| Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest | Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest |
|---|---|
| VLAAMSE OVERHEID | VLAAMSE OVERHEID |
| Economie, Wetenschap en Innovatie | Economie, Wetenschap en Innovatie |
| 30 APRIL 2010. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van | 30 APRIL 2010. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 4 van |
| het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het | het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het |
| besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
| steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
| Gewest | Gewest |
| De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
| Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
| Gelet op het decreet van 31 januari 2003 betreffende het economisch | Gelet op het decreet van 31 januari 2003 betreffende het economisch |
| ondersteuningsbeleid, artikelen 13 en 15, § 2; | ondersteuningsbeleid, artikelen 13 en 15, § 2; |
| Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot |
| toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in | toekenning van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in |
| het Vlaamse Gewest, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering | het Vlaamse Gewest, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering |
| van 16 januari 2009, 30 januari 2009 en 3 april 2009 en bij de | van 16 januari 2009, 30 januari 2009 en 3 april 2009 en bij de |
| ministeriële besluiten van 1 oktober 2007, 20 mei 2008, 20 februari | ministeriële besluiten van 1 oktober 2007, 20 mei 2008, 20 februari |
| 2009 en 28 mei 2009; | 2009 en 28 mei 2009; |
| Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot | Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot |
| bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, | bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, |
| gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en | gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 en |
| 4 december 2009; | 4 december 2009; |
| Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering | Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2007 tot uitvoering |
| van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning | van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning |
| van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | van steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
| Gewest, artikel 4; | Gewest, artikel 4; |
| Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 | Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 12 |
| april 2010; | april 2010; |
| Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari | Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari |
| 1973, artikel 3, § 1; | 1973, artikel 3, § 1; |
| Gelet op de dringende noodzakelijkheid; | Gelet op de dringende noodzakelijkheid; |
| Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de | Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de |
| Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan | Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan |
| ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest wordt | ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest wordt |
| toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die | toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die |
| periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld | periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld |
| over de best gerangschikte subsidieaanvragen; | over de best gerangschikte subsidieaanvragen; |
| Overwegende dat de periodieke oproepen in tijd op elkaar moeten | Overwegende dat de periodieke oproepen in tijd op elkaar moeten |
| aansluiten aangezien de ondernemingen hun investeringen pas kunnen | aansluiten aangezien de ondernemingen hun investeringen pas kunnen |
| starten nadat ze de subsidieaanvraag hebben ingediend; dat bij gebrek | starten nadat ze de subsidieaanvraag hebben ingediend; dat bij gebrek |
| aan continuïteit van de maatregel het belangrijkste doel van de | aan continuïteit van de maatregel het belangrijkste doel van de |
