Etaamb.openjustice.be
Meertalige weergave van Ministerieel Besluit van 30/04/2010
← Terug naar "Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest "
Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest
VLAAMSE OVERHEID VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie Economie, Wetenschap en Innovatie
30 APRIL 2010. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van 30 APRIL 2010. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van
het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het
besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse
Gewest Gewest
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
Gelet op het decreet van 31 januari 2003 betreffende het economisch Gelet op het decreet van 31 januari 2003 betreffende het economisch
ondersteuningsbeleid, artikelen 13 en 15, § 2; ondersteuningsbeleid, artikelen 13 en 15, § 2;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot
toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in
het Vlaamse Gewest, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering het Vlaamse Gewest, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering
van 16 januari 2009, 30 januari 2009 en 3 april 2009 en bij de van 16 januari 2009, 30 januari 2009 en 3 april 2009 en bij de
ministeriële besluiten van 1 oktober 2007, 20 mei 2008, 20 februari ministeriële besluiten van 1 oktober 2007, 20 mei 2008, 20 februari
2009 en 28 mei 2009; 2009 en 28 mei 2009;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot
bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering,
gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en
4 december 2009; 4 december 2009;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering
van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning
van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse
Gewest, artikel 4; Gewest, artikel 4;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12
april 2010; april 2010;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari
1973, artikel 3, § 1; 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de
Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan
ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest wordt ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest wordt
toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die
periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld
over de best gerangschikte subsidieaanvragen; over de best gerangschikte subsidieaanvragen;
Overwegende dat de periodieke oproepen in tijd op elkaar moeten Overwegende dat de periodieke oproepen in tijd op elkaar moeten
aansluiten aangezien de ondernemingen hun investeringen pas kunnen aansluiten aangezien de ondernemingen hun investeringen pas kunnen
starten nadat ze de subsidieaanvraag hebben ingediend; dat bij gebrek starten nadat ze de subsidieaanvraag hebben ingediend; dat bij gebrek
aan continuïteit van de maatregel het belangrijkste doel van de aan continuïteit van de maatregel het belangrijkste doel van de
maatregel, namelijk het stimuleren van de ecologie-investeringen, niet maatregel, namelijk het stimuleren van de ecologie-investeringen, niet
meer bereikt kan worden; meer bereikt kan worden;
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet
treden, treden,
Besluit : Besluit :

Artikel 1.Ter uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit

Artikel 1. Ter uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit
van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse
Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen
voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest bevat dit besluit de voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest bevat dit besluit de
oproep tot indiening van subsidieaanvragen door ondernemingen voor oproep tot indiening van subsidieaanvragen door ondernemingen voor
ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest, en de vereiste gegevens. ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest, en de vereiste gegevens.

Art. 2.De periode voor de indiening van de subsidieaanvragen gaat in

Art. 2.De periode voor de indiening van de subsidieaanvragen gaat in

op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit en eindigt op 31 op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit en eindigt op 31
augustus 2010. Begin- en einddatum zijn in deze periode inbegrepen. augustus 2010. Begin- en einddatum zijn in deze periode inbegrepen.

Art. 3.De subsidie voor de oproep, vermeld in artikel 1, bedraagt

Art. 3.De subsidie voor de oproep, vermeld in artikel 1, bedraagt

voor kleine en middelgrote ondernemingen 40 % en voor grote voor kleine en middelgrote ondernemingen 40 % en voor grote
ondernemingen 20 %. Het subsidiebedrag per subsidieaanvraag bedraagt ondernemingen 20 %. Het subsidiebedrag per subsidieaanvraag bedraagt
maximaal 1.750.000 euro. maximaal 1.750.000 euro.

