Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest | Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest |
---|---|
VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
Economie, Wetenschap en Innovatie | Economie, Wetenschap en Innovatie |
30 APRIL 2010. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van | 30 APRIL 2010. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van |
het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het | het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
Gewest | Gewest |
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
Gelet op het decreet van 31 januari 2003 betreffende het economisch | Gelet op het decreet van 31 januari 2003 betreffende het economisch |
ondersteuningsbeleid, artikelen 13 en 15, § 2; | ondersteuningsbeleid, artikelen 13 en 15, § 2; |
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot |
toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in | toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in |
het Vlaamse Gewest, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering | het Vlaamse Gewest, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering |
van 16 januari 2009, 30 januari 2009 en 3 april 2009 en bij de | van 16 januari 2009, 30 januari 2009 en 3 april 2009 en bij de |
ministeriële besluiten van 1 oktober 2007, 20 mei 2008, 20 februari | ministeriële besluiten van 1 oktober 2007, 20 mei 2008, 20 februari |
2009 en 28 mei 2009; | 2009 en 28 mei 2009; |
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot |
bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, | bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, |
gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en | gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en |
4 december 2009; | 4 december 2009; |
Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering | Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering |
van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning | van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning |
van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
Gewest, artikel 4; | Gewest, artikel 4; |
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 |
april 2010; | april 2010; |
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
1973, artikel 3, § 1; | 1973, artikel 3, § 1; |
Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de | Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de |
Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan |
ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest wordt | ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest wordt |
toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die | toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die |
periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld | periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld |
over de best gerangschikte subsidieaanvragen; | over de best gerangschikte subsidieaanvragen; |
Overwegende dat de periodieke oproepen in tijd op elkaar moeten | Overwegende dat de periodieke oproepen in tijd op elkaar moeten |
aansluiten aangezien de ondernemingen hun investeringen pas kunnen | aansluiten aangezien de ondernemingen hun investeringen pas kunnen |
starten nadat ze de subsidieaanvraag hebben ingediend; dat bij gebrek | starten nadat ze de subsidieaanvraag hebben ingediend; dat bij gebrek |
aan continuïteit van de maatregel het belangrijkste doel van de | aan continuïteit van de maatregel het belangrijkste doel van de |
maatregel, namelijk het stimuleren van de ecologie-investeringen, niet | maatregel, namelijk het stimuleren van de ecologie-investeringen, niet |
meer bereikt kan worden; | meer bereikt kan worden; |
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet | Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet |
treden, | treden, |
Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.Ter uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit |
Artikel 1. Ter uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit |
van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse | van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse |
Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen | Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen |
voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest bevat dit besluit de | voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest bevat dit besluit de |