| maatregel, namelijk het stimuleren van de ecologie-investeringen, niet | maatregel, namelijk het stimuleren van de ecologie-investeringen, niet |
| meer bereikt kan worden; | meer bereikt kan worden; |
| Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet | Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet |
| treden, | treden, |
| Besluit : | Besluit : |
Artikel 1.Ter uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit |
Artikel 1. Ter uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit |
| van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse | van 1 oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse |
| Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen | Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen |
| voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest bevat dit besluit de | voor ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest bevat dit besluit de |
| oproep tot indiening van subsidieaanvragen door ondernemingen voor | oproep tot indiening van subsidieaanvragen door ondernemingen voor |
| ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest, en de vereiste gegevens. | ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest, en de vereiste gegevens. |
Art. 2.De periode voor de indiening van de subsidieaanvragen gaat in |
Art. 2.De periode voor de indiening van de subsidieaanvragen gaat in |
| op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit en eindigt op 31 | op de datum van de inwerkingtreding van dit besluit en eindigt op 31 |
| augustus 2010. Begin- en einddatum zijn in deze periode inbegrepen. | augustus 2010. Begin- en einddatum zijn in deze periode inbegrepen. |
Art. 3.De subsidie voor de oproep, vermeld in artikel 1, bedraagt |
Art. 3.De subsidie voor de oproep, vermeld in artikel 1, bedraagt |
| voor kleine en middelgrote ondernemingen 40 % en voor grote | voor kleine en middelgrote ondernemingen 40 % en voor grote |
| ondernemingen 20 %. Het subsidiebedrag per subsidieaanvraag bedraagt | ondernemingen 20 %. Het subsidiebedrag per subsidieaanvraag bedraagt |
| maximaal 1.750.000 euro. | maximaal 1.750.000 euro. |
Art. 4.Voor de beoordeling van de oproep zijn de volgende criteria |
Art. 4.Voor de beoordeling van de oproep zijn de volgende criteria |
| van toepassing : | van toepassing : |
| 1°de mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie | 1°de mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie |
| van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het | van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het |
| Vlaamse milieubeleidsplan. Dat criterium wordt beoordeeld op basis van | Vlaamse milieubeleidsplan. Dat criterium wordt beoordeeld op basis van |
| de performantiefactor die toegekend is aan elke technologie die | de performantiefactor die toegekend is aan elke technologie die |
| voorkomt op de limitatieve technologieënlijst; | voorkomt op de limitatieve technologieënlijst; |
| 2° de economische leefbaarheid van de onderneming. Dat criterium wordt | 2° de economische leefbaarheid van de onderneming. Dat criterium wordt |
| beoordeeld op basis van de cashflowgeneratie voor belastingen ten | beoordeeld op basis van de cashflowgeneratie voor belastingen ten |
| opzichte van de totale activa; | opzichte van de totale activa; |
| 3° de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst, gesloten met het | 3° de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst, gesloten met het |
| Vlaamse Gewest, en de naleving van de verplichtingen die voortvloeien | Vlaamse Gewest, en de naleving van de verplichtingen die voortvloeien |
| uit de toetreding. Dat criterium wordt beoordeeld aan de hand van het | uit de toetreding. Dat criterium wordt beoordeeld aan de hand van het |
| al of niet toegetreden zijn tot het auditconvenant; | al of niet toegetreden zijn tot het auditconvenant; |
| 4° het beschikken over een milieucertificaat of aantonen dat de | 4° het beschikken over een milieucertificaat of aantonen dat de |
| onderneming een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan. Het | onderneming een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan. Het |
