale du Royaume;
algemeen bestuur;
2° het koninklijk besluit van 23 oktober 1979 houdende toekenning van 2° l'arrêté royal du 23 octobre 1979 accordant une allocation de fin
een eindejaarstoelage aan sommige titularissen van een ten laste van d'année à certains titulaires d'une fonction rémunérée à charge du
de Schatkist bezoldigd ambt. Trésor public.
4.3. Mededeling aan de Federale Pensioendienst 4.3. Communication au Service fédéral des Pensions
Opdat de pensioendossiers van de mandatarissen ook na 1 december 2024 Afin que les dossiers de pensions des mandataires puissent rester en
in orde zouden blijven, wordt aanbevolen dat de Federale ordre au-delà du 1er décembre 2024, il est recommandé de transmettre
Pensioendienst (DmfA-Atlas) op de hoogte wordt gebracht van het bedrag au Service fédéral des pensions (DmfA-Atlas) le montant du traitement
van de wedde van burgemeester en schepenen aan 60% of 75%. du bourgmestre et des échevins à 60 % ou 75 %.
5. Uittredingsvergoeding 5. Indemnité de sortie
Aan burgemeesters en schepenen wordt een uittredingsvergoeding Une indemnité de sortie est octroyée aux bourgmestres et aux échevins
toegekend onder de voorwaarden van artikel 19/1 van de NGW. aux conditions et modalités fixées à l'article 19/1 NLC.
Er zijn vragen gesteld aan de toezichthoudende overheid over de Des interrogations sont parvenues à l'autorité de tutelle concernant
inwerkingtreding van dit artikel. Is het van toepassing op uitvoerende l'entrée en vigueur de cet article. S'applique-t-il aux mandataires
mandatarissen die in 2024 aftreden? Het antwoord is negatief. Artikel 19/1 van de NGW treedt in werking bij de volledige vernieuwing van de gemeenteraden na de gemeenteraadsverkiezingen van 2024. Dit betekent dat de bepaling van toepassing is op de uitvoerende mandatarissen die worden gekozen tijdens de installatievergadering van de gemeenteraden die voortvloeit uit de verkiezingen van 2024. Vanaf de legislatuur 2024-2030 zullen plaatselijke uitvoerende mandatarissen dus aanspraak kunnen maken op uitbetaling van deze uittredingsvergoeding. Het is het moment van de installatie van de nieuw verkozen leden (vernieuwing) die de wetgeving in kwestie in werking doet treden en bijgevolg verstrijkt de ambtstermijn van de uitvoerende ambtenaren van de legislatuur 2018-2024 net vóór of dooft deze uit door de installatie van deze nieuwe raad (en dit nieuwe college). Het is ook het uitdoven van vorige mandaten dat leven geeft aan de meeste bepalingen van deze ordonnantie. Er bestaat geen twijfel over de bedoeling van de wetgever. Het was de bedoeling om alle statuten die van toepassing zijn op de huidige mandatarissen te behouden tot het einde van de legislatuur en alle nieuwe bepalingen pas toe te passen wanneer de mandatarissen, die voortvloeien uit de verkiezingen van 2024, in functie zijn. De inwerkingtreding verwijst niet naar een kalenderdatum of een dag als dusdanig (die kan verschillen van gemeente tot gemeente) maar naar een specifieke gebeurtenis: de vernieuwing van de gemeenteraden (en, op dezelfde vergadering, de installatie van de schepenen). Het is pas wanneer deze specifieke gebeurtenis heeft plaatsgevonden dat de relevante bepalingen van de ordonnantie in werking treden, en dus precies op dat moment dat de mandatarissen van de vorige legislatuur niet langer in functie zijn en dat de wettelijke bepalingen (nieuw of oud) die van toepassing zijn op burgemeesters en schepenen noodzakelijkerwijs niet langer op hen van toepassing zijn. Elke vraag met betrekking tot de sociale zekerheidsbijdragen die op deze vergoeding worden geheven (zowel ten laste van de gemeente als van de betrokken persoon) of elke vraag met betrekking tot elk recht dat uit deze vergoeding voortvloeit (recht op toekomstig pensioen, invaliditeitsverzekering, vakantiegeld, eindejaarspremie) moet worden gericht aan de federale overheid. De Minister belast met Plaatselijke Besturen, Bernard CLERFAYT _______ Nota's (1) Met uitzondering wat betreft de nieuwe regel met betrekking tot de decumulatie van een lokaal uitvoerend mandaat en een parlementair mandaat (artikel 72, 9°, van de NGW), die in werking trad op 4 september 2022. Bij wijze van overgangsmaatregel