oproep tot indiening van subsidieaanvragen door ondernemingen voor | oproep tot indiening van subsidieaanvragen door ondernemingen voor |
ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest, en de vereiste gegevens. | ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest, en de vereiste gegevens. |
Art. 2.De periode voor de indiening van de subsidieaanvragen gaat in |
Art. 2.De periode voor de indiening van de subsidieaanvragen gaat in |
op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit en eindigt op 31 | op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit en eindigt op 31 |
augustus 2010. Begin- en einddatum zijn in deze periode inbegrepen. | augustus 2010. Begin- en einddatum zijn in deze periode inbegrepen. |
Art. 3.De subsidie voor de oproep, vermeld in artikel 1, bedraagt |
Art. 3.De subsidie voor de oproep, vermeld in artikel 1, bedraagt |
voor kleine en middelgrote ondernemingen 40 % en voor grote | voor kleine en middelgrote ondernemingen 40 % en voor grote |
ondernemingen 20 %. Het subsidiebedrag per subsidieaanvraag bedraagt | ondernemingen 20 %. Het subsidiebedrag per subsidieaanvraag bedraagt |
maximaal 1.750.000 euro. | maximaal 1.750.000 euro. |
Art. 4.Voor de beoordeling van de oproep zijn de volgende criteria |
Art. 4.Voor de beoordeling van de oproep zijn de volgende criteria |
van toepassing : | van toepassing : |
1°de mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie | 1°de mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie |
van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het | van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het |
Vlaamse milieubeleidsplan. Dat criterium wordt beoordeeld op basis van | Vlaamse milieubeleidsplan. Dat criterium wordt beoordeeld op basis van |
de performantiefactor die toegekend is aan elke technologie die | de performantiefactor die toegekend is aan elke technologie die |
voorkomt op de limitatieve technologieënlijst; | voorkomt op de limitatieve technologieënlijst; |
2° de economische leefbaarheid van de onderneming. Dat criterium wordt | 2° de economische leefbaarheid van de onderneming. Dat criterium wordt |
beoordeeld op basis van de cashflowgeneratie voor belastingen ten | beoordeeld op basis van de cashflowgeneratie voor belastingen ten |
opzichte van de totale activa; | opzichte van de totale activa; |
3° de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst, gesloten met het | 3° de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst, gesloten met het |
Vlaamse Gewest, en de naleving van de verplichtingen die voortvloeien | Vlaamse Gewest, en de naleving van de verplichtingen die voortvloeien |
uit de toetreding. Dat criterium wordt beoordeeld aan de hand van het | uit de toetreding. Dat criterium wordt beoordeeld aan de hand van het |
al of niet toegetreden zijn tot het auditconvenant; | al of niet toegetreden zijn tot het auditconvenant; |
4° het beschikken over een milieucertificaat of aantonen dat de | 4° het beschikken over een milieucertificaat of aantonen dat de |
onderneming een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan. Het | onderneming een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan. Het |
beschikken over een milieucertificaat wordt beoordeeld door na te gaan | beschikken over een milieucertificaat wordt beoordeeld door na te gaan |
of de onderneming op de indieningsdatum van de aanvraag de volgende | of de onderneming op de indieningsdatum van de aanvraag de volgende |
certificaten bezit : | certificaten bezit : |
a) Milieucharter; | a) Milieucharter; |
b) ISO 14001; | b) ISO 14001; |
c) EMAS. | c) EMAS. |
De criteria, vermeld in het eerste lid, worden verder toegelicht in | De criteria, vermeld in het eerste lid, worden verder toegelicht in |
bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd. | bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 5.Het gewicht van de criteria, vermeld in artikel 20, § 3, van |
Art. 5.Het gewicht van de criteria, vermeld in artikel 20, § 3, van |
het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
Gewest wordt bepaald door de wegingscoëfficiënt. De | Gewest wordt bepaald door de wegingscoëfficiënt. De |
wegingscoëfficiënten voor elk van die criteria bedragen : | wegingscoëfficiënten voor elk van die criteria bedragen : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | |
criteria | criteria |
wegingscoëfficiënt | wegingscoëfficiënt |
performantiefactor (P) | performantiefactor (P) |
0,90 | 0,90 |
cashflowratio (C) | cashflowratio (C) |
0,03 | 0,03 |
auditconvenant (A) | auditconvenant (A) |
0,03 | 0,03 |