| beschikken over een milieucertificaat wordt beoordeeld door na te gaan | beschikken over een milieucertificaat wordt beoordeeld door na te gaan |
| of de onderneming op de indieningsdatum van de aanvraag de volgende | of de onderneming op de indieningsdatum van de aanvraag de volgende |
| certificaten bezit : | certificaten bezit : |
| a) Milieucharter; | a) Milieucharter; |
| b) ISO 14001; | b) ISO 14001; |
| c) EMAS. | c) EMAS. |
| De criteria, vermeld in het eerste lid, worden verder toegelicht in | De criteria, vermeld in het eerste lid, worden verder toegelicht in |
| bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd. | bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd. |
Art. 5.Het gewicht van de criteria, vermeld in artikel 20, § 3, van |
Art. 5.Het gewicht van de criteria, vermeld in artikel 20, § 3, van |
| het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
| steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
| Gewest wordt bepaald door de wegingscoëfficiënt. De | Gewest wordt bepaald door de wegingscoëfficiënt. De |
| wegingscoëfficiënten voor elk van die criteria bedragen : | wegingscoëfficiënten voor elk van die criteria bedragen : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | |
| criteria | criteria |
| wegingscoëfficiënt | wegingscoëfficiënt |
| performantiefactor (P) | performantiefactor (P) |
| 0,90 | 0,90 |
| cashflowratio (C) | cashflowratio (C) |
| 0,03 | 0,03 |
| auditconvenant (A) | auditconvenant (A) |
| 0,03 | 0,03 |
| milieucertificaat of een OVAM eco-efficiëntiescan (M) | milieucertificaat of een OVAM eco-efficiëntiescan (M) |
| 0,04 | 0,04 |
| totaalscore (S) | totaalscore (S) |
| 1,00 | 1,00 |
Art. 6.Ter uitvoering van artikel 12, § 1, vierde lid, van het |
Art. 6.Ter uitvoering van artikel 12, § 1, vierde lid, van het |
| besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
| steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
| Gewest wordt de limitatieve technologieënlijst als bijlage 2 bij dit | Gewest wordt de limitatieve technologieënlijst als bijlage 2 bij dit |
| besluit gevoegd. | besluit gevoegd. |
| De ecologie-investeringen vermeld op de limitatieve technologieënlijst | De ecologie-investeringen vermeld op de limitatieve technologieënlijst |
| die voor de onderneming verplicht zijn volgens de regelgeving van | die voor de onderneming verplicht zijn volgens de regelgeving van |
| toepassing in het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor een | toepassing in het Vlaamse Gewest, komen niet in aanmerking voor een |
| subsidie overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede en derde lid, van het | subsidie overeenkomstig artikel 12, § 1, tweede en derde lid, van het |
| besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van | besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2007 tot toekenning van |
| steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse | steun aan ondernemingen voor ecologie-investeringen in het Vlaamse |
| Gewest. | Gewest. |
Art. 7.De subsidie-enveloppe is voor deze oproep vastgesteld op |
Art. 7.De subsidie-enveloppe is voor deze oproep vastgesteld op |
| 38.616.800 euro. | 38.616.800 euro. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 3 mei 2010. |
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 3 mei 2010. |
| Brussel, 30 april 2010. | Brussel, 30 april 2010. |
| De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
| Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
| K. PEETERS | K. PEETERS |
| Bijlage 1 | Bijlage 1 |
| Toelichting bij de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 4 | Toelichting bij de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 4 |
| De criteria | De criteria |
| 1. De mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie | 1. De mate waarin de ecologie-investering bijdraagt tot de realisatie |
| van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het | van de Kyotodoelstellingen of de doelstellingen, vermeld in het |
| Vlaamse milieubeleidsplan | Vlaamse milieubeleidsplan |
| Aan elke technologie die voorkomt op de limitatieve technologieënlijst | Aan elke technologie die voorkomt op de limitatieve technologieënlijst |