Art. 4.Voor de beoordeling van de oproep zijn de volgende criteria

Art. 4.Voor de beoordeling van de oproep zijn de volgende criteria

van toepassing : van toepassing :
1°de mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie 1°de mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie
van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het
Vlaamse milieubeleidsplan. Dat criterium wordt beoordeeld op basis van Vlaamse milieubeleidsplan. Dat criterium wordt beoordeeld op basis van
de performantiefactor die toegekend is aan elke technologie die de performantiefactor die toegekend is aan elke technologie die
voorkomt op de limitatieve technologieënlijst; voorkomt op de limitatieve technologieënlijst;
2° de economische leefbaarheid van de onderneming. Dat criterium wordt 2° de economische leefbaarheid van de onderneming. Dat criterium wordt
beoordeeld op basis van de cashflowgeneratie voor belastingen ten beoordeeld op basis van de cashflowgeneratie voor belastingen ten
opzichte van de totale activa; opzichte van de totale activa;
3° de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst, gesloten met het 3° de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst, gesloten met het
Vlaamse Gewest, en de naleving van de verplichtingen die voortvloeien Vlaamse Gewest, en de naleving van de verplichtingen die voortvloeien
uit de toetreding. Dat criterium wordt beoordeeld aan de hand van het uit de toetreding. Dat criterium wordt beoordeeld aan de hand van het
al of niet toegetreden zijn tot het auditconvenant; al of niet toegetreden zijn tot het auditconvenant;
4° het beschikken over een milieucertificaat of aantonen dat de 4° het beschikken over een milieucertificaat of aantonen dat de
onderneming een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan. Het onderneming een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan. Het
beschikken over een milieucertificaat wordt beoordeeld door na te gaan beschikken over een milieucertificaat wordt beoordeeld door na te gaan
of de onderneming op de indieningsdatum van de aanvraag de volgende of de onderneming op de indieningsdatum van de aanvraag de volgende
certificaten bezit : certificaten bezit :
a) Milieucharter; a) Milieucharter;
b) ISO 14001; b) ISO 14001;
c) EMAS. c) EMAS.
De criteria, vermeld in het eerste lid, worden verder toegelicht in De criteria, vermeld in het eerste lid, worden verder toegelicht in
bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd. bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 5.Het gewicht van de criteria, vermeld in artikel 20, § 3, van

Art. 5.Het gewicht van de criteria, vermeld in artikel 20, § 3, van

het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse
Gewest wordt bepaald door de wegingscoëfficiënt. De Gewest wordt bepaald door de wegingscoëfficiënt. De
wegingscoëfficiënten voor elk van die criteria bedragen : wegingscoëfficiënten voor elk van die criteria bedragen :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
criteria criteria
wegingscoëfficiënt wegingscoëfficiënt
performantiefactor (P) performantiefactor (P)
0,90 0,90
cashflowratio (C) cashflowratio (C)
0,03 0,03
auditconvenant (A) auditconvenant (A)
0,03 0,03
milieucertificaat of een OVAM eco-efficiëntiescan (M) milieucertificaat of een OVAM eco-efficiëntiescan (M)
0,04 0,04
totaalscore (S) totaalscore (S)
1,00 1,00

Art. 6.Ter uitvoering van artikel 12, § 1, vierde lid, van het

Art. 6.Ter uitvoering van artikel 12, § 1, vierde lid, van het

besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse
Gewest wordt de limitatieve technologieënlijst als bijlage 2 bij dit Gewest wordt de limitatieve technologieënlijst als bijlage 2 bij dit
besluit gevoegd. besluit gevoegd.
De ecologie-investeringen vermeld op de limitatieve technologieënlijst De ecologie-investeringen vermeld op de limitatieve technologieënlijst
die voor de onderneming verplicht zijn volgens de regelgeving van die voor de onderneming verplicht zijn volgens de regelgeving van
toepassing in het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor een toepassing in het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor een
subsidie overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede en derde lid, van het subsidie overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede en derde lid, van het
besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse
Gewest. Gewest.

Art. 7.De subsidie-enveloppe is voor deze oproep vastgesteld op

Art. 7.De subsidie-enveloppe is voor deze oproep vastgesteld op

38.616.800 euro. 38.616.800 euro.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 3 mei 2010.

Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 3 mei 2010.