milieucertificaat of een OVAM eco-efficiëntiescan (M) | milieucertificaat of een OVAM eco-efficiëntiescan (M) |
0,04 | 0,04 |
totaalscore (S) | totaalscore (S) |
1,00 | 1,00 |
Art. 6.Ter uitvoering van artikel 12, § 1, vierde lid, van het |
Art. 6.Ter uitvoering van artikel 12, § 1, vierde lid, van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
Gewest wordt de limitatieve technologieënlijst als bijlage 2 bij dit | Gewest wordt de limitatieve technologieënlijst als bijlage 2 bij dit |
besluit gevoegd. | besluit gevoegd. |
De ecologie-investeringen vermeld op de limitatieve technologieënlijst | De ecologie-investeringen vermeld op de limitatieve technologieënlijst |
die voor de onderneming verplicht zijn volgens de regelgeving van | die voor de onderneming verplicht zijn volgens de regelgeving van |
toepassing in het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor een | toepassing in het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor een |
subsidie overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede en derde lid, van het | subsidie overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede en derde lid, van het |
besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
Gewest. | Gewest. |
Art. 7.De subsidie-enveloppe is voor deze oproep vastgesteld op |
Art. 7.De subsidie-enveloppe is voor deze oproep vastgesteld op |
38.616.800 euro. | 38.616.800 euro. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 3 mei 2010. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 3 mei 2010. |
Brussel, 30 april 2010. | Brussel, 30 april 2010. |
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
Bijlage 1 | Bijlage 1 |
Toelichting bij de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 4 | Toelichting bij de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 4 |
De criteria | De criteria |
1. De mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie | 1. De mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie |
van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het | van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het |
Vlaamse milieubeleidsplan | Vlaamse milieubeleidsplan |
Aan elke technologie die voorkomt op de limitatieve technologieënlijst | Aan elke technologie die voorkomt op de limitatieve technologieënlijst |
(LTL), werd een performantiefactor toegekend. | (LTL), werd een performantiefactor toegekend. |
De performantiefactor is een kwalitatieve beoordeling die aangeeft in | De performantiefactor is een kwalitatieve beoordeling die aangeeft in |
welke mate de technologie bijdraagt tot de realisatie van de | welke mate de technologie bijdraagt tot de realisatie van de |
Kyotodoelstellingen of de milieudoelstellingen van de Vlaamse | Kyotodoelstellingen of de milieudoelstellingen van de Vlaamse |
overheid. | overheid. |
Door VITO werd elke technologie die voorkomt op de LTL op een | Door VITO werd elke technologie die voorkomt op de LTL op een |
objectieve manier gescreend op haar milieu- en energie-impact aan de | objectieve manier gescreend op haar milieu- en energie-impact aan de |
hand van de volgende criteria : | hand van de volgende criteria : |
- de reductie van de emissies naar : | - de reductie van de emissies naar : |
o lucht; | o lucht; |
o water; | o water; |
o bodem; | o bodem; |
- de beperking van : | - de beperking van : |
o hinder (geluid, geur, licht); | o hinder (geluid, geur, licht); |
o afval; | o afval; |
o gebruik grond- en hulpstoffen; | o gebruik grond- en hulpstoffen; |
o watergebruik; | o watergebruik; |
- de reductie van broeikasgasemissies : | - de reductie van broeikasgasemissies : |
o CO2; | o CO2; |
o andere broeikasgassen. | o andere broeikasgassen. |
De geïntegreerde milieuscore wordt uitgedrukt in een | De geïntegreerde milieuscore wordt uitgedrukt in een |
performantiefactor die varieert tussen 0 en 1. | performantiefactor die varieert tussen 0 en 1. |
2. De economische leefbaarheid | 2. De economische leefbaarheid |
Hiervoor wordt de ratio cashflowgeneratie voor belastingen versus de | Hiervoor wordt de ratio cashflowgeneratie voor belastingen versus de |
totale activa genomen. | totale activa genomen. |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | |
cashflowratio = cashflow* / totale activa | cashflowratio = cashflow* / totale activa |
(*) cashflow = winst of verlies voor belastingen + afschrijvingen | (*) cashflow = winst of verlies voor belastingen + afschrijvingen |
Die ratio geeft naast een signaal van de credibiliteit van de eigen | Die ratio geeft naast een signaal van de credibiliteit van de eigen |