| (LTL), werd een performantiefactor toegekend. | (LTL), werd een performantiefactor toegekend. |
| De performantiefactor is een kwalitatieve beoordeling die aangeeft in | De performantiefactor is een kwalitatieve beoordeling die aangeeft in |
| welke mate de technologie bijdraagt tot de realisatie van de | welke mate de technologie bijdraagt tot de realisatie van de |
| Kyotodoelstellingen of de milieudoelstellingen van de Vlaamse | Kyotodoelstellingen of de milieudoelstellingen van de Vlaamse |
| overheid. | overheid. |
| Door VITO werd elke technologie die voorkomt op de LTL op een | Door VITO werd elke technologie die voorkomt op de LTL op een |
| objectieve manier gescreend op haar milieu- en energie-impact aan de | objectieve manier gescreend op haar milieu- en energie-impact aan de |
| hand van de volgende criteria : | hand van de volgende criteria : |
| - de reductie van de emissies naar : | - de reductie van de emissies naar : |
| o lucht; | o lucht; |
| o water; | o water; |
| o bodem; | o bodem; |
| - de beperking van : | - de beperking van : |
| o hinder (geluid, geur, licht); | o hinder (geluid, geur, licht); |
| o afval; | o afval; |
| o gebruik grond- en hulpstoffen; | o gebruik grond- en hulpstoffen; |
| o watergebruik; | o watergebruik; |
| - de reductie van broeikasgasemissies : | - de reductie van broeikasgasemissies : |
| o CO2; | o CO2; |
| o andere broeikasgassen. | o andere broeikasgassen. |
| De geïntegreerde milieuscore wordt uitgedrukt in een | De geïntegreerde milieuscore wordt uitgedrukt in een |
| performantiefactor die varieert tussen 0 en 1. | performantiefactor die varieert tussen 0 en 1. |
| 2. De economische leefbaarheid | 2. De economische leefbaarheid |
| Hiervoor wordt de ratio cashflowgeneratie voor belastingen versus de | Hiervoor wordt de ratio cashflowgeneratie voor belastingen versus de |
| totale activa genomen. | totale activa genomen. |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | |
| cashflowratio = cashflow* / totale activa | cashflowratio = cashflow* / totale activa |
| (*) cashflow = winst of verlies voor belastingen + afschrijvingen | (*) cashflow = winst of verlies voor belastingen + afschrijvingen |
| Die ratio geeft naast een signaal van de credibiliteit van de eigen | Die ratio geeft naast een signaal van de credibiliteit van de eigen |
| financiering ook een indicatie van de mate waarin een onderneming in | financiering ook een indicatie van de mate waarin een onderneming in |
| staat is voldoende liquide middelen te genereren om op korte termijn | staat is voldoende liquide middelen te genereren om op korte termijn |
| haar financiële verplichtingen na te komen. | haar financiële verplichtingen na te komen. |
| Uit de literatuur blijkt dat de cashflowratio een belangrijke | Uit de literatuur blijkt dat de cashflowratio een belangrijke |
| falingspredictie-indicator is. | falingspredictie-indicator is. |
| Voor ondernemingen waarvan de gegevens voor het berekenen van de | Voor ondernemingen waarvan de gegevens voor het berekenen van de |
| cashflowratio beschikbaar zijn in de referentiedatabank, worden de | cashflowratio beschikbaar zijn in de referentiedatabank, worden de |
| boekhoudkundige gegevens opgehaald uit de laatst beschikbare | boekhoudkundige gegevens opgehaald uit de laatst beschikbare |
| jaarrekening in die referentiedatabank. | jaarrekening in die referentiedatabank. |
| Ondernemingen die niet jaarrekeningplichtig zijn, moeten de gegevens | Ondernemingen die niet jaarrekeningplichtig zijn, moeten de gegevens |
| uit hun laatst afgesloten resultaatrekening (de bijlage uit de fiscale | uit hun laatst afgesloten resultaatrekening (de bijlage uit de fiscale |
| aangifte) ingeven in hun steunaanvraag. | aangifte) ingeven in hun steunaanvraag. |
| Aan ondernemingen die nog geen jaarrekening hebben neergelegd of nog | Aan ondernemingen die nog geen jaarrekening hebben neergelegd of nog |
| geen fiscale aangifte hebben gedaan, wordt de gemiddelde score van de | geen fiscale aangifte hebben gedaan, wordt de gemiddelde score van de |