Brussel, 30 april 2010. Brussel, 30 april 2010.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
Bijlage 1 Bijlage 1
Toelichting bij de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 4 Toelichting bij de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 4
De criteria De criteria
1. De mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie 1. De mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie
van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het
Vlaamse milieubeleidsplan Vlaamse milieubeleidsplan
Aan elke technologie die voorkomt op de limitatieve technologieënlijst Aan elke technologie die voorkomt op de limitatieve technologieënlijst
(LTL), werd een performantiefactor toegekend. (LTL), werd een performantiefactor toegekend.
De performantiefactor is een kwalitatieve beoordeling die aangeeft in De performantiefactor is een kwalitatieve beoordeling die aangeeft in
welke mate de technologie bijdraagt tot de realisatie van de welke mate de technologie bijdraagt tot de realisatie van de
Kyotodoelstellingen of de milieudoelstellingen van de Vlaamse Kyotodoelstellingen of de milieudoelstellingen van de Vlaamse
overheid. overheid.
Door VITO werd elke technologie die voorkomt op de LTL op een Door VITO werd elke technologie die voorkomt op de LTL op een
objectieve manier gescreend op haar milieu- en energie-impact aan de objectieve manier gescreend op haar milieu- en energie-impact aan de
hand van de volgende criteria : hand van de volgende criteria :
- de reductie van de emissies naar : - de reductie van de emissies naar :
o lucht; o lucht;
o water; o water;
o bodem; o bodem;
- de beperking van : - de beperking van :
o hinder (geluid, geur, licht); o hinder (geluid, geur, licht);
o afval; o afval;
o gebruik grond- en hulpstoffen; o gebruik grond- en hulpstoffen;
o watergebruik; o watergebruik;
- de reductie van broeikasgasemissies : - de reductie van broeikasgasemissies :
o CO2; o CO2;
o andere broeikasgassen. o andere broeikasgassen.
De geïntegreerde milieuscore wordt uitgedrukt in een De geïntegreerde milieuscore wordt uitgedrukt in een
performantiefactor die varieert tussen 0 en 1. performantiefactor die varieert tussen 0 en 1.
2. De economische leefbaarheid 2. De economische leefbaarheid
Hiervoor wordt de ratio cashflowgeneratie voor belastingen versus de Hiervoor wordt de ratio cashflowgeneratie voor belastingen versus de
totale activa genomen. totale activa genomen.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
cashflowratio = cashflow* / totale activa cashflowratio = cashflow* / totale activa
(*) cashflow = winst of verlies voor belastingen + afschrijvingen (*) cashflow = winst of verlies voor belastingen + afschrijvingen
Die ratio geeft naast een signaal van de credibiliteit van de eigen Die ratio geeft naast een signaal van de credibiliteit van de eigen
financiering ook een indicatie van de mate waarin een onderneming in financiering ook een indicatie van de mate waarin een onderneming in
staat is voldoende liquide middelen te genereren om op korte termijn staat is voldoende liquide middelen te genereren om op korte termijn
haar financiële verplichtingen na te komen. haar financiële verplichtingen na te komen.
Uit de literatuur blijkt dat de cashflowratio een belangrijke Uit de literatuur blijkt dat de cashflowratio een belangrijke
falingspredictie-indicator is. falingspredictie-indicator is.
Voor ondernemingen waarvan de gegevens voor het berekenen van de Voor ondernemingen waarvan de gegevens voor het berekenen van de
cashflowratio beschikbaar zijn in de referentiedatabank, worden de cashflowratio beschikbaar zijn in de referentiedatabank, worden de
boekhoudkundige gegevens opgehaald uit de laatst beschikbare boekhoudkundige gegevens opgehaald uit de laatst beschikbare
jaarrekening in die referentiedatabank. jaarrekening in die referentiedatabank.
Ondernemingen die niet jaarrekeningplichtig zijn, moeten de gegevens Ondernemingen die niet jaarrekeningplichtig zijn, moeten de gegevens