financiering ook een indicatie van de mate waarin een onderneming in | financiering ook een indicatie van de mate waarin een onderneming in |
staat is voldoende liquide middelen te genereren om op korte termijn | staat is voldoende liquide middelen te genereren om op korte termijn |
haar financiële verplichtingen na te komen. | haar financiële verplichtingen na te komen. |
Uit de literatuur blijkt dat de cashflowratio een belangrijke | Uit de literatuur blijkt dat de cashflowratio een belangrijke |
falingspredictie-indicator is. | falingspredictie-indicator is. |
Voor ondernemingen waarvan de gegevens voor het berekenen van de | Voor ondernemingen waarvan de gegevens voor het berekenen van de |
cashflowratio beschikbaar zijn in de referentiedatabank, worden de | cashflowratio beschikbaar zijn in de referentiedatabank, worden de |
boekhoudkundige gegevens opgehaald uit de laatst beschikbare | boekhoudkundige gegevens opgehaald uit de laatst beschikbare |
jaarrekening in die referentiedatabank. | jaarrekening in die referentiedatabank. |
Ondernemingen die niet jaarrekeningplichtig zijn, moeten de gegevens | Ondernemingen die niet jaarrekeningplichtig zijn, moeten de gegevens |
uit hun laatst afgesloten resultaatrekening (de bijlage uit de fiscale | uit hun laatst afgesloten resultaatrekening (de bijlage uit de fiscale |
aangifte) ingeven in hun steunaanvraag. | aangifte) ingeven in hun steunaanvraag. |
Aan ondernemingen die nog geen jaarrekening hebben neergelegd of nog | Aan ondernemingen die nog geen jaarrekening hebben neergelegd of nog |
geen fiscale aangifte hebben gedaan, wordt de gemiddelde score van de | geen fiscale aangifte hebben gedaan, wordt de gemiddelde score van de |
andere deelnemers aan de call op dit criterium toegekend. | andere deelnemers aan de call op dit criterium toegekend. |
De cashflowratio wordt via de normalisatieformule (door middel van een | De cashflowratio wordt via de normalisatieformule (door middel van een |
gemiddelde en een standaardafwijking) teruggebracht op een schaal | gemiddelde en een standaardafwijking) teruggebracht op een schaal |
tussen 0 en 1 (tot op 6 cijfers na de komma). | tussen 0 en 1 (tot op 6 cijfers na de komma). |
3. De toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst : het | 3. De toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst : het |
auditconvenant | auditconvenant |
Het auditconvenant richt zich tot de middelgrote energie-intensieve | Het auditconvenant richt zich tot de middelgrote energie-intensieve |
vestigingen met een energieverbruik van minstens 0,1 Pj en minder dan | vestigingen met een energieverbruik van minstens 0,1 Pj en minder dan |
0,5 Pj. | 0,5 Pj. |
Ondernemingen met een of meer vestigingen die tot die doelgroep | Ondernemingen met een of meer vestigingen die tot die doelgroep |
behoren en niet toegetreden zijn tot het auditconvenant op het | behoren en niet toegetreden zijn tot het auditconvenant op het |
ogenblik van de indiening van de steunaanvraag, scoren niet op dit | ogenblik van de indiening van de steunaanvraag, scoren niet op dit |
criterium (score 0). | criterium (score 0). |
Ondernemingen die tot de doelgroep behoren en waarbij alle vestigingen | Ondernemingen die tot de doelgroep behoren en waarbij alle vestigingen |
zijn toegetreden tot het auditconvenant, scoren wel op dit criterium | zijn toegetreden tot het auditconvenant, scoren wel op dit criterium |
en krijgen score 1. | en krijgen score 1. |
Ook ondernemingen die niet tot de doelgroep van het auditconvenant | Ook ondernemingen die niet tot de doelgroep van het auditconvenant |
behoren, scoren op dit criterium en krijgen ook score 1. | behoren, scoren op dit criterium en krijgen ook score 1. |
4. Het beschikken over een milieucertificaat / OVAM | 4. Het beschikken over een milieucertificaat / OVAM |
eco-efficiëntiescan | eco-efficiëntiescan |
De meest gangbare milieumanagementsystemen zijn het Milieucharter, ISO | De meest gangbare milieumanagementsystemen zijn het Milieucharter, ISO |
14001 en EMAS. Die milieuzorgsystemen hebben als doel de | 14001 en EMAS. Die milieuzorgsystemen hebben als doel de |
milieu-inspanningen van industriële ondernemingen te bevorderen. De | milieu-inspanningen van industriële ondernemingen te bevorderen. De |
milieu-inspanningen hebben betrekking op het gebruik van grondstoffen | milieu-inspanningen hebben betrekking op het gebruik van grondstoffen |