| andere deelnemers aan de call op dit criterium toegekend. | andere deelnemers aan de call op dit criterium toegekend. |
| De cashflowratio wordt via de normalisatieformule (door middel van een | De cashflowratio wordt via de normalisatieformule (door middel van een |
| gemiddelde en een standaardafwijking) teruggebracht op een schaal | gemiddelde en een standaardafwijking) teruggebracht op een schaal |
| tussen 0 en 1 (tot op 6 cijfers na de komma). | tussen 0 en 1 (tot op 6 cijfers na de komma). |
| 3. De toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst : het | 3. De toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst : het |
| auditconvenant | auditconvenant |
| Het auditconvenant richt zich tot de middelgrote energie-intensieve | Het auditconvenant richt zich tot de middelgrote energie-intensieve |
| vestigingen met een energieverbruik van minstens 0,1 Pj en minder dan | vestigingen met een energieverbruik van minstens 0,1 Pj en minder dan |
| 0,5 Pj. | 0,5 Pj. |
| Ondernemingen met een of meer vestigingen die tot die doelgroep | Ondernemingen met een of meer vestigingen die tot die doelgroep |
| behoren en niet toegetreden zijn tot het auditconvenant op het | behoren en niet toegetreden zijn tot het auditconvenant op het |
| ogenblik van de indiening van de steunaanvraag, scoren niet op dit | ogenblik van de indiening van de steunaanvraag, scoren niet op dit |
| criterium (score 0). | criterium (score 0). |
| Ondernemingen die tot de doelgroep behoren en waarbij alle vestigingen | Ondernemingen die tot de doelgroep behoren en waarbij alle vestigingen |
| zijn toegetreden tot het auditconvenant, scoren wel op dit criterium | zijn toegetreden tot het auditconvenant, scoren wel op dit criterium |
| en krijgen score 1. | en krijgen score 1. |
| Ook ondernemingen die niet tot de doelgroep van het auditconvenant | Ook ondernemingen die niet tot de doelgroep van het auditconvenant |
| behoren, scoren op dit criterium en krijgen ook score 1. | behoren, scoren op dit criterium en krijgen ook score 1. |
| 4. Het beschikken over een milieucertificaat / OVAM | 4. Het beschikken over een milieucertificaat / OVAM |
| eco-efficiëntiescan | eco-efficiëntiescan |
| De meest gangbare milieumanagementsystemen zijn het Milieucharter, ISO | De meest gangbare milieumanagementsystemen zijn het Milieucharter, ISO |
| 14001 en EMAS. Die milieuzorgsystemen hebben als doel de | 14001 en EMAS. Die milieuzorgsystemen hebben als doel de |
| milieu-inspanningen van industriële ondernemingen te bevorderen. De | milieu-inspanningen van industriële ondernemingen te bevorderen. De |
| milieu-inspanningen hebben betrekking op het gebruik van grondstoffen | milieu-inspanningen hebben betrekking op het gebruik van grondstoffen |
| en energie, het recupereren en afvoeren van afval, de uitstoot via | en energie, het recupereren en afvoeren van afval, de uitstoot via |
| lucht, water en grond, het naleven van sectorale regelgeving, | lucht, water en grond, het naleven van sectorale regelgeving, |
| productiebeheer, en het effect van bepaalde producten op de gezondheid | productiebeheer, en het effect van bepaalde producten op de gezondheid |
| en het milieu. | en het milieu. |
| Het beschikken over een milieucertificaat geeft aan dat de investering | Het beschikken over een milieucertificaat geeft aan dat de investering |
| is ingebed in een totale visie van de onderneming op het milieu, | is ingebed in een totale visie van de onderneming op het milieu, |
| rationeel energiegebruik en duurzaam ondernemen. | rationeel energiegebruik en duurzaam ondernemen. |
| De certificaten die in aanmerking worden genomen, zijn : | De certificaten die in aanmerking worden genomen, zijn : |
| - Milieucharter / West-Vlaams charter duurzaam ondernemen; | - Milieucharter / West-Vlaams charter duurzaam ondernemen; |
| - ISO14001; | - ISO14001; |
| - EMAS. | - EMAS. |
| Een onderneming die in het bezit is van een certificaat of kan | Een onderneming die in het bezit is van een certificaat of kan |
| aantonen dat zij een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan, krijgt | aantonen dat zij een OVAM eco-efficiëntiescan heeft ondergaan, krijgt |