uit hun laatst afgesloten resultaatrekening (de bijlage uit de fiscale uit hun laatst afgesloten resultaatrekening (de bijlage uit de fiscale
aangifte) ingeven in hun steunaanvraag. aangifte) ingeven in hun steunaanvraag.
Aan ondernemingen die nog geen jaarrekening hebben neergelegd of nog Aan ondernemingen die nog geen jaarrekening hebben neergelegd of nog
geen fiscale aangifte hebben gedaan, wordt de gemiddelde score van de geen fiscale aangifte hebben gedaan, wordt de gemiddelde score van de
andere deelnemers aan de call op dit criterium toegekend. andere deelnemers aan de call op dit criterium toegekend.
De cashflowratio wordt via de normalisatieformule (door middel van een De cashflowratio wordt via de normalisatieformule (door middel van een
gemiddelde en een standaardafwijking) teruggebracht op een schaal gemiddelde en een standaardafwijking) teruggebracht op een schaal
tussen 0 en 1 (tot op 6 cijfers na de komma). tussen 0 en 1 (tot op 6 cijfers na de komma).
3. De toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst : het 3. De toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst : het
auditconvenant auditconvenant
Het auditconvenant richt zich tot de middelgrote energie-intensieve Het auditconvenant richt zich tot de middelgrote energie-intensieve
vestigingen met een energieverbruik van minstens 0,1 Pj en minder dan vestigingen met een energieverbruik van minstens 0,1 Pj en minder dan
0,5 Pj. 0,5 Pj.
Ondernemingen met een of meer vestigingen die tot die doelgroep Ondernemingen met een of meer vestigingen die tot die doelgroep
behoren en niet toegetreden zijn tot het auditconvenant op het behoren en niet toegetreden zijn tot het auditconvenant op het
ogenblik van de indiening van de steunaanvraag, scoren niet op dit ogenblik van de indiening van de steunaanvraag, scoren niet op dit
criterium (score 0). criterium (score 0).
Ondernemingen die tot de doelgroep behoren en waarbij alle vestigingen Ondernemingen die tot de doelgroep behoren en waarbij alle vestigingen
zijn toegetreden tot het auditconvenant, scoren wel op dit criterium zijn toegetreden tot het auditconvenant, scoren wel op dit criterium
en krijgen score 1. en krijgen score 1.
Ook ondernemingen die niet tot de doelgroep van het auditconvenant Ook ondernemingen die niet tot de doelgroep van het auditconvenant
behoren, scoren op dit criterium en krijgen ook score 1. behoren, scoren op dit criterium en krijgen ook score 1.
4. Het beschikken over een milieucertificaat / OVAM 4. Het beschikken over een milieucertificaat / OVAM
eco-efficiëntiescan eco-efficiëntiescan
De meest gangbare milieumanagementsystemen zijn het Milieucharter, ISO De meest gangbare milieumanagementsystemen zijn het Milieucharter, ISO
14001 en EMAS. Die milieuzorgsystemen hebben als doel de 14001 en EMAS. Die milieuzorgsystemen hebben als doel de
milieu-inspanningen van industriële ondernemingen te bevorderen. De milieu-inspanningen van industriële ondernemingen te bevorderen. De
milieu-inspanningen hebben betrekking op het gebruik van grondstoffen milieu-inspanningen hebben betrekking op het gebruik van grondstoffen
en energie, het recupereren en afvoeren van afval, de uitstoot via en energie, het recupereren en afvoeren van afval, de uitstoot via
lucht, water en grond, het naleven van sectorale regelgeving, lucht, water en grond, het naleven van sectorale regelgeving,
productiebeheer, en het effect van bepaalde producten op de gezondheid productiebeheer, en het effect van bepaalde producten op de gezondheid
en het milieu. en het milieu.
Het beschikken over een milieucertificaat geeft aan dat de investering Het beschikken over een milieucertificaat geeft aan dat de investering
is ingebed in een totale visie van de onderneming op het milieu, is ingebed in een totale visie van de onderneming op het milieu,
rationeel energiegebruik en duurzaam ondernemen. rationeel energiegebruik en duurzaam ondernemen.
De certificaten die in aanmerking worden genomen, zijn : De certificaten die in aanmerking worden genomen, zijn :