en energie, het recupereren en afvoeren van afval, de uitstoot via | en energie, het recupereren en afvoeren van afval, de uitstoot via |
lucht, water en grond, het naleven van sectorale regelgeving, | lucht, water en grond, het naleven van sectorale regelgeving, |
productiebeheer, en het effect van bepaalde producten op de gezondheid | productiebeheer, en het effect van bepaalde producten op de gezondheid |
en het milieu. | en het milieu. |
Het beschikken over een milieucertificaat geeft aan dat de investering | Het beschikken over een milieucertificaat geeft aan dat de investering |
is ingebed in een totale visie van de onderneming op het milieu, | is ingebed in een totale visie van de onderneming op het milieu, |
rationeel energiegebruik en duurzaam ondernemen. | rationeel energiegebruik en duurzaam ondernemen. |
De certificaten die in aanmerking worden genomen, zijn : | De certificaten die in aanmerking worden genomen, zijn : |
- Milieucharter / West-Vlaams charter duurzaam ondernemen; | - Milieucharter / West-Vlaams charter duurzaam ondernemen; |
- ISO14001; | - ISO14001; |
- EMAS. | - EMAS. |
Een onderneming die in het bezit is van een certificaat of kan | Een onderneming die in het bezit is van een certificaat of kan |
aantonen dat zij een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan, krijgt | aantonen dat zij een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan, krijgt |
een score van 1 op dat criterium. | een score van 1 op dat criterium. |
De score is voor elk van de certificaten en de OVAM | De score is voor elk van de certificaten en de OVAM |
eco-efficiëntiescan gelijkwaardig en bedraagt 1 als een onderneming | eco-efficiëntiescan gelijkwaardig en bedraagt 1 als een onderneming |
beschikt over één of meer certificaten of de OVAM eco-efficiëntiescan | beschikt over één of meer certificaten of de OVAM eco-efficiëntiescan |
heeft ondergaan. | heeft ondergaan. |
De certificaten moeten in het bezit zijn van de onderneming en geldig | De certificaten moeten in het bezit zijn van de onderneming en geldig |
zijn op de datum van indiening van de aanvraag. Ook de OVAM | zijn op de datum van indiening van de aanvraag. Ook de OVAM |
eco-efficiëntiescan dient te zijn uitgevoerd voor het indienen van de | eco-efficiëntiescan dient te zijn uitgevoerd voor het indienen van de |
steunaanvraag. | steunaanvraag. |
Toelichting bij de milieucertificaten | Toelichting bij de milieucertificaten |
Het Milieucharter | Het Milieucharter |
Het Milieucharter beloont milieuvriendelijke bedrijven voor hun | Het Milieucharter beloont milieuvriendelijke bedrijven voor hun |
inspanningen op het gebied van milieuzorg. Om het Milieucharter te | inspanningen op het gebied van milieuzorg. Om het Milieucharter te |
ontvangen, moet de deelnemer niet alleen voldoen aan de | ontvangen, moet de deelnemer niet alleen voldoen aan de |
milieuwetgeving ter zake, maar moet hij in de loop van het jaar ook | milieuwetgeving ter zake, maar moet hij in de loop van het jaar ook |
een aantal milieuacties uitvoeren. | een aantal milieuacties uitvoeren. |
Het Milieucharter kaderde destijds in het PRESTI 4-programma van de | Het Milieucharter kaderde destijds in het PRESTI 4-programma van de |
Vlaamse overheid waarbinnen Milieucharterprojecten op financiële steun | Vlaamse overheid waarbinnen Milieucharterprojecten op financiële steun |
konden rekenen. Hoewel het PRESTI 4-programma is afgelopen in 2004, | konden rekenen. Hoewel het PRESTI 4-programma is afgelopen in 2004, |
worden in een aantal provincies, namelijk Antwerpen, West- en | worden in een aantal provincies, namelijk Antwerpen, West- en |
Oost-Vlaanderen de Milieucharterprojecten nog steeds ondersteund. In | Oost-Vlaanderen de Milieucharterprojecten nog steeds ondersteund. In |
West-Vlaanderen werd het Milieucharter omgevormd tot West-Vlaams | West-Vlaanderen werd het Milieucharter omgevormd tot West-Vlaams |
Charter Duurzaam Ondernemen. | Charter Duurzaam Ondernemen. |
Meer informatie is beschikbaar op de volgende contactadressen : | Meer informatie is beschikbaar op de volgende contactadressen : |
Milieucharter Antwerpen : | Milieucharter Antwerpen : |
- VOKA - Kamer van Koophandel Kempen, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel; | - VOKA - Kamer van Koophandel Kempen, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel; |
- VOKA - Kamer van Koophandel Mechelen, O.L.Vrouwestraat 85, 2800 | - VOKA - Kamer van Koophandel Mechelen, O.L.Vrouwestraat 85, 2800 |
Mechelen; | Mechelen; |