| een score van 1 op dat criterium. | een score van 1 op dat criterium. |
| De score is voor elk van de certificaten en de OVAM | De score is voor elk van de certificaten en de OVAM |
| eco-efficiëntiescan gelijkwaardig en bedraagt 1 als een onderneming | eco-efficiëntiescan gelijkwaardig en bedraagt 1 als een onderneming |
| beschikt over één of meer certificaten of de OVAM eco-efficiëntiescan | beschikt over één of meer certificaten of de OVAM eco-efficiëntiescan |
| heeft ondergaan. | heeft ondergaan. |
| De certificaten moeten in het bezit zijn van de onderneming en geldig | De certificaten moeten in het bezit zijn van de onderneming en geldig |
| zijn op de datum van indiening van de aanvraag. Ook de OVAM | zijn op de datum van indiening van de aanvraag. Ook de OVAM |
| eco-efficiëntiescan dient te zijn uitgevoerd voor het indienen van de | eco-efficiëntiescan dient te zijn uitgevoerd voor het indienen van de |
| steunaanvraag. | steunaanvraag. |
| Toelichting bij de milieucertificaten | Toelichting bij de milieucertificaten |
| Het Milieucharter | Het Milieucharter |
| Het Milieucharter beloont milieuvriendelijke bedrijven voor hun | Het Milieucharter beloont milieuvriendelijke bedrijven voor hun |
| inspanningen op het gebied van milieuzorg. Om het Milieucharter te | inspanningen op het gebied van milieuzorg. Om het Milieucharter te |
| ontvangen, moet de deelnemer niet alleen voldoen aan de | ontvangen, moet de deelnemer niet alleen voldoen aan de |
| milieuwetgeving ter zake, maar moet hij in de loop van het jaar ook | milieuwetgeving ter zake, maar moet hij in de loop van het jaar ook |
| een aantal milieuacties uitvoeren. | een aantal milieuacties uitvoeren. |
| Het Milieucharter kaderde destijds in het PRESTI 4-programma van de | Het Milieucharter kaderde destijds in het PRESTI 4-programma van de |
| Vlaamse overheid waarbinnen Milieucharterprojecten op financiële steun | Vlaamse overheid waarbinnen Milieucharterprojecten op financiële steun |
| konden rekenen. Hoewel het PRESTI 4-programma is afgelopen in 2004, | konden rekenen. Hoewel het PRESTI 4-programma is afgelopen in 2004, |
| worden in een aantal provincies, namelijk Antwerpen, West- en | worden in een aantal provincies, namelijk Antwerpen, West- en |
| Oost-Vlaanderen de Milieucharterprojecten nog steeds ondersteund. In | Oost-Vlaanderen de Milieucharterprojecten nog steeds ondersteund. In |
| West-Vlaanderen werd het Milieucharter omgevormd tot West-Vlaams | West-Vlaanderen werd het Milieucharter omgevormd tot West-Vlaams |
| Charter Duurzaam Ondernemen. | Charter Duurzaam Ondernemen. |
| Meer informatie is beschikbaar op de volgende contactadressen : | Meer informatie is beschikbaar op de volgende contactadressen : |
| Milieucharter Antwerpen : | Milieucharter Antwerpen : |
| - VOKA - Kamer van Koophandel Kempen, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel; | - VOKA - Kamer van Koophandel Kempen, Kleinhoefstraat 9, 2440 Geel; |
| - VOKA - Kamer van Koophandel Mechelen, O.L.Vrouwestraat 85, 2800 | - VOKA - Kamer van Koophandel Mechelen, O.L.Vrouwestraat 85, 2800 |
| Mechelen; | Mechelen; |
| - contactpersoon : Lieve Nevelsteen tel. 014-56 30 30. | - contactpersoon : Lieve Nevelsteen tel. 014-56 30 30. |
| West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen : | West-Vlaams Charter Duurzaam Ondernemen : |
| - POM West-Vlaanderen, Provinciehuis Olympia, Koning Leopold III-laan, | - POM West-Vlaanderen, Provinciehuis Olympia, Koning Leopold III-laan, |
| 66 8200 Sint-Andries/Brugge | 66 8200 Sint-Andries/Brugge |
| - contactpersonen : | - contactpersonen : |
| o Philippe Tavernier tel.050-40 73 58; | o Philippe Tavernier tel.050-40 73 58; |
| o Eefje Hernalsteen tel. 050-40 73 70. | o Eefje Hernalsteen tel. 050-40 73 70. |
| Milieucharter Oost-Vlaanderen : | Milieucharter Oost-Vlaanderen : |
| - VOKA - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, Noordlaan 21, 9200 | - VOKA - Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen, Noordlaan 21, 9200 |
| Dendermonde; | Dendermonde; |
| - contactpersoon : Katrien Moens tel. 052-33 98 33. | - contactpersoon : Katrien Moens tel. 052-33 98 33. |