- Milieucharter / West-Vlaams charter duurzaam ondernemen; - Milieucharter / West-Vlaams charter duurzaam ondernemen;
- ISO14001; - ISO14001;
- EMAS. - EMAS.
Een onderneming die in het bezit is van een certificaat of kan Een onderneming die in het bezit is van een certificaat of kan
aantonen dat zij een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan, krijgt aantonen dat zij een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan, krijgt
een score van 1 op dat criterium. een score van 1 op dat criterium.
De score is voor elk van de certificaten en de OVAM De score is voor elk van de certificaten en de OVAM
eco-efficiëntiescan gelijkwaardig en bedraagt 1 als een onderneming eco-efficiëntiescan gelijkwaardig en bedraagt 1 als een onderneming
beschikt over één of meer certificaten of de OVAM eco-efficiëntiescan beschikt over één of meer certificaten of de OVAM eco-efficiëntiescan
heeft ondergaan. heeft ondergaan.
De certificaten moeten in het bezit zijn van de onderneming en geldig De certificaten moeten in het bezit zijn van de onderneming en geldig
zijn op de datum van indiening van de aanvraag. Ook de OVAM zijn op de datum van indiening van de aanvraag. Ook de OVAM
eco-efficiëntiescan dient te zijn uitgevoerd voor het indienen van de eco-efficiëntiescan dient te zijn uitgevoerd voor het indienen van de
steunaanvraag. steunaanvraag.
Toelichting bij de milieucertificaten Toelichting bij de milieucertificaten
Het Milieucharter Het Milieucharter
Het Milieucharter beloont milieuvriendelijke bedrijven voor hun Het Milieucharter beloont milieuvriendelijke bedrijven voor hun
inspanningen op het gebied van milieuzorg. Om het Milieucharter te inspanningen op het gebied van milieuzorg. Om het Milieucharter te
ontvangen, moet de deelnemer niet alleen voldoen aan de ontvangen, moet de deelnemer niet alleen voldoen aan de
milieuwetgeving ter zake, maar moet hij in de loop van het jaar ook milieuwetgeving ter zake, maar moet hij in de loop van het jaar ook
een aantal milieuacties uitvoeren. een aantal milieuacties uitvoeren.
Het Milieucharter kaderde destijds in het PRESTI 4-programma van de Het Milieucharter kaderde destijds in het PRESTI 4-programma van de
Vlaamse overheid waarbinnen Milieucharterprojecten op financiële steun Vlaamse overheid waarbinnen Milieucharterprojecten op financiële steun
konden rekenen. Hoewel het PRESTI 4-programma is afgelopen in 2004, konden rekenen. Hoewel het PRESTI 4-programma is afgelopen in 2004,
worden in een aantal provincies, namelijk Antwerpen, West- en worden in een aantal provincies, namelijk Antwerpen, West- en
Oost-Vlaanderen de Milieucharterprojecten nog steeds ondersteund. In Oost-Vlaanderen de Milieucharterprojecten nog steeds ondersteund. In
West-Vlaanderen werd het Milieucharter omgevormd tot West-Vlaams West-Vlaanderen werd het Milieucharter omgevormd tot West-Vlaams
Charter Duurzaam Ondernemen. Charter Duurzaam Ondernemen.
Meer informatie is beschikbaar op de volgende contactadressen : Meer informatie is beschikbaar op de volgende contactadressen :
Milieucharter Antwerpen : Milieucharter Antwerpen :
- VOKA - Kamer van Koophandel Kempen, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel; - VOKA - Kamer van Koophandel Kempen, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel;
- VOKA - Kamer van Koophandel Mechelen, O.L.Vrouwestraat 85, 2800 - VOKA - Kamer van Koophandel Mechelen, O.L.Vrouwestraat 85, 2800
Mechelen; Mechelen;
- contactpersoon : Lieve Nevelsteen tel. 014-56 30 30. - contactpersoon : Lieve Nevelsteen tel. 014-56 30 30.
West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen : West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen :
- POM West-Vlaanderen, Provinciehuis Olympia, Koning Leopold III-laan, - POM West-Vlaanderen, Provinciehuis Olympia, Koning Leopold III-laan,
66 8200 Sint-Andries/Brugge 66 8200 Sint-Andries/Brugge
- contactpersonen : - contactpersonen :
o Philippe Tavernier tel.050-40 73 58; o Philippe Tavernier tel.050-40 73 58;