- contactpersoon : Lieve Nevelsteen tel. 014-56 30 30. | - contactpersoon : Lieve Nevelsteen tel. 014-56 30 30. |
West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen : | West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen : |
- POM West-Vlaanderen, Provinciehuis Olympia, Koning Leopold III-laan, | - POM West-Vlaanderen, Provinciehuis Olympia, Koning Leopold III-laan, |
66 8200 Sint-Andries/Brugge | 66 8200 Sint-Andries/Brugge |
- contactpersonen : | - contactpersonen : |
o Philippe Tavernier tel.050-40 73 58; | o Philippe Tavernier tel.050-40 73 58; |
o Eefje Hernalsteen tel. 050-40 73 70. | o Eefje Hernalsteen tel. 050-40 73 70. |
Milieucharter Oost-Vlaanderen : | Milieucharter Oost-Vlaanderen : |
- VOKA - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, Noordlaan 21, 9200 | - VOKA - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, Noordlaan 21, 9200 |
Dendermonde; | Dendermonde; |
- contactpersoon : Katrien Moens tel. 052-33 98 33. | - contactpersoon : Katrien Moens tel. 052-33 98 33. |
EMAS (communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem) | EMAS (communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem) |
EMAS beoogt het bevorderen van een gestage verbetering van de | EMAS beoogt het bevorderen van een gestage verbetering van de |
milieuprestaties van alle Europese organisaties en van de informatie | milieuprestaties van alle Europese organisaties en van de informatie |
van het publiek en alle belanghebbenden. De reglementaire basis | van het publiek en alle belanghebbenden. De reglementaire basis |
daarvoor is Verordening (EG) nr. 761/2001 van het Europees Parlement | daarvoor is Verordening (EG) nr. 761/2001 van het Europees Parlement |
en de Raad van 19 maart 2001 inzake de vrijwillige deelneming van | en de Raad van 19 maart 2001 inzake de vrijwillige deelneming van |
organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem | organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem |
(EMAS) (Publicatieblad L 114, 24 april 2001). | (EMAS) (Publicatieblad L 114, 24 april 2001). |
Meer uitleg daarover staat op de websites van de Europese Unie : | Meer uitleg daarover staat op de websites van de Europese Unie : |
http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l28022.htm; | http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l28022.htm; |
http://europa.eu.int/business/nl/topics/environment/emas.html. | http://europa.eu.int/business/nl/topics/environment/emas.html. |
ISO 14001 | ISO 14001 |
ISO 14001 is een Environmental Management System dat de minimumeisen | ISO 14001 is een Environmental Management System dat de minimumeisen |
beschrijft voor een milieuzorgsysteem. Het legt twee eisen voor | beschrijft voor een milieuzorgsysteem. Het legt twee eisen voor |
milieuprestaties op : | milieuprestaties op : |
- het engagement om de vigerende wetgeving na te leven; | - het engagement om de vigerende wetgeving na te leven; |
- het engagement tot continue verbetering. | - het engagement tot continue verbetering. |
Voor meer uitleg hierover wordt verwezen naar de website van de | Voor meer uitleg hierover wordt verwezen naar de website van de |
International Organisation for Standardization en van het Belgisch | International Organisation for Standardization en van het Belgisch |
Instituut voor Normalisatie : | Instituut voor Normalisatie : |
http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage; | http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage; |
http://www.bin.be/NL/index.htm. | http://www.bin.be/NL/index.htm. |
Toelichting bij de OVAM eco-efficiëntiescan | Toelichting bij de OVAM eco-efficiëntiescan |
De OVAM lanceerde eind 2006 voor KMO's de eco-efficiëntiescan. Meer | De OVAM lanceerde eind 2006 voor KMO's de eco-efficiëntiescan. Meer |
dan 1.000 ondernemingen werden doorgelicht op het vlak van | dan 1.000 ondernemingen werden doorgelicht op het vlak van |
eco-efficiëntie. Deze bedrijven kregen advies op maat om met het | eco-efficiëntie. Deze bedrijven kregen advies op maat om met het |
eco-efficiëntieprincipe aan de slag te gaan. Uit deze talrijke | eco-efficiëntieprincipe aan de slag te gaan. Uit deze talrijke |
ervaringen werden maatregelen gefilterd die ook voor andere KMO's van | ervaringen werden maatregelen gefilterd die ook voor andere KMO's van |
toepassing zijn, en om die kennis niet verloren te laten gaan | toepassing zijn, en om die kennis niet verloren te laten gaan |
ontwikkelde de OVAM een webapplicatie waardoor men vanaf november 2009 | ontwikkelde de OVAM een webapplicatie waardoor men vanaf november 2009 |