| EMAS (communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem) | EMAS (communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem) |
| EMAS beoogt het bevorderen van een gestage verbetering van de | EMAS beoogt het bevorderen van een gestage verbetering van de |
| milieuprestaties van alle Europese organisaties en van de informatie | milieuprestaties van alle Europese organisaties en van de informatie |
| van het publiek en alle belanghebbenden. De reglementaire basis | van het publiek en alle belanghebbenden. De reglementaire basis |
| daarvoor is Verordening (EG) nr. 761/2001 van het Europees Parlement | daarvoor is Verordening (EG) nr. 761/2001 van het Europees Parlement |
| en de Raad van 19 maart 2001 inzake de vrijwillige deelneming van | en de Raad van 19 maart 2001 inzake de vrijwillige deelneming van |
| organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem | organisaties aan een communautair milieubeheer- en milieuauditsysteem |
| (EMAS) (Publicatieblad L 114, 24 april 2001). | (EMAS) (Publicatieblad L 114, 24 april 2001). |
| Meer uitleg daarover staat op de websites van de Europese Unie : | Meer uitleg daarover staat op de websites van de Europese Unie : |
| http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l28022.htm; | http://europa.eu.int/scadplus/leg/nl/lvb/l28022.htm; |
| http://europa.eu.int/business/nl/topics/environment/emas.html. | http://europa.eu.int/business/nl/topics/environment/emas.html. |
| ISO 14001 | ISO 14001 |
| ISO 14001 is een Environmental Management System dat de minimumeisen | ISO 14001 is een Environmental Management System dat de minimumeisen |
| beschrijft voor een milieuzorgsysteem. Het legt twee eisen voor | beschrijft voor een milieuzorgsysteem. Het legt twee eisen voor |
| milieuprestaties op : | milieuprestaties op : |
| - het engagement om de vigerende wetgeving na te leven; | - het engagement om de vigerende wetgeving na te leven; |
| - het engagement tot continue verbetering. | - het engagement tot continue verbetering. |
| Voor meer uitleg hierover wordt verwezen naar de website van de | Voor meer uitleg hierover wordt verwezen naar de website van de |
| International Organisation for Standardization en van het Belgisch | International Organisation for Standardization en van het Belgisch |
| Instituut voor Normalisatie : | Instituut voor Normalisatie : |
| http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage; | http://www.iso.ch/iso/en/ISOOnline.openerpage; |
| http://www.bin.be/NL/index.htm. | http://www.bin.be/NL/index.htm. |
| Toelichting bij de OVAM eco-efficiëntiescan | Toelichting bij de OVAM eco-efficiëntiescan |
| De OVAM lanceerde eind 2006 voor KMO's de eco-efficiëntiescan. Meer | De OVAM lanceerde eind 2006 voor KMO's de eco-efficiëntiescan. Meer |
| dan 1.000 ondernemingen werden doorgelicht op het vlak van | dan 1.000 ondernemingen werden doorgelicht op het vlak van |
| eco-efficiëntie. Deze bedrijven kregen advies op maat om met het | eco-efficiëntie. Deze bedrijven kregen advies op maat om met het |
| eco-efficiëntieprincipe aan de slag te gaan. Uit deze talrijke | eco-efficiëntieprincipe aan de slag te gaan. Uit deze talrijke |
| ervaringen werden maatregelen gefilterd die ook voor andere KMO's van | ervaringen werden maatregelen gefilterd die ook voor andere KMO's van |
| toepassing zijn, en om die kennis niet verloren te laten gaan | toepassing zijn, en om die kennis niet verloren te laten gaan |
| ontwikkelde de OVAM een webapplicatie waardoor men vanaf november 2009 | ontwikkelde de OVAM een webapplicatie waardoor men vanaf november 2009 |
| zelf zijn eco-efficiëntie-opportuniteiten kan detecteren. | zelf zijn eco-efficiëntie-opportuniteiten kan detecteren. |
| De eco-efficiëntiescan is een webapplicatie die de onderneming in | De eco-efficiëntiescan is een webapplicatie die de onderneming in |
| staat stelt om haar eco-efficiëntie-opportuniteiten te detecteren. Op | staat stelt om haar eco-efficiëntie-opportuniteiten te detecteren. Op |
| een eenvoudige en snelle wijze krijgt de onderneming inzicht in | een eenvoudige en snelle wijze krijgt de onderneming inzicht in |