o Eefje Hernalsteen tel. 050-40 73 70. o Eefje Hernalsteen tel. 050-40 73 70.
Milieucharter Oost-Vlaanderen : Milieucharter Oost-Vlaanderen :
- VOKA - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, Noordlaan 21, 9200 - VOKA - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, Noordlaan 21, 9200
Dendermonde; Dendermonde;
- contactpersoon : Katrien Moens tel. 052-33 98 33. - contactpersoon : Katrien Moens tel. 052-33 98 33.
EMAS (communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem) EMAS (communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem)
EMAS beoogt het bevorderen van een gestage verbetering van de EMAS beoogt het bevorderen van een gestage verbetering van de
milieuprestaties van alle Europese organisaties en van de informatie milieuprestaties van alle Europese organisaties en van de informatie
van het publiek en alle belanghebbenden. De reglementaire basis van het publiek en alle belanghebbenden. De reglementaire basis
daarvoor is Verordening (EG) nr. 761/2001 van het Europees Parlement daarvoor is Verordening (EG) nr. 761/2001 van het Europees Parlement
en de Raad van 19 maart 2001 inzake de vrijwillige deelneming van en de Raad van 19 maart 2001 inzake de vrijwillige deelneming van
organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem
(EMAS) (Publicatieblad L 114, 24 april 2001). (EMAS) (Publicatieblad L 114, 24 april 2001).
Meer uitleg daarover staat op de websites van de Europese Unie : Meer uitleg daarover staat op de websites van de Europese Unie :
http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l28022.htm; http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l28022.htm;
http://europa.eu.int/business/nl/topics/environment/emas.html. http://europa.eu.int/business/nl/topics/environment/emas.html.
ISO 14001 ISO 14001
ISO 14001 is een Environmental Management System dat de minimumeisen ISO 14001 is een Environmental Management System dat de minimumeisen
beschrijft voor een milieuzorgsysteem. Het legt twee eisen voor beschrijft voor een milieuzorgsysteem. Het legt twee eisen voor
milieuprestaties op : milieuprestaties op :
- het engagement om de vigerende wetgeving na te leven; - het engagement om de vigerende wetgeving na te leven;
- het engagement tot continue verbetering. - het engagement tot continue verbetering.
Voor meer uitleg hierover wordt verwezen naar de website van de Voor meer uitleg hierover wordt verwezen naar de website van de
International Organisation for Standardization en van het Belgisch International Organisation for Standardization en van het Belgisch
Instituut voor Normalisatie : Instituut voor Normalisatie :
http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage; http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage;
http://www.bin.be/NL/index.htm. http://www.bin.be/NL/index.htm.
Toelichting bij de OVAM eco-efficiëntiescan Toelichting bij de OVAM eco-efficiëntiescan
De OVAM lanceerde eind 2006 voor KMO's de eco-efficiëntiescan. Meer De OVAM lanceerde eind 2006 voor KMO's de eco-efficiëntiescan. Meer
dan 1.000 ondernemingen werden doorgelicht op het vlak van dan 1.000 ondernemingen werden doorgelicht op het vlak van
eco-efficiëntie. Deze bedrijven kregen advies op maat om met het eco-efficiëntie. Deze bedrijven kregen advies op maat om met het
eco-efficiëntieprincipe aan de slag te gaan. Uit deze talrijke eco-efficiëntieprincipe aan de slag te gaan. Uit deze talrijke
ervaringen werden maatregelen gefilterd die ook voor andere KMO's van ervaringen werden maatregelen gefilterd die ook voor andere KMO's van
toepassing zijn, en om die kennis niet verloren te laten gaan toepassing zijn, en om die kennis niet verloren te laten gaan
ontwikkelde de OVAM een webapplicatie waardoor men vanaf november 2009 ontwikkelde de OVAM een webapplicatie waardoor men vanaf november 2009
zelf zijn eco-efficiëntie-opportuniteiten kan detecteren. zelf zijn eco-efficiëntie-opportuniteiten kan detecteren.