zelf zijn eco-efficiëntie-opportuniteiten kan detecteren. | zelf zijn eco-efficiëntie-opportuniteiten kan detecteren. |
De eco-efficiëntiescan is een webapplicatie die de onderneming in | De eco-efficiëntiescan is een webapplicatie die de onderneming in |
staat stelt om haar eco-efficiëntie-opportuniteiten te detecteren. Op | staat stelt om haar eco-efficiëntie-opportuniteiten te detecteren. Op |
een eenvoudige en snelle wijze krijgt de onderneming inzicht in | een eenvoudige en snelle wijze krijgt de onderneming inzicht in |
mogelijke maatregelen die de eco-efficiëntie kunnen verhogen. Deze | mogelijke maatregelen die de eco-efficiëntie kunnen verhogen. Deze |
tool is relevant voor elk bedrijf, zowel productie als | tool is relevant voor elk bedrijf, zowel productie als |
dienstenbedrijven. De applicatie is anoniem. | dienstenbedrijven. De applicatie is anoniem. |
De eco-efficiëntiescan omvat volgende onderdelen : | De eco-efficiëntiescan omvat volgende onderdelen : |
? een korte analyse van het bedrijfsprofiel, | ? een korte analyse van het bedrijfsprofiel, |
? een overzicht van eco-efficiënte maatregelen. Deze maatregelen zijn | ? een overzicht van eco-efficiënte maatregelen. Deze maatregelen zijn |
gebundeld per onderwerp en het bedrijf kan kiezen welke maartregelen | gebundeld per onderwerp en het bedrijf kan kiezen welke maartregelen |
voor haar relevant zijn; | voor haar relevant zijn; |
? de mogelijkheid tot het berekenen van een aantal indicatoren; | ? de mogelijkheid tot het berekenen van een aantal indicatoren; |
? een rapportagemodule waar dieper wordt ingegaan op de geselecteerde | ? een rapportagemodule waar dieper wordt ingegaan op de geselecteerde |
opties. Hierbij krijgt de onderneming voldoende eerste lijnsadvies om | opties. Hierbij krijgt de onderneming voldoende eerste lijnsadvies om |
zelf aan de slag te gaan ofwel aanwijzingen naar meer gespecialiseerd | zelf aan de slag te gaan ofwel aanwijzingen naar meer gespecialiseerd |
advies. | advies. |
Meer informatie : www.ovam.be/eco-efficiëntiescan | Meer informatie : www.ovam.be/eco-efficiëntiescan |
De berekening van de totaalscore van een investeringsproject | De berekening van de totaalscore van een investeringsproject |
De totaalscore wordt berekend aan de hand van de volgende formule : | De totaalscore wordt berekend aan de hand van de volgende formule : |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | |
S = (P x 0,9) + (C x 0,03) + (A x 0,03) + (M x 0,04) | S = (P x 0,9) + (C x 0,03) + (A x 0,03) + (M x 0,04) |
waarbij : | waarbij : |
S : totaalscore (tot 6 cijfers na de komma); | S : totaalscore (tot 6 cijfers na de komma); |
P : kwalitatieve beoordeling van de technologie via de | P : kwalitatieve beoordeling van de technologie via de |
performantiefactor; | performantiefactor; |
C : beoordeling van de economische leefbaarheid via de genormaliseerde | C : beoordeling van de economische leefbaarheid via de genormaliseerde |
cashflowratio; | cashflowratio; |
A : de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst via de al of niet | A : de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst via de al of niet |
toetreding tot het auditconvenant; | toetreding tot het auditconvenant; |
M : het beschikken over een milieucertificaat/OVAM eco-efficiëntiescan | M : het beschikken over een milieucertificaat/OVAM eco-efficiëntiescan |
via de score op het milieucertificaat. | via de score op het milieucertificaat. |
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april | Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april |
2010 tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 | 2010 tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 |
oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering | oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering |
van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor | van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor |
ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest. | ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest. |
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
K. PEETERS | K. PEETERS |
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
Raadpleging van bl. 31872 tot 31970 | Raadpleging van bl. 31872 tot 31970 |
Beeld van de publicatie deel 1 | Image de la publication partie 1 |
Raadpleging van bl. 31971 tot 32034 | Raadpleging van bl. 31971 tot 32034 |
Beeld van de publicatie deel 2 | Image de la publication partie 2 |