| mogelijke maatregelen die de eco-efficiëntie kunnen verhogen. Deze | mogelijke maatregelen die de eco-efficiëntie kunnen verhogen. Deze |
| tool is relevant voor elk bedrijf, zowel productie als | tool is relevant voor elk bedrijf, zowel productie als |
| dienstenbedrijven. De applicatie is anoniem. | dienstenbedrijven. De applicatie is anoniem. |
| De eco-efficiëntiescan omvat volgende onderdelen : | De eco-efficiëntiescan omvat volgende onderdelen : |
| ? een korte analyse van het bedrijfsprofiel, | ? een korte analyse van het bedrijfsprofiel, |
| ? een overzicht van eco-efficiënte maatregelen. Deze maatregelen zijn | ? een overzicht van eco-efficiënte maatregelen. Deze maatregelen zijn |
| gebundeld per onderwerp en het bedrijf kan kiezen welke maartregelen | gebundeld per onderwerp en het bedrijf kan kiezen welke maartregelen |
| voor haar relevant zijn; | voor haar relevant zijn; |
| ? de mogelijkheid tot het berekenen van een aantal indicatoren; | ? de mogelijkheid tot het berekenen van een aantal indicatoren; |
| ? een rapportagemodule waar dieper wordt ingegaan op de geselecteerde | ? een rapportagemodule waar dieper wordt ingegaan op de geselecteerde |
| opties. Hierbij krijgt de onderneming voldoende eerste lijnsadvies om | opties. Hierbij krijgt de onderneming voldoende eerste lijnsadvies om |
| zelf aan de slag te gaan ofwel aanwijzingen naar meer gespecialiseerd | zelf aan de slag te gaan ofwel aanwijzingen naar meer gespecialiseerd |
| advies. | advies. |
| Meer informatie : www.ovam.be/eco-efficiëntiescan | Meer informatie : www.ovam.be/eco-efficiëntiescan |
| De berekening van de totaalscore van een investeringsproject | De berekening van de totaalscore van een investeringsproject |
| De totaalscore wordt berekend aan de hand van de volgende formule : | De totaalscore wordt berekend aan de hand van de volgende formule : |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | |
| S = (P x 0,9) + (C x 0,03) + (A x 0,03) + (M x 0,04) | S = (P x 0,9) + (C x 0,03) + (A x 0,03) + (M x 0,04) |
| waarbij : | waarbij : |
| S : totaalscore (tot 6 cijfers na de komma); | S : totaalscore (tot 6 cijfers na de komma); |
| P : kwalitatieve beoordeling van de technologie via de | P : kwalitatieve beoordeling van de technologie via de |
| performantiefactor; | performantiefactor; |
| C : beoordeling van de economische leefbaarheid via de genormaliseerde | C : beoordeling van de economische leefbaarheid via de genormaliseerde |
| cashflowratio; | cashflowratio; |
| A : de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst via de al of niet | A : de toetreding tot een energiebeleidsovereenkomst via de al of niet |
| toetreding tot het auditconvenant; | toetreding tot het auditconvenant; |
| M : het beschikken over een milieucertificaat/OVAM eco-efficiëntiescan | M : het beschikken over een milieucertificaat/OVAM eco-efficiëntiescan |
| via de score op het milieucertificaat. | via de score op het milieucertificaat. |
| Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april | Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 april |
| 2010 tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 | 2010 tot uitvoering van artikel 4 van het ministerieel besluit van 1 |
| oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering | oktober 2007 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering |
| van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor | van 16 mei 2007 tot toekenning van steun aan ondernemingen voor |
| ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest. | ecologie-investeringen in het Vlaamse Gewest. |
| De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en | De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en |
| Plattelandsbeleid, | Plattelandsbeleid, |
| K. PEETERS | K. PEETERS |
| Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld | Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld |
| Raadpleging van bl. 31872 tot 31970 | Raadpleging van bl. 31872 tot 31970 |
| Beeld van de publicatie deel 1 | Image de la publication partie 1 |
| Raadpleging van bl. 31971 tot 32034 | Raadpleging van bl. 31971 tot 32034 |
| Beeld van de publicatie deel 2 | Image de la publication partie 2 |