De eco-efficiëntiescan is een webapplicatie die de onderneming in De eco-efficiëntiescan is een webapplicatie die de onderneming in
staat stelt om haar eco-efficiëntie-opportuniteiten te detecteren. Op staat stelt om haar eco-efficiëntie-opportuniteiten te detecteren. Op
een eenvoudige en snelle wijze krijgt de onderneming inzicht in een eenvoudige en snelle wijze krijgt de onderneming inzicht in
mogelijke maatregelen die de eco-efficiëntie kunnen verhogen. Deze mogelijke maatregelen die de eco-efficiëntie kunnen verhogen. Deze
tool is relevant voor elk bedrijf, zowel productie als tool is relevant voor elk bedrijf, zowel productie als
dienstenbedrijven. De applicatie is anoniem. dienstenbedrijven. De applicatie is anoniem.
De eco-efficiëntiescan omvat volgende onderdelen : De eco-efficiëntiescan omvat volgende onderdelen :
? een korte analyse van het bedrijfsprofiel, ? een korte analyse van het bedrijfsprofiel,
? een overzicht van eco-efficiënte maatregelen. Deze maatregelen zijn ? een overzicht van eco-efficiënte maatregelen. Deze maatregelen zijn
gebundeld per onderwerp en het bedrijf kan kiezen welke maartregelen gebundeld per onderwerp en het bedrijf kan kiezen welke maartregelen
voor haar relevant zijn; voor haar relevant zijn;
? de mogelijkheid tot het berekenen van een aantal indicatoren; ? de mogelijkheid tot het berekenen van een aantal indicatoren;
? een rapportagemodule waar dieper wordt ingegaan op de geselecteerde ? een rapportagemodule waar dieper wordt ingegaan op de geselecteerde
opties. Hierbij krijgt de onderneming voldoende eerste lijnsadvies om opties. Hierbij krijgt de onderneming voldoende eerste lijnsadvies om
zelf aan de slag te gaan ofwel aanwijzingen naar meer gespecialiseerd zelf aan de slag te gaan ofwel aanwijzingen naar meer gespecialiseerd
advies. advies.
Meer informatie : www.ovam.be/eco-efficiëntiescan Meer informatie : www.ovam.be/eco-efficiëntiescan
De berekening van de totaalscore van een investeringsproject De berekening van de totaalscore van een investeringsproject
De totaalscore wordt berekend aan de hand van de volgende formule : De totaalscore wordt berekend aan de hand van de volgende formule :
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
S = (P x 0,9) + (C x 0,03) + (A x 0,03) + (M x 0,04) S = (P x 0,9) + (C x 0,03) + (A x 0,03) + (M x 0,04)
waarbij : waarbij :
S : totaalscore (tot 6 cijfers na de komma); S : totaalscore (tot 6 cijfers na de komma);
P : kwalitatieve beoordeling van de technologie via de P : kwalitatieve beoordeling van de technologie via de
performantiefactor; performantiefactor;
C : beoordeling van de economische leefbaarheid via de genormaliseerde C : beoordeling van de economische leefbaarheid via de genormaliseerde
cashflowratio; cashflowratio;
A : de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst via de al of niet A : de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst via de al of niet
toetreding tot het auditconvenant; toetreding tot het auditconvenant;
M : het beschikken over een milieucertificaat/OVAM eco-efficiëntiescan M : het beschikken over een milieucertificaat/OVAM eco-efficiëntiescan
via de score op het milieucertificaat. via de score op het milieucertificaat.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april
2010 tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 2010 tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1
oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering
van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor
ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest. ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en
Plattelandsbeleid, Plattelandsbeleid,
K. PEETERS K. PEETERS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
Raadpleging van bl. 31872 tot 31970 Raadpleging van bl. 31872 tot 31970
Beeld van de publicatie deel 1 Image de la publication partie 1
Raadpleging van bl. 31971 tot 32034 Raadpleging van bl. 31971 tot 32034
Beeld van de publicatie deel 2 Image de la publication partie 2
^