kunnen de burgemeesters en schepenen die op die datum tevens lid zijn van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement, van de Kamer van volksvertegenwoordigers, van de Senaat, van het Vlaams Parlement of van het Europees Parlement die twee mandaten uitoefenen tot de vernieuwing van de gemeenteraden die volgt uit de gemeenteraadsverkiezingen van 2024. (2) https://www.dekamer.be/kvvcr/pdf_sections/depute/ 2024.06.04%20statuut%20van%20het%20lid%20van%20de%20kamer %20van%20volksvertegenwoordigers.pdf De federale parlementaire vergoeding van 100% exclusief indexatie (en toeslagen) bedraagt [00e2][0080][008b][00e2][0080][008b]53.511 euro. (3) Zie art. 19, § 2, derde lid, van de NGW. (4) 6% komt overeen met een gemiddelde verkregen van de sociale secretariaten. exécutifs sortant en 2024 ? la réponse est négative. L'article 19/1 NLC entre en vigueur à dater du renouvellement des conseils communaux issu des élections communales de 2024. Cela signifie que la disposition s'applique aux mandataires exécutifs qui seront élus lors de la séance d'installation des conseils communaux issus des élections de 2024. A partir de la législature 2024-2030, les mandataires exécutifs locaux pourront donc prétendre au versement de cette indemnité de sortie. C'est l'installation des nouveaux élus (le renouvellement) qui est le moment de l'entrée en vigueur de la législation en question et par conséquent, le mandat des mandataires exécutifs issus de la législature 2018-2024 s'éteint donc juste avant ou s'éteint par la mise en place de ce nouveau conseil (et de ce nouveau collège). C'est d'ailleurs aussi l'extinction des mandats antérieurs qui fait prendre vie à la plupart des dispositions de cette ordonnance. La volonté du législateur ne fait aucun doute. Il s'agissait de maintenir jusqu'à la fin de la législature l'ensemble du statut applicable aux mandataires actuels et de n'appliquer l'ensemble des nouvelles dispositions qu'à partir du moment où les mandataires issus des élections de 2024 seront en fonction. L'entrée en vigueur ne se réfère ni à une date calendrier ni à un jour en tant que jour calendrier (qui peut par ailleurs varier d'une commune à l'autre) mais à un évènement précis : le renouvellement des conseils communaux (et lors de la même séance, l'installation des échevins). Ce n'est qu'une fois que cet évènement précis est réalisé que les dispositions concernées de l'ordonnance entrent en vigueur, et donc à ce moment précis que les mandataires de la législature précédente ne sont plus en fonction et que les disposions légales (nouvelles ou anciennes) applicables aux bourgmestres et aux échevins ne leur sont forcément plus applicables. Toute question relative aux cotisations sociales perçues sur cette indemnité (tant à charge de la commune que de l'intéressé) ou toute question relative au droit éventuel qu'ouvre cette indemnité (droit en ce qui concerne la future pension du mandataire, l'assurance-maladie invalidité, le pécule de vacance, la prime de fin d'année) doit être adressée à l'autorité fédérale. Le Ministre chargé des Pouvoirs Locaux, Bernard CLERFAYT _______ Notes (1) Sauf en ce qui concerne la nouvelle règle relative au décumul entre mandat exécutif local et mandat parlementaire (article 72, 9° NLC), entrée en vigueur depuis 4 septembre 2022 tout en prévoyant une disposition transitoire : les bourgmestres et échevins qui, à cette date, sont également membres du Parlement de la Région de Bruxelles-Capitale, de la Chambre des représentants, du Sénat, du Parlement flamand ou du Parlement européen, peuvent exercer ces deux mandats jusqu'au renouvellement des conseils communaux résultant des élections communales de 2024. (2) https://www.lachambre.be/kvvcr/pdf_sections/depute/ 2024.06.04%20statut%20du%20membre%20de%20la%20chambre %20des%20repr%C3%A9sentants.pdf l'indemnité parlementaire fédérale à 100 % hors indexation (et indemnités) est de 53.511 €. (3). Voir art. 19, § 2, al. 3 NLC (4) 6% correspond à une moyenne obtenue auprès de secrétariats sociaux .
^
Etaamb.be maakt gebruik van cookies
Etaamb.be gebruikt cookies om uw taalvoorkeur te onthouden en om beter te begrijpen hoe etaamb.be gebruikt wordt.
DoorgaanMeer details
x